Tiszaeszlár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 10.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 13

Tiszaeszlár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 10.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

2025.02.13.

[1] Tiszaeszlár Község Önkormányzatának Képviselő - testülete az önkormányzat költségvetéséről az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvénnyel összhangban rendelkezik.

[2] Figyelemmel arra, hogy az önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése, mely alapján finanszírozza, és ellátja a jogszabályban előírt kötelező, valamint a kötelező feladatellátást nem veszélyeztető önként vállalt feladatait, a rendelet célja, hogy Tiszaeszlár Község Önkormányzata eleget tegyen az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényben foglalt kötelezettségének, valamint a gazdálkodás folytonosságának és átláthatóságának eleget tegyen.

[3] Tiszaeszlár Község Önkormányzatának Képviselő - testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § [A rendelet hatálya]

A rendelet hatálya a Képviselő - testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

2. § [A költségvetés bevételei és kiadásai]

(1) A Képviselő - testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését

a) 917.560.710.- ft. költségvetési bevétellel,

b) 1.508.450.000.- ft. költségvetési kiadással,

c) 590.899.290.- ft. költségvetési hiánnyal,

d) 645.012.078.- ft. finanszírozási bevétellel,

e) 54.122.788.- ft. finanszírozási kiadással

f) 590.889.290.- ft. finanszírozási többlettel

g) a bevételek és kiadások főösszegét 1.562.572.788.- ft.-ban állapítja meg.

(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő - testület.

(3) A bevételek és kiadások előirányzat - csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3. mellékletek szerint állapítja meg.

(4) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és 2.2. melléklet részletezi.

3. § [A költségvetés részletezése]

(1) A Képviselő - testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja Meg:

a) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet szerint részletezi.

b) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.

c) Az Önkormányzat 2025. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.

d) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6.1. és 6.2. melléklet szerint határozza meg.

e) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújításonként a 8. melléklet részletezi.

f) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 7. melléklet szerint hagyja jóvá.

(2) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9.1. - 9.4. mellékletek szerint határozza meg.

(3) Az Önkormányzat a kiadások között 3.000.000.- ft. általános tartalékot állapít meg.

4. § [A költségvetés végrehajtásának szabályai]

(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő - testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében év közben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) Az önkormányzat és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerv állományába tartozó személy részére megbízási díj, vagy más szerződés alapján díjazás a munkaköri leírása szerint számára előírható feladatra nem fizethető. Más esetben díjfizetésre a feladatra vonatkozóan előzetesen írásban kötött szerződés az Ávr. és a belső szabályzat szabályai szerint igazolt teljesítése után kerülhet sor. A szerződésben ki kell kötni, hogy a díj kizárólag abban az esetben illeti meg a költségvetési szerv állományába tartozó személyt, ha a szerződésben rögzített feladat mellett a munkakörébe tartozó feladatainak is maradéktalanul eleget tett.

(5) A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejár esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében - nemleges adat esetén is - havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

(6) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő - testületi döntés alapján.

(7) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő - testület gyakorolja.

5. § [Az előirányzatok módosítása]

(1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról a Képviselő - testület dönt. A kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a polgármester saját hatáskörében dönt.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat - módosítási jogkör 2025. december 31-ig gyakorolható.

(3) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(4) A Képviselő - testület a költségvetési rendelet 5. § (2) bekezdés szerinti előirányzat - módosítás, előirányzat átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő - testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(5) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő - testületet tájékoztatja.

(6) A Képviselő - testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

(7) Az önkormányzat saját forrásai terhére - a képviselő - testület a polgármesteri hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában személyi bért állapít meg.

6. § [A gazdálkodás szabályai]

(1) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(2) A polgármesteri hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

7. § [A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése]

(1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetéséért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról belső ellenőr útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

8. § [Záró és vegyes rendelkezések]

Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.