Tiszanagyfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2014. (XI.7..) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2015. 04. 23- 2020. 01. 26

Tiszanagyfalu Község  Önkormányzata

Képviselő-testületének

9/2014. (XI.07.)

önkormányzati rendelete


a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról


Tiszanagyfalu Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. Fejezet

Általános rendelkezések


  1. Az önkormányzat hivatalos elnevezése és székhelye, a képviselő-testület és szervei és bélyegzői


1.§ (1) Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Tiszanagyfalu Község Önkormányzata

(a továbbiakban: Önkormányzat). Székhelye: 4463 Tiszanagyfalu, Kossuth út 43.


  1. Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Tiszanagyfalu Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület). Székhelye: 4463 Tiszanagyfalu, Kossuth út 43.


  1. A Képviselő-testület szervei:
  1. Tiszanagyfalu Község Önkormányzata Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester);
  2. Tiszanagyfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi Bizottsága

(a továbbiakban: Pénzügyi Bizottság),

  1. Tiszanagyfalui Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Önkormányzati Hivatal),
  2. Tiszanagyfalui Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője (a továbbiakban: Jegyző)
  3. Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási;
  4. Tiszadobi Családsegítő és Gyermekjóléti Térségi           

                Intézményfenntartó Társulás;

  1. Rakamaz és Térsége Önkormányzati Társulás.


  1. Az Önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben „Tiszanagyfalu Község Önkormányzata” feliratot.


  1. A Képviselő-testület körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben „Képviselő-testület Tiszanagyfalu” feliratot. Ez a körbélyegző használatos a képviselő-testületi ülésen készített jegyzőkönyvek hitelesítésére.


  1.  A Polgármester körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben „Tiszanagyfalu Község Polgármestere” feliratot.


  1.  Az Önkormányzati Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Önkormányzati Hivatal elnevezését és a bélyegző sorszámát.



  1. Az Önkormányzat jelképei, az Önkormányzat által alapított elismerések, az Önkormányzat által működtetett médiaszolgáltatások


2.§ Az Önkormányzat jelképei:

 a) címer,

b) zászló.


3.§ Az Önkormányzat rendezvénye az Idősek napja;


4.§ Az Önkormányzat által alapított elismerés a díszpolgári cím.


5.§ Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.tiszanagyfalu.hu


3. A Képviselő-testület átruházott hatáskörei


6.§ (1) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a

         a) az önkormányzati segéllyel,

          b) méltányossági jogcímen a szociálisan rászorult személy 

              közgyógyellátásával,

c) méltányossági ápolási díjjal,

 d) a tanyagondnoki szolgáltatással - a (3) bekezdésben foglalt kivétellel-,

      e) önkormányzati tulajdonú közterült használatának engedélyezésével,

 kapcsolatos hatáskörét.

  1. az önkormányzat likviditási gondjainak elhárítását szolgáló esetenként kétmillió forintot meg nem haladó hitel felvételéről való döntés - a képviselő-testület soron következő ülésén való tájékoztatása mellett-,


  1. az évközi esetenkénti tízmillió forintot meg nem haladó szabad pénzeszköz pénzintézetnél történő lekötéséről (betétként való elhelyezéséről), visszavonásáról, tízmillió forintot meg nem haladó pénzeszköz felhasználásáról való döntés - a Képviselő-testület soron következő ülésén való tájékoztatása mellett-,


  1. az évközi esetenkénti tízmillió forintot meg nem haladó szabad pénzeszköz képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok és költségvetési létszámkeretek közötti átcsoportosításáról való döntés - a Képviselő-testület testület soron következő ülésén való tájékoztatása mellett-, negyedévente a költségvetési rendelet módosítására vonatkozó javaslattételre vonatkozó kötelezettséggel- hatáskörét.

    

  1. A Képviselő-testület a Pénzügyi Bizottságra ruházza át a


a)  az éves költségvetési rendelet-tervezet és a végrehajtásáról szóló beszámoló tervezet-, a költségvetési koncepció véleményezése,

b) a költségvetési bevételek alakulásának- különös tekintettel a saját bevételekre-, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés, -csökkenés) alakulásának figyelemmel kísérését, az azt előidéző ok értékelése,

c) a hitelfelvétel indokainak és gazdasági megalapozottságának vizsgálata, a pénzkezelési szabályzat megtartásának, a bizonylati rend és fegyelem érvényesítésének az ellenőrzése a Képviselő-testület megbízása alapján,

d) polgármester és hozzátartozója, az önkormányzati képviselő és hozzátartozója vagyonnyilatkozatainak nyilvántartása és ellenőrzése, vizsgálata, vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás,

e) önkormányzati képviselő összeférhetetlenségének a megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálását és előterjesztés készítését a Képviselő-testületnek,

            f) a polgármester illetményének emelésére vonatkozó javaslattétel

                 hatáskörét.

     

  1. A Képviselő-testület a Jegyzőre ruházza át a tanyagondnok tevékenységéről vezetett napló havonta történő áttekintése és lezárása hatáskörét.


7.§ (1) Az Önkormányzat hatáskörének átruházására, illetve visszavonására a polgármester-, a polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester-, a polgármester és az alpolgármester együttes akadályoztatása esetén a Pénzügyi Bizottság elnöke tesz javaslatot.


     (2)         Az átruházott hatáskört vissza kell vonni, ha

         a) a polgármesteri tisztség betöltetlen,

         b) a Pénzügyi Bizottság megszűnik.


  1. Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről beszámol a döntés meghozatalát követő legközelebbi testületi ülésen.


II. Fejezet

A Képviselő-testület működése


4. A Képviselő-testület összehívása, vezetése


8.§ (1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet a Pénzügyi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

  1. Az (1) bekezdés alkalmazásában tartós akadályoztatásnak minősül a   szabadság kivételével a 2 nap időtartamot meghaladó távollét.


9.§ (1) A Képviselő-testület szükség szerint ülésezik, de évente legalább 6 ülést       

            tart.


  1.  A Képviselő-testület ülését az Önkormányzat székhelyén tartja.


  1.  A Képviselő-testület dönthet arról, hogy ülését a (2) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyszínen tartja.


10.§ (1) A Képviselő-testületet összehívására vonatkozó meghívó tartalmazza az

             ülés

  1. tervezett időpontját,
  2. helyszínét,
  3. a napirendi javaslatot, az előterjesztő megjelölésével,
  4. az ülés összehívójának nevét, tisztségét.


  1. A meghívót az ülés tervezett időpontja előtt 3 nappal, az Önkormányzati Hivatal kézbesítője útján kell a képviselők és a meghívottak részére megküldeni. A helyi választópolgárok tájékoztatása érdekében a polgármester a meghívót az ülés tervezett időpontját megelőző 3 nappal az Önkormányzat székhelyén levő hirdetőtáblára történő kifüggesztéssel közzé teszi.


(3) Az írásbeli meghívó melléklete minden olyan írásbeli anyag, amely a

 Képviselő-testület ülésén megtárgyalásra kerül. Azon előterjesztése 

 esetében, amelyek alapos megtárgyalása érdekében a postázott anyagon

 túlmenően egyéb háttér-információkra  is szükség van, a meghívóban meg

 kell jelölni, hogy azok hol tekinthetők meg, illetőleg ki ad azokról

 tájékoztatást.


(4) Különösen indokolt esetben lehetőség van az anyag pótkézbesítésére

    vagy helyszíni  kiosztásra is.


  1. A Képviselő-testület üléstervet nem készít, akkor tart ülést, amikor azt az arra jogosult összehívja.


  1.  Az ülésre meg kell hívni:
    1. a képviselőket,

b) a bizottság nem képviselő tagjait,

c) a jegyzőt,

d) meghatározott napirendek esetén:

da) a napirend előadóit,

db) az önkormányzati intézmények vezetőit,

dc) akinek meghívását a polgármester egyes napirendek megtárgyalásához indokoltnak tartja.


11.§ (1) Rendkívüli ülés összehívására irányuló kezdeményezést a polgármesterhez, az ülés tervezett időpontja előtt 1 nappal írásban lehet benyújtani. Az indítványhoz csatolni kell az ülés időpontjára és napirendjére vonatkozó javaslatot.


  1.  A polgármester az ülést legkésőbb az indítvány beérkezésétől számított 15 napon belül  az indítványban javasolt időpontra, de legkésőbb 3 napon belüli időpontra hívja össze.


  1. A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze halasztást nem tűrő       

              esetben.


  1.  A Képviselő-testület ülése halasztást nem tűrő esetben, formális meghívó nélkül szóban is összehívható.


12.§ A határozatképtelen ülést 10 napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.


13.§ Az ülésvezető jogkörei:

  a) megállapítja az ülésről távollevők  személyét,

 b) a megjelentek létszáma alapján megállapítja az ülés határozatképességét,

c) az ülés további szakaszában is vizsgálja a határozatképességet,

d) a határozatképtelen ülést elnapolja,

   e) beszámol a lejárt határidejű Képviselő-testületi határozatok végrehajtásáról,

   f) javaslatot tesz az ülés napirendjére,

       g) tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat,

h) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,

i) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a döntési javaslatot,

j) gondoskodik az ülés rendjének fenntartásáról a tanácskozás rendjének megtartása érdekében,

   k) a tárgytól eltérő vagy ugyanazon érveket, megismétlő felszólalót figyelmezteti,    ismétlődő esetben megvonja tőle a szót,

l) rendre utasítja a képviselőt, aki a Képviselő-testület tekintélyét sértő kifejezést  használ,

m) tartós rendzavarás, állandó lárma vagy a tanácskozást lehetetlenné tevő egyéb körülmény esetén az ülés vezetője az ülést felfüggeszti. Ha a felfüggesztés után újból megnyitott ülésen a rendzavarás megismétlődik, az ülésvezető elnök az ülést berekeszti és a még le nem zárt napirendek tárgyalását a soron következő ülésre napolja,

n) A megjelent állampolgárokat a tanácskozás rendjének bármilyen módon történő megzavarása esetén rendre utasítja, figyelmezteti. Ismétlődő rendzavarás esetén az érintetteket a terem elhagyására kötelezi,

  o) szünetet rendelhet el,

  p) bezárja az ülést.


14.§  (1) A Képviselő-testület ülésén részt vevő képviselők, illetve bármely jelen lévő személy köteles a tanácskozás méltóságát tiszteletben tartani.


 (2) Az ülés vezetőjének rendfenntartás érdekében tett indokolt intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani vagy azokkal vitába szállni nem lehet.


(3) A Képviselő-testület nyilvános ülésén megjelenő állampolgárok a részükre kijelölt helyen foglalhatnak helyet. Kötelesek csendben és rendben követni a tanácskozást, tartózkodni mindenféle tetszésnyilvánítástól.


(4) A megjelent állampolgárokat a tanácskozás rendjének bármilyen módon történő megzavarása esetén az ülés vezetője rendre utasítja, figyelmezteti. Ismétlődő rendzavarás esetén az ülés vezetője az érintetteket a terem elhagyására kötelezi.


(5) A meghívóban nem szereplő napirendi pont felvételéről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, vita nélkül dönt.


   (6) Az egyes napirendeknél elsőként az előterjesztőt illeti a szó, aki az előterjesztett írásos  anyaghoz szóbeli kiegészítést tehet. Az előterjesztőt megilleti a szavazás előtt a zárszó is.


  1.  Az ülés vezetője a vitát akkor zárja le, ha a napirendhez nincs további felszólaló, vagy a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel a vita folytatását az ülésvezető  javaslatára mellőzi. A vita lezárását az ülésvezető elnök, az előterjesztő kezdeményezheti.

15.§ A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon a meg nem tárgyalt napirendek tárgyalását tovább folytatja.


5. A tanácskozás rendje


16.§ (1) A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:

  1. polgármesteri tájékoztató a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről, a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról;
  2. a rendelet kiadását a határozat meghozatalát igénylő napirendi

                    pontok;

  1. határozathozatalt nem igénylő napirendi pontok.


(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől ügyrendi javaslatra eltérhet. Az ügyrendi javaslattal kapcsolatos döntést nem kell határozatba foglalni.


(3) A napirendi pont tárgyalási sorrendje:

  1. az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez;
  2. az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság ismerteti

                    véleményét;

  1. az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,
  2. vita az előterjesztéssel kapcsolatban;
  3. módosító javaslatok megtétele;
  4. döntés a módosító javaslatokról;
  5. döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról,


  1.  A vita bármelyik szakaszában, illetve annak lezárása után, a jegyző törvényességi észrevételt tehet.


  1.  A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön – külön nyit vitát.


  1.  Hozzászólás a jelentkezés sorrendjében történik.


  1.  Egy napirendi pont esetében egy alkalommal maximum 3perc időtartamban lehet hozzászólni.


  1.  A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót:
  1. a (7) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén,
  2. ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik.


  1.  Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel

                     újra.


  1.  A hallgatóság számára a hozzászólási jogot az ülés vezetője

                     biztosítja.


  1.  A napirend vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre és előadja az esetleges módosító indítványait.


  1.  A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja javaslatot tehet. A javaslatról a testület vita nélkül határoz.


6. Az előterjesztések


17.§ (1) Előterjesztésnek minősül: rendelet-tervezet, határozat-tervezet, beszámoló, jelentés, tájékoztató, önálló indítvány, levél, megkeresés.


(2) Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén jegyzőkönyvbe történő hozzászólással kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. A Képviselő-testület a kezdeményezés elfogadása esetén kijelöli az előterjesztés elkészítésért felelőst és a döntés-tervezet benyújtásának határidejét.


  1. Előterjesztés benyújtására jogosultak:

a) a Képviselő-testület bizottsága,

   b) a polgármester,

   c) a Képviselő-testületi tag,

   d) a jegyző,

   e) az intézményvezető.


  1.  A Pénzügyi Bizottság állásfoglalásával benyújtható előterjesztések:

a)  az éves költségvetési rendelet-tervezet és a végrehajtásáról szóló beszámoló tervezet-, a költségvetési koncepció-tervezet,

b) a költségvetési bevételek alakulásának- különös tekintettel a saját bevételekre-, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés,-csökkenés) alakulásának figyelemmel kísérés, az azt előidéző ok értékelése,

c) a hitelfelvétel indokainak és gazdasági megalapozottságának vizsgálata, a pénzkezelési szabályzat megtartásának, a bizonylati rend és fegyelem érvényesítésének az ellenőrzése,


  1.  Kizárólag írásban nyújthatóak be a (4) bekezdésben felsorolt előterjesztések.


  1.  Szóbeli előterjesztés esetén is a döntés tervezetét írásban kell benyújtani.


  1.  A Pénzügyi Bizottság nyújtja be a

a)  a hitelfelvétel indokainak és gazdasági megalapozottságának vizsgálatáról, a pénzkezelési szabályzat megtartásának, a Képviselő-testület megbízása alapján a bizonylati rend és fegyelem érvényesítésének az ellenőrzéséről,

b) önkormányzati képviselő összeférhetetlenségének a megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálását és előterjesztés készítését a Képviselő-testületnek,

  c) a polgármester illetményének emelésére vonatkozó javaslattétel előterjesztéseket.

     

  1.  A rendelet-tervezetet az Önkormányzati Hivatal készíti el és - jogszabály eltérő rendelkezése hiányában - küldi meg véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek.


7. Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok


18.§ (1) Az alakuló ülésre a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni az ebben az alcímben foglalt eltérésekkel.


(2) Az alakuló ülés napirendje:

  1. Az alakuló ülésen a Helyi Választási Bizottság a választások lebonyolításáról és eredményéről tájékoztatást ad, a polgármester ismerteti programját,
  2. Az alakuló ülésen a polgármester és a települési képviselők esküt tesznek,
  3. Az alakuló ülésen kell dönteni az alpolgármester a bizottsági elnök és tagok választásáról, a polgármester és az alpolgármester illetményéről, képviselők tiszteletdíjáról és más juttatásairól.
  4. Az alakuló ülésen a polgármester illetményére, költségátalányára a Pénzügyi Bizottság elnöke tesz javaslatot.
  5. Alpolgármester titkos választását a Pénzügyi Bizottság bonyolítja le.

19.§ (1) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazás szavazólap és urna igénybevételével történik.


(2) A Pénzügyi Bizottság a titkos szavazás előtt megvizsgálja az urnát abból a szempontból, hogy üres és sértetlen. A Pénzügyi Bizottság ezt követően az urnát lezárja és az urnazáró címkét lebélyegzi az Önkormányzat körbélyegzőjével.


(3) A szavazólapokra az Önkormányzat körbélyegzőjét kell elhelyezni, majd a képviselő-testület szavazásra jogosult tagjainak egy szavazólapot át kell adni. Szavazni tollal lehet.


(4) A Pénzügyi Bizottság elnöke a szavazás idejére szünetet rendel el.


(5) A Pénzügyi Bizottság összeszámolja a szavazatokat.


(6) A Pénzügyi Bizottság elnöke ismerteti a titkos szavazás eredményét.


 Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:

a választás időpontját,

a jelenlevők nevét,

a távolmaradó képviselő-testületi tagok nevét,

a szavazás módjáról történő tájékoztatást,

a szavazás eredményét,

a bizottság elnökének és tagjainak aláírását.

(7) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.



8. A döntéshozatali eljárás


20.§ (1) A Képviselő-testület nyílt szavazása során a képviselők kézfelnyújtással közlik az adott javaslattal kapcsolatos döntésüket.


(2) A névszerinti szavazás során jegyző abc sorrendben felolvassa a megválasztott képviselők nevét, akik egymás után, szóban az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kifejezés alkalmazásával szóban közlik döntésüket.


  (3) Titkos szavazást a Pénzügyi Bizottság bonyolítja le. A titkos szavazás menetére a    19.§ rendelkezései az irányadóak.


(4) A polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület a módosító indítványokról az elhangzás sorrendjében dönt, majd a döntéséről végleges határozatot hoz.


      (5) A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselő-testületi tagok több mint felének "igen" szavazata szükséges.


      (6) A módosító indítványt előterjesztője a szavazás megkezdése előtt  visszavonhatja.


      (7) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt ügyrendi javaslatra, szünet elrendelése után a polgármester újból szavazásra bocsáthatja a javaslatot.


(8) Ha a Képviselő-testület az (4) bekezdésben szabályozott eljárásában újból nem hoz döntést, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésére ismételten napirendre kell tűzni, ha a döntésre:

  1. törvényi kötelezettség teljesítése miatt van szükség,
  2.  az önkormányzat gazdasági érdeke miatt van szükség.


21.§ (1) A jegyző az önkormányzati rendeletet az önkormányzati rendelet teljes szövegének az Önkormányzat székhelyén található Hivatal hirdetőtábláján 5 napra történő kifüggesztéssel hirdeti ki.

 A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet, mely tartalmazza:


   a) meghozatalának, hatályba lépésének és kihirdetésének időpontját,

   b) módosító, kiegészítő rendelet számát és annak időpontját,

   c) hatályon kívül helyező rendelet számát, hatálybalépésének és kihirdetésének időpontját.

22.§ A jegyző minden év december 31-ig felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosulását és a vizsgálat eredményéről beszámol a Képviselő-testületnek.

23.§ (1) A Képviselő-testület határozatainak számozását évente újrakezdi. A határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.

  1.  A határozat megjelölése tartalmazza:
  2. a Képviselő-testület megnevezését,
  3. a „ határozata” kifejezést
  4. a határozat meghozatalának évét, hónapját és napját,
  5. a határozat címét.

(2) A határozat megjelölésére az alábbi formát kell követni:

  Tiszanagyfalu Község Önkormányzatának

         ………/……..(……) KT.

                   határozata


a határozat tárgyának megjelölése. 


(3) A határozat az (1) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:

   a) a Képviselő-testület döntését,

   b) a végrehajtására szolgáló határidő és a végrehajtásáért felelős megnevezését.


 (4) E §-ban foglaltakat az önkormányzati hatósági ügyekben hozott határozatokra a közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény rendelkezéseivel összhangban kell alkalmazni.


24.§ A jegyző a normatív határozatokat a 21. § (1) bekezdésében meghatározott módon teszi közzé.


9. A jegyzőkönyv


25.§ (1) A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv 1 példányban készül. A jegyzőkönyv a jegyzőnél kerül elhelyezésre, mely a lakosság tájékoztatását is biztosítja.


  1.  A jegyzőkönyvbe való betekintést a polgármesternél lehet kezdeményezni. A jegyzőkönyv az Önkormányzati Hivatalban munkanapokon munkaidőben tekinthető meg.


10. Lakossági fórumok


26.§ A Képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre.


27.§ (1) A Képviselő-testület közmeghallgatás, képviselő-testületi ülés és szükség szerint

 falugyűlés, községrészi falugyűlés útján tartja a kapcsolatot a lakossággal.



 (2) A Képviselő-testület a falugyűlést szükség esetén tartja, kiemelkedően fontos településfejlesztési és közszolgáltatási ügyekben, a lakosság véleményének megismerése céljából.


  1. Tiszanagyfalu község közigazgatási területéhez tartozó Virányos településrész területén élő állampolgárokat érintő, kiemelkedően fontos településfejlesztési és közszolgáltatási ügyekben-, továbbá új község alakításának kezdeményezése esetén a helyi lakosság véleményének megismerése céljából községrészi falugyűlés tartható.


  1. A falugyűlést, községrészi falugyűlést a Képviselő-testület döntése alapján a polgármester hívja össze, melyről meghívóval értesíti a település, Virányos településrész lakosságát.


  1. A falugyűlés, községrészi falugyűlés érintettjeit a gyűlés helyéről, idejéről, témájáról a gyűlés előtt legalább 10 nappal kell tájékoztatni meghívó útján.


  1. A falugyűlést, községrészi falugyűlést a polgármester-, akadályoztatása esetén az alpolgármester-, a polgármester és az alpolgármester együttes tartós akadályoztatása esetén a Pénzügyi Bizottság elnöke vezeti.


  1. A falugyűlés, községrészi falugyűlés elnökségében a Képviselő-testület tagjai foglalnak helyet.


  1. A falugyűlés, községrészi falugyűlés jegyzőkönyvének tartalmaznia kell:

               a) a falugyűlés, községrészi falugyűlés helyét, idejét;

               b) a megjelentek számát;

               c) az előterjesztett napirendi pontokat;

               d) a napirenddel kapcsolatban feltett kérdéseket, név szerint;

               e) a hozzászólásokat név szerint;

               f) a falugyűlés, községrészi falugyűlés állásfoglalását.


28.§ A közmeghallgatás előkészítésére a 27.§ (5) bekezdésében foglalt rendelkezés az irányadó.

III. Fejezet

Az Önkormányzat szervei, azok jogállása, feladataik


11. A Polgármester jogállása, feladatai


29.§ A polgármester tisztségét főállásban látja el.

30.§ (1) A polgármester – az át nem ruházható hatásköri ügyek kivételével - a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó át nem ruházott ügyekben, valamint a két ülés közötti időszakban felmerülő a) és b) pontba írt halaszthatatlan ügyekben és a hatáskörébe átruházott ügyekben a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett döntést hozhat:

a) az Önkormányzatot,  az Önkormányzat által fenntartott intézményeket  vagy a helyi lakosságot ért elemi kár vagy elemi károsodással fenyegető vészhelyzet esetén,

   b) életet, egészséget veszélyeztető helyzet elhárítására.

31.§ (1) Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester jogosult dönteni – az át nem ruházható hatáskörök kivételével – az önkormányzati ügyben.


 (2) A polgármester az 6.§ (1) bekezdés f)-h) pontjaiban meghatározott értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről a döntést követő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.


32.§ (1) A polgármester az önkormányzati, valamint egyéb feladatait, hatásköreit a Polgármesteri Hivatal közreműködésével látja el.


(2) A polgármester minden héten szerdán 8 óra és 11 óra között ügyfélfogadást tart az Önkormányzati Hivatal székhelyén található hivatali helyiségében.


12.  Az alpolgármester


33.§ A Képviselő-testület tagjai közül két alpolgármestert választ, akik társadalmi megbízatásban látják el tisztségüket. A polgármester általános helyettese az 1. számú alpolgármester.


13. A Tanácsnok jogállása, feladatai


34.§ Az önkormányzat által biztosított gyermekétkeztetés folyamatának ellenőrzése.


14. A Bizottság jogállása, feladatai


35.§ A Pénzügyi Bizottság három tagból áll, a bizottsága elnöke és két tagja önkormányzati képviselő.


36.§ (1) A Pénzügyi Bizottság nyilván tartja és ellenőrzi a polgármester és hozzátartozója, az önkormányzati képviselő és hozzátartozója vagyonnyilatkozatát.


(2) Az összeférhetetlenséggel és a méltatlansággal összefüggő a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) meghatározott bizottsági feladatokat a Pénzügyi Bizottság látja el.


37.§ (1) A bizottságok az üléseit a Képviselő-testület üléseihez igazodóan szükség szerint tartják.


(2) A bizottsági ülés nyilvános. Azokban az esetekben tart zárt ülést, amelyekben az Mötv. alapján zárt ülés tartása kötelező, vagy lehetőséget biztosít. A zárt ülésen született bizottsági döntésekről a bizottság elnöke adhat tájékoztatást.


(3) A bizottsági ülést az elnök hívja össze, az ülés előtt legalább 3 nappal.


(4) A bizottság ülését az elnök vezeti, akadályoztatása esetén a jelenlevő tagok több mint felének egybehangzó szavazata alapján megbízott személy.


(5) A bizottsági ülést a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott eseten túl


a) a Képviselő-testület döntése alapján,

b) a bizottsági tagok 2/3-ának indítványára,

             össze kell hívni.


(6) Bármely képviselő javaslatot tehet valamely – a bizottság feladatkörébe tartozó – ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.


(7) A bizottság ülésére meg kell hívni a napirend előterjesztőjét, a polgármestert és a jegyzőt.


(8) Bármely képviselő kérheti, hogy a Képviselő-testület vizsgálja felül a bizottság döntését.


(9) Titkos szavazásra a Képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy a titkos szavazás lebonyolítására tagjai közül egy főt választ meg.



15. A jegyző,

az Önkormányzati Hivatal és az Önkormányzati Társulások jogállása, feladatai


38.§ Az Önkormányzat Társulásai és az Önkormányzati Hivatal jogi személyek, részletes feladataikat a Társulási és Közös Hivatalt Alapító Megállapodások tartalmazzák.


39.§ (1) A jegyző

a) előkészíti a Képviselő-testületi ülés, a bizottság elé kerülő

  előterjesztéseket,

b) ellátja a testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

  1. szervezi az Önkormányzati Hivatal tájékoztató munkáját,

d) írásbeli döntése szerint szabályozza a kiadmányozás jogát, amely szintén írásban bármikor visszavonható.


(2) A jegyző pénteki napokon 8 órától 11 óráig fogadóórát tart a lakosság számára.


IV. Fejezet

A képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok, a nemzetiségi önkormányzattal való együttműködés szabályai


16. Magatartási szabályok


40.§ (1) A képviselő az ülésről való távolmaradását az ülés kezdetéig az ülés vezetőjénél köteles bejelenteni.

 (2) A képviselő köteles az ülésre pontosan megjelenni.

 (3) A képviselő az ülésre köteles a részére előterjesztésként megküldött anyagot áttekinteni.

 (4) A jelen szervezeti és működési szabályzatban meghatározott a testületi ülésen meghatározott hozzászólási jogot szabályszerűen gyakorolni.

(5) A Képviselő-testület ülésén részt vevő képviselő köteles a tanácskozás méltóságát tiszteletben tartani.

41.§ (1) A települési képviselők tiszteletdíját külön önkormányzati rendelet  határozza meg.

(2) Amennyiben a települési képviselő az Mötv. 32.§ (2) bekezdés j) pont szerinti képzésen nem vesz részt, úgy két havi tiszteletdíját a képviselő-testület megvonja.

  1. A Német Nemzetiségi Önkormányzattal való együttműködés szabályai


42.§  Az Önkormányzat, Tiszanagyfalu Község Német Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez az alábbiakat biztosítja:

a) a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületi működésének feltételeit. A végrehajtásról az Önkormányzati Hivatal gondoskodik,


b) a helyi önkormányzat segíti a helyi nemzetiségi önkormányzat pályázati lehetőségeinek a feltárását és azok elkészítését,

c) a helyi önkormányzat és a helyi nemzetiségi önkormányzat közötti kapcsolattartásra a gazdálkodási köztisztviselő van kijelölve.

d) a helyi nemzetiségi önkormányzat feladatellátásához – térítés mentesen – külön helység van biztosítva a Tiszanagyfalu, Kossuth út 46.sz. alatti „Ady Endre Művelődési Ház” épületében,

e) a helyi önkormányzat az Önkormányzati Hivatal köztisztviselőjén keresztül biztosítja a postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátását, továbbá a helyi önkormányzat az ezzel járó költségeket viseli,

f) a helyi önkormányzat segíti a helyi nemzetiségi önkormányzat kulturális, művészeti hagyományőrző rendezvényeinek megszervezését és lebonyolítását. Ezen kívül közös rendezvények szervezésével népszerűsítik és mutatják be a települést és annak értékeit.


V. Fejezet

Az önkormányzat vagyona, költségvetése


18. Az önkormányzat vagyona


43.§ (1) A Képviselő-testület az önkormányzat vagyonáról történő rendelkezésről külön rendeletet alkot.


 (2) A Képviselő-testület és átruházott hatáskörben a polgármester hitelt csak abban az esetben vehet fel, amennyiben más finanszírozási mód nem lehetséges.

 (3) Az esetenkénti kétmillió forintot meghaladó nagyságú hitelfelvételről, továbbá az évközi esetenkénti tízmillió forintot meghaladó évközi szabad pénzeszköz pénzintézetnél történő lekötésével (betétként való elhelyezésével), visszavonásával valamint a képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok és költségvetési létszámkeretek közötti átcsoportosításával, a tízmillió forintot meghaladó pénzeszköz felhasználásával kapcsolatos döntés a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.

(4) A polgármester az önkormányzat vagyoni helyzetének alakulásáról köteles tájékoztatni az állampolgárokat.



19. Az önkormányzat költségvetése


44.§ (1) Az Önkormányzat tevékenységeit szakmai alaptevékenység keretében végzi. A szakmai alaptevékenységek szakágazat, kormányzati funkciókba – funkciószámmal és - megnevezéssel – történő besorolását az 1. függelék tartalmazza.


(2) A költségvetési rendelet elfogadása: a költségvetési törvény által előírt részletezésben, a költségvetési rendelet-tervezetének megtárgyalásakor kerül sor.



  1. Fejezet

Záró rendelkezések


45.§ (1) Ez a rendelet 2014. november 07-én 16 óra 55 perckor lép hatályba.


(2) Hatályát veszti Tiszanagyfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 8/2011.(IV.15.) önkormányzati rendelete, 12/2011.(VII.26.) önkormányzati rendelete, 13/2012.(XII.27.) önkormányzati rendelete.




                    Kemecsei László                              Rudolf János Ferencné

                      polgármester                                            mb.jegyző