Tarpa Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2013. (III. 1.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2013. évi költségvetéséről
Hatályos: 2013. 09. 12- 2013. 11. 17Tarpa Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2013. (III. 1.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2013. évi költségvetéséről
Tarpa Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés b) pontjában, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdésének b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában biztosított feladatkörében eljárva, a könyvvizsgálatról készített írásos jelentés és a Pénzügyi Bizottság írásos véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületére, annak bizottságaira, a Polgármesteri Hivatalra az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre terjed ki.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2013. évi költségvetését:
a) tárgyévi költségvetési bevételeinek főösszegét 412 375 E Ft-ban,
aa) a működési költségvetési bevételek összegét 379 369 E Ft-ban
ab) a felhalmozási bevételek összegét 33 009 E Ft-ban
b) tárgyévi költségvetési kiadásainak főösszegét 429 332 E Ft-ban,
ba) működési költségvetési kiadások összegét 396 323 E Ft-ban
bb) felhalmozási kiadások összegét 33 009 E Ft-ban
c. ) költségvetési egyenlegét 16 957 eFt-ban
3. A költségvetés részletezése
3. § A Képviselő-testület az Önkormányzat 2013. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
(1) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 7. melléklet szerint határozza meg.
(2) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásainak felújításonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.
(3) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 8. melléklet részletezi.
(4) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához az 3 melléklet tartalmazza.
(5) Az Önkormányzat 2013. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait a 8. melléklet részletezi.
(6) Az önkormányzat költségvetési bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban 11. melléklet szerint hagyja jóvá.
(7) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket a 12. melléklet szerint hagyja jóvá.
(8) A 2. § (1) bekezdésében megállapított költségvetési bevételek és kiadások önkormányzati, önkormányzati hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, valamint az éves létszám-előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként a 5 s mellékletek szerint határozza meg.
4. § (1) Az Önkormányzat a kiadások között 3 500 E Ft általános tartalékot és 0 céltartalékot állapít meg.
(2) A tartalékkal való rendelkezés jogát a Képviselő-testület 3 500 E Ft. összeg erejéig a Polgármesterre ruházza át. Hitelfelvételről a Képviselő-testület dönt.
5. § Az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek 2013. évben engedélyezett létszámát 33 főben, a közfoglalkoztatottak létszám-előirányzatát 40 főben állapítja meg a Képviselő-testület.
6. § Az önkormányzat Környezetvédelmi alapját 10.000 forintban állapítja meg.
4. A költségvetés végrehajtásának szabályai
7. § (1) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(2) Az intézmények tevékenységük során kötelesek a gazdaságosság, a hatékonyság és az eredményesség követelményeit érvényesíteni. A kiadások a bevételek teljesülési ütemére tekintettel teljesíthetők. A saját bevételből tervezett kiadás teljesítésére bevételi elmaradás esetén, annak mértékéig nem vállalható kötelezettség.
(3) Fizetési kötelezettséget a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig lehet vállalni és a kifizetéseket is ezen összeghatárig lehet teljesíteni. Pénzügyi előirányzat hiányában a gazdálkodó szerv, intézmény vezetője kötelezettséget nem vállalhat, feladat végrehajtását nem kezdheti el.
(4) A költségvetési szerveknél a tárgyévben keletkezett bérmegtakarítás terhére jutalom év közben nem fizethető. Ez alól kivételt képez a jogszabály által előírt, kötelezően fizetendő jubileumi jutalom kifizetése.
(5) A költségvetési szerv szellemi és anyagi infrastruktúrájának magáncélra, meghatározott feladat elvégzésére igénybe vevő számára köteles térítést előírni a felhasználás, az igénybevétel alapján felmerült közvetlen és közvetett költségek figyelembevételével.
(6) Amennyiben a költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy az 10 millió forintot, és a tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor az Önkormányzat a költségvetési szervnél önkormányzati biztost jelöl ki.
8. § Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
9. § A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal köztisztviselői részére 2013. december 31-ig az alábbi illetménykiegészítésre biztosít fedezetet költségvetésében:
10. § A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal köztisztviselői részére cafetéria juttatás keretében személyenként bruttó 193.250 Ft - személyi jövedelemadót, illetve egészségügyi hozzájárulást is tartalmazó - összegben biztosít keretet, melyet összevontan a személyi juttatások, valamint a dologi kiadások előirányzatai tartalmaznak.
5. Az előirányzatok módosítása
11. § (1) Az önállóan működő költségvetési szerv vezetője az intézmény személyi juttatások éves előirányzatának megváltoztatását csak a pénzügyi és gazdasági feladatainak ellátását végző Polgármesteri Hivatal – mint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv – vezetője útján kezdeményezheti a Képviselő-testületnél.
(2) Az intézmények részére engedélyezett létszám és a személyi juttatások előirányzatának megváltoztatására, valamint a feladat elmaradásából származó személyi és dologi kiadás megtakarítások felhasználására év közben csak a Képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.
(3) A költségvetési szerv kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére, kivéve, ha az irányító szerv azt engedélyezi az előirányzatok jóváhagyásakor még nem ismert jogszabályváltozás miatt. A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.
(4) A Képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, június 30-ig, november 30-ig, valamint az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.
(5) Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a normatív hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követő legközelebbi – szükség esetén rendkívüli - ülésre a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
6. A gazdálkodás szabályai
12. § Az önállóan működő költségvetési szerv az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
13. § . A Képviselő-testület a költségvetési szervet az éves elemi költségvetési beszámoló értékeléséről és jóváhagyásáról, az általa szükségesnek tartott intézkedésekről a pénzmaradvány jóváhagyásának időpontjáig írásban értesíti.
(3) A költségvetési szerv pénzmaradványából az irányító szervet illeti meg:
a) a végleges feladatelmaradás miatti összeg,
b) a normatív támogatások jogosultságot meghaladó többlete,
c) az irányító szerv költségvetéséből meghatározott célra rendelkezésre bocsátott, áthúzódó pénzügyi teljesítés nélküli összeg,
d) az engedélyezett létszámnövekedéssel összefüggésben jóváhagyott előirányzat-növekményből a létszámfeltöltés elmaradása miatt fel nem használt összeg,
e) a gazdálkodási szabályok megsértéséből származó maradvány.
(4) A Képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja.
(5) A pénzmaradvány költségvetési szervet meg nem illető összegét a költségvetési szervnek a pénzmaradvány jóváhagyását követő 8 napon belül az önkormányzat költségvetési elszámolási számlájára kell az érintett előirányzatok módosítása mellett befizetnie.
(6) Amennyiben a 2012. évi normatív állami hozzájárulás elszámolásakor az Önkormányzatot az állami költségvetés javára visszafizetési kötelezettség terheli valamely intézmény vonatkozásában, annak összegével az érintett költségvetési szerv 2013. évi feladattal nem terhelt pénzmaradványát csökkenteni kell.
14. § (1) A Környezetvédelmi Alap (a továbbiakban: KA) számláján lévő összeg felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
(2) Az Alap felhasználásáról – a zárszámadás előterjesztésekor –, míg az előírt visszapótlás teljesítéséről a meghatározott határidő lejártát követően a Polgármester köteles a Képviselő-testületet részletesen tájékoztatja.
15. § (1) A Képviselő-testület a közalkalmazotti illetmények megállapításánál csak a törvény által kötelezően előirt, illetve a Képviselő-testület által engedélyezett többletköltségekre biztosit önkormányzati támogatást.
7. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
16. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek gazdálkodásának ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az Önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Beregi Többcélú Önkormányzati Kistérségi Társulás útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
17. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Vassné Szücs Róza |
Szécsi Szabolcs |
1. melléklet a 4/2013. (III. 1.) önkormányzati rendelethez
2. melléklet a 4/2013. (III. 1.) önkormányzati rendelethez
3. melléklet a 4/2013. (III. 1.) önkormányzati rendelethez
4. melléklet a 4/2013. (III. 1.) önkormányzati rendelethez
5. melléklet a 4/2013. (III. 1.) önkormányzati rendelethez
6. melléklet a 4/2013. (III. 1.) önkormányzati rendelethez
7. melléklet a 4/2013. (III. 1.) önkormányzati rendelethez
8. melléklet a 4/2013. (III. 1.) önkormányzati rendelethez
9. melléklet a 4/2013. (III. 1.) önkormányzati rendelethez
10. melléklet a 4/2013. (III. 1.) önkormányzati rendelethez
11. melléklet a 4/2013. (III. 1.) önkormányzati rendelethez
12. melléklet a 4/2013. (III. 1.) önkormányzati rendelethez
13. melléklet a 4/2013. (III. 1.) önkormányzati rendelethez
14. melléklet a 4/2013. (III. 1.) önkormányzati rendelethez