Tarpa község képviselő testületének 2/2015 (II.28..) önkormányzati rendelete

az önkormányzat és intézményei 2015. évi költségvetéséről

Hatályos: 2015. 02. 28- 2017. 05. 08

Tarpa Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,  az Alaptörvény 32.cikk.(1)bekezdés f)pontjában meghatározott feladatkörében, valamint Tarpa Nagyközség  Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2014. (X.17.)önkormányzati rendelete a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzat 38.§ b.) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró    Pénzügyi Ellenőrző Bizottság véleménye alapján  a 2015. évi költségvetéséről  az alábbi rendeletet alkotja:




1.A rendelet hatálya

1.§      A rendelet hatálya Tarpa Nagyközség Önkormányzat  Képviselő-testületre, annak bizottságaira, a Tarpai Közös Önkormányzati  Hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.


2. Az önkormányzat költségvetési intézményei

2.§ (1) Önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv a Tarpai Közös Önkormányzati Hivatal.

(2) Önállóan működő költségvetési szervek:

       a.) Tarpai Óvoda, Bölcsőde és Konyha

       b.) II. Rákóczi Ferenc Művelődési Ház és Könyvtár


3.Az önkormányzat és költségvetési intézményeinek 2015. évi  költségvetés bevételei és kiadásai

3.§ (1)      Tarpa Nagyközség Önkormányzat (továbbiakban: Önkormányzat ) összesített  2015. évi költségvetését:

498 294 .e Ft

Költségvetési bevétellel

559 937 .e Ft

Költségvetési kiadással

                61 643.e Ft

                 61 643.e Ft


Költségvetési egyenleggel

-ebből  működési célú külső finanszírozású

                                                                  


költségvetési egyenleggel állapítja meg.


(2)  Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten  és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1., 1/a, 1/b.  melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(3)  A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.

 (4)  A képviselő-testület a 2015. évben működésképességét veszélyeztető helyzet feloldására pályázatokat készít.




4. A költségvetés részletezése

4.§ A Képviselő-testület az önkormányzat 2015. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

(1)   Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.

(2)   Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.    

(3)   Az Önkormányzat 2015. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.     

(4)   Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.

(5)   Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.

(6)   Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

(7)   A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri (közös) hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (engedélyezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként a 9. melléklet szerint határozza meg.


(8)  Az Önkormányzat a kiadások között 7 103 eFt általános, 0 e Ft céltartalékot állapít meg.


(9)       A Képviselő-testület a Tarpai KÖH köztisztviselői  részére 2014. december 31-ig az alábbi illetménykiegészítésre biztosít fedezetet költségvetésében:

                        a.) valamennyi felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselő esetében a költségvetési törvény érvényes illetményalappal számított alapilletményük 20 %-a,

                        b.). valamennyi középfokú iskolai végzettségű köztisztviselő esetében a költségvetési törvény érvényes illetményalappal számított alapilletményük 20 %-a,

  (10)  A Képviselő-testület a Tarpai KÖH köztisztviselői részére cafetéria juttatás keretében személyenként bruttó 193.250 Ft - személyi jövedelemadót, illetve egészségügyi hozzájárulást is tartalmazó - összegben biztosít keretet, melyet összevontan a személyi juttatások, valamint a dologi kiadások előirányzatai tartalmaznak.



5. A költségvetés végrehajtásának szabályai

 5.§ (1)           Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

 (2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

 (3)  A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

 (4)  A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 10 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.

 (5)  Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

 (6)  A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig[1] az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

 (7) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

 (8) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.


6. Az előirányzatok módosítása

6.§ (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.


(2)  A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 5 000 eFt összeghatárig - mely esetenként a 1 000 eFt összeghatárt nem haladhatja meg a polgármesterre átruházza. Egyéb esetekben a képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja magának.

 (3) Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2015. december 31-ig gyakorolható.

(4) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.

(5)   A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(6) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) és (5) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként,a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(7)   A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(8)   Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

 (9)  A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.


7. A gazdálkodás szabályai

7.§(1)  A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.


 (2)  Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(3)   A polgármesteri (önkormányzati) hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.


8. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

8.§(1)  Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2)  Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a BEREGTÖT útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.


9. Záró és vegyes rendelkezések

9.§(1)  Ez a rendelet  kihirdetés napján lép hatályba, rendelkezéseit a 2015. évi költségvetés végrehajtása során kell alkalmazni.


(2)  Ezzel egyidejűleg hatályát veszti 3/2009.(IV.30.) önkormányzati rendelet az önkormányzat 2008. évi zárszámadás, 2/2009.(II.20.) önkormányzati rendelet  az önkormányzat 2009. évi költségvetése és ezt módositó  a 12/2009.(X.5.) önkormányzati rendelet, a 14/2009.(XI.30.) önkormányzati rendelet  2/2009.(II.20.) önkormányzati rendelet a költségvetési rendelet módosításáról, a 4/2010.(II.26.) önkormányzati rendelet az önkormányzat 2010. évi költségvetése és ezt módosító  9/2010.(IX.20. ) önkormányzati rendelet, 11/2010.(IX.20.) önkormányzati rendelet, 14/2010.(XI.30.) önkormányzati rendelet, 7/2011.(III.21.) önkormányzati rendelet az önkormányzat 2011. évi költségvetéséről és ezt módosító 8/2011.(IV.27.) önkormányzati rendelet, a 18/2011.(IX.22.) önkormányzat rendelet, 23/2011.(IX.29.) önkormányzati rendelet , 9/2011.(IV.27.) önkormányzati rendelet az önkormányzat 2010. évi költségvetésének végrehajtása .


           


Vassné Szűcs Róza                                                                                 Szécsi Szabolcs

       jegyző                                                                                                  polgármester