Kisújszállás Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2012. (IV. 25.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzati tulajdonú lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról

Hatályos: 2012. 05. 01

Kisújszállás Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2012. (IV. 25.) önkormányzati rendeletének indokolása

2012.05.01.
az önkormányzati tulajdonú lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról
Általános indokolás
A Képviselő-testület 118/2012. (III. 27.) számú önkormányzati határozatával elfogadott Kisújszállás Város lakáskoncepciója tartalmazza a város és az önkormányzat lakásállományának fejlesztési lehetőségeit. Kisújszállás Város Önkormányzatának az önkormányzati tulajdonú lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 7/2006. (III. 31) önkormányzati rendeletének módosítása és az új lakásrendelet megalkotása a lakáskoncepcióban kitűzött célok elérését szolgálni.
A lakásrendelet felülvizsgálatát követően elkészített tervezetben az alábbi célok valósulnak meg: a szociális alapon történő bérbeadás szűküljön és támogatott legyen, a lakbérek mértéke az igénylők jövedelmi viszonyaihoz igazítva kerülnek megállapításra. Az önkormányzati lakásgazdálkodásban fajsúlyos szerepet kap a költségalapú bérbeadás, és kiegészítő forrásszerzés céljára a piaci alapú bérbeadás szolgál.
Az önkormányzati tulajdonú lakások és helyiségek gazdálkodására elfogadásra kerülő rendelet felépítése során a bérlakások mind a négytípusú (szociális alapon, költségalapon, szolgálati jellegű, és piaci alapon történő bérbe adás) hasznosítási formája megjelenik.
Részletes indokolás
Az 1.1/A. §-hoz
A rendelet hatálya az önkormányzat tulajdonában lévő lakásokra és helyiségekre terjed ki. A rendelettel érintett lakás és nem lakás célú ingatlanokat a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
A lakások bérbeadásának feltételei az eddigi gyakorlatnak megfelelőn négy jogosultsági kategória szerint kerültek megállapításra. Meghatározásra kerültek a polgármesteri hatáskörben kiutalható lakáskategóriák.
2. §
Szociális alapon bérbe adott önkormányzati lakások szabályai, melyek között a nem magyar állampolgárokra vonatkozó jogosultság is szabályozásra került. Korábbi rendelethez képest új szabályozás a jelentkezők közül a pontrendszer alapján történő bérlőkiválasztás.
A szociális lakásigénylési névjegyzék vezetése szükséges volt a korábbi évek gyakorlata alapján, mivel így folyamatosan nyomon követhető az esetleges megüresedő lakások esetében, hogy hány család vár szociális bérlakásra. A névjegyzék alapján a lakás kiutalási joggal rendelkező bizottság döntését is megkönnyíti ezen rendelet pontrendszere alapján felállított névjegyzék.
A 3. §-hoz
Költségelven bérbe adott lakások esetében a rendelet 3. mellékletében szereplő pontrendszer szabályait alkalmazva kell sorrendet felállítani az arra jogosult bérlakás igénylők között. Polgármesterre történő hatáskör átruházás a hatékony ügyintézést szolgálja.
Az 4. §-hoz
Piaci alapon bérbe adott lakások bérlője kijelölésének feltételei kerültek szabályozásra. A jelentkezők közül ebben a kategóriában a felajánlott bérleti díj nagysága a döntő tényező. Bérlőkijelölésről a polgármester átruházott hatáskörben dönt.
A 5. §-hoz
A rendelet 4. számú mellékletében külön kiemelésre kerültek a szolgálati lakásként bérbe adható lakások. Ezen lakások bérleti jogára a Kisújszállás intézményeiben munkaviszonyt létesítő vidéki lakhellyel rendelkező személyek jogosultak, kizárólag a munkaviszony fennállásig. Bérleti díj megegyezik a költségelven bérbe adott lakások bérleti díjával.
A 6. §-hoz
A rendelet hatálya alá tartozó lakás és nem lakás célú helyiségek vagyonkezelői jogának gyakorlója a Kisújszállási Városgazdálkodási Kft.
A 7. §-hoz
Óvadék felhasználásának részletes szabályai, annak egyenértékű fedezetével való biztosítása. Az óvadék összege biztosítékot jelent, illetve fedezetet nyújt az önkormányzat részére a bérlők által okozott károk helyreállítására.
A 8. §-hoz
A lakás használatáért fizetendő bérleti díj a rendelet 1. számú melléklete alapján kerül megállapításra. A lakbérfizetés határideje minden hónap 15. napja, mely a bérbeadóval kötött szerződésben kerül rögzítésre.
A 9. §-hoz
A kiutalt lakást a bérlő köteles életvitelszerűen használni, ennek ellenőrzésére a bérbeadó jogosult.
A 10. §-hoz
Bérlőtársi szerződés megkötésének feltételei és annak szabályai kerültek meghatározásra.
A 11. §-hoz
Bérbeadó kötelezettségei a lakás műszaki állapotának bérbeadásra megfelelő vonatkozásában, tekintettel a bérbeadót terhelő, a berendezések és a felszerelési tárgyak funkciója szerinti üzemkész állapotának biztosításáról. Szabályozásra került a bérbeadót terhelő, de a bérlő által átvállalt kötelezettségek teljesítése esetén a lakbérmérséklés lehetősége.
A lakás használatával kapcsolatosan felmerülő elhasználódások javítása, a karbantartások elvégzése a bérlő kötelessége.
A lakásfelújítással, karbantartással kapcsolatos konkrét feltételek meghatározását - adott ingatlan esetében – polgármesteri hatáskörbe utalja a szabályozás.
A 12. §-hoz
Amennyiben a bérlő jogviszonya megszűnik, és ennek ellenére nem költözik ki, úgy jogcím nélküli használóvá válik és a rendeletben szabályozottak alapján lakáshasználati díj megfizetésére köteles.
A 13. §-hoz
A bérlő a részére kiutalt lakásba a rendeletben felsorolt közvetlen családtagokon túli személyeket kizárólag a bérbeadó, Kisújszállási Városgazdálkodási Kft. írásos hozzájárulásával fogadhat be. A rendeletben szabályozásra került, hogy a bérbeadó mely feltételek fennállása esetén tagadhatja meg a befogadó nyilatkozat kiadását.
A 14. §-hoz
A rendelet ezen szakasza szabályozza a lakásbérleti szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetésének feltételeit.
A 16. §-hoz
A rendelet lehetőséget biztosít a határozatlan idejű lakásbérleti szerződés felmondására cserelakás biztosításával, illetve cserelakás helyett meghatározott összegű pénzbeli térítés megfizetésével.
A 16. §-hoz
Határozatlan idejű bérleti szerződés megszűnését követően a bérbeadót terhelő elhelyezési kötelezettség szabályozása.
A 17. §-hoz
A bérelt lakás egy részének albérletbe adása kizárólag a bérbeadó írásos engedélye alapján történhet a rendeletben szabályozott feltételek teljesülése esetén.
A 18. §-hoz
A rendelet lehetőséget biztosít a szociális alapon bérbe adott lakást bérlők részére lakbértámogatás igénybevételére.
A 19. §-hoz
Az önkormányzati tulajdonú helyiségek bérbeadása kizárólag pályázati eljárás keretében valósulhat meg, a rendeletben meghatározott feltételek teljesülésének kivételével.
A 20. §-hoz
A helyiségek bérbeadására kiírt pályázati felhívás tartalmát és közzétételét szabályozza a rendelet ezen szakasza.
A 21. §-hoz
A helyiségek bérleti jogára benyújtott pályázati ajánlat formai és tartalmi előírásainak szabályozása. Bérleti szerződés megkötését kizáró feltételek meghatározása.
A 22. §-hoz
A helyiségbérleti szerződés bérleti jogának megszerzésére benyújtott pályázatok elbírálásának és a szerződéskötésnek a szabályai kerültek meghatározásra. A rendeletben szabályozza annak az esetét is, ha a nyertes pályázó eláll a szerződéskötéstől.
A 23. §-hoz
A helyiségek átadása a pályázati kiírásban szereplő feltételekkel és felszereltségekkel történik. A rendelet ezen szakaszában meghatározásra került, hogy melyek a bérlő kötelezettségei a helyiség állagának megóvása és megtartása érdekében.
A 24. §-hoz
A bérleti szerződés megszűnését követően a helyiség leadás feltételeit szabályozza.
A 25. §-hoz
A bérelt helyiségbe más személy befogadása kizárólag a rendelet ezen szakaszában szabályozott feltételek teljesülése estén történhet.
A 26. §-hoz
A bérelt helyiség bérleti joga átruházásának, cseréjének és albérletbe adásának feltételei kerültek meghatározásra.
A 27. §-hoz
Elővásárlási joggal érintett lakások értékesítésének és a vételár meghatározásának feltételrendszere. A rendeletben meghatározott szempontok figyelembevételével meghatározott vételár kedvezmények érvényesítésével történő megfizetésére is lehetőség van.
A 28. §-hoz
Elővásárlási joggal nem érintett lakások értékesítésének feltételrendszere.
A 29–31. §-hoz
Nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítésének szabályozására az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 21/2004.(IV.20.) önkormányzati rendelet előírásai az irányadóak. A vételár részletfizetéssel történő megfizetésére a szabályozás lehetőséget ad.
A 32. §-hoz
A lakások és nem lakáscélú helyiségek értékesítésből származó bevétel jelen szabályozás és a vagyongazdálkodás előírásai alapján meghatározott célra használható fel.
A 33. §-hoz
A rendelet szabályai 2012. május 1. napjától létrejött lakás és – helyiség bérleti szerződésekre kell alkalmazni. Hatálybalépéssel egyidejűleg hatályon kívül kell helyezni az önkormányzat korábbi lakásrendeletét. (az önkormányzati tulajdonú lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 7/2006. (III. 31.) önkormányzati rendelet)
Az Európai Unió jogának való megfeleltetés szerepel a rendeletben.