Mezőtúr Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2016. (III. 3.) önkormányzati rendelete

2016. évi költségvetéséről

Hatályos: 2016. 03. 03- 2016. 06. 26

Mezőtúr Város Önkormányzata


Képviselő-testületének


1/2016.(III.03.)


önkormányzati rendelete


Mezőtúr Város Önkormányzata 2016. évi költségvetéséről


Mezőtúr Város Önkormányzatának Képviselő-testülete - az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről1 szóló 2015. évi C. törvény alapján - Mezőtúr Város Önkormányzata 2016. évi költségvetéséről a következőket rendeli el.


A rendelet hatálya, címrend


1. §


  1. A rendelet hatálya kiterjed Mezőtúr Város Önkormányzatára, és az önkormányzat által nyújtott támogatásokra.



„A költségvetés bevételei és kiadásai

[1]2. §


(1) A képviselő-testület az önkormányzat – beleértve költségvetési szerveit és intézményeit – 2016. évi költségvetésének módosítását az alábbiak szerint állapítja meg:


Működési célú bevételek

2 132 110 E Ft

Működési célú kiadások

2 363 537 E Ft

Működési költségvetés egyenlege

-231 427 E Ft



Felhalmozási célú bevételek

86 322  E Ft

Felhalmozási célú kiadások

239 710 E Ft

Felhalmozási költségvetés egyenlege

-210 725 E Ft



Költségvetési bevétel összesen

2 218 442  E Ft

Költségvetési kiadás összesen

2 603 247  E Ft

Költségvetés egyenlege

-384 805 E Ft



Finanszírozási bevételek


-Előző évi maradvány

442 152 E Ft

-Fejlesztési célú hosszú lejáratú hitelfelvétele

           0 E Ft

Finanszírozási bevételek összesen

442 152  E Ft

Finanszírozási kiadás összesen

57 347  E Ft



Önkormányzati bevétel összesen

2 660 594  E Ft

Önkormányzati kiadás összesen

 2 660 594 E Ft”



[2]2. §


Az önkormányzati bevételekből az előző évi maradvány igénybe vétel: 442 152 E Ft


  1.  A Mezőtúr Város Önkormányzatának bevételeit és kiadásait kormányzati funkciónkénti megbontásban a rendelet 1. és 2. számú melléklettei tartalmazzák.


  1. A Mezőtúr Város Önkormányzatának 2016. évi normatív állami támogatásait a rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.



  1. A Mezőtúr Város Önkormányzatának 2016. évi főbb kiemelt támogatásait és kompenzációit a rendelet 4. számú melléklete tartalmazza.


  1. A Mezőtúr Város Önkormányzatának 2016. évi kiemelt felhalmozási és tőkejellegű kiadásainak előirányzatait a rendelet 5. számú melléklete tartalmazza.


  1. A Mezőtúr Város Önkormányzatának 2016. évi tartalék előirányzatát a rendelet 6. számú melléklete tartalmazza.


  1. A Mezőtúr Város Önkormányzatának 2016. évi intézményi engedélyezett létszámait a rendelet 7. számú melléklete tartalmazza.


  1. A Mezőtúr Város Önkormányzatának 2016. évi közvetett támogatásait a rendelet 8. számú melléklete tartalmazza.


  1. A Mezőtúr Város Önkormányzatának 2016. évi közműfejlesztési hozzájárulásainak összegét  a rendelet 9. számú melléklete tartalmazza.


  1. Mezőtúr Város Önkormányzata által megkötött többéves kihatással járó, adósságot keletkeztető ügyletek fizetési kötelezettségeinek kimutatását a lejárat évéig a 10. számú melléklet tartalmazza.


  1. A Stabilitási törvény 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek és a 353/2011. (XII. 30) kormányrendelet szerint meghatározott saját bevétel bemutatását a 11. számú melléklet szerint határozza meg.


  1. Mezőtúr Város Önkormányzata által vállalt kötelezettségek kimutatását, a 2016. bázisévet figyelembe véve 3 évre előre mutatóan a főbb költségvetési előirányzatok tekintetében a 12. számú melléklet tartalmazza.


  1. Mezőtúr Város Önkormányzata 2016. évi előirányzat – felhasználási és likviditási ütemtervét a 13. számú melléklet tartalmazza.


  1. Mezőtúr Város Önkormányzata a 2016. évi működési jellegű bevételek és kiadások mérlegét, valamint a felhalmozási és tőke jellegű bevételek és kiadások mérlegét a 14. számú melléklet határozza meg.


  1. Mezőtúr Város Önkormányzata intézményei, mint a Mezőtúri Közös Önkormányzati Hivatal és a Móricz Zsigmond Városi Könyvtár 2016. évi bevételeit és kiadásait kormányfunkciónkénti megbontásban a rendelet 15-18. mellékletek tartalmazzák.


  1. Mezőtúr Város Önkormányzat intézményekkel együtt 2016. évi összevont bevételeit és kiadásait a rendelet 19. számú melléklete tartalmazza.



3. §


A képviselő-testület a 2016. évi költségvetés végrehajtásához 45.000 E Ft likvid hitelkeret igénybevételét engedélyezi.


A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok


4. §


Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény értelmében az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.


5. §


  1. A képviselő-testület a jóváhagyott bevételi és kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát átruházza a polgármesterre. Az 1. és 2. számú mellékletben meghatározott előirányzatok közötti átcsoportosításról a polgármester határozattal dönt. Az előirányzatok polgármester általi átcsoportosítása nem lépheti túl a 2. § (1) bekezdésben meghatározott önkormányzati bevétel összesen és önkormányzati kiadás összesen címek alatt meghatározott összeget (költségvetési főösszeg).


  1. A képviselő-testület a 2016. költségvetési évben az önkormányzati hivatalnál és az önkormányzati támogatású intézményben az engedélyezett létszámkeret túllépését megtiltja. A közszolgálati, közalkalmazotti illetve költségvetési szerveknél, a jogviszony év közbeni megszűnése esetén az üres álláshely tölthető be.


  1. Az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságoknál a munkaviszony év közbeni megszűnése esetén az üres álláshely a polgármester jóváhagyásával a 2016. évi költségvetési keret figyelembevételével tölthető be. Új munkaviszony létesítésére kizárólag a polgármester írásos engedélyével kerülhet sor.


  1. A rehabilitációs járulékfizetési kötelezettség miatt a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvényben foglaltaknak megfelelően intézményenként olyan mértékben szükséges megváltozott munkaképességű személyeket foglalkoztatni, hogy az állam felé rehabilitációs járulékfizetési kötelezettség ne álljon elő. A rehabilitációs foglalkoztatás költségeit az önkormányzat az intézmények részére megtéríti, azzal hogy az intézményeknek törekedniük kell arra, hogy a foglalkoztatás minél nagyobb mértékben pályázati támogatásból valósuljon meg. Az önkormányzat a foglalkoztatás költségeit kizárólag abban az esetben téríti meg az intézmény részére, amennyiben az nem pályázati támogatásból valósul meg. Amennyiben az intézmény a jogszabályban előírt rehabilitációs foglalkoztatási kötelezettségét nem teljesíti, úgy a fizetendő rehabilitációs járulék mértéke csökkenti az intézménynek nyújtott önkormányzati támogatás mértékét. A közös önkormányzati hivatal esetében Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó határozatlan időre szóló munkaszerződés keretében kerül megvalósításra a rehabilitált foglalkoztatás.



  1. A képviselő-testület az évközben bekövetkező központi támogatásváltozások, valamint az önkormányzat költségvetési intézményei által javasolt előirányzat-átcsoportosítások miatt az Ávr. 34.§ (4) bekezdés alapján az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig - december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét a polgármester előterjesztése alapján.


  1. Mezőtúr Város Önkormányzata a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben meghatározott kötelező, illetve a szabad kapacitás terhére önként vállalt, nem kötelező önkormányzati feladatokat részben önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságai révén látja el.  A feladat ellátásához feltétlenül szükséges közvetett és közvetlen költségeket és az elvárható nyereséget figyelembe véve ezen gazdasági társaságok tevékenységéhez kompenzációt nyújt.  



  1. Az önkormányzat pénzügyi felelősséget gazdasági társaságainak kötelezettségéért a társaságban lévő tulajdona mértékéig vállalhat.


  1. Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében a polgármester az önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat. Ebben a jogkörben eljárva a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat teljesíthet. A megtett intézkedésekről a képviselő testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.


6. §


  1. Az önállóan működő költségvetési intézmények a többletbevételük terhére kötelezettségvállalást nem kezdeményezhetnek.


  1. Az önállóan működő költségvetési intézmény vezetője a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat változtatásról a Mezőtúri Közös Önkormányzati Hivatal Pénzügyi Irodájával köteles egyeztetni és a változásról a pénzügyi irodát írásban értesíteni. Az intézményvezető az előirányzat változásról 30 napon belül köteles a polgármestert tájékoztatni.


7. §


  1. A feladatelmaradásból származó – személyi és dologi – megtakarítások felhasználására csak a képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.


  1. A testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési intézmény köteles betartani.


  1. A testület által jóváhagyott önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságok részére megítélt kompenzáció mértéke feladat bővülés vagy feladat csökkenés indokkal a polgármester jóváhagyásával, a testület döntése által módosítható. Amennyiben a jóváhagyott kompenzáció 2016.12.31. forduló nappal nem kerül a közszolgáltatási szerződésben meghatározott kötelező önkormányzati feladatok ellátására felhasználására, úgy az adott gazdasági társaság köteles a fel nem használt kompenzációt az önkormányzat részére, mint túlfinanszírozást legkésőbb 2016.12.31. napján visszautalni.


  1. A testület által jóváhagyott önkormányzati intézmények részére megítélt irányítószervi támogatás mértéke feladat bővülés vagy feladat csökkenés indokkal a polgármester jóváhagyásával, a testület döntése által módosítható. Amennyiben a jóváhagyott támogatás 2016.12.31. forduló nappal nem kerül a felhasználására, úgy az adott intézmény köteles a fel nem használt támogatást az önkormányzat részére, mint túlfinanszírozást legkésőbb 2016.12.31. napján visszautalni.


  1. Az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására szolgáló tartalék felhasználásáról a polgármester egyetértésével a  képviselő-testület dönt.


  1. Az képviselő-testület kijelenti, hogy az intézmények és gazdasági társaságok tekintetében a 2016. évi költségvetési rendeletben nem áll pénzügyileg módjában a cafeteria juttatást biztosítani.


  1. A közös önkormányzati hivatal munkavállalói részére a Magyarország központi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény 57.§ (4) bekezdése értelmében a cafeteria mértéke nem haladhatja meg az évi bruttó 200 000 Ft/főt. Az önkormányzat (polgármester és alpolgármester) és a közös önkormányzati hivatal esetében ennek mértéke a mindenkori illetményalap ötszöröse, vagyis bruttó évi 193 250 Ft/fő/teljes munkaidő.


  1. A közös önkormányzati hivatal munkavállalói részére a Magyarország központi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény 57.§. (5) bekezdése értelmében a bankszámla hozzájárulás mértéke bruttó 1000 Ft/fő/hó.


  1. A képviselő-testület kijelenti továbbá, hogy a gazdasági társaságok tekintetében nem áll pénzügyileg módjában a 2016. évi költségvetési rendelete keretében bérfejlesztéshez hozzájárulni.


  1. A minden hónap 20. napján esedékes Magyar Államkincstár részére megküldendő pénzforgalmi jelentéshez a bevételek és kiadások alakulását követve az előirányzatok közötti átcsoportosítás valamint az előirányzatok módosítását az önkormányzat esetében a polgármester, a hivatal esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezetők kezdeményezik azzal., hogy a soron következő költségvetés módosítás alkalmával a szükségszerű, pénzforgalomhoz igazodó módosítások an rendeleten átvezetésre kerülnek.


8. §


  1. Az önkormányzat kiadási előirányzatait úgy kell megtervezni, hogy annak bevételi előirányzatait is meg kell határozni.


  1. A bevételi és kiadási jogcímeket kormányzati funkciónként kell megbontani.


  1. Az önkormányzat állami támogatásait bevételi jogcím szerint kell megnevezni.


  1. Egy kiadási jogcímhez a bevételi oldalon több bevételi jogcím tartozhat. A kiadási oldal jogcímének, valamint a bevételi oldal jogcímének, vagy azok összegének meg kell egyeznie.


  1. Az önkormányzat kiadási előirányzatainak összege meg kell, hogy egyezzen az önkormányzat bevételi előirányzatainak összegével.  


Vegyes és záró rendelkezések


9. §


  1.  A képviselő-testület – a 2015. évi C örvény 57. § (1) bek. alapján – valamint a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 132. §-a szerinti illetményalap a 2016. évben 38 650 forintban állapítja meg.


  1. Minden év február 28. napjáig van lehetőség a közös önkormányzati hivatal munkavállalói részére a jegyzőnek, mint munkáltatónak az irodavezetők javaslatát figyelembe véve a polgármester egyetértésével a munkavállalók bérét eltéríteni a mindenkori teljesítményértékelést alapul véve, melynek mértékénél figyelemmel kell lenni a költségvetés biztosította keretekre. Az eltérítés minden év január 1-jétől a tárgyév december 31-ig ítélhető meg. A munkáltató köteles az eltérítést az adott év december 31. napjával visszavenni.


  1. Minden a közös önkormányzati hivatalnál köztisztviselői vagy munkaszerződéssel rendelkező ügyintézői állományban dolgozó középfokú és felsőfokú végzettségű munkavállalót január 1-től december 31-ig 10%-os illetménykiegészítés illet meg. Ezen juttatás minden évben az adott költségvetési rendeletben szükséges szabályozni.


  1.  A képviselő-testület a nyilvántartott és több eredménytelen behajtási intézkedés után is fennálló követelések leírásának eseteit és engedélyezésének hatásköreit az alábbiak szerint határozza meg:


a) Az államháztartásról szóló  2011. évi CXCV. tv (továbbiakban: Áht.) 97. § (2) bek. alapján az önkormányzat és szervei követeléseiről lemondani csak az alábbi esetben lehet:


  • végelszámolási és felszámolási eljárás keretében,
  • jogutód nélküli megszűnés esetén,
  • intézmények átszervezése, összevonása esetén,
  • feladatátadáshoz kapcsolódóan.


b) A követelés leírását:

  • 2.000 E Ft-ig a polgármester
  • 2.000 E Ft felett a képviselő-testület

engedélyezi.


c) Az értékhatár értelmezésénél az éven túli követelések adósonként számítandók. Az értékhatár meghatározásánál az Áht. 97. § (3) bekezdésének alkalmazása során a 2015. évi C. törvény 66.§ alapján a kis összegű követelés értékhatára 100.000 Ft.


  1. A képviselő –testület jelen rendeletében rendeli el, hogy minden önkormányzati intézmény és 100%-ban önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaság köteles az önkormányzat mindenkori számlavezető bankjánál vezetni számláját. Ezen feltételnek 2016. március 31-ig mind intézménynek és gazdasági társaságnak meg kell felelnie. A kft-nek továbbá lehetővé kell azt tenni a tulajdonos részére, hogy az elektronikus utalásokhoz használt OTP Electra terminálban a kft főszámlája látható legyen.


  1.  Az önkormányzati intézmények költségvetését a képviselő – testület az önkormányzat költségvetésével egy időben rendelet formájában fogadja el és hagyja jóvá. A 2016. évi elemi költségvetést a rendeletek alapján 2016. március 16-ig kell a Magyar Államkincstár részére benyújtani.


  1. Az év közbeni gazdasági változások önkormányzatra gyakorolt hatásának fedezetét az ebben a rendeletben elfogadott költségvetési előirányzatok terhére – esetenként megtakarításokkal – illetőleg a költségvetési tartalék terhére kell biztosítani.


  1.  A polgármester saját hatáskörében rendeli el a köztemetést.


A képviselő-testület a polgármesterre ruházza az alábbi támogatásokat:


  • rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
  • települési rendkívüli támogatás segély
  • természetbeni tüzelőtámogatás
  • temetési segély
  • gyógyszertámogatás
  • lakhatási támogatás


  1. A képviselő-testület bizottsági hatáskörben dönt az


  • első lakáshoz jutók támogatásáról és a
  • Bursa Hungarica és Arany János ösztöndíjpályázatról.


  1. A képviselő-testület utasítja az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok vezetőit, valamint az önkormányzati fenntartású intézmény vezetőjét, hogy az általa vezetett szervezet az előző hónapra vonatkozó pénzügyi, gazdasági helyzetéről - ezen belül is gazdasági társaság, intézmény telephelyeinek energiafogyasztásáról és más egyéb rezsiköltségéről - minden hónap 10. napjáig írásbeli jelentést nyújtson be a polgármesternek.




10. §


E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, de rendelkezéseit 2016. január 1-jétől kell alkalmazni.





                  Herczeg Zsolt                                                                   dr. Farkasinszki Fanni

                  polgármester                                                                              aljegyző

[1]

A rendelet szövegét a 12/2016. (VI.23.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2016. 06. 27-től

[2]

A rendelet szövegét a 12/2016. (VI.23.) önkormányzati rendelet 2. §-a módosította. Hatályos: 2016. 06. 27-től