Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlésének 41/2005. (X. 28.) önkormányzati rendelete
a kommunális célú távhő- és melegvíz szolgáltatásról
Hatályos: 2006. 12. 06- 2006. 12. 31Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlésének 41/2005. (X. 28.) önkormányzati rendelete
a kommunális célú távhő- és melegvíz szolgáltatásról
Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény (továbbiakban: Átv) 7. § paragrafusában, valamint a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény (a továbbiakban: Tszt.) 6. § (1), (2); 41. § (1); 43. § (2), (3); 44. § (1); 46. § (1); 47. §; 50. § (3); 51. § (3), 52. § (2); 60. § (3) ill. az ennek végrehajtására kiadott 157/2005. (VIII. 15.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Vhr.) és annak 3. sz. melléklete (Távhőszolgáltatási Közüzemi Szabályzat, továbbiakban: Tksz) 18.1; 18.5; 22.1 bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a távhő- és melegvíz szolgáltatásról, annak díjának megállapításáról és alkalmazási feltételeiről az alábbi rendeletet alkotja:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya kiterjed Szolnok Megyei Jogú Város közigazgatási területén kommunális célú távhőszolgáltatást végző szolgáltatóra (továbbiakban: távhőszolgáltató, ill. szolgáltató) és e szolgáltató által a távhőszolgáltatással ellátott, vagy a távhőszolgáltatást igénylő épületek tulajdonosaira, használóira és kezelőire.
Értelmező rendelkezések
2. § (1) E rendelet alkalmazásában a Tszt. 3. §-ban, továbbá a Tksz. 2.1-2.1.8 pontjaiban meghatározott fogalmakon túlmenően:
a) A Szolnok város közigazgatási területén biztosított távhőenergia szolgáltatáson belül az ellátás módja és célja szerint megkülönböztetünk
aa) Hőátalakítás nélküli távhőenergia szolgáltatást, amely szolgáltatói, vagy felhasználói hőközponti hőátalakító berendezés (hőcserélő) nélkül biztosított fűtési célú és melegvíz szolgáltatás,
ab) Hőátalakítással megvalósuló távhőenergia szolgáltatást, amely lehet
aba) szolgáltatói, vagy felhasználói hőközponti hőátalakító berendezésen (hőcserélőn) keresztül biztosított fűtési és hőátalakítás nélküli használati melegvíz szolgáltatás.
Az önkormányzat ellátási kötelezettsége
3. § (1) Az önkormányzat az engedélyes(ek) útján köteles biztosítani a távhőszolgáltatásba bekapcsolt épületek távhőellátását, melynek érdekében a Tszt.6. §-ban foglaltakon túlmenően előzetes intézkedés keretében az alábbiak szerint intézkedik:
a) A települési önkormányzat a távhőszolgáltatásba bekapcsolt lakóépületek és vegyes célra használt épületek távhőellátását gazdasági társaság útján biztosítja.
b) A települési önkormányzat jogosult az üzemeltetést vállalkozásba adni. Az erre irányuló szerződés megkötéséhez, módosításához, illetve megszüntetéséhez Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlésének jóváhagyása szükséges.
c) Szolnok Megyei Jogú Város többszintes épületekkel beépített területein környezetvédelmi, azon belül elsősorban levegő-tisztaságvédelmi szempontok alapján elsődleges a távhőszolgáltatás fenntartása és fejlesztése.
d) Az c) pontban foglaltakkal összhangban távhőszolgáltató köteles ezeken a területeken az új vagy növekvő távhőigényeket kielégíteni.
(2) A szolgáltatói berendezést a szolgáltató, a felhasználói berendezést annak tulajdonosa üzemelteti, aki a fűtési és használati melegvíz igényének folyamatos és biztonságos kielégítése érdekében köteles az általa üzemeltetett berendezés állandó üzemképes állapotáról gondoskodni.
(3) A felhasználói berendezés tulajdonosa mindaddig köteles a felhasználói berendezést működőképes állapotban tartani, illetve a működéséről gondoskodni, e feltétel fennállásának ellenőrzését biztosítani, míg az épület bármely épületrésze vonatkozásában a távhőszolgáltatásra vonatkozó közüzemi szerződés érvényben van.
(4) A szolgáltató jogosult előzetes értesítés mellett a távhőrendszer üzembiztonsága érdekében a nem általa üzemeltetett távhőszolgáltatási rendszerhez kapcsolódó berendezést ellenőrizni, és a megállapított hiányosságoknak meghatározott határidőn belül történő megszüntetését a lakóépület tulajdonosánál, vagy a felhasználó képviselőjénél, megbízottjánál kezdeményezni.
4. § (1) A szolgáltatói berendezés az önkormányzati törzsvagyon része (1990. évi LXV. törvény 79. § (1)).
(2) Az önkormányzati törzsvagyon működtetésére a mindenkor hatályos jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.
(3) A működtetésre létrehozott társaságnak a társasági forma és a működés tekintetében meg kell felelnie a Tszt. 19. §-ában foglalt szabályoknak is.
A közüzemi jogviszony részletes szabályai
A közüzemi jogviszony létrejötte
A közüzemi jogviszony tartalma
6. § (1) A közüzemi jogviszony általános szabályait (melyek valamennyi igénybevevő esetében változatlan tartalommal érvényesülnek és nem fűződnek közvetlenül egyes igénybevevők személyéhez) a szolgáltató által a hatályos jogszabályok (köztük jelen rendelet) szerint elkészített és a szolgáltatási engedélyt kiadó hatóság által jóváhagyott „Üzletszabályzat”-ban kell közzétenni.
(2) Az „Üzletszabályzat”-ot és annak módosítását a hatósági jóváhagyás előtt a fogyasztóvédelmi szervekkel véleményeztetni kell.
(3) A közüzemi jogviszony speciális - közvetlenül a felhasználó személyéhez fűződő - feltételeit lakossági felhasználó esetében az általános közüzemi szerződés, egyéb felhasználó esetében az egyedi közüzemi szerződés tartalmazza.
(4) Az általános és egyedi közüzemi szerződések feltételrendszerét („blanketta szerződés”) az „Üzletszabályzat”-ban kell közzétenni.
Közüzemi szerződés
7. § (1) A közüzemi szerződés részletes tartalmi előírásait a Tksz. 9-12. pontjaiban foglaltak határozzák meg.
A jogviszony tartalmának módosítása
8. § (1) A közüzemi szerződést a felek közös megegyezéssel módosíthatják. A szerződés módosítás során a Tksz. 9-12. pontjaiban foglalt tartalmi előírások betartásával kell eljárni. A felek közös megegyezéssel az "Üzletszabályzat"-ban foglalt feltételektől is eltérhetnek, ha ez az eltérés a többi felhasználó számára hátrányos következménnyel nem jár.
A szerződésszegés és következményei
9. § (1) A szolgáltató és felhasználó szerződésszegésének eseteit és következményeit a Tszt. 49. §; 50. §; 51. § tartalmazza.
Szabálytalan vételezés
10. § (1) A Tszt. 3. § n) pontja alapján szabálytalan vételezésnek minősül a közüzemi szerződés nélküli távhőfogyasztás, vagy a távhő szerződésszegő módon történő vételezése.
(2) Szabálytalan vételezés esetén szolgáltató a Tszt. 49. § (2); 50. §; 51. § előírásai szerint köteles eljárni.
A szolgáltatás felfüggesztése
11. § (1) Szolgáltató a felhasználó, illetve díjfizető szerződésszegése miatt a közüzemi szolgáltatást a közüzemi jogviszony fenntartása mellett felfüggesztheti.
(2) A díjfizetési kötelezettség elmulasztása miatti szolgáltatás felfüggesztés szankció akkor alkalmazható, ha a felhasználó, illetve díjfizető díjfizetési kötelezettségének az írásbeli felszólításon megjelölt határidőig nem tesz eleget. Ez esetben a szolgáltatás felfüggesztése a díjhátralék kiegyenlítéséig hatályos.
(3) A szolgáltatás felfüggesztése során a Tszt. 50. § (6); 51. § (3) a), b), (6), (7), (8) b), (9) bekezdése szerint kell eljárni.
A szolgáltatás kikapcsolása
12. § (1) Felhasználó kérheti, hogy szolgáltató az általa használt épületrészben található felhasználói berendezést, vagy annak egy részét átmenetileg, vagy véglegesen kapcsolja ki. A felhasználói berendezés kikapcsolására a többi érintett felhasználó előzetes hozzájárulása mellett kerülhet sor.
(2) Szolgáltató az (1) bekezdés szerinti kérésnek köteles eleget tenni, ha a felhasználó vállalja, hogy a ki-és visszakapcsolás költségeit, valamint a kikapcsolásban közvetlenül érintett többi, szomszédos épületrésznek okozott bizonyított anyagi hátrányt megtéríti, továbbá a szolgáltatónak e rendelet 30. §-an meghatározott mértékű mérsékelt díjat megfizeti.
(3) A felhasználói berendezés bármely okból történő kikapcsolását követő üzembe helyezését a szolgáltató, vagy annak felügyelete mellett a felhasználó végezheti. A szolgáltatások ki és visszakapcsolásáért a szolgáltató jogosult az "Üzletszabályzat"-ban meghatározott díjat felszámítani.
(4) Amennyiben a felhasználói berendezés kikapcsolása bármely okból megtörtént, a felhasználó köteles tűrni annak a kikapcsolt épületrészben található részei karbantartását, javítását, felújítását.
(5) A szakszerűtlenül végzett kikapcsolással, átalakítással okozott szolgáltatási elégtelenségért, vagy kárért annak okozója felel.
A jogviszony megszűnése
13. § A szerződéses jogviszony megszűnik a szerződés felmondásával. A közüzemi szerződés felmondásának részletes szabályait a Tszt. 38. § (1)-(7); 50. § (1) f); 51. § (3) c) és (4) pontjai tartalmazzák.
A SZOLGÁLTATÁS FELTÉTELEI
Minőségi feltételek
14. § (1) Fűtésszolgáltatás esetében a felhasználási helyen teljes évben olyan jellemzőkkel rendelkező hőhordozó közeggel kell rendelkezésre állni, hogy a fűtési idény teljes időtartama alatt, a fűtött épületrész helyiségeiben az MSZ 04-140/2. szabványban meghatározott, a helyiség rendeltetésétől függő méretezési belső hőmérséklet - beleértve a hőérzet miatt megemelt belső hőmérsékletet is - napi viszonylatban átlagosan, ezen belül 5%-os tűréssel biztosítható legyen.
Szolgáltatási időszakok
15. § (1) Szolgáltató fűtési idényben köteles a távfűtés szolgáltatást a minőségi feltételek között meghatározott jellemzők biztosításával folyamatosan fenntartani.
(2) Szolgáltató köteles a fűtési időszak fűtési idényen kívüli részében a felhasználók részére rendelkezésre állni.
(3) A (2) bekezdés szerinti időszakban a fűtést:
a) a felhasználók és a szolgáltató eltérő megállapodása hiányában városi szinten meg kell kezdeni, ha a napi átlaghőmérséklet 10oC alá csökken, vagy két egymást követő napon át 12oC alatt marad.
b) a felhasználók megrendelése alapján fenn kell tartani, amennyiben a szolgáltató ezzel kapcsolatos feltételeit elfogadják.
(4) A (3) a) bekezdés szerinti esetben a felhasználók és a szolgáltató eltérő megállapodási feltételeit a felhasználók és a szolgáltató között az épületek távhőenergiával történő ellátására kötött hőenergia szolgáltatási szerződésben kell rögzíteni.
(5) A (3) b) bekezdés szerinti esetben szolgáltató akkor köteles a fűtés szolgáltatást megkezdeni, illetve fenntartani, amennyiben az egyes fűtőművi körzetekben a távhőszolgáltatásba bekapcsolt épületek minimum 50%-a egyidejűleg, legalább 24 órán keresztül igénybe veszi azt.
(6) A használati melegvíz szolgáltatást a minőségi feltételek között előírt módon és mértékben egész évben biztosítani kell.
A távhőszolgáltatás szüneteltetése, korlátozása
16. § (1) A szolgáltató jogosult a Tszt. 40. §, 41. §, 42. §-ai és a Vhr. 16. §, 17. §-ban foglaltak szerint a szolgáltatását szüneteltetni, korlátozni.
(2) Szolgáltató lehetőség szerint a szüneteltetés, korlátozás előtt, vagy azzal egyidejűleg köteles Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatát és az érintett felhasználókat a távhőszolgáltatás korlátozási rendjéről tájékoztatni.
(3) A Szolnok városi távhőrendszerekben a szolgáltatás korlátozás rendje elvi meghatározásának sorrendje a következő:
SZOLGÁLTATÁSI DÍJAK MEGÁLLAPÍTÁSÁNAK ÉS ALKALMAZÁSÁNAK RÉSZLETES SZABÁLYAI
Díjak megállapítása
17. § (1) A mindenkori szolgáltatási díjak megállapítása - az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény 7. §-ban, továbbá a Tszt. 6. § (2) b) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - Szolnok Megyei Jogú Város közgyűlésének feladata, jogköre.
(2) A szolgáltatási alapdíjak és hődíjak módosítására az 1. sz. mellékletben szereplő képlet összefüggések alkalmazásával kerülhet sor.
(3)1 A szolgáltatási alapdíjak évente egy alkalommal történő, indokolt megváltoztatását célzó javaslat elkészítése a szolgáltató feladata, melynek határideje minden év augusztus 31. napja.
(4) Szolgáltató az alapdíjak aktuális értékének módosítására készített javaslatában:
a) igazolja a díjmódosítás indokoltságát,
b) javaslatot tesz a módosítás mértékére,
c) a díjmódosításra vonatkozó képletek alapján az egyes díjakra vonatkozóan számszerű javaslatot terjeszt elő.
(5) A szolgáltatási hődíjak módosításánál a szolgáltató jogosult a tüzelőanyag hatósági árának változását a szolgáltatási hődíjakban (fűtés és használati melegvíz) az árváltozással egyidőben a felhasználók, illetve az önkormányzat előzetes tájékoztatása mellett érvényesíteni.
(6) A (3), (5) bekezdések szerint módosított díjakat Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése - a megkötött hatályos Koncessziós Szerződésnek megfelelően - vagy indokolt esetben a szolgáltató, ill. a fogyasztóvédelmi szervek és a fogyasztói érdekképviseleti szervezetek indítványára felülvizsgálja.
(7) Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a Tksz. 18.1;18.4;18.5 pontjaiban foglaltak alapján 2006. június 30-ig rendeletileg szabályozza az e rendelet 2. § (1) bek. abb) pontja szerinti esetben a fűtési- és használati melegvíz készítés céljára felhasznált hőmennyiség meghatározásának módját, valamint a fűtési és használati melegvíz készítés céljára felhasznált hőmennyiség díja elkülönülő számlázásának módját és feltételeit.
A díjak mértéke és tartalma
18. § (1) A felhasználók által fizetendő díjak:
a) alapdíjak
aa) fűtési alapdíj (Ft/lm3,év),
ab) használati melegvíz alapdíj (Ft/vm3).
b) hődíjak
ba) fűtési hődíj (Ft/GJ),
bb) használati melegvíz hődíj (Ft/vm3).
(2) A felhasználók által fizetendő aktuális díjakat e rendelet 2. sz. melléklete tartalmazza.
(3) Az alapdíj éves díj, melyet a felhasználók a távhőszolgáltatóval megkötött általános, illetve egyedi közüzemi szerződésben rögzített módon
a) fűtés szolgáltatás esetében a felhasználási hely fűtött légtérfogata (Ft/lm3/év) alapján,
b) használati melegvíz szolgáltatás esetében a felhasználási helyen mért tényleges fogyasztása (Ft/vm3) után fizetnek meg.
(4) Az alapdíj tartalmazza:
a) a távhőszolgáltató által vásárolt energia teljesítménydíját,
b) a távhőszolgáltató üzemeltetésében lévő (az önkormányzati törzsvagyon részét képező) szolgáltatói berendezések tüzelőanyag nélküli üzemeltetési és fenntartási költségeit,
c) fejlesztési forrást,
d) nyereséget.
(5) A hődíj a felhasználók és a távhőszolgáltató között létrejött általános, illetve egyedi közüzemi szerződésben rögzített elszámolási időszakra vonatkozó díj, melyet a felhasználók
a) fűtési hődíjként (Ft/GJ) a szolgáltatói mérőn mért és átvett hőmennyiség,
b) használati melegvíz hődíjként (Ft/vm3) a felhasználási helyen mért melegvíz mennyisége után fizetnek meg.
(6) A hődíj
a) a távhőszolgáltató által előállított távhő tüzelőanyag árából,
b) a számítással meghatározott hálózati hőveszteségből áll.
Díjalkalmazási feltételek
19. § (1) A felhasználók
a) fűtés szolgáltatás esetében a felhasználási helyen mért és átvett távhőért fűtési alapdíjat (Ft/lm3,év) és fűtési hődíjat (Ft/GJ),
b) használati melegvíz szolgáltatás esetében a felhasználási helyen mért és átvett használati melegvízért használati melegvíz alapdíjat (Ft/vm3), használati melegvíz hődíjat (Ft/vm3) és közvetített szolgáltatásként víz- és csatorna díjat fizetnek.
20. § (1) A szolgáltatással ellátott lakóépületben és a vegyes használatú épületben a felhasználók a közüzemi szerződésben, vagy az Üzletszabályzatban meghatározott módon:
a) fűtés szolgáltatás esetében
21. § (1) Amennyiben a szolgáltatással ellátott lakóépületben és vegyes használatú épületben az előírt fürdőszoba helyiség hőmérsékletet - az eredeti építési műszaki tervek alapján - kiegészítő fűtéssel biztosítják a fűtött légtérfogat számlázása során a fürdőszoba légterének 60%-át kell alapul venni.
(2) A szolgáltatással ellátott lakóépületben és a vegyes használatú épületben a lakások rendeltetésszerű használatához létesített és rendeltetésszerűen használt helyiségek fűtési alapdíjának számlázása során:
a) a közös használatra szolgáló területek és lépcsőház területek esetében a fűtött légtérfogat 60%-át,
b) a gépkocsi tárolók esetében a fűtött légtérfogat 50%-át
kell alapul venni.
22. § (1) A szolgáltató tulajdonában lévő elszámolási mérőeszköz meghibásodása esetén a lakossági és egyéb felhasználó részére a Tksz. 23.1. pontjában foglaltaknak megfelelően megállapított hőmennyiség díját kell elszámolni.
(2) A lakossági és egyéb felhasználó a tulajdonában lévő használati melegvíz mérő e rendelet 34. § (2) bekezdés szerinti meghibásodásának, javításának időszakára az előző elszámolási időszak átlagfogyasztása alapján számított díjat köteles megfizetni.
Díjmegosztás és elszámolás
23. § (1) Szolgáltató a felhasználókat terhelő költségek megosztása során a Tszt. 44. § továbbá a Tksz 19.1; 19.2.; 19.3; 19.4; 19,5; 19,6; 20,1; 20,2 pontjaiban foglaltaknak megfelelően köteles eljárni.
(2) A Tszt. 44. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, amennyiben az érdekeltek a díj megosztásában nem tudnak megállapodni, vagy a megosztás szabályaként az e rendeletben foglalt szabályokat választják az elszámolás során a felhasználási helyet ellátó hőközpontban, vagy hőfogadóban beépített főmérőn mért hőfogyasztást kell az elszámolás alapjául venni és ezen hőmennyiséget szolgáltató
a) a fűtési költségosztók vonásegységei és a felhasználási helyeken átmenő csővezetékek és csőfűtőtestek számított hőleadása, vagy
b) fűtési költségosztók hiányában a felhasználási helyek fűtött légtérfogata arányában
ossza meg és számolja el a felhasználók részére.
(3) Amennyiben a szolgáltatói mérőről ellátott valamely épületrész (lakás) tulajdonosa
A díjfizető személye
24. § (1) A mindenkori hatályos rendelet szerint meghatározott díj megfizetése a felhasználó kötelessége. A díjfizetők személyének meghatározására vonatkozó részletes szabályokat a Tszt. 44. §, továbbá a Tksz. 20.1.; 21.1; 21,2; 21,3 tartalmazza.
(2) A felhasználó és a díjfizető személyével kapcsolatos minden dokumentumot és megállapodást a közüzemi szerződés mellékleteként kell tekinteni és ennek megfelelően nyilvántartani és megőrizni.
25. § (1) A díjvisszatérítés szankció alkalmazása során a Tszt. 50. §, 51. § (1) a) előírásai szerint kell eljárni.
(2) Ha a felhasználói berendezések műszaki állapota megfelelő, szolgáltatói szerződésszegésnek minősül a lakossági és egyéb felhasználóval szemben, ha a használati melegvíz hőmérséklete a kifolyónál, vételezési helyen egy perc használat után nem éri el a 40 Celsius fok hőmérsékletet. Ebben az esetben a díjvisszatérítés mértéke az átlagos vízhőmérséklet függvényében:
39 °C-nál a hődíj 10%-a
38 °C-nál a hődíj 20%-a
37 °C-nál a hődíj 30%-a
36 °C-nál a hődíj 50%-a
35 °C-nál és alatta a hődíj 100%-a,
A felhasználó és a szolgáltató által fizetendő különös díjak és alkalmazási feltételeik
Pótdíj
26. § (1) A pótdíj szankció alkalmazása során a Tszt. 50. §, 51. § (2) bekezdés előírásai szerint kell eljárni.
(2) A pótdíj mértéke
a) fűtés szolgáltatás esetén az előző mért időszak alapján a szerződésszegés időszakára korrigáltan számított alapdíj és hődíj kétszerese,
b) használati melegvíz szolgáltatás esetében a jelen rendelet 3. sz. melléklet szerinti mennyiségekhez tartozó alapdíj, hődíj és víz- csatornadíj.
Kötbér
27. § (1) A kötbér szankció alkalmazása során a Tszt. 50. §, 51. § (1) b) bekezdés előírásai szerint kell eljárni.
(2) A kötbérre vonatkozó megállapodás a közüzemi szerződés kötelező tartalmi eleme, melynek minimális mértéke az érintett szolgáltatás szerződésszegés időszakára számított díjának ötszöröse.
(3) Amennyiben a közüzemi jogviszony nem írott szerződésen alapszik (közüzemi szerződés nélküli jogviszony esetében), akkor a kötbérrel szankcionált szerződésszegés esetében az (1) bekezdésben foglaltakat kell megfelelően alkalmazni. Ez esetekre vonatkozóan - tekintettel a Ptk 246. § (1) bekezdésében foglaltakra - az (1) bekezdésben foglaltakat az "Üzletszabályzat"-ban - mint az általános szerződési feltételeket írásban tartalmazó dokumentumban - meg kell ismételni.
(4) A kötbér-szankcióval sújtott szerződésszegés elkövetése esetében a szolgáltató haladéktalanul köteles a felhasználó - általa is elismert mértékű - kötbér követelését a következő számlájában a felhasználó javára jóváírni akkor is, ha a felek között a kötbér mértéke tekintetében vita van.
A távhőszolgáltatás szüneteltetése és korlátozása alatt fizetendő díj
28. § (1) A távhőszolgáltató a Tszt. 40. §; 41. § előírásai szerint a távhőszolgáltatást szüneteltetheti, vagy korlátozhatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti esetben, továbbá a szolgáltató Tszt. 49. § (1) bekezdés e) pontja szerinti szerződésszegése esetén szolgáltató a jogszerű, illetve a jogszerűtlen szüneteltetés, vagy korlátozás idejével arányos díjvisszatérítést köteles elszámolni felhasználó részére a fűtési alapdíj tekintetében.
A kedvezmények nyújtásának és elszámolásának szabályai
29. § (1)2 Az Átv. 11. § (2) bekezdése értelmében a maximált árként megállapított hatósági ártól a szolgáltató lefelé eltérhet. Ez lehetővé teszi az árkedvezmény nyújtását. A szolgáltató a kedvezmény biztosításával a felhasználók között indokolatlan különbséget nem tehet.
(2) Árkedvezmény nyújtása esetében meg kell határozni, hogy a kedvezményt milyen forrás terhére nyújtja a kedvezményező.
(3) Amennyiben a kedvezményt a helyi jogalkotói lehetőségeket felhasználó önkormányzat valamely felhasználói csoport számára rendeletileg nyújtja, úgy köteles megtéríteni a kedvezmény miatt a szolgáltatónál kieső bevételi hányadot.
Mérsékelt díj
30. § (1) A felhasználó köteles a távfűtés szolgáltatás
a) felfüggesztése vagy átmeneti kikapcsolása esetén a felhasználási helyre e rendelet szerint megállapított alapdíjat és mérsékelt hődíjat,
b) végleges kikapcsolása esetén mérsékelt hődíjat
A számlázás szabályai
31. § (1) A szolgáltató fizetési alkalmanként számlát köteles kibocsátani.
(2) A számlát a mindenkori hatályos adó- és számviteli szabályok által előírt tartalmi előírásoknak megfelelően kell kiállítani.
(3) Amennyiben a fogyasztó havonta előleget fizet, úgy elszámolási időszakonként elszámolási számlát is ki kell bocsátani, vagy az aktuális számlát elszámolási számlaként kell kiadni.
(4) A számlatartalom helyességért a szolgáltató felel.
(5) A szolgáltató köteles felvilágosítást adni a számla tartalmával kapcsolatosan.
(6) A számlareklamációt panaszügynek is kell tekinteni és a panasz-statisztikában külön rovatban kell megjeleníteni.
(7) A szolgáltató a számla ellen emelt kifogást köteles megvizsgálni és annak eredményéről a fogyasztót a kifogás beérkezésétől számított 30 napon belül tájékoztatni.
MÉRÉS
32. § (1) A szolgáltatott, illetve felhasznált távhő mérése során a Tszt. 43. §; 46. §; 47. §; 48. § és a Tksz. 17.1; 17.2; 17.3; 17.4; 17.5; 18.1; 18.6; 22.1; 24 bekezdéseiben, valamint jelen rendelet előírásaiban foglaltak szerint kell eljárni.
Fűtési hőfogyasztás mérése
33. § (1) Szolgáltató a fűtési hőfogyasztást épületenként a távfűtött épületeket ellátó hőközpontokban és hőfogadókban beépített hőmennyiségmérőkön köteles mérni és e rendelet 20. §-ban foglaltak szerint számlázni, valamint a 23. §-ban foglaltak szerint a felhasználókkal elszámolni.
Használati melegvíz fogyasztás mérése
34. § (1) A használati melegvíz fogyasztást a felhasználó tulajdonában lévő, hitelesített, valamennyi kifolyót ellátó közös vezetékszakaszra szakszerűen felszerelt és a távhőszolgáltató által zárolt vízmérőkön kell mérni és a közüzemi szerződésben, vagy az Üzletszabályzatban előírt időközönként elszámolni.
(2) Felhasználó a tulajdonában lévő mérő:
a) javításáról, időszakos hitelesítéséről az Üzletszabályzatban szabályozott módon köteles gondoskodni.
b) esetleges meghibásodását köteles a szolgáltatónak - szóban vagy írásban - haladéktalanul, de legfeljebb a hiba észlelését követő 24 órán belül bejelenteni,
A mérés gyakorisága
35. § (1) Az elszámolás alapjául szolgáló mérők leolvasása során a Tksz. 17.3; 17.5 pontjaiban foglaltak szerint kell eljárni.
(2) A szolgáltatói mérőket le kell olvasni:
a) a fűtési idény kezdetén,
b) a fűtési idény végén,
c) minden olyan esetben, amikor felmerül a mért mennyiség dokumentálásának szükségessége (meghibásodás, javítás, csere, szerződésszegés gyanúja, szerződésen kívüli fogyasztás gyanúja, a szolgáltatás módjának megváltoztatása, a költségmegosztás formájának, vagy arányainak megváltoztatása, stb.),
d) amikor a szolgáltató a szolgáltatói berendezés üzemvitele szempontjából fontosnak tartja,
e) a felhasználó kérésére.
(3) A költségmegosztásra szolgáló berendezéseket (almérőket, költségmegosztókat) a közüzemi szerződésben, vagy az Üzletszabályzatban rögzített éves elszámolási ciklusnak megfelelően kell leolvasni, ennek hiányában azok a költség megosztására nem alkalmazhatók.
(4) A szolgáltatói mérőket, illetve a mérők sértetlenségét a szolgáltatónak min. havonta ellenőriznie kell.
(5) A felhasználói tulajdonban lévő használati melegvíz mérőket le kell olvasni minden olyan esetben, amikor felmerül a mért mennyiség dokumentálásának szükségessége (meghibásodás, javítás, csere, szerződésszegés gyanúja).
A mérés dokumentálása
36. § (1) A mérési eljárást jegyzőkönyvben kell dokumentálni.
(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
a) az eljárásban résztvevő szolgáltató és a felhasználó, vagy annak képviselője nevét,
b) az eljárás időpontját,
c) az eljárásra okot adó tényt,
d) az arra vonatkozó nyilatkozatot, hogy a felek a mérőt sértetlen, vagy sérült állapotban találták - sérülés esetében annak leírását,
e) a mérő állását,
f) az eljárásban résztvevő személyek aláírását.
(3) Amennyiben a mérési eljárásról felvett jegyzőkönyv valamely, a (2) bekezdésben felsorolt adatot nem tartalmazza, úgy a mérés eredménye elszámolásra nem alkalmazható.
(4) A jegyzőkönyvet a szolgáltató legalább két példányban készíti, melyből egy példányt a felhasználó megbízottjának átad.
FEJLESZTÉS
Szolgáltatói berendezés fejlesztése
37. § (1) A szolgáltatói berendezések fejlesztésére vonatkozó előírásokat a Tszt. 34. § tartalmazza.
Igénybejelentés és tájékoztatás
38. § (1) Az igénybejelentés szabályaira a Tszt. 36. §, valamint a Tksz 3.1-8 pontjaiban előírtakat kell betartani az e rendeletben előírt alábbi szabályokkal együtt.
(2) A szolgáltatói tájékoztatásnak arra is ki kell terjednie, hogy a szolgáltató éves fejlesztési forrásai terhére a többlet igény megvalósítható-e, vagy mikor valósítható meg.
(3) Amennyiben az igénylő fejlesztési igénye a belső fejlesztési forrásokból számára elfogadható határidőn belül nem teljesíthető, akkor a szolgáltató kötelessége olyan külső forrás igénybevételére ajánlatot tenni, amely az igénylő számára a legkisebb anyagi megterhelést eredményezi.
(4) Amennyiben a (3) bekezdésben tett ajánlatot az igénylő elfogadja, úgy a szolgáltató az igénybejelentő igényének teljesítését köteles beilleszteni a fejlesztési tervébe, melybe az igénylő betekinthet.
(5) A szolgáltató - amennyiben az igénylő által támasztott fejlesztés belső fejlesztési forrásaiból nem valósítható meg - köteles kimutatni, hogy az igénylő igényének kielégítése nála (hosszabb távot és hitelfelvételt is tekintve) mekkora belső forrással nem fedezett kiadást okoz, továbbá a fejlesztés milyen külső forrásból volna legkedvezőbben megoldható.
Csatlakozási díj
39. § (1) Szolgáltató az új, vagy növekvő távhőigénnyel jelentkező felhasználási hely tulajdonosától az e rendelet 38. § (3) bekezdésében meghatározott költségeken túlmenően csatlakozási díjat nem kérhet.
A távhőszolgáltatás fejlesztése - környezetvédelem
40. § (1) Szolnok Megyei Jogú Város többszintes épületekkel beépített területein területfejlesztési, környezetvédelmi, levegő-tisztaságvédelmi szempontok alapján célszerű a távhőszolgáltatás fejlesztése.
(2) Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata a Tszt. 6. § (2) bek. c) pontja alapján az alábbi területeket jelöli ki a távhőszolgáltatás (1) bekezdés szerinti fejlesztése céljából:
FOGYASZTÓVÉDELEM - ÉRDEKKÉPVISELETEK
41. § (1) A települési önkormányzat, a szolgáltató és a helyi fogyasztóvédelmi és érdekképviseletek közötti együttműködés keretét és az abban foglalt jogok és kötelezettségek részletes szabályait a Tszt.8; 9; 10; 11. §, továbbá a Tksz. 26.3.5 pontjában foglaltak tartalmazzák.
EGYÉB FELTÉTELEK
Hatályba léptető rendelkezések
42. § (1) E rendelet 2005. november 1-én lép hatályba.
(2) A hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a kommunális célú távhő- és melegvíz szolgáltatásról szóló 38/2004.(XII.2.) KR. rendelet, valamint a kommunális célú távhő- és melegvíz szolgáltatás legmagasabb díjáról szóló 31/2005.(IX.28.) KR. rendelet.
(3) A rendelet hatálybalépésekor érvényes általános közüzemi szerződéseket az e rendeletben meghatározott jogviszonyként kell tekintetni, illetve a jogviták elbírálásakor e rendelet szabályait kell alkalmazni.
Módosította a 43/2006. (XII.6.) önkormányzati rendelet 1.§-a.
Módosította a 43/2006. (XII.6.) önkormányzati rendelet 3.§-a.
Módosította a 43/2006. (XII.6.) önkormányzati rendelet 4.§-a.