Megyei Jogú Város Közgyűlése 47/2013. (XII.20.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2014. 02. 28

Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése

a 2. alcím tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132.§ (4) bekezdés g) pontjában;

a 3. alcím tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 48.§ (4) bekezdésében;

a 4. alcím tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 50. § (3) bekezdésében;

a 5. alcím tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény a 37.§ (1) bekezdés d) pontjában és a 132.§ (4) bekezdés b) pontjában;

a 6. alcím tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény a 37/A.§ (3) bekezdésében és a 132.§ (4) bekezdés c) pontjában;

a 7. alcím tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény a 33.§ (7) bekezdésében és a 132.§ (4) bekezdés a) pontjában;

a 8-10. alcím tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1.§ (2) bekezdésében és 26.§-ában kapott felhatalmazás alapján a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I.Fejezet

Általános rendelkezések

1. Értelmező rendelkezések

1.§ (1) E rendelet 2.§ (1) bb) pontja és 3.§-a alkalmazásában szociális ellátásra a temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény 20.§ b) c) d) pontjában meghatározott személy jogosult.

(2) E rendelet 2.§ (1) bekezdésének bc), és 2.§ (1) bekezdésének c) pontja alkalmazásában árvíz vagy belvíz okozta károkra igényelt önkormányzati segélyt elemi csapás okozta kárként kell elbírálni, ha a kérelmet a kihirdetett árvíz vagy belvíz védekezési készültség ideje alatt nyújtották be.

(3) E rendelet 2.§ (1) bekezdésének ab) pontja és 10.§ (4) bekezdése alkalmazásában hozzátartozó a házastárs, a bejegyzett élettárs, az egyeneságbeli rokon, az örökbefogadott, a mostoha- és neveltgyermek, az örökbefogadó-, a mostoha- és a nevelőszülő, valamint a testvér; az élettárs, az egyeneságbeli rokon házastársa, bejegyzett élettársa, a jegyes, a házastárs, a bejegyzett élettárs egyeneságbeli rokona és testvére, valamint a testvér házastársa, bejegyzett élettársa.

(4) E rendelet 11-12.§-ai alkalmazásában intézményi térítési díj a bölcsődei – étkezésért és gondozásért fizetendő - intézményi térítési díj, az óvodai napközi ellátás, általános iskolai ellátás, középiskolai menza és középiskolai diákotthon gyermekélelmezésének intézményi térítési díja.

(5) E rendelet 11-12.§-ai alkalmazásában gyermek aki bölcsődei jogviszonyban, óvodai jogviszonyban, vagy köznevelési intézménnyel tanulói jogviszonyban áll.

(6) Az (1)-(5) bekezdésekben foglaltakon túl e rendelet alkalmazásában használt fogalmak vonatkozásában a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 4.§-ában foglalt rendelkezések, jövedelemszámítás során az Szt. 10.§ rendelkezései az irányadók.

II.Fejezet

Törvényben megállapított szociális ellátások

2. Önkormányzati segély

2.§ (1) Önkormányzati segélyben részesíthető az a személy, aki

a/ önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni az alábbi esetekben:

aa./ kérelmező vagy közeli hozzátartozójának hosszantartó betegsége vagy a kérelmező háztartásában bekövetkezett halálesetből eredő jövedelem-kiesés,

ab/ kérelmező vagy háztartásában vele együtt élő hozzátartozó munkanélkülivé válása;

b/ alkalmanként jelentkező, alábbiakban felsorolt nem várt eseményekhez kapcsolódó kiadásai miatt anyagi segítségre szorul:

ba) kérelmező vagy közeli hozzátartozójának betegsége,

bb) temetési költségek felmerülése eltemettetési kötelezettség esetén,

bc) kérelmező életvitelszerűen lakott ingatlanában bekövetkezett elemi kár elhárítása,

bd) kérelmező családjában élő gyermekének iskoláztatása,

be) kérelmező nevelésbe vett gyermekével való kapcsolattartása,

bf) kérelmező gyermekének családba való visszakerülésének elősegítése,

bg) kérelmező gyermekének a bölcsődei, óvodai, iskolai térítési díj nem fizetéséből adódó hátraléka rendezése,

bh) kérelmező közüzemi díjhátralékának, közös költség hátralékának vagy lakbérhátralékának rendezése;

c./ önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező, nem várt eseményekhez kapcsolódó kiadásai miatt anyagi segítségre szorul az a)-b) pontokban meghatározottakon túli egyéb különös méltánylást érdemlő esetben.

 (2) Önkormányzati segély nyújtása

a) eseti jelleggel az (1) bekezdés a)-b) pontja szerinti,

b) eseti jelleggel, vagy havi rendszerességgel az (1) bekezdés c) pontja szerinti esetben történik.

[1](3) Önkormányzati segély - a (11) bekezdésben foglaltak kivételével - akkor ítélhető meg, ha a kérelmező, illetve családja jövedelmi viszonyait figyelembe véve a családban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át.

(4) Önkormányzati segély ugyanazon családnak, egyedülélő kérelmező esetén ugyanazon személynek egy évben naptári félévenként egy alkalommal nyújtható.

[2](5) Az önkormányzati segély összege - az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély kivételével - évente nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.

(6) A (3), (4), (5) és (11) bekezdésben meghatározott szabályoktól különös méltánylást érdemlő esetben a polgármester mérlegelési jogkörében eltérhet.

(7) Az önkormányzati segély felhasználásának ellenőrzését a polgármester az ellátást megállapító határozatban előírhatja, amennyiben azt az ellátás céljának teljesülése érdekében szükségesnek ítéli.

[3](8) A pénzben nyújtott önkormányzati segély utalása a kérelmező által megjelölt címre, illetve folyószámlára történik. Indokolt esetben lehetőség van házipénztárból történő kifizetésre.

(9) Az önkormányzati segélyt igénylőnek a szociális helyzete megismerése céljából a kérelemhez mellékelnie kell jövedelmi helyzetéről és minden olyan állapotról, körülményről szóló igazolást, amely alapján a szociális rászorultsága megállapítható.

(10) Önkormányzati segély pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nem nyújtható.

[4](11) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként önkormányzati segély akkor állapítható meg, ha a kérelmező, illete családja jövedelmi viszonyait figyelembe véve a családban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedülélő esetén 200 %-át.

(12) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély pénzben nyújtott összege

a) 6.000 Ft, amennyiben az eltemettetésre kötelezett a hamvakat temetőn kívül helyezi el,

b) 20.000 Ft hamvasztásos temetés esetén, amennyiben az eltemettetésre kötelezett a hamvakat a temetőben helyezi el,

c) 25.000 Ft koporsós temetés esetén.


 3. Köztemetés költségeinek megtérítése alóli mentesítés

3.§ (1) Különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén a megtérítési kötelezettség alól kérelmének megfelelően részben vagy egészben mentesül az eltemettetésre köteles személy, amennyiben családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át.

(2) Különös méltánylást érdemlő körülmény különösen, ha

a./az eltemettetésre köteles személynek és családjába tartozó személyeknek vagyona nincsen, és

b./ az elhunyt személy után hagyatéki vagyon nem maradt, vagy az nem olyan mértékű, amely a köztemetés költségeit fedezné.

4.  Méltányossági közgyógyellátás

4.§ Méltányossági közgyógyellátásra jogosult az, akinek a havi rendszeres gyógyító ellátás költségének mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20%-át eléri és az egy főre jutó havi nettó családi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedülélő esetén 200%-át.

 5. Rendszeres szociális segélyre való jogosultság egyéb feltételei

5.§ (1) A jegyző a Szt-ben meghatározott eseteken túl kérelemre szociális segélyben részesíti azt az aktív korúak ellátására jogosult személyt,

a) aki szenvedélybetegek, pszichiátriai betegek és hajléktalan személyek közösségi ellátását - beleértve az alacsonyküszöbű ellátást is - és nappali ellátását, vagy családsegítést vesz igénybe, és szociális, egészségi, valamint mentális állapota ezen ellátások igénybevételét indokolja, vagy

b) aki átmenetileg olyan veszélyeztető, krízis élethelyzetbe került, ahol a jelentkező több probléma komplex beavatkozást igényel, vagy

c) akinek gondozására bízott fogyatékos, tartós beteg vagy speciális nevelési igényű gyermeke akut egészségi és mentális állapota miatt intenzív kezelést igényel, vagy

d) aki életvezetésében akadályozott, valamint értelmi és tanulási akadályozottsága következtében iskolai végzettségét speciális nevelési, oktatási intézményben szerezte és nem rendelkezik a fogyatékosságát igazoló orvosi szakvéleménnyel, mindazon ideig, míg képességeit figyelembe vevő közcélú foglakoztatása meg nem valósul.

(2) Az (1) bekezdés a)-d) pontjaiban foglalt feltételek indokoltságát és a jogosultság fennállását a Szolnoki Kistérség Többcélú Társulása Humán Szolgáltató Központja (a továbbiakban: HSZK) igazolja. A szenvedélybetegek alacsonyküszöbű ellátását igénybevevők esetében az igazolás kiadásának további feltétele, hogy a kérelmező lemond a törvény által biztosított anonimitásáról.

(3) Amennyiben a HSZK jelzése alapján a rendszeres szociális segély megállapítására az (1) bekezdés a)-d) pontjaiban meghatározott jogosultsági feltételek már nem állnak fenn a jegyző a rendszeres szociális segélyt megszünteti.

6. Együttműködési kötelezettség rendszeres szociális segély megállapítása és folyósítása esetén

6.§ (1) A Szt. 37.§ (1) bekezdésének b)-d) pontja szerinti esetekben a rendszeres szociális segély akkor állapítható meg és akkor folyósítható, ha a kérelmező a HSZK-val együttműködik.

7.§ (1) A rendszeres szociális segélyre jogosult személy a jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül köteles megjelenni a HSZK-nál, ahol nyilvántartásba veszik.

(2) A nyilvántartásba vételtől számított hatvan napon belül a HSZK a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó munkaerő-piaci helyzetére tekintettel elkészített beilleszkedést segítő programot, arról a segélyben részesülő személlyel írásban megállapodást köt, melyről értesíti a jegyzőt.

(3) A rendszeres szociális segélyre jogosult személy HSZK-val kötött együttműködési megállapodása magában foglalja különösen a beilleszkedést segítő programot, a nem foglalkoztatott személy együttműködési kötelezettségét, a program-lehetőségeket, az együttműködés menetét, a kapcsolattartás módját.

(4) A rendszeres szociális segélyre jogosult személy teljesíti a beilleszkedést segítő programban és az együttműködési megállapodásban rögzített kötelezettségeit, mely kiterjed különösen

a) az együttműködésre kijelölt szervvel való kapcsolattartásra,

b) a rendszeres szociális segélyre jogosult személy számára előírt egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozáson, tanácsadáson, a munkavégzésre történő felkészülési programban való részvételre, életvezetési, pszichológiai, jogi, mediációs, foglalkoztatási tanácsadásra, egyéni esetkezelésre, családgondozásra,

c) a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Szolnoki Járási Hivatal Járási Munkaügyi Kirendeltségével álláskeresőként történő nyilvántartásba vételre és az elhelyezkedés érdekében történő együttműködésre,

d) a felajánlott és az iskolai végzettségének megfelelő oktatásban, képzésben történő részvételre, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzésére.

(5) A HSZK a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel történő együttműködés során tapasztaltak alapján szükség esetén a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával módosítja a beilleszkedést segítő programot, melyről értesíti a jegyzőt.

(6) Az együttműködés megszegésének minősül, ha

a) a rendszeres szociális segélyre jogosult az (1) bekezdésben foglalt időpontig a HSZK-nál nem jelenik meg, nem veteti nyilvántartásba magát és távolmaradásának okát nem igazolja, vagy

b) a beilleszkedést segítő programban foglaltakat nem teljesíti.

7. Aktív korúak ellátására való jogosultság egyéb feltételeként előírt rendezett lakókörnyezet

8.§ (1) Az aktív korúak ellátására jogosult személy lakókörnyezete rendezettségének biztosítása körében köteles

a) az általa életvitelszerűen lakott ingatlant tisztán tartani, rendeltetésszerűen használni,

b) az ingatlanhoz tartozó udvart, kertet gondozni, tisztán tartani, különös tekintettel a szemét és lom eltávolítására, elszállíttatására, a kert folyamatos gaz- és gyommentesítésére,

c) az ingatlan előtti járdát tisztán tartani, szeméttől, gyomtól, télen hótól, síkosságtól folyamatosan mentesíteni,

d) az ingatlanhoz tartozó kerítésének állagát megőrizni, különös tekintettel arra, hogy azon keresztül háziállat elkóborolni ne tudjon.

(2) Az (1) bekezdésben előírt feltételek be nem tartását bejelentés vagy hivatalos tudomásszerzés alapján a segélyezési ügyintézők a helyszínen ellenőrzik. Az ellenőrzés során jegyzőkönyv és digitális fénykép készül.

(3) Amennyiben a helyszíni ellenőrzés során megállapításra kerül, hogy az e rendeletben megállapított rendezett lakókörnyezet kialakítására vonatkozó feltételek nem teljesülnek, abban az esetben a jegyző az aktív korúak ellátására jogosultat - 15 napos határidő kitűzésével - a kifogásolt hiányosságok felszámolására szólítja fel, melynek teljesítéséről a határidő leteltét követően újabb helyszíni szemle során győződik meg.

(4) A rendezett lakókörnyezet feltételeinek való megfelelés teljesítéséhez az aktív korúak ellátására jogosult a HSZK családsegítő szolgálatának segítségét kérheti.

III. Fejezet

Önkormányzat által megállapított szociális ellátások

8. Hulladékkezelési díjtámogatás

9.§ (1) A hulladékkezelési díjtámogatás a hulladékkezelési közszolgáltatási díj fizetésével járó költségek csökkentésére szociálisan rászorultak részére nyújtott pénzbeli támogatás.

(2) A polgármester hulladékkezelési díjtámogatást állapít meg a kérelmező által  életvitelszerűen lakott szolnoki ingatlan tulajdonosának vagy haszonélvezőjének, ha a kérelem benyújtásának időpontjában szolnoki bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkezik és

a) egyedülélő,  a 75. életévét betöltötte és havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350 %-át, vagy

b) egyedülélő,  a 65. életévét betöltötte és havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, vagy

c) házastársi  vagy élettársi közösségben élők esetében a kérelmező vagy vele közös háztartásban élő házastársa, élettársa a 65. életévét betöltötte és háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át.

(3)  A hulladékkezelési díjtámogatásra vonatkozó kérelem benyújtására minden év március 1. napjától van lehetőség. A polgármester a hulladékkezelési díjtámogatást a kérelem benyújtása hónapjának első napjától a kérelem benyújtását követő év február 28. napjáig terjedő időszakra állapítja meg.

(4) A hulladékkezelési díjtámogatás havi összege 1.000 Ft.

(5) A hulladékkezelési díjtámogatás folyósítása évente két alkalommal történik a kérelmező lakcímére, postai úton, minden év szeptember és március hónapban.

(6) A jogosult halála esetén a fel nem vett ellátást a következő sorrendben a vele közös háztartásban együtt élt házastárs, vagy élettárs, gyermek, unoka, szülő, nagyszülő és testvér veheti fel.

9.  Kisgyermekes családok helyi tömegközlekedési támogatása

10.§ (1) A kisgyermekes családok helyi tömegközlekedési támogatása a helyi tömegközlekedési költségek csökkentésére a családnak nyújtott természetbeni támogatás.

(2) A kisgyermekes családok helyi tömegközlekedési támogatására az a szolnoki lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen Szolnokon tartózkodó szülő, törvényes képviselő, nevelőszülő jogosult, aki a kérelem benyújtásának időpontjában

a) terhességi gyermekágyi segélyben, vagy gyermekgondozási segélyben, vagy gyermek-gondozási díjban részesül és munkavégzéssel járó tevékenységet nem folytat, továbbá

b) saját háztartásában legalább egy harmadik életévét be nem töltött gyermeket nevel, továbbá

c) három év alatti gyermeke rendelkezik szolnoki lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel és életvitelszerűen Szolnokon tartózkodik, valamint

d) családjában a kérelem benyújtását megelőző hónapban az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350%-át.

(3) A (2) bekezdésben foglaltakon túl az a szolnoki lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen Szolnokon tartózkodó nagyszülő is jogosult a támogatásra, aki a kérelem benyújtásának időpontjában három év alatti, szolnoki lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen Szolnokon tartózkodó gyermekre tekintettel gyermekgondozási segélyben részesül és családjában a kérelem benyújtását megelőző hónapban az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350%-át.

(4) Abban a családban, ahol a három éven aluli gyermekek száma kettő vagy annál több, a kérelmező jogosultsága esetén az általa megjelölt hozzátartozó részére is megállapítható a támogatás, amennyiben a hozzátartozó

 a) rendelkezik szolnoki lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel és életvitelszerűen Szolnokon tartózkodik, továbbá

 b) munkavégzéssel járó tevékenységet nem folytat, valamint

 c) családjában a kérelem benyújtását megelőző hónapban az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350%-át.

(5)  A polgármester a jogosultságot a kérelem benyújtását követő második hónap első napjától egy évre, de legfeljebb annak a hónapnak az utolsó napjáig állapítja meg, amely hónapban a gyermek a 3. életévét betölti.

(6) A jogosultságot megállapító határozat alapján a jogosult részére egy speciális kártya kerül kiállításra, mellyel a jogosult a JÁSZKUN VOLÁN Zrt. számozott helyi járatait havi 850 Ft összegű térítés ellenében veheti igénybe.

(7) Jelen §-ban foglaltak végrehajtása érdekében a JÁSZKUN VOLÁN Zrt-vel a polgármester együttműködési megállapodást köt, szükség esetén azt felülvizsgálja és módosítja.

10. Egyedi térítési díjtámogatás

11.§ (1) A polgármester egyedi térítési díjtámogatást állapít meg annak a szolnoki lakóhellyel rendelkező gyermeknek, akinek családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, bölcsődés gyermek esetén 200%-át.

(2) Az egyedi térítési díjtámogatás mértéke a kérelem benyújtásának időpontjában érvényes, normatív kedvezménnyel csökkentett intézményi térítési díj

 a) 50%-a, ha a család egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, bölcsődés gyermek esetén 150%-át,

 b) 25%-a, ha a család egy főre jutó havi nettó jövedelme meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, bölcsődés gyermek esetén 150%-át.

(3) Ha a gyermeket a gyámhatóság védelembe veszi és a szülőt arra kötelezi, hogy gyermeke folyamatosan vegye igénybe a gyermekek napközbeni ellátását, a gyermek részére megállapított egyedi térítési díjtámogatás az intézményi térítés díj 100%-a. A jogosultság megállapításának kezdő napja a védelembe vételi határozat dátuma, a jogosultság megszüntetésének időpontja a védelembe vételt megszüntető határozat jogerőre emelkedésének napja.

(4) A nem intézményben étkező ételallergiás gyermek egyedi térítési díjtámogatásának megállapításakor a tanítási napok számát és az intézményi térítési díj teljes napi összegét kell figyelembe venni. A támogatás összegének meghatározásánál a (2) bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni.

12.§ (1) Az egyedi térítési díjtámogatás iránti kérelmeket a díjfizetésre kötelezett szülő, gondviselő minden év június 15-ig, új intézményi jogviszony keletkezése esetén szeptember 15-ig nyújtja be az ellátást biztosító intézményhez. Az intézmények a kérelmeket június 30-ig, új intézményi jogviszony keletkezése esetén szeptember 30-ig eljuttatják a Szociális Támogatások Osztályához.

(2) Tanévben, nevelési évben csak különösen indokolt esetben lehet kérelmet benyújtani. Különösen indokolt esetnek minősül különösen, ha az addig egyedi térítési díjtámogatásban nem részesülő gyermek családi jövedelmi viszonyaiban olyan lényeges változás következett be, amely miatt jogosulttá válik a támogatásra.

(3) Bölcsődés gyermekek esetében a kérelmek benyújtása folyamatos.

13.§ (1) Az egyedi térítési díjtámogatás megállapítása a (2) bekezdésben foglaltak kivételével egy tanévre, nevelési évre szól és a megállapított kedvezmény összege a 11.§ (3) bekezdésében meghatározott esemény bekövetkezése kivételével nem módosítható. A megállapított egyedi térítési díjtámogatást a tanév, nevelési év során bekövetkezett intézményváltás nem befolyásolja.

(2) A tanév, nevelési év közben benyújtott igények elbírálása esetén az egyedi térítési díjtámogatást a kérelem benyújtását követő hónap 1. napjától a tanítási, nevelési év végéig kell megállapítani.

(3) A megállapított egyedi térítési díjtámogatás összege az ellátást biztosító intézmény részére kerül átutalásra, kivéve a nem intézményben étkező ételallergiás gyermek esetén, mely esetben a megállapított támogatás összegét az ételallergiás gyermeket nevelő szülő, gondviselő részére kell utalni.

 (4) Amennyiben a tanévre, nevelési évre megállapított egyedi térítési díjtámogatás teljes összege nem kerül felhasználásra, úgy a fel nem használt összeget az intézmény nem fizetheti ki a szülő, gondviselő részére, hanem azzal minden év augusztus 31-ig elszámol Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala felé.

IV. Fejezet

Eljárási és hatásköri szabályok

14.§ (1) Kérelemre nyújtható ellátás esetén a kérelmet az egyedi térítési díjtámogatás kivételével Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Szociális Támogatások Osztályánál kell benyújtani.

(2) A kérelmet formanyomtatványon kell benyújtani, melytől az önkormányzati segély esetében el lehet tekinteni.

(3) Az önkormányzati segély, a méltányossági közgyógyellátás, a köztemetés költségeinek megtérítése alóli mentesítés, a hulladékkezelési díjtámogatás, a kisgyermekes családok helyi tömegközlekedési támogatása és az egyedi térítési díjtámogatás ügyekben a képviselő-testület valamennyi hatáskörét a polgármesterre ruházza át. 

(4) A jogosultság megállapításához szükséges adatok igazolása

a) aktív kereső esetén: nettó jövedelemről szóló munkáltatói igazolással,

b) vállalkozó esetén: a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi, elismert költségekkel és befizetési kötelezettséggel csökkentett átlagáról szóló Nemzeti Adó-és Vámhivatal által kiállított igazolással, valamint nyilatkozattal,

c) nyugellátásban részesülő személy esetén: a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság éves értesítésével a nyugellátás összegéről, a nyugellátás postai kifizető szelvényével (vagy folyószámla kivonattal), esetleges évközbeni, visszamenőleges nyugdíjemelés összegét tartalmazó nyugdíjszelvénnyel vagy folyószámla kivonattal, méltányossági nyugdíjemelésről szóló értesítéssel, özvegyi nyugdíj megszüntetéséről szóló határozattal,

d) jövedelemmel nem rendelkező esetén: a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Szolnoki Járási Hivatal Szolnoki Munkaügyi Kirendeltsége igazolásával arról, hogy nevezett munkanélküli ellátásban nem részesül,

e) munkanélküli ellátásban részesülő esetén: a folyósított ellátást megállapító határozatával, az ellátás összegét igazoló postai kifizető szelvénnyel vagy folyószámla kivonattal, megszüntetés esetén a megszüntető határozattal,

f) táppénzes állomány esetén: munkáltatói igazolással, vagy a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Egészségbiztosítási Pénztári Szakigazgatási Szerve  által kiadott igazolással a táppénz összegéről,

g) GYED-ről a folyósító szerv igazolásával,

h) gyermektartásdíj esetén kifizetési szelvénnyel vagy folyószámla kivonattal, valamint a bírósági végzéssel és a végrehajtásra vonatkozó jegyzőkönyvvel,

i) nappali tagozaton felsőfokú tanulmányokat folytató gyermek esetében hallgatói jogviszony-igazolással

történik.

(5) A (4) bekezdésben foglalt – jövedelem igazolására vonatkozó – igazolások, nyilatkozatok a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmének igazolására szolgálnak.

(6) Hulladékkezelési díjtámogatás esetén a kérelemhez mellékelni kell:

 a) a hulladékkezelési közszolgáltatásra vonatkozó szerződés vagy számla másolatát, mely a kérelmező, vagy házastársa, élettársa nevére szól,

 b) a kérelmező nyilatkozatát arról, hogy a kérelem benyújtásának időpontjában nincs hulladékkezelési közszolgáltatási díjtartozása,

 c) annál a társasháznál, lakásszövetkezetnél, ahol a hulladékkezelési közszolgáltatási díjat közösen fizetik, a társasház, illetve a lakásszövetkezet képviseletére jogosult személy vagy szerv nyilatkozatát arról, hogy a társasháznak, lakásszövetkezetnek nincs hulladékkezelési közszolgáltatási díjtartozása, továbbá arról, hogy a kérelmezőnek nincs közös költség hátraléka.

(7) Kisgyermekes családok helyi tömegközlekedési támogatása esetén a kérelemhez mellékelni (bemutatni) szükséges:

 a) a kérelmező, illetve a gyermek bejelentett lakóhelyét igazoló hatósági igazolványt,

 b) a törvényes képviseletet igazoló dokumentumot (születési anyakönyvi kivonatot, gyámkirendelő határozatot stb.),

 c) a folyósító igazolását arról, hogy a támogatást igénylő szülő, törvényes képviselő a 10.§ (2) bekezdés a) pontjában foglalt ellátások valamelyikében részesül,

 d) a kérelmező nyilatkozatát arról, hogy munkavégzéssel járó tevékenységet nem folytat,

 e) a kérelmező és vele közös háztartásban élők jövedelméről szóló hivatalos igazolásokat.

(8) Egyedi térítési díjtámogatás esetén az ételallergiás gyermeket nevelő szülőnek, gondviselőnek a kérelemhez csatolni kell

a) a gyermeket ellátó intézmény igazolását arról, hogy a gyermek intézményi ellátást nem vesz igénybe, továbbá

b) orvosi igazolást arról, hogy a gyermek ételallergiás.

(9) Az eljárás során a tényállás tisztázása érdekében a kérelmező lakásán környezettanulmányt lehet készíteni.

Különösen indokolt a környezettanulmány készítése, ha a család nem rendelkezik rendszeres jövedelemmel, illetve ha az egy főre jutó havi nettó jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50 %-a alatt van.

V. Fejezet

Záró rendelkezések

15.§ (1) E rendelet 2014. január 1-jén lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a pénzbeli és a természetbeni szociális ellátásokról, valamint a gyermekvédelmi támogatásokról szóló 56/1995.(XII.22.) önkormányzati rendelet.

16.§ (1) Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 17/2013.(V.6.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) 2/b. melléklet II. fejezet 1./ pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„1./ A pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról szóló mindenkor hatályos önkormányzati rendelet rendelkezései szerint a polgármester

- gondoskodik az elhunyt személyek közköltségen történő eltemettetéséről,

- ellátja az önkormányzati segéllyel, méltányossági közgyógyellátással, az egyedi térítési díjtámogatással, a hulladékkezelési díjtámogatással, továbbá a kisgyermekes családok helyi tömegközlekedési támogatásával kapcsolatos feladatokat. ”

(2) Az SZMSZ 2/b. melléklet II. fejezet 3./ pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„3./ Az adósságkezelési szolgáltatásról szóló mindenkor hatályos önkormányzati rendelet rendelkezései szerint a polgármester ellátja az adósságkezelési szolgáltatással kapcsolatos feladatokat.”

Kelt: Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlésének 2013. december 19-i ülésén.


 Szalay Ferenc s.k.

 Dr. Sebestyén Ildikó s.k.

 polgármester

 jegyző




I n d o k o l á s

A pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendelethez

Általános indokolás

Az önkormányzati segély rendeletben szabályozását a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény teszi kötelezővé az önkormányzat számára. A rendelet megalkotása óta eltelt tizennyolc év alatt az önkormányzat negyven alkalommal módosította rendeletét, ezért szükségessé vált egy új rendelet megalkotása.

Részletes indokolás

az 1. §-hoz

Értelmező rendelkezéseket tartalmaz.

a 2. §-hoz

Az önkormányzati segély jogosultsági feltételeiről, folyósításáról rendelkezik, mely szabályok jelentős mértékben nem térnek el a korábbi átmeneti segély és rendkívüli gyermekvédelmi támogatás szabályaitól.

a 3. §-hoz

A köztemetés költségeinek megtérítése alóli mentesítés szabályait tartalmazza.

a 4. §-hoz

A méltányossági közgyógyellátás jogosultsági feltételeit rögzíti.

az 5. §-hoz

A rendszeres szociális segélyre való jogosultság önkormányzat által meghatározandó egyéb feltételeit tartalmazza.

a 6-7. §-okhoz

Aktív korúak ellátásához kapcsolódó rendszeres szociális segély megállapítása és folyósítása esetén együttműködési kötelezettség szabályairól rendelkezik.

a 8. §-hoz

Aktív korúak ellátására való jogosultság egyéb feltételeként rendezett lakókörnyezet előírásáról rendelkezik.

a 9. §-hoz

A hulladékkezelési díjtámogatás szabályairól rendelkezik részletesen. A hulladékkezelési díjtámogatás az önkormányzat önként vállalt feladata.

a 10. §-hoz

A kisgyermekes családok helyi tömeg-közlekedési támogatása szintén az önkormányzat önként vállalt feladata, melyről ez a szakasz rendelkezik részletesen.

a 11-13. §-okhoz

A egyedi térítési díjtámogatás szintén az önkormányzat önként vállalt feladata. A gyermekek napközbeni étkezéséhez, gondozásához nyújt segítséget, melynek szabályairól ebben a szakaszban rendelkezik.

a 14. §-hoz

Eljárási szabályokról, a kérelem benyújtásának módjáról, helyéről, a kérelemhez csatolandó igazolásokról rendelkezik.

a 15-16. §-okhoz

A rendelet hatálybalépéséről, korábbi rendelet hatályon kívül helyezéséről, egyéb vonatkozó jogszabály módosításáról rendelkezik.

[1]

Módosította a 8/2014. (II.28.) önkormányzati rendelet 1.§-a

[2]

Az (5).,(6) bekezdést módosította a 8/2014. (II.28.) önkormányzati rendelet 1.§-a

[3]

Módosította a 8/2014. (II.28.) önkormányzati rendelet 1.§-a

[4]

Beemelte a (11), (12) bekezdést a 8/2014. (II.28.) önkormányzati rendelet 1.§-a