Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlésének 19/2014. (VI.30.) önkormányzati rendelete
az önkormányzati tulajdonban lévő lakások bérletéről, valamint elidegenítéséről szóló 25/2005.(VI.30.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2014. 07. 01- 2014. 07. 01Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlésének 19/2014. (VI.30.) önkormányzati rendelete
az önkormányzati tulajdonban lévő lakások bérletéről, valamint elidegenítéséről szóló 25/2005.(VI.30.) önkormányzati rendelet módosításáról
2014-07-01-tól 2014-07-02-ig
Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 2. sz. mellékletében kapott felhatalmazás alapján Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 9. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
(1) Az önkormányzati tulajdonban lévő lakások bérletéről, valamint elidegenítéséről szóló 25/2005.(VI.30.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: R.) 7. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Házastársak, élettársak lakás bérbeadására kiírt pályázatra jelentkezési lapot, illetve önkormányzati lakás bérletére irányuló kérelmet kizárólag együttesen nyújthatnak be.”
(2) Az R. 7. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
„(5) Önkormányzati lakás ismételt bérbeadása esetén a (3) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni.”
2. §
Az R. 8. § (1) bekezdése a következő m) ponttal egészül ki:
((1) A pályázati hirdetménynek tartalmaznia kell:)
„m) felhívást arra vonatkozóan, hogy a pályázatot kiíró szerv érvényes pályázatok esetén is a pályázati eljárást eredménytelennek minősítheti.”
3. §
Az R. 11/A. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
„(5) A polgármester jogosult arra, hogy érvényes pályázatok esetén is a pályázati eljárást eredménytelennek minősítse.”
4. §
(1)Az R. 11/B.§ (1) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az önkormányzati bérlakással összefüggő lakbérhátralék, a lakáshasználati díjtartozás, a lakbérrel, illetve a lakáshasználati díjjal együtt fizetendő víz- és csatornahasználati díjtartozás és a közüzemi díjhátralék rendezésére, valamint a lakás rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotának helyreállításához szükséges költségek biztosítására a leendő bérlő a szerződés megkötésekor - az ismételt bérbeadás kivételével - óvadékot köteles fizetni, az alábbi nem szociális helyzet alapján történő bérbeadási jogcímek esetén:
a) fiatalok részére biztosított garzonlakás bérbeadása,
b) önkormányzati érdekből történő bérbeadás,
c) a Szolnok Hazavár Programban való részvétel alapján történő bérbeadás,
d) az 55 év felettiek részére garzonlakásban történő bérbeadás,
e) nem szociális helyzet alapján önkormányzati bérlakás bérbeadása.”
(2)Az R. 11/B.§ (5) bekezdés első mondata helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) Ha a bérlő a lakást a lakásbérlet megszűnésekor a leltár szerint feltüntetett tiszta, rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban a bérbeadónak visszaadta, és az (1) bekezdésben foglaltak jogcímén a bérbeadó és a közüzemi szolgáltatók felé tartozása nem áll fenn, részére az óvadékot vissza kell fizetni.”
5. §
Az R. 18.§ (2) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Fiatalok házában lévő szociális bérlakás bérletére azok az egyedülálló fiatalok, fiatal házaspárok és élettársak jogosultak, akiknek a kérelem benyújtásának időpontjában - a lakásba együttköltözni kívánó személyekből álló - családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 800%-át nem haladja meg és az általános bérbeadási feltételeknek megfelelnek.”
6. §
Az R. 79.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„79.§ A bérlő és vele együttlakó (örökbefogadó, mostoha- és nevelő) szülője, valamint testvére közös kérelmére a polgármester hozzájárulása alapján a lakásüzemeltető a kérelmezőkkel megköti a bérlőtársi szerződést.”
7. §
Az R. 91/A.§ (1) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A bérlő a garzonlakásba a polgármester hozzájárulása nélkül házastársát és gyermekét fogadhatja be.”
8. §
Az R. 109/B. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
„(3) Amennyiben a Közgyűlés által elidegenítésre kijelölt lakásra az elővásárlás jogosultjának a közüzemi szolgáltató/k által kiállított igazolás/ok alapján közüzemi tartozása áll fenn, úgy az (1) bekezdésben foglaltakon túl a tartozás összegével megemelkedik a vételár összege.”
9. §
Az R. a következő 116/A. §-sal egészül ki:
„116/A.§ Amennyiben a lakást elidegenítő személy a 115. § (1) bekezdése szerinti visszafizetési kötelezettség alóli felmentést nem kért vagy nem kapott, a kapott árengedményt illetőleg a hátralékra kapott engedményt egy összegben vagy az engedélyezett részletekben nem fizette meg, de a kapott árengedmény, illetőleg a hátralékra kapott engedmény összege az önkormányzat részére teljes egészében megtérült, a közgyűlés kérelemre a lakást elidegenítő személy részére a még fennálló tartozás megfizetése alól felmentést adhat.”
10. §
Az R. a következő 126/B.§-sal egészül ki:
„126/B.§ A 116/A.§-ban foglalt felmentés az önkormányzat által 2005. december 31-ét megelőzően értékesített lakások esetében alkalmazható.”
11. §
Ez a rendelet 2014. július 1. napján lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszti.
Kelt: Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlésének 2014. június 26-i ülésén.
dr. Sebestyén Ildikó jegyző távollétében: | |
Szalay Ferenc | dr. Rácz Andrea |
polgármester | aljegyző |
I n d o k o l á s
Az önkormányzati tulajdonban lévő lakások bérletéről, valamint elidegenítéséről szóló 25/2005.(VI.30.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló önkormányzati rendelethez
Általános indokolás
A módosítás célja megoldást találni a rendelet mindennapi alkalmazása során jelentkező problémákra, mely egyaránt szolgálja a bérlő és a tulajdonos önkormányzat érdekeit.
Részletes indokolás
1. §-hoz
A szakasz az ismételt bérbeadás során könnyíti meg a bérlők helyzetét, hogy egy esetleges válóper elhúzódása ne legyen akadálya az ismételt bérbeadásnak, ha egyébként minden más bérbeadási feltételnek megfelel a bérlő.
2-3. §-hoz
A szakasz azt fogalmazza meg, hogy pályázatot kiíró szerv érvényes pályázatok esetén is a pályázati eljárást eredménytelennek minősítheti. Fontos ennek a lehetőségnek a bevezetése, hiszen előfordulhat, hogy az önkormányzatnak szüksége lehet a kiírt lakásokra egy tűzeset vagy valamilyen természeti katasztrófa esetén.
4. §-hoz
A szakasz az óvadék felhasználásának lehetőségeit rögzíti és bővíti ki az elmaradt közüzemi díjak rendezésének biztosításával.
5. §-hoz
A fiatalok házában lévő szociális bérlakás bérletére való jogosultság egy főre jutó jövedelemhatárát emeli az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 450%-ról 800%-ára.
6. §-hoz
A szakasz rendelkezése lehetőséget biztosít a bérlőnek, hogy a szülőjén kívül a vele együttlakó testvérével is köthessen bérlőtársi szerződést.
7. §-hoz
A szakasz úgy módosult, hogy a garzonlakásba a szülő gyermekét életkorától függetlenül befogadhatja.
8. §-hoz
A szakasz arra az esetre tartalmaz szabályozást, amikor az elővásárlási jog jogosulta szeretné megvásárolni az általa lakott önkormányzati lakást, de közüzemi tartozása van.
9. §-hoz
A szakasz bevezeti azt a lehetőséget, hogy a közgyűlés a lakást korábban elidegenítő személy kérelemre a még fennálló tartozás megfizetése alól felmentést adhat. Ezek a korábbi bérlők már megfizették az árengedmény vagy vételárkedvezmény mértékével megegyező összeget, viszont a kamatok miatt a tartozásuk még mindig fennáll. Nekik biztosít a rendelet lehetőséget arra, hogy kérjék a tartozásuk elengedését.
10. §-hoz
A szakasz arról rendelkezik, hogy a vételárkedvezmény illetve árengedmény elengedését az kérheti, aki 2005. december 31-ét megelőzően vásárolta meg a lakását az önkormányzattól.
11. §-hoz
A rendelet hatályba lépéséről rendelkezik.