Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlésének 4/2018. (II.27.) önkormányzati rendelete

Szolnok Megyei Jogú Város füstköd-riadó tervének elfogadásáról

Hatályos: 2018. 03. 01- 2018. 03. 01

Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlésének 4/2018. (II.27.) önkormányzati rendelete

Szolnok Megyei Jogú Város füstköd-riadó tervének elfogadásáról

2018.03.01.

Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a környezet védelméről szóló 1995. évi LIII. törvény 48. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 11. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A rendelet hatálya

A rendelet hatálya Szolnok Megyei Jogú Város közigazgatási területére terjed ki.

2. § Általános rendelkezések

(1) A füstköd-riadó terv (továbbiakban terv) célja, hogy a környezeti és emberi egészség védelmében az egészséget veszélyeztető légszennyezettséget megelőzze, a veszélyeztetettség kialakulása esetén meghatározza ezek megóvásához szükséges intézkedéseket, az intézkedések elrendelésének és végrehajtásának rendjét.

(2) A terv határai a rendelet területi hatályával megegyezik. A terv fokozatai:

a) megelőző intézkedések (készültségi fokozat),

b) rendkívüli intézkedések

ba) tájékoztatási fokozat

bb) riasztási fokozat.

3. § Megelőző intézkedések (készültségi fokozat)

(1) A készültségi fokozat a tájékoztatási vagy riasztási fokozat elrendeléséig, és ezen fokozatok megszűnésétől áll fenn. A készültségi fokozat alatt az Önkormányzat a füstködriadó-helyzet megelőzésére koncepcionális és operatív intézkedéseket hoz meg.

(2) A koncepcionális intézkedések körében az Önkormányzat

a) kiemelten kezeli a települési klíma és levegőminőség javításához fűződő szempontokat a város településszerkezetét meghatározó és befolyásoló tervek, programok, szabályzatok készítése és módosítása során;

b) a közlekedési eredetű légszennyezés csökkentése érdekében a települési fejlesztési programok és beruházások során az alacsony légszennyezőanyag kibocsátású valamint a nem motorizált közlekedési módokat előnyben részesíti;

c) kiemelten kezeli a fűtési (háztartási) eredetű légszennyezés csökkentése érdekében a települési fejlesztési programok és beruházások során a távfűtéshez kapcsolódó légszennyezőanyag kibocsátás csökkentésére, a lakások és intézmények hőszigetelésére és energia-hatékonyság növelésére, a lakosság hatékony fűtési módszereire irányuló ismeretei fejlesztésére vonatkozó intézkedéseket.

(3) Az operatív intézkedések körében az Önkormányzat

a) gondoskodik a levegőminőség javítására vonatkozó hosszú távú intézkedési tervben foglaltak végrehajtásáról,

b) a terv szerint elrendelt rendkívüli intézkedési fokozatok megszüntetését követően tájékoztatást ad a terv alapján meghozott döntésekről.

4. § Rendkívüli intézkedések

(1) A terv rendkívüli intézkedési fokozatainak elrendelése és megszüntetése, a feladatok végrehajtása a mindenkori, levegőterheltségi szint határértékeit megállapító jogszabály által megadott feltételek és küszöbértékek alapján történik.

(2) A levegőterheltségi szint küszöbértékeinek túllépéséről szóló tájékoztatás alapján a Polgármester elrendeli a küszöbérték alapján szükséges rendkívüli intézkedési fokozatot, valamint a tájékoztatásban foglalt légszennyező anyag mért értéke és a körülmények alapján szükségessé váló intézkedéseket.

(3) A rendkívüli intézkedések végrehajtása körében az intézkedések elrendelésére a Polgármester jogosult, az intézkedések előkészítésében és végrehajtásában a Jegyző közreműködik.

A rendkívüli intézkedések végrehajtásában érintett szervek megnevezését, elérhetőségeit az Önkormányzat honlapján naprakészen közzéteszi.
(4) A rendkívüli intézkedési fokozat elrendelésétől annak megszűnéséig terjedő időben a Jegyző a rendkívüli intézkedéssel kapcsolatos előkészítő és végrehajtó feladatok ellátására ügyeleti szolgálatot működtet. Az ügyeleti szolgálatot segítő munkacsoport tagjai a rendelet 1. sz. és 2. sz. mellékletében megjelenített, a vonatkozó magasabb jogszabályok szerinti feladatok tekintetében érintett szervezetek képviselői.

5. § Rendkívüli intézkedések - tájékoztatási fokozat

(1) A tájékoztatási fokozat hatálya alatt a lakosság és intézmények folyamatos tájékoztatását elsősorban a média útján, illetve intézmények esetén elektronikus úton folyamatosan biztosítani kell. Az ügyeleti szolgálat az azonnali és konkrét tájékoztatást telefonos megkeresés esetén szóban folyamatosan biztosítja.

(2) Tájékoztatni kell a lakosságot, közintézményeket (a levegőminőséget javító intézkedési lehetőségekről (különösen gépjármű-használat mérséklése, a szilárd tüzelőberendezések használatának csökkentése, a porképződéssel járó tevékenységek csökkentése).

(3) A rendkívüli intézkedések - tájékoztatási fokozat végrehajtásának folyamatát a rendelet 1. sz. melléklete tartalmazza.

6. § Rendkívüli intézkedések - riasztási fokozat

(1) A riasztási fokozat elrendelését követően a szennyezés csökkentése érdekében elrendelhető egyedi intézkedések:

a) közlekedésből származó terhelés csökkentésére vonatkozó intézkedések

aa) 3,5 tonna feletti járművek közlekedésének ideiglenes korlátozása, elterelése,

ab) a tranzitforgalmat alkotó gépjárművek a várost elkerülő úthálózatra - 4. sz. főút déli, Szolnokot elkerülő szakasza - való elterelése,

ac) belvárost elkerülő útvonalak kijelölése,

ad) környezetbarát közlekedési alternatívák erősítése tájékoztatás útján,

ae) jelzőlámpák működésének szükség szerinti módosítása a forgalom mielőbbi elvezetésére, rendőri forgalom irányítás a forgalom mielőbbi elvezetésére,

af) gépjárműforgalom korlátozása rendszám és/vagy környezetvédelmi besorolás alapján,

ag) a gépjárművek indokolatlan - álló helyzetben történő - alapjárati üzemeltetésének lehetőség szerinti mérséklés,

ah) parkolási lehetőségek szükség szerinti ideiglenes bővítése, közösségi közlekedés igénybevételének ingyenessé tétele (érvényes forgalmi engedély felmutatása ellenében), közösségi közlekedés járatainak sűrítése, útvonal módosítás, egyéni gépjárműhasználat mérséklése,

ai) köznevelési intézmények nevelés, tanítás nélküli napjainak alkalmazása a kritikus időszakban;

b) fűtésből származó terhelés csökkentésére vonatkozó intézkedések

ba) a lakosság és a közintézmények (az egészségügyi, szociális és köznevelési intézmények, valamint bölcsődék kivételével) felszólítása a település egész területén a légszennyező anyag kibocsátással járó fűtőberendezések használatának mérséklésére, a szmoghelyzet súlyosságától függően az állandó tartózkodásra szolgáló helyiségek hőmérsékletének megfelelő hőfokra történő maximalizálásával.

c) üzemi tevékenységből származó terhelés csökkentésére vonatkozó intézkedések

ca) pontszerű szennyező légforrások üzemeltetőjének tevékenységének mérséklésére történő felszólítás,

cb) pontszerű szennyező légforrások üzemeltetőjének tevékenységének korlátozására, vagy felfüggesztésére történő kötelezés,

cc) belső égésű motorral hajtott helyhez kötött berendezések (pl. aggregátorok, munkagépek stb.) működtetésének felfüggesztése,

cd) porkibocsátással járó tevékenységek felfüggesztésének elrendelése

cda) építkezési munkálatok felfüggesztése,

cdb) építési anyagok szállításának felfüggesztése,
cdc) földmozgatással, műtrágyaszórással járó munkálatok felfüggesztése,
cdd) permetező tevékenységek felfüggesztése.
(2) A közfeladatok ellátását, azok zavartalanságát (különösen mentők, tűzoltók, rendőrség közlekedése, hulladékgazdálkodási, közösségi közlekedési közszolgáltatások, egészségügyi, szociális és oktatási feladatok) folyamatosan biztosítani kell.
(3) A riasztási fokozat elrendeléséről, a bevezetett intézkedésekről írásos tájékoztatást elektronikus úton a települési egészségügyi, oktatási, szociális intézmények a közfeladatot ellátó szervezetek, valamint a környező települési önkormányzatok részére kell biztosítani.
(4) A helyhez kötött légszennyező pontforrások esetében a riasztási fokozat keretében elrendelt konkrét intézkedés elrendeléséről és megszüntetéséről az érintett üzemeltetőt azonnal értesíteni kell. A az OKIR-LAIR nyilvántartás alapján Szolnok város területén működő, szilárd szennyező anyagot kibocsátó telephelyek 2017. évi listájáról szóló tájékoztató a rendelet függelékét képezi.
(5) A bevezetett korlátozó intézkedések végrehajtásának ellenőrzését a Polgármester levegőtisztaság-védelmi hatósági jogkörében eljárva biztosítja. A közlekedési korlátozások betartásának ellenőrzésére a Polgármester felkéri az illetékes rendőri szervet.
(6) A rendkívüli intézkedések - riasztási fokozat végrehajtásának folyamatát a rendelet 2. sz. melléklete tartalmazza.

7. § (1) Ez a rendelet 2018. március 1-jén lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a környezetvédelem részleges helyi szabályozásáról szóló 17/2008. (V.30.) önkormányzati rendelet 8-10. §-a.

1. melléklet

A füstköd-riadó terv végrehajtási folyamata - tájékoztatási fokozat

A tájékoztatási fokozat elrendelését megalapozó küszöbértékek

légszennyező anyag megnevezése (CAS szám)

Átlagolási időszak

tájékoztatási fokozat küszöbérték
(µg/m3)

1.

Kén-dioxid - SO2
(7446-09-5)

1 óra

400
három egymást követő órában

2.

Nitrogén-dioxid -NO2
(10102-44-0)

1 óra

350
három egymást követő órában

3.

Szén-monoxid -CO
(630-08-0)

1 óra

20.000
három egymást követő órában

4.

Szálló por
PM10

24 óra

75
két egymást követő napon és a meteorológiai előrejelzés szerint a következő napon javulás nem várható

5.

Ózon - O3
(10028-15-6)

1 óra

180
három egymást követő órában

A füstköd-riadó terv végrehajtása tájékoztatási fokozat

A füstködriadó terv végrehajtása a Polgármester levegő-tisztaságvédelmi feladatkörébe, illetőleg államigazgatási, hatósági hatáskörébe tartozik, kivéve a 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 35. § (1) bekezdés d) pont jában meghatározottak.

ssz.

Intézkedés

Határidő

Érintett szervezet

1.

Az Önkormányzat tájékoztatása
1. az észlelt küszöbérték túllépésről,
2. Előrejelzés a következő időszakra (napszakra vagy napra),
3. Tájékoztatás a lehetséges egészségügyi hatásokról és a javasolt teendőkről,

azonnal

A 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 20. § (4) bekezdés e szerinti közegészségügyi hatóság, közlekedési hatóság és a környezetvédelmi hatáskörében eljáró megyei kormányhivatal

2.

Lakosság tájékoztatása az 1. pont szerinti tartalommal, kiegészítve a szennyezettség, illetve az expozíció csökkentése érdekében teendő megelőző beavatkozásról a szennyezettség lehetséges okainak bemutatásával és a kibocsátások csökkentésére vonatkozó ajánlásokkal.

1 órán belül, PM10 esetén 5 órán belül

Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság,
Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Kabinet Igazgatóság,
A 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 20. § (4) bekezdés e szerinti közegészségügyi hatóság, közlekedési hatóság és a környezetvédelmi hatáskörében eljáró megyei kormányhivatal véleménye alapján

3.

Az egészségügyi, szociális és nevelési-oktatási intézmények, valamint bölcsődék tájékoztatása, javaslattétel a kockázat csökkentésére alkalmas intézkedések bevezetésére, így különösen a szabadtéri tartózkodás idejének csökkentése, kültéri foglalkoztató tevékenységek helyett beltéri tevékenységekre való áttérés ajánlása

1 órán belül, PM10 esetén 5 órán belül

Egészségügyi, szociális és nevelési-oktatási intézmények, valamint bölcsődék, Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Humán Igazgatóság osztályai

4.

Az Önkormányzat tájékoztatása a határérték túllépés megszűnéséről

azonnal

A 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 20. § (4) bekezdés e szerinti közegészségügyi hatóság, közlekedési hatóság és a környezetvédelmi hatáskörében eljáró megyei kormányhivatal

5.

Lakosság és intézmények tájékoztatása
az 3. pont szerinti tartalommal

bejelentést követően azonnal

Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Kabinet Igazgatóság

2. melléklet

A füstköd-riadó terv végrehajtási folyamata - riasztási fokozat

A riasztási fokozat elrendelését megalapozó küszöbértékek

légszennyező anyag megnevezése
(CAS szám)

Átlagolási időszak

riasztási fokozat
küszöbérték
(µg/m3)

1.

Kén-dioxid
SO2
(7446-09-5)

1 óra

500
három egymást követő órában vagy
400
72 órán túl meghaladott időtartamban

2.

Nitrogén-dioxid
NO2
(10102-44-0)

1 óra

400
három egymást követő órában vagy
350
72 órán túl meghaladott időtartamban

3.

Szén-monoxid
CO
(630-08-0)

1 óra

30.000
három egymást követő órában vagy
20.000
72 órán túl meghaladott időtartamban

4.

Szálló por
PM10

24 óra

100
két egymást követő napon és a meteorológiai előrejelzés szerint a következő napon javulás nem várható

5.

Ózon
O3
(10028-15-6)

1 óra

240
három egymást követő órában vagy
180
72 órán túl meghaladott időtartamban

A füstköd-riadó terv végrehajtása riasztási fokozat

A füstködriadó terv végrehajtása a Polgármester levegő-tisztaságvédelmi feladatkörébe, illetőleg államigazgatási, hatósági hatáskörébe tartozik kivéve a 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 35. § (1) bekezdés d) pont jában meghatározottak.

ssz.

Intézkedés

Határidő

Érintett szervezet

1.

Az Önkormányzat tájékoztatása
1. az észlelt küszöbérték túllépésről,
2. Előrejelzés a következő időszakra (napszakra vagy napra),
3. Tájékoztatás a lehetséges egészségügyi hatásokról és a javasolt teendőkről,

azonnal

A 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 20. § (4) bekezdés e szerinti közegészségügyi hatóság, közlekedési hatóság és a környezetvédelmi hatáskörében eljáró megyei kormányhivatal

2.

Lakosság tájékoztatása az 1. pont szerinti tartalommal, kiegészítve a szennyezettség, illetve az expozíció csökkentése érdekében teendő megelőző beavatkozásról a szennyezettség lehetséges okainak bemutatásával és a kibocsátások csökkentésére vonatkozó ajánlásokkal.

1 órán belül, PM10 esetén 5 órán belül

Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság,
Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Kabinet Igazgatóság,
A 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 20. § (4) bekezdés e szerinti közegészségügyi hatóság, közlekedési hatóság és a környezetvédelmi hatáskörében eljáró megyei kormányhivatal véleménye alapján

3.

Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Járási Hivatal állásfoglalása alapján [1]

3.1. pontszerű szennyező légforrások üzemeltetőjének tevékenységének
- mérséklésére
- korlátozására
- felfüggesztésére
vonatkozó döntés meghozatala

azonnal

a 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 35. § (1) bekezdés d) pont ja szerint a területi vagy járási környezetvédelmi hatóság,
Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Műszaki Igazgatóság Városüzemeltetési Osztálya

3.2. nevelési-oktatási, egészségügyi intézmények, szociális intézmények és felkérés a kockázat csökkentésére alkalmas intézkedések bevezetésére, így különösen a szabadtéri tartózkodás idejének csökkentése, kültéri foglalkoztató tevékenységek helyett beltéri tevékenységekre való áttérés ajánlása

azonnal

Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Humán Igazgatósága osztályai

3.3. lakosság és egyéb (3.2. ponton kívüli) közintézmények felszólítása a szilárd és olajtüzelésű fűtőberendezés használatának mérséklésére

azonnal

A 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 20. § (4) bekezdés e szerinti közegészségügyi hatóság, közlekedési hatóság és a környezetvédelmi hatáskörében eljáró megyei kormányhivatal,
Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Műszaki Igazgatóság Városüzemeltetési Osztálya

3.4. közlekedést érintő intézkedések elrendelése (rendelet 6. § -a szerint) és ellenőrzése

azonnal

Magyar Közút Nonprofit Zrt.,
A 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 20. § (4) bekezdés e szerinti közlekedési hatóság,
Szolnoki Rendőrkapitányság,
KMKK Zrt.,
Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Műszaki Igazgatóság Városüzemeltetési Osztálya és Közterület- felügyelet

3.5. porkibocsátással járó tevékenységek felfüggesztése (rendelet 6. § -a szerint)

a 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 35. § (1) bekezdés d) pont ja szerint a területi vagy járási környezetvédelmi hatóság,
Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Műszaki Igazgatóság Városüzemeltetési Osztálya

4.

Város főbb útvonalainak, közterületeinek vizes tisztításra alkalmas szívórendszerű seprőgépes takarításának elrendelése ősszel a mezőgazdasági munkálatokat követően és a fűtési idény megkezdése előtt; továbbá lehetőség szerint tavasszal is téli síkosság mentesítések után.

azonnal

Szolnoki Városüzemeltetési Kft. Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Műszaki Igazgatóság Városüzemeltetési Osztálya

5.

Az Önkormányzat tájékoztatása a határérték túllépés megszűnéséről

azonnal

A 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 20. § (4) bekezdés e szerinti közegészségügyi hatóság, közlekedési hatóság és a környezetvédelmi hatáskörében eljáró megyei kormányhivatal

6.

Lakosság tájékoztatása

bejelentést követően azonnal

Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Kabinet Igazgatóság

[1] túllépéssel érintett légszennyező anyagtól függően

Függelék

TájékoztatóSzolnok város területén működő, szilárd szennyező anyagot kibocsátó telephelyek 2017. évi listája az OKIR-LAIR nyilvántartás alapján


Szervezet neve


telephely


címe

szilárd anyag kibocsátás
(t/év)*

Derula KFT.

Telephely

Újszászi u. 11.

9,681

DRENIK Hungary Kft.

Tissue papírgyár

Piroskai út 16.

2,466

Bige Holding Kereskedelmi és Termelő Kft.

Vegyiművek

Tószegi út 51.

2,280

MÁV-START Zrt.

Vasútijármű Javítás Szolnok

Kőrösi 1-3.

1,465

Eagle Ottawa Hungary Kft.

Bőrfestő-és szabászüzem

Hrsz: 0937/66; 0937/107

1,214

Stadler Szolnok Vasúti Járműgyártó Kft.

Vasúti kocsiszekrénygyártó és összeszerelő üzem

Bánki Donát utca 5.

0,551

Alfa-Nova Bioenergia Kft.

Széchenyi fűtőmű (biotüzelés)

Széchenyi krt. 2.

0,498

McHale Hungária Kft.

Gépgyártó üzem

Tószegi út 47.

0,411

CG Electric Systems Hungary Zrt.

Hegesztett Gépszerkezetek Gyára

Kőrösi u. 74.

0,322

Alcsiszigeti Zrt.

Piroska növényterm. gépjavítás, gabonatárolás

Külterület 0959/7 hrsz.

0,249

Kaiser Food Kft.

Húsüzem

Vágóhíd u. 60.

0,245

AKVAKOM Kft.

Zsírporüzem

Tószegi út 57

0,232

Szandai Magtár Tároló és Kereskedő Kft.

SZANDAI MAGTÁR

Ószanda major

0,231

Omcar Szolnok Gépjármű Kereskedelmi Kft.

Autószerviz és szalon

Abonyi út 63.

0,087

Alfa Autojavító, Szolgáltató és Kereskedelmi Kft.

Festő-szárító üzem

Százados út 1.

0,052

Szolnoki Műszaki SZC

Szolnoki Műszaki Szakközép- és Szakiskola Sárkány úti Tanműhely

Sárkány út 6.

0,049

Szolmet Fémszerkezetgyártó és Vállalkozási Kft.

SZOLMET Kft.

Mártírok útja 53.

0,031

Ring Autóház Kft

Autóház

Fék utca 4.

0,022

Bodnár Mihály

Fényező műhely

Abonyi út 24 sz.

0,019

Lég-Tech-Szer Bt.

Felületkezelő telephely

Vércse u. 19

0,015

F.Segura Hungária Kft.

Közúti jármű, járműmotor alkatrész gyártás

Bánki Donát út 1.

0,014

Adytum Divum Kft.

Hamvasztó Üzem

Kőrösi út 2/A.

0,013

ALEX Kft.

Szerelőcsarnok

Mozdony utca 1.

0,009

Juvenal Kft.

Autószalon és szerviz

Széchenyi krt. 26.

0,008

Gubucz Lajos

Karosszérialakatos és fényező műhely

Stromfeld Aurél utca 7.

0,008

General Service Kft.

Gépjárműjavító telephely

Nagysándor J. út 24.

0,007

Kaméleon Hungary Kft.

Festék nagykereskedelmi telephely

Téglagyári út 18.

0,005

Székely és Társa Kereskedelmi Kft.

Húsfüstölő

Mártírok u. 25

0,004

Béres Gyógyszergyár Zrt.

Gyógyszerüzem, labor

Nagysándor József út 39.

0,004

Bognár és Társa Termelő és Kereskedelmi Kft.

Bognár és Társa Kft. fémmegmunkáló

Gáz utca

0,003

Stadler Magyarország Kft.

BRCC forgóváz karbantartó telephely

Bánki Donát utca 5

0,003

VI-ER Szolnok Kft.

Gépjárműjavító telephely

Hanzély Pál út 4.

0,001

Vasfa Szolnoki Kazángyártó Kft.

VASFA Kft. - Kazángyártó és műszaki karbantartó üzem

Nagysándor József út 35.

0,0005

Retail-Property Ingatlanhasznosító Kft

Autóbuszállomás és Üzletközpont

Ady Endre u. 15.

0,00018

* A t/évben megadott kibocsátás 2016. évi adat.