Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Polgármesterének 3/2020. (IV. 10.) önkormányzati rendelete

járványügyi veszélyhelyzetben korlátozó intézkedésekről

Hatályos: 2020. 05. 07- 2020. 05. 08

Szolnok Megyei Jogú Város Polgármestere a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46.§ (4) bekezdésében meghatározott jogkörében, a védelmi intézkedésekről szóló 168/2020.(IV.30.) Korm. rendelet 10.§ (3) bekezdésében, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 8. § (2) bekezdésében és a 143. § (4) bekezdés d) pontjában meghatározott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 4. és 5. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:



1.§


(1) Egészségügyi maszk viselésére, ennek hiányában az annak rendeltetését betöltő, orrot, szájat takaró textil funkcionális használatára köteles a Vásárcsarnok (Ady Endre u. 11. sz.), vagy a Széchenyi piac (Széchenyi krt. 127. sz.) városi piacot (a továbbiakban: városi piac) látogató természetes személy.


(2) Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata az (1) bekezdés szerinti előírás betartása érdekében Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala közreműködésével a városi piacot látogató személyek részére 2020. április 11. napján 8.00 és 12.00 óra között helyszíni kiosztással térítésmentesen egészségügyi maszkot biztosít.


2.§


(1) A védelmi intézkedésekről szóló 168/2020. (IV. 30.) Korm. rendelet 3. §-ának (1) bekezdésében foglaltaktól eltérően a 65. életévét betöltött személy saját és családja érdekében a) a Vásárcsarnok (Szolnok Ady Endre u. 11. sz.) városi piacot és

b) a Széchenyi piac (Szolnok Széchenyi krt. 127. sz.) városi piacot

[az a)-b) pont a továbbiakban együtt: városi piac] kizárólag 8.00 óra és 10.00 óra közötti időben látogathatja.


(2) A városi piacot az (1) bekezdés szerinti időszakban kizárólag az ott megjelölt személyek látogathatják.


3.§


A közösségi együttélés szabályait megszegi az a lakóhelyét, tartózkodási helyét, vagy magánlakását a kijárási korlátozásról szóló 71/2020. (III.27.) Korm. rendeletben meghatározott alapos indokkal elhagyó személy, aki Szolnok Megyei Jogú Város közigazgatási területén lévő közterületen háromnál több személlyel csoportosul, kivéve, ha hatósági igazolvánnyal igazolható a csoportosulók közös háztartásban élése.


4.§


(1) A közösségi együttélés szabályainak megszegéséért a polgármester hivatalból vagy bejelentésre illetékmentes hatósági eljárást folytat le azzal a személlyel szemben, aki a jelen rendelet 3.§-ában meghatározott kötelezettséget megszegi. A hatósági eljárásban hozott döntés fellebbezéssel nem támadható.


(2) Az (1) bekezdésben meghatározott közösségi együttélési szabály megszegése esetén a hatóság első alkalommal tájékoztatja a szabályszegőt a közösségi együttélési szabályról és megszegésének következményeiről, ezt követően a szabályszegés gyakoriságának függvényében 5 000 Ft-tól 50 000 Ft-ig terjedő helyszíni bírság vagy 200 000 Ft-ig terjedő közigazgatási bírság kerül kiszabásra a szabályszegővel szemben.


(3) A hatóság a szabályszegések elkövetőiről és az elkövetések gyakoriságáról nyilvántartást vezet.


(4) A helyszíni bírság kiszabására a közterület-felügyeleti feladatot ellátó közterület-felügyelő jogosult.


(5) A jelen rendeletben meghatározott közösségi együttélési szabály megsértése miatt indult hatósági eljárásban közérdeken alapuló személyes adatkezelés történik, melynek során Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata és Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény rendelkezései szerint adatkezelőnek minősül.


(6) Az adatkezelő nevében - az (1) bekezdésben meghatározott célhoz kötődően - adatkezelési feladatokat végezhet Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Polgármestere és Alpolgármestere, az adatkezelő által foglalkoztatott valamennyi köztisztviselő, ügykezelő, a munka törvénykönyve hatálya alá tartozó munkavállaló és munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló személyek, továbbá az adatfeldolgozási szerződésekben rögzítettek szerint az adatfeldolgozási szerződést aláírt külső szervezetek mindazon alkalmazottai, akik az adatkezelő informatikai rendszerét használják, üzemeltetik, működtetik vagy fejlesztik - azaz mindazon személyek, akik az adatkezelő adatvagyonához hozzáférhetnek.


(7) A kezelendő személyes adatok fajtái a szabályszegő azonosítása érdekében a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvényben meghatározottak szerint a helyi önkormányzatok szervei által önkormányzati rendeletben meghatározott feladataik ellátásához igényelhető adatok.


(8) A (7) bekezdésben meghatározott adatokat az adatkezelő végrehajtás foganatosítása céljából az állami adóhatósághoz továbbítja, a hatósági eljárás megindításától annak - esetlegesen végrehajtási eljárást is magában foglaló - lezárását követő 5. év végéig kezeli.


5.§


(1) Ez a rendelet a (2) bekezdésben foglalt kivétellel 2020. április 10-én 19 óra 30 perckor lép hatályba.

(2) Jelen rendelet 2.§-a 2020. április 14-én 0 óra 00 perckor lép hatályba

(3) Jelen rendelet a (4) bekezdésben foglalt kivétellel a veszélyhelyzet megszűnésének kihirdetése napján hatályát veszti.

(4) Az 1.§, 3.§ és 4.§ 2020. április 13-án 24. óra 00 perckor hatályát veszti.




Szalay Ferenc                                                                      dr. Sebestyén Ildikó

polgármester                                                                                    jegyző



Indokolás

Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Polgármesterének

járványügyi veszélyhelyzetben korlátozó intézkedésekről

szóló önkormányzati rendeletéhez



Általános indokolás



Magyarország Kormánya a 40/2020. (III.11.) Korm. rendelettel az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó humánjárvány következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében Magyarország egész területére veszélyhelyzetet hirdetett.

Magyarország Kormánya a 95/2020. (IV.9.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Rendelet) felhatalmazást adott a települési önkormányzatoknak arra, hogy önkormányzati rendeletben határozzák meg a településen működő piac nyitva tartásának és a 65. életévüket betöltött személyek általi látogatásának a Rendeletben foglaltaktól eltérő szabályait.

A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése szerint veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének feladat- és hatáskörét a polgármester gyakorolja.


Felhatalmazást kapott továbbá a települési önkormányzat polgármestere, mint a helyi önkormányzat képviselő-testülete hatáskörének a Katv. 46. § (4) bekezdése alapján gyakorlója, hogy önkormányzati rendeletben határozza meg a Rendeletben foglaltaktól szigorúbb – húsvéti időszakra vonatkozó – kijárási szabályokat.


Az új koronavírus terjed, mára gyakorlatilag Magyarország egész területén fellelhető, hazánk immár a csoportos megbetegedések fázisában van. Bárki lehet vírushordozó – akár tünetek nélkül is – és továbbadhatja a fertőzést.

A vírus cseppfertőzéssel terjed, köhögéssel, tüsszögéssel, kilégzéssel kerül a levegőbe, belégzéssel, fertőzött felületek érintése által jut az emberi szervezetbe.


A fentiekre figyelemmel, a járvány terjedésének megelőzése, fékezése, a lakosság védelme érdekében, tekintettel arra, hogy a városi piacok az ünnepi időszakban nagy forgalmat bonyolítanak, egészségügyi maszk, vagy azt helyettesítő textil kötelező használata kerül elrendelésre Szolnok Megyei Jogú Város városi piacain a húsvéti időszakban, melynek végrehajtásához Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata térítésmentesen egészségügyi maszkokat bocsájt a lakosság rendelkezésére.


Elrendelésre kerül továbbá a közterület használatának ünnepi időszakban történő korlátozása a fertőzésveszélyt jelentő csoportosulások elkerülése érdekében, melyet a rendelet közösségellenes magatartásnak minősít és megszegése esetén szankciót helyez kilátásba.  


A kormányzati felhatalmazás alapján a veszélyhelyzet fennállásának időszakában a helyi sajátosságokra figyelemmel a központi szabályozástól eltérően 8-10 óra között kerül meghatározásra az az időszak, amelyen belül a 65. életévüket betöltött személyek kizárólagosan látogathatják a szolnoki piacokat.


Jelen rendelet és az európai uniós jogból eredő kötelezettségek összhangban vannak, az Európai Unió alapját képező szerződések vagy uniós jogi aktus rendelkezései előzetes bejelentést vagy egyéb véleményezést a jogszabály megalkotása kapcsán nem írnak elő.



Részletes indokolás



Az 1. §-hoz


Korlátozó intézkedések bevezetése történik a városi piacok húsvéti ünnepi időszakban történő látogatása esetén és rendelkezik a szakasz a végrehajtást segítő intézkedésekről.


A 2. §-hoz


A helyi sajátosságok figyelembevételével a központi szabályozástól elérően határoz meg a járványügyi veszélyhelyzet idejére szabályokat a városi piacok használatáról a járványügyi veszélyhelyzet fennállása idejére.


A 3.§-hoz


Korlátozó intézkedések bevezetése történik a közterületek használata kapcsán a húsvéti ünnepi időszakban.


A 4. §-hoz


A 3.§-ban meghatározott közösségi együttélési szabály megsértése esetén lefolytatandó hatósági eljárás hatásköri, és eljárási, valamint adatkezelési szabályairól rendelkezik.



Az 5. §-hoz


Hatályba léptető és hatályon kívül helyező rendelkezések.


Előzetes Hatásvizsgálat

a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§-a alapján



  1. Az önkormányzati rendelet hatásai


  1. társadalmi hatásai:

A rendeletben foglaltak betartása várhatóan elősegíti a járvány terjedésének megelőzését, fékezését, a városban élő és tartózkodó lakosság védelmét, ezáltal lassítja a megbetegedések számának gyors emelkedését.

            b.) gazdasági hatásai:

     közvetlen gazdasági hatása nincs

  1. költségvetési hatásai:

Az önkormányzat a költségvetés terhére a lakosság részére egészségügyi maszkokat vásárol és biztosít.

  1. környezeti következményei:

  2. egészségi következményei:

A rendelet tárgyi hatályában megjelölt területeken a vírusfertőzés lehetősége potenciálisan csökken.

  1. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:

Az egészségügyi maszkok iránti igény felmérése és kiosztása jelentős többletmunkát jelent Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala dolgozóinak.


  1. Az önkormányzati rendelet megalkotásának szükségessége, elmaradásának várható következményei

A jogalkotás elmaradásának várható következményeként elmaradnak a fent ismertetett társadalmi, egészségügyi hatások.    


  1. Az önkormányzati rendelet alkalmazásához szükséges feltételek


  1. személyi feltételek:

rendelkezésre áll

  1. szervezeti feltételek

rendelkezésre áll

  1. tárgyi feltételek:

rendelkezésre áll

  1. pénzügyi feltételek:

rendelkezésre áll