Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése 2/2015. (II. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása

a települési támogatásokról

Hatályos: 2021. 03. 25

a települési támogatásokról

Általános indokolás

A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások rendszere 2015-ben jelentősen átalakul.

I. A lakásfenntartási támogatás, az adósságkezelési szolgáltatás és a méltányossági közgyógyellátás szabályait a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 2015. március 1-től hatályon kívül helyezi.

A 2014. december 31-ig 1 évre megállapított lakásfenntartási támogatást az önkormányzat a határozatban rögzített időpontig utalja, melynek kifizetéséhez továbbra is igénybe veheti a 90%-os központi költségvetési támogatást.

A 2015. február 28-ig megállapított adósságkezelési szolgáltatás biztosítása is a határozatban rögzített időpontig történik, melynek kifizetéséhez az önkormányzat szintén igényelheti a 90%-os központi költségvetési támogatást.

A 2015. február 28-ig megállapított illetve folyamatban lévő méltányossági közgyógyellátási kérelmek esetében a közgyógyellátási igazolványra feltöltött összeg 30%-át kell megtérítenie az önkormányzatnak a korábbi rendszernek megfelelően.

Az Szt. 132. § (4) bekezdés g) pontja alapján felhatalmazást kap a települési önkormányzat, hogy rendeletben szabályozza a települési támogatás keretében nyújtott ellátások jogosultsági feltételeit, megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályait. Az önkormányzatnak a 2015. március 1-től hatályos települési támogatásról szóló rendeletét 2015. február 28-ig kell megalkotnia.

A tervezet a jelenleg hatályos a pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 47/2013.(XII.20.) önkormányzati rendelet és az adósságkezelési szolgáltatásról szóló 49/2013.(XII.20.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezésére és új rendelet megalkotására tesz javaslatot. Az új rendelet a jogszabályváltozást követi le.

II. Települési támogatás - „régi - új” támogatások

II.A. A három megszűnő támogatás helyett a rendelet-tervezet három új támogatási típus bevezetését javasolja:

- települési lakásfenntartási támogatás,

- települési adósságcsökkentési támogatás és

- települési gyógyszertámogatás.

Fontos megemlíteni, hogy 2015. március 1-től a foglalkoztatást helyettesítő támogatást és a rendszeres szociális segélyt magába foglaló aktív korúak ellátása a jegyző hatásköréből a járási hivatalok hatáskörébe kerül. Ezt azért lényeges, mert az új támogatási típusok fedezetéül az elkerülő aktív korúak ellátásának, valamint a megszűnő lakásfenntartási támogatás és adósságkezelési szolgáltatás önkormányzati része szolgál. 2014-ben ez az összeg mintegy 100 millió forint volt.

II.B. Az Szt. 2014. január 1. napjától egy új támogatási formát vezetett be, melynek megnevezése önkormányzati segély volt. Ezt a támogatási típust váltja 2015. március 1-től a rendkívüli települési támogatás, mely az önkormányzat számára kötelezően biztosítandó támogatási forma. A rendelettervezet az önkormányzati segélyre megállapított rendelkezésekkel javasolja szabályozni a rendkívüli települési támogatást.

II.C. A hulladékkezelési díjtámogatás, a kisgyermekes családok helyi tömegközlekedési támogatása és az egyedi térítési díjtámogatás apróbb változtatással kerültek át a rendelet-tervezetbe.

A köztemetés költségeinek megtérítése alóli mentesítésre tartalmaz szabályokat.

Az aktív korúak ellátására való jogosultság egyéb feltételeként a rendezett lakókörnyezetre vonatkozó előírásokat tartalmazza.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

Értelmező rendelkezéseket tartalmaz.

A 2. §-hoz

Felsorolja a települési támogatásokat.

A 3. §-hoz

A rendkívüli települési támogatás szabályait rögzíti, melyet a korábbi önkormányzati segélyre megállapított rendelkezésekkel javasol szabályozni.

A 4. §-hoz

A méltányossági közgyógyellátsás helyébe lépő települési gyógyszertámogatás szabályait tartalmazza. A jogosultsági feltételek megegyeznek a megszűnő méltányossági közgyógyellátás feltételeivel. A támogatás egy éven keresztül havi rendszeres támogatást biztosít az arra jogosultaknak.

Az 5. §-hoz

A települési lakásfenntartási támogatás szabályait tartalmazza. A jövedelem mellett jogosultsági feltétel a lakásfenntartási kiadások bizonyos mértékének a megléte. A támogatás mértéke az egy főre jutó jövedelem függvénye.

A 6–9. §-hoz

A települési adósságcsökkentési támogatás szabályairól rendelkezik. A korábban az Szt-ben szabályozott adósságcsökkentési támogatáshoz hasonló feltételekkel került a rendeletbe, ugyanolyan jövedelmi feltételekkel, hátraléktípusokkal, különbség viszont, hogy elegendő 4 havi elmaradás a jogosultság megszerzéséhez és nincs vagyonvizsgálat.

A 10. §-hoz

A hulladékkezelési díjtámogatás szabályairól rendelkezik részletesen. Új jogosultsági feltétel, hogy aki települési lakásfenntartási támogatásban részesül, az nem jogosult a hulladékkezelési díjtámogatásra.

A 11. §-hoz

A kisgyermekes családok helyi tömeg-közlekedési támogatása szintén az önkormányzat korábban is biztosított önként vállalt feladata, melyről ez a szakasz rendelkezik részletesen.

A 12–14. §-hoz

Az egyedi térítési díjtámogatás a gyermekek napközbeni étkezéséhez, gondozásához nyújt segítséget, melynek szabályairól ez a szakasz rendelkezik. A kérelmet a szülőnek, gondviselőnek most már a többi támogatási formához hasonlóan a Polgármesteri Hivatal Szociális Támogatások Osztályához kell benyújtania.

A 17–22. §-hoz

Eljárási és hatásköri szabályokról, a kérelem benyújtásának módjáról, helyéről, a kérelemhez csatolandó igazolásokról rendelkezik.

A 23–25. §-hoz

A rendelet hatálybalépéséről, korábbi rendeletek hatályon kívül helyezéséről, egyéb vonatkozó jogszabály módosításáról rendelkezik.