Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése 12/2021. (IV. 30.) (PM) önkormányzati rendeletének indokolása
Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata 2020. évi költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadásról
Hatályos: 2021. 05. 01Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata 2020. évi költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadásról
Általános indokolás
A 2020. évi költségvetés alapját a 296/2019. (XII. 19.) közgyűlési határozattal elfogadott Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata 2020. évi költségvetését megállapító rendelet előkészítésére vonatkozó határozat képezte, melynek alapeleme a Közgyűlés által elfogadott 144/2011. (V.26.) határozat Szolnok Megyei Jogú Város Adósságkezelési Komplex Programjáról.
A Közgyűlés a 5/2020. (II. 27.) önkormányzati rendeletével fogadta el az önkormányzat 2020. évi költségvetését 38 791 001 082 Ft bevétellel, 38 791 001 082 Ft kiadással. Az összegek a Szolnoki Kistérségi Többcélú Társulás finanszírozási összegeit is tartalmazzák. A Kistérség finanszírozását szolgáló források adatai nélkül, kizárólag Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata költségvetési adata 37 445 214 291 Ft.
A 2020. évi költségvetés tervezésekor az akkori gazdasági, költségvetési helyzet okán más alapelvek, prioritások, stratégiai célkitűzések lettek megfogalmazva, és ezek szolgáltak alapul a 2020. évi költségvetési rendelet megalkotásához.
A koronavírus járvány eseményei merőben új élethelyzet elé állított mindannyiunkat. A járvány okozta pénzügyi, gazdasági, költségvetési, likviditási hatások teljes egészében egy „újratervezést” tettek szükségessé.
A „válságköltségvetés” elkészítésekor meg kellett vizsgálni, hogy a járványhelyzet milyen hatást gyakorol a költségvetésre. Milyen bevételek elmaradásával kell számolnunk, a járványhelyzet milyen hatással van a kiadásokra, illetve milyen intézkedések szükségesek és milyen források szabadíthatóak fel.
A koronavírus okozta járványügyi helyzet – figyelembe véve az ezzel összefüggésben meghozott kormányzati és egyéb intézkedéseket is – önkormányzati költségvetésre gyakorolt hatásáról az év során folyamatosan tájékoztatva lett a Képviselő-testület.
Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése által elfogadásra került a COVID–19 járvány hatásai Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata 2020. évi költségvetésére szóló tájékoztató a 126/2020.(VII.29.) közgyűlési határozat, valamint a Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata 2020. évi gazdálkodásának I. félévi helyzetéről szóló tájékoztatót a 213/2020. (X. 29.) közgyűlési határozat.
A működőképesség és a költségvetési egyensúly fenntartása érdekében az elmúlt év vonatkozásában az egyes költségvetést is érintő döntés eredményeként, illetve az egyes bevételi és kiadási előirányzatok folyamatos változása következtében tíz alkalommal szükséges volt módosítania a 2020. évi költségvetés rendelet előirányzatait:
1. 9/2020. (V. 11.) pm önkormányzati rendelet
2. 11/2020. (V. 29.) pm. önkormányzati rendelet
3. 10/2020. (VI. 26.) önkormányzati rendelet
4. 15/2020. (VII. 29.) önkormányzati rendelet
5. 19/2020. (IX. 25.) önkormányzati rendelet
6. 21/2020. (X. 30.) önkormányzati rendelet
7. 15/2020. (XI. 24.) pm. önkormányzati rendelet
8. 22/2020. (XII. 21.) pm önkormányzati rendelet
9. 26/2020. (XII. 31.) pm önkormányzati rendelet
10. 2/2021. (I. 27.) pm. önkormányzati rendelet
I. Bevételek – Kiadások, Maradvány alakulása Önkormányzati szinten
Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatának 2020. évi költségvetési bevételeinek és kiadásainak jogcímenkénti, kiemelt előirányzatonkénti alakulását az 1. melléklet tartalmazza.
2020. évben a költségvetési főösszeg előirányzata összességében 9 703 192 212 forint összegben változott, az eredeti előirányzathoz 25,01%-os növekedést mutat.
adatok forintban | ||||
Megnevezés | Eredeti előirányzat | Módosított előirányzat | Teljesítés | Teljesítés %-ban |
Bevételi főösszeg | 38 791 001 082 | 48 494 193 294 | 44 984 016 651 | 92,76% |
Kiadási főösszeg | 38 791 001 082 | 48 494 193 294 | 30 496 684 467 | 62,89% |
Az előirányzat változását pozitív irányban a központi költségvetésből kapott többlet támogatások, egyéb működési és felhalmozási célú átvett pénzeszközök, valamint a 2019. évi maradvány összege pozitív irányban befolyásolták. A növekedés 11 760 211 828 forint volt.
A költségvetési főösszeg előirányzatának csökkenését a közhatalmi bevételek, a helyiségbérleti díjak, a vagyonhasznosítási bevételek bevétel kiesése, valamint a veszélyhelyzet ideje alatt igénybe nem vett gyermekétkeztetésből származó ellátási díj bevétel, illetve állami normatíva lemondásából származó bevétel kiesések eredményezték. A főösszeg előirányzat csökkenése 2 057 019 616 forint volt.
Önkormányzati szinten a 2020. évi előirányzatok változását az egyes jogcímek tekintetében az alábbi táblázatban foglalja össze:
adatok forintban | ||||
Bevételek | Eredeti előirányzat | Módosított előirányzat | Előirányzat változás | Változás |
I. Működési bevételek | 13 270 776 316 | 11 906 697 158 | –1 364 079 158 | –10,28% |
II. Működési támogatások | 2 934 041 773 | 7 844 836 405 | 4 910 794 632 | 167,37% |
III. Felhalmozási jellegű bevételek | 540 255 984 | 192 054 463 | –348 201 521 | –64,45% |
IV. Véglegesen átvett pénzeszközök | 8 331 795 437 | 9 294 122 386 | 962 326 949 | 11,55% |
V. Finanszírozási bevételek | 11 145 823 781 | 15 445 834 604 | 4 300 010 823 | 38,58% |
VI. Pénzügyi elszámolások | 1 222 521 000 | 2 039 586 708 | 817 065 708 | 66,83% |
VII. SZKTT feladatok ellátása | 1 345 786 791 | 1 771 061 570 | 425 274 779 | 31,60% |
Bevételek összesen | 38 791 001 082 | 48 494 193 294 | 9 703 192 212 | 25,01% |
Kiadások | Eredeti előirányzat | Módosított előirányzat | Előirányzat változás | Változás |
I. Intézmények elemi kiadásai | 7 090 577 245 | 6 923 578 423 | –166 998 822 | –2,36% |
II. Önkormányzat kiadásai | 29 906 559 491 | 38 443 527 139 | 8 536 967 648 | 28,55% |
III. Nemzetiségi Önkormányzatok | 13 800 000 | 13 800 000 | 0 | 0,00% |
IV. Pénzügyi elszámolások | 434 277 555 | 1 342 226 162 | 907 948 607 | 209,07% |
V. SZKTT feladatok ellátása | 1 345 786 791 | 1 771 061 570 | 425 274 779 | 31,60% |
Kiadások összesen | 38 791 001 082 | 48 494 193 294 | 9 703 192 212 | 25,01% |
Önkormányzati szinten működési bevételek és kiadások mérlegét a 4. melléklet, a tőkejellegű bevételek és kiadások mérlegét a 4.a. melléklet tartalmazza.
– Önkormányzati szinten az összes bevétel a módosított előirányzathoz képest 92,76%-ban teljesült. A 2020. évi teljesült költségvetési bevétel 41,23%-a működési bevétel, 58,77%-a felhalmozási bevétel volt.
– Önkormányzati szinten az összes kiadás a módosított előirányzathoz képest 62,89%-ban teljesült. A 2020. évi teljesült költségvetési kiadás 49,6%-a működési kiadás, 50,4%-a felhalmozási kiadás volt.
2020. évi maradvány
A 2020. évi önkormányzati szintű költségvetési maradvány elszámolásának összefoglalását a 6. melléklet tartalmazza. A 2020. évi összes maradványa 14 487 332 184 forint, melyből Intézményi maradvány 169 382 146 forint, Önkormányzat maradványa 14 317 950 038 forint. Önkormányzati szinten költségvetési maradvány alakulását a 6.a. melléklet tartalmazza. Az Önkormányzat 2020. évben képződött maradványát feladatonként a 6.b. melléklet mutatja be.
Vagyon alakulása
Önkormányzati szinten Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatának vagyonmérlegét a 9. melléklet tartalmazza:
Nemzeti vagyon induláskori értéke: | 91 979 780 391 forint |
Nemzeti vagyon változásai: | – 3 167 036 840 forint |
Egyéb eszközök induláskori értéke és változásai: | 2 243 025 806 forint |
Felhalmozott eredmény: | –21 079 573 007 forint |
Mérleg szerinti eredmény: | – 1 763 296 339 forint |
Saját tőke összesen: | 68 212 900 011 forint |
Önkormányzat szinten a mérlegfőösszeg értéke 2020. december 31-én 110 839 548 334 forint, mely 5,29%-kal, 5.572.004.695 forinttal nőtt az előző évhez képest.
II. Bevételek alakulása
a) Intézmények bevételei:
Az Önkormányzat irányítása és fenntartása alá tartozó költségvetési intézmények összes bevétele a módosított előirányzathoz viszonyítva 97,12%-ban teljesült 2020. évben.
Az intézményi működési bevételek 637 777 683 forint összegben, 93,22%-ban realizálódott. A működési bevételek között fontos kiemelni a készletértékesítések és szolgáltatások ellenértékéből származó bevételek alakulását, viszont jelentős bevétel kiesést jelentett az intézményi gyermekétkeztetésből származó ellátási díjak és ezen bevételekhez kapcsolódó áfá-ból, továbbá áfa visszatérülésből származó bevételek teljesülése. A közhatalmi bevételek, a felhalmozási típusú bevételek, illetve az államháztartáson kívülről származó bevételek a módosított előirányzathoz képest 100%-ban teljesültek.
Jelentős bevételi forrást jelentett 2020. évben a működési célú átvett pénzeszközökből származó bevételek. Az eredeti előirányzathoz képest (270 532 529 forint) 153 182 455 forinttal több bevétel realizálódott, 423 714 984 forint összegben. Ezen bevételi jogcím többlete tartalmazza a 2019. évi zárszámadás keretében jóváhagyott intézményi alulfinanszírozásból származó bevételek összegét (36 454 570 forint), a 2020. évben közfoglalkoztatási és egyéb programokból származó bevételeket, valamint a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőtől átvett 79 450 600 forint évközi többlet forrást is.
b) Önkormányzati működési bevételek:
– Az önkormányzat működési bevételei 2 212 868 053 forinttal elmaradtak a tervezettől, 56,87%-ban teljesültek (1.c. melléklet). A bevétel kiesés legfőbb oka a vagyonértékesítés és a beruházásokhoz kapcsolódó áfa, illetve a Tulajdonosi bevételek elmaradása. Ennek ellentételezése természetesen megjelenik a kiadási oldalon is alacsonyabb összegű felhalmozási kiadások hatásaként.
Az áfa miatti bevétel kiesés tekintetében fontos megjegyezni, hogy a veszélyhelyzet alatti kormányzati döntések alapján az államháztartás önkormányzati alrendszerébe tartozó, adatszolgáltatásra kötelezettek áfa bevallási kötelezettségüknek éves gyakorisággal kell eleget tenni, melynek legközelebbi határideje 2021. február 25. Az adóhatóságnak benyújtott és jóváhagyott kérelmünk alapján az Önkormányzat éves bevallóból negyedéves bevallásra lett kötelezett. Önkormányzatunk eddig havonta tett eleget bevallási és befizetési kötelezettségének, és volt lehetősége áfa visszaigénylésre is. A bevallási gyakoriság változása hátrányosan érinti az Önkormányzatot, mivel három hónap eltelte után tudjuk a fejlesztésekhez tartozó áfa visszaigénylést érvényesíteni.
– Önkormányzat közhatalmi bevétele
A vírushelyzet kihívás elé állította a gazdaság élet minden szereplőjét. A Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése érdekében szükséges adózási könnyítésekről szóló 140/2020. (IV. 21.) Korm. rendelet(továbbiakban: Korm.r.), valamint a veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről szóló 2020. évi LVIII. törvény (továbbiakban: Törvény) (továbbiakban együtt: Jogszabályok) önkormányzati adóhatóság bevételeit befolyásoló rendelkezései az egész 2020. évben kifejtették hatásaikat.
– Az iparűzési adó esetében a 9.920 adózó szinte mindegyike mikro-, kis- és középvállalkozó. Az adófizetésre kötelezett vállalkozók a törvény által meghatározott 2%-os adómértékkel fizetik meg az adót. A helyi iparűzési adó 2020. évi módosított előirányzata 4 500 000 000 forint, mely a 4 745 694 266 forint bevétellel 105,46%-ra teljesült.
A 2020-as év számtalan dologban eltért a korábban megszokott eljárási rendtől.
A Magyarország 2021. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2020. évi LXXVI. törvény hatályon kívül helyezte az adóelőleg-kiegészítésre (feltöltés) vonatkozó rendelkezéséket. Ez azt jelentette, hogy a feltöltésre köteles adózóknak 2020-ban már nem kellett a várható adó 90%-áig terjedő mértékben adóelőleget befizetniük december 20-ig.
A Korm.r. és az azt később megerősítő Törvény is lehetővé tette a vállalkozók számára, hogy az iparűzési adóbevallási és az ezzel összefüggő adófizetési kötelezettségüket 2020. szeptember 30-ig teljesítsék május 31. helyett. Az adózók fele élt is ezzel a lehetőséggel. A 2019. adóévről 5200 db éves és 1063 db záró iparűzési adóbevallás érkezett meg. Emellett 2103 fő KATA adóalanyiságot választó adózót tartunk nyilván.
A nehéz helyzetbe került vállalkozások megsegítésére 2020. március 24-től 2020. július 5-ig felfüggesztésre kerültek a végrehajtási eljárások, az esetlegesen fennálló hátralék önkéntes teljesítésére pedig illetékmentes, a már meglévő kedvezmények körénél kedvezőbb kérelemmel élhettek az adózók. Éves szinten 77 adózó összesen közel 89 000 000 forint fizetési kötelezettségre biztosítottunk fizetési halasztást vagy részletfizetési lehetőséget ebben az adónemben.
Az adózás rendjéről szóló törvény értelmében az adózó előlegmódosítást kérhet a fizetendő adóelőleg összegére, amennyiben számításai szerint az évre várható adó összege nem éri el a fizetendő adóelőleg összegét. 2020 márciusában 24 adózó adóelőlegét csökkentettük mintegy 14 400 000 forinttal, míg 2020 szeptemberében 36 adózóét mintegy 242 800 000 forinttal.
A 2020. év során az iparűzési adónemet érintően 208 807 166 forint visszatérítése és 51 693 572 forint adószámlák közötti átvezetése történt meg.
– A másik fontos adónem az építményadó, ahol az ingatlanokat terhelő építményadó vonatkozásában sem az adómértékben, sem adókötelezettségben nem volt változás. Az építményadóról szóló 48/2011. (XII.20.) önkormányzati rendelet előírásai alapján a vállalkozási célú építmények után az általános adómértéken túl differenciált adóztatás folyik azok hasznos alapterülete, valamint a bennük folyó tevékenység alapján. Ezen túl adóköteles a magánszemély adóalany tulajdonában álló garázs, üdülő és a 150 m2-nél nagyobb alapterületű lakás. Üdülők esetében bizonyos feltételrendszer teljesülésével adható mentesség. Az adózók száma 13 205 fő, az adótárgyaké 50 455 db. Az adónem 2020. évi módosított előirányzata 1 569 000 000 forint, mely a 1 651 476 354 forint bevétellel 105,26%-ra teljesült.
Magyarország 2021. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2020. évi LXXVI. törvény 4. §‑a 2020. július 15. napjától hatályon kívül helyezte a reklámhordozót terhelő építményadót, melyet a II. félévre időarányosan le kellett törölni az érintett adózók számlájáról. A törlés eredményeképpen mintegy 31 800 000 forinttal csökkent az építményadó előírás.
Éves szinten 36 adózó összesen közel 49 000 000 forint fizetési kötelezettségre biztosítottunk fizetési halasztást vagy részletfizetési lehetőséget ebben az adónemben.
A 2020. év során az építményadónemet érintően 1 563 565 forint visszatérítése és 2 068 057 forint adószámlák közötti átvezetése történt meg.
– Az idegenforgalmi adóból származó 12 000 000 forint módosított bevételi előirányzat esetében személyenként 350 forint/vendégéjszaka adótétellel számoltunk. A 7 002 750 forint befizetéssel a teljesítés 58,36%-os.
A vírushelyzettel leginkább érintett idegenforgalom újraindítása érdekében 2020. április 24-től december 31-ig felfüggesztésre került az idegenforgalmi adófizetési kötelezettség.
– A gazdaságvédelmi intézkedések kiadásainak finanszírozásához a gazdasági élet minden szereplője hozzájárult, ennek önkormányzati eleme a gépjárműadó. Ez azt jelentette, hogy áprilisban tartósan, januárra visszamenő hatállyal a gépjárműadó maradék 40%-a is elvonásra került az önkormányzattól. Az adózók száma 24 190 fő adózó, adótárgyak száma 35 080 db. Összesen 581 274 481 forint utalása történt meg a központi költségvetésbe.
Megállapítható tehát, hogy a Jogszabályok és a Költségvetési törvény valamennyi, önkormányzati hatáskörbe tartozó adónemet érintettek, melynek az adózókra nézve pozitív hatásai negatívan befolyásolták a tervezett bevételek teljesülését és teljesíthetőségét a 2020. évben.
A 2021. adóévre vonatkozóan nem várható jelentős fellendülés a közhatalmi bevételek alakulásában. Az reklámhordozó utáni építményadó hatályon kívül helyezésével az így kiesett bevétellel nem lehetett tervezni. Mint 2020-ban láttuk, az idegenforgalmi adóbevétel nagymértékben függ attól, hogy hogyan alakul az országban a vírushelyzet, mert az nagymértékben összefügg a lakosok utazási hajlandóságával. Az iparűzési adó rendszerének sajátossága, hogy a gazdasági hatások másfél-két év múlva, tehát 2022-ben is éreztetik még a hatásukat. Az adózók a gazdasági visszaeséssel prognosztizált 2020-as adóévükről 2021. május 31-ig nyújtanak be adóbevallást. Előreláthatólag már a májusi leszámolási különbözetnél is jelentkezni fog a 2019. évhez viszonyított prognosztizált 2020-as visszaesés. A 2020-as gazdasági teljesítés további hatása, hogy ez alapján kerül megállapításra a 2021. szeptemberi és a 2022. márciusi adóelőleg összege is. Az iparűzési adóban 2021. január 1-től hatályon kívül helyezték az ideiglenes iparűzési adót, mely szintén további bevételkiesést jelentett. A gépjárműadó összegének tartós elvonása magával hozta a gépjárműadó adóztatási feladatainak elvonását is 2021. január 1-jei hatállyal ráerősítve arra, hogy ezzel az összeggel a későbbiekben sem lehet tervezni a költségvetésben.
c) Államtól kapott működési támogatások:
Az önkormányzat működési támogatásainak teljesülése megegyezik a módosított előirányzattal, hiszen a támogatási többletet minden esetben átvezettük az előirányzatokon. Az 4 910 794 632 forintos növekedés az évközi többlet támogatások eredménye. Ezek a tételek a rendeletmódosításokban megjelentek, jogcímenként az 1. b. melléklet részletezi.
2020. évi normatív, kötött felhasználású állami hozzájárulásának elszámolását, jogcímenkénti alakulását a 1.a. melléklet tartalmazza. A 2020. évi beszámoló részét képező normatíva elszámolás alapján Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata 69 014 418 forint összegű állami támogatás igénylési lehetősége, míg a Szolnoki Kistérségi Többcélú Társulásának 7 903 047 Ft összegű állami támogatás igénylési lehetősége keletkezett.
Az önkormányzat számára 2020. évben folyósított támogatások – 1. a. mellékletben részletezett jogcímek tekintetében összességében 4 025 632 000 forint összegben – felhasználási és elszámolási kötelezettség mellett a 2021. évi beszámolóban szükséges elszámolni.
d) Felhalmozási jellegű bevételek:
A felhalmozási jellegű bevételek jelentős bevétel kiesése a Telekértékesítésből származó bevétel elmaradásból származik.
e) Véglegesen átvett pénzeszközök:
– A működési célú államháztartáson belülről és kívülről átvett pénzeszközök 691 569 834 forint többletet jelentettek a város költségvetésének az eredeti előirányzathoz képest, 93,45%-ban teljesültek a módosított előirányzathoz viszonyítva.
– A felhalmozási célú államháztartáson belülről és kívülről átvett pénzeszközökből származó bevételek az év során az eredeti előirányzathoz képest 483 143 177 forinttal kevesebb összegben realizálódott. A teljesítés a módosított előirányzathoz képest 93,35%-ban teljesült.
f) Finanszírozási bevételek:
A 2019. évi zárszámadás keretében jóváhagyott költségvetési maradvány önkormányzati szinten 15 445 834 604 forint összegben finanszírozza a 2019. évről áthúzódó feladatok, és a 2020. évre a költségvetési maradvány terhére jóváhagyott feladatok kiadásait.
g) Pénzügyi elszámolások:
A bevételek teljesülése a módosított előirányzathoz viszonyítva 54,78%-ban teljesült.
– A pénzügyi elszámolások bevételei között kiemelendő a belső finanszírozási tételként realizálódott forgatási célú értékpapír beváltásból származó pénzforgalom 750 000 000 forint összegben.
– A központi költségvetésből 236 914 731 forint állami támogatás előleg illette meg év végén az Önkormányzatot, mely előleg a 2021. évi állami támogatás előlege, forrása a 2021. január első napjaiban történő közszféra munkabérének kifizetéséhez.
– A pénzügyi elszámolások bevételei között teljesültek még 117 065 708 forint összegben az államháztartás más alrendszerével történő elszámolásból származó bevételek is.
– Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzat 126/2020. (VII. 29.) közgyűlési határozatában 700 millió forint összegű folyószámla-hitel felvételét határozta el az átmeneti likviditási problémák kezelésére. Folyószámla-hitel igénybevételére 2020. szeptember 11. naptól 2020. szeptember 14. napjáig került sor 13.269.586 forint összegben.
III. Kiadások alakulása
a) Intézmények elemi kiadásai:
Az intézmények kiadásainak előirányzatai 2020. év során az eredetihez képest 166 998 822 forinttal csökkent. A teljesítés a módosított előirányzattól 368 657 889 forinttal elmaradt, 94,68%-ban teljesült.
Az intézmények 2020. évi kiadásai az alábbiak szerint alakultak:
adatok forintban | ||||
Megnevezés | Eredeti | Módosított előirányzat | Teljesítés | Teljesítés |
Személyi juttatások | 4 052 006 785 | 3 980 619 217 | 3 908 883 159 | 98,20% |
Munkaadói járulékok | 743 994 982 | 730 439 363 | 705 314 161 | 96,56% |
Dologi kiadások | 2 216 635 478 | 1 874 525 456 | 1 634 709 052 | 87,21% |
Ellátottak pénzbeli juttatása | ||||
Egyéb működési kiadások | 107 468 598 | 107 455 649 | 99,99% | |
Felhalmozási kiadások | 77 940 000 | 230 525 789 | 198 558 513 | 86,13% |
Összesen | 7 090 577 245 | 6 923 578 423 | 6 554 920 534 | 94,68% |
b) Önkormányzat kiadásai:
Az Önkormányzatnál kiadási előirányzatai összességében az időarányos mérték alatt teljesültek. (3. melléklet)
A szakmai feladatok ellátására az egyes tervezési alapegységeken a kiadások a módosított előirányzathoz viszonyítva az alábbiak szerint teljesületek az év során.
adatok forintban | ||||
Megnevezés | Eredeti | Módosított előirányzat | Teljesítés | Teljesítés |
Adósságszolgálat | ||||
Városüzemeltetési feladatok | 1 779 543 744 | 1 483 250 167 | 1 389 649 423 | 93,69% |
Városfejlesztési feladatok | 20 000 000 | 20 000 000 | 11 066 800 | 55,33% |
Humán feladatok | 3 313 275 072 | 3 935 908 526 | 3 778 708 157 | 96,01% |
Szociális ellátás | 246 216 000 | 462 396 223 | 368 634 087 | 79,72% |
Alap | 3 588 613 | 3 588 613 | 0,00% | |
Várospolitika | 73 058 431 | 37 373 670 | 21 585 284 | 57,76% |
Fejlesztés | 22 337 452 462 | 22 262 653 239 | 13 606 988 484 | 61,12% |
Lakásgazdálkodás | 374 960 000 | 350 918 541 | 350 765 119 | 99,96% |
Vagyongazdálkodás | 649 633 376 | 1 579 891 273 | 1 458 286 234 | 92,30% |
Igazgatás | 282 020 000 | 274 777 666 | 246 726 023 | 89,79% |
ÁFA fizetési kötelezettség | 321 800 000 | 277 758 890 | 277 758 890 | 100,00% |
Tartalék | 505 011 793 | 7 755 010 331 | ||
Pénzügyi elszámolások | 434 277 555 | 1 342 226 162 | 646 733 862 | 48,18% |
Összesen | 30 340 837 046 | 39 785 753 301 | 22 156 902 363 | 55,69% |
Nemzetiségi Önkormányzatok | 13 800 000 | 13 800 000 | 13 800 000 | 100,00% |
SZKTT feladatok ellátása | 1 345 786 791 | 1 771 061 570 | 1 771 061 570 | 100,00% |
Mindösszesen | 31 700 423 837 | 41 570 614 871 | 23 941 763 933 | 57,59% |
Igazgatóságok által összeállított szöveges beszámoló a IV. függelékben részletesen bemutatásra kerül.
c) Nemzetiségi önkormányzatok kiadásai:
A nemzetiségi önkormányzatok részére nyújtott önkormányzati támogatások kiadásai a módosított előirányzathoz viszonyítva 100%-ban teljesül.
d) Pénzügyi elszámolások:
A pénzügyi elszámolások tartalmát tekintve az államháztartás más alrendszerével történő elszámolásból és a finanszírozási tételekből áll.
– Az elszámolás tételeiből érdemes kiemelni az „Önkormányzati feladatellátás támogatását”, mely felhasználási kötöttségű támogatás 391 028 886 forint sportcélú támogatás.
– A központi költségvetés minden évben előleget biztosít a január első napjaiban esedékes decemberi bérek kifizetéséhez. 2019. decemberben bevételként realizálódott, 2020. évi előleget – 150 851 543 forint – a hatályos számviteli előírásoknak megfelelően kiadásként, mint államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése szükséges szerepeltetni.
– A pénzügyi elszámolások bevételei között teljesültek 91 306 523 forint összegben az államháztartás más alrendszerével történő elszámolásból származó kiadások is.
– A folyószámla-hitel igénybevételének visszafizetése 13 546 910 forint.
IV. Összegzés
Az Önkormányzat és Intézményei a teljesített kiadásaikkal az időarányos költségvetési előirányzatokon belül maradtak. A járvány okozta költségvetési, pénzügyi hatásokkal terhelt időszakban fokozottan óvatos és fegyelmezett gazdálkodás volt a jellemző. A költségvetési szereplők gazdálkodása során az elsődleges szempont az Önkormányzat működőképességének megőrzése, a pénzügyi egyensúly megteremtése és fenntartásának biztosítása volt.
Állami Számvevőszék Intézkedési terve
Az Állami Számvevőszék 2007 – 2010. évek gazdálkodási rendszerének vizsgálatáról készült intézkedési tervben megfogalmazott elvek alapján készült el a 2020. évi beszámoló.
Jelen rendelet és az európai uniós jogból eredő kötelezettségek összhangban vannak, az Európai Unió alapját képező szerződések vagy uniós jogi aktus rendelkezései előzetes bejelentést vagy egyéb véleményezést a jogszabály megalkotása kapcsán nem írnak elő.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelően a város 2020. évi költségvetési előirányzatainak teljesítését a (2) bekezdésben részletezett jogcímeknek megfelelően kell bemutatni.
A 2. §-hoz
A beszámoló keretében kerül sor az állami költségvetéssel kapcsolatos elszámolások elfogadására. Ennek alapján a feladat finanszírozáshoz kapcsolódó állami hozzájárulások, valamint a központosított állami támogatásokból származó források felhasználásának megfelelően Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatának 69.014.418 forint összegű állami támogatás igénylési lehetősége keletkezett.
A Magyar Államkincstár elszámolási rendjéből következően az elszámolás tartalmazza a Szolnoki Kistérségi Többcélú Társulásának 7.903.047 forint összegű állami támogatás igénylési lehetőségét.
A 3. §-hoz
A pénzügyi teljesítések alapján meg kell határozni a gazdálkodás eredményeképpen a maradványt, mind az intézmények, mind a Polgármesteri Hivatalban kezelt feladatok esetében. A szakasz előírásai azt biztosítják, hogy a kötelezettséggel terhelt és az intézményi fedezettel rendelkező felülvizsgált maradványok felhasználhatók a mérlegben kimutatott kötelezettségek teljesítésére.
A 4. §-hoz
A hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelően a vagyonkimutatást a könyvviteli mérlegben szereplő eszközökről és forrásokról el kell fogadni.
Az 5. §-hoz
Hatályba léptető és hatályon kívül helyező rendelkezéseket tartalmaz.