Rákóczifalva Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2025. (II. 21.) önkormányzati rendelete

Rákóczifalva Városi Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 22- 2025. 06. 20

Rákóczifalva Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2025. (II. 21.) önkormányzati rendelete

Rákóczifalva Városi Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

2025.02.22.

[1] Az önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése, amely alapján finanszírozza és ellátja a jogszabályban előírt kötelező, valamint a kötelező feladat ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait. A feladatellátáshoz szükséges bevételek, kiadások és létszámok meghatározása érdekében - figyelembe véve a hatályos jogszabályok előírásait, az önkormányzat korábbi döntéseit, az elnyert és folyamatban lévő pályázatait, meglévő kötelezettségvállalásait - az önkormányzati költségvetés bevételi és kiadási oldala közötti egyensúly biztosításával költségvetési rendeletet alkot.

[2] A rendelet célja, hogy átlátható kereteket adjon a bevételek és kiadások tervezéséhez, elősegítse a gazdálkodás felelősségteljes és jogszerű végrehajtását, valamint biztosítsa az önkormányzati feladatok teljesítését.

[3] Rákóczifalva Városi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, e rendelet 19. § (4) bekezdését Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés h) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 120. § (1) bekezdés a) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi, Településfejlesztési és Ügyrendi Bizottság véleményének kikérését követően a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya és a költségvetés címrendje

1. § A rendelet hatálya Rákóczifalva Városi Önkormányzat Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület) és szerveire, Rákóczifalva Városi Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) által fenntartott költségvetési szervekre (a továbbiakban: intézmények), valamint a költségvetésben szereplő előirányzatokból részesülő magánszemélyekre, jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre terjed ki.

2. § Az Önkormányzat és az irányítása alatt álló intézmények az alábbi címet alkotják:

a) Rákóczifalva Városi Önkormányzat,

b) Rákóczifalvai Polgármesteri Hivatal,

c) Virágoskert Óvoda és Bölcsőde,

d) Varsány Közösségi Ház és Könyvtár.

2. A költségvetés főösszegei

3. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évi összevont költségvetésének bevételi fő összegét 1 440 261 804 Ft-ban, melyből

a) működési támogatás 638 670 001 Ft,

b) egyéb működési támogatás államháztartáson belülről 28 138 211 Ft

c) közhatalmi bevétel 123 005 000 Ft,

d) működési bevétel 71 212 620 Ft,

e) felhalmozási bevételek 25 000 000 Ft,

f) működési célú átvett pénzeszköz 2 304 000 Ft,

g) felhalmozási célú átvett pénzeszköz 0 Ft,

h) költségvetési maradvány 350 093 Ft,

i) államháztartáson belüli megelőlegezések 22 000 000 Ft,

j) központi, irányítószervi támogatás 529 581 879 Ft.

(2) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évi összevont költségvetésének kiadási fő összegét 1 440 261 804 Ft-ban, melyből

a) személyi juttatások 545 509 020 Ft,

b) munkaadói járulék és szociális hozzájárulási adó 67 501 773 Ft,

c) dologi kiadások 221 338 002 Ft,

d) ellátottak pénzbeli juttatásai 10 000 000 Ft,

e) egyéb működési célú kiadások 33 280 000 Ft,

f) beruházások, felújítások 8 251 984 Ft,

g) intézményfinanszírozás 554 381 025 Ft.

(3) Az önkormányzati bevételi és kiadási főösszeg forrásonkénti megbontását az 1. melléklet szerinti mérleg, a 2. melléklet szerinti összevont bevételek, az 3. melléklet szerinti összevont kiadások, az intézményenként részletezett bevételeket és kiadásokat a 4. melléklet, az 5. melléklet, a 6. melléklet, 7. melléklet és a 8. melléklet tartalmazza.

(4) A Képviselő-testület a kiadások és bevételek összevont előirányzatait Önkormányzat és intézményei bontásban, előirányzat csoportok és kiemelt előirányzatok szerint az 1. melléklet, a 2. melléklet, valamint a 3. melléklet szerint hagyja jóvá.

(5) A Képviselő-testület az Önkormányzat bevételeit és kiadásait a 4. melléklet és 5. melléklet szerint hagyja jóvá.

(6) A Képviselő-testület az intézmények költségvetési támogatását a 6. melléklet, a 7. melléklet, valamint a 8. melléklet szerinti részletezettségben határozza meg.

4. § Az Önkormányzat 2025. évi működési és közhatalmi bevételeinek részletezése a 9. melléklet, a 2025. évi működési támogatásainak részletezése a 10. melléklet szerint kerül elfogadásra.

5. § A felhalmozási kiadások részletezését beruházásonkénti és felújításonkénti megbontásban a 11. melléklet szerint kerül elfogadásra.

6. § A Képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évben felhasználni kívánt pályázati forrásait projektek szerinti bontásban a 12. melléklet szerint hagyja jóvá.

7. § Az Önkormányzat által folyósított ellátások részletezése a 13. melléklet szerint kerül jóváhagyásra.

8. § Az Önkormányzat és az intézmények 2025. évi létszámkerete a 14. melléklet szerint kerül elfogadásra.

9. § A Képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét a 15. melléklet szerint hagyja jóvá.

10. § Az Önkormányzat többéves kihatással járó döntéseinek részletezését a 16. melléklet szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.

11. § Az Önkormányzat által tervezett 2025. évi közvetett támogatások kimutatása a 17. melléklet szerint kerül jóváhagyásra. A 4. mellékletben szereplő közhatalmi bevételek már a 17. melléklet szerinti közvetett támogatásokkal csökkentett összegben került meghatározásra.

12. § A Képviselő-testület az Önkormányzat költségvetési évet követő három év tervezett előirányzatainak keretszámait a 18. melléklet szerint fogadja el.

13. § Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásból fennálló kötelezettségeit a 19. melléklet mutatja be.

3. A költségvetéssel kapcsolatos egyéb rendelkezések

14. § A Képviselő-testület a köztisztviselők - Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény (a továbbiakban: Költségvetési törvény) 64. § (1) bekezdése szerinti - cafetéria juttatását bruttó 231.900 Ft összegben hagyja jóvá. A keretösszeg tartalmazza a munkaadó által fizetendő járulékok összegét is.

15. § A Rákóczifalvai Polgármesteri Hivatalban foglalkoztatott közszolgálati tisztviselők 2025. évi illetményalapja külön önkormányzati rendeletben foglalt összegben kerül meghatározásra.

16. § A Képviselő-testület a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény hatálya alá nem tartozó önkormányzati és intézményi foglalkoztatottak 2025. évi cafetéria keretét - a közfoglalkoztatottak kivételével - bruttó 116 480 Ft-ban állapítja meg. A keretösszeg tartalmazza a munkaadó által fizetendő járulékok összegét is.

17. § A Költségvetési törvény 64. § (4) bekezdése szerinti fizetési számlához kapcsolódóan törvény alapján az egy foglalkoztatottnak havonta adott bankszámla-hozzájárulás mértéke 2025. évben 1000 forint.

4. A költségvetés végrehajtásának szabályai

18. § (1) A helyi feladatok ellátása vagy az államháztartásról szóló törvényben előírt adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése érdekében a Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert a költségvetés kiemelt előirányzatainak módosítására, a kiemelt előirányzaton belüli rovatok közötti átcsoportosításra.

(2) A polgármester az (1) bekezdés szerinti előirányzat-módosításról, előirányzat átcsoportosításról szóló döntéséről a költségvetési rendelet soron következő módosítása alkalmával tájékoztatja a Képviselő-testületet.

19. § (1) A többletbevételek felosztásáról a Polgármester dönt, mely döntéséről a költségvetési rendelet soron következő módosítása alkalmával tájékoztatja a Képviselő-testületet.

(2) A tartalék felhasználására a Polgármester jogosult azzal, hogy utólag köteles arról beszámolni a Képviselő-testületnek.

(3) A Polgármester az Mötv. 68. § (4) bekezdése alapján nettó 10.000.000.-Ft értékhatárig dönthet forrásfelhasználásról. Döntéséről a következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.

20. § A költségvetési rendelet módosítására az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. § (4) bekezdése alapján, valamint szükség szerint kerül sor.

21. § Az önkormányzat és költségvetési szervei szállítói állományát továbbra is összevontan, a Rákóczifalvai Polgármesteri Hivatalban kell kezelni annak érdekében, hogy csökkenjen a szállítói kitettség és a jogszabályi következmények kockázata. A költségvetési szervek intézményfinanszírozása mindig olyan mértékben történik, amekkora mértékű az adott szállítói kifizetés mértéke.

22. § A polgármester az Önkormányzat várható bevételei, és az időszak elején rendelkezésre álló pénzkészlet együttes összegének alapulvételével a teljesíthető kiadásokról havi ütemezésű finanszírozási tervet készít a költségvetési rendelet elfogadásával egy időben, melyet minden előirányzat-módosítás alkalmával aktualizál.

23. § (1) Az önkormányzat által igényelt feladatmutató szerinti állami hozzájárulások alapjául szolgáló mutatószámok statisztikái, egyéb szakmai dokumentumokon alapuló kimutatásai megfelelő, pontos meghatározásáért a költségvetési szerv vezetője teljes körű felelősséggel tartozik.

(2) A feladatmutatók tervezetthez képest történő csökkenése esetén intézkedni kell a kiadások csökkentése érdekében. A központi költségvetés részére történő visszafizetési kötelezettség teljesítése érdekében a maradvány szabad része is fedezetül szolgál.

24. § Az intézmények vezetői, munkáltatói és bérgazdálkodási jogkörük gyakorlása során nem vállalhatnak olyan tartós kötelezettséget, amelyhez többlet-költségvetési támogatást igényelnének 2025. évre, valamint abból eredően a következő költségvetési évekre.

25. § Az intézményvezetők kötelesek folyamatosan figyelemmel kísérni az előirányzatok felhasználását, annak ütemét és negyedévente egyeztetni a számviteli nyilvántartásokkal.

26. § A 2025. költségvetési évben az engedélyezett létszámkeret nem léphető túl. A foglalkoztatási jogviszony év közbeni megszűnése esetén az üres álláshely a feladatellátás biztonsága érdekében betölthető.

5. Intézmények előirányzatának módosítása

27. § Az intézmények a költségvetésük kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzatokon belüli rovatok között átcsoportosítást hajthatnak végre a Polgármester előzetes hozzájárulásával akként, hogy arról utólag kötelesek a Képviselő-testületet tájékoztatni és a tájékoztatással egyidejűleg kezdeményezni a rendelet módosítását.

28. § A harmadik negyedév után felül kell vizsgálni az intézmények működési kiadásainak teljesítését, különös tekintettel az áremelkedésekre és a jogszabályi módosításokból származó többletkiadásokra. Ennek megfelelően az intézménynek kezdeményeznie kell a szükséges előirányzat módosítást.

6. Záró rendelkezések

29. § Ez a rendelet 2025. február 22-én lép hatályba.

30. § E rendelet rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.