Rákóczifalva Városi Önkormányzat Képviselő-testülete 9/2021. (V. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása

Rákóczifalva Városi Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadásról

Hatályos: 2021. 05. 28

Rákóczifalva Városi Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadásról

Általános indokolás

Magyarország Kormánya a 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelettel az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó SARS-CoV-2 koronavírus világjárvány (a továbbiakban: koronavírus világjárvány) következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében Magyarország egész területére veszélyhelyzetet hirdetett ki.

A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény (a továbbiakban: Kat.) 46. § (4) bekezdése szerint veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének feladat- és hatáskörét a polgármester gyakorolja.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdése értelmében a helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz és a 2. §-hoz

Rákóczifalva Városi Önkormányzat bevételi tervét 95,38 %-ra teljesítette, a kiadások ezzel szemben 67,95 %-ra teljesültek. Jelentős elmaradás figyelhető meg a beruházások és felújítások soron, ugyanis a munkálatok a tervezetthez képest később tudtak elindulni, így a kifizetések jelentős részben átcsúsznak 2021. évre.

Az Önkormányzat pénzmaradványa 553.660.303 Ft. Az összeg kötelezettségvállalással terhelt.

Az Önkormányzat és intézményeinek bevételeinek és kiadásainak részletezését a 2-10. melléklet részletezi, megfigyelhető minden esetben a takarékos gazdálkodás, amelyet a pénzmaradványok is egyértelműen igazolnak.

A 3. §-hoz

Az Önkormányzat 2020. évben összesen 335.000.000 Ft fejlesztési támogatásra vált jogosulttá, melyet bankszámlánkon 2020. december 31. napjáig jóváírtak.

A korábbi években és 2020. évben megvalósult/megvalósuló EU-s támogatású projektek haladási ütemét a 26. mellékelt részletezi.

A 2021. évben kifizetendő összesen 224.015.570 Ft a 2020-as pénzmaradvány terhére 2021. évben rendelkezésre áll.

A pályázatok támogatási szerződésében vállalt kötelezettségeinek az Önkormányzat 2021. évben eleget tud tenni.

A 4. §-hoz

Az Önkormányzat összesített mérlege szerint a saját vagyon értéke 2020. december 31. napján 2.190.374.521 Ft.

Az 5. §-hoz

Az Önkormányzat és intézményei 2020. évben összesen 270.913.913 Ft befejezett beruházást hajtottak végre. A felújítások értéke 61.548.017 Ft. A 2020. december 31. napján kimutatott befejezetlen beruházások 184.832.217 Ft-ot tettek ki.

A település saját vagyonához és költségvetési főösszegéhez képest jelentős fejlesztést hajtott végre alapvetően pályázati forrásból.

A 6. §-hoz

Az Önkormányzat jegyzője és a költségvetési szervek vezetői részére ír elő kötelezettséget a költségvetési maradványnak a 2020. évi előirányzatokon történő átvezetésével összefüggésben.

A 7. §-hoz

A keletkezett veszteség az előző évhez képest 28.623.091 Ft-tal csökkent. A kedvező változás a minden költségnemben megfigyelhető köszönhető, egyedül az egyéb ráfordítások növekedtek.

A keletkezett negatív eredmény 90 %-ban az amortizációs ráfordításoknak köszönhető.

A korábbi években biztosított fejlesztési támogatás azonnali nyereségként történő elszámolásának áthúzódó kedvezőtlen hatásáról beszélhetünk.

A 8. §-hoz

A Képviselő-testület az Önkormányzat 2020. december 31-i állapotot tükröző mérlegét 2.190.374.521 Ft vagyonnal, az ingatlanok nettó értékét 1.244.417.181 Ft összegben fogadja el.

A 9. §-hoz

Az Önkormányzat Képviselő-testülete az állami támogatásokat 550.838.715 Ft működési támogatással és 332.760.000 Ft felhalmozási támogatási összeggel fogadja el.

Az eredeti előirányzathoz képest az önkormányzatok működési támogatása soron a növekedés 125.393.304 Ft.

A 10. §-hoz

A korosított szállítói állomány jelentősen csökkent. A kimutatott összegből az NHSZ Szolnok Nonprofit Kft.-vel és a Szolnoki Kistérség Többcélú Társulással szemben fennálló 90 napon túli tartozásokra 2021 januárjában fizetési megállapodás jött létre, így a mai napon ezek már nem minősülnek lejárt tartozásnak, összegük 33.234.661 Ft. Abban az esetben, ha a lejárt tartozásokat ezzel az összeggel csökkentjük, akkor az 17.782.976 Ft-ra változik.

A 11. §-hoz

Az önkormányzati foglalkoztatottak átlagos statisztikai állományi létszáma 91,5 főben kerül elfogadásra. Az előző évekhez képest csökkenés mutatkozik.

A 12. §-hoz

A civil szervezetek részére 2020. évben az önkormányzat pénzügyi helyzete és a járványügyi korlátozások miatt összesen 45.000 Ft támogatást nyújtott.

A 13. §-hoz

A 2020. költségvetési évben az Önkormányzat nem biztosított közvetett támogatást.

A 14. §-hoz

A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 11. §-a értelmében a költségvetési szerv vezetője köteles értékelni a költségvetési szerv belső kontrollrendszerének minőségét. A vezetői nyilatkozatot a polgármester a zárszámadási rendelet tervezetével együtt terjeszti a képviselő-testület elé. A 2020. évre vonatkozó intézményvezetői nyilatkozatok képviselő-testület általi elfogadása megtörtént.

A 15. §-hoz

Hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.