Jászapáti Város Önkormányzat Képviselő-testülete 9/2021. (V. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

Jászapáti Város 2020. évi pénzügyi tervének végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 05. 31

Jászapáti Város 2020. évi pénzügyi tervének végrehajtásáról

Általános indokolás

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban Áht.) 91. § (1) bekezdése értelmében a helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen.

Jászapáti Városi Önkormányzat 2020. évi gazdálkodása az alábbiak szerint valósult meg:

A Jászapáti Városi Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) a 2020. évi költségvetés végrehajtása során arra törekedett, hogy a költségvetés elfogadásával jóváhagyott feladatait– figyelembe véve az évközi folyamatos változásokat is – fennakadás nélkül tudja teljesíteni.

Jászapáti Városi Önkormányzat az önkormányzati törvényben előírt kötelező feladatait 2020 évben megfelelően el tudta látni, az intézményei és a Polgármesteri Hivatal működését biztosítani tudta. Ezen túlmenően az önként vállalt feladatok finanszírozása is megoldott volt.

A fenti időszak alatt munkabérhitel felvételére az előző évekhez hasonlóan nem került sor.

A Képviselő-testület, a Polgármesteri Hivatal és az Intézmények is nagy hangsúlyt fektettek a különböző pályázati lehetőségek feltárására, a megjelenő pályázati felhívásokban foglaltak előkészítésére, ezzel is elősegítve a működési és fejlesztési források növelését.

Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal, valamint az Intézmények az ellátandó feladatoknak megfelelően önálló költségvetéssel rendelkeznek, az ehhez szükséges forrást az Önkormányzat biztosítja. Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tettek, melyek továbbítása a MÁK felé megtörtént.

A hivatal az intézmények vonatkozásában a kötelező számszaki egyezőséget felülvizsgálta és azt dokumentálta.

Jászapáti Városi Önkormányzat Képviselő-testülete 2020. február 14. napján fogadta el az Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló rendeletét, amely a költségvetés végrehajtásának időszakában többször módosításra került. A képviselő-testület a veszélyhelyzet fennállása alatt is folyamatosan tájékozódott az időarányos teljesítésekről a beszámolókból, valamint a gazdálkodásról szóló tájékoztatóból.

1. Bevételek

Jászapáti Városi Önkormányzat 2020. évi bevételi előirányzata év közben a polgármester által jóváhagyott előirányzat módosítások során 3.032.677.009 Ft-ra módosult, teljesítése 3.081.364.635 Ft, a módosított előirányzathoz képest 101.61 % -ban realizálódott.

Önkormányzat működési támogatásai:

összesen 751.335.376 Ft, mely soron az állami normatív támogatások, az egyéb kötött felhasználású támogatások, valamint a kiegészítő támogatások utalása teljeskörűen (100 %-ban) megtörtént. Önkormányzatunk 2020. évben sikerrel pályázott könyvtári célú érdekeltségnövelő támogatásra 1.157.000 Ft összegben, illegális hulladéklerakók felszámolására 4.979.520 Ft értékben, valamint két alkalommal rendkívüli önkormányzati támogatásra 30.030.964 Ft összegben, mely működési bevételeink összegét növelte.

Központosított előirányzatok és egyéb kötött felhasználású támogatások

1. sz. táblázat

adatok Ft-ban

Megnevezés

Rendelkezésre bocsájtott összeg

Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása

220.239.458

Önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása

216.437.905.905

Önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatása

261.831.685

Önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása

17.673.594

Működési célú központosított előirányzatok

35.152.734

Önkormányzat működési támogatása összesen:

751.335.376

Működési célú támogatások államháztartáson belülről:

Az előirányzat teljesülése 95,47 %, 310.709.318 Ft. Ezen bevételek jelentős részét a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programok keretében elnyert projektek működési célra juttatott támogatási összegei teszik ki (181.100.768 Ft), de itt szerepelnek a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat által közfoglalkoztatáshoz nyújtott támogatások, valamint egyéb támogatások (területalapú támogatás, nyári diákmunka támogatása). Emellett itt szerepel a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő által a védőnői, iskolaorvosi, valamint háziorvosi szolgálat finanszírozásához nyújtott támogatások összege is összesen 59.608.300 Ft összegben.

Önkormányzatunk tavaly évben elnyerte az idősbarát önkormányzat díját. A díjjal járó 1.500.000 Ft, valamint az Emberi Erőforrások Minisztériuma által nyújtott a könnyűzenei rendezvények helyszínéül szolgáló kulturális létesítmények működtetéséhez és fejlesztéséhez a látogatói igényeknek megfelelő színvonalú zenei kulturális események megtartása és infrastrukturális fejlesztése érdekében. 8.900.000 Ft elnyert támogatás is ezen jogcímen található.

Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről:

Az előirányzat teljesülése 134,30%, 134.820.382 Ft. Itt szerepel a Belügyminisztérium által 2020. évben a Tölgyes Strandfürdő fejlesztésére nyújtott támogatás I. ütemének leutalt 100.000.000 Ft összege, valamint a 2020. évben elnyert közművelődési érdekeltségnövelő támogatás 389.000 Ft. Ugyancsak itt találhatóak a fentebb már említett korábban elnyert projektek felhalmozási célú támogatásai is összesen 28.500.000 Ft értékben. Jászapáti Városi Önkormányzat az Emberi Erőforrások Minisztériuma által, 2020. december 21. napján kelt támogatói okirat alapján 5.000.000,-Ft, azaz ötmillió forint vissza nem térítendő támogatásban részesült. Jászapáti Városi Önkormányzat a támogatói okirat aláírásával vállalta Somogyi Győző festőművész „A Szent Korona átvitele Budáról Pozsonyba 1790-ben” című festményének megvásárlását. A képek a Makovecz Imre által tervezett Művelődési Házban kerülnek elhelyezésre, ahol nyilvánosan megtekinthetőek lesznek. E soron taláható a közfoglalkoztatási programokhoz nyújtott felhalmozási célú támogatás 931.382 Ft összegben.

Közhatalmi bevételek:

A helyi adókból származó bevételek az önkormányzat saját bevételét - állami elvonás nélkül - növelik. Az önkormányzati adóhatóság által beszedett központi adók (a termőföld bérbeadásából származó jövedelemadó, adók módjára behajtott helyszíni bírságok, szabálysértési bírságok, közigazgatási bírságok egy része) eltérő mértékben, szintén az önkormányzat bevételeit gyarapítják.

Az előző évben kialakult koronavírus járvány új élethelyzet elé állította Önkormányzatunkat. Az emberi életek megóvásán túl biztosítanunk kellett, hogy az önkormányzatunk működőképességét megőrizzük és biztosítsuk annak érdekében, hogy a jogszabályokban rögzített kötelező feladatainknak a lehető legteljesebb mértékben eleget tegyünk. A koronavírus járvány pénzügyi, gazdasági hatásai miatt szükségessé vált a 2020. évi költségvetési rendelet újra tervezése.

A védekezés részeként az önkormányzatoknak is részt kellett vállalniuk a közös teherviselésből. Ennek egyik lépése volt az önkormányzatokat megillető 2020. évi gépjárműadó átengedett részének (40%) átirányítása a Járvány Elleni Védekezési Alapba. Magyarország 2020. évi központi költségvetésének a veszélyhelyzettel összefüggő eltérő szabályairól szóló 92/2020. (IV. 6.) Korm. rendelet 4. § alapján a 2020. évre tervezett 23.000.000 Ft gépjárműadó összegével csökkentettük a bevételi előirányzatunkat, így önkormányzatunknak 2020. évi gépjárműadó bevétele nem keletkezett.

A további bevételek vonatkozásában a településen működő gazdasági társaságok várható bevételkiesése miatt az iparűzési adó tervezett előirányzatát (210.000.000 Ft) 20 % - kal, 42.000 e Ft-tal csökkentettük, az év végére a módosított előirányzathoz képest ennek teljesülése 178.615.697 Ft 106,32 % lett. A koronavírus-járványnak leginkább kitett turisztikai ágazat, a kereskedelmi és egyéb más szálláshelyek esetében a Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében 2020. április 21-i nappal kihirdetésre került a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése érdekében szükséges adózási könnyítésekről szóló 140/2020. (IV. 21.) Korm. rendelet, melynek 5. §-a értelmében a 2020. április 26-i naptól - 2020. december 31-ig terjedő időszakban eltöltött vendégéjszaka utáni idegenforgalmi adót az adó alanyának nem kell megfizetnie, az adó beszedésére kötelezettnek nem kell beszednie és befizetnie az önkormányzati adóhatóság felé, így a tervezett idegenforgalmi adó 2020. évi előirányzatát teljes egészében csökkentettük, ennek teljesülése év végén 199.750 Ft lett.

Az 57/2020. (III. 23.) Kormányrendelet felfüggesztette a hatósági átutalási megbízások (inkasszó), illetve a jövedelemletiltások foganatosítását az önkormányzati adóhatóságok számára. A rendeletben foglaltak alapján csökkentettük a talajterhelési díj tervezett összegét 7.000.000 Ft-ról 5.000.000 Ft-ra, ennek teljesülése 5.505.484 Ft volt az év végére. Egyéb bírság bevételek közül környezetvédelmi bírság 1.558.438 Ft, szabálysértési bírság önkormányzatot megillető része 170.499 Ft, egyéb bírság 934.057 Ft.

2020. évre az adóbevételi előirányzat 253.500.000 forint volt. Az önkormányzat adóbevételei a módosított előirányzathoz képest 106.40 % - ban, teljesültek, így a 2020. évi zárásig 193.111.515 forint adóbevétel realizálódott.

2. sz. táblázat

adatok Ft-ban

Adónem megnevezése

Eredeti ei.

Módosított ei.

Teljesítés

Teljesítés (%)

Kommunális adó

6 500 000

6 500 000

6 127 590

94,27%

Iparűzési adó

210 000 000

168 000 000

178 615 697

106,32%

Gépjárműadó

23 000 000

0

0

Tartózkodás utáni ifa

5 000 000

0

199 750

Talajterhelési díj

7 000 000

5 000 000

5 505 484

110,11%

Egyéb közhatalmi bevételek

2 000 000

2 000 000

2 662 994

123,06%

Összesen:

253 500 000

181 500 000

193 111 515

106.39%

1. diagram

Működési bevételek

A járványhelyzet az idegenforgalom és turizmus mellett több szektort is magával rántott, így a vállalkozások szüneteltetése miatt a bérleti díjakból származó tervezett bevételek előirányzatát is csökkentettük 2.500.000 Ft-tal.

Működési bevételeink 109.127.912 Ft-ra (105,21%) teljesültek, ebből szolgáltatások ellenértéke (helységbér, lakbér, egyéb önkormányzati vagyon bérleti díja) mely 38.873.810 Ft-ra (71,72%), a közvetített szolgáltatások értéke 31.858.666 Ft-ra, valamint a tulajdonosi bevételek (helységbérleti díj,-lakbérhátralék, üzemeltetési díjak) 5.562.222 Ft-ra teljesült. Az ellátási díjak (gyermek és szociális étkezési térítés díj) a módosított előirányzathoz képest 78,24 %-ban teljesültek, az egyéb működési bevételek pedig 4.054.911 Ft -ban, összesen 161,16 %-ban. (Szennyvíz érdekeltségi hozzájárulás, közüzemi díjak túlfizetései, kamatbevételek, kerekítési különbözet, stb.)

Felhalmozási bevételek

Bevételeink ezen csoportját az ingatlanértékesítésből származó bevételek alkotják, melyek 32.018.600 Ft-ra teljesültek 2020. évben. Ebből 32.000.000 Ft önkormányzati tulajdonú földterület (telek) értékesítéséből 18.600 Ft pedig lakóingatlan értékesítésből származott. E soron szerepel egyéb tárgyi eszköz értékesítés (leselejtezett fogorvosi szék) 60.000 Ft értékben.

Működési célú átvett pénzeszközök

Ezen bevételeink év végi teljesítése 1.511.199 Ft -melyek a korábban nyújtott és most visszafizetett kölcsön 429.523 Ft, valamint köztemetés visszafizetéséből 111.676 Ft, önkormányzati képviselők és magánszemélyek által a COVID-19 járvány védekezésére nyújtott támogatások 870.000 Ft támogatásból, valamint önkormányzati rendezvényekhez nyújtott 100.000 Ft támogatás bevételeiből származott.

Felhalmozási célú átvett pénzeszközök

Felhalmozási célú átvett pénzeszközeink teljesülése 1,4 % volt 2020 évben, mely a dolgozóknak nyújtott munkáltatói kölcsönök visszatérüléséből származik, figyelemmel az érvényben lévő hiteltörlesztési moratóriumra.

1. Kiadások

Az Önkormányzat 2020. évi kiadási előirányzata az év közben a képviselő-testület által jóváhagyott előirányzat változások hatására 3.032.677.009 Ft-ra módosult, melynek teljesítése 2.656.245.398 Ft, amely 87,59%.

A kiadásokon belül a személyi juttatások előirányzatának teljesítése 688.174.754 Ft, (94,72 %) a munkaadókat terhelő járulékok előirányzatának teljesítése 91,85 %, a dologi kiadások előirányzatának teljesítése 665.216.065 Ft (78,59 %).

Kiadásaink alakulására Önkormányzatunknál a kiemelt előirányzatok tekintetében a mellékelt intézményi beszámoló táblázatai nyújtanak tájékoztatást. A működési kiadások általában időarányosak voltak, az intézmények és az Önkormányzat (városüzemeltetés) zavartalan működése biztosított volt. Önkormányzatunk 2020. évben továbbra is öt intézmény működtetéséről gondoskodott. A kialakult koronavírus járvány mellett is gondoskodtunk munkahelyek megtartásáról, intézményeink dolgozói mindent megtettek a megfelelő szakmai munka biztososítására.

A kiadások legnagyobb részét 2020. évben is a személyi juttatások, valamint az azokat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó alkotják az Intézmények tekintetében.

II.1. Támogatások

A támogatások között az egyesületek, a civil szervezetek, az egyház részére nyújtott támogatások, valamint a Pénzügyi, Tulajdonosi és Vagyonkezelő Bizottság által nyújtott támogatások szerepelnek.

Jászapáti Városi Önkormányzat Képviselő-testülete a kialakult vírushelyzet miatt csökkenteni kényszerült a városban működő civil szervezetek részére 2020. évi költségvetés elfogadásakor jóváhagyott támogatásokat.

3. sz. táblázat

adatok Ft-ban

Támogatott szervezet neve

Eredeti előirányzat

Módosított előirányzat

Teljesítés

Jászkiséri Önkormányzati Tűzoltóság

10 416 000

10 416 000

10 416 000

Jászapáti Roma Nemzetiségi Önkormányzat

500 000

450 000

450 000

Jászapáti Gróf Széchenyi István Katolikus Gimn. Diáksport Egyesület

500 000

250 000

250 000

Jászapáti Polgárőr Egyesület

1 000 000

1 000 000

1 000 000

Jászapáti Sport Klub

400 000

200 000

200 000

Jászapáti Városi Sportegyesület

10 000 000

3 000 000

3 000 000

Jászsági Fiatalok Önkéntes Csapat Egyesület

400 000

200 000

200 000

Jásztánc Alapítvány

1 000 000

500 000

500 000

Kígyó Dojó Harcművészeti Sportegyesület

1 000 000

500 000

500 000

Mozgássérültek JNKSZ Megyei Egyesülete

150 000

75 000

75 000

Önkéntes Tűzoltó Egyesület Jászapáti

2 000 000

2 000 000

2 000 000

Rácz Aladár Zeneiskoláért Alapítvány

3 700 000

3 700 000

3 700 000

Jászsági Térségi Televízió

6 950 000

6 950 000

6 950 000

A Jászapáti Templomért Alapítvány

500 000

250 000

250 000

A támogatási szerződések folyamatos megkötése mellett, a városban működő civil szervezetek által kért támogatásokat a Pénzügyi, Gazdasági Bizottság elbírálta, amelyek utólagos elszámolás keretében kerültek kifizetésre.

II. 2. Ellátottak pénzbeli juttatásai

Jászapáti város állandó lakosainak száma 2020. január 1-jén 8.646 fő volt. (KSH statisztikai állomány).

A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat adatai alapján a településen a regisztrált álláskeresők száma az év végén (2020. december 20-i állapot szerint) 435 fő volt, melyből 365 napot meghaladóan nyilvántartott 188 fő. Járadék típusú ellátásban 38 fő, segély típusú ellátásban 28 fő, rendszeres szociális segélyben, illetve foglalkoztatást elősegítő támogatásban pedig 124 fő részesült.

Településünkön a munkaképeskorú népesség száma 5310 fő. A fentiek alapján a relatív mutató (a nyilvántartott álláskeresők a munkavállalási korú népesség %-ban) 8,19 %.

2020. évben két közfoglalkoztatási program keretében (START, hosszabb időtartartamú közfoglalkoztatás) 43 fő foglalkoztatását tudtuk megvalósítani. A Start közfoglalkoztatás keretein belül valósult meg a közúthálózat javítása, belvízelvezető rendszerek karbantartása, mezőgazdasági földutak karbantartása, valamint az illegális hulladéklerakók felszámolása. A hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás során megvalósult tevékenységek: önkormányzati intézmények és középületek tisztántartása.

A szociális ellátási rendszer változása következtében 2015. márciusától megszűnt a méltányossági ápolási díj, a méltányossági közgyógyellátás, jegyzői hatáskörben a lakásfenntartási támogatás, a rendszeres szociális segély. 2015. március 01. napjától a jövedelemkompenzáló támogatásokat a járási hivatal állapítja meg, - szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátásként a foglalkoztatást helyettesítő támogatást, az egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatást, az ápolási díjat, - természetbeni szociális ellátásként a közgyógyellátásra való jogosultságot. 2015. tavaszán az átmeneti segélyt és a temetési segélyt felváltotta az önkormányzati segély – mint új szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátás –, melybe beépítésre került a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás is. 2015. március hó 1. napjától e segélyezési forma szintén megszűnt, az érintettek részére rendkívüli települési támogatás formájában nyújtható eseti ellátás.

2020. évben folyósított ellátások összege:

4. sz. táblázat (adatok Ft-ban)

Megnevezés

2020. évi teljesítés

Települési támogatás

17 687 995 Ft

ebből: rendkívüli települési támogatás

6 082 545 Ft

gyógyszerkiadáshoz nyújtott települést támogatás

626 730 Ft

temettetés költségeihez nyújtott települési támogatás

880 520 Ft

lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásokhoz nyújtott támogatás

6 147 000 Ft

tüzelővásárláshoz nyújtott települési támogatása

3 951 200 Ft

Tankönyvtámogatás

442 000 Ft

Hulladékszállítási díj támogatás

7 314 613 Ft

Köztemetés

981 252 Ft

Első lakáshoz jutók támogatása

1 922 500 Ft

Önkormányzati felsőoktatási ösztöndíj

875 000 Ft

Bursa Hungarica ösztöndíj

437 500 Ft

Arany János tehetséggondozó program

105 000 Ft

Karácsonyi ajándékcsomag 65 éven felülieknek

4 650 569 Ft

Összesen:

34 416 429 Ft

II.3. Beruházások és felújítások alakulása

A felhalmozási költségvetés kiadásai 86,56 %-ban teljesültek. melynek oka, hogy a nyertes, de még futó pályázatok beruházási és felújítási munkálatai nem fejeződtek be, illetve a felújítási kiadások átcsoportosításra kerültek a karbantartások közé.

A 2020. évi beruházások és felújítások részletezését a rendelet 3. és 4. melléklete tartalmazza részletesen.

Ugyancsak ezen a soron szerepelnek az önkormányzat, valamint az intézmények részére beszerzett kis és nagyértékű tárgyi eszközök kiadásai, melyek az intézményekben folyó szakmai munkát hivatottak segíteni.

A fiatalok helyben maradásának elősegítése érdekében 2020. évben további 1.922.500 Ft összegben vissza nem térítendő támogatás keretében járult hozzá az önkormányzat az első lakáshoz jutó fiatalok kiadásainak csökkentéséhez.

1. A költségvetési maradvány alakulása

Az Önkormányzat költségvetési maradványa a bevételek-kiadások különbözeteként 425.119.237 Ft összegben került megállapításra /8. melléklet/. Az intézmények maradványait és annak felhasználását a 7.1. mellékletnek megfelelően a Képviselő testület hagyja jóvá, illetve engedélyezi.

1. Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása.

Az önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák, pénztárak) 2020. január 1. napján 1.329.850.249
Ft volt. Bevételként 1.532.708.341 Ft került elszámolásra. Az év folyamán 2.443.309.071Ft kifizetését követően (-5.438.263 Ft korrekcióval) a 2020. december 31-i záró pénzkészlet 424.687.782.

Önkormányzatunk éven túli hitelállománnyal 2020. december 31-én nem rendelkezett. 2020. évben kizárólag a likviditás megőrzése céljából MKB Bank által nyújtott folyószáma hitel (20.000.000 Ft) került felhasználásra, melyet 2020. december hónapban önkormányzatunk visszafizetett.

Jászapáti Városi Önkormányzatnak 2020. december 31. napján kizárólag a Jászapáti Városüzemeltető Nonprofit Kft. számára állt fenn készfizető kezességvállalása.

1. Adósság állomány alakulása

2020. december 31-én az önkormányzatnak külföldi hitelező felé adósság-állománya nem volt. A 2020. évi költségvetést, valamint a következő évet terhelő belföldi szállítói kötelezettségként a 55.952.586 Ft került kimutatásra.

Az önkormányzati vagyon alakulása

5. sz. táblázat

KONSZOLIDÁLT MÉRLEG

2020. december 31.

adatok Forintban

A.) Nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök

8.123.300.415

G.) Saját tőke

6.756.257.013

B.) Nemzeti vagyonba tartozó forgóeszközök

1.283.775

H.) Kötelezettségek

120.250.933

C.) Pénzeszközök

424.687.782

J.) Passzív időbeli elhatárolások

2.480.026.485

D.) Követelések

189.543.854

E.) Egyéb sajátos eszközoldali elszámolások

617.718.605

F.) Aktív időbeli elhatárolások

ESZKÖZÖK ÖSSZESEN:

9.356.534.431

FORRÁSOK ÖSSZESEN:

9.356.534.431

A mérleg alapján számítható pénzügyi, vagyoni helyzetet jellemző mutatók szerint a nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök aránya az összes eszközökön belül 86,82 %, amely azt jelenti, hogy –korábbi évekhez hasonlóan – az összes vagyon értékéből a befektetett eszközök jelentős részarányt képviselnek.

A tőkeerősséget vizsgálva - amely a saját tőke és a mérleg fő összesen hányadosaként képezhető - megállapítható, hogy a mutató értéke a korábbi évekhez hasonlóan kedvező (72,21 %-os), hiszen a saját forrás aránya az összes forráshoz képest magas.

A kötelezettségek arányát vizsgálva megállapítható, hogy a forrásokon belül az idegen források igen alacsony (1,29%) arányt képviselnek. Az önkormányzat a forráshiányt kiegészítő működési támogatásokkal, kiadási megtakarításokkal, illetve az elért többletbevételekkel ellentételezte. A 2020. évi költségvetésünket az előző évekhez hasonlóan a kiadások racionalizálása és a takarékosság jellemezte. A kiadások csökkentésével, átütemezésével sikerült a fizetőképességet folyamatosan biztosítani.

2020. évben Önkormányzatunk, valamint intézményeink munkájának ellenőrzését az Állami számvevőszék, a Jász-Nagykun Szolnok Megyei Kormányhivatal, a Magyar Államkincstár, valamint a belső ellenőr is elvégezte.

A 2020. évi költségvetési rendeletben megfogalmazott célok a végrehajtás során szükségessé vált módosításokkal együtt teljesültek. A fejlesztések eredményeként a működés takarékosabbá vált, a szolgáltatások színvonala emelkedett. 2020-ban több képviselő-testületi döntés is a szigorú, takarékos és ésszerű gazdálkodást helyezte az előtérbe, pl.: csak azon beruházások, felújítások engedélyezése, melyek végrehajtása nem okozott likviditási gondot az önkormányzat gazdálkodásában.

A fenntartható fejlődés érdekében 2020-ben folyamatosan elemeznünk kellett a gazdasági folyamatokat, figyelembe véve az önkormányzat erre irányuló döntéseit.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a zárszámadási rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.

A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:

Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatások

A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását (fejlesztések, intézmények átalakítása, stb.), valamint a szociálisan rászoruló társadalmi rétegek támogatásában előrelépés történt.

A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.

Környezeti és egészségi következmények

A költségvetési rendeletben foglaltak végrehajtása elősegíti a Gazdasági Programban meghatározott célok megvalósulását.

A költségvetési rendeletben foglaltak végrehajtásának egészségi következményei nincsenek.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.

A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszik az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami a támogatás megvonásával jár.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.

A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.

Figyelembe véve a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendeletet, a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény 2. § (1) bekezdését és (3) bekezdését, valamint az 5/A. § (1)-(2) bekezdéseit, továbbá a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdését, a veszélyhelyzet fennállásáig a települési önkormányzat képviselő-testületének feladat- és hatáskörét a polgármester gyakorolja.