Jászdózsa Községi Önkormányzat 5/2009. (II.13.) önkormányzati rendelete
A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról.
Hatályos: 2013. 09. 13- 2014. 02. 06Jászdózsa Községi Önkormányzat 5/2009. (II.13.) önkormányzati rendelete
A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról.
2013-09-13-tól 2014-02-06-ig
Egységes szerkezet
JÁSZDÓZSA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA
Képviselő - testülete
5/2009.(II.13) önkormányzati rendelete
a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről,
valamint a fizetendő térítési díjakról.
Jászdózsa község Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16.§ (1) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv.(továbbiakban: Sztv.) 92 § (1) bekezdésében biztosított jogkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:
Általános rendelkezések
1. §. (1) Jászdózsa község Képviselő-testülete a szociálisan rászorultak részére az e rendeletben foglalt személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat biztosítja:
a) az alapszolgáltatások keretén belül: - étkeztetés,
- házi segítségnyújtás,
b) a szakosított ellátás keretén belül: ápolást, gondozást nyújtó intézmény (idősek
otthona)
(2) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások iránti kérelem benyújtható az ellátást biztosító intézménynél, annak egyes ellátási formákat biztosító szervezeti egységeinél valamint a fenntartó önkormányzat Polgármesteri Hivatalánál.
(3) A kérelem döntésre való előkészítése – az intézmény Szervezeti és Működési Szabályzatának figyelembe vételével – az intézmény feladata, elbírálása pedig az intézményvezető hatáskörébe tartozik.
(4) Az intézményvezető döntésének felülvizsgálatáért – az értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül – a fenntartóhoz lehet fordulni, mely határozattal dönt az ellátás nyújtásáról, illetve igénybevehetőségéről.
A rendelet hatálya
2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Jászdózsa község közigazgatási területén élő, az Sztv. 3. §-ában megjelölt személyekre:
a) az önkormányzat illetékességi területén élő magyar állampolgárokra,
b) bevándorlási engedéllyel rendelkező személyekre
c) a letelepedési engedéllyel rendelkező személyekre,
d) a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre.
e) az önkormányzat fenntartásában működő idősek otthona ellátási kötelezettsége a Magyarország területére terjed ki.
(2) Hatáskörre és illetékességre tekintet nélkül az arra rászorulónak étkezést, illetve szállást kell biztosítani, ha annak hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.
(3)[1] E rendelet hatálya a (2) bekezdés tekintetében, az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően, kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.
(4) A településen életvitelszerűen tartózkodó hajléktalan részére biztosítani kell az Idősek Klubjában történő ellátást, illetve a megfelelő szakellátáshoz való hozzájutás lehetőségét.
(5) A rendelet hatálya a (2) bekezdésben meghatározott ellátások tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a külföldiek beutazásáról, magyarországi tartózkodásáról és bevándorlásáról szóló 1993. évi LXXXVI. törvény rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó állampolgárokra is.
Az ellátások formái és biztosításuk módja
3. § (1) Az önkormányzat a személyes gondoskodást nyújtó alap-és szakosított ellátások biztosítására Alapszolgáltatási Központot működtet. (Jászdózsa, Kossuth u. 15.)
(2) Az Alapszolgáltatási Központ alaptevékenysége körében ellátja az étkeztetést és a házi segítségnyújtást.
Ezen feladatokon túlmenően gondoskodik még az alábbi feladatok biztosításáról:
a) Az ellátási területen jelentkező igények felmérése, a gondozás megszervezése, más szolgáltatási formákhoz történő hozzáférés segítése, valamint tanácsadás biztosítása.
b) Tájékoztatást nyújt az ellátási területén élőknek a településen működő szociális intézményekről és ellátásokról.
c) Tanácsadás és szükség esetén közvetítés révén segítséget nyújt a szakosított ellátást nyújtó szolgáltatási formák igénybevételéhez.
d) Segíti a településen az önsegítő és közösségi segítő csoportok szervezését működését.
e) Javaslatot tesz a szociális ellátások fejlesztésére, új ellátási formák bevezetésére, valamint új gondozási módszerek alkalmazására.
f) Az alap-és nappali ellátást nyújtó intézmények tevékenységének összehangolása.
g) Bentlakásos intézmény működtetése: Idősek otthona.
Alapszolgáltatások
Étkeztetés
4. §[2] (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezésről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.
(2) Étkeztetésben az részesülhet, aki a napi egyszeri meleg étkezést önmaga, illetve eltartottja számára nem tudja biztosítani, mert
a) 70 éven felüli;
b) egészségi állapota azt nem teszi lehetővé;
c) fogyatékos személy
d) pszichiátriai, vagy szenvedélybeteg, illetve
e) hajléktalan.
.
(3) Egészségi állapota nem teszi lehetővé a napi egyszeri étkezés biztosítását annak, aki krónikus betegségben szenved, vagy három hónapot meghaladóan gondozásra szorul, melyet a háziorvos igazol.
(4) Fogyatékossága miatt nem tudja önmagát, illetve eltartottját ellátni az, aki fogyatékossági támogatásban részesül, melyet az ellátást megállapító határozattal igazol.
(5) A (2) bekezdés d) pontjában foglalt esetben az ellátás igénybevételének jogosultságát háziorvos/szakorvos igazolhatja.
(6) Az életkort az érvényes személyazonosításra alkalmas okmánnyal; a hajléktalanságot pedig lakcímkártyával, illetve a hajléktalanszállón kiállított igazolvánnyal kell bizonyítani.
(7) Hajléktalan személy térítésmentesen jogosult az étkeztetésre.
Házi segítségnyújtás
5. § (1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybevevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.
(2) A házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően vizsgálni kell a gondozási szükségletet, melyről külön jogszabályban meghatározott szakértői bizottság ad véleményt a napi gondozási szükséglet mértékéről.
(3) A házi segítségnyújtást a szakvéleményben maghatározott időtartamban, de legfeljebb napi 4 órában kell nyújtani.
(4) A gondozási szükséglet vizsgálatát az intézményvezető kezdeményezi.
(5) A gondozásra szorulóknak lakásukon történő szükség szerinti és igényelt szolgáltatás /ebéd házhoz szállítás, bevásárlás, mosdatás, öltöztetés, ágyazás, takarítás, fűtés, orvos hívás, gyógyszerkiváltás stb./ nyújtható.
(6) A településen a rászoruló személyeket gondozónők látják el, munkájukat társadalmi gondozók segíthetik.
Szakosított ellátási formák
Ápolást, gondozást nyújtó intézmény (Idősek Otthona)
6. § (1) Jászdózsa Község Önkormányzata ápolást, gondozást nyújtó intézményként önként vállalt feladatkörében Idősek Otthonát tart fenn.
(2) Az Idősek Otthonában elsősorban azoknak a nyugdíjkorhatárt betöltött személyeknek (továbbiakban: időskorúak) ápolását, gondozását végzik, akiknek egészségi állapota rendszeres gyógyintézeti kezelést nem igényel.
(3) Az Idősek Otthonába az a 18. életévét betöltött személy is felvehető, aki betegsége miatt nem tud önmagáról gondoskodni.
Az ellátások igénybevételének módja
7. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törtvényes képviselője kérelmére, indítványára történik.
(2) Ha az ellátást igénylő cselekvőképtelen, a kérelmet illetve indítványt a törvényes képviselője terjeszti elő. A korlátozottan cselekvőképes személy a kérelmét a törvényes képviselőjének beleegyezésével terjesztheti elő.
(3) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás iránti kérelemről az alapellátások és szakosított ellátások vonatkozásában az intézményvezető dönt.
(4) Az intézményi jogviszony az intézményvezető és az ellátást igénybevevő, illetve annak törvényes képviselője között létrejövő megállapodás aláírásával jön létre. (2.sz. melléklet )
Térítési díj
8. §. (1) A személyes gondoskodás igénybevételéért személyi térítési díjat kell fizetni.
(2) Az Idősek otthonában fizetendő intézményi térítési díjak összegét e rendelet 1. sz. melléklete tartalmazza.
(3) A személyi térítési díjat az alapellátási és szakosított ellátási formánál egyaránt havonta utólag, a tárgyhónapot követő hó 10-ig kell megfizetni.
(4) Az előforduló hátralék behajtására a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény, illetve az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény szabályai irányadóak.
(5) A szociális étkeztetés, a házi segítségnyújtás keretében megállapított személyi térítési díj negyedévi hátralékát önhibájuk miatt – felszólítás ellenére – nem rendező személyektől a szolgáltatás megvonható.
(6) Kizárható a szociális segítségnyújtásból az a személy, aki erőszakos magatartást tanúsít az őt ellátó gondozóval, illetőleg a gondozott közösséggel szemben.
(7) Amennyiben a megállapítható személyi térítési díj összege nem éri el az intézményi térítési díj összegét, illetve készpénz, ingatlanvagyon, vagy hozzátartozó terhére történik a személyi térítési díj megállapítása, a fenntartó határozattal dönt a személyi térítési díj összegéről. A fenntartói döntés esetén, annak előkészítése keretében az intézményvezető gondoskodik a megállapításhoz szükséges valamennyi személyes adat, jövedelmi adat, cselekvőképességre, ill. a gondnok személyére vonatkozó adat, igazolás, nyilatkozat beszerzéséről. Ennek során köteles feltárni az igényjogosult készpénz, illetve ingatlanvagyonát, tartásra köteles hozzátartozóinak körét, és az állandó lakóhely szerinti önkormányzat jegyzőjének közreműködésével megvizsgálni a hozzátartozók tartási kötelezettséget érintő jövedelmi viszonyait.
(8) Az intézményi térítési díjának felülvizsgálatára az intézményvezető jogosult, melynek alapján a rendelet 1. számú mellékletében foglalt térítési díjakat kell alkalmazni.
Az intézmény működésének ellenőrzése
9. §. (1) Az Alapszolgáltatási Központ vezetője az intézmény működéséről évente beszámolót készít, melyet a képviselő-testülethez.
(2) Az intézmény köteles adatot szolgáltatni a fenntartó részére elrendelt jelentési kötelezettség alapján, annak tartalmi követelményeinek megfelelően, továbbá éves beszámolása adatainak alátámasztásul.
Települési szociálpolitikai kerekasztal
10. § (1) Jászdózsa község önkormányzata a szociális törvény 58/B § (2) bekezdésében foglaltak alapján szociálpolitikai kerekasztalt működtet. A szociálpolitikai kerekasztal feladata különösen a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése, a helyi igények továbbításával segítségnyújtás a megyei szociális fejlesztési feladatok megalapozásához, kidolgozásához.
(2) A szociálpolitikai kerekasztal üléseit a polgármester hívja össze, az ülések előkészítését a polgármesteri hivatal szociális ügyintézője végzi. Az ülések nyilvánosak, a tagoknak észrevételezési, javaslattételi joga van.
(3) A szociálpolitikai kerekasztal szükség szerint, de legalább évente egyszer egy alkalommal ülésezik. Működésének részletes szabályait a résztvevők az alakuló ülésen határozzák meg.
(4) A szociálpolitikai kerekasztal tagjainak felsorolását e rendelet 3.sz. melléklete tartalmazza. A tagokat díjazás nem illeti meg.
Záró rendelkezések
11. § (1) A rendelet a kihirdetés napján lép életbe.
Ezzel egyidejűleg a Jászdózsa Község Önkormányzatának a 21/2006.(XI.29.) rendelete, a 2/2007.(II.16.)rendelete, az 5/2008.(II.15) rendelet II. fejezet alcíme és az 5-6 §, a 10/2008.(V.30.) önkormányzati rendeletek hatályukat vesztik.
(2) E rendelet előírásait a személyes gondoskodás iránti kérelmek elbírálása során a hatálybalépését követően benyújtott kérelmek tekintetében kell alkalmazni.
(3) Ahol jelen rendelet fenntartót említ, ott a fenntartó a döntési jogkör gyakorlását Jászdózsa Község Önkormányzat a polgármesterére ruházza át.
(4) E rendeletben nem szabályozott kérdések tekintetében az Sztv., valamint a végrehajtására kiadott Kormány rendeletekben foglaltakat kell alkalmazni.
Dr. Szerencsés István sk. Szabó Benedekné sk.
polgármester jegyző
Kihirdetés napja: 2009. február 13.
Szabó Benedekné sk.
jegyző
1. sz. melléklet1
Az Erdős Alapszolgáltatási Központ szolgáltatásainak intézményi térítési díja
Önköltség | Intézményi térítési díj | ||
Idősek otthona | - normál szintű | 2.770,-Ft/nap | 2.770,-Ft/nap |
83.100,-Ft/hó | 83.100,-Ft/hó | ||
Étkeztetés | 385,-Ft, | 385,-Ft | |
Étel házhoz szállításának térítési díja | 310,- Ft | 310,- Ft | |
Házi segítségnyújtás (óradíj) | 615,-Ft | 615,- Ft |
1 Megállapította Jászdózsa Község Önkormányzat Képviselő-testület 5/2012.(II.10.)önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2012 március 1-től.
4.sz. melléklet
MEGÁLLAPODÁS
mely létrejött egyrészről az „Erdős” Alapszolgáltatási Központ (Idősek Otthona) Jászdózsa, Kossuth u. 15. szám (Képviseli: Balázs Ágnes, intézményvezető). Az intézmény fenntartója: Községi Önkormányzat Jászdózsa, Szent Mihály tér 1. (Képviseli: Dr. Szerencsés István, polgármester), mint ellátást nyújtó (továbbiakban ellátást nyújtó)
másrészről:
a./ az ellátást igénybevevő
- neve: _____________________________________
- lakcíme: _____________________________________
- telefonszáma: _____________________________________
- anyja neve: _____________________________________
- születési hely: _____________________________________
- születés időpontja: _____________________________________
- személyi ig,. száma: _____________________________________
- TAJ- száma: _____________________________________
- nyugdíjas törzsszáma:____________________________________
b./ az ellátást igénybevevő törvényes képviselője
- neve: _____________________________________
- lakcíme: _____________________________________
- telefonszáma: _____________________________________
- anyja neve: _____________________________________
- születési hely: _____________________________________
- születés időpontja: _____________________________________
- személyi ig. száma: _____________________________________
c./ tartásra kötelezett / vagy azt vállaló személy
- neve: _____________________________________
- lakcíme: _____________________________________
- telefonszáma: _____________________________________
- anyja neve: _____________________________________
- születési hely: _____________________________________
- születés időpontja: _____________________________________
- személyi ig. száma: _____________________________________
között a mai napon, az alábbi feltételek szerint:
I. A szerződés tárgya
1./ A Jászdózsa Községi Önkormányzat Jászdózsa, Szent Mihály tér 1. szám alatt személye gondoskodás keretébe tartozó, szakosított ellátást – ápolást, gondozást – nyújtó intézményt, idősek otthonát működtet. Az intézmény Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közigazgatási Hivatal Szociális és Gyámhivatal által a 03-16-2/2006. sz. határozat által kiadott működési engedéllyel rendelkezik.
2./ Az intézmény a vonatkozó jogszabályokban, és jelen megállapodásban szabályozott módon, (a megállapodás 6-os pontjában tételesen felsorolt) teljes körű ellátást nyújt.
3./ Az ellátást nyújtó intézmény az 1./ pontban megjelölt ingatlanban lévő, két-, három ágyas szobában, 20 m2 nagyságú, funkciójának megfelelően alapbútorzattal ellátott – nem kizárólagos használatú – lakrészben helyezi el az ellátást igénybevevőt, ki tudomásul veszi, hogy az ellátást nyújtó intézmény jogosult másik személyt is e lakrészbe elhelyezni.
Az ellátást nyújtó intézmény az 1./ pontban megjelölt ingatlanban lévő két ágyas szobában, __20___m2 nagyságú, funkciójának megfelelően alapbútorzattal ellátott – kizárólagos használatú, emelt szintű – lakrészben helyezi el az ellátást igénybevevőt.
4./ Az ellátást nyújtó intézmény a szociális ellátást 200_. __________________hó _____napjáig terjedő határozott, / vagy határozatlan időtartamra biztosítja.
4.1./ A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (sztv.) értelmében: Ha az idősotthoni ellátást igénylő személy egészségi állapota vagy személyes körülményei az ellátás halaszthatatlan biztosítását teszik szükségessé, az ellátás az intézményvezető döntése alapján határozott időre, de legfeljebb három hónapra – a gondozási szükséglet vizsgálata nélkül – biztosítható.
4.2./ Az ellátást igénybe vevő tudomásul veszi, hogyha a szakértői szerv a határozott időtartam leteltéig nem állapítja meg a Sztv. 68/A § (3) bekezdése szerinti gondozási szükségletet, az ellátást meg kell szüntetni. A gondozási szükséglet vizsgálatát az ellátás megkezdését követően az intézményvezető kezdeményezi.
II. Szolgáltatások és a fizetési kötelezettség
5./ A felek tájékoztatási kötelezettsége
5.1./ Az intézménybe való felvételkor az intézmény tájékoztatta az ellátást igénybevevőt és hozzátartozóját
- az intézményben biztosított ellátást, szolgáltatások tartalmáról és feltételeiről;
- az intézmény által vezetett, az ellátást igénybevevőt érintő nyilvántartásokról;
- a jogosult és hozzátartozó közötti kapcsolattartás, különösen a látogatás, a távozás rendjéről;
- az érdekképviseleti fórum működéséről, panaszjoguk gyakorlásának módjáról;
- az intézményi házirendről, (mely tartalmazza az intézmény belső rendjét és az együttélés szabályait) és melynek egy példánya az ellátást igénybevevő számára átadásra került; egy példánya pedig az ellátást igénybevevő által aláírva a szerződés mellékletét képezi;
- az intézménybe való felvételhez, az intézményi jogviszony létesítéséhez szükséges okiratokról, személyes használatú tárgyakról, hozzátartozói nyilatkozatokról, a személyes megjelenésre vonatkozó szabályokról és más, jogszabályokban meghatározott feltételekről.
5.2./ A jogosult és hozzátartozója az intézménybe való felvételkor köteles nyilatkozni:
- a tájékoztatásban foglaltak tudomásulvételéről, és annak tiszteletben tartásáról;
- arról, hogy a szociális ellátásra való jogosultság feltételeiben és a jogosult, továbbá a közeli hozzátartozója személyazonosító adataiban beállt változásokról haladéktalanul tájékoztatni fogja az intézmény vezetőjét minden olyan körülményről, amely a személyi térítési díj megállapításához szükséges;
- arról, hogy nem szenved közösségre veszélyes fertőző vagy pszichiátriai betegségben, és alkalmazkodik a közösségi életvitelhez;
- az ellátást igénybevevő - halála esetére – írásos végintézkedést tett-e vagy sem; és végül;
- minden olyan dologról, ami az intézményi jogviszony létesítését, fenntartását illetve
megszüntetését befolyásolhatja, vagy azt más okból fontosnak tartja.
5.3./ Az ellátás igénybevevő az eltemettetéséről, annak módjáról, és költségviselőjéről
a következőket nyilatkozza: ___________________________________________________________________________
5.4./ Az ellátást igénybe vevő kijelenti, hogy írásos végintézkedése: van/nincs.
5.5./ Az intézmény vezetője köteles értesíteni, illetve tájékoztatni a jogosultat és az általa megjelölt hozzátartozóját
- a jogosult állapotáról, annak lényeges változásáról;
- az egészségügyi intézménybe való beutalásról;
- ellátás biztosításában felmerült akadályoztatásról, az ellátás ideiglenes szüneteltetéséről;
- a díjfizetési hátralék következményeiről, valamint a behajtás érdekében kezdeményezett intézkedéséről;
6./ Az intézmény, a következő szolgáltatásokat nyújtja:
- biztosítja a lakhatást, a folyamatos fűtést, világítást, melegvíz ellátást;
- napi legalább háromszori étkeztetést – melyből egy alkalommal főtt ételt – biztosít, szükség esetén diétás étkeztetést,
- az ellátást igénybe vevők az intézményben a saját ruhájukat viselik; az intézet biztosítja – szükség szerint a ruházattal -, illetve textíliával való ellátást és textíliák, ruházat mosását, javítását, a házirendben meghatározott módon;
- gondoskodik az ellátást igénybevevő mentális gondozásáról, egészségügyi ellátásáról, gyógyszereinek beszerzéséről;
- egyeztetett módon gondoskodik a szabadidő kulturált eltöltéséről;
- a bentlakásos intézmény gondoskodik az ellátást igénybe vevők értékeinek vagyontárgyainak megőrzéséről, melynek módját, az abból kizárt tárgyak körét a házirendben szabályoztuk;
- az alapfeladatot meghaladóan is szervez az intézmény programokat, szolgáltatásokat (pl.pedikűr, fodrászat, kozmetika, masszőr), melyért – esetenként – a rendezvény önköltséget nem meghaladó mértékű térítési díj is kérhető.
- az intézmény vezetője köteles gondoskodni: a jogosult és hozzátartozói közötti személyes kapcsolattartás kulturált és zavartalan körülményeiről, az intézményben megfelelő helyiség biztosításával, illetve az intézményi dolgozók foglalkozásbeli titoktartási kötelezettségének érvényesítéséről és a jogosult személyiségi jogainak tiszteletben tartásáról.
7./ Az ellátásért fizetendő személyi térítési díj
7.1./ Az ellátást igénybe vevő (kötelezett) a személye gondoskodást nyújtó ellátásokért, (a
rendszeres havi jövedelme alapján) a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig _______Ft személyi térítési díjat köteles fizetni, melynek összege a havi rendszeres jövedelem 80 %-a, ami nem haladhatja meg az intézményi térítési díj mértékét.
A közölt mértékű személyi térítési díj megfizetését követően az ellátást igénybevevő
számára maradó költőpénz havi összege nem kevesebb a jogszabályok által meghatározott
minimum összegnél (a tárgyév január 1-jén érvényes öregségi nyugdíj legkisebb összegének
20 %-ánál).
7.2./ A személyi térítési díj összege évente – a fenntartó által – két alkalommal vizsgálható felül és változtatható meg.
A térítési díj felülvizsgálata során megállapított új személyi térítési díj megfizetésének időpontjáról a fenntartó rendelkezik, azzal a feltétellel, hogy az új térítési díj megfizetésére a jogosult nem kötelezhető a felülvizsgálatot megelőző időszakra.
7.3./ Az ellátást igénybevevő a két hónapot meg nem haladó távolléte idejére a megállapított személyi térítési díj 20 %-át fizeti, a két hónapot meghaladó távollét idejére egészségügyi intézményben (kórházban) történő kezelések tartamára a megállapított személyi térítési díj 40 %-át, egyéb esetben pedig a 60 %-át kell megfizetni.
7.4./ Abban a nem kívánt esetben, ha az ellátást igénybe vevő s személyi térítési díj fizetési kötelezettségének nem tesz eleget, úgy a fenntartó az intézményvezető tájékoztatása alapján intézkedik a térítési díj hátralékának behajtásáról a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL törvény, illetve az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény szabályainak alkalmazásával.
Ha a jogosult a személyi térítési díj összegét vitatja vagy annak csökkentését, illetve elengedését kéri, akkor e kérésével a fenntartóhoz fordulhat, ki dönt a személyi térítési díj összegéről.
7.5.1 Az 1/2000. (I:7.) SzCsM rendelet 52. § (2) bekezdésében összeállított alapgyógyszer készlet körébe tartozó gyógyszereken túlmenően felmerülő egyéni gyógyszerszükséglet költségét az ellátást igénybe vevő fizeti.
Az intézmény viseli a gondozott rendszeres és eseti egyéni gyógyszerszükségletének teljes költségét, ha az ellátott az intézményi térítési díj megfizetése után fennmaradó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-át vagy ha az ellátott részére az intézmény biztosítja a költőpénzt.
Az intézmény a gyógyszerszükséglet részleges költségét téríti, ha a gondozott a személyi térítési díj megfizetése után fennmaradó havi jövedelme meghaladja a nyugdíjminimum 20 %-át, azonban ez az összeg nem fedezi az egyéni gyógyszerszükségletének költségeit. Ebben az esetben az intézmény az ellátott jövedelmének költőpénz összegét meghaladó részét az egyéni gyógyszerszükséglet mértékéig kiegészíti.
8./ (hatályon kívül)
9./ Érdekképviselet
A jogosult és hozzátartozója, valamint a jogosult jogait és érdekeit képviselő társadalmi szervezet a házirendben foglaltak szerint panasszal élhet az intézmény vezetőjénél vagy az érdekképviseleti fórumnál
- az intézményi jogviszony megsértése, különösen személyiségi jogainak kapcsolattartásának sérelme,
- az intézmény dolgozóinak szakmai, titoktartási és vagyonvédelmi kötelezettségei megszegése esetén, vagy
- az ellátás körülményeit érintő kifogások orvoslása érdekében.
Az érdekképviseleti fórum dönt az elé terjesztett intézményi panaszokról, továbbá intézkedéseket kezdeményezhet a beutaló, a fenntartónál, az intézmény ellenőrzését ellátó hatóságnál, illetőleg más, hatáskörrel rendelkező szervnél.
10./ Az intézményi jogviszony megszűnése
10.1./ Az ellátásra jogosult intézményi jogviszonya megszűnik
- az intézmény jogutód nélküli megszűnésével, mely esetben az intézmény fenntartóját elhelyezési kötelezettség terheli.
-a határozott idejű intézeti elhelyezés esetén a megjelölt időtartam lejártával.
-a jogosultnak, illetve hozzátartozójának a jogviszony megszüntetésére vonatkozó bejelentését követő - a házirendben meghatározott - idő elteltével.
- jogosult halálával.
- akkor, ha az intézményi elhelyezés feltételei már nem állnak fenn, vagy a jogosultat másik intézménybe kell elhelyezni, illetve intézményi elhelyezése nem indokolt: és végül
- az intézményt fenntartó megszüntetheti az intézményi jogviszonyt akkor, ha a jogosult a házirendet súlyosan megsérti, és/vagy – rendszeresen – nem tesz eleget személyi térítési díj fizetési kötelezettségének.
Az intézményi jogviszony megszüntetésére 30 napos felmondási idő figyelembe vételével is sor kerülhet.
Az intézményi jogviszony megszűnése esetén az intézmény vezetője értesíti a jogosultat, illetve törvényes képviselőjét a személyes használati tárgyak és a megőrzésre átvett értékek, vagyontárgyak elvitelének határidejéről, rendjéről és feltételeiről.
10.2./ Az intézményi jogviszony megszűnésekor a felek egymással elszámolnak, mely
ügylet kiterjed
- a fizetendő személyi térítési díjakra, ezek esetleges hátralékaira,
- az intézmény tárgyi eszközeiben – szándékosan – okozott károkra, vagy elszámolási kötelezettséggel átvett eszközök hiányaira:
- visszafizetendő egyszeri hozzájárulásokra, és minden olyan dologra, melyek – az intézmény humán jellegével összeegyeztethetően az intézményi jogviszony megszűnéséhez okszerűen kapcsolódik.
Nem lehet bevonni az elszámolásba a lakrész újrafestéséhez, az intézményi jogviszony megszűnéséhez kapcsolódó jogi és adminisztratív költségeket.
11./ A szerződés módosítására csak mindkét fél /fenntartó, illetve intézményvezető, és az
ellátást igénybevevő/ közös megegyezése alapján kerülhet sor.
III. Befejező rendelkezések
12./ A szociális intézmény – tekintettel arra, hogy terhére a szerződés hosszú, és emberileg
belátható időre szóló kötelezettségeket tartalmaz – kijelenti, hogy előre nem látható rendkívüli helyzetekben is minden elvárhatót megtesz, hogy az e szerződésből következő kötelezettségeit a lehető legjobban teljesítse.
A megállapodást aláíró felek kijelentik, hogy vitás kérdéseiket elsődleges tárgyalás útján kívánják meg rendezni.
13./ Jelen megállapodásban nem szabályozott kérdésekben a Polgári Törvény, továbbá az
idősek ellátására vonatkozó mindenkori jogszabályok rendelkezései az irányadók.
Jászdózsa,
____________________________ ____________________________
ellátást igénybevevő tartásra kötelezett
/vagy azt vállaló személy/
__________________________
ellátást nyújtó intézmény
Hozzátartozó neve:________________________________________________
Lakcíme:________________________________________________________
Telefonszáma:____________________________________________________
Személyi ig.száma:________________________________________________
Tanú neve:______________________________________________________
Lakcíme:_______________________________________________________
Telefonszáma:___________________________________________________
Személyi ig.száma:_______________________________________________
Tanú neve:______________________________________________________
Lakcíme:_______________________________________________________
Telefonszáma:___________________________________________________
Személyi ig.száma:_______________________________________________
3. sz. melléklet
A Települési Szociálpolitikai Kerekasztal
TAGJAI
1./ A tartós bentlakást nyújtó „Erdős” Alapszolgáltatási Központ fenntartója
2./ A tartós bentlakást nyújtó „Erdős” Alapszolgáltatási Központ intézményvezetője
3./ Az önkormányzat által megbízott személy
4./ Családsegítő Szolgálat családgondozója
5./ A község védőnője
6./ A „Községi Szociális Otthont Létesítő” Alapítvány képviselője
7./ A Bozóky János Általános Iskola által megbízott személy
8./ Egészségügyi szolgáltatást nyújtó intézmény dolgozója
[1] Megállapította Jászdózsa Község Önkormányzat Képviselő-testület 15/2009.(IX.11.) rendeletének 1. §-a.
Hatályos 2009. szeptember 11-től.
[2] Megállapította Jászdózsa Község Önkormányzat Képviselő-testület 15/2009.(IX.11.) rendeletének 2. §-a.
Hatályos 2009. szeptember 11-től.