JÁSZJÁKÓHALMA KÖZSÉG KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 2/2021(III.12.) ÖNKORMÁNYZATI RENDELETE
Jászjákóhalma Község Önkormányzata Képviselő-testületének
Hatályos: 2021. 03. 13JÁSZJÁKÓHALMA KÖZSÉG KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 2/2021(III.12.) ÖNKORMÁNYZATI RENDELETE
Jászjákóhalma Község Önkormányzata Képviselő-testületének
2/2021.(III.12.)önkormányzati rendelete az
Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Általános rendelkezések
1. § A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat Képviselő-testületére és annak bizottságaira, az Önkormányzatra, valamint annak költségvetési szerveire.
Az Önkormányzat összesített 2021. évi költségvetése
2. § A Képviselő-testület az Önkormányzat önkormányzati szinten összesített 2021. évi költségvetési kiadási és bevételi főösszegét: 613 675 675 forintban állapítja meg.
3. §
Az Önkormányzat összevont 2021. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként
4. § (1) Az Önkormányzat összevont 2021. évi kiemelt kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak:
5. § (1) A költségvetési egyenleg
a) működési cél szerint 57.098.086 Ft többlet
b) felhalmozási cél szerint 57.098.086 Ft hiány.
(2) Az Önkormányzat 2010. évi többletének felhasználása az alábbi finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel történik:
a) értékpapír vásárlása, visszavásárlása |
0 Ft |
|
aa) működési célú |
0 Ft |
|
ab) felhalmozási célú |
0 Ft |
|
b) hitel, kölcsön törlesztése |
0 Ft |
|
ba) működési célú |
0 Ft |
|
bb) felhalmozási célú |
0 Ft |
|
c) szabad pénzeszköz betétként való elhelyezése |
0 Ft |
|
ca) működési célú |
0 Ft |
|
cb) felhalmozási célú |
0 Ft. |
aa) működési célú |
105.134.662 Ft |
|
ab) felhalmozási célú |
95.405.514 Ft |
|
b) korábban vásárolt értékpapír értékesítése |
0 Ft, |
|
ba) működési célú |
0 Ft |
|
bb) felhalmozási célú |
0 Ft |
|
c) betétként elhelyezett szabad pénzeszköz visszavonása |
0 Ft, |
|
ca) működési célú |
0 Ft |
|
cb) felhalmozási célú |
0 Ft. |
6. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2021. évre összesített – közfoglalkoztatottak nélküli – létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg:
7. § (1) Az Önkormányzat címrendjét az I. melléklet, az önkormányzat költségvetési mérlegét az 1.sz melléklet a kötelező vállalt feladatainak előirányzatait a 1.1.sz melléklet, önként vállalt feladatainak előirányzatait a 1.2.sz melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzat általános működése és ágazati feladatai támogatásának alakulását jogcímenként a 3.sz. tájékoztató részletezi.
(3) Az államháztartáson kívülre önként juttatott támogatásokat a 1.sz.. tájékoztató mutatja be.
(4) Önkormányzat és költségvetési szervei 30 napot meghaladó tartozásállománnyal nem rendelkeznek.
(5) A Képviselő-testület felhatalmazza a költségvetési szervek vezetőit és a polgármestert a 2021. évi költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a kiadások teljesítésére.
(6) Az értékpapír kibocsátása értékhatárra tekintet nélkül a Képviselő-testület hatásköre.
(7) A hitel, kölcsön felvétele és törlesztése értékhatárra tekintet nélkül a Képviselő-testület hatásköre.
(8) A szabad pénzeszközök betétben vagy értékpapírban való elhelyezésére a polgármester jogosult. A betét és az értékpapír elhelyezéséről az elhelyezést követő testületi ülésen tájékoztatni köteles a Testületet.
8. § Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat a 7.sz. tájékoztató tartalmazza.
9. § (1) Az Önkormányzat összevont költségvetésében az általános tartalék 41.383.410 Ft.
(2) Az általános és céltartalék feletti rendelkezési jogát a Képviselő-testület nem ruházza át.
10. §
Az Önkormányzat, mint költségvetési szerv költségvetése
11. §
Az Önkormányzat Polgármesteri Hivatalának költségvetése
12. §
Az Önkormányzat Poldermann Júlia Óvoda költségvetési szervének költségvetése
13. § Több éves kihatással járó feladatok
A 2021. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
14. § (1) Az éves költségvetés végrehajtását
a) az alapító okiratokban előírt, illetve engedélyezett, valamint az intézmények szervezeti és működési szabályzataiban részletezett feladatkörökben és kötelezettségek mellett,
b) a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata követelményeinek érvényesítésével,
c) a gazdálkodási és számviteli, továbbá belső ellenőrzési előírások betartásával kell biztosítani.
(2) Az Önkormányzat 2021. évi költségvetése az alábbi célok megvalósítását tűzte ki:
a) az Önkormányzat feladatát képező helyi közszolgáltatások biztosítását, ezen belül:
aa) az Önkormányzat által fenntartott intézmények üzemeltetését, működési feltételük biztosítását, figyelemmel az észszerűen takarékos gazdálkodás követelményeire,
ab) az Önkormányzatra háruló szociálpolitikai feladatok ellátását, anyagi hátterének megteremtését, ezen belül a rászorultság elvének erősítését,
ac) a feladatellátás színvonalának emelése érdekében élni kell a különféle pályázatok adta pénzügyi lehetőségekkel.
b) az Önkormányzat felhalmozási tevékenységén belül:
ba) elsődlegesen az előző évről áthúzódó beruházások pénzügyi fedezetét szükséges biztosítani,
bb) a felújításoknál a fontossági sorrendet a műszaki szükségesség szerint kell meghatározni, bc) a beruházási feladatok esetében is indokolt a pályázati lehetőségekkel élni, a tervezett
feladatokhoz rendelt előirányzatok önrészének is lehet tekinteni.
(3) Az éves költségvetés végrehajtása során e rendelet hatálya alá tartozó szerveknek a közbeszerzésekről szóló törvény hatálya alá tartozó beszerzéseik megvalósítása során a közbeszerzésekről szóló törvényt és a vonatkozó helyi szabályzatot alkalmazni kell.
(4) A költségvetési szervek minden pénzmozgásról kötelesek elszámolni. A költségvetési szervek minden költségvetési bevétele és költségvetési kiadása költségvetésük részét képezi.
(5) A költségvetési gazdálkodás a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magában.
(6) A költségvetés végrehajtása során tárgyévi fizetési kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig – a saját bevételek teljesülési ütemére figyelemmel – vállalható és kifizetések is ezen összeghatárig rendelhetők el, kivéve a jogszabályon, bírósági, illetve államigazgatási jogerős határozaton alapuló kötelezettségeket és járandóságokat, valamint ha törvényben, kormányrendeletben megállapított támogatásra, ellátásra vonatkozó jogosultság eredményezhet előirányzatot meghaladó kiadást.
(7) A költségvetés végrehajtásakor kiemelt figyelmet kell fordítani az előirányzott bevételek beszedésére. A kötelezettségvállalások megtörténte előtt meg kell győződni arról, hogy az időarányos működési és felhalmozási bevételek realizálódtak-e. Amennyiben a kiadások halaszthatók, csak későbbi időpontban – a bevételek teljesülése után – vállalható kötelezettség. A közüzemi számlák határidőben teljesítendők. A szigorú takarékos gazdálkodásról minden költségvetési szerv vezetőjének gondoskodnia kell.
(8) Tárgyéven túli fizetési kötelezettség csak olyan mértékben vállalható, amely a kötelezettségvállalás időpontjában ismert feltételek mellett az esedékesség időpontjában, a rendeltetésszerű működés veszélyeztetése nélkül finanszírozható, kivéve a jogszabályon, jogerős bírósági, illetve közigazgatási döntésen alapuló kötelezettségeket.
(9) A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, amelyből egyértelműen megállapítható a tényleges feladatmutató teljesülése.
(10) Az Önkormányzat által adott támogatások folyósítására kizárólag támogatói megállapodás alapján kerülhet sor. A megállapodásban rögzíteni kell a támogatás összegét, célját, a rendeltetésszerű felhasználás kötelezettségét, az éves elszámolási kötelezettséget, a támogató ellenőrzési kötelezettségét, az előírt számadási kötelezettséget, annak elmaradása és a nem cél szerinti felhasználás esetén a következményt. A támogatás több ütemben történő folyósítása esetén a támogatott részszámadásra és végszámadásra köteles. A következő ütem folyósítása csak az előző ütem cél jellegű felhasználását igazoló részszámadás teljesítését követően történhet.
(11) Az átadott pénzeszköz célirányos felhasználásának ellenőrzéséről, dokumentálásáról, a felhasználást igazoló bizonylatmásolatok őrzéséről a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi ügyintézője gondoskodik. Az ellenőrzés fő célja annak megállapítása, hogy a támogatást a támogatói megállapodásban rögzítetteknek megfelelően használták-e fel. Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő szervezetek részére újabb támogatás 3 évig, illetve a visszafizetés időpontjáig nem folyósítható.
(12) Az Önkormányzatnál és az általa fenntartott intézményekben a kiadások készpénzben történő teljesítésének esetei: az 50.000 Ft értékhatár alatti kifizetések és a segélyekhez kapcsolódó kifizetések lehetnek.
15. § (1) A közszolgálati és államigazgatási feladatok folyamatos működése érdekében, valamint az Önkormányzat működési hiányának finanszírozásához a Képviselő-testület dönt a folyószámlahitel-keret igénybe vételéről, melyet a naptári éven belül vissza kell fizetni.
(2) Átmenetileg szabad pénzeszközök pénzintézetnél történő lekötéséről a polgármester gondoskodik.
16. § (1) A polgármester kötelezettséget vállalhat a költségvetésben biztosított működési bevételek kereten belül,
a) a beruházási előkészítő munkák, és a karbantartási munkák megrendelésénél, továbbá
b) közvetlen életveszély,
c) intézmény működésének akadályoztatása,
d) azonnali intézkedést igénylő ügyek esetén.
(2) A Képviselő-testület 500.000 forint keretösszeget biztosít a polgármester számára a saját hatáskörben történő felhasználásra.
(3) Az (1) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján tett intézkedések esetében a polgármester a Képviselő-testületet utólag tájékoztatni köteles.
17. § Az Önkormányzat és a költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai év közben módosíthatóak.
18. § (1) A helyi előirányzat-változások tartalmuk szerint az alábbiak lehetnek:
a) pótelőirányzatok, előző évi pénzmaradványok és elrendelt zárolások esetén a költségvetés főösszegeinek módosítása,
b) ténylegesen elért többletbevétel esetén a költségvetés főösszegeinek módosítása,
c) a jóváhagyott kiadási, bevételi, támogatási főösszeg változatlansága mellett - fejezetek, címek, alcímek, előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok közötti - átcsoportosítások.
(2) A bevételi előirányzatok csak azok túlteljesítése esetén növelhetők. A bevételek elmaradása esetén azokat csökkenteni kell. A költségvetési szerveknél, intézményeknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után az önkormányzati támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok, amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, nem teljesíthetők.
(3) A helyi önkormányzat, valamint az általa irányított költségvetési szervek követeléséről lemondani csak törvényben vagy helyi önkormányzati rendeletben meghatározott esetekben és módon lehet.
19. § (1) A gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv vezetője előirányzat-módosítási hatáskörében a jóváhagyott bevételi előirányzatain felül többletbevételének a 14. § (1) bekezdésében foglalt likviditási célú hitelállomány törlesztésére fordított összegén felüli részével a kiadási és bevételi előirányzatait megemelheti.
(2) Saját hatáskörű előirányzat-módosítás támogatás-többletigénnyel sem a költségvetési évben, sem a következő években nem járhat.
(3) Az előző évi maradvány a felügyeleti szerv felülvizsgálatát követően az intézményi hatáskörű előirányzat-módosítás után használható fel.
(4) A saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításról az intézmények az éves gazdálkodásról szóló beszámoló keretében adnak számot.
(5) A költségvetési szerv vezetője az évközi létszámmozgásokat a költségvetésben jóváhagyott személyi juttatási kereten belül kezelheti. Az illetmény-többlettel járó létszámcseréket egyeztetni köteles a felügyeleti szervvel.
(6) Fentieken túlmenő előirányzat módosítás – bér, munkaadókat terhelő járulék, létszám – csak a Képviselő-testület rendelete alapján történhet.
(7) Ezen rendelet, valamint a jóváhagyott előirányzaton belüli gazdálkodás be nem tartása fegyelmi felelősségre vonással járhat.
(8) A jegyző év közben figyelemmel kíséri az önkormányzati költségvetési szervek létszám- és bérgazdálkodását, a törvényi előírások betartását.
(9) A költségvetési szerv saját döntésével a Képviselő-testület által meghatározott feladat-, illetékességi és működési körét nem változtathatja meg.
20. § Az év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet a 2. sz tájékoztató szerint fogadja el a Képviselő-testület.
21. § Az Önkormányzat a költségvetési évet követő három év tervezett bevételi és kiadási előirányzatainak keretszámait főbb csoportok szerinti bontásban a 6 sz. tájékoztatók szerint határozza meg.
22. § (1) Az Önkormányzat intézményeinek nettósított költségvetési támogatását a Képviselő-testület havi 1/12 szerinti (vagy az intézmény-finanszírozási terv szerinti) ütemezésben biztosítja. Ettől eltérni csak beruházások és felújítások esetén lehet. Az intézményfinanszírozási tervet legkésőbb 2021. március 31-ig be kell nyújtani a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi ügyintézőjéhez.
(2) Az önkormányzati intézmények a részükre jóváhagyott költségvetési irányszámokra építve – havi lebontásban – likviditási tervet kötelesek készíteni, amelyet a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi ügyintézőjénél kell leadni 2021. március 31-ig.
23. § (1) Az Önkormányzat költségvetési szerve a tartozásállományáról a jegyző által meghatározott formában és adattartalommal köteles adatszolgáltatást teljesíteni. Az adatszolgáltatást a költségvetési szerv havonta, egy alkalommal, az esedékesség hónapját követő hó 5. napjáig az általa elismert, lejárt határidejű tartozásállomány tekintetében (nemleges adat esetében is) a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi ügyintézője részére teljesíti.
(2) Önkormányzati biztost kell kirendelni, ha az Önkormányzat által fenntartott költségvetési szerv 30 napon túli tartozásállományának mértéke eléri éves előirányzatának 10 %-át vagy a 150 millió Ft-ot és e tartozását egy hónap alatt nem képes 30 nap alá szorítani.
(3) Az önkormányzati biztos kijelölésével egyidejűleg a polgármester köteles vizsgálatot elrendelni a költségvetési szerv vezetője és gazdasági vezetője személyi felelősségének megállapítására a tartozásállomány létrejöttével összefüggésben.
(4) Az Önkormányzat és költségvetési szervei beszerzéseire a közbeszerzésekről szóló törvény értékhatára az irányadó.
(5) A Képviselő-testület feljogosítja a gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerveit a tárgyi eszköz felújítási pénzeszközökkel való önálló gazdálkodásra.
(6) A meglévő tárgyi eszköz helyett csak akkor szerezhető be új tárgyi eszköz, ha a meglévő tárgyi eszköz nulláig leíródott (nettó érték nulla) vagy megsemmisült, továbbá, ha a rendeltetésszerű használatra alkalmatlanná vált, elavult vagy üzemeltetése gazdaságtalan.
(7) A költségvetési szerv vezetője szakmailag és gazdaságilag felelős a feladatai ellátásához a költségvetési szerv vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért, az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért, a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyságért, a gazdaságosságért és az eredményességért, követelményeinek érvényesítésért, annak teljességéért és hitelességéért, a gazdálkodási lehetőségek és a kötelezettségek összhangjáért, az intézményi számviteli rendért, a belső ellenőrzés és a belső kontrollok megszervezéséért és működéséért.
24. § (1) A közalkalmazottak garantált illetménye az éves költségvetési törvényben foglaltaknak megfelelő mértékű.
(2) A Képviselő-testület a 2021. évi köztisztviselői illetményalapot 46.380,-Ft-ban állapítja meg.
(3) A költségvetésben teljesítményösztönzés céljából a köztisztviselői alapilletmény maximum 50%-os eltérítése került megtervezésre.
(4) A személyi juttatások keret terhére 1 havi illetmény kifizetését a Képviselő-testület engedélyezi.
(5) A közalkalmazottak és köztisztviselők részére minden hónap 5. napjáig esedékes az illetmény kifizetés.
(6) A köztisztviselőknek, a közalkalmazottaknak és a Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott munkavállalóknak havonta a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott mértékű bankszámla-hozzájárulás jár, melynek kifizetése minden hónap 15. napjáig esedékes.
(7) A Képviselő-testület a gyermekintézményekben és a szociális intézményekben 2021. évben érvényes térítési díjakat a 8.sz. tájékoztató szerint hagyja jóvá.
(8) A Képviselő-testület a 2021. évben a Cafetéria szabályzat alapján nyújt támogatást a közalkalmazottak és köztisztviselők részére.
A közpénzek felhasználásával, átláthatóságával, nyilvánosságával kapcsolatos rendelkezések
25. § (1) Az államháztartás alrendszereiből nyújtott 200 ezer forintot meghaladó nem normatív, céljellegű, működési és fejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek nevére, a támogatás céljára, összegére, továbbá a támogatási program megvalósítási helyére és a döntés idejére vonatkozó adatokat az Önkormányzat honlapján közzé kell tenni, legkésőbb a döntés meghozatalát követő 60 napon belül. Honlapon történő közzététel esetén az adatok hozzáférhetőségét legalább 5 évig biztosítani kell.
(2) Az intézmények vezetői a nettó 5.000.000 forintot elérő vagy azt meghaladó értékű beszerzések és közbeszerzések körében megkötött szerződésekre vonatkozó adatokat a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi ügyintézőjének a szerződés létrejöttét követő 8 napon belül írásban kötelesek bejelenteni. A pénzügyi ügyintéző a jelentett adatokat az (1) bekezdésben meghatározott módon közzéteszi.
(3) Az értékesítésre kijelölt ingatlanok és 500 ezer forintot meghaladó értékű ingóságok listáját az
(1) bekezdésben meghatározott módon közzé kell tenni. A közzétételről az intézményvezetők és a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi ügyintézője gondoskodnak.
Záró rendelkezések
26. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2021. január 01. napjától kell alkalmazni.
(2) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.