Jászjákóhalma Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2023. (III. 13.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2023. évi költségvetéséről

Hatályos: 2023. 03. 14

Jászjákóhalma Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2023. (III. 13.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2023. évi költségvetéséről

2023.03.14.

Jászjákóhalma Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotó hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Jászjákóhalma Községi Önkormányzat és intézményei 2023. évi költségvetéséről a következő rendeletet alkotja.

I. Fejezet

Általános rendelkezés

1. § A rendelet hatálya kiterjed Jászjákóhalma Községi Önkormányzatra (a továbbiakban Önkormányzat), a Képviselő-testületre, annak bizottságaira, és az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre.

II. Fejezet

Az Önkormányzat összesített 2023. évi költségvetése

2. § A Képviselő-testület az Önkormányzat önkormányzati szinten összesített 2023. évi költségvetési kiadási és bevételi főösszegét 1.513.510.316 forintban állapítja meg.

3. § (1) Az Önkormányzat összevont 2023. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként a Képviselő-testület az Önkormányzat – beleértve a költségvetési szerveit – 2023. évi költségvetésének

a) a finanszírozási műveletek bevételével csökkentett bevételi főösszegét 781 606 192 Ft- ban,

b) a finanszírozási kiadásokkal csökkentett kiadási főösszegét 1 144 124 510 Ft-ban állapítja meg.

(2) Az Önkormányzat 2023. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként:

a) önkormányzatok működési támogatása 209 072 932 Ft

b) önkormányzatok fejlesztési támogatása 0 Ft

c) működési és fejlesztési célú támogatások államháztartáson belülről 377 707 837 Ft amelyből:

ca) működési célú támogatások 19 868 513 Ft

cb) felhalmozási célú támogatások 357 839 324 Ft

d) közhatalmi bevételek 182 103 000 Ft

e) működési bevételek 11 879 005 Ft

f) felhalmozási bevételek 0 Ft

g) működési és felhalmozási célú átvett pénzeszközök 0 Ft

(3) Az Önkormányzat 2023. évi finanszírozási bevételeinek összege 731 904 124 Ft amelyből:

a) hitel,-kölcsönfelvétel államháztartáson kívülről 204 309 923 Ft

b) belföldi finanszírozás bevételei 0 Ft

c) külföldi finanszírozás bevételei 0 Ft

d) adóssághoz nem kapcsolódó származékos ügyletek bevételei 0 Ft

e) előző évi pénzmaradvány 362 518 318 Ft

f) államháztartáson belüli megelőlegezés 8 243 893 Ft

g) központi irányító szervi támogatás 156 831 990 Ft

(4) Az Önkormányzat összesített bevételeiből

a) a kötelező feladatok bevételei 1 486 413 298 Ft

b) az önként vállalt feladatok bevételei 18 134 349 Ft

c) állami (államigazgatási) feladatok bevételei 0 Ft

4. § (1) Az Önkormányzat összevont 2023. évi kiemelt kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak:

a) működési költségvetési kiadás 443 421 917 Ft

aa) személyi juttatások 197 922 542 Ft

ab) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 24 031 210 Ft

ac) dologi kiadások 200 187 227 Ft

ad) ellátottak pénzbeli juttatásai 4 610 00 Ft

ae) egyéb működési célú kiadások 16 670 938 Ft

af) céltartalék 0 Ft

b) felhalmozási költségvetési kiadás 700 702 593 Ft

ba) beruházások 81 378 000 Ft

bb) felújítások 619 324 593 Ft

bc) egyéb felhalmozási kiadások 0 Ft

c) finanszírozási kiadások 369 385 806 Ft

ca) belföldi finanszírozás kiadásai 165 075 883 Ft (amelyből államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése 8 243 893 Ft, központi irányító szervi támogatás 156 831 990 Ft)

cb) külföldi finanszírozás kiadásai 0 Ft

cc) rövid lejáratú hitelek, kölcsönök törlesztése 204 309 923 Ft

(2) Az Önkormányzat összesített kiadásaiból

a) a kötelező feladatok kiadásai 1 486 413 298 Ft

b) az önként vállalt feladatok kiadásai 27 097 018 Ft

c) állami (államigazgatási) feladatok kiadásai 0 Ft

(3) A kiadásokat beruházásonként a 20. melléklet, felújításonként a 21. melléklet tartalmazza.

(4) Az Önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásai, szociális, rászorultság jellegű ellátásai a társadalom, szociálpolitikai és egyéb juttatások támogatások 4 610 000 Ft.

(5) A költségvetési évben az Önkormányzat nem határoz meg olyan fejlesztési célt, amely megvalósításához a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 10/C szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé.

5. § (1) A költségvetési egyenleg

a) működési cél szerint 131 516 124 Ft többlet

b) felhalmozási cél szerint 131 516 124 Ft hiány

(2) Az Önkormányzat 2023. évi többletének felhasználása az alábbi finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel történik

a) értékpapír vásárlása, visszavásárlása 0 Ft

aa) működési célú 0 Ft

ab) felhalmozási célú 0 Ft

b) hitel, kölcsön törlesztése 204 309 923 Ft

ba) működési céú 0 Ft

bb) felhalmozási célú 204 309 923 Ft

c) szabad pénzeszköz betétként való elhelyezése 0 Ft

ca) működési célú 0 Ft

cb) felhalmozási célú 0 Ft

(3) Az Önkormányzat 2023. évi hiányának finanszírozása az alábbiak szerint történik

a) belső finanszírozással 0 Ft

b) külső finanszírozással 204 309 923 Ft

(4) A belső finanszírozáson belül

a) az előző évek pénzmaradványának, vállalkozási maradványának igénybevétele 362 518 318 Ft

aa) működési célú 362 518 318 Ft

ab) felhalmozási célú 0 Ft

b) korábban vásárolt értékpapír értékesítése 0 Ft

ba) működési célú 0 Ft

bb) felhalmozási célú 0 Ft

c) betétként elhelyezett szabad pénzeszköz visszavonása 0 Ft

ca) működési célú 0 Ft

cb) felhalmozási célú 0 Ft

(5) A külső finanszírozáson belül 204 309 923 Ft

a) értékpapír kibocsátása 0 Ft

aa) működési célú 0 Ft

ab) felhalmozási célú 0 Ft

b) hitel, kölcsön felvétele 204 309 923 Ft

ba) működési célú 0 Ft

bb) felhalmozási célú 204 309 923 Ft

6. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2023. évre összesített – közfoglalkoztatottak nélküli – létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg

a) átlagos statisztikai állományi létszám – átlaglétszám –54 fő, amelyből

aa) köztisztviselők (Polgármesteri Hivatal) 11 fő

ab) közalkalmazottak (Poldermann Júlia Óvoda) 13 fő

ac) közalkalmazottak (Önkormányzat) 8 fő

ad) polgármester 1 fő

ae) választott tisztségviselők 6 fő

b) a közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzata 15 fő

(2) A Képviselő-testület a létszámkeretet a gazdasági szervezettel rendelkező, valamint a gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervenkénti bontásban az 5. mellékletben, a 9. mellékletben és a 13. mellékletben feltüntetettek szerint állapítja meg.

(3) Létszámkeret emelésére kizárólag a Képviselő-testület jogosult.

(4) A megüresedett álláshelyek betöltésére csak a polgármester előzetes engedélye alapján kerülhet sor. Az átmenetileg betöltetlen álláshelyekre jutó személyi juttatások előirányzatával úgy kell gazdálkodni, hogy az álláshely az év bármely időpontjában betölthető legyen.

7. § (1) Az Önkormányzat költségvetési mérlegét az 1. melléklet, a kötelező vállalt feladatainak előirányzatait a 2. melléklet, az önként vállalt feladatainak előirányzatait 3. melléklet, államigazgatási feladatait a 4. melléklet tartalmazza.

(2) Működési és felhalmozási célú bevételeket és kiadásokat a 17. melléklet és 18. melléklet szerint hagyja jóvá.

(3) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletből adódó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapítását a 19. melléklet tartalmazza.

(4) Az önkormányzat általános működése és ágazati feladatai támogatásának alakulását jogcímenként a 25. melléklet részletezi.

(5) Az államháztartáson kívülre cél jelleggel juttatott támogatásokat az 23. melléklet, az önkormányzat által közvetett támogatásokat a 26. melléklet mutatja be.

(6) Az elismert tartozás állományt a 22. melléklet tartalmazza. Önkormányzat és költségvetési szervei 30 napot meghaladó tartozásállománnyal nem rendelkeznek.

(7) A Képviselő-testület felhatalmazza a költségvetési szervek vezetőit és a polgármestert a 2023. évi költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a kiadások teljesítésére.

(8) Az értékpapír kibocsátása értékhatárra tekintet nélkül a Képviselő-testület hatásköre.

(9) A hitel, kölcsön felvétele és törlesztése értékhatárra tekintet nélkül a Képviselő-testület hatásköre.

(10) A szabad pénzeszközök betétben vagy értékpapírban való elhelyezésére a polgármester jogosult. A betét és az értékpapír elhelyezéséről az elhelyezést követő testületi ülésen tájékoztatni köteles a testületet.

8. § (1) Az Önkormányzat összevont költségvetésében a céltartalék 0 Ft.

(2) Az általános és céltartalék feletti rendelkezési jogát a Képviselő-testület nem ruházza át.

III. Fejezet

Az Önkormányzat, mint költségvetési szerv költségvetése

9. § (1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat 2023. évi költségvetési főösszegét 1 350 323 435 forintban állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2023. évi kiadási – és ezen belül kiemelt – előirányzatait az 5. melléklet, a kötelező feladatainak előirányzatait a 6. melléklet, az önként vállalt feladatainak előirányzatait a 7. melléklet, az államigazgatási feladatait a 8. melléklet szerint állapítja meg.

(3) Az Önkormányzat, mint költségvetési szerv bevételeiből

a) a kötelező feladatok bevételei 1 332 189 086 Ft

b) az önként vállalt feladatok bevételei 18 134 349 Ft

c) állami (államigazgatási) feladatok bevételei 0 Ft

(4) Az Önkormányzat, mint költségvetési szerv kiadásaiból

a) a kötelező feladatok kiadásai 1 323 226 417 Ft

b) az önként vállalt feladatok kiadásai 27 097 018 Ft

c) állami (államigazgatási) feladatok kiadásai 0 Ft

IV. Fejezet

Az Önkormányzat Polgármesteri Hivatalának költségvetése

10. § (1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete a Polgármesteri Hivatal költségvetési szerv 2023. évi költségvetési főösszegét 81 407 645 forintban állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület 2023. évi intézményi költségvetési bevételi és kiadási (ezen belül kiemelt) előirányzatait a 13. melléklet, a kötelező feladatainak előirányzatait a 14. melléklet, az önként vállalt feladatainak előirányzatait a 15. melléklet, az államigazgatási feladatokat a 16. melléklet szerint állapítja meg.

(3) A Polgármesteri Hivatal, mint költségvetési szerv bevételeiből

a) a kötelező feladatok bevételei 81 407 645 Ft

b) az önként vállalt feladatok bevételei 0 Ft

c) állami (államigazgatási)feladatok bevételei 0 Ft

(4) A Polgármesteri Hivatal, mint költségvetési szerv kiadásaiból

a) a kötelező feladatok kiadásai 81 407 645 Ft

b) az önként vállalt feladatok kiadásai 0 Ft

c) állami (államigazgatási) feladatok kiadásai 0 Ft

V. Fejezet

Az Önkormányzat Poldermann Júlia Óvoda költségvetési szervének költségvetése

11. § (1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete a Poldermann Júlia Óvoda költségvetési szerv 2023. évi költségvetési főösszegét 81 779 236 forintban állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület 2023. évi intézményi költségvetési bevételi és kiadási – és ezen belül kiemelt - előirányzatait a 9. melléklet, a kötelező feladatainak előirányzatait a 10. melléklet, az önként vállalt feladatainak előirányzatait a 11. melléklet, az államigazgatási feladatokat a 12. melléklet szerint állapítja meg.

(3) A Poldermann Júlia Óvoda, mint költségvetési szerv bevételeiből

a) a kötelező feladatok bevételei 81 759 236 Ft

b) az önként vállalt feladatok bevételei 0 Ft

c) állami (államigazgatási) feladatok bevételei 0 Ft

(4) A Poldermann Júlia Óvoda, mint költségvetési szerv kiadásaiból

a) a kötelező feladatok kiadásai 81 759 236 Ft

b) az önként vállalt feladatok kiadásai 0 Ft

c) állami (államigazgatási)feladatok kiadásai 0 Ft

12. § A Képviselő-testület a 2023. évi, több éves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban az 27. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi éves előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.

VI. Fejezet

A 2023. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

13. § (1) Az éves költségvetés végrehajtását

a) az alapító okiratokban előírt, illetve engedélyezett, valamint az intézmények szervezeti és működési szabályzataiban részletezett feladatkörökben és kötelezettségek mellett,

b) a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata követelményeinek érvényesítésével,

c) a gazdálkodási és számviteli, továbbá belső ellenőrzési előírások betartásával kell biztosítani.

(2) Az Önkormányzat 2023. évi költségvetése az alábbi célok megvalósítását tűzte ki

a) az Önkormányzat feladatát képező helyi közszolgáltatások biztosítását, ezen belül

aa) az Önkormányzat által fenntartott intézmények üzemeltetését, működési feltételük biztosítását, figyelemmel az ésszerűen takarékos gazdálkodás követelményeire,

ab) az Önkormányzatra háruló szociálpolitikai feladatok ellátását, anyagi hátterének megteremtését, ezen belül a rászorultság elvének erősítését,

ac) a feladatellátás színvonalának emelése érdekében élni kell a különféle pályázatok adta pénzügyi lehetőségekkel.

b) az Önkormányzat felhalmozási tevékenységén belül

ba) elsődlegesen az előző évről áthúzódó beruházások pénzügyi fedezetét szükséges biztosítani,

bb) ) a felújításoknál a fontossági sorrendet a műszaki szükségesség szerint kell meghatározni,

bc) a beruházási feladatok esetében is indokolt a pályázati lehetőségekkel élni, a tervezett feladatokhoz rendelt előirányzatok önrészének is lehet tekinteni.

(3) Az éves költségvetés végrehajtása során e rendelet hatálya alá tartozó szerveknek a közbeszerzésekről szóló törvény hatálya alá tartozó beszerzéseik megvalósítása során a közbeszerzésekről szóló törvényt és a vonatkozó helyi szabályzatot alkalmazni kell.

(4) A költségvetési szervek minden pénzmozgásról kötelesek elszámolni. A költségvetési szervek minden költségvetési bevétele és költségvetési kiadása költségvetésük részét képezi.

(5) Az éves költségvetés végrehajtását

a) az alapító okiratokban előírt, illetve engedélyezett, valamint az intézmények szervezeti és működési szabályzataiban részletezett feladatkörökben és kötelezettségek mellett,

b) a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata követelményeinek érvényesítésével,

c) a gazdálkodási és számviteli, továbbá belső ellenőrzési előírások betartásával kell biztosítani.

(6) A költségvetés végrehajtása során tárgyévi fizetési kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig – a saját bevételek teljesülési ütemére figyelemmel – vállalható és kifizetések is ezen összeghatárig rendelhetők el, kivéve a jogszabályon, bírósági, illetve államigazgatási jogerős határozaton alapuló kötelezettségeket és járandóságokat, valamint ha törvényben, kormányrendeletben megállapított támogatásra, ellátásra vonatkozó jogosultság eredményezhet előirányzatot meghaladó kiadást.

(7) A költségvetés végrehajtásakor kiemelt figyelmet kell fordítani az előirányzott bevételek beszedésére. A kötelezettségvállalások megtörténte előtt meg kell győződni arról, hogy az időarányos működési és felhalmozási bevételek realizálódtak-e. Amennyiben a kiadások halaszthatók, csak későbbi időpontban – a bevételek teljesülése után – vállalható kötelezettség. A közüzemi számlák határidőben teljesítendők. A szigorú takarékos gazdálkodásról minden költségvetési szerv vezetőjének gondoskodnia kell.

(8) Tárgyéven túli fizetési kötelezettség csak olyan mértékben vállalható, amely a kötelezettségvállalás időpontjában ismert feltételek mellett az esedékesség időpontjában, a rendeltetésszerű működés veszélyeztetése nélkül finanszírozható, kivéve a jogszabályon, jogerős bírósági, illetve közigazgatási döntésen alapuló kötelezettségeket.

(9) A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, amelyből egyértelműen megállapítható a tényleges feladatmutató teljesülése.

(10) Az Önkormányzat által adott támogatások folyósítására kizárólag támogatói megállapodás alapján kerülhet sor. A megállapodásban rögzíteni kell a támogatás összegét, célját, a rendeltetésszerű felhasználás kötelezettségét, az éves elszámolási kötelezettséget, a támogató ellenőrzési kötelezettségét, az előírt számadási kötelezettséget, annak elmaradása és a nem cél szerinti felhasználás esetén a következményt. A támogatás több ütemben történő folyósítása esetén a támogatott részszámadásra és végszámadásra köteles. A következő ütem folyósítása csak az előző ütem cél jellegű felhasználását igazoló részszámadás teljesítését követően történhet.

(11) Az átadott pénzeszköz célirányos felhasználásának ellenőrzéséről, dokumentálásáról, a felhasználást igazoló bizonylatmásolatok őrzéséről a Polgármesteri Hivatal pénzügyi ügyintézője gondoskodik. Az ellenőrzés fő célja annak megállapítása, hogy a támogatást a támogatói megállapodásban rögzítetteknek megfelelően használták-e fel. Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő szervezetek részére újabb támogatás 3 évig, illetve a visszafizetés időpontjáig nem folyósítható.

(12) Az Önkormányzatnál és az általa fenntartott intézményekben a kiadások készpénzben történő teljesítésének esetei: az 50.000 Ft értékhatár alatti kifizetések és a segélyekhez kapcsolódó kifizetések lehetnek.

14. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról megbízott belső ellenőr útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

15. § (1) A közszolgálati és államigazgatási feladatok folyamatos működése érdekében, valamint az Önkormányzat működési hiányának finanszírozásához a Képviselő-testület dönt a folyószámlahitel-keret igénybe vételéről, melyet a naptári éven belül vissza kell fizetni.

(2) Átmenetileg szabad pénzeszközök pénzintézetnél történő lekötéséről a polgármester gondoskodik.

16. § (1) A polgármester kötelezettséget vállalhat a költségvetésben biztosított működési bevételek kereten belül

a) a beruházási előkészítő munkák, és a karbantartási munkák megrendelésénél,

b) közvetlen életveszély,

c) intézmény működésének akadályoztatása,

d) azonnali intézkedést igénylő ügyek esetén

(2) A Képviselő-testület 500.000 forint keretösszeget biztosít a polgármester számára a saját hatáskörben történő felhasználásra.

(3) Az (1) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján tett intézkedések esetében a polgármester a Képviselő-testületet utólag tájékoztatni köteles.

17. § Az Önkormányzat és a költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai év közben módosíthatóak.

18. § (1) A helyi előirányzat-változások tartalmuk szerint az alábbiak lehetnek

a) pótelőirányzatok, előző évi pénzmaradványok és elrendelt zárolások esetén a költségvetés főösszegeinek módosítása,

b) ténylegesen elért többlet bevétel esetén a költségvetés főösszegeinek módosítása,

c) a jóváhagyott kiadási, bevételi, támogatási főösszeg változatlansága mellett - fejezetek, címek, alcímek, előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok közötti -átcsoportosítások.

(2) A bevételi előirányzatok csak azok túlteljesítése esetén növelhetők. A bevételek elmaradása esetén azokat csökkenteni kell. A költségvetési szerveknél, intézményeknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után az önkormányzati támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok, amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, nem teljesíthetők.

(3) A helyi önkormányzat, valamint az általa irányított költségvetési szervek követeléséről lemondani csak törvényben vagy helyi önkormányzati rendeletben meghatározott esetekben és módon lehet.

19. § (1) A gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv vezetője előirányzat-módosítási hatáskörében a jóváhagyott bevételi előirányzatain felül többletbevételének a 14. § (1) bekezdésében foglalt likviditási célú hitelállomány törlesztésére fordított összegén felüli részével a kiadási és bevételi előirányzatait megemelheti.

(2) Saját hatáskörű előirányzat-módosítás támogatás-többlet igénnyel sem a költségvetési évben, sem a következő években nem járhat.

(3) Az előző évi maradvány a felügyeleti szerv felülvizsgálatát követően az intézményi hatáskörű előirányzat-módosítás után használható fel.

(4) A saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításról az intézmények az éves gazdálkodásról szóló beszámoló keretében adnak számot.

(5) A költségvetési szerv vezetője az évközi létszám mozgásokat a költségvetésben jóváhagyott személyi juttatási kereten belül kezelheti. Az illetmény-többlettel járó létszám cseréket egyeztetni köteles a felügyeleti szervvel.

(6) Fentieken túlmenő előirányzat módosítás – bér, munkaadókat terhelő járulék, létszám – csak a Képviselő-testület rendelete alapján történhet.

(7) Ezen rendelet, valamint a jóváhagyott előirányzaton belüli gazdálkodás be nem tartása fegyelmi felelősségre vonással járhat.

(8) A jegyző év közben figyelemmel kíséri az önkormányzati költségvetési szervek létszám- és bérgazdálkodását, a törvényi előírások betartását.

(9) A költségvetési szerv saját döntésével a Képviselő-testület által meghatározott feladat-, illetékességi és működési körét nem változtathatja meg.

20. § Az év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet a 24. melléklet szerint fogadja el a Képviselő-testület.

21. § Az Önkormányzat a költségvetési évet követő három év tervezett bevételi és kiadási előirányzatainak keretszámait főbb csoportok szerinti bontásban a 28. melléklet, a 29. melléklet, a 30. melléklet és a 31. melléklet szerint határozza meg.

22. § (1) Az Önkormányzat intézményeinek nettósított költségvetési támogatását a Képviselő-testület havi 1/12 szerinti (vagy az intézmény-finanszírozási terv szerinti) ütemezésben biztosítja. Ettől eltérni csak beruházások és felújítások esetén lehet. Az intézményfinanszírozási tervet legkésőbb 2023. március 31-ig be kell nyújtani a Polgármesteri Hivatal pénzügyi ügyintézőjéhez.

(2) Az önkormányzati intézmények a részükre jóváhagyott költségvetési irányszámokra építve – havi lebontásban–likviditási tervet kötelesek készíteni, amelyet a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi ügyintézőjénél kell leadni 2023. március 31-ig.

23. § (1) Az Önkormányzat költségvetési szerve a tartozásállományáról a jegyző által meghatározott formában és adattartalommal köteles adatszolgáltatást teljesíteni. Az adatszolgáltatást a költségvetési szerv havonta, egy alkalommal, az esedékesség hónapját követő hó 5. napjáig az általa elismert, lejárt határidejű tartozásállomány tekintetében (nemleges adat esetében is) a Polgármesteri Hivatal pénzügyi ügyintézője részére teljesíti.

(2) Önkormányzati biztost kell kirendelni, ha az Önkormányzat által fenntartott költségvetési szerv 30 napon túli tartozásállományának mértéke eléri éves előirányzatának 10 %-át vagy a 150 millió Ft-ot és e tartozását egy hónap alatt nem képes 30 nap alászorítani.

(3) Az önkormányzati biztos kijelölésével egyidejűleg a polgármester köteles vizsgálatot elrendelni a költségvetési szerv vezetője és gazdasági vezetője személyi felelősségének megállapítására a tartozásállomány létrejöttével összefüggésben.

(4) Az Önkormányzat és költségvetési szervei beszerzéseire a közbeszerzésekről szóló törvény értékhatára az irányadó.

(5) A Képviselő-testület feljogosítja a gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerveit a tárgyi eszköz felújítási pénzeszközökkel való önálló gazdálkodásra.

(6) A meglévő tárgyi eszköz helyett csak akkor szerezhető be új tárgyi eszköz, ha a meglévő tárgyi eszköz nulláig leíródott (nettó érték nulla) vagy megsemmisült, továbbá, ha a rendeltetésszerű használatra alkalmatlanná vált, elavult vagy üzemeltetése gazdaságtalan.

(7) A költségvetési szerv vezetője szakmailag és gazdaságilag felelős a feladatai ellátásához a költségvetési szerv vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért, az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért, a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyságért, a gazdaságosságért és az eredményességért, követelményeinek érvényesítésért, annak teljességéért és hitelességéért, a gazdálkodási lehetőségek és a kötelezettségek összhangjáért, az intézményi számviteli rendért, a belső ellenőrzés és a belső kontrollok megszervezéséért és működéséért.

24. § (1) A közalkalmazottak garantált illetménye az éves költségvetési törvényben foglaltaknak megfelelő mértékű.

(2) A Képviselő-testület a 2023. évi köztisztviselői illetményalapot 56 000 Ft-ban állapítja meg.

(3) A költségvetésben teljesítmény ösztönzés céljából a köztisztviselői alapilletmény maximum 50%-os eltérítése került megtervezésre.

(4) A személyi juttatások keret terhére 1 havi illetmény kifizetését a Képviselő-testület engedélyezi.

(5) A közalkalmazottak és köztisztviselők részére minden hónap 5. napjáig esedékes az illetmény kifizetés.

(6) A köztisztviselőknek, a közalkalmazottaknak és a Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott munkavállalóknak havonta a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott mértékű bankszámla-hozzájárulás jár, melynek kifizetése minden hónap 15. napjáig esedékes.

(7) A Képviselő-testület a 2023. évben a Cafetéria szabályzat alapján nyújt támogatást a közalkalmazottak és köztisztviselők részére.

25. § (1) Az államháztartás alrendszereiből nyújtott 300 ezer forintot meghaladó nem normatív, céljellegű, működési és fejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek nevére, a támogatás céljára, összegére, továbbá a támogatási program megvalósítási helyére és a döntés idejére vonatkozó adatokat az Önkormányzat honlapján közzé kell tenni, legkésőbb a döntésmeghozatalát követő 60 napon belül. Honlapon történő közzététel esetén az adatok hozzáférhetőségét legalább 5 évig biztosítani kell.

(2) Az intézmények vezetői a nettó 5 000 000 forintot elérő vagy azt meghaladó értékű beszerzések és közbeszerzések körében megkötött szerződésekre vonatkozó adatokat a Polgármesteri Hivatal pénzügyi ügyintézőjének a szerződés létrejöttét követő 8 napon belül írásban kötelesek bejelenteni. A pénzügyi ügyintéző a jelentett adatokat az (1) bekezdésben meghatározott módon közzéteszi.

(3) Az értékesítésre kijelölt ingatlanok és 500 ezer forintot meghaladó értékű ingóságok listáját az (1) bekezdésben meghatározott módon közzé kell tenni. A közzétételről az intézményvezetők és a Polgármesteri Hivatal pénzügyi ügyintézője gondoskodnak.

26. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2023. január 01. napjától kell alkalmazni.

(2) A képviselő-testület – az Áht. 25. § rendelkezései alapján – felhatalmazza a polgármestert, hogy 2023. január 1-jétől a 2023. évi költségvetési rendelet elfogadásáig a helyi bevételeket folytatólagosan szedje be és a kiadásokat időarányosan teljesítse.

(3) A költségvetés előirányzatai között szereplő Európai Uniós forrásból finanszírozott, még el nem bírált, vagy tartaléklistán szereplő fejlesztési feladatokra a támogatási szerződés megkötéséig kiadás nem teljesíthető.

27. § Ez a rendelet 2023. március 14-én lép hatályba.