Jászjákóhalma Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2025. (III. 12.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 03. 13

Jászjákóhalma Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2025. (III. 12.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 03. 13

[1] Jászjákóhalma Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az adott költségvetési évben megvalósításra váró jogszabályban meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatai ellátása, a feladatellátáshoz szükséges források, kiadások és létszámok meghatározása érdekében figyelembe veszi a hatályos jogszabályok előírásait, az önkormányzat korábbi döntéseit, elnyert pályázatait, a különböző megállapodásokat, szerződéseket és mindezekre tekintettel az egységes önkormányzati költségvetés kialakítása, az önkormányzati költségvetés bevételi és kiadási oldala közötti egyensúly biztosítása céljából kinyilvánítja, hogy a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdés alapján a helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése, melyből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatait.

[2] A rendelet célja a Jászjákóhalma Községi Önkormányzat 2025. évi gazdálkodásának alapját képező költségvetésének megalkotása, a költségvetés egyensúlyának, a közpénzekkel való szabályszerű, átlátható, ellenőrizhető gazdálkodásának jogszabályi biztosítása.

[3] Jászjákóhalma Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. §-a, valamint a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) b) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a pénzügyi bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

Általános rendelkezés

1. § A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat Képviselő-testületére és annak bizottságaira, az Önkormányzatra, valamint annak költségvetési szerveire.

Az Önkormányzat összesített 2025. évi költségvetése

2. § A Képviselő-testület az Önkormányzat önkormányzatiszinten összesített 2025. évi költségvetési kiadási és bevételi főösszegét 1 255 466 658 forintban állapítja meg.

Az Önkormányzat összevont 2025. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként

3. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat – beleértve a költségvetési szerveit – 2025. évi költségvetésének

a) a finanszírozási műveletek bevételével csökkentett bevételi főösszegét 698 079 472 Ft- ban,

b) a finanszírozási kiadásokkal csökkentett kiadási főösszegét 872 665 305 Ft-ban állapítja meg.

(2) Az Önkormányzat 2025. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként:

a) önkormányzatok működési támogatása 376 288 068 Ft

b) önkormányzatok fejlesztési támogatása 0 Ft

c) működési és felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről 158 423 944 Ft amelyből:

ca) működési célú támogatások 33 490 328 Ft

cb) felhalmozási célú támogatások 124 933 616 Ft

d) közhatalmi bevételek 122 900 000 Ft

e) működési bevételek 21 864 460 Ft

f) felhalmozási bevételek 12 003 000 Ft

g) működési és felhalmozási célú átvett pénzeszközök 6 600 000 Ft

(3) Az Önkormányzat 2025. évi finanszírozási bevételeinek összege 557 387 186 Ft amelyből:

a) hitel-, kölcsön felvétel államháztartáson kívülről 95 903 431 Ft

b) belföldi finanszírozás bevételei 0 Ft

c) külföldifinanszírozásbevételei 0 Ft

d) adóssághoz nem kapcsolódó származékos ügyletek bevételei 0 Ft

e) előző évi pénzmaradvány 185 099 304 Ft

f) Államháztartáson belüli megelőlegezés 0 Ft

g) központi irányítószervi támogatás 276 384 451 Ft

(4) Az Önkormányzat összesített bevételeiből

a) a kötelező feladatok bevételei: 1 225 074 159 Ft

b) az önként vállalt feladatok bevételei: 30 392 499 Ft

c) állami (államigazgatási)feladatok bevételei: 0 Ft

4. § (1) Az Önkormányzat összevont 2025. évi kiemelt kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak

a) működési költségvetési kiadás 609 330 878 Ft

aa) személyi juttatások: 308 780 402 Ft

ab) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó: 39 488 049 Ft

ac) dologi kiadások: 228 894 707 Ft

ad) ellátottak pénzbeli juttatásai: 4 791 000 Ft

ae) egyéb működési célú kiadások: 27 376 720 Ft

af) céltartalék 0 Ft

b) felhalmozási költségvetési kiadás 263 334 427 Ft

ba) beruházások 258 254 427 Ft

bb) felújítások 5 080 000 Ft

c) finanszírozási kiadások 382 801 353 Ft amelyből:

ca) belföldi finanszírozás kiadásai 286 897 922 Ft (államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése 10 513 471 Ft, központi irányítószervi támogatás 276 384 451 Ft)

cb) külföldi finanszírozás kiadásai 0 Ft

cc) rövid lejáratú hitelek, kölcsönök törlesztése 95 903 431 Ft

(2) Az Önkormányzat fősszesített kiadásaiból

a) a kötelező feladatok kiadásai: 1 222 675 788 Ft

b) az önként vállalt feladatok kiadásai: 32 790 870 Ft

c) állami (államigazgatási)feladatok kiadásai: 0 Ft

(3) A kiadásokat beruházásonként a 20. melléklet, felújításonként a 21. melléklet tartalmazza.

(4) Az Önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásai, szociális, rászorultság jellegű ellátásai a társadalom, szociálpolitikai és egyéb juttatások támogatások: 4 791 000 Ft.

(5) A költségvetési évben az Önkormányzat nem határoz meg olyan fejlesztési célt, amely megvalósításához a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény(a továbbiakban: Stabilitási Tv.) 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé.

5. § (1) A költségvetési egyenleg

a) működési cél szerint 61 413 055 Ft hiány

b) felhalmozási cél szerint 61 413 055 Ft többlet

(2) Az Önkormányzat 2025. évi többletének felhasználása az alábbi finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel történik:

a) értékpapír vásárlása, visszavásárlása 0 Ft

aa) működési célú 0 Ft

ab) felhalmozási célú 0 Ft

b) hitel, kölcsön törlesztése 0 Ft

ba) működési célú 0 Ft

bb) felhalmozási célú 95 903 431 Ft

c) szabad pénzeszköz betétként való elhelyezése 0 Ft

ca) működési célú 0 Ft

cb) felhalmozási célú 0 Ft

(3) Az Önkormányzat 2025. évi hiányának finanszírozása az alábbiak szerint történik:

a) belső finanszírozással 281 002 735 Ft

b) külső finanszírozással 0 Ft

(4) A belső finanszírozáson belül

a) az előző évek pénzmaradványának, vállalkozási maradványának igénybevétele 185 099 304 Ft

aa) működési célú 3 888 438 Ft

ab) felhalmozási célú 181 210 866 Ft

b) korábban vásárolt értékpapír értékesítése 0 Ft

ba) működési célú 0 Ft

bb) felhalmozási célú 0 Ft

c) betétként elhelyezett szabad pénzeszköz visszavonása 0 Ft

ca) működési célú 0 Ft

cb) felhalmozási célú 0 Ft

(5) A külső finanszírozáson belül

a) értékpapír kibocsátása 0 Ft

aa) működési célú 0 Ft

ab) felhalmozási célú 0 Ft

b) hitel, kölcsönfelvétele 95 903 431 Ft

ba) működési célú 0 Ft

bb) felhalmozási célú 95 903 431 Ft

6. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évre összesített – közfoglalkoztatottak nélküli – létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg: átlagos statisztikai állományi létszám – átlaglétszám – 61 fő, melyből:

a) köztisztviselők (Polgármesteri Hivatal) 11 fő

b) közalkalmazottak (Poldermann Júlia Óvoda és Tündérkert Bölcsőde) 20 fő

c) közalkalmazottak (Önkormányzat) 8 fő

d) polgármester 1 fő

e) választott tisztségviselők 6 fő

(2) a közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzata 15 fő.

(3) A Képviselő-testület a létszámkeretet a gazdasági szervezettel rendelkező, valamint a gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervenkénti bontásban az 5. mellékletben, a 9. mellékletben és a 13. mellékletben feltüntetettek szerint állapítja meg.

(4) A megüresedett álláshelyek betöltésére csak a polgármester előzetes engedélye alapján kerülhet sor. Az átmenetileg betöltetlen álláshelyekre jutó személyi juttatások előirányzatával úgy kell gazdálkodni, hogy az álláshely az év bármely időpontjában betölthető legyen.

7. § (1) Az önkormányzat költségvetési mérlegét az 1. melléklet, a kötelező vállalt feladatainak előirányzatait a 2. melléklet, az önként vállalt feladatainak előirányzatait a 3. melléklet, államigazgatási feladatait a 4. melléklet tartalmazza.

(2) Működési és felhalmozási célú bevételeket és kiadásokat a 17. melléklet és és a 18. melléklet szerint hagyja jóvá.

(3) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletből adódó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapítását a 19. melléklet tartalmazza.

(4) Az önkormányzat általános működése és ágazati feladatai támogatásának alakulását jogcímenként a 25. melléklet részletezi.

(5) Az államháztartáson kívülre céljelleggel juttatott támogatásokat a 23. melléklet, az önkormányzat által közvetett támogatásoka a 26. melléklet mutatja be.

(6) Az elismert tartozásállományt a 22. melléklet tartalmazza. Az Önkormányzat és költségvetési szervei 30 napot meghaladó tartozásállománnyal is rendelkeznek.

(7) A Képviselő-testület felhatalmazza a költségvetési szervek vezetőit és a polgármestert a 2025. évi költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a kiadások teljesítésére.

(8) Az értékpapír kibocsátása értékhatárra tekintet nélkül a Képviselő-testület hatásköre.

(9) A hitel, kölcsön felvétele és törlesztése értékhatárra tekintet nélkül a Képviselő-testület hatásköre.

(10) A szabad pénzeszközök betétben vagy értékpapírban való elhelyezésére a polgármester jogosult. A betét és az értékpapír elhelyezéséről az elhelyezést követő testületi ülésen tájékoztatni köteles a testületet.

8. § (1) Az Önkormányzat összevont költségvetésében a céltartalék 0 Ft.

(2) Az általános és céltartalék feletti rendelkezési jogát a Képviselő-testület nem ruházza át.

Az Önkormányzat, mint költségvetési szerv költségvetése

9. § (1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat 2024. évi költségvetési főösszegét 978 601 207 forintban állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület 2025. évi Önkormányzat kiadási – és ezen belül kiemelt – előirányzatait az 5. melléklet, a kötelező feladatainak előirányzatait a 6. melléklet, a 7. melléklet az önként vállalt feladatainak előirányzatait, az államigazgatási feladatait a 8. melléklet szerint állapítja meg.

(3) Az Önkormányzat, mint költségvetési szerv bevételeiből

a) a kötelező feladatok bevételei: 948 208 708 Ft

b) az önként vállalt feladatok bevételei: 30 392 499 Ft

c) állami (államigazgatási)feladatokbevételei: 0 Ft

(4) Az Önkormányzat, mint költségvetési szerv kiadásaiból

a) a kötelező feladatok kiadásai: 945 810 337 Ft

b) az önként vállalt feladatok kiadásai: 32 790 870 Ft

c) állami (államigazgatási)feladatokkiadásai: 0 Ft

Az Önkormányzat Polgármesteri Hivatalának költségvetése

10. § (1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete a Polgármesteri Hivatal költségvetési szerv 2025. évi költségvetési főösszegét 93 802 917 forintban állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület 2025. évi intézményi költségvetési bevételi és kiadási ezen belül kiemelt előirányzatait a 13. melléklet, a kötelező feladatainak előirányzatait a 14. melléklet, a 15. melléklet az önként vállalt feladatainak előirányzatait, az államigazgatási feladatokat a 16. melléklet szerint állapítja meg.

(3) A Polgármesteri Hivatal, mint költségvetési szerv bevételeiből

a) a kötelező feladatok bevételei: 93 802 917 Ft

b) az önként vállalt feladatok bevételei: 0 Ft

c) állami (államigazgatási) feladatok bevételei: 0 Ft

(4) A Polgármesteri Hivatal, mint költségvetési szerv kiadásaiból

a) a kötelező feladatok kiadásai: 93 802 917 Ft

b) az önként vállalt feladatok kiadásai: 0 Ft

c) állami (államigazgatási) feladatok kiadásai: 0 Ft

Az Önkormányzat Poldermann Júlia Óvoda és Tündérkert Bölcsőde költségvetési szervének költségvetése

11. § (1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete a Poldermann Júlia Óvoda és Tündérkert Bölcsőde költségvetési szerv 2025. évi költségvetési főösszegét 183 062 534 forintban állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület 2025. évi intézményi költségvetési bevételi és kiadási – ezen belül kiemelt- előirányzatait a 9. melléklet, a kötelező feladatainak előirányzatait a 10. melléklet, a 11. melléklet az önként vállalt feladatainak előirányzatait, az államigazgatási feladatokat a 12. melléklet szerint állapítja meg.

(3) A Poldermann Júlia Óvoda, mint költségvetési szerv bevételeiből

a) a kötelező feladatok bevételei: 183 062 534 Ft

b) az önként vállalt feladatok bevételei: 0 Ft

c) állami (államigazgatási) feladatok bevételei: 0 Ft

(4) A Poldermann Júlia Óvoda, mint költségvetési szerv kiadásaiból

a) a kötelező feladatok kiadásai: 183 062 534 Ft

b) az önként vállalt feladatok kiadásai: 0 Ft

c) állami (államigazgatási )feladatok kiadásai: 0 Ft

Több éves kihatással járó feladatok

12. § A Képviselő-testület a 2025. évi, több éves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban a 27. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi eves előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.

A 2025. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

13. § (1) Az éves költségvetés végrehajtását

a) az alapító okiratokban előírt, illetve engedélyezett, valamint az intézmények szervezeti és működési szabályzataiban részletezett feladatkörökben és kötelezettségek mellett,

b) a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyonrendeltet ésszerű használata követelményeinek érvényesítésével,

c) a gazdálkodási és számviteli, továbbá belső ellenőrzési előírások betartásával kell biztosítani.

(2) Az Önkormányzat 2025. évi költségvetése az alábbi célok megvalósítását tűzte ki:

a) az Önkormányzat feladatát képező helyi közszolgáltatások biztosítását, ezen belül:

aa) az Önkormányzat által fenntartott intézmények üzemeltetését, működési feltételük biztosítását, figyelemmel az észszerűen takarékos gazdálkodás követelményeire,

ab) az Önkormányzatra háruló szociálpolitikai feladatok ellátását, anyagi hátterének megteremtését, ezen belül a rászorultság elvének erősítését,

ac) a feladat ellátás színvonalának emelése érdekében élni kell a különféle pályázatok adta pénzügyi lehetőségekkel.

b) az Önkormányzat felhalmozási tevékenységén belül:

ba) elsődlegesen az előző évről áthúzódó beruházások pénzügyi fedezetét szükséges biztosítani,

bb) a felújításoknál a fontossági sorrendet a műszaki szükségesség szerint kell meghatározni,

bc) a beruházási feladatok esetében is indokolt a pályázati lehetőségekkel élni, a tervezett feladatokhoz rendelt előirányzatok önrészének is lehet tekinteni.

(3) Az éves költségvetés végrehajtása során e rendelet hatálya alá tartozó szerveknek a közbeszerzésekről szóló törvény hatálya alá tartozó beszerzéseik megvalósítása során a közbeszerzésekről szóló törvényt és a vonatkozó helyi szabályzatot alkalmazni kell. A költségvetési szervek minden pénzmozgásról kötelesek elszámolni. A költségvetési szervek minden költségvetési bevétele és költségvetési kiadása költségvetésük részét képezi.

(4) Az éves költségvetés végrehajtását

a) az alapító okiratokban előírt, illetve engedélyezett, valamint az intézmények szervezeti és működési szabályzataiban részletezett feladatkörökben és kötelezettségek mellett,

b) a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyonrendeltetés szerű használata követelményeinek érvényesítésével,

c) a gazdálkodási és számviteli, továbbá belső ellenőrzési előírások betartásával kell biztosítani.

(5) A költségvetés végrehajtása során tárgyévi fizetési kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig – a saját bevételek teljesülési ütemére figyelemmel – vállalható és kifizetések is ezen összeg határig rendelhetőkel, kivéve a jogszabályon, bírósági, illetve államigazgatási jogerős határozaton alapuló kötelezettségeket és járandóságokat, valamint ha törvényben, kormányrendeletben megállapított támogatásra, ellátásra vonatkozó jogosultság eredményezhet előirányzatot meghaladó kiadást.

(6) A költségvetés végrehajtásakor kiemelt figyelmet kell fordítani az előirányzott bevételek beszedésére. A kötelezettségvállalások megtörténte előtt meg kell győződni arról, hogy az időarányos működési és felhalmozási bevételek realizálódtak-e. Amennyiben a kiadások halaszthatók, csak későbbi időpontban – a bevételek teljesülése után – vállalható kötelezettség. A közüzemi számlák határidőben teljesítendők. A szigorú takarékos gazdálkodásról minden költségvetési szerv vezetőjének gondoskodnia kell.

(7) Tárgy éven túli fizetési kötelezettség csak olyan mértékben vállalható, amely a kötelezettség vállalás idő pontjában ismert feltételek mellett az esedékesség időpontjában, a rendeltet ésszerű működés veszélyeztetése nélkül finanszírozható, kivéve a jogszabályon, jogerős bírósági, illetve közigazgatási döntésen alapuló kötelezettségeket.

(8) A feladat mutató alapján normatíva állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, amelyből egyértelműen megállapítható a tényleges feladat mutató teljesülése.

(9) Az Önkormányzat által adott támogatások folyósítására kizárólag támogatói megállapodás alapján kerülhet sor. A megállapodásban rögzíteni kell a támogatás összegét, célját, a rendeltetésszerű felhasználás kötelezettségét, az éves elszámolási kötelezettséget, a támogató ellenőrzési kötelezettségét, az előírt számadási kötelezettséget, annak elmaradása és a nem célszerinti felhasználás esetén a következményt. A támogatás több ütemben történő folyósítása esetén a támogatott részszámadásra és végszámadásra köteles. A következő ütem folyósítása csak az előző ütem céljellegű felhasználását igazoló részszámadás teljesítését követően történhet.

(10) Az átadott pénzeszköz célirányos felhasználásának ellenőrzéséről, dokumentálásáról, a felhasználást igazoló bizonylat másolatok őrzéséről a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi ügyintézője gondoskodik. Az ellenőrzés fő célja annak megállapítása, hogy a támogatást a támogatói megállapodásban rögzítetteknek megfelelően használták-e fel. Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő szervezetek részére újabb támogatás 3 évig, illetve a visszafizetés időpontjáig nem folyósítható.

(11) Az Önkormányzatnál és az általa fenntartott intézményekben a kiadások készpénzben történő teljesítésének esetei: az 50.000 Ft értékhatár alatti kifizetések és a települési támogatásokhoz kapcsolódó kifizetések lehetnek.

14. § (1) A közszolgálati és államigazgatási feladatok folyamatos működése érdekében, valamint az Önkormányzat működési hiányának finanszírozásához a Képviselő-testület dönt a folyószámlahitel-keret igénybevételéről, melyet a naptári éven belül vissza kell fizetni.

(2) Átmenetileg szabad pénzeszközök pénzintézetnél történő lekötéséről a polgármester gondoskodik.

15. § (1) A polgármester kötelezettséget vállalhat a költségvetésben biztosított működési bevételek keretén belül,

a) a beruházási előkészítő munkák, és a karbantartási munkák megrendelésénél, továbbá

b) közvetlen életveszély,

c) intézmény működésének akadályoztatása,

d) azonnali intézkedést igénylő ügyek esetén.

(2) A Képviselő-testület 2 000 000 forint keretösszeget biztosít a polgármester számára a saját hatáskörben történő felhasználásra, melyről a képviselő-testületet az intézkedést követő ülésen tájékoztatni köteles.

(3) Az (1) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján tett intézkedések esetében a polgármester a képviselő-testületet utólag tájékoztatni köteles.

16. § Az Önkormányzat és a költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai évközben módosíthatók.

17. § (1) A helyi előirányzat-változások tartalmuk szerint az alábbiak lehetnek:

a) pótelőirányzatok, előző évi pénzmaradványok és elrendelt zárolások esetén a költségvetés főösszegeinek módosítása,

b) ténylegesen elért többlet bevétel esetén a költségvetés főösszegeinek módosítása,

c) a jóváhagyott kiadási, bevételi, támogatási főösszeg változatlansága mellett - fejezetek, címek, alcímek, előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok közötti -átcsoportosítások.

(2) A bevételi előirányzatok csak azok túlteljesítése esetén növelhetők. A bevételek elmaradása esetén azokat csökkenteni kell. A költségvetési szerveknél, intézményeknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után az önkormányzati támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok, amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, nem teljesíthetők.

(3) A helyi önkormányzat, valamint az általa irányított költségvetési szervek követeléséről lemondani csak törvényben vagy helyi önkormányzati rendeletben meghatározott esetekben és módon lehet.

18. § (1) A gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv vezetője előirányzat-módosítási hatáskörében a jóváhagyott bevételi előirányzatain felül többlet bevételének a 14. § (1) bekezdésében foglalt likviditási célú hitelállomány törlesztésére fordított összegén felüli részével a kiadási és bevételi előirányzatait megemelheti.

(2) Sajáthatáskörű előirányzat-módosítás támogatás-többletigénnyel sem a költségvetési évben, sem a következő években nem járhat.

(3) Az előző évi maradvány a felügyeleti szerv felülvizsgálatát követően az intézményi hatáskörű előirányzat-módosítás után használható fel.

(4) A saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításról az intézmények az eves gazdálkodásról szóló beszámoló keretében adnak számot.

(5) A költségvetési szerv vezetője az évközi létszám mozgásokat a költségvetésben jóváhagyott személyi juttatási kereten belül kezelheti. Az illetmény-többlettel járó létszámcseréket egyeztetni köteles a felügyeleti szervvel.

(6) Fentieken túlmenő előirányzat módosítás – bér, munkaadókat terhelő járulék, létszám – csak a Képviselő-testület rendelete alapján történhet.

(7) Ezen rendelet, valamint a jóváhagyott előirányzaton belüli gazdálkodás be nem tartása fegyelmi felelősségre vonással járhat.

(8) A jegyző év közben figyelemmel kíséri az önkormányzati költségvetési szervek létszám- és bérgazdálkodását, a törvényi előírások betartását.

(9) A költségvetési szerv saját döntésével a Képviselő-testület által meghatározott feladat-, illetékességi és működésikörét nem változtathatja meg.

19. § Az év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet a 24. melléklet szerint fogadja el a Képviselő-testület.

20. § Az Önkormányzat a költségvetési évet követő három év tervezett bevételi és kiadási előirányzatainak keretszámait főbb csoportok szerinti bontásban a 28. melléklet, a 29. melléklet, a 30. melléklet és a 31. melléklet szerint határozza meg.

21. § (1) Az Önkormányzat intézményeinek nettósított költségvetési támogatását a Képviselő-testület havi 1/12 szerinti (vagy az intézmény-finanszírozási terv szerinti) ütemezésben biztosítja. Ettől eltérni csak beruházások és felújítások esetén lehet. Az intézményfinanszírozási tervet legkésőbb 2025. március 31-ig be kell nyújtani a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi ügyintézőjéhez.

(2) Az önkormányzati intézmények a részükre jóváhagyott költségvetési irányszámokra építve – havi lebontásban–likviditási tervet kötelesek készíteni, amelyet a Polgármesteri Hivatal pénzügyi ügyintézőjénél kell leadni 2025. március 31-ig.

22. § (1) Az Önkormányzat költségvetési szerve a tartozásállományáról a jegyző által meghatározott formában és adat tartalommal köteles adatszolgáltatást teljesíteni. Az adatszolgáltatást a költségvetési szerv havonta, egy alkalommal, az esedékesség hónapját követő hó 5. napjáig az általa elismert, lejárt határidejű tartozás állomány tekintetében (nemleges adat esetében is) a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi ügyintézője részére teljesíti.

(2) Önkormányzati biztost kell kirendelni, ha az Önkormányzat által fenntartott költségvetési szerv 30 napon túli tartozásállományának mértéke eléri éves előirányzatának 10 %-át vagy a 150 millió Ft-ot és e tartozását egy hónap alatt nem képes 30 nap alá szorítani.

(3) Az önkormányzati biztos kijelölésével egyidejűleg a polgármester köteles vizsgálatot elrendelni a költségvetési szerv vezetője és gazdasági vezetője személyi felelősségének megállapítására a tartozásállomány létrejöttével összefüggésben.

(4) Az Önkormányzat és költségvetési szervei beszerzéseire a közbeszerzésekről szóló törvényérték határa az irányadó.

(5) A Képviselő-testület feljogosítja a gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerveit a tárgyi eszköz felújítási pénzeszközökkel való önálló gazdálkodásra.

(6) A meglévő tárgyieszköz helyett csak akkor szerezhető be új tárgyi eszköz, ha a meglévő tárgyieszköz nulláig leíródott (nettó érték nulla) vagy megsemmisült, továbbá, ha a rendeltetésszerű használatra alkalmatlanná vált, elavult vagy üzemeltetése gazdaságtalan.

(7) A költségvetésiszerv vezetője szakmailag és gazdaságilag felelős a feladatai ellátásához a költségvetési szerv vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért, az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért, a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyságért, a gazdaságosságért és az eredményességért, követelményeinek érvényesítésért, annak teljességéért és hitelességéért, a gazdálkodási lehetőségek és a kötelezettségek összhangjáért, az intézményi számvitelirendért, a belső ellenőrzés és a belső kontrollok megszervezéséért és működéséért.

23. § (1) A közalkalmazottak garantált illetménye az éves költségvetési törvényben foglaltaknak megfelelő mértékű.

(2) A Képviselő-testület a 2025. évi köztisztviselői illetményalapot 56 000 Ft-ban állapítja meg.

(3) A költségvetésben teljesítményösztönzés céljából a köztisztviselői alapilletmény maximum 50%-os eltérítése került megtervezésre.

(4) A közalkalmazottak és köztisztviselők részére minden hónap 5. napjáig esedékes az illetmény kifizetés.

(5) A köztisztviselőknek, a közalkalmazottaknak és a Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott munkavállalóknak havonta a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott mértékű bankszámla-hozzájárulás jár, melynek kifizetése minden hónap 15. napjáig esedékes.

(6) A Képviselő-testület a 2025. évben a Cafetéria szabályzat alapján nyújt támogatást a közalkalmazottak és köztisztviselők részére.

A közpénzek felhasználásával, átláthatóságával, nyilvánosságával kapcsolatos rendelkezések

24. § (1) Az államháztartás alrendszereiből nyújtott 300 ezer forintot meghaladó nem normatív, céljellegű, működési és fejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek nevére, a támogatás céljára, összegére, továbbá a támogatási program megvalósítási helyére és a döntés idejére vonatkozó adatokat az Önkormányzat honlapján közzé kell tenni, legkésőbb a döntés meghozatalát követő 60 napon belül. Honlapon történő közzététel esetén az adatok hozzáférhetőségét legalább 5 évig biztosítani kell.

(2) Az intézmények vezetői a nettó 5 000 000 forintot elérő vagy azt meghaladó értékű beszerzések és közbeszerzések körében megkötött szerződésekre vonatkozó adatokat a Polgármesteri Hivatal pénzügyi ügyintézőjének a szerződés létrejöttét követő 8 napon belül írásban kötelese bejelenteni. A pénzügyi ügyintéző a jelentett adatokat az (1) bekezdésben meghatározott módon közzéteszi.

(3) Az értékesítésre kijelölt ingatlanok és 500 ezer forintot meghaladó értékűi ingóságok listáját az

(4) bekezdésben meghatározott módon közzé kell tenni. A közzétételről az intézményvezetők és a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi ügyintézője gondoskodnak.

Záró rendelkezések

25. § Ez a rendelet – a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2025. január 01. napjától kell alkalmazni.

26. § Ez a rendelet 2025. március 13-án lép hatályba.