Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2007. (XII. 2.) önkormányzati rendelete

Jászladány Nagyközség Önkormányzata tulajdonában lévő önkormányzati lakások bérletéről, a lakbérek mértékéről, a helyi lakbértámogatásról, az önkormányzat tulajdonában lévő helyiségek hasznosításának szabályairól

Hatályos: 2019. 04. 27- 2020. 12. 31

JÁSZLADÁNY  NAGYKÖZSÉG  ÖNKORMÁNYZATA


17/2007. (XII. 2.) rendelete


Jászladány Nagyközség Önkormányzata tulajdonában lévő önkormányzati lakások bérletéről, a lakbérek mértékéről, a helyi lakbértámogatásról, az önkormányzat tulajdonában lévő helyiségek hasznosításának szabályairól

(módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt szöveg)[1]



[2]Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és e) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 9. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 3. § (1) – (2) bekezdésében, 4. § (3) bekezdésében, 5. § (3) bekezdésében, 9. § (1) bekezdésében, 10. § (2) bekezdésében, 12. § (5) bekezdésében, 13. § (1) – (2) bekezdéseiben, 15. §-ában, 17. § (2) bekezdésében, 18. § (1) bekezdésében, 19. § (1) - (2) bekezdéseiben, 20. § (3) bekezdésében, 21. § (6) bekezdésében, 23. § (3) bekezdésében, 27. § (2) bekezdésében, 33. § (3) bekezdésében, 34. § (1) – (6) bekezdéseiben, 35. § (2) bekezdésében, 36. § (2) bekezdésben, 42. §-ában, 49. §-ában, 52. §-ában, 53. §-ában, 54. § (1) - (3) bekezdéseiben, 58. § (2) - (3) bekezdéseiben kapott felhatalmazás alapján Jászladány Nagyközséig Önkormányzat a tulajdonában lévő önkormányzati bérlakások bérletére, a lakbérek mértékére, valamint hasznosításának szabályaira, a helyi lakbértámogatásokra és az önkormányzat tulajdonát képező, nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletére és hasznosítására szolgáló szabályairól a következőket rendeli el:


A  RENDELET  CÉLJA


  1. §.


A rendelet célja, hogy a lakások és helyiségek bérletéről szóló törvény, valamint jelen önkormányzati rendelet szabályaival összhangban – a polgári jog alapelveit szem előtt tartva – megteremtse Jászladány Nagyközség Önkormányzatának tulajdonában és rendelkezésében lévő lakásokkal való gazdálkodás feltételeit.


A  RENDELET  HATÁLYA


  1. §.


A rendelet I. fejezetének hatálya Jászladány Nagyközség Önkormányzata tulajdonában álló minden önkormányzati lakásra (szolgálati és bérlakásnak minősülő lakásokra) is kiterjed.





  1. FEJEZET


Önkormányzati lakások bérletére, valamint a lakbérek mértékére vonatkozó előírások


Önkormányzati lakások bérbeadásának jogcímei


  1. §.


Az önkormányzati lakásokat:


a) szociális helyzet alapján, vagy

b) költség elven, vagy

c) piaci alapon


lehet bérbe adni.


Az önkormányzati lakások bérbeadásának feltételei


  1. §.


/1/  Jászladány Nagyközség Képviselőtestülete az önkormányzati lakásokra vonatkozó bérbeadói jogok és kötelezettségek gyakorlásával Jászladány Nagyközség Polgármesterét bízza meg a Képviselőtestület jóváhagyásával.


/2/[3]Ahol a lakások és helyiségek bérletére szóló törvény a felek megállapodására utal, ott a megállapodás tartalmát bérbeadói részről – a Lt. és e rendelet keretei között - a polgármester határozza meg, a Képviselő-testület jóváhagyásával.


/3/  Önkormányzati lakás csak lakás céljára adható bérbe. (Eltérő esetben a Képviselőtestület döntése szükséges.)


/4/  Önkormányzati lakás bérleti joga kizárólag másik lakás bérleti jogára, vagy másik lakás tulajdonjogára cserélhető.


/5/  Egy háztartásban, életvitel-szerűen együtt lakó közeli hozzátartozók csak egy önkormányzati lakásra köthetnek bérleti szerződést.


/6/  [4]A lakásbérleti szerződés fennállása alatt a bérlő köteles életvitelszerűen a lakásban lakni. A lakásbérleti szerződésnek tartalmaznia kell, hogy a bérlő a lakásból történő 2 hónapot meghaladó távollétét és annak időtartamát köteles írásban a bérbeadó részére bejelenteni.


/7/  [5]Az önkormányzat a /6/ pont alapján nem mondhatja fel a lakásbérleti szerződést ha a bérlő távollétének oka különösen az egészségügyi ok, vagy munkahely megváltoztatása, vagy tanulmányok folytatása miatt történt, vagy ha a bérlő a bejelentést menthető okból mulasztotta el, és erről a bérbeadót – felhívására – írásban tájékoztatja.”



Önkormányzati lakások bérbeadása szolgálati jelleggel


  1. §.


/1/  az önkormányzati lakások közül szolgálati jelleggel kell bérbe adni:

  • a lakások és helyiségek bérletére szóló törvény hatályba lépésekor a szolgálati bérlakásnak minősülő önkormányzati bérlakásokat.
  • a lakások jegyzékét az 5. számú melléklet tartalmazza.[6]


/2/[7]A szolgálati bérlakásnak minősülő önkormányzati lakás a Jászladányi Polgármesteri Hivatal köztisztviselőinek, az Önkormányzatnál és intézményeinél foglalkoztatott közalkalmazottaknak, a közoktatási intézményekben foglalkoztatott közalkalmazottaknak és a rendőrségnél foglalkoztatott közalkalmazottaknak adható bérbe.


/3/  Önkormányzati lakás szolgálati jelleggel csak a közszolgálati vagy a közalkalmazotti jogviszony, illetve munkaviszony időtartamára adható bérbe.


/4/  A /3/ bekezdésben rögzített feltétel megszűnését követő 30 napon belül a bérlő köteles az önkormányzati lakást üres, rendeltetésszerű, használatra alkalmas állapotban a bérbeadó rendelkezésére bocsátani. Ha a közszolgálati jogviszony, közalkalmazotti jogviszony vagy munkaviszony azért szűnik meg, mert a bérlő nyugdíjra jogosulttá vált, a bérlő legfeljebb egy szobás, másik önkormányzati lakás bérletére tarthat igényt, ha Jászladány területén nincs másik, legalább egy szobás lakása vagy lakrésze.


/5/[8]Az önkormányzati lakás bérbeadása iránti kérelmet az 3. sz. melléklet szerinti formanyomtatványon az ott meghatározott mellékletekkel kell benyújtani.


/6/  A kérelem teljesítésénél előnyt jelent:


  • községi érdek,
  • ha a munkavállaló jelenleg rossz lakáskörülmények között él,
  • ha a munkavállaló hosszabb ideje áll közalkalmazotti vagy közszolgálati munkaviszonyban.


/7/  A bérbe adható önkormányzati lakás maximális nagysága a kérelmezővel együtt költöző családtagoktól függően:


  • 1-2 fő esetén: 1,5 lakószoba,
  • 3 fő esetén: 2,5 lakószoba,
  • 4 fő esetén: 3,5 lakószoba,
  • 5 fő esetén: 4 lakószoba,
  • 6 fő vagy több fő esetén: 4,5 lakószoba.


/8/  A beérkező kérelmek alapján a polgármester dönt   a bérlő személyéről.


/9/  Szolgálati jelleggel bérbe adott önkormányzati lakásba a bérlő házastársán, gyermekén és annak házastársán (örökbefogadott, mostoha és nevelt gyermekén és annak házastársán) jogszerűen befogadott gyermekétől született unokáján, valamint szülőjén (örökbefogadó mostoha és nevelőszülőjén) kívül más személyt csak a bérbeadó hozzájárulásával fogadhat be.

A szolgálati jelleggel bérbe adott önkormányzati lakás albérletbe nem adható.


/10/[9] Szolgálati jelleggel bérbe adott lakások esetén figyelemmel az 5. § /6/ bekezdésében foglaltakra, [10]a lakbérekből a bérbevevő kérelmére a polgármester 100% kedvezményt adhat.



Önkormányzati lakások bérbeadása szociális helyzet alapján


  1. §.


Önkormányzati lakás szociális helyzet alapján történő bérbeadása kérelem alapján történik.



  1. §.


A szociális helyzet alapján történő bérbeadás esetén egy éves szerződést kell kötni a bérlővel. Amennyiben a szociális körülmények feltételei megszűnnek, vagy annak teljesítését nem vállalja, úgy a lakást a vele ott élőkkel együtt köteles 30 napon belül elhagyni.


(1)  [11]Szociális helyzet alapján önkormányzati bérlakásra az a személy jogosult, akinek az egy főre jutó havi nettó átlagjövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum

  1. családban élők esetében - a vele együttköltözőket számítva - 200 %-át,
  2. egyedülálló esetén 250 %-át,
  3. gyermektelen fiatal házaspár esetében 250 %-át,
  4. gyermekét, gyermekeit egyedül nevelő szülő esetében 250 %-át.


(2)  [12]Nem jogosult szociális helyzet alapján önkormányzati bérlakásra az a személy vagy a vele együtt költöző:

  1. aki lakóingatlan tulajdonjogával rendelkezik, kivéve, ha az ingatlanra más személy javára szóló haszonélvezeti jog van bejegyezve,
  2. aki lakóingatlanra vonatkozó haszonélvezeti joggal rendelkezik,
  3. aki rendelkezik a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvény szerint meghatározott vagyonnal,
  4. aki már rendelkezett önkormányzati bérlakással, melyet kedvezményesen megvásárolt,
  5. akinek a bérleti jogviszonyát neki felróható okból a bérbeadó felmondással megszüntette,
  6. aki önkormányzati lakásban lakik jogcím nélkül használóként, valamint
  7. aki szociális, jövedelmi, vagyoni viszonyaira vonatkozóan olyan valótlan adatot közöl, amely számára jogtalan előnyt jelent.


(3)  [13]A kérelmezők közül előnyben kell részesíteni azokat:

  1. akiknek a háztartásában 18 éven aluli gyermek(ek) van(nak),
  2. akiknél a családban fertőző betegségben, vagy súlyos egészségkárosodásban szenvedő személy van,
  3. akik hajléktalanok, valamint szükséglakásban, zsúfolt vagy egészséget veszélyeztető lakáskörülmények között laknak.




Önkormányzati  lakások  bérbeadása  nem  szociális  jelleggel


  1. §.


/1/  Önkormányzati lakás nem szociális jelleggel történő bérbeadása szintén kérelem alapján történik.

A bérleti szerződést 5 évre kell megkötni a bérlővel.


/2/  A bérbeadó az önkormányzati lakást annak adja bérbe, aki a bérleti díj megfizetését a leghosszabb időre előre vállalta és a vállalkozásnak megfelelő időtartamra járó bérleti díjat a szerződés megkötésével egyidőben megfizeti.


/3/  Önkormányzati lakás nem szociális helyzet alapján történő határozott idejű bérbeadásánál a határozott idő leteltével a bérlő minden elhelyezési igény nélkül köteles elhagyni a lakást a vele ott élőkkel együtt.


[14]/4/     Piaci alapon abban az esetben adható bérbe lakás, amennyiben tartósan - legalább 1 évig – üresen áll.


Lakáscsere  jogcímén  történő  bérbeadás


  1. §.


A bérbeadónak az önkormányzati lakás elcseréléséhez való hozzájárulást meg kell tagadni ha:


  • az önkormányzati lakás feletti rendelkezési joga hatóság vagy bíróság előtti eljárásban vitatott, az eljárás jogerős befejezéséig, vagy
  • ha az önkormányzati lakás elcseréléséhez a bérlőtárs írásban nem járult hozzá, illetve
  • ha a csere folytán bérlővé, bérlőtárssá válna az, aki a cserét megelőzően nem volt bérlő, illetve bérlőtárs, tulajdonos vagy haszonélvező (kivétel: bérlővel együttlakó házastárs, bérlő gyermeke vagy unokája, illetve szülője).



  1. §.


/1/  Az önkormányzati lakás elcseréléséhez való hozzájárulást a bérbeadó megtagadhatja ha:


a./ a bérlő határozott időre szóló bérleti szerződéssel rendelkezik


b./ a cserélő felek a jogszabályi határidőn belül nem csatolják az alábbi iratokat:


  • az 1993. december 31-e előtti lakáskiutalásoknál a kiutaló határozatot,
  • lakásbérleti szerződést,
  • az adásvételi szerződést és a tulajdoni lapot, ha a lakáscsere-szerződéssel együtt tulajdonosváltozás is van,
  • a lakáscsere szerződést.


c./ a bérlőnek lakás-használatbavételi díj tartozása, lakbér-tartozása, lakbér-tartozása, vagy közüzemi díj hátraléka van és felszólításra azt még nem fizette ki, kivéve ha a másik cserélő féllel a tartozás átvállalásában írásban megállapodott,


d./ a cserélő fél az új bérleti szerződésnek a megszűnő bérleti szerződéshez képest súlyosabb feltételeit nem vállalja.


/2/  A bérbeadó az e rendeletben szabályozott eseteken kívül az önkormányzati lakás elcseréléséhez való hozzájárulást nem tagadhatja meg.


/3/  Ha a bérbeadó az önkormányzati lakás elcseréléséhez hozzájárult, akkor az új bérleti szerződés feltételeit nem állapíthatja meg súlyosabban (terhesebben) a cserével megszűnő bérleti szerződés feltételeinél, kivéve ha ehhez a csere folytán bérleti jogot szerző hozzájárul.


/4/  a bérbeadó az önkormányzati lakás elcseréléséhez, hozzájáruló nyilatkozatához 90 napig, illetve jogvita esetén annak jogerős befejezéséig kötve marad. E határidő elteltével – ha az önkormányzati lakást nem cserélik el – a bérbeadó hozzájáruló nyilatkozata hatályát veszti.


/5/  A lakásokat akkor lehet elcserélni ha mindegyik érintett bérbeadó hozzájárult a lakás, lakások elcseréléséhez.



A  lakbér  mértéke


  1.  §.


/1/  Az önkormányzati lakások lakbérének mértékét önkormányzati rendelet állapítja meg az alábbiak figyelembevételével:


(a) Szociális helyzet alapján bérbe adott lakás alapvető jellemzői, így különösen: a lakás komfortfokozata, alapterülete, minősége, a lakóépület állapota, és településen illetőleg a lakóépületen belüli fekvése, valamint a Lt. 10. § rendelkezéseinek megfelelően a bérbeadó által a szerződés keretében nyújtott szolgáltatás alapján, továbbá a Lt. 13. § (2) bekezdés rendelkezéseinek figyelembevételével.


(b) Költségelven bérbe adott lakás lakbérének mértékét a lakás /1/ a) pontjában meghatározott alapvető jellemzői,, továbbá a Lt. 10 § és a Lt. 13. § (1) bekezdésének  rendelkezési alapján úgy kell megállapítani, hogy a bérbeadónak az épülettel, az épület központi berendezéseivel és a lakással, a lakásberendezésekkel kapcsolatos ráfordítási megtérüljenek.


(c) A piaci alapon bérbe adott lakás lakbérének  mértékét a /1/ bekezdés b) pontjában foglaltak  figyelembevételével úgy kell megállapítani, hogy az önkormányzat ebből származó  bevételei nyereséget is tartalmazzanak.



  1. §.   


A lakások havi bérleti díja a lakás hasznos alapterülete és a 4. sz. mellékletben foglalt besorolás szerinti összeg szorzata.



A  bérlő  által  fizetendő  lakbér


  1. §.


Ha a bérleti jogviszony jelen rendelet hatálybalépését követően jön létre, a bérlő a 12. §-ban foglaltak szerint köteles megfizetni.



A bérlő fizetési kötelezettsége


  1.  §.


/1/  Az önkormányzati lakás bérlője köteles megfizetni:


a./ az általa bérelt  önkormányzati lakásra jelen rendeletben megállapított lakbért,


b./ a bérbeadó által nyújtott, és a szerződésben (vagy más megállapodásukban) meghatározott szolgáltatás, valamint külön szolgáltatás díját, amelyet önkormányzati rendelet, illetőleg más jogszabály keretei között a bérbeadó közöl.


/2/  Az önkormányzati lakás bérlője a külön szolgáltatások körébe tartozó szolgáltatásokért – különösen, ha a szolgáltatás a bérbeadó harmadik személytől veszi igénybe, vagy harmadik személy közreműködésével nyújtja – azt a díjat köteles megtéríteni, amennyibe az adott szolgáltatás nyújtása a bérbeadónak az önkormányzati lakás vonatkozásában kerül. Ha a bérbeadó a szolgáltatást harmadik személy közreműködésével nyújtja, megállapodhat a szolgáltatást nyújtó harmadik személlyel, hogy a szolgáltatást nyújtó a szolgáltatásért esedékes díjat közvetlenül az önkormányzati lakás bérlőjétől beszedheti.


/3/  Az önálló vízmérő órával nem rendelkező lakás bérlője külön számla alapján vízdíjat köteles fizetni az alábbi bontás szerint:


  1. Fürdőszobával nem rendelkező lakás esetén 0,5 m3/fő/hó
  2. Fürdőszobával rendelkező lakás esetén: 4,6 m3/fő/hó.


[15]


/4/,[16]Vízmérő órával nem rendelkező lakások jegyzéke:


  • Kossuth utca 80.        öt lakás
  • Kossuth utca 149.      két lakás


14/A. § A felek jogai és kötelezettségei [17]


(1)  A bérlő köteles gondoskodni:

  1. a helyiség burkolatainak felújításáról, cseréjéről,
  2. a helyiséghez tartozó üzlethomlokzat (portál) kirakatszekrény, védő (elő) tető, ernyős szerkezet, biztonsági berendezések karbantartásairól,
  3. a helyiségben folytatott tevékenység körében felmerülő felújításról, pótlásról, cseréről,
  4. az épület olyan központi berendezéseinek karbantartásáról, amelyeket a bérlő kizárólagosan használ, vagy tart üzemben,
  5. az épület, továbbá a közös használatra szolgáló helyiségek és területek tisztításáról és megvilágításáról, a nem háztartási szemét elszállításáról, amely a bérlő tevékenységével függ össze,
  6. a tevékenysége folytatásához szükséges, jogszabályban előírt szakhatósági engedélyek beszerzése.


(2)  A bérlő a helyiséget a bérleti jogviszony megszűnésekor az átadási állapotban és felszereltséggel köteles átadni.


(3)  A bérlő a helyiség bérleti jogát átruházhatja a bérbeadó hozzájárulásával. A bérlő a hozzájárulás megadása érdekében a megállapodást annak megkötésétől számított 15 napon belül köteles a bérbeadónak megküldeni. A bérbeadó hozzájárulása nélkül kötött megállapodás semmis.


(4)  A megállapodásnak tartalmaznia kell:

  1. a helyiség fekvését,
  2. a helyiség alapterületét és az addig fizetett bérleti díj összegét,
  3. az átvevő által folytatni kívánt tevékenység meghatározását,
  4. az átvevő nyilatkozatát arról, hogy a bérbeadó által a helyiség használati értékéhez igazodó újonnan közölt bér megfizetését vállalja,
  5. társasház esetén az átvevő kötelezettségvállalását a mindenkori társasházi közös költség összegének megfizetésére és a megfizetés időpontját,
  6. az átvevő hozzájárulását ahhoz, hogy a 3. személy szolgáltató a bérlővel megkötött, közüzemi szerződésben vállalt díjfizetési kötelezettség teljesítésére vonatkozó adatot a bérbeadó részére folyamatosan hozzáférhetővé tegye.


(5)  Bérbeadó a hozzájárulás megadását köteles megtagadni, ha az átvevő:

  1. tevékenysége valamely jogszabály rendelkezéseibe ütközik,
  2. a bérlőnek bérleti vagy közüzemi díj tartozása van.


A  bérlőtársi  szerződés


  1. §.


/1/  Bérlőtársi szerződés megkötését a bérlő és a leendő bérlőtárs együttesen írásban kérhetik a bérbeadótól.


/2/  Bérlőtársi szerződést kell kötni – a házastárs önkormányzati lakásba történő beköltözésének időpontjától függetlenül – a bérlő és a vele együttlakó házastársa közös kérelmére.


/3/  Bérlőtársi szerződés köthető azzal a személlyel, aki


a./  a bérlő gyermeke (örökbefogadott, mostoha és nevelt gyermeke) jogszerűen befogadott gyermekétől született unokája, valamint szülője (örökbefogadó, mostoha és nevelő szülője), és


b./ a bérlővel legalább 1 éve életvitelszerűen együtt lakik.


Hozzájárulás a lakásba történő befogadáshoz


  1. §.


Az önkormányzati lakásba a bérlő házastársán, gyermekén és annak házastársán (örökbefogadott, mostoha és nevelt gyermekén és annak házastársán) jogszerűen befogadott gyermekétől született unokáján valamint szülőjén (örökbefogadó, mostoha és nevelő szülőjén) kívül más személyt az e rendelet tiltó szabályait is figyelembe véve csak a bérbeadó írásbeli hozzájárulásával fogadhat be. 

A kérelmet a Polgármesteri Hivatal lakásügyi előadójához kell benyújtani.


A  lakásbérlet  megszűnése


  1. §.


A lakásbérlet megszűnik, ha:


  • a bérleti szerződést a bérlő és a bérbeadó közös megegyezéssel megszünteti,
  • a bérlet határozott idejű határideje lejár, vagy a feltétel bekövetkezik,
  • az arra jogosult felmond,
  • a bérlő meghal és nincs a lakásbérleti jog folytatására jogosult személy,
  • a bérlő az önkormányzati lakást elcseréli,
  • a bérlőt az ország területéről kiutasították,
  • a bérlő lakásbérleti jogviszonyát a bíróság megszünteti,
  • a bérlő lakásbérleti jogviszonya hatósági határozat folytán megszűnik,
  • az önkormányzati lakás megsemmisül.



  1. §.


/1/  A bérbeadó a határozatlan időre szóló szerződést írásban felmondhatja, ha a bérlő  részére egyidejűleg ugyanazon településen cserelakást ajánl fel bérleti jogviszony  létesítésére.

A másik önkormányzati lakás megfelelőségénél figyelembe kell venni mindkét önkormányzati lakás


  • komfortfokozatát,
  • alapterületét,
  • műszaki állapotát,
  • lakóhelyiségeinek számát,
  • fekvését,
  • lakbérét.


/2/  A 18. § (1) bekezdése szerinti felmondás esetén a bérlővel megállapodhat, hogy lakás felajánlása helyett részére pénzbeli térítést fizet. 


  1. Melynek mértéke az önkormányzati lakás éves bérleti díja,[18] melyből le kell vonni az esetlegesen felmerült lakbértartozást, és az önkormányzat által a lakáshoz kapcsolódó külön szolgáltatás díjtartozását


  1. A megfizetés időpontja a lakásból történő kiköltözés napja, és a közműszolgáltatók [19]számlájának kiegyenlítése.



Az önkormányzati lakásban jogcím nélkül tartózkodó személyek elhelyezése és az általuk fizetendő használati díj


  1. §.


/1/  A szociális helyzet alapján bérbeadó önkormányzati lakás esetében amennyiben a bérlő halálával a bérleti szerződés megszűnik és a lakásban olyan személy maradt vissza akit:


  • a bérlő jogszerűen fogadott be, és
  • a bérlővel a bérlő halála előtti egy évben életvitel-szerűen az önkormányzati lakásban lakott együtt, és
  • vállalja az önkormányzati lakás lakbérének megfizetését, és
  • nincs másik beköltözhető lakása,

kérelmére vele az önkormányzati lakásra bérleti szerződést kell kötni.


/2/  A szolgálati jelleggel bérbe adott önkormányzati lakás esetében amennyiben a bérlő halálával a bérleti szerződés megszűnik és a lakásban olyan személy marad vissza akit:


  • a bérlő jogszerűen fogadott be és
  • a bérlővel a bérlő halála előtti egy évben életvitelszerűen az önkormányzati lakásban együtt lakott és vállalja az önkormányzati lakás lakbérének megfizetését és
  •  nincs másik beköltözhető lakása

kérelmére vele az önkormányzati lakásra bérleti szerződést kell kötni.


/3/  Ha az önkormányzati lakásban olyan személy marad vissza, aki sem a törvény, sem a jelen rendelet előírásai alapján nem tarthat igényt elhelyezésre, az önkormányzati lakást köteles 15 napon belül elhagyni.


/4/  A törvény hatályba lépésekor jogcím nélküli használóknak minősülő személyeknek elhelyezéséről a lakásbérleti jog megszűnésekor hatályos jogszabályokban megjelölt köteles gondoskodni.


/5/  A jogcím nélküli használó elhelyezéséről akkor kell gondoskodni ha:


  • a bérleti joga a törvény hatályba lépéséig szűnt meg és Jászladány területén nincs a tulajdonában másik lakása vagy lakrésze,
  • a korábban hatályos jogszabályok szerint jóhiszemű jogcím nélküli lakáshasználónak kellett tekinteni és a településen nincs a tulajdonában másik lakása,
  • ha az önkormányzati lakással rendelkező szervvel fennállott munkaviszonya nem a bíróság ítélete vagy fegyelmi határozat alapján szűnt meg, illetőleg az nem a jogszabály rendelkezéseinek megsértésével szüntette meg.


/6/  A jogcím nélküli lakáshasználó aki korábban bérlő volt, a bérleti szerződés megszűnésekor hatályos jogszabályok alapján megfelelő másik önkormányzati lakásra tarthat igényt.


/7/  A jogcím nélküli lakáshasználó elhelyezése akként is történhet, hogy részére az általa korábban bérelt önkormányzati lakás bérletét biztosítja a bérbeadó.



  1. §.[20]


  1. §.[21]


  1. §.[22]


  1. §.[23]


  1. §.[24]



  1. FEJEZET


  1. §.


Helyiség-bérlet


/1/  Jászladány Nagyközség Önkormányzata a nem lakás céljára szolgáló helyiségeit pályázati eljárás lefolytatása útján adhatja bérbe.


/2/  A pályázat kiírása, elbírálása és a szerződés megkötése a polgármester hatáskörébe tartozik. 


/3/  Pályázati feltételként kell meghatározni a helyiség bérleti díját és ehhez képest a legmagasabb bérleti díjat ajánló vagy a hosszabb időtartamra, előre, egyösszegben teljesítő pályázót előnyben kell részesíteni.


  1. §.


/1/  A bérbeadó önkormányzat a helyiséget a pályázati kiírásban megjelölt állapotban és felszereltségben – leltár alapján – köteles a bérlőnek átadni.


/2/  A bérlő nem követelheti a bérbeadó önkormányzattól, hogy a helyiséget a pályázatban megjelölt használatnak megfelelő módon kialakítsa, felszerelje, illetve berendezze.


/3/  A bérlő a helyiséget a bérleti jogviszony megszűnésekor az átadáskori állapotban és felszereltséggel köteles átadni.


  1. §.


/1/  A bérbeadó önkormányzat a bérlő részére más személynek a helyiségbe történő befogadásához akkor adhat hozzájárulást, ha:


  • a bérlő által végzett és a befogadni kívánt személy által folytatni kívánt tevékenység együttes gyakorlását jogszabály nem tiltja,
  • ha a befogadó személy vállalja, hogy a bérlő szerződésének megszűnése esetén cserehelyiségre nem tart igényt.


  1. §.


/1/  A bérlő a helyiség bérleti jogát a bérbeadó önkormányzat írásbeli hozzájárulásával másra átruházhatja.


/2/  A bérbeadó a hozzájárulást köteles megtagadni, ha az átvevő:

  • az általa gyakorolni kívánt tevékenységhez szükséges engedéllyel nem rendelkezik,
  • tevékenysége külön jogszabály rendelkezésébe ütközik.


/3/  A helyiség bérleti jogának átruházása esetén a bérleti jogot átruházó az éves bérleti díj 20 %-át köteles a bérbeadó önkormányzat felé megfizetni.


/4/  A helyiség albérletbe nem adható.


  1. §.


/1/  A nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérleti díjának összegében a felek szabadon állapodhatnak meg. 

/2/  Minimum három havi bérleti díjat előlegként előre be kell fizetni.

/3/  Amennyiben a bérlő a havi bérleti díjat folyamatosan nem fizeti, az előlegből egy havi összeg figyelembe veendő, ha a bérlő 30 napon belül nem rendezi tartozását a bérleti szerződés felmondásra kerül.


  1. §.


/1/  E rendelet hatálya kiterjed magán és jogi személyekre, egyesületekre, pártokra, civil szervezetekre.

/2/  Önkormányzati tulajdonú ingatlanra bármilyen táblát, feliratot csak a polgármester írásos engedélyével lehet elhelyezni.

/3/  A középületek méltóságának megőrzése érdekében nem célszerű bármilyen tábla, felirat elhelyezésének engedélyezése, ha:

  1. a felirat tartalma jogszabályba ütközik,
  2. a tábla olyan tájékoztató jellegű feliratot tartalmaz, amelynek elhelyezése a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján indokolt.
  3. a tábla esztétikailag nem illik a környezetbe.
  4. sérti a Nagyközségi Önkormányzat érdekeit, akadályozza a települési önkormányzat feladat-ellátását, így például:
  • az állampolgárokat tévesen tájékoztatja,
  • jogbizonytalanságot idéz elő.

/4/  Nem lehet megtagadni közintézmények működését jelző tábla elhelyezését, amennyiben azt a közintézmény épületének homlokzatára kívánják elhelyezni.



  1. FEJEZET


Önkormányzat tulajdonában lévő lakások  elidegenítésére vonatkozó előírások


  1. §.



/1/  A meglévő önkormányzati bérlakás keret megóvása, valamint az arra rászoruló polgárok szociális jellegű bérlakáshoz juttatása érdekében a Képviselő-testület egyedi elbírálás keretén belül dönt önkormányzati lakás elidegenítésre történő jelölésről.


/2/  A Lt. 49. §. alapján elővásárlási joggal érintett lakás eladása esetén


  1. a lakás vételára: ingatlanforgalmi szakértő javaslata alapján, a Képviselő-testület által meghatározott forgalmi érték
  2. a vevő kérésére legalább 15 évi részletfizetési kedvezményt kell biztosítani
  3. a vevő kérésére a szerződés megkötésekor vételár legfeljebb 20 százalékának egy összegben való megfizetése köthető ki
  4. [25]a vételár egy összegben, vagy az előírtnál rövidebb részletfizetés esetén történő megfizetésekor a vevőt 10 százalék árengedmény illeti meg
  5. a szerződés megkötésekor a vételárhátralékra a Ptk.-ban rögzített kamatot kell számítani   
  6. ajánlati kötöttség ideje a vételi ajánlat kézhezvételét követő naptól számított hatvanadik nap
  7. vételár engedmény adható települési érdekre való tekintettel, [26]
  8. önkormányzati lakás tulajdonjogának megszerzéséhez önkormányzati támogatás nem adható.
  9. [27]a vételár hátralék szerződésben vállalt határidő előtt történő teljes kiegyenlítés esetén a fennmaradó összeg tekintetében a vevő 15 % engedményre jogosult.


/3/  Elővásárlási joggal érintett lakás megvételre való felajánlása:


  1. a vételre való felajánlást a lakás elidegenítésre való kijelölését követő 30 napon belül közölni kell a jogosulttal,
  2. az ajánlatnak tartalmaznia kell a vételárat és annak megfizetésének e rendeletben szabályozott  feltételeit,
  3. kérni kell a nyilatkozatát arról hogy elővásárlási jogával kíván-e élni,  
  4. hozzájárul-e harmadik személy részére történő eladáshoz  


/4/  Elővásárlási joggal nem érintett lakás eladása esetén


  1. a lakás vételárát ingatlanforgalmi szakértő véleménye alapján a Képviselő-testület állapítja meg
  2. a vevőnek a szerződés megkötésekor a teljes vételárat egy összegben kell megfizetni



  1. FEJEZET

ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK


32. §.


A nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérleti szerződéseit jelen rendelet alapján 2008. június 30-ig kell felülvizsgálni.





  1. FEJEZET

ZÁRÓRENDELKEZÉSEK


33.§.


Jelen rendelet a kihirdetés napján lép hatályba, 4. számú mellékletben meghatározott lakbéreket 2008. január 1.-től kell alkalmazni.  Ezzel egyidejűleg hatályát veszti a 15/1997. (IV. 24.) önkormányzati rendelet, a 11.§. kivételével melynek hatálya 2007. december 31-ig szól (lakbér mértéke).

[28]A rendelet a következő mellékleteket tartalmazza:


1. számú melléklet Lakbérnormatíva

2. számú melléklet Fogalom meghatározások

3. számú melléklet Kérelem

4. számú melléklet A lakbérek mértéke

5. számú melléklet Szolgálati jelleggel bérbe adható lakások jegyzéke


[29]E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja, az irányelvbe ütköző rendelkezést nem tartalmaz.



Jászladány, 2007. november 29.



               /: Dankó István :/                                                                   /: Lajkó Terézia :/

                  polgármester                                                                               jegyző



Kihirdetési záradék:


Jelen rendelet 2007. december 2-án került kihirdetésre.


Jászladány, 2007. december 2.


                                                                                                             /: Lajkó Terézia :/

                                                                                                                      jegyző




Egységes szerkezetbe foglalta 2019. április 26-án:




                                                                                                                 Lovász Imre

                                                                                                                      jegyző


[1]

Módosította a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 27/2008. (XII. 07.), 15/2011. (XII. 16.), 15/2013. (XI.22.) és 17/2017. (IX. 27.) 9/2019. (IV. 26.) rendeletei.

[2]

Módosította Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2019. 04. 27-től.

[3]

Módosította a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 15/2013. (XI. 22.) rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2014. január 1-től

[4]

Beiktatta Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2019. 04. 27-től.

[5]

Beiktatta Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 1. § (3) bekezdése, hatályos 2019. 04. 27-től.

[6]

Módosította a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 27/2008. (XII. 07.) rendelet 1. §-a, hatályos 2008. 12. 07.-től

[7]

Módosította Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 17/2017. (IX. 27.) rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2017. 10. 01-től.

[8]

Módosította a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 27/2008. (XII. 07.) rendelet 2. §-a, hatályos 2008. 12. 07.-től

[9]

Beiktatta a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 27/2008. (XII. 07.) rendelet 3. §-a, hatályos 2008. 12. 07.-től

[10]

Módosította Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 17/2017. (IX. 27.) rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2017.10.01-től.

[11]

Beiktatta Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 1. § (4) bekezdése, hatályos 2019. 04. 27-től.

[12]

Beiktatta Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 1. § (4) bekezdése, hatályos 2019. 04. 27-től.

[13]

Beiktatta Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 1. § (4) bekezdése, hatályos 2019. 04. 27-től.

[14]

Beiktatta a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 27/2008. (XII. 07.) rendelet 4. §-a, hatályos 2008. 12. 07.-től


[15]

Hatályon kívül helyezte Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatálytalan 2019. 04. 27-től.

[16]

A rendelet szövegét a 9/2019 (IV. 26.) önkormányzati rendelet 1. § (5) bekezdése módosította. Hatályos: 2019. április 27-től

[17]

Beiktatta Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 1. § (6) bekezdése, hatályos 2019. 04. 27-től.

[18]

Módosította Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 1. § (7) bekezdése, hatályos 2019. 04. 27-től.

[19]

Hatályon kívül helyezte Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatálytalan 2019. 04. 27-től.

[20]

Hatályon kívül helyezte a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 17/2017. IX. 27.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2017. 10. 01-től.

[21]

Hatályon kívül helyezte a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 17/2017. IX. 27.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2017. 10. 01-től.

[22]

Hatályon kívül helyezte a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 17/2017. IX. 27.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2017. 10. 01-től.

[23]

Hatályon kívül helyezte a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 17/2017. IX. 27.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2017. 10. 01-től.

[24]

Hatályon kívül helyezte a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 17/2017. IX. 27.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2017. 10. 01-től.

[25]

Módosította a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 27/2008. (XII. 07.) rendelet 5. §-a, hatályos 2008. 12. 07.-től

[26]

Hatályon kívül helyezte Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatálytalan 2019. 04. 27-től.

[27]

Beiktatta a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 27/2008. (XII. 07.) rendelet 6. §-a, hatályos 2008. 12. 07.-től


[28]

Beiktatta a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 27/2008. (XII. 07.) rendelet 7. §-a, hatályos 2008. 12. 07.-től


[29]

Beiktatta Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 33/2009. (XI. 29.) rendelet 1. §-a hatályos 2009. 11. 29-től