Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2007. (XII. 2.) önkormányzati rendelete
Jászladány Nagyközség Önkormányzata tulajdonában lévő önkormányzati lakások bérletéről, a lakbérek mértékéről, a helyi lakbértámogatásról, az önkormányzat tulajdonában lévő helyiségek hasznosításának szabályairól
Hatályos: 2019. 04. 27- 2020. 12. 31Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2007. (XII.2.) önkormányzati rendelete
Jászladány Nagyközség Önkormányzata tulajdonában lévő önkormányzati lakások bérletéről, a lakbérek mértékéről, a helyi lakbértámogatásról, az önkormányzat tulajdonában lévő helyiségek hasznosításának szabályairól
2019-04-27-tól 2020-12-31-ig
JÁSZLADÁNY NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA
17/2007. (XII. 2.) rendelete
Jászladány Nagyközség Önkormányzata tulajdonában lévő önkormányzati lakások bérletéről, a lakbérek mértékéről, a helyi lakbértámogatásról, az önkormányzat tulajdonában lévő helyiségek hasznosításának szabályairól
(módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt szöveg)[1]
[2]Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és e) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 9. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 3. § (1) – (2) bekezdésében, 4. § (3) bekezdésében, 5. § (3) bekezdésében, 9. § (1) bekezdésében, 10. § (2) bekezdésében, 12. § (5) bekezdésében, 13. § (1) – (2) bekezdéseiben, 15. §-ában, 17. § (2) bekezdésében, 18. § (1) bekezdésében, 19. § (1) - (2) bekezdéseiben, 20. § (3) bekezdésében, 21. § (6) bekezdésében, 23. § (3) bekezdésében, 27. § (2) bekezdésében, 33. § (3) bekezdésében, 34. § (1) – (6) bekezdéseiben, 35. § (2) bekezdésében, 36. § (2) bekezdésben, 42. §-ában, 49. §-ában, 52. §-ában, 53. §-ában, 54. § (1) - (3) bekezdéseiben, 58. § (2) - (3) bekezdéseiben kapott felhatalmazás alapján Jászladány Nagyközséig Önkormányzat a tulajdonában lévő önkormányzati bérlakások bérletére, a lakbérek mértékére, valamint hasznosításának szabályaira, a helyi lakbértámogatásokra és az önkormányzat tulajdonát képező, nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletére és hasznosítására szolgáló szabályairól a következőket rendeli el:
A RENDELET CÉLJA
- §.
A rendelet célja, hogy a lakások és helyiségek bérletéről szóló törvény, valamint jelen önkormányzati rendelet szabályaival összhangban – a polgári jog alapelveit szem előtt tartva – megteremtse Jászladány Nagyközség Önkormányzatának tulajdonában és rendelkezésében lévő lakásokkal való gazdálkodás feltételeit.
A RENDELET HATÁLYA
- §.
A rendelet I. fejezetének hatálya Jászladány Nagyközség Önkormányzata tulajdonában álló minden önkormányzati lakásra (szolgálati és bérlakásnak minősülő lakásokra) is kiterjed.
- FEJEZET
Önkormányzati lakások bérletére, valamint a lakbérek mértékére vonatkozó előírások
Önkormányzati lakások bérbeadásának jogcímei
- §.
Az önkormányzati lakásokat:
a) szociális helyzet alapján, vagy
b) költség elven, vagy
c) piaci alapon
lehet bérbe adni.
Az önkormányzati lakások bérbeadásának feltételei
- §.
/1/ Jászladány Nagyközség Képviselőtestülete az önkormányzati lakásokra vonatkozó bérbeadói jogok és kötelezettségek gyakorlásával Jászladány Nagyközség Polgármesterét bízza meg a Képviselőtestület jóváhagyásával.
/2/[3]Ahol a lakások és helyiségek bérletére szóló törvény a felek megállapodására utal, ott a megállapodás tartalmát bérbeadói részről – a Lt. és e rendelet keretei között - a polgármester határozza meg, a Képviselő-testület jóváhagyásával.
/3/ Önkormányzati lakás csak lakás céljára adható bérbe. (Eltérő esetben a Képviselőtestület döntése szükséges.)
/4/ Önkormányzati lakás bérleti joga kizárólag másik lakás bérleti jogára, vagy másik lakás tulajdonjogára cserélhető.
/5/ Egy háztartásban, életvitel-szerűen együtt lakó közeli hozzátartozók csak egy önkormányzati lakásra köthetnek bérleti szerződést.
/6/ [4]A lakásbérleti szerződés fennállása alatt a bérlő köteles életvitelszerűen a lakásban lakni. A lakásbérleti szerződésnek tartalmaznia kell, hogy a bérlő a lakásból történő 2 hónapot meghaladó távollétét és annak időtartamát köteles írásban a bérbeadó részére bejelenteni.
/7/ [5]Az önkormányzat a /6/ pont alapján nem mondhatja fel a lakásbérleti szerződést ha a bérlő távollétének oka különösen az egészségügyi ok, vagy munkahely megváltoztatása, vagy tanulmányok folytatása miatt történt, vagy ha a bérlő a bejelentést menthető okból mulasztotta el, és erről a bérbeadót – felhívására – írásban tájékoztatja.”
Önkormányzati lakások bérbeadása szolgálati jelleggel
- §.
/1/ az önkormányzati lakások közül szolgálati jelleggel kell bérbe adni:
- a lakások és helyiségek bérletére szóló törvény hatályba lépésekor a szolgálati bérlakásnak minősülő önkormányzati bérlakásokat.
- a lakások jegyzékét az 5. számú melléklet tartalmazza.[6]
/2/[7]A szolgálati bérlakásnak minősülő önkormányzati lakás a Jászladányi Polgármesteri Hivatal köztisztviselőinek, az Önkormányzatnál és intézményeinél foglalkoztatott közalkalmazottaknak, a közoktatási intézményekben foglalkoztatott közalkalmazottaknak és a rendőrségnél foglalkoztatott közalkalmazottaknak adható bérbe.
/3/ Önkormányzati lakás szolgálati jelleggel csak a közszolgálati vagy a közalkalmazotti jogviszony, illetve munkaviszony időtartamára adható bérbe.
/4/ A /3/ bekezdésben rögzített feltétel megszűnését követő 30 napon belül a bérlő köteles az önkormányzati lakást üres, rendeltetésszerű, használatra alkalmas állapotban a bérbeadó rendelkezésére bocsátani. Ha a közszolgálati jogviszony, közalkalmazotti jogviszony vagy munkaviszony azért szűnik meg, mert a bérlő nyugdíjra jogosulttá vált, a bérlő legfeljebb egy szobás, másik önkormányzati lakás bérletére tarthat igényt, ha Jászladány területén nincs másik, legalább egy szobás lakása vagy lakrésze.
/5/[8]Az önkormányzati lakás bérbeadása iránti kérelmet az 3. sz. melléklet szerinti formanyomtatványon az ott meghatározott mellékletekkel kell benyújtani.
/6/ A kérelem teljesítésénél előnyt jelent:
- községi érdek,
- ha a munkavállaló jelenleg rossz lakáskörülmények között él,
- ha a munkavállaló hosszabb ideje áll közalkalmazotti vagy közszolgálati munkaviszonyban.
/7/ A bérbe adható önkormányzati lakás maximális nagysága a kérelmezővel együtt költöző családtagoktól függően:
- 1-2 fő esetén: 1,5 lakószoba,
- 3 fő esetén: 2,5 lakószoba,
- 4 fő esetén: 3,5 lakószoba,
- 5 fő esetén: 4 lakószoba,
- 6 fő vagy több fő esetén: 4,5 lakószoba.
/8/ A beérkező kérelmek alapján a polgármester dönt a bérlő személyéről.
/9/ Szolgálati jelleggel bérbe adott önkormányzati lakásba a bérlő házastársán, gyermekén és annak házastársán (örökbefogadott, mostoha és nevelt gyermekén és annak házastársán) jogszerűen befogadott gyermekétől született unokáján, valamint szülőjén (örökbefogadó mostoha és nevelőszülőjén) kívül más személyt csak a bérbeadó hozzájárulásával fogadhat be.
A szolgálati jelleggel bérbe adott önkormányzati lakás albérletbe nem adható.
/10/[9] Szolgálati jelleggel bérbe adott lakások esetén figyelemmel az 5. § /6/ bekezdésében foglaltakra, [10]a lakbérekből a bérbevevő kérelmére a polgármester 100% kedvezményt adhat.
Önkormányzati lakások bérbeadása szociális helyzet alapján
- §.
Önkormányzati lakás szociális helyzet alapján történő bérbeadása kérelem alapján történik.
- §.
A szociális helyzet alapján történő bérbeadás esetén egy éves szerződést kell kötni a bérlővel. Amennyiben a szociális körülmények feltételei megszűnnek, vagy annak teljesítését nem vállalja, úgy a lakást a vele ott élőkkel együtt köteles 30 napon belül elhagyni.
(1) [11]Szociális helyzet alapján önkormányzati bérlakásra az a személy jogosult, akinek az egy főre jutó havi nettó átlagjövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum
- családban élők esetében - a vele együttköltözőket számítva - 200 %-át,
- egyedülálló esetén 250 %-át,
- gyermektelen fiatal házaspár esetében 250 %-át,
- gyermekét, gyermekeit egyedül nevelő szülő esetében 250 %-át.
(2) [12]Nem jogosult szociális helyzet alapján önkormányzati bérlakásra az a személy vagy a vele együtt költöző:
- aki lakóingatlan tulajdonjogával rendelkezik, kivéve, ha az ingatlanra más személy javára szóló haszonélvezeti jog van bejegyezve,
- aki lakóingatlanra vonatkozó haszonélvezeti joggal rendelkezik,
- aki rendelkezik a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvény szerint meghatározott vagyonnal,
- aki már rendelkezett önkormányzati bérlakással, melyet kedvezményesen megvásárolt,
- akinek a bérleti jogviszonyát neki felróható okból a bérbeadó felmondással megszüntette,
- aki önkormányzati lakásban lakik jogcím nélkül használóként, valamint
- aki szociális, jövedelmi, vagyoni viszonyaira vonatkozóan olyan valótlan adatot közöl, amely számára jogtalan előnyt jelent.
(3) [13]A kérelmezők közül előnyben kell részesíteni azokat:
- akiknek a háztartásában 18 éven aluli gyermek(ek) van(nak),
- akiknél a családban fertőző betegségben, vagy súlyos egészségkárosodásban szenvedő személy van,
- akik hajléktalanok, valamint szükséglakásban, zsúfolt vagy egészséget veszélyeztető lakáskörülmények között laknak.
Önkormányzati lakások bérbeadása nem szociális jelleggel
- §.
/1/ Önkormányzati lakás nem szociális jelleggel történő bérbeadása szintén kérelem alapján történik.
A bérleti szerződést 5 évre kell megkötni a bérlővel.
/2/ A bérbeadó az önkormányzati lakást annak adja bérbe, aki a bérleti díj megfizetését a leghosszabb időre előre vállalta és a vállalkozásnak megfelelő időtartamra járó bérleti díjat a szerződés megkötésével egyidőben megfizeti.
/3/ Önkormányzati lakás nem szociális helyzet alapján történő határozott idejű bérbeadásánál a határozott idő leteltével a bérlő minden elhelyezési igény nélkül köteles elhagyni a lakást a vele ott élőkkel együtt.
[14]/4/ Piaci alapon abban az esetben adható bérbe lakás, amennyiben tartósan - legalább 1 évig – üresen áll.
Lakáscsere jogcímén történő bérbeadás
- §.
A bérbeadónak az önkormányzati lakás elcseréléséhez való hozzájárulást meg kell tagadni ha:
- az önkormányzati lakás feletti rendelkezési joga hatóság vagy bíróság előtti eljárásban vitatott, az eljárás jogerős befejezéséig, vagy
- ha az önkormányzati lakás elcseréléséhez a bérlőtárs írásban nem járult hozzá, illetve
- ha a csere folytán bérlővé, bérlőtárssá válna az, aki a cserét megelőzően nem volt bérlő, illetve bérlőtárs, tulajdonos vagy haszonélvező (kivétel: bérlővel együttlakó házastárs, bérlő gyermeke vagy unokája, illetve szülője).
- §.
/1/ Az önkormányzati lakás elcseréléséhez való hozzájárulást a bérbeadó megtagadhatja ha:
a./ a bérlő határozott időre szóló bérleti szerződéssel rendelkezik
b./ a cserélő felek a jogszabályi határidőn belül nem csatolják az alábbi iratokat:
- az 1993. december 31-e előtti lakáskiutalásoknál a kiutaló határozatot,
- lakásbérleti szerződést,
- az adásvételi szerződést és a tulajdoni lapot, ha a lakáscsere-szerződéssel együtt tulajdonosváltozás is van,
- a lakáscsere szerződést.
c./ a bérlőnek lakás-használatbavételi díj tartozása, lakbér-tartozása, lakbér-tartozása, vagy közüzemi díj hátraléka van és felszólításra azt még nem fizette ki, kivéve ha a másik cserélő féllel a tartozás átvállalásában írásban megállapodott,
d./ a cserélő fél az új bérleti szerződésnek a megszűnő bérleti szerződéshez képest súlyosabb feltételeit nem vállalja.
/2/ A bérbeadó az e rendeletben szabályozott eseteken kívül az önkormányzati lakás elcseréléséhez való hozzájárulást nem tagadhatja meg.
/3/ Ha a bérbeadó az önkormányzati lakás elcseréléséhez hozzájárult, akkor az új bérleti szerződés feltételeit nem állapíthatja meg súlyosabban (terhesebben) a cserével megszűnő bérleti szerződés feltételeinél, kivéve ha ehhez a csere folytán bérleti jogot szerző hozzájárul.
/4/ a bérbeadó az önkormányzati lakás elcseréléséhez, hozzájáruló nyilatkozatához 90 napig, illetve jogvita esetén annak jogerős befejezéséig kötve marad. E határidő elteltével – ha az önkormányzati lakást nem cserélik el – a bérbeadó hozzájáruló nyilatkozata hatályát veszti.
/5/ A lakásokat akkor lehet elcserélni ha mindegyik érintett bérbeadó hozzájárult a lakás, lakások elcseréléséhez.
A lakbér mértéke
- §.
/1/ Az önkormányzati lakások lakbérének mértékét önkormányzati rendelet állapítja meg az alábbiak figyelembevételével:
(a) Szociális helyzet alapján bérbe adott lakás alapvető jellemzői, így különösen: a lakás komfortfokozata, alapterülete, minősége, a lakóépület állapota, és településen illetőleg a lakóépületen belüli fekvése, valamint a Lt. 10. § rendelkezéseinek megfelelően a bérbeadó által a szerződés keretében nyújtott szolgáltatás alapján, továbbá a Lt. 13. § (2) bekezdés rendelkezéseinek figyelembevételével.
(b) Költségelven bérbe adott lakás lakbérének mértékét a lakás /1/ a) pontjában meghatározott alapvető jellemzői,, továbbá a Lt. 10 § és a Lt. 13. § (1) bekezdésének rendelkezési alapján úgy kell megállapítani, hogy a bérbeadónak az épülettel, az épület központi berendezéseivel és a lakással, a lakásberendezésekkel kapcsolatos ráfordítási megtérüljenek.
(c) A piaci alapon bérbe adott lakás lakbérének mértékét a /1/ bekezdés b) pontjában foglaltak figyelembevételével úgy kell megállapítani, hogy az önkormányzat ebből származó bevételei nyereséget is tartalmazzanak.
- §.
A lakások havi bérleti díja a lakás hasznos alapterülete és a 4. sz. mellékletben foglalt besorolás szerinti összeg szorzata.
A bérlő által fizetendő lakbér
- §.
Ha a bérleti jogviszony jelen rendelet hatálybalépését követően jön létre, a bérlő a 12. §-ban foglaltak szerint köteles megfizetni.
A bérlő fizetési kötelezettsége
- §.
/1/ Az önkormányzati lakás bérlője köteles megfizetni:
a./ az általa bérelt önkormányzati lakásra jelen rendeletben megállapított lakbért,
b./ a bérbeadó által nyújtott, és a szerződésben (vagy más megállapodásukban) meghatározott szolgáltatás, valamint külön szolgáltatás díját, amelyet önkormányzati rendelet, illetőleg más jogszabály keretei között a bérbeadó közöl.
/2/ Az önkormányzati lakás bérlője a külön szolgáltatások körébe tartozó szolgáltatásokért – különösen, ha a szolgáltatás a bérbeadó harmadik személytől veszi igénybe, vagy harmadik személy közreműködésével nyújtja – azt a díjat köteles megtéríteni, amennyibe az adott szolgáltatás nyújtása a bérbeadónak az önkormányzati lakás vonatkozásában kerül. Ha a bérbeadó a szolgáltatást harmadik személy közreműködésével nyújtja, megállapodhat a szolgáltatást nyújtó harmadik személlyel, hogy a szolgáltatást nyújtó a szolgáltatásért esedékes díjat közvetlenül az önkormányzati lakás bérlőjétől beszedheti.
/3/ Az önálló vízmérő órával nem rendelkező lakás bérlője külön számla alapján vízdíjat köteles fizetni az alábbi bontás szerint:
- Fürdőszobával nem rendelkező lakás esetén 0,5 m3/fő/hó
- Fürdőszobával rendelkező lakás esetén: 4,6 m3/fő/hó.
/4/,[16]Vízmérő órával nem rendelkező lakások jegyzéke:
- Kossuth utca 80. öt lakás
- Kossuth utca 149. két lakás
14/A. § A felek jogai és kötelezettségei [17]
(1) A bérlő köteles gondoskodni:
- a helyiség burkolatainak felújításáról, cseréjéről,
- a helyiséghez tartozó üzlethomlokzat (portál) kirakatszekrény, védő (elő) tető, ernyős szerkezet, biztonsági berendezések karbantartásairól,
- a helyiségben folytatott tevékenység körében felmerülő felújításról, pótlásról, cseréről,
- az épület olyan központi berendezéseinek karbantartásáról, amelyeket a bérlő kizárólagosan használ, vagy tart üzemben,
- az épület, továbbá a közös használatra szolgáló helyiségek és területek tisztításáról és megvilágításáról, a nem háztartási szemét elszállításáról, amely a bérlő tevékenységével függ össze,
- a tevékenysége folytatásához szükséges, jogszabályban előírt szakhatósági engedélyek beszerzése.
(2) A bérlő a helyiséget a bérleti jogviszony megszűnésekor az átadási állapotban és felszereltséggel köteles átadni.
(3) A bérlő a helyiség bérleti jogát átruházhatja a bérbeadó hozzájárulásával. A bérlő a hozzájárulás megadása érdekében a megállapodást annak megkötésétől számított 15 napon belül köteles a bérbeadónak megküldeni. A bérbeadó hozzájárulása nélkül kötött megállapodás semmis.
(4) A megállapodásnak tartalmaznia kell:
- a helyiség fekvését,
- a helyiség alapterületét és az addig fizetett bérleti díj összegét,
- az átvevő által folytatni kívánt tevékenység meghatározását,
- az átvevő nyilatkozatát arról, hogy a bérbeadó által a helyiség használati értékéhez igazodó újonnan közölt bér megfizetését vállalja,
- társasház esetén az átvevő kötelezettségvállalását a mindenkori társasházi közös költség összegének megfizetésére és a megfizetés időpontját,
- az átvevő hozzájárulását ahhoz, hogy a 3. személy szolgáltató a bérlővel megkötött, közüzemi szerződésben vállalt díjfizetési kötelezettség teljesítésére vonatkozó adatot a bérbeadó részére folyamatosan hozzáférhetővé tegye.
(5) Bérbeadó a hozzájárulás megadását köteles megtagadni, ha az átvevő:
- tevékenysége valamely jogszabály rendelkezéseibe ütközik,
- a bérlőnek bérleti vagy közüzemi díj tartozása van.
A bérlőtársi szerződés
- §.
/1/ Bérlőtársi szerződés megkötését a bérlő és a leendő bérlőtárs együttesen írásban kérhetik a bérbeadótól.
/2/ Bérlőtársi szerződést kell kötni – a házastárs önkormányzati lakásba történő beköltözésének időpontjától függetlenül – a bérlő és a vele együttlakó házastársa közös kérelmére.
/3/ Bérlőtársi szerződés köthető azzal a személlyel, aki
a./ a bérlő gyermeke (örökbefogadott, mostoha és nevelt gyermeke) jogszerűen befogadott gyermekétől született unokája, valamint szülője (örökbefogadó, mostoha és nevelő szülője), és
b./ a bérlővel legalább 1 éve életvitelszerűen együtt lakik.
Hozzájárulás a lakásba történő befogadáshoz
- §.
Az önkormányzati lakásba a bérlő házastársán, gyermekén és annak házastársán (örökbefogadott, mostoha és nevelt gyermekén és annak házastársán) jogszerűen befogadott gyermekétől született unokáján valamint szülőjén (örökbefogadó, mostoha és nevelő szülőjén) kívül más személyt az e rendelet tiltó szabályait is figyelembe véve csak a bérbeadó írásbeli hozzájárulásával fogadhat be.
A kérelmet a Polgármesteri Hivatal lakásügyi előadójához kell benyújtani.
A lakásbérlet megszűnése
- §.
A lakásbérlet megszűnik, ha:
- a bérleti szerződést a bérlő és a bérbeadó közös megegyezéssel megszünteti,
- a bérlet határozott idejű határideje lejár, vagy a feltétel bekövetkezik,
- az arra jogosult felmond,
- a bérlő meghal és nincs a lakásbérleti jog folytatására jogosult személy,
- a bérlő az önkormányzati lakást elcseréli,
- a bérlőt az ország területéről kiutasították,
- a bérlő lakásbérleti jogviszonyát a bíróság megszünteti,
- a bérlő lakásbérleti jogviszonya hatósági határozat folytán megszűnik,
- az önkormányzati lakás megsemmisül.
- §.
/1/ A bérbeadó a határozatlan időre szóló szerződést írásban felmondhatja, ha a bérlő részére egyidejűleg ugyanazon településen cserelakást ajánl fel bérleti jogviszony létesítésére.
A másik önkormányzati lakás megfelelőségénél figyelembe kell venni mindkét önkormányzati lakás
- komfortfokozatát,
- alapterületét,
- műszaki állapotát,
- lakóhelyiségeinek számát,
- fekvését,
- lakbérét.
/2/ A 18. § (1) bekezdése szerinti felmondás esetén a bérlővel megállapodhat, hogy lakás felajánlása helyett részére pénzbeli térítést fizet.
- Melynek mértéke az önkormányzati lakás éves bérleti díja,[18] melyből le kell vonni az esetlegesen felmerült lakbértartozást, és az önkormányzat által a lakáshoz kapcsolódó külön szolgáltatás díjtartozását
- A megfizetés időpontja a lakásból történő kiköltözés napja, és a közműszolgáltatók [19]számlájának kiegyenlítése.
Az önkormányzati lakásban jogcím nélkül tartózkodó személyek elhelyezése és az általuk fizetendő használati díj
- §.
/1/ A szociális helyzet alapján bérbeadó önkormányzati lakás esetében amennyiben a bérlő halálával a bérleti szerződés megszűnik és a lakásban olyan személy maradt vissza akit:
- a bérlő jogszerűen fogadott be, és
- a bérlővel a bérlő halála előtti egy évben életvitel-szerűen az önkormányzati lakásban lakott együtt, és
- vállalja az önkormányzati lakás lakbérének megfizetését, és
- nincs másik beköltözhető lakása,
kérelmére vele az önkormányzati lakásra bérleti szerződést kell kötni.
/2/ A szolgálati jelleggel bérbe adott önkormányzati lakás esetében amennyiben a bérlő halálával a bérleti szerződés megszűnik és a lakásban olyan személy marad vissza akit:
- a bérlő jogszerűen fogadott be és
- a bérlővel a bérlő halála előtti egy évben életvitelszerűen az önkormányzati lakásban együtt lakott és vállalja az önkormányzati lakás lakbérének megfizetését és
- nincs másik beköltözhető lakása
kérelmére vele az önkormányzati lakásra bérleti szerződést kell kötni.
/3/ Ha az önkormányzati lakásban olyan személy marad vissza, aki sem a törvény, sem a jelen rendelet előírásai alapján nem tarthat igényt elhelyezésre, az önkormányzati lakást köteles 15 napon belül elhagyni.
/4/ A törvény hatályba lépésekor jogcím nélküli használóknak minősülő személyeknek elhelyezéséről a lakásbérleti jog megszűnésekor hatályos jogszabályokban megjelölt köteles gondoskodni.
/5/ A jogcím nélküli használó elhelyezéséről akkor kell gondoskodni ha:
- a bérleti joga a törvény hatályba lépéséig szűnt meg és Jászladány területén nincs a tulajdonában másik lakása vagy lakrésze,
- a korábban hatályos jogszabályok szerint jóhiszemű jogcím nélküli lakáshasználónak kellett tekinteni és a településen nincs a tulajdonában másik lakása,
- ha az önkormányzati lakással rendelkező szervvel fennállott munkaviszonya nem a bíróság ítélete vagy fegyelmi határozat alapján szűnt meg, illetőleg az nem a jogszabály rendelkezéseinek megsértésével szüntette meg.
/6/ A jogcím nélküli lakáshasználó aki korábban bérlő volt, a bérleti szerződés megszűnésekor hatályos jogszabályok alapján megfelelő másik önkormányzati lakásra tarthat igényt.
/7/ A jogcím nélküli lakáshasználó elhelyezése akként is történhet, hogy részére az általa korábban bérelt önkormányzati lakás bérletét biztosítja a bérbeadó.
- §.[20]
- §.[21]
- §.[22]
- §.[23]
- §.[24]
- FEJEZET
- §.
Helyiség-bérlet
/1/ Jászladány Nagyközség Önkormányzata a nem lakás céljára szolgáló helyiségeit pályázati eljárás lefolytatása útján adhatja bérbe.
/2/ A pályázat kiírása, elbírálása és a szerződés megkötése a polgármester hatáskörébe tartozik.
/3/ Pályázati feltételként kell meghatározni a helyiség bérleti díját és ehhez képest a legmagasabb bérleti díjat ajánló vagy a hosszabb időtartamra, előre, egyösszegben teljesítő pályázót előnyben kell részesíteni.
- §.
/1/ A bérbeadó önkormányzat a helyiséget a pályázati kiírásban megjelölt állapotban és felszereltségben – leltár alapján – köteles a bérlőnek átadni.
/2/ A bérlő nem követelheti a bérbeadó önkormányzattól, hogy a helyiséget a pályázatban megjelölt használatnak megfelelő módon kialakítsa, felszerelje, illetve berendezze.
/3/ A bérlő a helyiséget a bérleti jogviszony megszűnésekor az átadáskori állapotban és felszereltséggel köteles átadni.
- §.
/1/ A bérbeadó önkormányzat a bérlő részére más személynek a helyiségbe történő befogadásához akkor adhat hozzájárulást, ha:
- a bérlő által végzett és a befogadni kívánt személy által folytatni kívánt tevékenység együttes gyakorlását jogszabály nem tiltja,
- ha a befogadó személy vállalja, hogy a bérlő szerződésének megszűnése esetén cserehelyiségre nem tart igényt.
- §.
/1/ A bérlő a helyiség bérleti jogát a bérbeadó önkormányzat írásbeli hozzájárulásával másra átruházhatja.
/2/ A bérbeadó a hozzájárulást köteles megtagadni, ha az átvevő:
- az általa gyakorolni kívánt tevékenységhez szükséges engedéllyel nem rendelkezik,
- tevékenysége külön jogszabály rendelkezésébe ütközik.
/3/ A helyiség bérleti jogának átruházása esetén a bérleti jogot átruházó az éves bérleti díj 20 %-át köteles a bérbeadó önkormányzat felé megfizetni.
/4/ A helyiség albérletbe nem adható.
- §.
/1/ A nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérleti díjának összegében a felek szabadon állapodhatnak meg.
/2/ Minimum három havi bérleti díjat előlegként előre be kell fizetni.
/3/ Amennyiben a bérlő a havi bérleti díjat folyamatosan nem fizeti, az előlegből egy havi összeg figyelembe veendő, ha a bérlő 30 napon belül nem rendezi tartozását a bérleti szerződés felmondásra kerül.
- §.
/1/ E rendelet hatálya kiterjed magán és jogi személyekre, egyesületekre, pártokra, civil szervezetekre.
/2/ Önkormányzati tulajdonú ingatlanra bármilyen táblát, feliratot csak a polgármester írásos engedélyével lehet elhelyezni.
/3/ A középületek méltóságának megőrzése érdekében nem célszerű bármilyen tábla, felirat elhelyezésének engedélyezése, ha:
- a felirat tartalma jogszabályba ütközik,
- a tábla olyan tájékoztató jellegű feliratot tartalmaz, amelynek elhelyezése a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján indokolt.
- a tábla esztétikailag nem illik a környezetbe.
- sérti a Nagyközségi Önkormányzat érdekeit, akadályozza a települési önkormányzat feladat-ellátását, így például:
- az állampolgárokat tévesen tájékoztatja,
- jogbizonytalanságot idéz elő.
/4/ Nem lehet megtagadni közintézmények működését jelző tábla elhelyezését, amennyiben azt a közintézmény épületének homlokzatára kívánják elhelyezni.
- FEJEZET
Önkormányzat tulajdonában lévő lakások elidegenítésére vonatkozó előírások
- §.
/1/ A meglévő önkormányzati bérlakás keret megóvása, valamint az arra rászoruló polgárok szociális jellegű bérlakáshoz juttatása érdekében a Képviselő-testület egyedi elbírálás keretén belül dönt önkormányzati lakás elidegenítésre történő jelölésről.
/2/ A Lt. 49. §. alapján elővásárlási joggal érintett lakás eladása esetén
- a lakás vételára: ingatlanforgalmi szakértő javaslata alapján, a Képviselő-testület által meghatározott forgalmi érték
- a vevő kérésére legalább 15 évi részletfizetési kedvezményt kell biztosítani
- a vevő kérésére a szerződés megkötésekor vételár legfeljebb 20 százalékának egy összegben való megfizetése köthető ki
- [25]a vételár egy összegben, vagy az előírtnál rövidebb részletfizetés esetén történő megfizetésekor a vevőt 10 százalék árengedmény illeti meg
- a szerződés megkötésekor a vételárhátralékra a Ptk.-ban rögzített kamatot kell számítani
- ajánlati kötöttség ideje a vételi ajánlat kézhezvételét követő naptól számított hatvanadik nap
- vételár engedmény adható települési érdekre való tekintettel, [26]
- önkormányzati lakás tulajdonjogának megszerzéséhez önkormányzati támogatás nem adható.
- [27]a vételár hátralék szerződésben vállalt határidő előtt történő teljes kiegyenlítés esetén a fennmaradó összeg tekintetében a vevő 15 % engedményre jogosult.
/3/ Elővásárlási joggal érintett lakás megvételre való felajánlása:
- a vételre való felajánlást a lakás elidegenítésre való kijelölését követő 30 napon belül közölni kell a jogosulttal,
- az ajánlatnak tartalmaznia kell a vételárat és annak megfizetésének e rendeletben szabályozott feltételeit,
- kérni kell a nyilatkozatát arról hogy elővásárlási jogával kíván-e élni,
- hozzájárul-e harmadik személy részére történő eladáshoz
/4/ Elővásárlási joggal nem érintett lakás eladása esetén
- a lakás vételárát ingatlanforgalmi szakértő véleménye alapján a Képviselő-testület állapítja meg
- a vevőnek a szerződés megkötésekor a teljes vételárat egy összegben kell megfizetni
- FEJEZET
ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK
32. §.
A nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérleti szerződéseit jelen rendelet alapján 2008. június 30-ig kell felülvizsgálni.
- FEJEZET
ZÁRÓRENDELKEZÉSEK
33.§.
Jelen rendelet a kihirdetés napján lép hatályba, 4. számú mellékletben meghatározott lakbéreket 2008. január 1.-től kell alkalmazni. Ezzel egyidejűleg hatályát veszti a 15/1997. (IV. 24.) önkormányzati rendelet, a 11.§. kivételével melynek hatálya 2007. december 31-ig szól (lakbér mértéke).
[28]A rendelet a következő mellékleteket tartalmazza:
1. számú melléklet Lakbérnormatíva
2. számú melléklet Fogalom meghatározások
3. számú melléklet Kérelem
4. számú melléklet A lakbérek mértéke
5. számú melléklet Szolgálati jelleggel bérbe adható lakások jegyzéke
[29]E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja, az irányelvbe ütköző rendelkezést nem tartalmaz.
Jászladány, 2007. november 29.
/: Dankó István :/ /: Lajkó Terézia :/
polgármester jegyző
Kihirdetési záradék:
Jelen rendelet 2007. december 2-án került kihirdetésre.
Jászladány, 2007. december 2.
/: Lajkó Terézia :/
jegyző
Egységes szerkezetbe foglalta 2019. április 26-án:
Lovász Imre
jegyző
Módosította a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 27/2008. (XII. 07.), 15/2011. (XII. 16.), 15/2013. (XI.22.) és 17/2017. (IX. 27.) 9/2019. (IV. 26.) rendeletei.
Módosította Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2019. 04. 27-től.
Módosította a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 15/2013. (XI. 22.) rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2014. január 1-től
Beiktatta Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2019. 04. 27-től.
Beiktatta Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 1. § (3) bekezdése, hatályos 2019. 04. 27-től.
Módosította a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 27/2008. (XII. 07.) rendelet 1. §-a, hatályos 2008. 12. 07.-től
Módosította Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 17/2017. (IX. 27.) rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2017. 10. 01-től.
Módosította a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 27/2008. (XII. 07.) rendelet 2. §-a, hatályos 2008. 12. 07.-től
Beiktatta a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 27/2008. (XII. 07.) rendelet 3. §-a, hatályos 2008. 12. 07.-től
Módosította Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 17/2017. (IX. 27.) rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2017.10.01-től.
Beiktatta Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 1. § (4) bekezdése, hatályos 2019. 04. 27-től.
Beiktatta Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 1. § (4) bekezdése, hatályos 2019. 04. 27-től.
Beiktatta Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 1. § (4) bekezdése, hatályos 2019. 04. 27-től.
Beiktatta a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 27/2008. (XII. 07.) rendelet 4. §-a, hatályos 2008. 12. 07.-től
Hatályon kívül helyezte Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatálytalan 2019. 04. 27-től.
A rendelet szövegét a 9/2019 (IV. 26.) önkormányzati rendelet 1. § (5) bekezdése módosította. Hatályos: 2019. április 27-től
Beiktatta Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 1. § (6) bekezdése, hatályos 2019. 04. 27-től.
Módosította Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 1. § (7) bekezdése, hatályos 2019. 04. 27-től.
Hatályon kívül helyezte Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatálytalan 2019. 04. 27-től.
Hatályon kívül helyezte a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 17/2017. IX. 27.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2017. 10. 01-től.
Hatályon kívül helyezte a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 17/2017. IX. 27.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2017. 10. 01-től.
Hatályon kívül helyezte a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 17/2017. IX. 27.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2017. 10. 01-től.
Hatályon kívül helyezte a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 17/2017. IX. 27.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2017. 10. 01-től.
Hatályon kívül helyezte a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 17/2017. IX. 27.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2017. 10. 01-től.
Módosította a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 27/2008. (XII. 07.) rendelet 5. §-a, hatályos 2008. 12. 07.-től
Hatályon kívül helyezte Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 9/2019. (IV. 26.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatálytalan 2019. 04. 27-től.
Beiktatta a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 27/2008. (XII. 07.) rendelet 6. §-a, hatályos 2008. 12. 07.-től
Beiktatta a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 27/2008. (XII. 07.) rendelet 7. §-a, hatályos 2008. 12. 07.-től
Beiktatta Jászladány Nagyközségi Önkormányzat 33/2009. (XI. 29.) rendelet 1. §-a hatályos 2009. 11. 29-től