Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2013. (II.27.) önkormányzati rendelete

Jászladány Nagyközség 2013. évi költségvetéséről

Hatályos: 2013. 02. 28- 2013. 06. 21

Jászladány Nagyközségi Önkormányzat

5/2013. (II. 27.) önkormányzati rendelete

Jászladány Nagyközség 2013. évi költségvetéséről


Jászladány Nagyközségi Önkormányzat az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján Magyarország helyi önkormányzatairól szóló CLXXXIX. törvény 111. § (1-4) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, Jászladány Nagyközségi Önkormányzat Pénzügyi – Ellenőrző - Közbeszerzési Bizottsága és a Jászladány Nagyközségi Önkormányzat által megbízott könyvvizsgáló véleményének kikérésével – az alábbi rendeletet alkotja.


1. A rendelet hatálya


1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed:

  1. Jászladány Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület),
  2. Képviselő-testület bizottságaira,
  3. az önkormányzat költségvetési szerveire,
  4. a nem önkormányzati szervek, közösségi szolgáltatások átadott-átvett pénzeszközeire,
  5. a támogatásban részesített magánszemélyekre, jogi személyekre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre.


2. A költségvetés előirányzatai


2. § (1) a) A Képviselő-testület a költségvetési bevételek és kiadások egyenlegét

                                                  873.820 e Ft költségvetési bevétellel

                                                  873.820 e Ft költségvetési kiadással


A költségvetési egyenleg

a) működési cél szerint 0 e Ft többlet, 0 eFt hiány,

b) felhalmozási cél szerint 0 e Ft többlet 0 eFt hiány.

(2) A Képviselő-testület a költségvetés bevételeit és kiadásait az 1. és 2. számú melléklet szerinti részletezésben

873.820 e Ft-ban határozza meg.

(3) A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatok mérlegszerű bemutatását a 3. sz. melléklet részletezi.


(4) A Képviselő-testület a költségvetési évet követő további két év költségvetésére készült prognózist

  1. 2014.évre                            780.000 eFt
  2. 2015. évre                           791.600 eFt


bevételi és kiadási főösszeggel a 4. számú melléklet szerint hagyja jóvá.


(5) A Képviselő-testület döntéseiből származó többéves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban és összesítve az 5. számú melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.


(6) Jászladány Nagyközség Önkormányzata által Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások kiadásait és azok forrásait a 6. számú melléklet tartalmazza.


3. § A költségvetés évközi folyamatos végrehajtása biztosítása, az átmenetileg jelentkező likviditási gondok kezelése, a pénzügyi egyensúly fenntartása érdekében a Képviselő-testület folyószámlahitel és munkabérhitel felvételéről külön határozattal dönt.


4. § A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetését, bevételi és kiadási előirányzatát, valamint a költségvetési szervek költségvetését – rendeletének módosításával – képviselő-testületi döntéssel megváltoztathatja.


5. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2012. évi pénzmaradványát a 2013. évi költségvetés feladatai finanszírozásába nem vonja be az eredeti előirányzatok tervezésénél.

(2) Az intézményi pénzmaradvány-elszámolás során az Önkormányzatot illeti meg

  1. a végleges feladatelmaradás miatti összeg,
  2. meghatározott célra rendelkezésre bocsátott – áthúzódó, pénzügyi teljesítés nélküli – összegek maradványa.


(3) A Képviselő-testület a 2012. évi gazdálkodás intézményi pénzmaradványát, beleértve az intézményi alulfinanszírozást is – a gazdálkodási helyzetének ismeretében – az intézményétől elvonhatja.

(4) Az intézmények a 2013. évi bérmegtakarításuk a 2013. évi költségvetési beszámoló elfogadását követően – a Képviselő-testület dönt.



6. § (1)  A Polgármesteri Hivatal költségvetését a 7. sz. melléklet,

(2) A Napközi Otthonos Óvoda költségvetését a 8. sz. melléklet,

(3) Szociális és Szolgáltató Központ költségvetését a 9. sz. melléklet,

(4) Nagyközségi József Attila Művelődési Ház és Könyvtár költségvetését a 10. sz. melléklet,

(5) Nagyközség Üzemeltetési és Vagyonkezelő Intézmény költségvetését a 11. sz. melléklet,

(6) Jászladány Nagyközségi Önkormányzat saját költségvetését a 12. sz. melléklet

tartalmazza.


7. § (1) A Képviselő-testület az előre nem látható feladatok, az évközi többletigények, valamint elmaradó bevételek pótlására az Áht. 23. § (3) bekezdése alapján általános tartalékot, a várható feladatok évközi biztosítására céltartalékot nem képez.


8. § A Képviselő-testület a felhalmozási célú kiadások összegét 197.547 eFt-ban határozza meg a 13. számú melléklet szerinti bontásban. A felhalmozási célú bevételek szintén ezen mellékletben szerepelnek.


3. A költségvetés végrehajtásával kapcsolatos feladatok


9. § A Képviselő-testület elrendelheti az átmenetileg szabad pénzeszközök kamatozó betétbe történő helyezését


10. § (1) Az éves költségvetést

  1. az alapító okiratokban előírt, vagy engedélyezett, valamint az intézményi költségvetési alapokmányokban és a szervezeti és működési szabályzatban részletezett feladatkörökben és kötelezettségek mellett,


  1. a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata következményeinek érvényesítésével,


  1. a gazdálkodási és számviteli, továbbá a belső ellenőrzési előírások betartásával


kell végrehajtani.


(2) Az éves költségvetés végrehajtása során a rendelet hatálya alá tartozó szervek az árubeszerzéseik, építési beruházásaik és szolgáltatásaik megrendelése során kötelesek a közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény (a továbbiakban: Kbt.), valamint az önkormányzat közbeszerzési és beszerzési szabályzatainak előírásait alkalmazni.


(3) A költségvetési szervek minden pénzmozgásról kötelesek elszámolni. A költségvetési szervek minden költségvetési bevétele és költségvetési kiadása költségvetésük részét képezi.


(4) A költségvetés végrehajtása során tárgyévi fizetési kötelezettség a módosított kiadási előirányzatoknak az azokat terhelő korábbi kötelezettségvállalásokkal csökkentett összege mértékéig – a saját bevételek teljesülési ütemére figyelemmel – vállalható, és kifizetések is ezen összeghatáráig rendelhetők el, kivéve a jogszabályon, bírósági, vagy államigazgatási jogerős határozaton alapuló kötelezettségeket és járandóságokat.


(5) Tárgyéven túli fizetési kötelezettség csak olyan mértékben vállalható, amely a kötelezettségvállalás időpontjában ismert feltételek mellett az esedékesség időpontjában, a rendeltetésszerű működés veszélyeztetése nélkül finanszírozható, kivéve a jogszabályon, bírósági vagy államigazgatási jogerős határozaton alapuló kötelezettségeket.


(6) A költségvetési intézményeknél a tervezett saját bevételek elmaradása nem vonja maga után a költségvetési támogatás növekedését.


(7) A Képviselő-testület irányítása alá tartozó költségvetési szerv fizetési számláján lévő szabad pénzeszközeit betétként nem kötheti le.


(8) A költségvetési szerv vezetője felelős az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért, a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért, a tervezési, beszámolási, információszolgáltatási kötelezettség teljesítéséért, annak teljességéért és hitelességéért, a gazdálkodási lehetőségek és a kötelezettségek összhangjáért, az intézményi számviteli rendért, a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés, valamint a belső ellenőrzés megszervezéséért és hatékony működéséért.


(9) Az intézményvezetőt fegyelmi felelősség terheli az intézmény gazdálkodásáért. A rendelet mellékleteiben foglalt kiemelt kiadási előirányzatok túllépése, vagy a rendelet szabályainak be nem tartása munkáltatói fegyelmi intézkedést vonhat maga után.


(10) A költségvetés végrehajtását az önállóan működő költségvetési szerveknél a PH által megbízott belső ellenőr ellenőrizheti, az éves ellenőrzési munkatervben foglaltak szerint.


(11) Az intézmények a részükre engedélyezett létszám – álláshely – keretet a tényleges foglalkoztatás során kötelesek betartani. Az intézményeknél nyugdíjas továbbfoglalkoztatás és üres állás betöltése csak az intézményvezető írásbeli előterjesztésére, a Polgármester előzetes véleményének kikérését követően történhet.


 (12) Az intézmények az egyes foglalkoztatási formákra álláshelyenként tervezett előirányzatot túlléphetik, mely nem eredményezheti a költségvetésben tervezett összes személyi juttatás kiemelt előirányzat túllépését.


(13) Az intézményeknél rendkívüli munkavégzés, készenléti, helyettesítési díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával jogszabály eltérő rendelkezése hiányában nem kerülhet sor.


(14) A tartósan távol lévő dolgozó helyettesítésére olyan dolgozó vehető fel, akinek bérét az intézmény saját költségvetése terhére biztosítja. Megbízási díj saját dolgozó részére történő fizetésére az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 51. § (2) bekezdésében foglalt szabályainak megfelelően kerülhet sor.


(15) Az önkormányzati forrásból megvalósuló intézményi felújítási és felhalmozási kiadásokat csak a pénzügyi teljesítéssel összhangban, írásbeli kérelem alapján lehet lehívni.


(16) A költségvetési szerv a dologi kiadások körében megtervezett részelőirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre úgy, hogy az az egyes tételekhez kapcsolódó éves fizetési kötelezettségét nem veszélyeztetheti.


(17) A Képviselő-testület az e rendeletben és az Áht. 24. § (4) bekezdésében meghatározott a bevételeket és kiadásokat bemutató mérlegek és kimutatások tartalmát az e rendelethez tartozó táblázatokban, mellékletekben az alábbiakban meghatározott tartalommal állapítja meg:

  1. Az önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban:
    1. -Az önkormányzat 2013. évi tervezett bevételei-kiadásait: 3. sz. melléklet
  2. A 2013. évre tervezett közvetett támogatások az Ávr. 28. §-ában foglalt részletezettséggel: 14 számú melléklet
  3. A többéves kihatással járó döntések: 5. számú melléklet
  4. Az előirányzat felhasználási és likviditási ütemterv: 15. sz. melléklet

 (18) A több éves kihatással járó döntések számszerűsítésénél be kell mutatni:

  1. a feladat tárgyévi, valamint a következő évet vagy éveket terhelő önkormányzati forrásigényét évenként és összesítve,
  2. a feladathoz kapcsolódó bevételeket, átvett pénzeszközöket, évenként és összesítve.


(19) A költségvetési szerv köteles a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályzatokat a mindenkor hatályos központi szabályozás figyelembe vételével elkészíteni, vagy a szükséges módosításokat végrehajtani.


4. Finanszírozás


11. § (1) A költségvetési szervek a részükre jóváhagyott költségvetési irányszámokra építve a következő hónaptól likviditási tervet kötelesek készíteni, melyet a Pénzügyi Osztályra február 28-ig kell eljuttatni,.



5. Információ – szolgáltatás


12. § A 2012. évi költségvetés végrehajtásáról szóló beszámoló és a 2012. évi pénzmaradvány jóváhagyáshoz kapcsolódó információ-szolgáltatási határidőt a képviselő-testület 2013. április 30-ban határozza meg.


13. § (1) A költségvetés kiadási előirányzatai között nem tervezett, év közben felmerülő kiadási szükségletek a pénzügyi fedezet megteremtéséig ideiglenesen sem finanszíroztathatók. Az Ávr. 36. § (1)-(3) bekezdésében szabályozott különleges esetek e szabály alól kivételt képeznek.

(2) A költségvetésben nem tervezett bevételek teljesülése esetén azok felhasználásáról a Képviselő-testület dönt. Döntése meghozatalakor elsőbbséget biztosít a hitelállomány csökkentésének, a fejlesztések, felújítások folytatásának. A nem tervezett bevételek csak abban az esetben képezik a költségvetési előirányzat módosítás alapját, ha a tervezett bevételek a feladatellátással arányosan, vagy maradéktalanul teljesültek.


14. § A költségvetésben szereplő fejlesztési, felújítási feladatok tekintetében a beruházó köteles a Kbt.-ben és végrehajtási szabályaiban, valamint az önkormányzat közbeszerzési és beszerzési szabályzatban foglaltak szerint eljárni.


15. § A Képviselő-testület az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő intézményi létszámokat 98 fő teljes munkaidős, 13 fő részmunkaidős és 147 átlag közfoglalkoztatott főben hagyja jóvá, a 16. számú mellékletben foglaltaknak megfelelően.


16.§ A Képviselő-testület a Jászladány Nagyközség Polgármesteri Hivatalában dolgozó köztisztviselők közszolgálati jogviszonyának egyes kérdéseiről szóló törvény szerint az illetményalapot 2013-ban 38.650 Ft-ban állapítja meg.


17. § A bevételek és kiadások várható teljesítését bemutató előirányzat felhasználási és likviditási – finanszírozási – ütemtervet 15. számú melléklet tartalmazza. A likviditási terv szükség szerinti aktualizálásáról a jegyző gondoskodik.


18. § Jászladány Nagyközség Önkormányzatának állami támogatásait a 17. mellékletben mutatjuk be.

Az Önkormányzat szociálpolitikai kiadásai a 18. sz. mellékletben szerepelnek.



6. Átmeneti és vegyes rendelkezések



19. § A költségvetés előirányzatai között szereplő EU-s forrásból finanszírozott, még el nem bírált, vagy tartaléklistán szereplő fejlesztési feladatokra a támogatási szerződés megkötéséig kiadás nem teljesíthető.


7. Záró rendelkezés


20. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2013.január 1-től kell alkalmazni.



Kelt: Jászladány, 2013. február 25.





               Drávucz Katalin                                                                      Lajkó Terézia

                  polgármester                                                                               jegyző




Kihirdetési záradék: A rendelet 2013. február 27-én került kihirdetésre.




                                                                                                                Lajkó Terézia

                                                                                                                      jegyző