Cibakháza Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete 6/2021. (IV.30.) önkormányzati rendelete
a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2021. 05. 01- 2021. 04. 30Cibakháza Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete 6/2021. (IV. 30.) önkormányzati rendelete
a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet módosításáról
Cibakháza Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének feladat- és hatáskörében eljárva, polgármesterként a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet 1. §-ában, valamint a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. §-ában, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, és a 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdése a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet módosítását a következők szerint rendelem el.
1. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet bevezető része helyébe a következő rendelkezés lép:
„Cibakháza Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének feladat- és hatáskörében eljárva, polgármesterként a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet 1. §-a, valamint a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. §-ában, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, és a 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdése a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendelem el.”
2. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet I. Fejezet címe helyébe a következő rendelkezés lép:
„I. FEJEZET Általános Rendelkezések”
3. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet 2. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A rendelet hatálya Cibakháza Nagyközségi Önkormányzat közigazgatási területén élő természetes személyekre terjed ki.
a./ magyar állampolgárokra,
b/ bevándorlási engedéllyel rendelkező személyekre,
c/ letelepedési engedéllyel rendelkező személyekre,
d/ magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre”
4. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet 3. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A Képviselő-testület a Pénzügyi, Szociális és Településüzemeltetési Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) hatáskörébe ruházza át.
a.) az települési támogatás,
[1](3)A polgármester és a bizottság önkormányzati hatósági jogkörben hozott döntése ellen a Képviselő-testülethez címzett, de a Cibakházi Közös Önkormányzati Hivatalhoz benyújtandó, illetékmentes fellebbezéssel lehet élni.”
5. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet 4. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) E rendeletben meghatározott szociális ellátások iránti kérelmeket a Cibakházi Közös Önkormányzati Hivatalnál (továbbiakban Hivatal) kell előterjeszteni személyesen, vagy postai úton, vagy az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényben meghatározott elektronikus úton. A kérelmek hivatalból is indulhatnak– különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére. A kérelmekhez az egyes ellátási formáknál felsorolt mellékleteket és nyilatkozatokat kell csatolni.”
6. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet „II. Pénzbeli ellátások” alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:
7. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet 7. alcíme a 8. alcímét megelőzően a következő „Pénzbeli és természetbeni ellátások” alcím címmel egészül ki:
8. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„8. § (1) A Bizottság az önkormányzat által átruházott hatáskörben az e rendeletben meghatározottak szerint nyújt rendkívüli települési támogatást a Szt. 45. §-ában meghatározott feltételek fennállása esetén, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.
(2) rendkívüli települési támogatásban részesíthető különösen:
- az a kérelmező, és akinek az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetén annak 200 %-át,
- kérelemre az a személy, aki hosszantartó betegség, elemi kár miatt anyagi segítségre szorul és az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át.
(3) Különös méltánylás esetében /súlyos betegség, kirívóan magas gyógyszerköltség, elemi kár/ a jövedelemhatártól el lehet tekinteni.
(4) Rendkívüli pénzbeli és természetbeni települési támogatás egy naptári évben egy háztartáson belül legfeljebb 4 alkalommal állapítható meg, melytől különös méltánylás esetében el lehet térni.
(5) Rendkívüli települési támogatás alkalmanként adható gyógyszertámogatásként, az egészségbiztosítás által nem, vagy csak részben támogatott egészségügyi szolgáltatás díjaként, valamint élelmiszer, a tankönyv, a tüzelő segély, a közüzemi díjak, illetve a gyermekintézmények térítési díjának kifizetése formájában.
(6) E támogatás esetén a támogatásban részesülő kötelezhető a felhasználás elszámolására (számla, nyugta stb. becsatolása). Ismételt nem rendeltetésszerű felhasználás esetén az újabb támogatási kérelem nem teljesíthető.
(7) Nem állapítható meg települési támogatás annak a személynek, akinél a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet, valamint időszakos vagy tartós létfenntartás veszélyeztetettségének ténye nem igazolható.
(8) A kérelmező és a vele közös háztartásban élő családtagjai számára az ugyanazon rendkívüli élethelyzetre vagy létfenntartási gondra való hivatkozással 15 napon belül ismételten benyújtott kérelemre vagy hivatalból indult eljárásra települési támogatás - kivéve az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás igénylése esetén - nem állapítható meg.
(9) A rendkívüli települési támogatás összege alkalmanként 1 000 Ft - 30 000 Ft-ig terjedhet.
(10) A kérelem elbírálása során, mérlegelési jogkörben, magasabb összegű rendkívüli települési támogatásban kell részesíteni azt a kérelmezőt, aki bizonyítottan átmeneti pénzzavarba került, mert temetés, elemi kár, tartós betegség miatt rendkívüli kiadása merül fel, rendszeres pénzellátás hiánya miatt saját, illetve családja létfenntartása veszélyeztetett.”
9. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet 12. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az önkormányzat a szociálisan rászorult személy részére a települési támogatást kamatmentes szociális kölcsön (továbbiakban: kölcsön) formájában is nyújthatja. A kölcsön tárgyában az önkormányzat a rendelet 2. számú melléklete szerinti tartalommal szerződést köt a kérelmezővel. A Bizottság az önkormányzat által átruházott hatáskörben dönt a szociális kölcsön nyújtásáról.”
10. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet „IV. Záró és átmeneti rendelkezések” alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:
11. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet 12. alcíme a 15. §-át megelőzően a következő „Záró rendelkezések” alcím címmel egészül ki:
12. § Hatályát veszti A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet
- a) 1. §-a,
- b) 2. § (2)–(4) bekezdése,
- c) 5. § (2) bekezdése,
- d) 11. § (4) bekezdés c) pontja,
- e) 13. §-a,
- f) „III. Természetben nyújtott ellátások” alcím címe.
13. § Ez a rendelet 2021. április 30-án lép hatályba, és 2021. május 1-jén hatályát veszti.