Csépa Község Önkormányzat Képviselő-testülete 14/2017.(IX.30.) önkormányzati rendelete

a reklám elhelyezés szabályairól

Hatályos: 2017. 10. 01- 2017. 12. 26

Csépa Községi Önkormányzat az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében és az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 62. § (6) bekezdés 2. pontjában kapott felhatalmazás alapján a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következő rendeletet alkotja:

1. A rendelet hatálya

1.§


(1) A rendelet hatálya Csépa Község közigazgatási területén reklámhordozók útján folytatott, a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló törvényben meghatározott gazdasági reklám, valamint egyéb hirdetményezési tevékenység kapcsán közterületi kihelyezésre terjed ki.

(2) A rendelet hatálya kiterjed minden természetes és jogi személyre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre, aki/amely a község közigazgatási területén közterületen hirdetményt helyez el.

(3)E rendelet hatálya alól kivételek:

  1. a KRESZ hatálya alá tartozó táblák, feliratok, jelzések,
  2. közlekedési állomások, megállóhelyek táblái, feliratai,
  3. Európai Uniós projekt táblája, amelyet más jogszabály kötelezővé tesz
  4. településrészek, közterületek és lakások névtáblái és a házszámok,
  5. a Polgármesteri Hivatal és az intézmények címeres táblái
  6. biztonsági (balesetmegelőző, veszélyjelző, tűzvédelmi, stb.) táblák, feliratok, jelzések,
  7. választási plakátok és hirdetések,
  8. önkormányzati hirdetmények.

i)[1]    cég adatait tartalmazó, más jogszabály által megkövetelt, A4 méretnél nem nagyobb tábla.

2. Értelmező rendelkezések

2.§

A rendelet alkalmazásában:

1.)   Használatba adó: Csépa Község Önkormányzata nevében a polgármester.

2.) Reklámcélú közterület használat: közterületen, illetve közterületről érzékelhetően reklámhordozó, reklámfelület, hirdetmény elhelyezése. Reklámcélú közterület használatnak minősül, ha a nem közterületen lévő reklámhordozó, vagy bármely tartozéka közterületre kinyúlik vagy a közmű-felépítmény talajszint feletti műtárgyának burkolatán (villamos-, gáz-, víz-, telekommunikációs berendezésen, csatlakozó elosztó szerelvényen, szekrényen, egyéb épített házas felépítményen, mint másodlagos funkciójú reklámhordozón), a közterülettel közvetlenül határos építményeken, épületeken gazdasági reklám elhelyezés történt vagy történik.

3.) Gazdasági reklám: A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló törvényben meghatározottak szerinti fogalom (továbbiakban: reklám).

4.) Önálló hirdető-berendezés: minden olyan reklámhordozó és reklámfelület, függetlenül annak tartalmától, elhelyezkedésétől (közterületen vagy közterülettel határosan), amelyet közterületről érzékelni lehet.

5.) Reklámhordozó: A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló törvényben meghatározott szabadtéri reklámhordozó. Háttér nélküli reklámhordozó beszámítandó felülete a betűk, illetve ábrák konvex befoglaló formájának területe, beleértve a betű- és sorközöket is.

6.) Reklámfelület: reklámhordozó felülete vagy reklám közzétételére alkalmas egyéb felület.

a.) Cégér: az épület, építmény, helyiség (helyiség együttes) rendeltetésére, jellemzésére, tulajdonosára, üzemeltetőjére - az általa folytatott mesterségre, tevékenységre utaló, azt megjelenítő, a homlokzatra merőlegesen elhelyezett, természetes anyagból készült (pl.: fa, fém, üveg, stb.) feliratos, rajzos vagy figurális épülettartozék, amely az 1 m2 -t nem haladja meg. A homlokzatra merőlegesen elhelyezett, de műanyagból készült, kívülről vagy belülről megvilágított reklámhordozó nem minősül cégérnek (fényreklám).

b.) Cég- és címtábla, cégfelirat: az ipar, kereskedelem, szolgáltatás, vendéglátás célját szolgáló helyiség, helyiség együttes és egyéb intézmény nevét és az ott folyó tevékenységet feltüntető, legfeljebb 2 m2 nagyságú tábla közvetlenül a bejárat feletti vagy melletti homlokzatrészen.

c.) Épületi transzparens: nem közterület felett, hanem adott építményen kifeszített, írásos vagy képi információt tartalmazó hirdető-berendezés.

d.)     Fényreklám: állandó vagy változó tartalmú hirdetmények elhelyezésére alkalmas, belülről vagy kívülről megvilágított reklámhordozó.

e.) Hirdetőoszlop: állandó vagy cserélhető felületű (változtatható, átragasztható), oszlopszerű vagy oszlopon elhelyezett, helyhez kötött reklámhordozó.

f.) Megállító tábla: nyitvatartási idő alatt az üzletek elé a közterületre kihelyezett mobil hirdető-berendezés.

g.) Alkalmi rendezvény, esemény, megnyitó mobil reklámhordozón történő reklámozása: Üzleti és szolgáltató egységek, szolgáltatást végző vállalkozások rendezvényeinek, azok megnyitásának közzététele, hirdetése, reklámozása továbbá civil és egyéb szervezetek rendezvényeinek, eseményeinek hirdetése mobil hirdető-berendezés útján, melynek reklámozási időtartama a rendezvény időtartamával együtt nem haladja meg a 10 napot.

h.) Óriásplakát: változó tartalmú hirdetések elhelyezésére szolgáló, közterületről látható, 2,5 m2 vagy annál nagyobb felületű építmény. Óriásplakátnak minősül a 2,5 m2-en vagy azt meghaladó felületen több külön álló részből (a képkocák nem illeszkednek szorosan) összefüggő képet alkotó reklám is.

i.) Reklámfelületű védőháló: az építkezéseknél az állványzat előtt függőlegesen elhelyezett háló hirdető-berendezés.

j.) Járműreklám: olyan jármű (utánfutó, platós teherautó, illetve kerékpár, tricikli vagy ahhoz kapcsolt bármely szerkezet), melyet a tulajdonos azzal a másodlagos céllal közlekedtet, hogy azon reklámhordozót helyez el. Ezen kategóriához tartozik az az autó, melyet a tulajdonos azzal a másodlagos céllal telepít le, hogy azt reklámozza, vagy azon reklámot helyez el (autó-kiállítás).

k.) Szendvicsember: olyan személy, aki hirdetési céllal testére erősített hirdetményt, reklámcélú transzparenst hordoz.

l.)      Reklámgrafika: reklámozás vagy útbaigazítás céljára szolgáló, bármely építési technológiával készített, alapfelületre festéssel vagy azzal rokon technológiával készített reklámcélú felület, grafikai mű.

m.) Egyéb, máshova nem sorolható reklám (pl. szórólap, tájékoztató osztás)

7.) Idejét múlt hirdetmény- és reklám: minden olyan hirdetmény, vagy reklám, amely meghatározott időpontokhoz, évszakokhoz kapcsolódó eseményekről, rendezvényekről, akciókról, stb. nyújt tájékoztatást, vagy amelynek információtartalma az idő múlása következtében aktualitását és célját vesztette és ez a hirdetmény tartalmából nyilvánvalóan megállapítható.

8.) Útirányjelző tábla, út mellett elhelyezett kereskedelmi információs tábla: természetes és jogi személyek, jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok gazdasági, szolgáltató, kereskedelmi tevékenységet végző telephelyének helyére vonatkozó, útirányt jelző, információt adó eszköz.

9.) Hirdetmény:

a.)  Olyan közérdekű helyi információ, amely az épület házszámát, az épületről, vagy az épületben történtekről közérdekű, illetve megemlékezés jellegű tájékoztatást, közterület, középület, településrész, helyi közszolgáltatások és közszolgáltató, műemlék és egyéb helyi nevezetesség megnevezését, irányát, térbeli elhelyezkedését, ezek térképét a közterületen tartózkodó természetes személyek számára megjeleníti.

b.) Olyan művészeti, közművelődési, kulturális, tudományos, egészségügyi, szociális, jótékonysági vagy más társadalmi eseményről szóló tájékoztatás, amely állami, önkormányzati, alapítványi vagy más szervezet, szerveződés, természetes személy pénzbeli, tárgyi támogatása, illetve jogi és természetes személyek térítés nélküli munkája nélkül nem lenne megvalósítható (pl.: színházi előadások, képzőművészeti kiállítások, komolyzenei koncertek stb.).

c.)  Méretétől függetlenül minden, valamely más helyhez kötött vagy mozgó eszközre rögzíthető általában papíralapú és cserélhető közvetítő eszköz (plakát).

10.) Autóbuszváró reklám: közterületen álló autóbuszváró reklámhordozó elhelyezésére kijelölt, zárt reklámfelülete.

11.) Hangos reklám: hangosító berendezés használatával történő reklámcélú közterület-használat.

12.) Reklámzászló: építményen vagy talajszinten tartóoszlopban elhelyezett zászló, melynek felirata, festése, megjelenése valamely tevékenységre, termékre hívja fel a figyelmet.

3. Az elhelyezésre vonatkozó előírások

3.§

(1) A reklámelhelyezésnél az alábbi szempontok veendők figyelembe:

a) a reklámeszköznek a meglévő épített és természetes környezetbe, valamint a településképbe illeszkedése,

b) az építményen elhelyezett reklámeszköznek az építmény karakteréhez, színezéséhez, arányrendszeréhez igazodása,

c) egységes épülethomlokzaton, kerítésen, támfalon, tűzfalon elhelyezett reklámeszköznek más reklámeszközzel és az építménnyel való összhangja.

(2) Amennyiben a reklámelhelyezés építésügyi hatósági engedély vagy településképi bejelentés igazolása alapján történhet, úgy a reklámeszköz környezetbe illeszkedését az elhelyező az építésügyi hatósági engedély iránti kérelemhez vagy a településképi bejelentéshez mellékelt építési-műszaki tervdokumentációhoz csatolt látványtervvel mutatja be.

(3) Új reklámeszköz építése, meglévő reklámeszköz felújítása, helyreállítása, átalakítása, korszerűsítése, bővítése, megváltoztatása a jogszabályok keretei között – az e rendelet, valamint a helyi építési szabályzat előírásainak megfelelően – az építésügyi hatósági eljárásra vagy a településképi bejelentési eljárásra vonatkozó szabályok alapján végezhető.

(4) A településkép védelméről szóló önkormányzati rendeletben (a továbbiakban: helyi településképi rendelet) meghatározott eseteken túl településképi bejelentési eljárás lefolytatásával helyezhető el.

a) molinó, kivéve a 28. § (1) bekezdés l) pont és a 29. § (4) bekezdés szerinti esetben,

b) reklámeszköz víztornyon a településkép helyi védelméről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott helyi egyedi védelem alatt álló épületeken,

c) falfestés, valamint

d) 2 m2-nél nagyobb reklámeszköz a 29. § (3) bekezdés a) és b) pont szerinti esetben.

(5) Településképi bejelentési eljárás nélkül, a főépítész hozzájárulásával helyezhető el

a) a 17. § (3) bekezdés szerinti megállító reklámeszköz,

b) az önkormányzati fenntartású intézmény, az Önkormányzat többségi tulajdonában álló gazdasági társaság vagy az ilyen gazdasági társaság kizárólagos tulajdonában álló gazdasági társaság által szervezett nemzetközi, országos eseményre vonatkozó reklám, valamint az Önkormányzat támogatásával megvalósuló nemzetközi, országos különösen meghatározó eseményre vonatkozó reklám, valamint

c) rendezvény esetén a rendezvény támogatójának, szponzorának reklámozására szolgáló reklámeszköz kizárólag a rendezvény területén elhelyezett színpadon, mobil lelátón, a rendezvény területén és a község területén elhelyezett kivetítőn, és a rendezvény területét lehatároló korláton, kordonon a rendezvény időtartama alatt és a rendezvényt megelőző és követő 2 órán át.

(6) Településképi bejelentési eljárás nélkül és a főépítész hozzájárulása nélkül helyezhető el

a) árubemutató eszköz,

b) megállító reklámeszköz, kivéve az (5) bekezdés a) pont szerinti esetet,

c) hirdetmény az Önkormányzat által biztosított ingyenes hirdetőeszközön,

d) rendezvény, vásár időtartama alatt a pavilonon, vásári sátoron az árusítással összefüggő, az árusítás profiljába illő, saját termékről és az üzletről szóló reklám.

 (7) Az egyébként építésügyi hatósági engedély, településképi bejelentés és főépítészi hozzájárulás nélkül elhelyezhető reklámeszközt a főépítész hivatalból vagy kérelemre bármikor felülvizsgálhatja.

(8) Amennyiben a főépítész felülvizsgálat során megállapítja, hogy a reklámelhelyezés nem felel meg a rendelet által előírt szempontoknak, úgy településképi kötelezési eljárás folytatható le.

(9) Hirdetmény településképi bejelentési eljárás nélkül és bérleti szerződés nélkül helyezhető el.

(10) Hirdetmény kizárólag a hirdetmény elhelyezésére szolgáló berendezésen helyezhető el. A hirdetmény elhelyezésekor keletkező hulladék eltávolításáról – a köztisztasági szabályok – betartásával az gondoskodik, aki elhelyezte, ha az elhelyező nem ismert, az, akinek érdekében a hirdetményt elhelyezték.

4. Az eltávolításra vonatkozó előírások

4.§

(1) A megszűnt üzletek, intézmények, vállalkozások, stb. reklámhordozóit elsősorban a kihelyező, ha a kihelyező szűnt meg, akkor az köteles lebontani, akinek az érdekében a kihelyezés történt, ezek hiányában az ingatlan tulajdonosa.

(2) A reklámhordozó folyamatos karbantartása a reklámhordozó tulajdonosa és a hirdetmény közzétevője egyetemleges feladata és kötelessége, ennek megtörténtét a használatba adó ellenőrzi. Amennyiben a karbantartást a kötelezettek elmulasztják, és ezen kötelezettségnek felszólításra sem tesznek eleget, a közterület tulajdonosa (továbbiakban használatba adó) a kötelezettek költségére és veszélyére a reklámhordozót elbontja.

(3) A használatba adó eltávolítja azokat a közterületen lévő reklámhordozókat és hirdetményeket

a.) amelyek létesítésére, fenntartására vonatkozóan nincsen érvényes és hatályos közterület-használati szerződés, vagy

b.) amelyekre vonatkozóan a rendelet szerinti közterület-használati díjat nem fizetik meg

c.) amelyek a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátjairól szóló jogszabály szerint tiltott tartalmú hirdetmények.

(4) A használatba adó a felszólításában megjelölt 15 napos határidő eredménytelen elteltét követően a reklámhordozó tulajdonosának költségviselése mellett és veszélyére eltávolíttathatja a közterületen lévő (3) bekezdés szerinti reklámhordozókat. Ugyanez irányadó az idejét múlt hirdetmények esetében is.

5. Eljárási szabályok

5.§

 (1) Közterület-használati bejelentés nélkül létesíthető reklámhordozók:

a.) érvényes forgalmi engedéllyel rendelkező és ténylegesen is működőképes, önjáró gépjármű eredeti, át nem alakított felületének (karosszériájának) fóliázás vagy festés révén reklámhordozóként történő felhasználása,

 (2) Közterület -használati bejelentés alapján létesíthető reklámhordozók:

a.) a közforgalom céljára átadott magánterületeken, illetve állami tulajdonú területeken való elhelyezés esetén. A tulajdonosi hozzájárulást a kérelmező csatolja a beadványhoz. Ebben az esetben az önkormányzat részére közterület-használati díjat nem kell fizetni.

(3) Az önkormányzati reklámhordozókra a 2.§ 9.) pontjában szereplő hirdetmények díjmentes kihelyezése kérelemre, a polgármester engedélyével történhet. A mentességi kérelem elutasítása esetén a használatba vevőnek a közterület-használatának szabályairól szóló önkormányzati rendeletben meghatározott díjat kell megfizetni.

(4) A közterület-használati kérelem vagy bejelentés mellékleteként csatolni kell az elhelyezést bemutató fotót, fotómontázst vagy látványtervet, valamint alkalmi rendezvény reklámozási szándéka esetén beméretezett helyszínrajzot a reklámhordozó függőleges és vízszintes méretének megadásával.

6.§

 (1) Reklámcélú közterület-használat esetén a rendelet előírásait a közterület használatának szabályairól szóló önkormányzati rendelettel együtt kell alkalmazni.

 (2) A használatba vevő a tulajdonosi hozzájárulást és a közútkezelői hozzájárulást a nem építési engedélyköteles reklámhordozónál és reklámfelületnél a reklámcélú közterület-használati szerződés megkötése előtt köteles megkérni.

(3) Az építési engedély vagy építésügyi hatósági bejelentés köteles reklámhordozók, reklámfelületek esetén a reklámcélú közterület-használati szerződés csak a jogerős építési engedély vagy az építésügyi hatósági bejelentést tudomásul vevő igazolás birtokában köthető meg.

(4) Európa parlamenti képviselőválasztás, országgyűlési képviselőválasztás, helyi önkormányzati képviselőválasztás, valamint országos és helyi népszavazás esetén a választási kampány időszakában a közterületen elhelyezésre kerülő hirdető-berendezésekre az erről szóló külön jogszabály előírásait kell alkalmazni.

6. A használati jogviszony legfontosabb tartalmi elemei

7.§


(1) A közterület használatának szabályairól szóló önkormányzati rendelet előírásai mellett jelen rendelet szerinti szerződéskötésre a használatba adó részére történő közterület-használati díj megfizetése ellenében kerülhet sor.

(2) Reklámcélú közterület-használat esetén fizetendő díjakra a közterület használatának szabályairól szóló önkormányzati rendelet 2. mellékletében foglaltakat kell alkalmazni

(3) A díjfizetés alapja a reklámfelület hasznos felülete, hangos reklám esetén a közzététel időtartama.

(4) Ha a reklámcélú közterület használat bármely okból megszűnik, akkor használatba vevő köteles saját költségén az eredeti állapotot minden kártalanítási igény nélkül helyreállítani.

(5) A reklámcélú közterület használat közös megegyezéssel, közérdekből, vagy városfejlesztési okból megszűntethető. Ilyen esetekben az igénybe nem vett időre befizetett közterület-használati díj a használatba vevőnek visszajár.

(6) A használatba vevőt megilleti a reklámcélú közterület-használati szerződésben meghatározott időtartam lejárta előtt az azonnali hatályú felmondás joga, ha a használatba adónak felróható okból a közterületet nem tudja a szerződésben rögzített célra és módon használni. Az igénybe nem vett időre befizetett közterület-használati díj a használatba vevőnek visszajár, a használatba adó részéről felmerülő költségek levonása nélkül.

(7) A közterület-használat díjának megállapítása során a hónapban meghatározott alapdíj esetén minden megkezdett 30 nap és m2 egésznek számít.

A használatba adó elbírálás alapján az éves vagy azt meghaladó időtartamú szerződések esetében változtathat a fizetési feltételeken, amelyet a közterület-használati szerződés módosításával rögzít.

(8) Az Európai Uniós projektek táblája után, amelynek kihelyezését a támogató kötelezővé teszi, közterület-használati díjat nem kell fizetni.

(9) Az egyes körzetekhez tartozó közterület-használati díjtételeket Csépa Község Önkormányzatának a közterület használatának szabályairól szóló hatályos önkormányzati rendeletének 2. melléklete tartalmazza.

7. Záró rendelkezések

8.§


E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.