Csépa Község Önkormányzat Képviselő-testülete 8/2019.(V.23.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól
Hatályos: 2025. 07. 01Csépa Község Önkormányzat Képviselő-testülete 8/2019.(V.23.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól
Csépa Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) pontja által megállapított feladatkörében eljárva a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés i) pontjában és a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 5. § (2) bekezdésében 11. § (16) bekezdésében valamint a 13. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § (1) E rendelet hatálya kiterjed
a) Csépa Község Önkormányzatára, annak szerveire, az Önkormányzat által alapított, illetve tulajdonosi irányításával működő költségvetési szervekre, ide értve az önkormányzat hivatalát is (továbbiakban: intézmények);
b) az önkormányzat tulajdonában álló vagy tulajdonába kerülő:
- ingatlan és ingó dolgokra;
- vagyoni értékű jogokra;
- gazdasági és közhasznú társaságokban az önkormányzatot megillető részesedésekre;
- pénzvagyonra valamint az értékpapírokra (továbbiakban: önkormányzati vagyon).
(2) A rendeletben foglalt értékhatárokat nettó értékként kell értelmezni.
2. Az önkormányzati vagyon
2. § (1) Az önkormányzat törzsvagyonába tartozó kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló, forgalomképtelen vagyonelemeket a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
(2) Az önkormányzat nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű, nemzeti vagyonnak minősülő vagyont nem határoz meg.
(3) Az önkormányzat törzsvagyonába tartozó korlátozottan forgalomképes vagyonelemek körét a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
(4) Az önkormányzat üzleti vagyonába tartozó vagyonelemeket a rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.
(5) A Képviselő-testület a korlátozottan forgalomképes vagy az üzleti vagyonelemek közé történő besoroláskor figyelembe veszi az Önkormányzat hosszú távú vagyongazdálkodási tervét.
3. Vagyonnyilvántartás
3. § (1) A helyi önkormányzat tulajdonába tartozó vagyonelemekről a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 110. §-ában meghatározottak szerint kell nyilvántartást vezetni.
4. A tulajdonosi jogok gyakorlása
4. § (1) A tulajdonosi jogokat a Képviselő-testület gyakorolja.
(2) A tulajdonosi pozícióból eredő jognyilatkozatokat a Polgármester adja ki.
(3) A vagyon védelme, az előre nem számolható rendkívüli események hatásainak védelme érdekében a vagyontárgyakra biztosítást kell kötni. A biztosítási szerződések megkötésére, aláírására a Polgármester jogosult.
5. Eljárás a tulajdonos képviseletében
5. § (1) Az önkormányzati vagyont érintő hatósági eljárásban a tulajdonost megillető nyilatkozattételi jogot, továbbá a közigazgatási és bírósági eljárásban az ügyfél jogát a polgármester gyakorolja.
(2) Az önkormányzat jogi képviseletének biztosításáról a polgármester gondoskodik.
6. Az önkormányzati intézmények vagyonkezelése
6. § (1) Az önkormányzat a kötelező és a vállalt feladatainak ellátására intézményt alapíthat. Az intézmény vagyona az önkormányzat vagyona, amit az önkormányzat az intézmény használatába ad. A használat és használati jog és a vagyonkezelői jog átadása ingyenes.
(2) Az önkormányzat intézményei a jó gazda gondosságával jogosultak és kötelesek a vagyon rendeltetésszerű használatára, működtetésére, fenntartására, hasznosítására, a vagyonhoz fűződő közterhek viselésére és a használatukban lévő vagyon számviteli előírások szerinti nyilvántartásra.
(3) Az intézmény vezetője felelős a vagyon rendeltetésszerű használatáért és a gazdaságos működtetéséért.
(4) Az intézmények a használatukba adott vagyontárgyakkal önállóan gazdálkodnak.
(5) Az intézmény a használatba kapott ingatlanokat és ingókat – alapfeladat sérelme nélkül – bevételei növelésére hasznosíthatja.
(6) Az intézmény köteles a használatában lévő ingatlanok karbantartásáról, az elhasználódott ingók pótlásáról gondoskodni, továbbá köteles az ezekkel kapcsolatos kiadásokat az önkormányzat költségvetésének tervezése során írásban az önkormányzat felé jelezni.
(7) Az intézmény használatába adott ingatlanok és ingók felújítása az önkormányzat és az intézmény közös feladata.
(8) Az intézmények használatában lévő, a feladatellátását szolgáló ingatlanok felsorolását e rendelet 4. számú melléklete tartalmazza.
7. Az Önkormányzati vagyon értékének meghatározása
7. § (1) A vagyon értékének megállapítására általában ingóságok esetében a nyilvántartási érték, értékpapír esetében a tőzsdei árfolyam, ingatlanok esetében 90 napnál nem régebbi ingatlanforgalmi értékbecslés az irányadó.
(2) Ha a szerződés tárgya több vagyontárgy, az érték meghatározására a vagyontárgyak együttes értéke az irányadó.
(3) A Képviselő-testület munkahelyteremtő beruházás megvalósítása céljából történő ingatlanértékesítés esetén az 1. § (1) bekezdésben meghatározott mértéktől eltérő mértékben –ingatlanforgalmi értékbecslés nélkül- is meghatározhatja az ingatlan értékét.
8. Önkormányzat tulajdonában lévő nemzeti vagyon hasznosítása, tulajdonjogának átruházása
8. § (1) A képviselő-testület hatáskörébe tartoznak az alábbi, vagyonhasznosításra vonatkozó döntések értékhatártól függetlenül.
a) az önkormányzat tulajdonát képező vagyontárgyaknak az önkormányzati vagyon részeibe való besorolása,
b) ingatlan vásárlása, cseréje, értékesítésre történő kijelölése,
c) gazdasági és közhasznú társaságokban fennálló részesedéseinek értékesítésre történő kijelölése, valamint pénzbeli és apport befektetése társaságokba,
d) hitel felvétele, illetve annak felvételéhez vagyoni fedezet biztosítékul nyújtása,
e) kötvény, váltó kibocsátása és elfogadása,
f) kezesség vállalása, egy évet meghaladó lejáratú értékpapír vásárlása,
g) gazdasági, közhasznú társaság alapítása.
(2) Az önkormányzati vagyonra vonatkozó egyéb döntések értékhatártól függően az önkormányzat és szervei, valamint a vagyonkezelők hatáskörébe tartoznak.
(3) A képviselő-testület hatáskörébe tartozik:
a) 1.000.000 Ft feletti vagyontárgy vásárlása,
b) 500.000 Ft felett a vagyontárgyak értékesítése, a vagyon használatának, illetve a hasznosítás jogának átengedése, cseréje, biztosítékul adása és egyéb módon való megterhelése
c) behajthatatlan követelések törlése 200.000 Ft értékhatár felett.
(4) A polgármester hatáskörébe tartozik:
a) A képviselő-testület által értékesítésre kijelölt 500.000 Ft értékhatár alatti ingatlan elidegenítése, használatának, illetve hasznosítási jogának átengedése, biztosítékul adása, egyéb módon megterhelése
b) 500.000 Ft értékhatárig ingó vagyontárgy adásvételének engedélyezése
c) behajthatatlan követelések törlése 30.000 Ft és 200.000 Ft között
d) a hatáskörrel rendelkező szerv döntése alapján a vagyonhasznosítási jogügyletek megkötése
e) vagyonbiztosítási szerződések megkötése.
(5) A vagyonkezelő szervezet vezetőjének hatáskörébe tartozik:
a) közszolgáltatáshoz nélkülözhető vagyon – két évet meg nem haladó – határozott időtartamú bérbeadás útján történő hasznosítása,
b) a használatában, kezelésében lévő 100.000 Ft értéket meg nem haladó ingó vagyontárgyak értékesítése
c) 30.000 Ft egyedi értéket meghaladó elavult ingóságok értékesítése.
(6) A költségvetési szervek a használatukba adott vagyontárgyakkal önállóan gazdálkodnak. Kötelesek a vagyon védelmét teljes körűen biztosítani.
A vagyon védelme érdekében biztosítási szerződést saját hatáskörben köthetnek.
A vagyonkezelőt terhelő kötelezettségek teljesítéséért a vagyon kezelésével megbízott a felelős.
(7) Az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és egyéb nem lakás céljára szolgáló helyiségek, továbbá földterületek és eszközök bérlőit a polgármester jelöli ki.
Az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és egyéb bérleménynek (nem lakás céljára szolgáló helyiségek, kül- és belterületi földterületek, eszközök) bérleti díját a képviselő-testület állapítja meg.
(8) Az önkormányzat tulajdonában álló egyéb bérlemények éves bérleti díja nem lehet kevesebb az ingatlanok vagyonkataszter szerinti bruttó forgalmi értékének 10 %-ánál.
(9) A munkahelyteremtő beruházás megvalósítása céljából történő vagyongazdálkodás során, törekedni kell annak megvalósításának elősegítésére, egyedi érték meghatározása mellett. A 7. § (3) bekezdés alkalmazása esetén önkormányzati ingatlant értékesíteni a Képviselő-testület egyedi döntése alapján is lehet. Ebben az esetben visszavásárlási jogot az önkormányzat javára legfeljebb 5 éves időtartamra - a beruházás megvalósulásától függően - ki kell kötni.
(10)1 A civil szervezetek és karitatív szervezetek esetében a (8) bekezdéstől el lehet tekinteni.
9. Felajánlott vagyon elfogadása
9. § (1) Ha valamely vagyonról az 1. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott szervek javára lemondtak (Ptk-ban szabályozott jogcímek alapján: öröklés, ajándékozás, ellenszolgáltatás nélküli, stb.), ezt a lemondásban megnevezett akkor fogadhatja el, ha képes az azzal járó kötelezettségek teljesítésére, és a felajánlott vagyon elfogadásához a Képviselő-testület hozzájárult. Ha a Képviselő-testület a felajánlott vagyon elfogadásához hozzájárult, illetve a felajánlott vagyont elfogadja, egyben a vagyontárgy besorolását is meghatározza.
(2) A hagyaték, az ajándék terheit, valamint az ajándékozási, illetve hagyatéki eljárás költségeit az önkormányzat költségvetéséből kell fedezni. A vagyon hasznosításának vagy rendeltetésének meghatározásakor az ellenszolgáltatás nélkül felajánló akaratát figyelembe kell venni.
(3) A felajánlott vagyon nem fogadható el, ha a vagyon
- olyan ingatlan vagy ingatlanrész, amelyben az önkormányzat, illetve a vagyonkezelő számára használható, vagy hasznosítható rész (földterület, lakás, helyiség) nincs,
- olyan hagyaték (ingatlan, ingatlanrész, eszköz, befektetés, pénz), melynek ismert terhei elérik vagy meghaladják a hagyaték értékét.
10. Követelések kezelése
10. § (1) Az önkormányzat és szerve - kis összegű követelések kivételével - csak az alábbi esetekben mondhat le részben vagy egészben követeléséről:
a) csőd egyezségi megállapodásban;
b) bírói egyezség keretében;
c) felszámolási eljárás során, ha a felszámoló írásbeli nyilatkozata alapján a követelés várhatóan nem térül meg;
d) végrehajtás során, ha a követelés nem, vagy csak részben térül meg;
e) ha a követelés igazoltan csak veszteséggel (aránytalan költségráfordítással) érvényesíthető;
f) hitelt érdemlően bizonyított, hogy a követelés kötelezettje nem lelhető fel.
(2) A mindenkori költségvetési törvényben meghatározott kisösszegű követelések tekintetében lemondani (a követelést törölni) csak azokról az értékhatár alatti vevői követelésekről lehet, melyek szolgáltatásnyújtásból, térítési díjból, közterület-használati díjból és munkavállalókkal szembeni követelésekből származnak.
(3) A kisösszegű követelés behajtását előírni nem kell, de a követelés törlése előtt legalább 2 alkalommal dokumentáltan meg kell kísérelni a követelés beszedését.
11. Építési telkek
11. § (1) A Képviselő-testület által értékesítésre kijelölt építési telkek elidegenítése esetén beépítési kötelezettséget kell előírni.
(2) A beépítési kötelezettség időtartama az ingatlan birtokba adásától számított 4 év.
(3) A beépítési kötelezettség teljesítésének biztosítékául az adásvételi szerződésben az önkormányzat javára fennálló visszavásárlási jogról, valamint kötbér kikötéséről kell rendelkezni.
(4) A visszavásárlási jogot a vevő tulajdonjogának bejegyzésével egyidejűleg be kell jegyeztetni az ingatlan-nyilvántartásba.
(5) A beépítési kötelezettség teljesítése jogerős használatbavételi engedéllyel igazolható.
(6) Amennyiben a vevő a beépítési kötelezettségének határidőre nem tesz eleget, az önkormányzat élhet a visszavásárlási jogával.
(7) A visszavásárlási ár az eredeti vételárral azonos, azzal azonban, hogy a visszavásárlás időpontjában a már megkezdett beruházás következtében előállott értékváltozásokat figyelembe kell venni. Jelen rendelkezés nem alkalmazható a telekár növekedésre.
(8) Amennyiben a vevő az építkezést megkezdte, de azt határidőre nem fejezte be, egy alkalommal további 12 hónapra kérheti a beépítési kötelezettség határidejének meghosszabbítását, legkésőbb a határidő lejártának napjáig.
(9) Amennyiben a vevő a beépítési kötelezettségét határidőre nem teljesítette és az Önkormányzat a visszavásárlási jogát nem érvényesítette vagy érvényesíthette, a vevő a beépítési kötelezettség lejártát követő naptól kezdődően a jogerős használatba vételi engedély megszerzésének napjáig kötbért köteles fizetni az Önkormányzat részére, melynek mértéke 100,-Ft/nap. A kötbér kikötéséről az adásvételi szerződésben rendelkezni kell.
12. Mezőgazdasági földterületek haszonbérlete
12. § (1) Az Önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanok mezőgazdasági haszonbérletbe adhatóvá nyilvánításáról a képviselő-testület dönt.
(2) A mezőgazdasági művelési ágú ingatlanok haszonbérletbe adása jogszabályokban foglalt feltételekkel határozott időre szólhat, mely legalább 1 és legfeljebb 5 év, a képviselő-testület döntésének függvényében.
(3) A haszonbérletbe adható mezőgazdasági művelésű ingatlanok jegyzékét, - amely tartalmazza az ingatlan helyrajzi számát, művelési ágát, jellemzőit és a bérletre vonatkozó speciális kikötéseket – a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján közszemlére kell tenni, valamint az önkormányzat hivatalos honlapján meg kell hirdetni.
13. A közbeszerzési értékhatár alatti beruházások lebonyolítási rendjének szabályozása
13. § (1) A közbeszerzési értékhatár alatti beszerzések esetén, a beszerzésekről szóló döntés megalapozottsága érdekében ajánlatkérési eljárást kell lefolytatni:
- ha a beszerzés egyedi értékhatára meghaladja az 500.000,- Ft-ot
(2) Az ajánlatkérési eljárás megindításáról a polgármester dönt.
(3) Az ajánlatkérési eljárás az ajánlattételi felhívás közzétételével indul. Az ajánlattételi felhívást a polgármester írja alá és teszi közzé. Az ajánlattételi felhívást az önkormányzat hivatalos honlapján kell közzétenni, azt közvetlenül meg lehet küldeni legalább három lehetséges ajánlattevőnek is.
(4) Az ajánlattételi felhívást úgy kell megjelentetni, hogy az ajánlatok beadására legalább 7 munkanap álljon rendelkezésre.
(5) Amennyiben előre nem látható okból sürgős beszerzésre van szükség, az ajánlattételi felhívást a közzétételen kívül közvetlenül meg kell küldeni legalább három lehetséges ajánlattevőnek is, ebben az esetben az ajánlatkérési eljárás megindításáról a polgármester dönt és határozza meg az ajánlattételre felhívandók körét.
(6) Az ajánlatokat írásban kell benyújtani.
(7) Az ajánlatkérési eljárás eredményéről a szakmai javaslat alapján a döntést a hatáskörrel rendelkező képviselő-testület, polgármester hozza meg.
(8) A közbeszerzési értékhatár alatti beszerzések esetén a mindenkori beszerzési szabályzatban foglaltak szerint kell eljárni.
14. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 15/2012. (X.02.) és az azt módosító 22/2012.(XII.01.), 2/2013. (III.4.) önkormányzati rendelet.
A 8. § (10) bekezdését a Csépa Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2024. (IX. 20.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.
A 3. melléklet a Csépa Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2025. (VI. 18.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.