Öcsöd Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2019. (I. 24.) önkormányzati rendelete

Öcsöd Nagyközség Településképi védelméről

Hatályos: 2021. 12. 10

Öcsöd Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2019.(I.24.) önkormányzati rendelete

Öcsöd Nagyközség Településképi védelméről

2021.12.10.

Öcsöd Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi. LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdésében és az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) pontjában, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 57. § (2)-(3) bekezdéseiben, valamint a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 2. §. (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 5. § (2) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljárva Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Építésügyi, Hatósági, Oktatási és Törvényességi Felügyeleti Főosztály Építésügyi Osztály Állami Főépítészének véleménye, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési jogintézményekről szóló 314/2012.(XI.8.) Korm. rendelet 43/A. § (6) bekezdés c) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljárva a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, a Miniszterelnökség társadalmi és örökségvédelmi ügyekért, valamint kiemelt kulturális beruházásokért felelős helyettes államtitkára, és a Körös-Maros Nemzeti Park Igazgatóság véleménye alapján a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya Öcsöd Nagyközség (a továbbiakban: nagyközség) közigazgatási területén a településképi arculati kézkönyvben megfogalmazott települési arculat megőrzése, fenntartása és minőségi formálása érdekében, a helyi építészeti örökség területi és egyedi védelmére és a védelem megszüntetésére, a településképi szempontból meghatározó területekre és a településképi követelményekre terjed ki.

(2) A rendelet megállapítja a nagyközség közigazgatási területén a településkép-érvényesítési eszközöket és alkalmazási szabályait.

(3) A rendelet célja Öcsöd Nagyközség sajátos településképének társadalmi bevonáson konszenzuson alapuló védelme és alakítása.

2. Értelmező rendelkezések

2. § E rendelet alkalmazásában:

1. Fenntartható tájhasználat: A táj olyan módon és ütemben való használata, amely nem haladja meg a természeti erőforrások megújuló képességét, nem gyakorol az ott található természeti értékekre és biológiai sokféleségre negatív hatásokat.

2. Pasztellszín: a színek nagyon világos és kis telítettségű árnyalatai, melyeknek (a szín mellett) csak fehértartalma van, fekete nincs.

3. Információs célú berendezés: az önkormányzati hirdetőtábla, az önkormányzati faliújság, az információs vitrin, az útbaigazító hirdetmény, a közérdekű molinó.

4. közérdekű helyi információt hordozó, közvetítő eszköz: Közérdekű hirdetmény közzétételét biztosító tábla vagy egyéb felület; védett értéket bemutató, védett értékről tájékoztatást tartalmazó eszköz; védett értékek, helyi nevezetességek, létesítmények, közszolgáltatások és közszolgáltatók helyét, elérhetőségét, helyi tömegközlekedés rendszerét bemutató térkép; pontos időt, meteorológiai adatokat megjelenítő eszköz; közlekedési közszolgáltatók által közzétett menetrend és hangos tájékoztató; közterületen vagy épület közterülettel határos homlokzatán elhelyezett világító hirdető berendezés.

5. útbaigazító tábla: Az utcanév- és házszám tábla; közérdekű célok elérését segítő tábla.

6. történeti kutatási dokumentáció: történeti, településtörténeti, régészeti, művészeti, építészeti, kulturális, műszaki, ipari, agrár, adott esetben növényrendszertani szempontból fontos adatok és jellemzők leírása

2/A.1 Hatásköri szabályok

2/A. § (1) Az e rendeletben szabályozott településképi véleményezési, településképi bejelentési és településképi kötelezési eljárással kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.

(2) A képviselő-testület döntését a fellebbezés benyújtását követő rendes ülésen hozza meg.”

II. Fejezet

A HELYI VÉDELEM

3. A helyi védelem feladata és fajtái

3. § A helyi védelem feladata a védelmet igénylő helyi örökség:

a) feltárása,

b) számbavétele,

c) védetté nyilvánítása,

d) fenntartása,

e) védelmének megszüntetése,

f) védettségével összefüggő korlátozások, kötelezettségek meghatározása,

g) nyilvántartása.

4. § (1) A helyi védelem a település és környezetének egészére vagy összefüggő részére (a továbbiakban: helyi területi védelem), valamint egyes építményeire, ezek részleteire (a továbbiakban: helyi egyedi védelem) terjed ki.

(2) A helyi egyedi védelem

a) az építmény (épület és műtárgy), vagy ezek együttese egészére, vagy valamely részletére (anyaghasználat, szerkezet, színezés),

b) az építményhez tartozó földrészletre és annak jellegzetes növényzetére,

c) szobor, képzőművészeti alkotás, utcabútor védelmére,

d) az egyedi tájérték védelmére terjed ki.

(3) A helyi egyedi védelem a rendelet 1. számú mellékletében megjelölt értékek védelmére terjed.

5. § (1) A helyi területi védelem

a) a településszerkezet (utcahálózat, telekszerkezet, beépítési mód, az építési vonal, településszerkezeti szempontból jelentős zöldterület vagy növényzet),

b) a településkép (külső településkép, belső településkép, utcakép),

c) a település táji környezete (a település megjelenése a tájban, hagyományos művelési mód, növényzet és természetes környezet),

d) településkarakter (a településszerkezet, a településkép elemei, formái, anyagai, színvilága együttesen) védelmére terjed ki.

(2) A helyi területi védelem a 2. számú mellékletben megjelölt értékekre terjed ki.

4. Helyi építészeti örökség védelmének általános szabályai

6. § (1) E rendelet hatálya alá tartozó építészeti örökség védelme alatt álló értékeket az Önkormányzat folyamatosan vizsgálja, és javaslatot tesz azok műemléki védettség alá vonásának kezdeményezésére. A javaslatról a Képviselő-testület dönt.

(2) A helyi védettség alatt álló érték műemléki védettség alá helyezése esetén a műemléki védettség közzétételével egyidejűleg a helyi egyedi védelem megszűnik.

(3) Védett érték műemléki védettsége megszűnése esetén, az Önkormányzat köteles megvizsgálni a helyi építészeti örökség védelme alá helyezés lehetőségét.

(4) Az Önkormányzat folyamatosan vizsgálja, és javaslatot tesz a helyi építészeti örökség védelme alá helyezés lehetőségére. A javaslatról a Képviselő-testület dönt.

(5) Az Önkormányzat a helyi védelemmel érintett építészeti örökségről nyilvántartást vezet, annak nyilvánosságát az Önkormányzat honlapján is biztosítja.

5. A helyi védelem alá helyezés és a védelem megszüntetésének szabályai

7. § Helyi védelem elrendeléséről, illetve helyi védelem megszüntetéséről a képviselő-testület dönt.

8. § (1) A helyi védelem alá helyezést, illetve annak megszüntetését a polgármesternél bárki írásban kezdeményezheti.

(2) A kezdeményezésnek tartalmaznia kell:

a) egyedi védelem elrendelésére, illetve egyedi védelem megszüntetésére vonatkozó javaslat esetén:

aa) a védelemre javasolt, illetve a védelem megszüntetésére javasolt érték megnevezését, rendeltetését, használati módját,

ab) a védelemre javasolt, illetve a védelem megszüntetésére javasolt érték helyének meghatározását utca, házszám vagy helyrajzi szám megjelölésével,

ac) a védelemre javasolt, illetve a védelem megszüntetésére javasolt érték rövid ismertetését és fotódokumentációját,

ad) a védelemre vonatkozó javaslat rövid, illetve a védelem megszüntetésére vonatkozó javaslat részletes indokolását.

b) területi védelem elrendelésére, illetve területi védelem megszüntetésére vonatkozó javaslat esetén:

ba) a terület lehatárolását ábrázoló térkép,

bb) a védelemre vonatkozó javaslat rövid, illetve a védelem megszüntetésére vonatkozó javaslat részletes indokolását.

(3) Helyi védelem elrendelésének, illetve helyi védelem megszüntetésének szakmai előkésztését – szükség szerint szakértő bevonásával – a főépítész végzi.

(4) Helyi védelem elrendelésére, illetve helyi védelem megszüntetésére vonatkozó kezdeményezés beérkezését követően a képviselő – testület soron következő ülésén dönt a védelem alá helyezési, illetve védelem megszüntetési eljárás megindításáról.

9. § Helyi védelem alá helyezési, illetve védelem megszüntetési eljárás megindításáról:

a) egyedi védelem elrendelésére vonatkozó javaslat esetén az ingatlan tulajdonosát, használóját,

b) területi védelem elrendelésére vonatkozó javaslat esetén magánterületek tulajdonosait, használóit, közterületek tulajdonosait és kezelőit (továbbiakban a) és b) pontban foglaltak együtt: érdekeltek) az önkormányzat jegyzője írásban a döntést követő 8 napon belül értesíti.

10. § (1) Az érdekeltek a helyi védelem elrendelésére, illetve helyi védelem megszüntetésére vonatkozó javaslattal kapcsolatban a jegyző írásos értesítésének átvételétől számított 30 napon belül észrevételt tehetnek. Az észrevételt a helyi védelem elrendelésére, illetve a helyi védelem megszüntetésére vonatkozó döntés előtt a képviselő – testülettel ismertetni kell.

(2) Helyi védelem alá helyezési, illetve védelem megszüntetési eljárás megindításáról szóló tájékoztatót a döntést követő 8 napon belül, védelem elrendeléséhez szükséges értékvizsgálatot, védelem megszüntetésére vonatkozó dokumentációt elkészültét követő 8 napon belül a védelem alá helyezésről, illetve védelem megszüntetéséről szóló döntésig a nagyközség honlapján (www. ocsod.hu) közzé kell tenni.

(3) Helyi védelemre vonatkozó eljárás megindításáról a helyi védelemre vonatkozó döntés meghozataláig tartó időtartam alatt a helyi jelentőségű védett érték területére vonatkozó rendelkezéséket kell alkalmazni.

11. § (1) Védelem elrendeléséhez szükséges értékvizsgálat, illetve a védelem megszüntetésére vonatkozó dokumentáció elkészíttetéséről a képviselő-testület gondoskodik.

(2) Az értékvizsgálat tartalmi elemei:

a) helyi egyedi védelem elrendelésére vonatkozó javaslat esetén:

aa) helyszínrajz legalább M = 1:500 léptékben és hiteles térképmásolat,

ab) fotódokumentáció a védendő értéket teljes egészében értelmezhető léptékű megjelenítésben,

ac) műszaki tervdokumentáció,

ad) az objektum rendeltetésének és használati módjának leírása,

ae) növényegyed, növénycsoport vagy fasor növényrendszertani, karakter- és állapotleírása, fotódokumentációja, helyének meghatározása,

af) a védelem rövid szakmai indokolása, történeti kutatási dokumentáció,

b) helyi területi védelem elrendelésére vonatkozó javaslat esetén:

ba) kutatási dokumentáció

bb) a javasolt területi érték méretétől függően az áttekintéshez szükséges léptékű, a szabályozási tervvel azonosítható, a javasolt területi érték határát egyértelműen rögzítő helyszínrajz,

bc) a javasolt területi érték határán belüli földrészletek helyrajzi számainak jegyzéke és címjegyzéke.

(3) Helyi védelem elrendeléséhez, illetve helyi védelem megszüntetéséhez a települési főépítész egyetértő véleménye szükséges. (4) Helyi védelem alá helyezésről, illetve helyi védelem megszüntetéséről az érdekelteket az önkormányzat jegyzője írásban értesíti.

12. § (1) Helyi védelem megszüntethető, ha

a) a védett érték megsemmisült,

b) a védelem alapjául szolgáló értékek helyreállíthatatlan károsodott,

c) a védelem alapjául szolgáló értékek a szakmai ismérveknek már nem, vagy csak részben felelnek meg.

(2) Védelem megszüntetésekor a védelem megszüntetésének okait maradandó módon (fotók, rajzok, stb) dokumentálni kell.

13. § Helyi védelem megállapításának, illetve megszüntetésének hatályba lépésétől számított tizenöt napon belül az önkormányzat jegyzője kormányrendeletben meghatározott módon kezdeményezi az ingatlanügyi hatóságnál a védelem jogi jellegként való feljegyzését, illetve a feljegyzett jog törlését.

(6) Helyi védelem alá helyezett értékekről az önkormányzat jegyzője kormányrendeletben meghatározott tartalmú nyilvántartást vezet. A nyilvántartást az önkormányzat honlapján (www.ocsod.hu) közzé kell tenni.

6. A helyi értékvédelem tárgyainak jelölése

14. § (1) A védelem alatt álló építményt, vagy más egyedi objektumot az e célra rendszeresített egységes táblával kell megjelölni.

(2) A tábla az alábbi szöveget tartalmazza:

a) Védett érték megnevezése,

b) Védetté nyilvánította Öcsöd Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete,

c) Védetté nyilvánítás évszáma

(3) Védett növény, növénytársulás, fasor esetében a 14. § (2) bekezdésben meghatározott táblán a növény magyar és latin megnevezését is fel kell tüntetni.

(4) Területi védelem esetén a táblát a védett terület határán, az érintett közúton a tájékoztatást adó közúti jelzőtáblákra vonatkozó szabályok szerint kell elhelyezni.

(5) A tábla elhelyezését a tulajdonos tűrni köteles.

(6) A táblát a tulajdonossal egyeztetett helyre az Önkormányzat helyezi ki.

(7) A táblák elkészítéséről, fenntartásáról, karbantartásáról és pótlásáról az Önkormányzat gondoskodik

7. Helyi építészeti örökségvédelem alá tartozó építmények felújításának támogatása

15. § (1) A támogatás elsődleges célja a magántulajdonban lévő építészeti örökségvédelem alatt álló épületek közterületről látható, a védett érték utcai megjelenését befolyásoló, a védettségét megalapozó védett értékeinek felújításának, karbantartásának támogatása.

(2) A védett érték tulajdonosának a felújítási, karbantartási feladatokra az Önkormányzat évente meghatározott keretösszeg erejéig pályázati úton támogatást adhat.

(3) A keretösszeg a védett értékek felújításán, karbantartásán túlmenően az értékvédelemmel kapcsolatos egyéb teendők (kutatás, tervek archiválása, a védelem népszerűsítése) elvégzésére is felhasználható.

8. Helyi építészeti örökség egyedi értékek és védelmi kötelezettségeik

16. § (1) A helyi egyedi védelem alatt álló értékek korszerűsíthetők, funkciójuk megváltozhat, a teljes körű rekonstrukciójuk lehetséges, azonban a védettségre okot adó értékeik nem csökkenhetnek.

(2) Helyi egyedi védelem alatt álló építményeken, épületeken építési tevékenység az értékvizsgálat kutatási dokumentációjában kimutatott értékek maradéktalan fennmaradása mellett végezhető, illetve csak a helyi védettség megszüntetését követően lehet lebontani.

(3) Helyi egyedi védelem alatt álló érték jogszabályban meghatározott jókarbantartásáról, állapotának megóvásáról és megőrzéséről a tulajdonos köteles gondoskodni.

(4) Helyi egyedi védelem alatt álló érték használata nem veszélyeztetheti az adott érték fennmaradását.

(5) Helyi egyedi védelem alatt álló értéket nem veszélyeztethet, településképi vagy műszaki szempontból károsan nem befolyásolhat a védett értéken vagy környezetében végzett építési vagy más tevékenység, területhasználat.Településképi szempontból meghatározó területek.

III. Fejezet

TELEPÜLÉSKÉPI SZEMPONTBÓL MEGHATÁROZÓ TERÜLETEK

17. § (1) A településszerkezet, településkarakter, tájképi elem és egyéb helyi adottság alapján a településképi szempontból meghatározó területek térképi lehatárolását a belterületre vonatkozóan e rendelet 3. melléklete tartalmazza.

(2) Településképi szempontból meghatározó terület belterületen a Településközpont településrész.

IV. Fejezet

Településképi követelmények

10. Építmények anyaghasználatára vonatkozó általános építészeti követelmények

18. § Helyi védelemmel nem érintett vagy településképi szempontból nem meghatározó területeken:

a) fém fegyverzetű, könnyűszerkezetes külső térelhatárolású főépítmény nem építhető,

b) főépítményen tetőfedés anyagának bitumenes, műanyag hullámlemez és hullámpala nem alkalmazható.

11. Településképi szempontból meghatározó területekre és helyi védelemmel érintett területekre vonatkozó területi és egyedi építészeti követelmények

19. § (1) A külső felület anyaga vakolat, tégla, fa, kő. A falfelületeken fémlemez vagy cserépburkolat nem alkalmazható, kivéve a melléképületeket, a kereskedelmi és a szolgáltató létesítményeket.

(2) Új épület építése, meglévő lakóépületek héjazatának cseréje során nem megengedett a hullámpala, műanyag hullámlemez, trapézlemez, valamint a bitumenes hullámfedés;

(3) Az épületeken zöld és kék tetőszín nem megengedett.

(4) Az épület szélességének, hosszanti méretének, arányainak a környezet kialakult állapotához kell igazodnia.

(5) Az új lakóépületek a környezetükhöz hasonló magassággal épülhetnek, illeszkedniük kell a kialakult utcaképbe.

(6) Az épületeken csak magastető vagy nyeregtető alkalmazása lehetséges azzal, hogy a közterületről látható épületrészen nem alakítható ki olyan tetőforma, vagy tetőgerinc irány, ami formailag nincs összhangban a szomszédos épületek tetőkialakításával.

(7) Magastetős épület tetőterét csak egy szintként lehet beépíteni, melybe a tetőtér zárófödémével kialakuló padlástér nem értendő bele.

20. § Melléképítmények telepítése a főépülettel összhangban, lehetőleg annak takarásában, a területre előírt beépítési mód betartásával szabad. Alárendelt funkcióját figyelembe véve a főépülettel azonos vagy kisebb léptékben, ahhoz alkalmazkodó tetőformával alakítandó ki.

21. § (1) Az épületek külső homlokzati felületképzésénél a téglahomlokzatú épületek kivételével csak pasztellszínek alkalmazhatóak, élénk színek csak kiegészítő színként jelenhetnek meg. Harsány szín pl. lila, rózsaszín használata nem megengedett.

(2) Építményen energia fogyasztást mérő berendezések csak takartan helyezgetők el.

(3) Síktáblás napelem, napkollektor az építészeti környezethez illeszkedve magastetős épületen, bármely az épület ferde tetősíkjában, azzal megegyező dőlésszögben, lapos tetős épületen elsősorban az épület attikájának takarásában vagy az épület formálásába építészetileg beilleszkedve helyezhető el.

22. § (1) Településképi szempontból meghatározó területen beépítetlen telektömbben a beépítés telepítési módját, az építménymagasság értékét telepítési tanulmányterv és beépítési terv határozza meg.

(2) A telek oldalkertjében – terepszint alatti közműakna és közművezeték kivételével – építmény nem helyezhető el.

23. § Településképi szempontból meghatározó és helyi védelemmel érintett területeken az úthálózat, a közterület határok vonalvezetését meg kell őrizni.

12. Kerti építmény, zöldfelület és térburkolat kialakítására vonatkozó előírások

24. § (1) Településképi szempontból meghatározó területen, közterületen növénytelepítések során nem invazív, őshonos fajok telepítése a megengedett.

(2) Településképi szempontból meghatározó területen közterületi fasorok hiányzó egyedei nem pótolhatók a meglévő egyedekétől különböző fajtával. (3) Településképi szempontból meghatározó területen, közterületen hagyományos tájbaillő zöldfelületi alkotóelemeken, kerti építményeken és térburkolaton kívül egyéb megoldás nem alkalmazható.

25. § Közterületen olyan fás szárú növényfajokat kell telepíteni, amelyek kifejlett állapotban:

a) védelmet adnak a napsugárzás káros hatása ellen, b) vizuális megjelenésükkel egységes településkép kialakulását elősegítik.

13. Az egyes sajátos építmények, műtárgyak elhelyezése

26. § (1) A településkép szempontjából meghatározó területen a felszíni hírközlési sajátos építmények (antenna tartó átjátszó torony) nem helyezhetőek el kivéve, ha az a település teljes ellátásának biztosítása érdekében szükséges.

(2) A felszíni energiaellátás nyomvonalas építményei elhelyezésére a település teljes igazgatási területe alkalmas.

(3) Ahol vezetékes hálózat megengedett, ott új vezeték földkábelben vagy meglévő oszlopsoron vezethető, új oszlopsor csak ellátatlan területek esetén építhető.

(4) A településkép szempontjából meghatározó területen a település ellátásához szükséges közmű műtárgyak (transzformátor, kapcsolószekrény, elosztószekrény, gáznyomás-szabályozó stb.) takartan, közterületen látványában kedvező megjelenéssel helyezhető el.

27. § (1) Épületen, építményen, előkertben az energiafogyasztást mérő berendezések és gépészeti berendezések takarás nélkül nem helyezhetők el.

(2) Épületeken klímaberendezés közterületről is látható egysége nem helyezhető el.

28. § (1) Sajátos építmények, műtárgyak anyaga a már meglévő sajátos építmények anyagához illetve a környezetéhez illeszkedő legyen.

(2) Közvilágítási lámpát és lámpakart tartó közvilágítási zárt felületű, változó keresztmetszetű oszlop anyaga fém vagy beton.

29. § Egyéb műszaki berendezéseket – a világító hirdető berendezés kivételével – és tartozékaikat építészeti eszközökkel takartan vagy közterületről nem látható módon az építmények alárendelt homlokzatára kell telepíteni.

30. § (1) Cégér, cégtábla, címtábla felülete nem haladhatja a homlokzati felület 20% - át.

(2) Cégért, cégtáblát, címtáblát úgy kell elhelyezni, hogy illeszkedjen a homlokzat meglévő vagy tervezett vízszintes és függőleges tagolásához, a nyílászárók kiosztásához.

(3) Cégért, cégtáblát, címtáblát:

a) földszintes épület esetén a nyílászárók felső széle (szemöldök) és az eresz,

b) emeletes épület esetén a nyílászárók felső széle (szemöldök) és az első emeleti födém közötti sávban lehet elhelyezni.

(4) Cégtáblát, címtáblát a bejárat melletti falsávokon, a nyílás felső széléhez igazítva is el lehet helyezni.

14. Helyi építészeti örökség értékeinek követelményei

31. § (1) Az egyedi védelem tárgyának – védettség alapját jelentő értékét képező – eredeti külső megjelenését, (beleértve az ahhoz csatlakozó tetőfelületet és vízelvezető rendszert)

a) egészének és részleteinek külső geometriai formáit, azok rész- és befoglaló méreteit,

b) eredeti anyaghatását, nyílászárók esetében eredeti anyaghasználatát, díszítettségét, tok- és szárnyszerkezeti méret- és arányrendjét, valamint a nyílás- és osztásrendjét,

c) eredeti épülettartozékait meg kell őrizni, illetve helyre kell állítani.

(2) Ha a helyi egyedi védelem tárgyának egy részét, részletét korábban az eredetitől stílus idegen módon eltérő megjelenésűvé alakították, építették át, (pl. tagozatok, nyílászárók mérete, nyílás- és osztásrendje, felületképzés), és az eredeti (építéskori) állapotáról készült, illetve arra vonatkozó dokumentum nem lelhető fel, akkor azt a homlokzat megmaradt eredeti elemeinek, vagy hasonló stílusú épülethomlokzatok analóg formaelemeinek alkalmazásával kell helyreállítani.

(3) Helyi egyedi védelem alatt álló épület tető felületén tetősíkban fekvő ablak létesíthető.

15. A reklámokra, reklámhordozókra vonatkozó településképi követelmények

32. § (1) Reklámhordozók elhelyezésére igénybe vehető felület nagysága utcabútorok tekintetében sem haladhatja meg 11 m2 -t.

(2) Reklámhordozó utcabútoron csak akkor és oly módon helyezhető el, hogy az utcabútor létesítésének eredeti célját, használhatóságát, működését nem korlátozza, továbbá balesetveszélyt nem okoz.

(3) Reklám – a közművelődési célú hirdető oszlop kivételével – ragasztással nem helyezhető el.

(4) A reklámhordozót formailag úgy kell kialakítani, hogy az utcabútort határoló felületek térben elfoglalt helyzetéhez illeszkedjen, a határoló felületekből 10 cm – t meghaladóan ne lépjen ki.

(5) Egy adott utcabútor jogszabály által meghatározott felületén a (2) és (3) bekezdés figyelembe vételével csak annyi reklámhordozó helyezhető el, amennyi egymás takarása nélkül és biztonságosan elhelyezhető.

(6) Utcabútor – mint reklámhordozót tartó eszköz – létesítésére, meglévő felújítására, helyreállítására, átalakítására, korszerűsítésére, bővítésére, megváltoztatására vonatkozó településképi bejelentési eljárás során vizsgálni kell, hogy szükséges – e a reklámhordozók elhelyezésére igénybe vehető tervezett reklámfelület kialakítása.

(7) Reklámhordozó anyaga, felülete, színe illeszkedjen a környezetéhez. Az illeszkedést a bejelentési eljárás során vizsgálni kell.

33. § (1) A település szempontjából jelentős eseményről való tájékoztatás érdekében összesen tizenkét naptári hét időszakra reklámhordozó:

a) beépítésre szánt, továbbá beépítésre nem szánt területek a közterületein és a köztulajdonban álló ingatlanokon továbbá egyházi tulajdonú ingatlanokon,

b) méretkorlátozás nélkül,

c) bármely reklámtartó eszközön elhelyezhető.

(2) A 33. § (1) bekezdés szerinti reklámhordozó elhelyezése védett értéket vagy annak területét érinti, a reklámhordozó elhelyezéséhez be kell szerezni az elrendelt védelem típusától függően az örökségvédelmi, a műemléki, a természetvédelmi hatóság hozzájárulását.

(3) Kérelemre építési reklámháló kihelyezése az építési tevékenység idejére engedélyezhető.

34. § Információs vagy más célú berendezés, amennyiben reklámot is tartalmaz az előkertben nem helyezhető el.

V. Fejezet

Településkép-érvényesítési eszközök

16. Településkép-védelmi tájékoztatás és szakmai konzultáció

35. § (1) A településkép-védelmi tájékoztatás és szakmai konzultáció kötelező minden olyan építési tevékenység esetén, mely a lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről szóló 155/2016. (VI. 13.) Kormányrendelet hatálya alá esik és helyi védett, vagy településképi szempontból meghatározó területen található.

(2) A településkép-védelmi tájékoztatás és szakmai konzultáció kérhető minden olyan építési engedély nélkül végezhető építési tevékenység esetén, melyet a 312/2012. (XI.8.) Korm.rendelet 1. melléklete 1-24. pontja tartalmaz.

(3) A településkép-védelmi tájékoztatás és szakmai konzultáció a települési főépítész, annak hiányában a polgármester feladata.

(4) A településkép-védelmi tájékoztatást és szakmai konzultációt – az (1) bekezdésben foglaltakon kívül - bármely természetes vagy jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet írásban kezdeményezheti a polgármesternél.

(5) A kérelemben meg kell jelölni:

a) a kérelmező vagy építtető nevét, címét, telefonos elérhetőségét,

b) a tervezett építési tevékenység címét, az érintett telek helyrajzi számát,

c) azokat a településképi követelményeket, melyekről a kérelmező konzultálni kíván.

(6) A kérelmezőt a településképi szakmai konzultáció időpontjáról a polgármester a szakmai konzultáció előtt legalább 8 nappal írásban értesíti.

(7) A településképi szakmai konzultációt a kérelem beérkezése napjától számított 21 napon belül meg kell tartani.

(8) A településképi szakmai konzultáción az építtetőnek vagy megbízottjának személyesen részt kell vennie.

(9) A településkép-védelmi tájékoztatás és szakmai konzultáció a főépítész, illetve annak hiányában a polgármester feladata, melyről emlékeztető készül.

(10) A településkép-védelmi tájékoztatás és szakmai konzultáció díjmentes.

17. Településképi véleményezési eljárás

36. § (1) A polgármester – amennyiben annak a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI.8.) Kormányrendeletben (továbbiakban: Kormányrendelet) foglalt feltételei fennállnak – településképi véleményezési eljárást folytat le az építési engedélyezési eljárást megelőzően a (2) bekezdésben foglalt esetekben.

(2) A településképi véleményezési eljárás során – a (4) bekezdésben meghatározott kivétellel – a főépítész véleményét ki kell kérni, legkésőbb a megkeresés beérkezésétől számított 8 napon belül:

a) védett területen 400 m2 szintterületet, vagy 2 rendeltetési egységet elérő új építmény építése, vagy meglévő épület ekkorával történő bővítése,

b) nem védett területen 600 m2 szintterületet, vagy 6 rendeltetési egységet elérő új építmény építése, vagy meglévő épület ekkorával történő bővítése,

c) védett épület engedélyköteles átépítése, felújítása,

d) kétlakásos vagy annál nagyobb új lakóépület építése,

e) új intézményi, kereskedelmi, szolgáltató, vendéglátó és irodaépület építése, vagy meglévő épület ekkorával történő bővítése,

f) 200 m2-nél nagyobb szintterületű új ipari, gazdasági épület építése, vagy meglévő épület ekkorával történő bővítése,

g) engedély-köteles hirdető-berendezés építése,

h) védett területen építmény építése esetén.

(3) A településképi vélemény iránti kérelmet papír alapon a Polgármesteri Hivatalhoz kell benyújtani.

(4) Kormányrendeletben foglaltakon túl, amennyiben a benyújtott tervdokumentáció munkarészei nem a településképi követelményeknek való megfelelés elbírálásához szükséges tartalommal, vagy részletezettséggel kerültek kidolgozásra, a polgármester véleményében engedélyezésre nem javasolja a tervezett építési tevékenységet.

(5) A polgármester a megkeresés beérkezésétől számított 15 napon belül adja ki településképi véleményt.

(6) A településképi vélemény iránti kérelem ismételten bármikor benyújtható.

18. Településképi bejelentési eljárás

37. § (1) A polgármester településképi bejelentési eljárást folytat le a Kormányrendelet 26/B. §. (1)-(1a) bekezdésében foglaltak szerint:

a) az épületben az önálló rendeltetési egységek számának növelése esetén, ha a szükséges parkolók száma is növekszik,

b) védett területen kereskedelmi, vendéglátó rendeltetésű épület építése esetén, melynek mértéke az építési tevékenységgel nem haladja meg a 20 m2 alapterületet,

c) védett területen lévő közterületről közvetlenül látható, nem emberi tartózkodásra szolgáló építmény építése, bővítése esetén, melynek mérete az építési tevékenységgel nem haladja meg a nettó 50 m3 térfogatot, és a 3 m gerincmagasságot,

d) hirdető berendezések, hirdetményt, vagy közérdekű helyi információt közvetítő berendezésnek minősülő önálló építmény építése, átalakítása, bővítése, megváltoztatása esetén, melynek mérete az építési tevékenységgel nem haladja meg

da) beépítésre nem szánt területen a 9 m magasságot,

db) beépítésre szánt területen a 4,5 m magasságot,

e) közterületen, telken közterületről észlelhető módon, vagy épület közvetlenül látható felületén – beleértve a nyílászárón, üvegfelületen, redőnyön – reklám, valamint hirdető-berendezés, illetve hirdetményt vagy közérdekű helyi információt közvetítendő berendezés elhelyezése esetén,

f) közterületen szobor, emlékmű, emléktábla, emlékkő, kereszt, emlékjel, emlékfal, vízarchitektúra építése, elhelyezése esetén, ha annak a talapzatával együtt mért magassága nem haladja meg a 6 m-t,

g) közterületen park, játszótér, sportpálya, építőipari műszaki engedéllyel vagy megfelelőségi tanúsítvánnyal, valamint műszaki specifikációval rendelkező műtárgyak építése, egyéb építési tevékenység végzése esetén,

h) kertépítészeti vagy környezetrendezési, illetve zöldfelület-rendezési terv készítésének szükségessége esetén,

i) reklámok és reklámhordozók elhelyezése esetén.

38. § (1) A településképi bejelentési eljárásban meghozott tudomásul vételi határozat érvényességi ideje a jogerőre emelkedés napjától számított 2 év.

(2) A településképi bejelentés iránt kérelem ismételten benyújtható.

(3) Településképi bejelentés elmulasztása esetén tett utólagos bejelentés – településképi bírság kiszabása mellett – akkor vehető tudomásul, ha:

a) az utólagos bejelentésben foglaltak eredetileg is tudomásul vehetők lettek volna,

b) az utólagos bejelentésben foglaltak előírásokkal tudomásul vehetők.

(4) A településképi bejelentés elmulasztása miatt a mulasztóval, valamint a bejelentéssel érintett tevékenység megtiltása esetén a döntésben foglaltak megszegőjével szemben településkép-védelmi bírság szabható ki.

19. Településképi kötelezési eljárás

39. § (1) Azt a tulajdonost, aki településképi bejelentési eljárás során hozott döntésben foglaltakat megszegi, vagy a bejelentést elmulasztja, a polgármester településképi kötelezés formájában az építmény átalakítására vagy elbontására kötelezheti.

(2) A polgármester e rendeletben meghatározott településképi követelmények teljesülése érdekében a tulajdonost az építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására kötelezheti.

VI. Fejezet

TELEPÜLÉSKÉPI BÍRSÁG

20. A településképi bírság kiszabásának esetkörei és mértéke

40. § (1) Az önkormányzat képviselő – testülete településképi bírság kiszabását rendelheti el azzal szemben aki

a) településképi kötelezési eljárás során hozott jogerős határozatban foglaltakat megszegi vagy a bejelentést elmulasztja,

b) településképi követelmények teljesülése érdekében hozott döntésben foglaltakat megszegi vagy a döntésben foglaltakat nem hajtja végre.

(2) A kiszabható településképi bírság összege 10 000 forinttól 1 000 000 forintig terjedhet.

(3) A településképi bírság ismételten kiszabható, ha a 40. § (1) bekezdésben foglalt szabálytalan állapot továbbra sem szűnik meg.

(4) A településképi bírság összegének megállapítása során figyelembe kell venni, hogy a cselekmény következtében

a) mekkora kár keletkezett a településképben,

b) milyen mértékű a károsodás állandósulása,

c) a környezetben milyen és mekkora mértékű zavaró hatások keletkezetek,

d) indult eljárásban az érintett fél együttműködő magatartást tanúsított-e.

21. A településképi bírság kiszabásának és behajtásának módja

41. § (1) A településképi bírságot az önkormányzat képviselő-testülete egyedi hatósági határozattal állapítja meg.

(2) A határozat tartalmazza:

a) az eljáró szerv megnevezését, az ügy számát és ügyintézőjének nevét,

b) a jogosult vagy kötelezett ügyfél nevét és lakcímét vagy székhelyét, továbbá az ügyfél által a kérelemben megadott, személyazonosítására szolgáló adatot,

c) az ügy tárgyának megjelölését,

d) a rendelkező részben

da) az eljáró szerv döntését, továbbá a jogorvoslat lehetőségéről, benyújtásának helyéről és határidejéről, valamint a jogorvoslati eljárásról, bírósági felülvizsgálat esetén a tárgyalás tartása iránti kérelem lehetőségéről való tájékoztatást,

db) a kötelezettség teljesítésének határnapját vagy határidejét és az önkéntes teljesítés elmaradásának jogkövetkezményeit,

dc) a határozatban megállapított fizetési kötelezettség és a fellebbezési illeték vagy díj mértékéről és megfizetésének, lerovásának módjairól szóló tájékoztatást,

e) az indokolásban

ea) a megállapított tényállást és az annak alapjául elfogadott bizonyítékokat,

eb) az ügyfél által felajánlott, de mellőzött bizonyítást és a mellőzés indokait,

ec) azokat a jogszabályhelyeket, amelyek alapján a hatóság a határozatot hozta,

ed) a hatóság hatáskörét és illetékességét megállapító jogszabályra történő utalást,

f) a döntéshozatal helyét és idejét, a hatáskör gyakorlójának nevét, hivatali beosztását, valamint a döntés kiadmányozójának a nevét, hivatali beosztását, ha az nem azonos a hatáskör gyakorlójával,

g) a döntés kiadmányozójának aláírását és a hatóság bélyegzőlenyomatát.

(3) A határidőre meg nem fizetett bírság esetén intézkedni kell a bírság összegének behajtására.

VII. Fejezet

Záró és átmeneti rendelkezések

42. § Ez a rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba.

43. § E rendelet rendelkezéseit a hatályba lépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni.

44. § Hatályát veszti

- Öcsöd Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2017. (X.24.) önkormányzati rendelete Öcsöd Nagyközség Településképi védelméről,

- Öcsöd Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 27/2005. (XI.29.) önkormányzati rendelete az építészeti értékek helyi védelméről

45. § Ez a rendelet 2019. január 25-én lép hatályba.

1. melléklet a 1/2019. (I.24.) önkormányzati rendelethez

Helyi egyedi védelem alatt álló értékek

Épület megnevezése

Cím

A védelem tárgya

1.

Polgármesteri Hivatal

Öcsöd, Kossuth tér 1.

utcai, udvari és oldalsó homlokzat

2.

Lakóépület

Öcsöd, Madách utca 1.

utcai homlokzat, tetőfedés, oldaltornác

3.

Lakóépület

Öcsöd, Kölcsey utca 4.

utcai homlokzat

4.

Lakóépület

Öcsöd, Kölcsey utca 8.

utcai homlokzat, tetőfedés, oldaltornác

5.

Lakóépület

Öcsöd, Tompa utca 4.

főhomlokzat, tetőfedés

6.

Lakóépület

Öcsöd, Tompa utca 5.

utcai homlokzat

7.

Lakóépület

Öcsöd, Kölcsey utca 1.

utcai homlokzat

8.

Egészségház

Öcsöd, Dózsa György út 42.

utcai homlokzat

9.

Módos nagygazda parasztház

Öcsöd, Petőfi Sándor út 44.

Teljes épület védelme

1

A 2/A. alcímet (2/A. §) az Öcsöd Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (XII. 9.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.