Rákócziújfalu Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 21/2013.(XII.12.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról és ellátásokról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 02. 28

Rákócziújfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének

21/2013.(XII.12.) önkormányzati RENDELETE

a szociális igazgatásról és ellátásokról


Rákócziújfalu Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 33. cikk (1) bekezdés a) pontjában, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 32. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. Fejezet

Általános rendelkezések


A rendelet hatálya

1. §

(1) A rendelet hatálya kiterjed Rákócziújfalu településen állandó lakóhellyel rendelkező és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.)  3. §-ában meghatározott személyekre.

(2) A rendelet hatálya alá tartozó szociális ellátások fedezetét az önkormányzat éves költségvetésében kell tervezni.


                                    Értelmező rendelkezések

2. §

E rendelet alkalmazásában:

a) háztartásban együtt élők: az egy lakásban együtt lakó személyek közössége.

b) tisztántartás: a ház, lakás és annak udvara szeméttől, hulladéktól való teljes mentesítése, a növények gondozása, ápolása.


                                    Eljárási rendelkezések

3. §

A szociális ellátásra való jogosultság megállapítására a Szt. rendelkezéseit az e rendeletben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.


4. §

Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások iránti kérelmek közül az átmeneti segély, a Szt. 43/B.§ (1) bekezdésében foglalt ápolási díj, az újszülöttek támogatása és az átmeneti segély kamatmentes kölcsön formájában történő megállapítása, a temetési segély elbírálása a polgármester hatáskörébe tartozik.


5. §

(1) A képviselő-testület hatáskörébe tartozó ellátások esetén a kérelmeket a Rákócziújfalui Polgármesteri Hivatalnál (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) kell benyújtani.

(2) Szóban előterjesztett kérelemről jegyzőkönyvet kell felvenni.

(3) Szociális ellátás megállapításának hivatalbóli kezdeményezésére jogosult:

                        a) helyi önkormányzati képviselő,

                        b) polgármester,

                        c) jegyző,

                        d) egészségügyi szervek.

6. §

(1) A Polgármesteri Hivatal a szociális ellátásokra vonatkozó kérelmeket és a hivatalból indult eljárásokat környezettanulmány felvételével támasztja alá az Szt. 10. § (6) bekezdése alapján és a hatáskörrel rendelkező szerv elé terjeszti elbírálásra.

(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni, ha az igénylőnél a tárgyévben már készült környezettanulmány, vagy a kérelmező életkörülményei hivatalból ismertek és az igénylő életkörülményeiben lényeges változás nem feltételezhető.

(3) A kérelemhez csatolni kell az igénylő és a családjában élők havonta rendszeresen mérhető jövedelméről a kérelem benyújtását megelőző egyhavi nettó, egyéb jövedelemnél pedig a kérelem benyújtását megelőző 12 havi nettó jövedelemre vonatkozó igazolást, vagy nyilatkozatot.

(4) Munkaviszonyban állók a munkáltató által kiállított kereseti igazolást, nyugdíjban, nyugdíjszerű ellátásban, gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban, álláskeresési járadékban, családi pótlékban, tartásdíjban részesülők a kiutalást bizonyító feladóvevényt vagy bankszámlakivonat másolatát csatolják.

(5) A nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni.

(6) Egyéb forrásból származó jövedelem esetén - különösen ingatlan-, üdülő-, lakás hasznosítása, alkalmi munka- személyes nyilatkozatot mellékelnek.

(7) A hivatalból indult eljárásoknál a nyilatkozatokat az ügyféltől, az eljárás megindításától számított 15 napon belül kéri be a Polgármesteri Hivatal.

(8) Az átmeneti segélyként adható gyógyszer támogatási kérelemhez mellékelni kell a gyógyszertár által igazolt havi gyógyszerköltséget.

(9) A 14.§ (7) bekezdés b) pontja szerint igényelt átmeneti segélykérelemhez a biztosítótársaság igazolását, hogy a károsult rendelkezett-e biztosítással és milyen összeg került részére kifizetésre és a kárbecslés, javítás költségeinek előzetes kalkulációját.

(10) Amennyiben az igénylő vagy családja jövedelme kizárólag vagy túlnyomórészt vállalkozásból vagy vagyonhasznosításból származik, illetve kétség merül fel a nyilatkozat valódisága tekintetében, úgy a Polgármesteri hivatal beszerzi az illetékes NAV igazolását a jövedelemadó alapra vonatkozóan.


7. §

(1) Kérelmező létfenntartását veszélyeztető körülmények fennállása esetén a szociális ellátás bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján is megállapítható.                                                                 

(2) A 8. § (1) bekezdésében rögzített esetben a Polgármesteri Hivatal a határozat kiadását követő 15 napon belül helyszíni ellenőrzéssel vizsgálja meg a nyilatkozatok valódiságát. A jegyző az esetlegesen jogtalanul felvett összeg visszafizettetésére a hatáskör gyakorlójának 8 napon belül javaslatot tesz.


8. §

(1) A rendszeres pénzbeli ellátásokat utólag minden hónap 5. napjáig kell folyósítani a 63/2006.(III.27.) Kormányrendelet 6.§ (1) bekezdése alapján.

(2) Az igénylő rendkívüli élethelyzetére tekintettel a polgármester jogosult az ellátás azonnali készpénzben való kifizetésének engedélyezésére.

(3) A természetben nyújtott ellátások számláit a Polgármesteri Hivatal egyenlíti ki.


II. Fejezet

Szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások


                                        Aktív korúak ellátása

9. §

(1) Aktív korúak ellátására való jogosultság megállapításának egyéb feltétele, hogy a kérelem benyújtója, vagy az ellátás jogosultja lakókörnyezetének rendezettségét biztosítsa.

(2) A 10.§ (1) bekezdésben foglaltak biztosítása érdekében a kérelem benyújtója, vagy az ellátás jogosultja köteles az Szt. 33.§ (7) bekezdésében foglalt kötelezettsége teljesítésére.

(3) Amennyiben helyszíni szemle során megállapítást nyer, hogy a 10.§ (1) és (2) bekezdésben meghatározott feltételek nem teljesülnek, a jegyző megfelelő, de legalább 5 napos határidő tűzésével a kérelmezőt, vagy a jogosultat – az elvégzendő feladatok konkrét megjelölésével – felszólítja.

(4) Meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát annak a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult személynek, aki a 10.§ (1) és (2) bekezdésben meghatározott feltételeknek felszólítás ellenére nem tesz eleget.


Együttműködési szabály a rendszeres szociális segély esetében

10. §

(1) A rendszeres szociális segélyben részesülő személyek vonatkozásában az együttműködésre kijelölt szerv a Szolnoki kistérségi Többcélú Társulása Gyermekjóléti és Szociális Szolgáltató Központja (a továbbiakban: Gyermekjóléti és Szociális Szolgáltató Központ).

(2) A rendszeres szociális segélyre jogosult személy – az egészségkárosodott személy kivételével – a segély folyósításának feltételeként köteles együttműködni a 11. § (1) bekezdés szerinti együttműködésre kijelölt szervvel, vagy az általa meghatározott esetekben egyéb szervekkel.

(3) A 11. § (2) bekezdésben meghatározott személy az együttműködés keretében köteles

            a) a Szt.-ben foglalt kötelezettségének eleget tenni,

            b) a Szociális és Gyermekjóléti Központtal és a beilleszkedést segítő           programban megjelölt szervezetekkel rendszeres kapcsolatot tartani, az          általuk előírt időpontban megjelenni,

            c) a beilleszkedését segítő programban előírtakat teljesíteni.

(4) Amennyiben a rendszeres szociális segélyben részesülő személy együttműködési kötelezettségének teljesítésében ténylegesen akadályozott, ennek okát köteles haladéktalanul – személyesen vagy írásban – legkésőbb 3 munkanapon belül hitelt érdemlő módon a Szociális és Gyermekjóléti Központnál bejelenteni. Az intézmény köteles az igazolás megalapozottságát vizsgálni.

(5) A Szociális és Gyermekjóléti Központ a 63/2006.(III.27.) Kormányrendeletben meghatározott feladatain túl írásban tájékoztatja az önkormányzatot:

            a) a beilleszkedést segítő programról, annak egy példányával,

            b) a beilleszkedést módosító program módosításáról annak egy példányával.

(6) A beilleszkedést segítő program típusai:

            a) munkaképesség javító programok,

            b) egyéni foglalkozások,

            c) tanácsadások,

            d) álláskeresésre, elhelyezkedésre irányuló, 

            e) más ellátásba juttatás.


11. §

Az együttműködés megszegésének minősül, ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy számára felróható okból

a) a jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül nem jelenik meg a Szociális és Gyermekjóléti Központnál nyilvántartásba vétele céljából,

b) az együttműködési megállapodásban foglaltaknak nem tesz eleget,

c) a beilleszkedést segítő program bármely pontjának nem tesz eleget,

d) akadályoztatása okát az előírt időben nem jelenti, hitelt érdemlő módon nem igazolja,

e) a beilleszkedést segítő programban meghatározott szervezetekkel a kapcsolatot nem veszi fel, az általuk meghatározott időpontban nem jelenik meg, vagy

f) a Szociális és Gyermekjóléti Központnál vagy a beilleszkedési programban meghatározott szervezeteknél a kijelölt időpontban ittas vagy bódult állapotban jelenik meg.


Ápolási díj

12. §

A Szt. 43/B.§ (1) bekezdésében meghatározott ápolási díjra nem jogosult a hozzátartozó amennyiben családjában az egy főre számított havi jövedelemhatár meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén annak 150 %-át.


Önkormányzati segély

13. §

(1) A képviselő-testület átmeneti segélyben részesítheti azt a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, tartósan vagy időszakosan létfenntartási gonddal küzdő személyt, családot ahol az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetében 200 %-át.

(2) Az átmeneti segély egyszeri összege alkalmanként nem lehet kevesebb 3.000,- Ft-nál és nem haladhatja meg személyenként a 10.000,- Ft-ot, a 14. § (7) bekezdés c) pontja esetén a 15.000,- Ft-ot, éves viszonylatban az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át, lakásfenntartási támogatásban vagy ápolási díjban részesülő kérelmező esetében az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 75%-át.

(3) Az átmeneti segély iránti kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazoláson túl a rendkívüli élethelyzet bekövetkeztét bizonyító igazolást, nyilatkozatot.

(4) Az átmeneti segély természetbeni ellátás (Erzsébet-utalvány, élelmiszer, tankönyv, gyógyszertámogatás, tüzelő segély, gyermekintézmények térítési díjának kifizetése, közüzemi díjak, családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő támogatás) formájában is biztosítható

                   a) erre irányuló kérelem esetén vagy

                   b) az ellátásban részesülő életvitele alapján feltételezhető, hogy az         átmeneti segély felhasználása nem rendeltetésének megfelelően történik.

(5) Amennyiben nincs lehetőség az átmeneti segély természetbeni ellátásként történő biztosítására, a segélyezett részére elszámolási kötelezettség írható elő. Az elszámolás elmulasztása esetén kérelmező következő segélykérelme elutasításra kerül

(6) Közüzemi díjhátralék megfizetéséhez biztosított átmeneti segélyt közvetlenül a szolgáltatónak kell utalni, tüzelő segély esetén annak helyszínre történő szállításáról a támogatott gondoskodik és viseli annak költségeit.

(7) Létfenntartást különösen veszélyeztető élethelyzet:

            a) 1 hónapot meghaladó táppénzes állomány,

            b) elemi kár,

            c) tartós betegség,

            d) 15 napot meghaladó kórházi ápolás,

            e)temetési költség,

            f) lakásfenntartási támogatásra nem jogosult, de a költségek megfizetésére           nem képes,

            g) közgyógyellátásra nem jogosult, de gyógyszerköltségét nem képes viselni,

            h) közüzemi díjhátralék megfizetésére nem képes,

            i) felsőoktatási intézményben tanuló gyermek tanulmányi költsége, vagy

            j) napi megélhetési gondok.

(8) A polgármester egyedi mérlegelés alapján különös méltánylást érdemlő körülmény esetén – 14.§ (7) bekezdés b), c), d) és e) pontja esetén – a 14.§ (1) bekezdésben meghatározott jövedelemhatártól, továbbá a 14.§ (2) és (9)  bekezdésben meghatározott egyszeri összeghatártól eltérhet.

(9) A 14.§ (7) bekezdés b) pontja esetén az átmeneti segély egyszeri összege nem lehet kevesebb az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200%-ánál és nem haladhatja meg a 100.000.- Ft-ot


14. §

(1) A képviselő-testület átmeneti segélyt kamatmentes kölcsön formájában is nyújthat az alábbi esetekben:

            a) elemi kár esetén a lakás és a berendezési tárgyak helyreállítására vagy pótlására,

            b) tartós betegség esetén megélhetésre,

            c) temetési költség fedezésére.

(2) Átmeneti segélyként megállapított kamatmentes kölcsön visszafizetési ideje legfeljebb egy év, amely időtartama alatt havi egyenlő mértékben kell a kölcsönt visszafizetni.

(3) Háromhavi törlesztő részlet befizetésének elmulasztása esetén a teljes kamatmentes kölcsönt 15 napon belül egy összegben a mindenkori késedelmi kamattal növelten kell visszafizetni.


15. §

Az átmeneti segély támogatás megállapításánál a jövedelmi viszonyok mellett a vagyoni helyzetet is vizsgálni kell.


16. §

Nem jogosult a kérelmező az átmeneti segélyre, amennyiben a kérelmező az általa lakott lakáson túl vagyonnal rendelkezik.


17. §

(1) Temetési segélyre jogosult az elhunyt haláleset időpontjában rákóczújfalui állandó lakóhellyel rendelkező hozzátartozója vagy a temetésről gondoskodó más személy, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó nettó havi jövedelem összege nem éri el egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át, családban élő esetén 150 %-át.

(2) A temetési segély iránti kérelemhez mellékelni

            a) az eltemettető és a vele közös háztartásban élők jövedelmét igazoló        jövedelemnyilatkozatot,

            b) a temetési számlák eredeti példányát,

            c) amennyiben a haláleset nem Rákócziújfaluban történt, a halotti anyakönyvi          kivonatot.

(3) A helyben szokásos, legolcsóbb temetés költség 150.000,- Ft.

(4) A temetési segély összege 15.000,- Ft.

(5) Nem állapítható meg temetési segély annak, akinek tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződés alapján kötelessége az elhunyt eltemettetése.

(6) A temetési segély iránti kérelmet a haláleset anyakönyvezését követő 30 napon belül lehet benyújtani.


III. Fejezet

Szociális rászorultságtól függő természetbeni ellátások


Köztemetés

18. §

(1) A polgármester a köztemetés költségeinek visszafizetésére az eltemettetésre köteles személy részére maximum tizenkét havi részletfizetési lehetőséget biztosíthat.

(2) Az első részlet visszafizetésének határideje a részletfizetést megállapító határozat jogerőre emelkedését követő hónap 15. napja.

(3) A polgármester az eltemettetésre köteles személyt különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén a köztemetés költségének megtérítési kötelezettsége alól részben vagy egészben mentesítheti, amennyiben az eltemettetésre köteles személy családjában az egy főre jutó nettó havi jövedelem összege nem éri el egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át, családban élő esetén 100 %-át.

(4) A köztemetés elrendelése során tekintettel kell lenni az elhunyt vallására, a temetésével kapcsolatos esetleges nyilatkozatára.


Közgyógyellátás

19. §

(1) A polgármester kérelemre méltányosságból közgyógyellátásra való jogosultságot állapít meg annak a szociálisan rászorult személynek, akinek a családjában az egy főre jutó nettó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén 200 %-át és havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége eléri a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 25 %-át,

(2) A méltányossági alapon történő közgyógyellátásra való jogosultság megállapítása iránti kérelemhez mellékelni kell:

            a) a jövedelemnyilatkozatot, jövedelemigazolást,

            b) a havi rendszeres gyógyító ellátásokról szóló a kormányrendelet szerinti kiállított MEP igazolást. .



IV. Fejezet

Záró rendelkezések


20. §

(1) Ez a rendelet 2014. január 1 napján lép hatályba.

(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Rákócziújfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatás és szociális ellátás helyi szabályairól szóló 16/2011.(IX.28.) önkormányzati rendelete.



Rákócziújfalu,. 2013. december 11.



                                               Papp János                                      Balogh Edith

                                                polgármester                                          jegyző