Zagyvarékas Község Önkormányzat Képviselő-testülete 11/2014. (X. 20.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2023. 12. 02- 2024. 10. 10 16:30Zagyvarékas Község Önkormányzat Képviselő-testülete 11/2014. (X. 20.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról
Zagyvarékas Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja meg szervezeti és működési rendjéről.
Általános rendelkezések
Az önkormányzat és jelképei
1. § A képviselő-testület és szervei számára Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) és más jogszabályokban meghatározott feladat és hatásköri, szervezeti és működési előírásokat az SZMSZ-ben foglaltak figyelembe vételével kell alkalmazni.
2. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:
3. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét. Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét külön önkormányzati rendelet állapítja meg.
(2) Az önkormányzat képviselő-testülete által adományozható kitüntetések: Díszpolgári Cím és a Zagyvarékasért Emlékérem.
4. § A képviselő-testület és szervei által használt bélyegzők lenyomatát az SZMSZ 1. függeléke tartalmazza.
Az önkormányzat feladat és hatásköre és azok gyakorlása
5. § (1)2 Az önkormányzati feladat és hatáskörök fő szabályként a képviselő-testületet illetik meg. Az önkormányzati hatósági hatáskörök átruházásáról a 4. számú melléklet rendelkezik.
(2)3
(3)4 Az átruházott hatáskör gyakorlója – az e kereteken belül tett – intézkedéseiről, azok eredményéről a képviselő-testület előtt beszámol.
6. § (1) A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a Mötv. 42. § -ában felsoroltakon túlmenően:
A képviselő-testület működése
1 A képviselő-testületi ülés összehívása
7. § (1)5 A képviselő-testület önkormányzati feladatait a polgármester, a bizottságai, a jegyző, a képviselő-testület hivatala és a SZKTT-a útján, valamint a települési képviselők tevékeny közreműködésével látja el.
(2) A képviselő-testület tagjainak választáskori száma a polgármesterrel együtt: 7 fő.
(3)6 A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 7 soros ülést tart (ide nem értve a kötelezően megtartandó közmeghallgatást is).
(4)7 A képviselő-testület soros ülését minden hónap utolsó csütörtökjén 17 órakor a KÖZSÉGHÁZA házasságkötő termében tartja.
8. § (1) A képviselő-testület elnöke a polgármester, aki összehívja és vezeti a képviselő-testület ülését.
(2)8 A polgármester akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülését a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, valamint a polgármester és az alpolgármester 15 napot meghaladó tartós akadályoztatása esetén a testületi ülést a Pénzügyi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti le.
(3) A képviselő-testület ülését
a) a települési képviselők ¼-ének, vagy
b) a képviselő-testület bizottságának indítványára is össze kell hívni.
Ez esetben az ülés időpontját a polgármester az indítvány kézhezvételétől számított 15 napon belül, a meghívó egyidejű kiküldésével tűzi ki.
(4) A képviselő-testület ülésének összehívása főszabályként írásban, a 9. § (1) bekezdése –a-c, pontjaiban meghatározott személyek meghívása e-mail útján, -d-j, pontjaiban meghatározott személyek meghívása az írásos meghívó postai úton való megküldésével történik.
2. A képviselő-testület ülésére meghívandók köre
9. § (1)9 A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a) a képviselőket,
b) a jegyzőt,
c) a napirendi pont előterjesztőit,
d) a bizottságok nem képviselő tagjait,
e) a roma nemzetiségi önkormányzat elnökét,
f) az illetékes országgyűlési képviselőt,
g) a lakossági civil, társadalmi, párt és gazdálkodó szervezetek képviselőit,
h) az önkormányzati intézmények vezetőit,
i) a katolikus egyház képviselőjét,
j) akit a polgármester megjelölt.
k)10 az aljegyzőt.
(2) A képviselő-testület ülésén a képviselők szavazati joggal vesznek részt, amely magába foglalja a tanácskozási jogát is.
(3) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg:
3. A képviselő-testület ülése, az ülésvezetés szabályai
10. § (1) A képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább 4 fő jelen van.
(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. Ez esetben a képviselő-testületét 7 napon belül ugyanezen napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.
11. § (1) A képviselő-testület nyilvános ülésén bármely állampolgár szabadon részt vehet.
(2) Zárt ülés elrendelésére a Mötv. rendelkezései az irányadók.
(3)11 A zárt ülésen:
a) a képviselő-testület tagjai,
b) a jegyző,
c) a jegyzői referens
d) helyi roma nemzetiségi önkormányzat elnöke (kizárólag az általa képviselt nemzetiséget érintő ügy napirendi tárgyalásakor)
e) meghívása esetén az érdekelt és a szakértő
f) meghívása esetén a polgármesteri hivatal ügyintézője vesz részt.
g) az aljegyző
(4) A zárt ülésen tárgyalt ügyet az ülésen jelen lévők kötelesek bizalmasan kezelni, az azzal kapcsolatos titoktartási kötelezettségüknek eleget tenni.
4. Munkaterv
12. § (1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján látja el feladatát.
(2) A munkatervet a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé elfogadásra a tárgyévet megelőző év utolsó képviselő-testületi ülésére. A munkaterv elkészítése a polgármester feladata.
(3) A munkaterv tervezetének összeállításához javaslatot kell kérni:
a) a települési képviselőktől,
b) az alpolgármestertől,
c) a képviselő-testület bizottságaitól,
d) a jegyzőtől,
e) a helyi roma nemzetiségi önkormányzat elnökétől,
f) a község összeszerveződő közösségeitől.
(4) A munkaterv tervezetének előterjesztésekor tájékoztatást kell adni a tervezet összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról és azok indokairól.
(5) A munkatervet meg kell küldeni:
a) a települési képviselőknek,
b) a jegyzőnek,
c) a munkatervben érintett előadóknak,
d) a roma nemzetiségi önkormányzat elnökének,
e) a bizottságok nem képviselő tagjainak,
f) a községi könyvtárnak.
(6) A munkatervet a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján és az önkormányzat honlapján is közzé kell tenni.
5. Előterjesztés
13. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, illetve azon túl az új napirenden kívüli anyagok, a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet és határozattervezet, beszámoló, tájékoztató.
(2) A képviselő-testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. A határozat javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásban foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(3) Előterjesztésre jogosult:
6. Sürgősségi indítvány
14. § (1) A sürgősségi indítványok benyújtásának feltételei:
a) A képviselő-testület a sürgősségi indítvány elfogadásáról, annak azonnali megtárgyalásáról vagy elvetéséről egyszerű szótöbbséggel soron kívül dönt.
b) Sürgősségi indítvány – a sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb az ülést megelőző nap 14 óráig írásban nyújtandó be a polgármesternél.
c) Sürgősségi indítvány benyújtására jogosult:
ca) polgármester (alpolgármester),
cb) jegyző,
cc) bizottságok elnökei,
cd) települési képviselők.
d) Ha a polgármester vagy valamely képviselő ellenzi az azonnali tárgyalást, akkor a sürgősség kérdését vitára kell bocsátani. A polgármester ismerteti az indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak a sürgősség tényének rövid indokolására.
h) Ha a képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, úgy az indítványt egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni, s a napirendek meghatározásakor kell állást foglalni arról, hogy hányadik napirendként tárgyalják.
7. Kérdés, interpelláció
15. § (1)12 Kérdés: az önkormányzat hatáskörébe tartozó ügyben történő tudakozódás, amelyre nincs viszontválasz lehetőség.”
(1) A kérdésre a képviselő-testületi ülésen köteles választ adni a megkérdezett. A válaszadás maximális időtartama: 3-5 perc. A válasznak lényegretörőnek kell lennie. Amennyiben összetett probléma felvetéséről van szó, a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján 15 napon belül írásban kell a választ megadni. Az érdemi válasz előkészítése a jegyző feladata. A kérdésre adott válaszról nem hoz döntést a képviselő-testület.
(2) A képviselő-testületi ülésen a települési képviselő önkormányzati ügyben szóban és írásban egyaránt felvilágosítást kérhet (interpellálhat).
a) a polgármestertől,
b) az alpolgármestertől,
c) a bizottságok elnökeitől
d) a jegyzőtől.
Felvilágosítás kérésnek az a kérdés-, illetve problémafelvetés tekinthető, amely szoros kapcsolatban áll az önkormányzat által ellátott feladatokkal, hatáskörökkel, illetve valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységével, vagy valamely önkormányzati döntés végrehajtásával, illetve valamely intézkedés elmulasztásával.
(3)13
(4) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról a képviselő-testületi ülésen először az előterjesztő nyilatkozik, majd a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt vita nélkül az elfogadásról. Az ülést követő 15 napon belül adott írásbeli válasz elfogadásáról a képviselő-testület a következő ülésén dönt.
(5) Amennyiben az interpellációra adott választ a képviselő-testület nem fogadja el, úgy vizsgálatot rendelhet el. Az interpelláció tárgyának kivizsgálásában az interpelláló képviselőt is be kell vonni. Az elrendelt vizsgálat lefolytatására a képviselő-testület a polgármestert, az alpolgármestert, vagy a tárgy szerint illetékes bizottság elnökét bízhatja meg, illetve a vizsgálat elvégzésére ideiglenes bizottságot hozhat létre.
(6) A vizsgálat eredményét a képviselő-testülettel ismertetni kell.
8. Az ülés vezetése
16. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, megnyitja, illetve berekeszti az ülést.
17. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön – külön vitát nyit, melynek során
a) az előterjesztő a vita előtt szóban kiegészítést tehet a napirendhez,
b) a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal részt vevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó köteles rövid választ adni.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A felszólalás időtartama 5 perc, ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése esetén a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
18. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartása az ülés vezetőjének feladata.
9. A szavazás módja
19. § (1) A képviselő-testület a döntéseit (rendelet, határozat) nyílt szavazással (kézfelemeléssel) hozza.
(2) A képviselő-testület titkos szavazást tart:
20. § (1) A javaslat elfogadásához a jelen lévő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges (egyszerű többség).
(2) A megválasztott képviselők több mint felének (legalább 4 fő képviselőnek) a szavazata (minősített többség) szükséges az alábbi ügyek eldöntéséhez:
a) rendeletalkotáshoz,
b) önkormányzat szervezetének alakításához működésének meghatározásához
c) törvény által hatáskörébe utalt választáshoz, kinevezéshez, vezetői megbízáshoz, illetve felmentéshez, megbízás visszavonásához,
d) önkormányzati társulás létrehozásához, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozáshoz,
e) megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozásról,
f) intézményalapításhoz, átszervezéshez, megszüntetéshez,
g) zárt ülés elrendeléséhez,
h) képviselő kizárásához,
i) a polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége, mulasztása, továbbá vagyon nyilatkozattételi kötelezettsége szándékos elmulasztása, vagy a valóságnak nem megfelelő teljesítése miatt a polgármester ellen a polgármesteri tisztsége megszüntetése érdekében bírósági kereset benyújtásához,
j)14 képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlásának kimondásához,
k) önkormányzati tulajdonban lévő vagyonról való rendelkezéshez,
l) helyi népszavazás elrendeléséhez,
m) névszerinti szavazás elrendeléséhez,
n) kitüntetés adományozásához,
o) képviselő-testület hatáskörének átruházásához,
p) értékhatár nélküli hitel felvételéhez,
q) helyi közügy önkéntes felvállalásához, lemondásához,
r) sürgősségi indítvány elfogadásához,
s) a polgármester illetve képviselő összeférhetetlenségének kimondásához,
t) széksértés tényének megállapitásához, rendbirság kiszabásához.
10. Települési képviselők kizárása
21. § (1) A települési képviselők kizárására a Mötv. előírásai az irányadók.
(2) A személyes érintettség be nem jelentésével hozott döntés végrehajtását fel kell függeszteni és a kérdést már az érintettség ismeretében újra kell tárgyalni, ha a döntés vagyonnövekményt vagy más előnyt eredményezett a bejelentési kötelezettséget elmulasztó számára. Az újratárgyalás során a mulasztásban vétkes képviselő nem vehet részt az előterjesztés megismételt tárgyalásában, az arról szóló döntés meghozatalában és végrehajtásában.
11. A képviselő-testület döntései
22. § (1) A képviselő-testület
a) rendeletet alkot,
b) határozatot hoz.
(2) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt:
a) a két ülés közötti főbb eseményekről, fontosabb jogszabályokról szóló tájékoztató elfogadásáról,
b) a képviselői kérdésre adott válasz elfogadásáról.
23. § (1) Az önkormányzat által alkotott rendeletek jelölése tartalma:
a) a rendelet megalkotójának teljes megjelölését
b) a rendelet sorszámát, per évszámát (arab számmal)
c) a rendelet kihirdetése dátumát (hónap: római számmal, nap: arab számmal)
d) az önkormányzati kifejezést,
e) a rendelete kifejezést,
f) a rendelet címét.
"Például: Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének
4/2007. (III.30.)
önkormányzati rendelete
az Önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról."
12. Rendelet alkotás
24. § (1) Rendelet alkotást kezdeményezhet:
a) polgármester, alpolgármester,
b) bármely képviselő-testületi tag,
c) képviselő-testület bizottsága,
d) jegyző.
(2) A kezdeményezést a polgármesterhez lehet benyújtani, aki azt az illetékes bizottság, majd a képviselő-testület elé terjeszti. Az önkormányzati rendelet megalkotásának szükségességéről a képviselő-testület dönt, és egyben meghatározza az elkészítés menetét, megállapítja a rendelet előkészítése során figyelembe veendő elveket, szempontokat.
(3) Az előkészítéssel megbízhatja valamely bizottságát vagy erre a célra külön bizottságot hozhat létre. A szakmai előkészítés és a rendelet tervezet képviselő-testület elé terjesztése a jegyző feladata.
(4) A jegyző feladata a rendelet hiteles, végleges szövegezésének összeállítása is.
13. A képviselő-testület ülésének dokumentuma:
a jegyzőkönyv.
25. § (1) A képviselő-testület üléseiről hangfelvétel és 3 példányban jegyzőkönyv készül. A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni. A hangfelvételt a Polgármesteri Hivatal irattári tervében meghatározott ideig kell megőrizni.
(2) A jegyzőkönyv tartalmazza:
a) a képviselő-testület ülésének helyét, időpontját,
b) a megjelent képviselők nevét,
c) a meghívottak nevét és megjelenésének tényét
d) a távolmaradt képviselők nevét, a távollét okát, a távolmaradás jelzését,
e) a javasolt, az elfogadott és a tárgyalt napirendeket, az előadók nevét,
f) az elhangzott kérdéseket, interpellációkat, bejelentéseket,
g) szóbeli előterjesztés esetén annak tartalmát,
h) napirendi pontonként az elhangzott kérdéseket, a kérdező nevének feltüntetésével, az azokra adott választ,
i) napirendi pontonként a hozzászóló nevét, részvétele jogcímét és a hozzászólások lényegét, a javaslatokat és a hozott döntések pontos megfogalmazását,
j) a döntéshozatalban résztvevők számát
k) a döntésből kizárt képviselő nevét és a kizárás indokát
l) a szavazás számszerű eredményét,
m) az ülésen történt fontosabb eseményeket,
n) az elhangzott kérdéseket, interpellációkat és az azokra adott válaszokat, illetve az azokról hozott határozatokat,
o) a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését
p) a polgármester és a jegyző aláírását, pecsétet.
(3) A jegyzőkönyv mellékletei:
a) a meghívó,
b) a jelenléti ív,
c) az írásban benyújtott kérdések, interpellációk,
d) a tárgyalt előterjesztések és a rendelet, valamint határozat tervezetek,
e) egyéb írásos indítványok,
f) az elfogadott rendeletek,
g) a névszerinti szavazásról készült külön jegyzőkönyv,
h) a titkos szavazásról készült külön jegyzőkönyv.
(4) A jegyzőkönyv közokirat. A jegyzőkönyv közhitelességének biztosítása érdekében:
a) annak minden oldalát folyamatos számozással kell ellátni,
b) a lapokat olyan módon kell összefűzni, hogy az okirat sérelme nélkül ne legyen megbontható,
c) a jegyzőkönyv és mellékleteinek összefogása (pl. zsinórral való összefűzése, füzetként való összetűzése) után a hátoldalon vagy a gerincen az önkormányzat bélyegzővel ellátott zárócédulával kell rögzíteni.
(5) A jegyzőkönyv eredeti példányát a jegyző őrzi, kezeli, évente bekötteti és irattárba helyezi.
(6) A választópolgárok – zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület előterjesztéseibe és az ülés jegyzőkönyvébe, ezért ezen állampolgári jogok biztosítása érdekében a nyílt ülés jegyzőkönyvének és mellékleteinek egy másolati példányát meg kell küldeni a Községi Könyvtárba is.
(7) A zárt ülés külön jegyzőkönyvét a Polgármesteri Hivatal titkos iratként kezeli. A külön tv. szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetősége zárt ülés tartása esetén is biztosított.
(8) A jegyzőkönyvről, annak részeiről, valamint más önkormányzati dokumentumokról az állampolgárok költségtérítés ellenében másolatot kérhetnek.
A települési képviselő
26. § (1) A települési képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli választói érdekeit.
(2) A települési képviselő az alakuló ülésen, illetve a megválasztását követő ülésen a Mötv. 1. melléklete szerinti esküt tesz. A képviselőt a Mötv-ben és jelen SZMSZ-ben rögzített jogok és kötelezettségek illetik meg, illetőleg terhelik. A képviselő – ezen minőségében végzett tevékenysége során – hivatalos személyként jár el.
(3) A települési képviselők névsorát az 3. függelék tartalmazza.
(4) A képviselők főbb jogai:
a) tanácskozási joggal részt vehet a képviselő-testület bármely bizottságának ülésén,
b) kérdést tehet fel és interpellálhat a képviselő-testületi ülésen,
c) a képviselő-testület vagy a polgármester megbízása alapján képviselheti az önkormányzatot,
d) a képviselői fórumokat szervezhet,
e) sürgős, azonnali intézkedést igénylő közérdekű ügyekben kezdeményezheti a Polgármesteri Hivatal intézkedését,
f) részt vehet a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásában, megszervezésében és ellenőrzésében,
g) kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek, a helyi roma nemzetiségii önkormányzat testületének – a képviselő-testület által átruházott – önkormányzati ügyben hozott döntését,
h) javasolhatja a bizottságok elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását,
i) tájékoztatást és ügyviteli közreműködést igényelhet a képviselői munkájához a Polgármesteri Hivataltól,
j) képviselői megbízatásának ellátásával összefüggésben a külön önkormányzati rendeletben meghatározott tiszteletdíjra jogosult.
(5) A képviselő főbb kötelezettségei:
A képviselő-testület bizottságai
1. A bizottsági feladatok és szervezet
27. § (1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó vagy ideiglenes bizottságokat választ. Az állandó bizottság tagjainak megbízatása a képviselő-testület megbízatásának időtartamára szól.
2. A bizottságok működés főbb szabályai
28. § (1) Egyazon képviselő több bizottság tagjának is megválasztható, egyazon képviselő azonban csak egy bizottságban tölthet be elnöki tisztséget. A bizottságok nem képviselő (külső szakértő) tagjait a polgármester javaslatára a képviselő-testület választja meg.
29. § (1) A bizottság ülése nyilvános, azonban köteles zárt ülést tartani a képviselő-testületre vonatkozó szabályok szerint.
(2) A bizottság határozatképességére és határozathozatalára is a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(3) A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, amelyre a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni. A jegyzőkönyv a bizottság elnöke és a jegyző írja alá.
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző
1. A polgármester
30. § (1)17 A polgármester a választópolgárok által megválasztott főállású vagy társadalmi megbízatásban álló tisztségviselő.
(2) A polgármester tekintetében a képviselő-testület gyakorolja a munkáltatói jogokat, illetményét a jogszabály keretek között állapítja meg.
2. Az alpolgármester
31. § (1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére:
3. A jegyző
32. § (1) A polgármester – pályázat útján – a jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki.
(2) A jegyző feladatai a Mötv-ben foglaltakon túlmenően:
a) előkészíti a képviselő-testület, a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
b) ellátja a képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
c) szervezi a Polgármesteri Hivatal jogi felvilágosító munkáját,
d) ellátja a Polgármesteri Hivatal tevékenységének egyszerűsítésével, korszerűsítésével összefüggő feladatokat,
e) véleményt nyilvánít a polgármester, az alpolgármester és a bizottság elnökének kérésére jogértelmezési kérdésekben,
f) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára,
g) gondoskodik az SzMSz mellékleteinek, függelékeinek naprakész állapotban tartásáról,
h) munkaterv szerint tájékoztatja a képviselő-testületet a Polgármesteri Hivatal munkájáról, az államigazgatási ügyek intézéséről.
(3)18 A jegyzői feladatokat, amennyiben a jegyzői, aljegyzői tisztség betöltetlen, illetve tartós akadályoztatás esetén, a jegyzői képesítésnek megfelelő köztisztviselő látja el.
(3a)19 (3a) A jegyző a jogszabálysértő döntés vagy működés esetén köteles jelezni a képviselő-testületnek és a képviselő-testület szervének a törvénysértést. Írásos előterjesztésben előforduló törvénysértés esetén írásban, a képviselő-testület ülésén elhangzó jogszabálysértő döntési javaslat esetén pedig az ülésen szóban köteles megtenni a törvényességi észrevételét
(4) A jegyző a Polgármesteri Hivatalban minden páros hét hétfőjén 8 30 órától 12 00 óráig 13 00 órától 15 00 óráig fogadónapot tart.
4. Az aljegyző
33. §20 A polgármester a jegyző helyettesítésére aljegyzőt nevezhet ki.
A polgármesteri hivatal
34. § (1) A hivatal hivatalos elnevezése: Zagyvarékasi Polgármesteri Hivatal
A társulások
35. § 21Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében jelenleg a Szolnoki Kistérség Többcélú Társulásának a tagja.
A lakossággal való kapcsolati formák, lakossági fórumok
1. Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
36. § A képviselő-testület önálló rendeletben szabályozza a helyi népszavazás és népi kezdeményezés rendjét.
2. Közmeghallgatás
37. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart a lakosság jelentős részét érintő kérdésekről, pl.: - helyi adók, - tervezett fejlesztések és azok megvalósítása.
(2) A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a községben működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések képviselői közérdekű ügyben a képviselő-testülethez, az egyes települési képviselők, a polgármesterhez, az alpolgármesterekhez, a jegyzőhöz intézhetnek kérdéseket, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.
(3) A közmeghallgatás előtti 15 naptól a Polgármesteri Hivatal és a Móricz Zsigmond Művelődési Ház előterében elhelyezett „ötletládában” helyezhetők el az állampolgárok írásos közérdekű kérdései, javaslatai.
(4) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgyalásra kerülő tárgykörökről a községháza hirdetőtábláján és az önkormányzat honlapján elhelyezett hirdetményen kell tájékoztatni a lakosságot a rendezvény előtt legalább 15 nappal.
(5) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(6) A közmeghallgatáson felvetett kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal, de legkésőbb 15 napon belül írásban kell választ adni.
(7) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
3. Képviselői fogadóóra
38. § (1) A települési képviselők a választópolgárokkal való kapcsolat ápolása, a választópolgárok problémáinak megismerése céljából képviselői fogadó órát tarthatnak.
(2) A fogadóóra tartásának helyéről és pontos időpontjáról a lakosságot tájékoztatni kell.
(3) A tájékoztatót az önkormányzat hirdető tábláján és honlapján a fogadó órát megelőző legalább 15 nappal korábban ki kell függeszteni.
Az önkormányzat vagyona, költségvetése
1. Az önkormányzat vagyona
39. § (1) A képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására külön rendeletet alkotott.
(2) A rendelet rögzíti Zagyvarékas Község nemzeti vagyonával kapcsolatosan azokat a feltételeket, amelyek szerint a vagyontárgyakról rendelkezni lehet (vagyonkezelés, vagyonhasznosítás, vagyonátruházás, vagyonszerzés).
(3) A polgármester köteles az önkormányzati vagyon helyzetének alakulásáról tájékoztatni az állampolgárokat a közmeghallgatás keretén belül.
2. A gazdasági program
40. § (1) A képviselő-testület megbízatásának időtartamára, vagy az azt meghaladó időszakra gazdasági programot készít. A gazdasági program tartalmazza a képviselő-testület azon hosszútávú fejlesztési célkitűzéseit, feladatait, amelyek a költségvetési lehetőségekkel összhangban a helyi társadalmi, gazdasági adottságok figyelembevételével – a kistérségi és megyei fejlesztési koncepcióhoz illeszkedve – a kötelező és az önként vállalt önkormányzati feladatok végrehajtását szolgálják.
(2) A gazdasági program elkészítéséért az önkormányzat felelős, a képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.
3. Az önkormányzat költségvetése
41. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetését rendeletben állapítja meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.
(2) A költségvetés elfogadása két fordulóban történik.
4. Az önkormányzati gazdálkodás főbb szabályai
42. § (1) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(2) A veszteséges gazdálkodás következményei az önkormányzatot terhelik, kötelezettségeiért az állami költségvetés nem tartozik felelősséggel. Az önkormányzat fizetésképtelenné válását a kivitelezők kérelmére a bíróság állapítja meg.
(3) A fizetőképesség helyreállítása érdekében az önkormányzat köteles felfüggeszteni – a hatósági és az alapvető lakossági szolgáltatások kivételével – a feladatok finanszírozását.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről a jogszabályok figyelembevételével saját hatáskörben döntsön, melyről a képviselő-testületet folyamatosan tájékoztatni kell.
(5) Az önkormányzat gazdálkodási feladatait a polgármesteri hivatal látja el.
(6) Az önkormányzat által létesített és fenntartott intézmények gazdasági besorolása:
a) Zagyvarékasi Polgármesteri Hivatal önállóan működő és gazdálkodó,
b) Móricz Zsigmond Művelődési Ház és Könyvtár önállóan működő,
c) Zagyvarékas Községi Bölcsőde önállóan működő
d)22 Zagyvarékasi Égszínkék Óvoda és Konyha önállóan működő
e)23
költségvetési szervek, amelyek a dologi kiadásokra biztosított pénzeszközeiket azonban csak a költségvetési rendeletben meghatározott ütemben és mértékben használhatják fel.
Az önkormányzat alaptevékenységéhez kapcsolatos kormányzati funkciók
43. § Az önkormányzat alaptevékenységéhez kapcsolódó kormányzati funkciók száma, megnevezése:
Az önkormányzat számlái
44. §24 Az önkormányzat számlavezető pénzintézetének neve, címe: Takarékbank Zrt. 5052 Újszász , Erkel F. u. 2/a
5. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
45. § (1) Az önkormányzat belső ellenőrzési feladatait megbízás alapján külső szakértő ellenőr útján látja el.
(2) A képviselő-testület az önkormányzat éves ellenőrzési tervét az előző év december-31-éig hagyja jóvá.
(3)25
Záró rendelkezések
46. § (1) Ezen rendelet 2014. október 20. napján lép hatályba.
(2) Ezen rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti,
(1)26 az Önkormányzat és szervei Szervezeti és Működési szabályzatáról szóló 14/2011. (X.13.) önkormányzati rendelet és a módosítására alkotott 7/2012. (II.24.), 9/2012. (III.30.), 19/2012. (IX.21.), 21/2012. (X.26.), 28/2012. (XII.14.) önkormányzati rendelet és az önkormányzati hatósági hatáskörök átruházásáról szóló 16/2013.(XI.28.) önkormányzati rendelet.
(3) Az SZMSZ mellékletei:
1. melléklet: Az önkormányzat kötelező és önként vállalt önkormányzati feladatairól.
2. melléklet: Az előterjesztés készítésének rendje, tartalmi és alaki követelményei.
3. melléklet: A bizottságok feladat és hatásköre, a bizottságok ügyrendje.
274. melléklet: A képviselő-testület által átruházott hatáskörök
(4) Az SZMSZ függelékei:
1. függelék: A képviselő-testület és szervei által használt bélyegzők lenyomata.
2. függelék: A települési képviselők névsora.
3. függelék: A képviselő-testület bizottságainak névsora, a bizottságok elnöke, tagjai.
4.28 függelék: Az önkormányzat hatályos rendeleteinek jegyzéke.
5. függelék Az önkormányzat intézményei.
47. § Az SZMSZ mellékleteivel együtt
a) megküldendő:
a) a települési képviselőknek,
b) a nem képviselő bizottsági tagoknak,
c) a polgármesteri hivatal dolgozóinak.
b) megtekinthető
a) az önkormányzat honlapján,
b) a községi könyvtárban,
c) ügyfélfogadási idő alatt a polgármesteri hivatalban.
A 2. § (6) bekezdés a) pontja a Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2022. (XI. 4.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Módosította a 11/2019 (XI.7.) számú rendelet Hatályos: 2019.XI.07-től
Hatályon kívül helyezte a 11/2019 (XI.7.) számú rendelet Hatályos: 2019.XI.07-től
Módosította a 11/2019 (XI.7.) számú rendelet Hatályos: 2019.XI.07-től
Módosította a 11/2019 (XI.7.) számú rendelet Hatályos: 2019.XI.07-től
A 7. § (3) bekezdése a Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 21.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 7. § (4) bekezdése a Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 21.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 8. § (2) bekezdése a Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (V. 11.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 8. § (2) bekezdése a Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2023. (XII. 1.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Módosította a 11/2019 (XI.7.) számú rendelet Hatályos: 2019.XI.07-től
A 9. § (1) bekezdés k) pontját a Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2022. (XI. 4.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.
A 11. § (3) bekezdése a Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2022. (XI. 4.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
Módosította a 11/2019 (XI.7.) számú rendelet Hatályos: 2019.XI.07-től
Hatályon kívül helyezte a 11/2019 (XI.7.) számú rendelet Hatályos: 2019.XI.07-től
A 20. § (2) bekezdés j) pontja a Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (V. 11.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 28. § (4) bekezdése a Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 21.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 28. § (8) bekezdése a Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2022. (XI. 4.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 30. § (1) bekezdése a Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2022. (XI. 4.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
Kiegészítette a 11/2019 (XI.7.) számú rendelet Hatályos: 2019.XI.07-től A 32. § (3) bekezdése a Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2022. (XI. 4.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
Kiegészítette a 11/2019 (XI.7.) számú rendelet Hatályos: 2019.XI.07-től
A 33. § a Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2022. (XI. 4.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.
Módosította a 11/2019 (XI.7.) számú rendelet Hatályos: 2019.XI.07-től
A 42. § (6) bekezdés d) pontja a Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 21.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
Hatályon kívül helyezte a 11/2019 (XI.7.) számú rendelet Hatályos: 2019.XI.07-től
A 44. § a Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 21.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
Hatályon kívül helyezte a 11/2019 (XI.7.) számú rendelet Hatályos: 2019.XI.07-től
Kiegészítette a 11/2019 (XI.7.) számú rendelet Hatályos: 2019.XI.07-től
Kiegészítette a 11/2019 (XI.7.) számú rendelet Hatályos: 2019.XI.07-től
A 46. § (4) bekezdés 4. pontja a Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 21.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A 3. melléklet a Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 21.) önkormányzati rendelete 6. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 4. melléklet a Zagyvarékas Község Önkormányzat Képviselő-testülete 5/2021. (V. 18.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. A 4. melléklet a Zagyvarékas Község Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2021. (VII. 27.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg. A 4. melléklet a Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 21.) önkormányzati rendelete 6. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 4. melléklet 1. függelék a Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2023. (XII. 1.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 4. melléklet 2. függelék a Zagyvarékas Község Önkormányzat Képviselő-testülete 5/2021. (V. 18.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 4. melléklet 2. függelék a Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2023. (XII. 1.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 4. melléklet 3. függelék a Zagyvarékas Község Önkormányzat Képviselő-testülete 5/2021. (V. 18.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdésével megállapított szöveg. A 4. melléklet 3. függelék a Zagyvarékas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2023. (XII. 1.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.