Tiszasüly Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2004.(I.22.) önkormányzati rendelete
TISZASÜLY KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT Képviselő-testületének 1/2004.(I. 22.) számú rendelete a sportról
Hatályos: 2004. 01. 22Tiszasüly Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2004.(I.22.) önkormányzati rendelete
TISZASÜLY KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT Képviselő-testületének 1/2004.(I. 22.) számú rendelete a sportról
2004-01-22-tól
TISZASÜLY KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT
Képviselő-testületének
1/2004.(I. 22.) számú
rendelete
a sportról
___________________________________________________________________________
Tiszasüly Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a sportról szóló 2000. évi CXLV. törvény 61.§. (4) bekezdése felhatalmazása alapján – a kötelező és az önként v állalt önkormányzati sportfeladatok ellátása érdekében – az alábbi rendeletet alkotja meg:
I.
Általános rendelkezések
1.§.
A rendelet célja, hogy megalapozza és létrehozza Tiszasüly Község Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat) sportkoncepciójának megvalósításához szükséges feltételrendszerét, s meghatározza a helyi sporttevékenység finanszírozásának módját.
2.§.
A rendelet hatálya kiterjed:
- az önkormányzat közigazgatási területén lakó, továbbá a helyi sporttevékenységben résztvevő magányszemélyekre,
- az önkormányzat által fenntartott és működtetett sportlétesítményekre, testnevelési és sporttevékenységet végző önkormányzati költségvetési szervekre,
- a Képviselő-testületre és szerveire, valamint a Polgármesteri Hivatalra.
II.
Az önkormányzat sportfeladatai
3.§.
Az önkormányzat sportfeladatait külön jogszabály és az önkormányzat hosszú távú (községi sportkoncepciója tartalmazza részletesen.1
Az önkormányzat kötelező sporttevékenységgel kapcsolatos részletes feladatai.
A községi sportkoncepció kialakítása
4.§.
Az önkormányzat a települési sportkoncepció meghatározása, megvalósítása és önkormányzati ciklusonként történő felülvizsgálata során kiemelt figyelmet fordít:
- a sportszervezetek utánpótlás nevelésének támogatására,
- a diáksporttal kapcsolatos feladatok meghatározására és támogatására,
- a meglévő sportlétesítmények többfunkciós használatának biztosítására,
- a tradicionális települési sportágak stabil és eredményes működésének segítésére.
A sporttal foglalkozó helyi szervezetekkel való együttműködés
5.§.
- Az önkormányzat – testnevelési és sportfejlesztési célkitűzéseivel összhangban – mindenkori lehetőségeinek megfelelően támogatja a sporttal foglalkozó helyi szervezeteket.
- Az általa fenntartott sportlétesítmények használatát biztosítja a vagyonrendelet speciális szabályai szerint. A sportegyesületekkel, a sporttevékenységet is folytató civil szervezetekkel a létesítmények tartós és rendszeres használatának feltételeit illetően megállapodásokat köt.
- A közterületek és a közterületeken lévő önkormányzati tulajdonú kiszolgáló létesítmények, műszaki berendezések sport célú használatát biztosítja az erre vonatkozó külön önkormányzati rendelet alapján.
Az önkormányzat tulajdonában álló sportlétesítmények
Fenntartása, működtetése
6.§.
Az önkormányzat a tulajdonában lévő sportlétesítmények működéséhez, állagmegóvásához, indokolt fejlesztéséhez szükséges fedezetet éves költségvetésében biztosítja.
Az önkormányzati iskolai sporttevékenység
megteremtése
7.§.
- Az önkormányzat az iskolai sporttevékenység végzéséhez szükséges személyi, tárgyi feltételek biztosításáról gondoskodik.
- Az oktatási intézmények testnevelési alapfeladataik ellátásán túl részt vesznek a település sportegyesületeinek utánpótlás nevelésében, figyelembe véve a gyermek és ifjúság különböző korcsoportjainak életkori sajátosságait.
Az oktatási intézmények és a település önkormányzati támogatásban részesülő sportszervezetei együttműködnek a tanórán kívüli sporttevékenységek szervezésekor.
Az önkormányzat önként vállalt sportfeladatai
Az önkormányzati tulajdonban álló sportlétesítmények fejlesztése
8.§.
- Az önkormányzat ciklusprogramjának megfelelően dönt a sportlétesítmények és tevékenységek fejlesztéséről a mindenkori éves költségvetésében. A fejlesztéseknél előnyben kell részesíteni azokat a fejlesztési programokat, amelyek:
- multifunkcionális létesítményeknek minősülnek,
- a sportturizmust is szolgálják.
A szabadidősport feltételének fejlesztése
9.§.
Az önkormányzat az egészségmegőrzés, a fizikai fittség fokozása, az egészséges, mozgásban gazdag életmód iránti igény további felkeltése érdekében szerepet vállal a szabadidősport feltételeinek fejlesztésében.
A gyermek- és ifjúsági sport, az utánpótlás-nevelés, a nők és családok sportjának,
a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok és a fogyatékosok sportjának,
illetve a tömeges részvétellel zajló sportrendezvények lebonyolításának segítése
10.§.
A gyermek- és ifjúsági sportot, az utánpótlás-nevelés, a nők és a családok sportját, a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok és a fogyatékosok sportját, illetve a tömeges részvétellel zajló sportrendezvények lebonyolítását az önkormányzat támogatja.
- A gyermek- és ifjúsági sportot, az utánpótlás-nevelési tevékenységet a Felmérési Kiválasztási Foglalkozási rendszer támogatásával segíti, valamint vállalja az önkormányzat:
- a szabadtéri sportlétesítmények fejlesztését,
- játszóterek fejlesztését,
- a településen működő sportszervezetekben az amatőr versenyző utánpótlás nevelésének támogatását,
- az úszás oktatásának támogatását.
- A tömeges részvétellel zajló sportrendezvények lebonyolításának területén az önkormányzat a visszatérő hagyományos sporteseményeket és rendezvényeket támogatja.
A nemzetközi sportkapcsolatokban való részvétel
11.§.
- Az önkormányzat adottságainak megfelelően részt vesz a nemzetközi sportkapcsolatokban
- a testvértelepüléseivel való sportkapcsolat kiépítésével lehetőséget biztosít sportrendezvényeken való szereplésre,
- a nemzetközi jelentőségű helyi sportesemények, tevékenységek, valamint a települési sportszervezetek nemzetközi sportrendezvényeken való részvételét támogatja.
III.
Az önkormányzat sportintézményei és létesítményei
12.§.
Az önkormányzat az alábbi sportlétesítményeket tartja fenn és működteti:
- települési tornaterem
- az önkormányzat intézményében lévő tornaterem, sportpálya.
A felsorolt létesítmények feladatait Tiszasüly Községi Önkormányzat Polgármesteri Hivatala, valamint a Közüzemi Gondnokság és az intézmények alapító okiratai és szervezeti és működési szabályzatai tartalmazzák. Törvényességi ellenőrzésüket, felügyeletüket a jogszabályban meghatározott rend szerint végzik az arra jogosult szervezetek.
IV.
A sporttevékenység irányítása
13.§.
Külön jogszabályban és e rendeletben meghatározott sportfeladatokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület, és/vagy átruházott hatáskörben a polgármester és a Képviselő-testület által létrehozott Ügyrendi Bizottság gyakorolja. A polgármester és az Ügyrendi Bizottság feladat- és hatásköreit külön önkormányzati rendelet szabályozza.
V.
A sporttevékenység finanszírozása
14.§.
- Az oktatási intézményekben folytatott tanórán kívüli sporttevékenység éves pénzügyi feltételeit az önkormányzat az intézményi költségvetésében lehetőségei szerint biztosítja.
- Az önkormányzat éves költségvetési koncepciójának elfogadása előtt az önkormányzat Képviselő-testülete/vagy – ha van – az illetékes bizottsága az önkormányzati támogatásban részesülő sportszervezetek tájékoztatása alapján, a következő évi terveik ismeretében alakítja ki a költségvetés sporttámogatási koncepcióját.
Az önkormányzat az éves költségvetési beszámolója előtt a támogatott szervezetektől tájékoztatót kér az előző évi szakmai és gazdálkodási munkájukról.
- Az önkormányzat a sportcélú támogatások összegéről az éves költségvetési rendeletében dönt. E döntés szerint legalább az éves költségvetésből 370.000.-Ft-ot sportcélú támogatásra kell fordítani. A támogatás forrásai a sporttörvény alapján az állam által biztosított normatív támogatás, valamint az önkormányzat saját bevételei.
- A sportcélú támogatások elosztását a Képviselő-testület végzi.
VI.
A sporttörvény végrehajtásával kapcsolatos helyi
államigazgatási feladatok
15.§.
A település közigazgatási területén a sporttörvény vonatkozó előírásai szerint lehet sportrendezvényt szervezni, a sportrendezvényért a szervező felel.
- Az önkormányzati tulajdonban lévő sportlétesítményekben, a közterületeken és az önkormányzati intézményekben szervezett sporteseményeket illetően a szervezőnek az önkormányzat felé előzetes tájékoztatási kötelezettsége van. A szervező a jogszabályokban foglalt engedélyek birtokában és az igénybe vett terület kezelőjének hozzájárulásával tarthatja meg a sportrendezvényeket.
- Közterületeken rendezvények a közterületek használatáról szóló rendeletnek megfelelően szervezhetők és megtartásukhoz az önkormányzat (képviselőjének vagy megbízottjának) előzetes tulajdonosi hozzájárulása és közterület használati megállapodás szükséges.
- Az önkormányzat tulajdonában vagy az önkormányzati intézmények tulajdonában, illetve kezelésében lévő sportlétesítmények, eszközök üzemeltetője köteles a sportlétesítményeket, eszközöket rendeltetésszerű állapotban tartani.
VII.
Vegyes rendelkezések
16.§.
- Az önkormányzat a település sportéletének fejlesztését elősegítő magán- és jogi személyeket, a sikeres sportolókat és sportszervezeteket a vonatkozó rendelet szerint kitüntetésben részesíti.
- A településhez kötődő országos és nemzetközi sikereket elért sportolóknak az intézmények, közterületek elnevezésekor méltó emléket állíthat.
17.§.
Az önkormányzati sport célú támogatásban részesülők kötelesek a sporttörvény előírásai és az önkormányzattal kötött megállapodások szerint tevékenykedni: a törvényi előírások vagy a vállalt kötelezettségeik megszegése a támogatások megvonásával illetve az önkormányzattal kötött szerződések felmondásával járhat. A megállapodások megkötésére a 2004. évi költségvetés elfogadását követően kerül sor.
18.§.
Ez a rendelet 2004. január 01. napján lép hatályba, kihirdetéséről a helyben szokásos módon a jegyző gondoskodik.
Tiszasüly, 2004. január 22.
/: Baksay Endre :/ /: Pál Imre :/
polgármester aljegyző
A sport koncepció megalkotása során elengedhetetlen egy összefoglaló, a helyi viszonyokat felmérő, a település sport adottságait és utalást a lehetőségekre tartalmazó helyzetjelentést. Ezt a rendelet alkotása során az előterjesztés részeként a döntéshozóikkal ismertetni kell.