Tiszasas Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2013.(XII.21.) önkormányzati rendelete
A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeli ellátásokról szóló 4/2010. ( II. 16. ) önkormányzati rendeletet módosításáról
Hatályos: 2014. 01. 01- 2014. 01. 02Tiszasas Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2013.(XII.21.) önkormányzati rendelete
A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeli ellátásokról szóló 4/2010. ( II. 16. ) önkormányzati rendeletet módosításáról
2014-01-01-tól 2014-01-02-ig
Tiszasas Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdésében g) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:
- §
Tiszasas Község Önkormányzati Képviselő-testületének a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeli ellátásokról szóló 4/2010. ( II. 16. ) rendelet (továbbiakban: Rendelet) 1. § (2) bekezdésének helyébe az alábbi rendelkezés lép:
„Az önkormányzat tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére, köteles az arra rászorulónak önkormányzati segélyt biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét és testi épségét veszélyezteti.”
- §
A Rendelet 4. § (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
“Pénzbeli támogatások fajtái az alábbiak:
- időskorúak járadéka,
- aktív korúak ellátása,”,
- lakásfenntartási támogatás,
- ápolási díj,
- önkormányzati segély
- gyermekvállalást támogatás”
- §
A Rendelet 8. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:
„8 .§.
Önkormányzati segély
- A települési önkormányzat Képviselő-testülete a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére a rendeletben meghatározott önkormányzati segélyt nyújt. Önkormányzati segély alkalmanként adható gyógyszertámogatásként, illetve az egészségbiztosítás által nem, vagy csak részben támogatott egészségügyi szolgáltatás díjaként, illetve a hulladékszállítási és kezelési közszolgáltatási díj támogatásaként.
- Elsősorban azokat a személyeket indokolt önkormányzati segélyben részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni.
- A települési önkormányzat által megállapított önkormányzati segély a következő formában adható:
- nagykorú személyek részére átmeneti nehéz helyzet javítására,
- esetenkénti gyógyszertámogatásra.
- hulladékszállítási és kezelési közszolgálati díj támogatásaként (szolgáltatónak történő átutalással)
- Önkormányzati segélyben részesíthető különösen:
- az a kérelmező akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi teljes nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 140 %-át, egyedül élő esetén az öregségi teljes nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 180 %-át nem haladja meg.
- kérelemre, vagy hivatalból az a személy, aki hosszantartó betegség, elemi kár miatt anyagi segítségre szorul és családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi teljes nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át.
- Egy naptári éven belül ugyanaz a család, vagy egyedül élő személy önkormányzati segélyben részesíthető alkalmanként, vagy havi rendszerességgel, melynek legkisebb összege 1.000,- Ft-nál kevesebb nem lehet.
- Amennyiben egy határozatban többszöri segélyezés kerül megállapításra, fel kell sorolni a későbbi kifizetések időpontját és a kifizetés összegét.
- A megállapított önkormányzati segély folyósítása készpénzben, házipénztárból vagy az igénylő részére posta útján történhet.
- Olyan támogatást kérő személy esetében, akinél előre látható a segély nem rendeltetésszerű felhasználásra pénzbeli juttatás helyett lehetőleg természetbeni támogatást kell biztosítani.
- Az önkormányzati segély nyújtott pénzbeli támogatások esetén a támogatásban részesülő kötelezhető a felhasználás elszámolására. Ismételt nem rendeltetésszerű felhasználás esetén az újabb támogatási kérelem nem teljesíthető.
- Nem állapítható meg önkormányzati segély annak a személynek, akinél a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet, valamint időszakos vagy tartós létfenntartás veszélyeztetettségének ténye nem igazolható.”
- §
A Rendelet 9. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:
- „Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély kérelemre állapítható meg annak a személynek, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodik, ha a temetési költség viselése saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.
- A jogosultság megállapítása szempontjából figyelembe vehető egy főre számított havi családi jövedelemhatár az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 180 %-a, egyedül élő esetén annak 200%-a.
- E rendelet 9. §-ában meghatározott önkormányzati segély megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell:
- a temetés költségeiről kiállított számlát,
- a halotti anyakönyvi kivonatot.
- E rendelet 9. §-ában meghatározott önkormányzati segély összege az öregségi teljes nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 40%-a, 100 Ft-ra kerekítve.
- E rendelet 9. §-ában meghatározott önkormányzati segély iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 30 napon belül kell előterjeszteni, az ezt követő benyújtott kérelmeket el kell utasítani.”
- §
A Rendelet az alábbi 9/A. §-szal egészül ki.
„9/A. § Önkormányzati segély állapítható meg a gyermeknek, ha a gyermeket gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került. A támogatás hivatalból is megállapítható.”
- §
A Rendelet az alábbi 9/B. §-szal egészül ki.
„9/B. §. E rendelet 9/A §-ában meghatározott önkormányzati segély pénzbeli formában a 9/A.§-ban megjelölt feltételek figyelembe vétele mellett is elsősorban annak a gyermeknek, illetve családnak állapítható meg,
a) ahol a gyermek átmeneti, vagy tartós nevelésbe vétel hatálya alatt áll és a támogatás a családjával való kapcsolattartás érdekében szükséges,
b) ahol a gyermeknek az a) pontban leírt nevelésbe vétele megszűnését követően a támogatásra a családba való visszahelyezés érdekében van szüksége,
c) ha a gyermek nyolc napot meghaladó időtartamú kórházi kezelésre szorul,
d) ahol az egyik, vagy mindkét szülő elhalálozott és a gyermek ellátatlan marad,
e) ahol a gyermekek ellátásáról más módon nem lehet gondoskodni, és az alkalmanként jelentkező többletkiadások – különösen a szociális válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítéséhez kapcsolódó kiadások, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásának, illetve a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése, betegség vagy iskoláztatás – miatt anyagi segítségre szorulnak.”
- §
A Rendelet az alábbi 9/C. §-szal egészül ki.
„9/C. § (1) E rendelet 9/A §-ában meghatározott önkormányzati segély természetbeni formában a 9/A.§-ban meghatározott feltételek fennállása esetén, évente két alkalommal állapítható meg a gyermeknek tankönyvvásárlás és ruházatvásárlás céljára, ha a gyermeket gondozó családban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át.
(2) A (1) bekezdésben meghatározott összeg számításánál – a kérelem benyújtásának időpontjában – közös háztartásban élő közeli hozzátartozóként kell figyelembe venni:
- a szülőt, a szülő házastársát vagy élettársát
- 20 évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező gyermeket,
- 25 évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező nappali tagozaton egyetemi, főiskolai tanulmányokat folytató gyermeket,
- korhatárra való tekintet nélkül a tartósan beteg, illetve a testi, érzékszervi, értelmi beszéd vagy más fogyatékos gyermeket,
- az a./-d./ pontba nem tartozó, családjogi törvény alapján a szülő vagy házastársa által eltartott rokont.
(3) E rendelet 9/A §-ában meghatározott önkormányzati segély természetbeni formában történő megállapításánál a jövedelemszámításra irányadó időszak a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél három hónap, egyéb jövedelmeknél pedig egy év.
(4) E rendelet 9/A §-ában meghatározott önkormányzati segély természetbeni – a (2) bekezdés szerinti feltételek fennállása esetén – a gyermek nagykorúvá válása után is megállapítható a nappali oktatás munkarendje szerinti tanulmányokat folytató gyermek esetében a 23., felsőfokú iskola nappali tagozatán tanuló gyermek esetében a 25. életévének betöltéséig. Ezekben az esetekben a támogatás megállapítása iránti kérelmet a nagykorúvá vált gyermek is előterjesztheti.
(5) Az (1) bekezdés szerinti támogatás pénzbeli egyenértékének megfelelő összeget a gyermek tanintézetének bankszámlájára kell utalni.
- Az (1) bekezdés szerinti kérelemhez csatolni kell az iskolalátogatási igazolást.
- E rendelet 9/A §-ában meghatározott önkormányzati segély iránti kérelmeket e rendelet 1. számú melléklete határozza meg. ”
- §
A Rendelet az alábbi 9/D. §-szal egészül ki.
„9/D. § E rendelet 9/A § ban meghatározott önkormányzati segély mértéke alkalmanként a mindenkori öregségi nyugdíjminimum legkisebb összegének 10 %-ánál kevesebb nem lehet, de a támogatás összege nem lehet több annak 50 %-ánál.”
- §
A Rendelet 13. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:
„(1) Tiszasas Önkormányzat Képviselő-testülete a Képviselő-testület hatáskörébe utalt
segélyezési kérdéseket a Szociális és Egészségügyi Bizottságára átruházza, amely
átruházott jogkörben jár el az alábbi ügyekben:
a.) lakásfenntartási támogatás
b.) önkormányzati segély
c.) méltányossági alapon járó ápolási díj
(2) Tiszasas Önkormányzat Képviselő-testülete a Képviselő-testület hatáskörébe utalt
méltányos közgyógyellátás megállapításával kapcsolatos feladatokat a polgármesterre
ruházza át. „
- §
A Rendelet az 1. számú melléklettel egészül ki.
- §
Hatályát veszti Tiszasas Község Önkormányzat Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni gyermekvédelmi ellátásokról szóló 10/2008. ( IX. 16. ) önkormányzati rendelet.
12.§
E rendelet 2014. január hó 01. napján lép hatályba és 2014. január hó 02. napján hatályát veszti.
Gyói Gábor dr. Babák Zoltán
polgármester jegyző