Jászfelsőszentgyörgy Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2014. (II. 4.) önkormányzati rendelete

Jászfelsőszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2020. 04. 22- 2020. 07. 09

Jászfelsőszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2014. (II.4.) önkormányzati rendelete

Jászfelsőszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2020.04.22.

Jászfelsőszentgyörgy Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Jászfelsőszentgyörgy Község Önkormányzata

(2) Az önkormányzat képviselő-testületének hivatalos megnevezése: Jászfelsőszentgyörgy Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület)

(3) A Képviselő-testület szerveinek hivatalos megnevezése:

a) Jászfelsőszentgyörgy Község Polgármestere

b) a Képviselő-testület állandó bizottsága: Ügyrendi, Humánerőforrás, Községüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság

c) Jászfelsőszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban:

Önkormányzati Hivatal)
d) Jászfelsőszentgyörgy Jegyzője.
(4) Az önkormányzat, a Képviselő-testület és szerveinek székhelye: 5111 Jászfelsőszentgyörgy, Fő út 57.

2. § (1) Az önkormányzat hivatalos pecsétje: "JÁSZFELSŐSZENTGYÖRGY KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA" feliratú körbélyegző, középen Magyarország címerével.

(2) Az önkormányzat hivatalos pecsétjét kell használni:

a) a Képviselő-testület üléseiről készített jegyzőkönyvek hitelesítésére, valamint

b) a Képviselő-testület nevében kötött megállapodásokra.

3. § Az önkormányzat hivatalos weblapja: www.jaszfelsoszentgyorgy.hu

II. Fejezet

Feladat- és hatásköri szabályok

1. Önkormányzati feladat- és hatáskörök

4. § Az önkormányzat ellátja a törvényben meghatározott kötelező és az általa önként vállalt feladat- és hatásköröket.

5. § Az önkormányzat a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében elsősorban a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdésében felsorolt kötelező feladatokat látja el.

6. § (1) Az önkormányzat szabadon vállalhatja közfeladat ellátását abban az esetben, ha:

a) az nem tartozik más szerv kizárólagos feladat- és hatáskörébe,

b) megvalósítása nem veszélyezteti a kötelezően előírt feladat- és hatáskörök ellátását,

c) ellátásához a szükséges feltételek fennállnak.

(2) A feladatok önkéntes vállalása előtt minden esetben előkészítő eljárást kell lefolytatni, melynek keretében az Ügyrendi, Humánerőforrás, Községüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság véleményét ki kell kérni. Jelentősebb költségkihatással járó feladatellátás felvállalása előtt külső szakértők közreműködése is igénybe vehető.

(3) Az előkészítő eljárás lefolytatásáról a polgármester gondoskodik. A közfeladat önkéntes felvállalását tartalmazó javaslat akkor terjeszthető a Képviselő-testület elé, ha tartalmazza a megvalósításához szükséges költségvetési forrásokat.

(4) Az önként vállalt feladatok tekintetében az éves költségvetésben, a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben - a fedezet biztosításával egyidejűleg - kell állást foglalni.

2. Hatáskörök átruházása

7. § A képviselő-testület hatásköréből nem ruházható át:

1. a rendeletalkotás;

2. szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízás;

3. a helyi népszavazás elrendelése, kitüntetések és elismerő címek alapítása;

4. a gazdasági program, a hitelfelvétel, a kötvénykibocsátás, a kölcsönfelvétel vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás, alapítványi forrás átvétele, átadása;

5. önkormányzati társulás létrehozása, megszüntetése, abból történő kiválás, a társulási megállapodás módosítása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás;

6. megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás;

7. intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése;

8. közterület elnevezése, köztéri szobor, műalkotás állítása;

9. eljárás kezdeményezése az Alkotmánybíróságnál;

10. a bíróságok ülnökeinek megválasztása;

11. állásfoglalás intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti;

12. a települési képviselő, polgármester méltatlansági és a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyében való döntés;

13. az önkormányzati képviselői megbízatás megszűnéséről való döntés, ha a képviselő egy éven át nem vesz részt a képviselő-testület ülésén;

14. a településfejlesztési eszközök és a településszerkezeti terv jóváhagyása;

15. területszervezési kezdeményezés;

16. amit törvény a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal.

8. § (1) A Képviselő-testület – az Mötv.-ben meghatározott kivételekkel – hatásköreit a polgármesterre, a bizottságára, a jegyzőre, a társulására ruházhatja át.

(2) A Képviselő-testület az átruházott hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja.

(3) Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.

(4) Az átruházott hatáskörben hozott döntéseknél fel kell tüntetni az átruházás tényét és annak jogalapját. A hatásköri címzettnek a következő képviselő-testületi ülésen ismertetnie kell átruházott hatáskörben hozott döntéseit.

(5) Az egyes átruházott hatásköröket az 1. melléklet tartalmazza.

III. Fejezet

A Képviselő-testület szervei és az Önkormányzat tisztségviselői

3. Polgármester

9. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármester tagja a Képviselő-testületnek, a Képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából önkormányzati képviselőnek tekintendő.

(3) A polgármesternek a Képviselő-testület működésével összefüggő feladatai különösen:

a) a Képviselő-testület elnöke,

b) segíti a képviselők munkáját,

c) összehívja és vezeti a Képviselő-testület üléseit,

d) képviseli az Önkormányzatot,

e) amennyiben a Képviselő-testület döntését a helyi önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben – a Képviselő-testület önfeloszlatásáról szóló, valamint az Mötv. 70. § (1) bekezdésében meghatározott ügyben hozott döntése kivételével – egy alkalommal kezdeményezheti az ismételt tárgyalást, az erre vonatkozó részletszabályokat a 35. § tartalmazza,

f) ellátja a Képviselő-testület által önkormányzati rendeletben átruházott önkormányzati hatásköröket.

(4) A polgármesternek a bizottság működésével összefüggő főbb feladatai:

a) előterjesztésére a Képviselő-testület köteles az alakuló vagy az azt követő ülésen megválasztani a törvény által kötelezően létrehozandó és jelen rendeletben meghatározott bizottságot;

b) előterjesztésére a Képviselő-testület a bizottságai személyi összetételét, létszámát bármikor megváltoztathatja – a kötelezően létrehozandó bizottság kivételével – a bizottságot megszüntetheti;

c) indítványozhatja a bizottság összehívását;

d) felfüggesztheti a bizottság döntésének a végrehajtását, ha az ellentétes a Képviselő-testület határozatával vagy sérti az önkormányzat érdekeit.

(5) A polgármesternek az Önkormányzati Hivatallal összefüggő főbb jogosítványai:

a) A Képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében eljárva irányítja az Önkormányzati Hivatalt. A jegyző egyes munkáltatói jogainak gyakorlása tekintetében – az általa meghatározott körben – egyetértési jogot gyakorol.

b) A jegyző javaslatának figyelembevételével meghatározza az Önkormányzati Hivatal feladatait az önkormányzat munkájának a szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában.

c) A jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a Képviselő-testületnek az Önkormányzati Hivatal belső szervezeti tagozódásának, létszámának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének a meghatározására.

d) A hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét.

(6) Gyakorolja munkáltatói jogokat a jegyző és az egyéb munkáltatói jogokat az önkormányzati dolgozók tekintetében.

(7) A polgármester dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági hatáskörökben, egyes hatásköreinek gyakorlását – a Képviselő-testület által átruházott hatáskörök kivételével – átruházhatja az alpolgármesterre, a jegyzőre, az Önkormányzati Hivatal ügyintézőjére. Ha a polgármester, az Mötv. 18. § (1) bekezdése szerinti államigazgatási feladat- és hatáskörében jár el, a Képviselő-testület nem utasíthatja, döntését nem bírálhatja felül.

(8) A polgármester sajátos közszolgálati jogviszonyával kapcsolatos szabályokat, valamint az összeférhetetlenségre vonatkozó rendelkezéseket külön jogszabályok határozzák meg.

(9) A polgármester a megválasztásakor, majd azt követően évente vagyonnyilatkozatot köteles tenni a helyi önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatára vonatkozó szabályok szerint.

(10) A polgármester fogadóórát tart hivatali helyiségében.

(11) A polgármester pecsétje: "Községi Önkormányzat Polgármestere Jászfelsőszentgyörgy" feliratú körbélyegző, középen Magyarország címerével.

(12) Amennyiben a Képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester – a 7. §-ban meghatározott ügyek kivételével – döntést hozhat. A polgármester a döntésről a Képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.

(13) A polgármester a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a 7. §-ban meghatározott ügyek kivételével dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben.

4. Alpolgármester

10. § (1) A Képviselő-testület - saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester megbízatása a megválasztásával kezdődik és amennyiben az önkormányzati választáson települési képviselőnek megválasztották, akkor az új Képviselő-testület alakuló üléséig tart. Ha az alpolgármestert az önkormányzati választáson települési képviselőnek nem választották meg, akkor az alpolgármesteri megbízatása a választás napjával megszűnik.

(3) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.

(4) Az alpolgármester feladatát, hatáskörét a polgármester határozza meg.

5. Bizottságok

11. § (1) A Képviselő-testület - meghatározott önkormányzati feladat ellátására - állandó bizottságokat választhat.

(2) A bizottság feladat-és hatáskörére vonatkozó szabályokat az 1. melléklet tartalmazza.

(3) A Képviselő-testület állandó bizottsága:

Ügyrendi, Humánerőforrás, Községüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság
(4) Az állandó bizottság létszáma: 5 fő. A bizottság tagjává nem önkormányzati képviselő tag is választható. A nem önkormányzati képviselő tag jogai és kötelezettségei a bizottság ülésein megegyeznek az önkormányzati képviselő bizottsági tag jogaival és kötelezettségeivel.
(5) A bizottság elnökének és tagjainak megbízatása a Képviselő-testület által történő megválasztással jön létre, a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára. A bizottság elnökét és – az elnökkel együtt számított – tagjainak több mint a felét az önkormányzati képviselők közül kell választani. Nem lehet a bizottság elnöke vagy tagja a polgármester.
(6) A bizottság elnöke, tagja e megbízatásáról írásban lemondhat. A lemondásáról szóló nyilatkozatot a polgármester részére kell benyújtani. A megbízatás a lemondásban meghatározott, a lemondást követő egy hónapon belüli időpontban, ennek hiányában az írásbeli nyilatkozat átvételének napján szűnik meg. A lemondás nem vonható vissza, továbbá érvényességéhez nem szükséges a képviselő-testület elfogadó nyilatkozata.
(7) A bizottság működésének ügyviteli feladatait az Önkormányzati Hivatal látja el.

12. § (1) A Képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladat ellátására, javaslat kidolgozására – bármely önkormányzati képviselő javaslatára ideiglenes bizottságot választhat.

(2) Az ideiglenes bizottság feladatát, megbízásának terjedelmét, elnevezését, tagjainak számát a Képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor határozza meg.

(3) Az ideiglenes bizottság elnökének, tagjainak megválasztására, a bizottság működésére és megszűnésére – eltérő rendelkezés hiányában - az állandó bizottságokra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

6. Jegyző

13. § (1) A polgármester – pályázat útján a (2) bekezdésben meghatározottak szerint – a jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki határozatlan időtartamra.

(2) A jegyző kinevezéséhez és felmentéséhez az Önkormányzati Hivatalhoz tartozó települések polgármestereinek lakosságszám arányos döntése szükséges.

(3) Az Önkormányzati Hivatalt a jegyző vezeti. A jegyző gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról. Ebben a körben:

a) előkészíti a Képviselő-testület, valamint a bizottság elé kerülő előterjesztéseket,

b) ellátja a Képviselő-testület, valamint a bizottság szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

c) tanácskozási joggal részt vesz a Képviselő-testület és a bizottság ülésein,

d) jelzi a Képviselő-testületnek, a Képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő,

e) gondoskodik a Képviselő-testületi és bizottsági ülések jegyzőkönyvének elkészítéséről, a Kormányhivatalnak jogszabályi határidőben való megküldéséről

f) a Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvet az ülésvezetővel együtt aláírja,

g) a Képviselő-testület által elfogadott rendeleteket a polgármesterrel együtt aláírja, gondoskodik azok kihirdetéséről, közzétételéről, a Kormányhivatalnak történő megküldéséről,

h) évente beszámol a képviselő-testületnek a hivatal tevékenységéről.

(4) A jegyző egyéb főbb feladatai:

a) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben,

b) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,

c) dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át,

d) dönt a hatáskörébe utalt önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyekben,

e) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét,

f) gyakorolja a munkáltatói jogokat az Önkormányzati Hivatal köztisztviselői, ügykezelői és fizikai dolgozói tekintetében.

A polgármester egyetértése szükséges a közös önkormányzati hivatal köztisztviselője, alkalmazottja kinevezéséhez, bérezéséhez, vezetői kinevezéséhez, felmentéséhez és jutalmazásához,
g) ellátja a közigazgatási tevékenység egyszerűsítésével, korszerűsítésével összefüggő feladatokat,
h) vezeti és naprakészen tartja a rendeletek és határozatok nyilvántartását.
(5) Ha a jegyző az Mötv. 18. § (1) bekezdés szerinti államigazgatási feladat- és hatáskörében jár el, a Képviselő-testület nem utasíthatja, döntését nem bírálhatja felül.
(6) A jegyző fogadóórát tart hivatali helyiségében.
(7) A jegyzői tisztség betöltetlensége illetve tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatok ellátására a Kormányhivatal vezetője intézkedik.

7. Önkormányzati Hivatal

14. § (1) Jászfelsőszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testülete az önkormányzat működésével, valamint a polgármester és a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Jászágó Község Önkormányzata Képviselő-testületével közösen önkormányzati hivatalt működtet. A hivatal közreműködik az önkormányzatok egymás közötti, valamint az állami szervekkel történő együttműködésének összehangolásában.

(2) A Mötv. 84. § és 85. §-ban foglaltak alapján létrehozott Önkormányzati Hivatal, a vonatkozó jogszabályok betartásával, az Önkormányzati Hivatal létrehozásáról szóló megállapodás és az alapító okirat –ban foglaltak szerint látja el feladatait.

(3) Az Önkormányzati Hivatal, mint költségvetési szerv szervezeti felépítését, a dolgozók feladatait, a szervezet alapvető működési szabályait, továbbá a szervezet egyes külső kapcsolatait a Közös Önkormányzati Hivatal szervezeti és működési szabályzata rögzíti.

IV. Fejezet

Önkormányzati képviselők jogállása

8. Önkormányzati képviselők jogai

15. § (1) Az egyes önkormányzati képviselők jogai és kötelességei azonosak.

(2) A képviselő főbb jogai:

a) részt vehet a Képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk megszervezésében és ellenőrzésében;

b) kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni; vagy kérésére a véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben;

c) kezdeményezheti, hogy a Képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek, jegyzőnek, társulásának - a Képviselő-testület által átruházott - önkormányzati ügyben hozott döntését;

d) az Önkormányzati Hivataltól igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést;

e) közérdekű ügyben kezdeményezheti az Önkormányzati Hivatal intézkedését, amelyre az Önkormányzati Hivatal 15 napon belül érdemi választ köteles adni;

f) bizottság ülésén tanácskozási joggal részt vehet;

g) javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és tárgyalására a képviselőt meg kell hívni, a bizottság elé a tárgyalásra javaslattevő terjeszti az anyagot;

h) megbízás alapján képviselheti a Képviselő-testületet;

i) külön önkormányzati rendeletben meghatározott tiszteletdíj és egyéb juttatás illeti meg.

(3) A képviselő – tevékenysége során – hivatalos személyként jár el.

9. Önkormányzati képviselők kötelezettségei

16. § (1) A képviselő főbb kötelezettségei:

a) részvétel a Képviselő-testület munkájában;

b) olyan magatartás tanúsítása, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára;

c) felkérés alapján részvétel a képviselő-testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban;

d) a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti és magántitok megőrzése /titoktartási kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll;

e) kapcsolattartás a község választópolgáraival, és a különböző önszerveződő lakossági közösséggel;

f) a polgármesternél előzetesen bejelenti, ha a Képviselő-testület ülésén nem tud részt venni, vagy egyéb megbízatásának teljesítése akadályba ütközik;

g) személyes érintettség bejelentése;

h) külön jogszabályban meghatározottak szerint vagyonnyilatkozat tétele;

i) a képviselő-testület és a bizottság működésére vonatkozó szabályok betartása.

17. § (1) A képviselő a személyes érintettséget az adott a napirendi pont tárgyalása kezdetén – közeli hozzátartozójára is kiterjedően – köteles bejelenteni.

(2) Személyes érintettségnek minősül különösen, ha a képviselő, vagy a közeli hozzátartozója

a) akár közvetlenül személy szerint, akár gazdasági társaságban, tisztségviselőként, felügyelő bizottsági tagként, tulajdonosként, vagy civil szervezetben tisztségviselőként, tagként való részvétel útján képviselő-testületi döntés kedvezményezettje,

b) érdekelt önkormányzati vagyon tulajdonjogának, tartós használatának, hasznosításának megszerzésében,

c) érdekelt önkormányzat által kiírt pályázat útján, vagy anélkül történő vállalkozás jellegű megbízás megszerzésében,

d) a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozó személyi döntések meghozatalában.

(3) A személyes érintettség miatti döntéshozatalból történő kizárásról az érintett önkormányzati képviselő kezdeményezésére vagy bármely önkormányzati képviselő javaslatára a Képviselő-testület minősített többséggel dönt.

18. § (1) A személyes érintettség bejelentési kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására - annak ismertté válását követően 10 napon belül – ügyrendi vizsgálatot kell lefolytatni. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi, Humánerőforrás, Községüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság hatáskörébe tartozik.

(2) Az Ügyrendi, Humánerőforrás, Községüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztést, szükség esetén egyéb dokumentumokat kér be.

(3) Az Ügyrendi, Humánerőforrás, Községüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményéről a Képviselő-testület következő rendes ülésén beszámol. A Képviselő-testül dönt arról, hogy a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozatot fenntartja-e, vagy az előterjesztés újra tárgyalja-e.

V. Fejezet

A Képviselő-testület működése

19. § (1) A Képviselő-testület tagjai a települési képviselők, valamint a megválasztott polgármester.

(2) A Képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő.

(3) 1A Képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. függelék tartalmazza.

10. A munkaterv

20. § (1) A Képviselő-testület éves munkatervben rögzíti feladatait és célkitűzéseit.

(2) A munkaterv tervezetét – a polgármester irányításával – a jegyző állítja össze, s a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a Képviselő-testület elé. Előkészítéséhez javaslatot kér a Képviselő-testület tagjaitól, a bizottságtól.

(3) A munkaterv tartalmazza a Képviselő-testület üléseinek tervezett időpontját, napirendjeit;

11. A Képviselő-testület ülései

21. § (1) A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.

(2) A Képviselő-testület évente legalább hat rendes ülést tart.

12. A Képviselő-testület alakuló ülése

22. § (1) Az alakuló ülést a választást követő 15 napon belül össze kell hívni. Az összehívásról a megválasztott polgármester gondoskodik. Az ülést a polgármester vezeti. Az alakuló ülésen a polgármester és a képviselők esküt tesznek.

(2) A képviselő-testület az alakuló vagy az azt követő ülésen az Mötv. szabályai szerint megalkotja vagy felülvizsgálja szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendeletét, a polgármester előterjesztése alapján megválasztja a bizottságok tagjait, az alpolgármestert, dönt tiszteletdíjukról.

13. A Képviselő-testület ülésének összehívása

23. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettőjük akadályoztatása esetén a bizottság elnöke írásbeli meghívóval hívja össze.

(2) A rendes ülésre szóló meghívót – lehetőleg a tervezett írásbeli előterjesztésekkel együtt – legkésőbb a Képviselő-testület ülése előtti 5. napon kell kézbesíteni.

(3) Azon napirendek írásos anyagát, amelyet a képviselők korábban megkaptak, a meghívóval együtt részükre ismételten nem kell megküldeni, amennyiben az írásos anyagban változás nem következett be.

(4) A meghívónak tartalmaznia kell az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a tervezett írásbeli előterjesztés tárgyának és előterjesztőjének megjelölését, az ülés minősítését – alakuló, rendes, rendkívüli.

(5) A polgármester a Képviselő-testületnek ajánlott írásbeli előterjesztésekről, azok sorrendjéről, a meghívó végleges tartalmáról rendes ülés esetén az ülést megelőző 5. napon, rendkívüli ülés esetén az ülést megelőző napon, sürgősségi indítványok esetében az ülés napján dönt.

(6) A Képviselő-testületi ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a jegyzőt,

b) a helyi nemzetiségi önkormányzat elnökét,

c) azt, akinek jelenlétét jogszabály kötelezővé teszi,

d) akinek a meghívását a polgármester vagy az előterjesztő az egyes napirendi pont megtárgyalásához indokoltnak tartja,

h) a napirendi javaslat előterjesztőjét az általa előterjesztett napirendi pont tárgyalására.

(7) A tanácskozási joggal meghívottak – kivéve a döntéshozatalban való részvételt, az interpellációkhoz és felvilágosítás kéréséhez való jogot és a napirenden kívüli felszólalás jogát – a képviselőket megillető jogosultsággal rendelkeznek.

24. § (1) A Képviselő-testület rendkívüli ülését a polgármester az ok felmerülésétől, vagy a kezdeményezéstől számított 15 napon belül hívja össze.

(2) A polgármester köteles rendkívüli ülést összehívni, ha

a) azt jogszabály kötelezővé teszi,

b) a Képviselő-testület tagjainak legalább egynegyede ezt írásban kéri,

c) a Képviselő-testület bizottsága

d) a Kormányhivatal vezetője

kezdeményezi.

(3) A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze az előterjesztések benyújtására jogosultak kezdeményezésére, ha azt halaszthatatlan ügy, vagy önkormányzati érdek indokolttá teszi.

(4) A rendkívüli ülés összehívását kezdeményező indítványt a napirendi pontként javasolt előterjesztéssel együtt a polgármesternél kell előterjeszteni. Az indítványban meg kell jelölni a rendkívüli ülés összehívásának indokát.

(5) A meghívó tartalma megegyezik a rendes ülésre küldött meghívó tartalmával.

(6) A rendkívüli ülés meghívóját a napirendi pontként javasolt előterjesztéssel és – amennyiben volt ilyen – az indítvánnyal együtt legkésőbb a Képviselő-testület ülését megelőző napon kell kézbesíteni.

14. A Képviselő-testület ülésének nyilvánossága, nyilvános és zárt ülés tartása

25. § (1) A Képviselő-testület ülése nyilvános.

(2) A Képviselő-testület zárt ülést tart:

a) az érintett kérésére választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, annak visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor, továbbá

b) önkormányzati hatósági, összeférhetetlenségi, méltatlansági és kitüntetési ügy tárgyalásakor, fegyelmi büntetés kiszabása, valamint

c) vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás tárgyalásakor.

(3) A Képviselő-testület zárt ülést rendelhet el az önkormányzat vagyonával való rendelkezés esetén és az általa kiírt pályázat feltételeinek meghatározásakor, ha a nyilvános tárgyalás az önkormányzat vagy más üzleti érdekét sértené. Erről a Képviselő-testület az érdekelt, az előterjesztő vagy a Képviselő-testület bármely tagja javaslata alapján a napirend elfogadása előtt minősített többséggel dönt.

(4) A Képviselő-testület zárt ülésen hozott döntését amennyiben jogszabályban védett érdeket nem sért az ülést követően nyilvánosságra kell hozni.

(5) A zárt ülésen a Képviselő-testület tagjai, a jegyző, az általa képviselt nemzetiséget érintő napirend tárgyalása esetén a nemzetiségi önkormányzat elnöke, továbbá meghívás esetén az Önkormányzati Hivatal ügyintézője, az érintett és a szakértő vesz részt.

15. A Képviselő-testület ülésének vezetése

26. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, mint az ülés elnöke vezeti, akadályoztatása vagy érintettsége esetén az alpolgármester, mindkettőjük akadályoztatása vagy érintettsége esetén a bizottság elnöke vezeti.

(2) Az ülést az elnök nyitja meg megállapítja, hogy a Képviselő-testület összehívása az SZMSZ-ben foglaltak szerint történt, továbbá megállapítja a jelenlévő képviselők számát, a Képviselő-testület határozatképességét.

(3) Az elnök az ülés teljes ideje alatt köteles ellenőrizni a határozatképességet.

(4) Amennyiben a Képviselő-testület határozatképtelenné válik, az elnök az ülést berekeszti. Az ülés berekesztése esetén a Képviselő-testület ülését a polgármester 8 napon belül köteles az eredeti napirendi javaslattal, illetőleg a határozatképesség hiányában meg nem tárgyalt napirendi pontokkal újból összehívni.

(5) A polgármester köteles napirendi pontnak javasolni a benyújtástól számított második rendes ülésen azt az előterjesztést, amelyet a képviselő-testületi tagok legalább egynegyede írásban javasol.

(6) Ha a települési nemzetiségi önkormányzat jogainak gyakorlásához a települési önkormányzatnak vagy szervének döntése szükséges, a települési nemzetiségi önkormányzat erre irányuló kezdeményezését a döntésre jogosult köteles a következő ülésén napirendre tűzni, illetőleg a kezdeményezés benyújtásától számított 30 napon belül döntést hozni.

(7) A Képviselő-testület ülésén a napirendre az elnök tesz javaslatot, amelynek alapján a napirendről a Képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül dönt. A polgármester, a képviselők, a jegyző, valamint saját előterjesztéseik tekintetében az előterjesztési joggal rendelkezők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elnapolását, napirendi javaslatról történő levételét, vagy a javasolt sorrend megváltoztatását – a kötelezően tárgyalandó napirendi pontok kivételével. Az elnök és az előterjesztő az előterjesztést a napirend elfogadásáig visszavonhatja – a kötelezően tárgyalandó napirendi pontok kivételével.

27. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról az ülés elnöke gondoskodik. Ennek során:

a) ha az ülésteremben az érdemi munkát bárki zavarja, a rendzavarót rendre utasíthatja;

b) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgytól vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ, vagy a Képviselő-testület tagjaihoz méltatlan magatartást tanúsít, ennek ismétlődése esetén a szót megvonhatja;

c) az ülés rendjét ismétlődően és súlyosan megsértő, folyamatosan méltatlan magatartást tanúsító képviselőt az elnök felszólítja az ülés rendjének megtartására;

d) ha a rendzavarás olyan mértékű, hogy a testület a munkáját nem tudja folytatni, az ülést megszakíthatja.

(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén az ülés vezetője rendre utasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti. A kiváltó ok megszűnése után az ülés vezetője azonnal elrendeli az ülés folytatását.

(3) Az ülés vezetőjének a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.

28. § Az elnök bármikor szünetet rendelhet el, amelynek az időtartamát is megállapítja.

16. Tanácskozás rendje

29. § (1) A napirend elfogadását követően az elnök minden napirendi pontról külön vitát nyit.

(2) A vita több részből áll.

a) 1. rész: Az előterjesztő szóbeli kiegészítése az írásbeli előterjesztéshez.

b) 2. rész: Az előterjesztést előzetesen megtárgyaló bizottság véleményének ismertetése legfeljebb 3 percben.

c) 3. rész: A képviselők és a tanácskozási joggal rendelkezők ismertetik véleményüket egy-egy alkalommal

legfeljebb 3-3 percben.

(3) A tanácskozás során az elnök saját döntése alapján eltérhet, és eltérést engedélyezhet a (2) bekezdésben szabályozott időkeretek alkalmazásától.

(4) Az elnök az elhangzottakat összefoglalja, és a vitát lezárja. A vita mindaddig nem zárható le, amíg a hozzászólásra jelentkező képviselők és tanácskozási joggal résztvevők között van olyan, aki a napirendi ponttal kapcsolatban még nem nyilvánított véleményt.

(5) A vita lezárását követően a napirend előterjesztője válaszol a hozzászólásokra.

(6) A módosító javaslatokat akkor kell szövegszerűen, az eredeti javaslathoz illeszkedő módon ismertetni, ha a képviselők azt nem kapták meg.

(7) A vita lezárását követően, a szavazást megelőzően – vagy aközben – további hozzászólásra még ügyrendi kérdésben sincs lehetőség.

30. § (1) Az ügyrendi felszólalás ügyrendi hozzászólás vagy ügyrendi javaslat lehet. Ügyrendi felszólalás keretében a Képviselő-testület tagjai legfeljebb 2 percben kérhetnek szót.

(2) Az ügyrendi hozzászólás olyan, a Képviselő-testület működésének, ülésének rendjével kapcsolatos, a tárgyalt napirendi pont tartalmát érdemben nem érintő, intézkedést igénylő észrevétel, amelyről dönteni nem szükséges.

(3) Ügyrendi javaslat az ülés vezetésével, a tárgyalás rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pont tartalmát érdemben nem érintő, döntést igénylő, eljárási kérdésre vonatkozó javaslat. Az ügyrendi javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.

31. § (1) A rendes képviselő-testületi ülésen a testületi ülés végén – zárt ülés elrendelése esetén annak megkezdése előtt- közérdekű kérdések, bejelentések és az önkormányzat működésével kapcsolatos ügyekben bármely képviselő 3 perc időtartamban felszólalhat.

(2) A napirenden kívüli felszólalás tartalmáról vita nem nyitható, azonban a felszólalással érintett 3 perc időtartamban viszontválaszra jogosult.

17. Döntéshozatal

32. § (1) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen az önkormányzati képviselőknek több mint a fele jelen van. A döntéshozatalból kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlevőnek kell tekinteni.

(2) A döntési javaslat elfogadásához az egyszerű többséget igénylő javaslat esetén a jelen levő önkormányzati képviselők, minősített többséget igénylő javaslat esetén a megválasztott önkormányzati képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges. Ennek hiányában a képviselő-testület a javaslatot elutasította.

(3) Minősített többség szükséges:

a) a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozó kérdések közül a 7. § 1., 2., 5., 6., 7. pontjában foglalt ügyek eldöntéséhez,

b) az önkormányzati képviselő kizárásához,

c) az összeférhetetlenség, valamint a méltatlanság megállapításához,

d) a képviselői megbízatás megszűnéséről való döntéshez,

e) titkos szavazás elrendeléséhez,

f) a testületi ülés napján eljuttatott sürgősségi indítvány esetében az előterjesztés napirendre vételéhez,

g) a 25. § (3) bekezdése szerinti zárt ülés elrendeléséhez,

h) a 34. § (6) bekezdésében, a 35. §-ban meghatározott esetben,

i) jogszabályban meghatározott esetekben.

33. § (1) A képviselő-testület a döntéseit – határozat, rendelet – főszabály szerint nyílt szavazással hozza.

(2) A szavazás kézfelemeléssel történik.

34. § (1) A döntéshozatal során először a benyújtott módosító javaslatokról szavaz a Képviselő-testület. Az elnök az írásban benyújtott módosító javaslatokat a beérkezés sorrendjében külön-külön bocsátja szavazásra. Ezt követően a teljes javaslatról kell szavazni.

(2) A szavazás számszerű eredményének megállapítása után az elnök kihirdeti a döntést. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, bármely önkormányzati képviselő kérésére a szavazást egy alkalommal meg lehet ismételni.

(3) Ha a Képviselő-testület kinevezési, megbízási, választási jogkörének gyakorlása során több jelölt közül választ, valamint ha a határozati javaslat változatokat tartalmaz, azok mindegyikéről szavazni kell. Ebben az esetben a szavazás két részből áll: sorrend megállapító és ügydöntő szavazásból. Először a jelölés, illetve a határozati javaslat-változat sorrendjéről kell szavazni. A sorrendet a szavazatszámok csökkenő rendje alapján kell megállapítani.

A sorrend megállapító szavazás szavazategyenlősége esetén újabb szavazási fordulót kell tartani az azonos szavazatot elért jelöltek, illetve változatok között.
(4) Az ügydöntő szavazás során azt a jelöltet, vagy változatot kell elfogadottnak tekinteni, amelyik először kapja meg a szükséges többséget.
(5) Ha az (3)-(4) bekezdésekben foglaltak alapján egyik jelölt, vagy a határozati javaslat sem kapja meg a szükséges szavazatot, akkor új pályázatot kell kiírni, vagy az előterjesztőnek új határozati javaslatot kell készítenie.
(6) Érvényes szavazás után egy ülésen belül abban a kérdésben, amelyben szavazás történt, ismételt szavazást elrendelni csak akkor lehet, ha az üggyel kapcsolatosan olyan új körülmény merül fel, amely annak elbírálását lényegesen befolyásolja. A körülmény újdonságának és lényegességének kérdésében a Képviselő-testület minősített többséggel határoz.

35. § A polgármester ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti – a Képviselő-testület önfeloszlatásáról szóló, valamint az Mötv. 70. § (1) bekezdésében meghatározott ügyben hozott döntése kivételével – a döntés ismételt tárgyalását, ha a Képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja. A kezdeményezést az ülést követő három napon belül nyújthatja be, melyről a képviselő-testület a benyújtás napjától számított 15 napon belül minősített többséggel dönt. A döntést addig végrehajtani nem lehet, amíg arról a Képviselő-testület a megismételt tárgyalás alapján nem dönt.

36. § (1) Titkos szavazást tarthat a Képviselő-testület

a) választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, vagy visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor, továbbá

b) önkormányzati hatósági,

c) összeférhetetlenségi és kitüntetési ügy,

d) vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás tárgyalásakor, valamint

e) a vagyonával való rendelkezés és az általa kiírt pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás üzleti érdeket sértene.

(2) Titkos szavazást kell tartania a Képviselő-testületnek az alpolgármester megválasztásakor.

(3) Titkos szavazást az ülés elnöke, valamint a Képviselő-testület tagjainak legalább egynegyede kezdeményezhet, melyről a Képviselő-testület vita nélkül, minősített többséggel dönt.

(4) Titkos szavazás esetén az Ügyrendi, Humánerőforrás, Községüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság ellátja a szavazatszámláló bizottsági teendőket, összeszámolja a szavazatokat, a szavazás eredményéről és a szavazásról jegyzőkönyvet készít.

(5) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyv tartalmazza:

a) a szavazás tárgyát,

b) a szavazás helyét és idejét,

c) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét,

d) a szavazás során felmerült rendkívüli eseményeket,

e) a szavazás eredményét.

(6) A szavazásról készült jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság tagjai írják alá.

(7) A szavazás eredményéről a szavazatszámláló bizottság elnöke tájékoztatja a Képviselő-testületet.

37. § (1) A képviselők legalább egynegyede javaslatot tehet név szerinti szavazásra. A javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt. Nem lehet név szerinti szavazást tartani ügyrendi kérdésben, a bizottságok létszáma és összetétele tekintetében.

(2) Ugyanazon döntési javaslat esetében egy alkalommal lehet név szerinti szavazást javasolni.

(3) Név szerinti szavazást kell tartani az Mötv. 55. § (1) bekezdésében foglalt esetben.

(4) A név szerinti szavazás esetén a képviselők névsorát ABC sorrendben a jegyző olvassa fel. A képviselők "igen", "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak. Az elnök szavazatát utolsóként adja le. A névsort a személyek szavazatának feltüntetésével a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

18. Interpelláció, felvilágosítás kérés

38. § A képviselő-testületi nyílt ülés nyitó napirendi pontjaként a képviselők részére összesen legfeljebb 30 perc áll rendelkezésre felvilágosítás kérésre interpellációra és azok megválaszolására.

39. § (1) A képviselők a Képviselő-testületi ülésen önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhetnek.

(2) Egy képviselő felvilágosítás kérését legfeljebb 3 percben adhatja elő.

(3) A válaszra legfeljebb 3 perc áll rendelkezésre.

(4) A Képviselő-testület a válasz elfogadásáról nem szavaz.

(5) Az ülésen idő hiányában válasz nélkül maradt felvilágosítás kérésekre vagy a megkérdezett részéről felkészülést igénylő esetekben a választ írásban kell megadni az ülést követő 15 napon belül.

(6) A válasz után képviselői viszontválaszra vagy vitára nem kerülhet sor.

40. § (1) Interpellációnak minősül az olyan intézkedést igénylő kérdés vagy véleménynyilvánítás, amelyet a Képviselő-testület tagjai a polgármesterhez és a bizottsági elnökhöz intéznek önkormányzati feladatkörükhöz tartozó ügyben.

(2) Az interpellációt legkésőbb az ülést megelőző 5. napon írásban kell benyújtani a jegyzőhöz, aki haladéktalanul gondoskodik az interpellációnak a címzetthez való eljuttatásáról. Az interpellációnak tartalmaznia kell a képviselő nevét, az interpelláció tárgyát és címzettjét.

(3) A Képviselő-testület ülésén lehetőséget kell adni az interpelláció szóban történő előadására is. Az interpelláció előadásának időtartama legfeljebb 3 perc, az arra adott válasz legfeljebb 5 perc lehet. A viszontválasz időtartama legfeljebb 3 perc.

(4) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik. A válasz el nem fogadása esetén a Képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül határoz.

(5) Az interpelláció el nem fogadása esetén a polgármester javaslatára a Képviselő-testület dönt az interpelláló által felvetett kérdés sorsáról.

(6) Az ülésen idő hiányában válasz nélkül maradt, vagy az interpellált részéről előkészítést igénylő esetekben az interpellációkra a választ írásban kell megadni az ülést követő 15 napon belül.

(7) Egyazon kérdésben újabb interpellációnak nincs helye. Az interpelláció azonosságáról – kétség esetén – a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.

19. Társadalmi részvétel biztosítása

41. § (1) A Képviselő-testület évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések képviselői helyi közügyeket érintően a Képviselő-testülethez, az egyes képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez és a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, vagy javaslatot tehetnek.

(3) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetleg ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről az Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján kell tájékoztatást adni a közmeghallgatás előtt legalább 7 nappal.

(4) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, arról jegyzőkönyv készül.

(5) Az elhangzott javaslatra, kérdésre a közmeghallgatáson vagy legkésőbb 15 napon belül választ kell adni.

42. § A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetőleg a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében – az állampolgárok és a társadalmi önszerveződések közvetlen tájékoztatása céljából – lakossági fórumot hívhat össze.

43. § A lakosság tájékoztatása érdekében falugyűlést lehet tartani.

VI. Fejezet

Előterjesztés

20. Az előterjesztés típusai

44. § (1) A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések lehetnek:

a) tájékoztatók,

b) beszámolók,

c) döntést igénylő előterjesztések.

(2) Tájékoztató: egy adott helyzetet, állapotot bemutató előterjesztés. A tájékoztató elfogadásáról a Képviselő-testület határozatot hoz.

(3) Beszámoló: Egy adott területet, ágazatot vagy annak részterületét érintő átfogó értékelés. A beszámoló elfogadásáról a Képviselő-testület határozatot hoz.

(4) Előterjesztés: minden rendeletalkotásra vagy határozathozatalra irányuló, döntést igénylő javaslat.

21. Az előterjesztés előkészítésének szabályai

45. § (1) Az előterjesztés előkészítéséért, az abban foglaltak megalapozottságáért, az előkészítés során az érdekelt személyekkel és szervekkel való egyeztetésekért a napirend előadója, az előterjesztés előkészítésében résztvevő felelős.

(2) Az előterjesztéseket az Önkormányzati Hivatal jegyzője részére véleményezés céljából meg kell küldeni.

22. Az előterjesztés benyújtása

46. § Előterjesztés benyújtására jogosult:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a bizottság,

d) az önkormányzati képviselő,

e) a jegyző,

f) azon egyéb rendészeti, közigazgatási vagy költségvetési szerv vezetője, aki jogszabály alapján beszámolót vagy tájékoztatást ad,

g) az, akit a polgármester előterjesztőként felkér.

23. Az előterjesztés formai követelményei

47. § (1) Az előterjesztések írásban vagy kivételes esetben szóban kerülnek a Képviselő-testület elé.

(2) Az előterjesztés címe tartalmazza az előterjesztés tárgyát.

(3) Az előterjesztést az előterjesztő írja alá.

24. Az előterjesztés tartalmi követelményei

48. § (1) Az előterjesztés előterjesztő részből és rendelet tervezetből vagy határozati javaslatból áll.

(2) Az előterjesztő rész tartalmazza:

a) a rendelettervezet vagy a határozati javaslat elfogadásához szükséges információkat, helyzetelemzést – tények, adatok, jogszabályi háttér,

b) arra vonatkozó utalást, hogy az adott tárgykörben volt-e korábban képviselő-testületi döntés, ha igen, akkor mi indokolja az ismételt tárgyalást,

c) a javaslat megvalósításához szükséges személyi, tárgyi, financiális feltételeket,

d) szükség szerint a döntési változatokat, azok várható hatásaival,

e) azt, hogy a javaslat elfogadásához egyszerű vagy minősített többségű döntés szükséges-e

(3) A rendelet tervezet tartalmazza:

a) a döntésre a Képviselő-testület számára hatáskört biztosító jogszabályt,

b) ha a rendelet tervezet korábbi képviselő-testületi döntést érint, annak számát, és ha szükséges, annak módosítását vagy hatályon kívül helyezését,

c) a tényleges döntési javaslatot, és az ezzel összefüggő feladatok meghatározását,

d) végrehajtási határidőt

(4) A határozati javaslat tervezet tartalmazza:

a) a döntésre a Képviselő-testület számára hatáskört biztosító jogszabályt,

b) ha a javaslat korábbi képviselő-testületi döntést érint, annak számát, és ha szükséges, annak módosítását vagy hatályon kívül helyezését,

c) a tényleges döntési javaslatot, és az ezzel összefüggő feladatok meghatározását,

d) a végrehajtásért felelős személy megnevezését,

e) a végrehajtási határidőt,

f) a határozatról értesítendőket,

g) a javaslat keltezését,

h) az előterjesztő nevét.

VII. Fejezet

A Képviselő-testület döntései

49. § (1) A Képviselő-testület önkormányzati rendeletet alkot és határozatot hoz.

(2) A rendeleteket és határozatokat külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal, évszámmal és a döntés tartalmára utaló tömör címmel kell ellátni.

(3) Az önkormányzati rendeletekről és határozatokról az Önkormányzati Hivatal számítógépes nyilvántartást vezet.

25. Határozat

50. § (1) A Képviselő-testület határozata: normatív határozat és egyedi határozat.

(2) Normatív határozatban szabályozhatja a helyi önkormányzat Képviselő-testülete a saját és az általa irányított szervek tevékenységét és cselekvési programját, valamint az általa irányított szervek szervezetét és működését.

(3) Az önkormányzati határozatokat külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint:

a) Jászfelsőszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének …/20…(…hó…nap) határozata. A zárójelben feltüntetett dátum a határozat meghozatalának időpontja (hónapja és napja).

b) Jászfelsőszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének zárt ülésen hozott határozatának jelölése Jászfelsőszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének Z-…/20…(…hó…nap) határozata. A zárójelben feltüntetett dátum a határozat meghozatalának időpontja (hónapja és napja).

(4) A képviselő-testületi határozat megjelöli a végrehajtás határidejét és felelősét.

(5) A normatív határozatot az 52. § (3)-(5) szerinti formában kell kihirdetni, kell közzé tenni, szükség esetén helyesbíteni.

(6) A zárt képviselő-testületi ülésen hozott határozat a személyes adatok, valamint az üzleti titkok kivételével nyilvános.

26. Önkormányzati rendelet

51. § (1) A Képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján – annak végrehajtására – önkormányzati rendeletet alkot.

(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:

a) a Képviselő-testület bizottsága,

b) a Képviselő-testület tagjai,

c) polgármester, alpolgármester, jegyző.

(3) A tervezetet az Önkormányzati Hivatal jegyzője készíti el a kezdeményező bevonásával. A Képviselő-testület megbízhatja az előkészítéssel a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottságot, tanácsnokot, ideiglenes bizottságot és külső szakértőt is. Szakértő bevonására a jegyző tesz javaslatot.

(4) Az Önkormányzati Hivatal akkor is köteles részt venni az előkészítésben, ha a tervezetet bizottság, ideiglenes bizottság, illetőleg szakértő készíti el.

52. § (1) Az önkormányzati rendeleteket külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint:

Jászfelsőszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének …/20…/…hó…nap/ önkormányzati rendelete. A zárójelben feltüntetett dátum a kihirdetés időpontja.
(2) A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg, melyet a polgármester és a jegyző ír alá. A módosított rendelet egységes szerkezetbe foglalásáról a jegyző gondoskodik.
(3) Az önkormányzati rendeletet az Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztéssel kell kihirdetni. A kifüggesztés napját és a levétel időpontját a rendelet az Önkormányzati Hivatal Titkárságán lefűzött példányán rögzíteni kell.
(4) Ha az önkormányzati rendelet kihirdetett szövege eltér az önkormányzati rendelet aláírt szövegétől, a polgármester vagy a jegyző kezdeményezi az eltérés helyesbítését. Az önkormányzati rendelet a hatálybalépését megelőzően, de legkésőbb a kihirdetést követő hatodik munkanapon helyesbíthető. Az eltérés megállapítása esetén a helyesbítés megjelentetéséről a jegyző az önkormányzati rendelet kihirdetésével azonos módon gondoskodik.
(5) A Képviselő-testület által megalkotott, a polgármester és a jegyző által aláírt és kihirdetett önkormányzati rendeletet a kihirdetését követően haladéktalanul, de legkésőbb a kihirdetést követő munkanapon elektronikus formában meg kell küldeni a Kormányhivatalnak. A rendeletet Jászfelsőszentgyörgy Község weblapján is közzé kell tenni.
(6) Az önkormányzati rendeletek egy példányát a Községi Könyvtárban is el kell helyezni.
(7) Az önkormányzati rendeletek végrehajtására kötelezettek a polgármester vagy a jegyző indítványára tájékoztatást adnak a végrehajtás helyzetéről és a végrehajtás fontosabb tapasztalatairól.
27. Döntések végrehajtásának rendje

53. § (1) A döntési javaslatban felelősként polgármester, alpolgármester, bizottsági elnök, képviselő, jegyző, intézményvezető nevezhető meg.

(2) A képviselő-testületi döntéseket a felelősként megjelölt személy köteles végrehajtani vagy végrehajtatni.

(3) A végrehajtási határidőt általában évre, hónapra, napra kell meg határozni, szükség esetén rész határidőket lehet rögzíteni. Amennyiben a határozati javaslatban foglalt feladat végrehajtása folyamatos vagy azonnali tevékenységet igényel, a végrehajtás határidejére a „folyamatos”, vagy „azonnal” megjelölést kell alkalmazni.

VIII. Fejezet

A Képviselő-testület üléseinek jegyzőkönyve

28. A jegyzőkönyv tartalma

54. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2) A jegyzőkönyv tartalmazza:

a) a testületi ülés helyét;

b) időpontját;

c) a megjelent önkormányzati képviselők nevét;

d) a meghívottak nevét, megjelenésük tényét;

e) a javasolt, elfogadott és tárgyalt napirendi pontokat;

f) az előterjesztéseket;

g) az egyes napirendi pontokhoz hozzászólók nevét, részvételük jogcímét, a hozzászólásuk, továbbá az ülésen elhangzottak lényegét;

h) a szavazásra feltett döntési javaslat pontos tartalmát;

i) a döntéshozatalban résztvevők számát;

j) a döntésből kizárt önkormányzati képviselő nevét és a kizárás indokát;

k) a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését;

l) a szavazás számszerű eredményét;

m) a hozott döntéseket.

(3) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik. A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.

(4) Bármely képviselő kérheti hozzászólásának szó szerinti jegyzőkönyvezését, ha az adott napirendre vonatkozó megszövegezett hozzászólását az ülés megkezdéséig írásban benyújtja az elnökhöz. Ekkor a képviselő által benyújtott hozzászólás csatolásra kerül a jegyzőkönyvhöz.

(5) A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá. A jegyzőkönyvet egy példányban elektronikus formában, az ülést követő 15 napon belül meg kell küldeni a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal vezetőjének.

(6) A választópolgárok - a zárt ülésről készült jegyzőkönyv kivételével – az Önkormányzati Hivatal Titkárságán, a Községi Könyvtárban, valamint az önkormányzat hivatalos weblapján betekinthetnek a Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvébe.

IX. Fejezet

Együttműködés Jászfelsőszentgyörgy Község Roma Nemzetiségi Önkormányzatával

55. § Az Önkormányzati Hivatal biztosítja a Roma Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testület működésének feltételeit, és ellátja az ezzel kapcsolatos teendőket.

X. Fejezet

Az önkormányzat költségvetése, vagyona

56. § A Képviselő-testület az önkormányzat éves költségvetését rendeletben állapítja

meg.

57. § (1) A költségvetés tárgyalása két fordulóban történik.

(2) Az első fordulóban gazdasági koncepciót kell összeállítani, amelynek keretében:

a) számításba kell venni a bevételi forrásokat, a források bővítésének lehetőségét,

b) meg kell határozni a kiadási szükségleteket, azok gazdaságos, célszerű megoldásait,

c) egyeztetni szükséges az igényeket, a célkitűzéseket a lehetőségekkel.

(3) A második fordulóban a költségvetési törvény által előírt részletezésben a költségvetési

rendelet-tervezetet tárgyalja a képviselő-testület.

58. § (1) 2 A polgármester pótköltségvetési rendelet-tervezetet terjeszt a testület elé, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek a költségvetés teljesítését jelentősen veszélyeztetik.

59. § A képviselő-testület az éves költségvetési rendeletében írja elő az adott év gazdálkodá-

sára, tartalék felhasználására, átcsoportosítására vonatkozó szabályokat.

60. § (1) Az önkormányzat a törzsvagyonát képező forgalomképtelen és korlátozottan forga-

lomképes vagyontárgyait külön képviselő-testületi rendelet állapítja meg.
(2) A képviselő-testület – az önkormányzat vagyonának növelése érdekében a jogszabályban
meghatározott módon és mértékig gazdasági vállalkozásban vehet részt.

61. § Az Önkormányzat által ellátott kormányzati funkciók besorolási rendjét a

2. melléklet tartalmazza.

62. § A polgármester felelős az önkormányzat gazdálkodásának szabályszerűségéért.

A képviselő-testület által a költségvetési rendeletben meghatározott összeghatárig
kötelezettséget vállalhat az önkormányzat nevében.

63. § Indokolt esetben az éves költségvetésben nem szereplő kötelezettséget vállalhat a költségvetési rendeletben meghatározott összeghatárig, a költségvetési rendeletben meghatározott kereten belül, melyről a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni köteles.

A képviselő-testület a polgármesteri kötelezettségvállalás előirányzatát költségvetési rendelete módosításával biztosítja.

64. § Az önkormányzat által létesített és fenntartott intézmények önállóan működnek, a dologi kiadásokra biztosított pénzeszközöket azonban csak az Önkormányzati Hivatal által meghatározott ütemben és mértékben használhatják fel.

XI. Fejezet

Ellenőrzés

65. § (1) Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzését az Állami Számvevőszék végzi.

(2) A saját intézményei pénzügyi ellenőrzését a megbízott revizor, a jegyző és az Önkormányzati Hivatal köztisztviselői útján látja el a Képviselő-testület.

XII. Fejezet

Társulások

66. § Az Önkormányzat Képviselő-testülete megállapodhat más önkormányzatok Képviselő-testületével abban, hogy egy vagy több önkormányzati feladat és hatáskör, valamint a polgármester és a jegyző államigazgatási feladat és hatáskörének hatékonyabb, célszerűbb ellátására jogi személyiséggel rendelkező társulást hoznak létre az Mötv. 88. § - 95. §. alapján.

XIII. Fejezet

Záró rendelkezések

67. § Ez a rendelet 2014. március 1-én lép hatályba.

68. § A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszíti:

1. a Jászfelsőszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2010. (XII.10.) önkormányzati rendelet,

2. a Jászfelsőszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2010. (XII.10.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 21/2011. (XII. 16.) önkormányzati rendelet,

3. a Jászfelsőszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2010. (XII. 10.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 1/2012. (II. 24.) önkormányzati rendelet,

4. a Jászfelsőszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2010. (XII. 10.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 2/2013. (II. 15.) önkormányzati rendelet.

69. § (1) A rendelet mellékletei:

a) 1. melléklet: A megválasztott bizottság feladatairól

b) 2. melléklet: Az Önkormányzat által ellátott kormányzati funkciók besorolási rendje

(2) A rendelet függelékei:

a) 31. függelék: A Képviselő-testület tagjainak névsora

b) 2. függelék: A megválasztott bizottság tagjainak névsora

1. melléklet456

2. melléklet7891011

SZAKÁGAZAT: 841105 HELYI ÖNKORMÁNYZATOK ÉS TÁRSULÁSOK IGAZGATÁSI TEVÉKENYSÉGE
Kormányzati funkciók:
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
011220 Adó-, vám- és jövedéki igazgatás
013020 Köztemető-fenntartás és működtetés
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények
031030 Közterület rendjének fenntartása
041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232 Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
041236 Országos közfoglalkoztatási program
041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
045110 Közúti közlekedés igazgatása és támogatása
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
047410 Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek
051040 Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása
052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése
063020 Víztermelés, -kezelés, -ellátás
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület-kezelés
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás
074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás
081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése
082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
082044 Könyvtári szolgáltatások
082091 Közművelődés, -közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
082092 Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
083030 Egyéb kiadói tevékenység
084020 Nemzetiségi közfeladatok ellátása és támogatása
086090 Egyéb szabadidős szolgáltatás
091110 Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai
091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai
096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben
104031 Gyermekek bölcsödében és mini bölcsödében történő ellátása
104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
106010 Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése
106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások
107051 Szociális étkeztetés szociális konyhán
107052 Házi segítségnyújtás
107055 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás
900020 Önkormányzatok funkcióra nem sorolható bevételei államháztartáson kívülről
900060 Forgatási és befektetési célú finanszírozási műveletek
Támogatási típusú funkciók:
018010 Önkormányzatok elszámolásai a központi költségvetéssel
018030 Támogatási célú finanszírozási műveletek
084020 Nemzetiségi közfeladatok ellátása és támogatása
084031 Civil szervezetek működési támogatása
084040 Egyházak közösségi és hitéleti tevékenységének támogatása
104051 Gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeni ellátások
107060 Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások
Tevékenységek Egységes Ágazati Osztályozási Rendszere kódszámai
fő tevékenység 8411 Általános közigazgatás
egyéb tevékenység 0111 Gabonaféle (kivéve rizs) hüvelyes növény, olajos mag termesztése
egyéb tevékenység 0113 Zöldségféle, dinnye, gyökér-, gumósnövény termesztése
egyéb tevékenység 0119 Egyéb, nem évelő növény termesztése
egyéb tevékenység 0146 Sertéstenyésztés
egyéb tevékenység 0147 Baromfitenyésztés
egyéb tevékenység 3600 Víztermelés, -kezelés, -ellátás
egyéb tevékenység 3700 Szennyvíz gyűjtése, kezelése
egyéb tevékenység 6820 Saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadása, üzemeltetése
egyéb tevékenység 8130 Zöldterület-kezelés
egyéb tevékenység 8413 Üzleti élet szabályozása, hatékonyságának ösztönzése
Szakmai tevékenységet végző telephelyek:
· JÓZSEF ATTILA MŰVELŐDÉSI HÁZ
5111. Jászfelsőszentgyörgy, Fő út 63.
· KÖZMŰVELŐDÉSI KÖNYVTÁR
5111. Jászfelsőszentgyörgy, Fő út 63.
· VÉDŐNŐI SZOLGÁLAT /EGÉSZSÉGHÁZ/
5111. Jászfelsőszentgyörgy, Csokonai utca 4.
· SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ SZOCIÁLIS ALAPSZOLGÁLTATÁS BIZTOSÍTÁSA
5111. Jászfelsőszentgyörgy, Szőlő utca 1.

1. függelék

A Képviselő-testület tagjainak névsora
1. Banya Csaba
2. Bálint János
3. Farsangné Maczák Mariann
4. Fülöp Zoltán
5. Horváthné Sziliczei Mónika Judit
6. Dr. Turjányi Sándor
7. Zelenai Tibor Károlyné

2. függelék

A megválasztott bizottság tagjainak névsora
Ügyrendi, Humánerőforrás, Községüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság
1. Farsangné Maczák Mariann bizottsági elnök
2. Banya Csaba bizottsági tag
3. Fülöp Zoltán bizottsági tag
4. Horváthné Sziliczei Mónika Judit bizottsági tag
5. Dr. Turjányi Sándor bizottsági tag
1

A rendelet 19. §. (3) bekezdését a 9/2014. (XI.26.) önkormányzati rendelet 2. §-a módosította.

2

A rendelet 58. §-át a 9/2014. (XI.26.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította.

3

A rendelet 69. §. (2) bekezdés a) pontját a 9/2014. (XI.26.) önkormányzati rendelet 3. §-a módosította.

4

A rendelet 1. mellékletét a 9/2014. (XI.26.) önkormányzati rendelet 4. §-a módosította.

5

A rendelet 1. mellékletét az 1/2020. (I.23.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította.

6

A rendelet 1. mellékletét a 6/2020. (IV.21.) önkormányzati rendelet 1. §-a hatályon kívül helyezte.

7

A rendelet 2. mellékletét a 10/2015. (V.29.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította.

8

A rendelet 2. mellékletét az 1/2016. (II.04.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította.

9

A rendelet 2. mellékletét a 4/2016. (III.03.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította.

10

A rendelet 2. mellékletét a 7/2016. (IV.01.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította.

11

A rendelet 2. mellékletét az 1/2020. (I.23.) önkormányzati rendelet 2. §-a módosította.