Jászfelsőszentgyörgy Községi Önkormányzat Képviselő-testülete 9/2021. (V. 31.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 05. 31 18:00

az önkormányzat 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról

Általános indokolás

A 2011. évi CXCV. tv. (Áht.) 91. §. (1) bekezdése alapján a jegyző által elkészített zárszámadási rendelet tervezetet a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az az előterjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen.

A zárszámadásról a képviselő-testület rendeletet alkot.

Jászfelsőszentgyörgy Községi Önkormányzat 2020. évi pénzügyi tervének végrehajtásáról szóló zárszámadás az alábbiak szerint elkészült:

I.

Bevezető

Jászfelsőszentgyörgy Községi Önkormányzat Képviselő-testülete 2020. március 11-én fogadta el az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló 3/2020. (III. 12.) számú rendeletét, ami a költségvetés végrehajtásának időszakában többször módosításra került.

A Képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését közel 30 millió Ft forráshiánnyal fogadta el.

A 2020. évben bekövetkezett járványhelyzet még tovább nehezítette az önkormányzatok pénzügyi helyzetét, így a mi településünk költségvetésére is igen súlyos anyagi veszteségeket okozott. Mint ismeretes, elvonásra került a gépjárműadó bevétel teljes összege (önkormányzatunknak közel 4 millió forint bevétel elmaradás), továbbá egyéb kisebb összegű bevételi kiesések is (bérleti díjak összegének befagyasztása, iparűzési adó bevétel elmaradás) is nehezítették az elmúlt évi gazdálkodást.

A működési forráshiány csökkentésére a települési önkormányzat pályázatot nyújtott be rendkívüli önkormányzati támogatás igénylésére, melyre 4.270.535,- Ft összegű támogatás érkezett. Ezen összegből közel 3 millió forint a visszafizetett iparűzési adó fedezetét pótolta, 1.370.000,- forint pedig részben az elmaradt ügyeleti ellátás számláit fedezte, részben nagyösszegű közüzemi (áram) számla kiegyenlítését szolgálta.

Az önkormányzat a jelentős összegű forráshiányt kiadási megtakarításokkal, nagyon szigorú gazdálkodással ellensúlyozta, így az elmúlt év folyamán is sikerült az intézmények működőképességét megőrizni, az egyéb kifizetések, a felújítások, a beruházások kiadásait finanszírozni.

Az elmúlt évben a költségvetési kiadások 72 %-át az önkormányzat és intézményei működtetésre fordította, azaz 292.824.337,- forintot.

Az önkormányzat 2020. évben felhalmozási kiadásokra is igen jelentős összeget, 110.095.501,- forintot költött.

Ezen összegből 68.608.386,- forintot beruházási, 40.394.262,- forintot felújítási, 2.092.653,- forintot egyéb felhalmozási kiadásokra fordítottunk.

Az elmúlt évben fejeződött be a TOP-3.2.2-15-JN1-2016-00006 pályázati forrásból megvalósult az önkormányzati tulajdonú épületek energia-hatékonyságának növelését megújuló energiaforrás felhasználásával biztosította (36.684.076,- Ft),

A Magyar Falu Program keretében biztosított támogatásból került beszerzésre a tanyagondnoki szolgálat új gépkocsija, mely 14.975 ezer forintba került.

Szintén a Magyar Falu Program által biztosított támogatásból történt az óvoda részére udvari eszközök beszerzése, így közel 1,5 millió forint összegben megújult az óvoda játszóudvara. Megvásárlásra került több mint 3,5 millió forintból 2 db hintaállvány, 2 db gumi hintalap, 1 db ovál fészekhinta, 1 db lépegető, 2 db libidóka, 1 db kéttornyos vár, 1 db homokozó és 1 db polyball.

Jelentős összeget, 40.394 ezer forintot fordítottunk önkormányzati szinten felújítási kiadásokra. Ezen összegből 34.5 millió forint értékben történt meg az Óvoda felújítása, mely 30 millió forint pályázati forrásból és 4.5 millió forint önkormányzati önerőből valósult meg.

Az önkormányzat saját forrásból biztosította a közel 5,9 millió forintot a Fő út 55. szám alatti ingatlan tetőfelújítására.

A beruházások és a felújítások tételes bemutatását a 3. és a 4. számú melléklet részletezi.

Az önkormányzat és a felügyelete alá tartozó valamennyi intézmény az éves beszámolási kötelezettségének eleget tett, mely továbbítása a MÁK felé megtörtént.

II.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások

Az önkormányzat és intézményei költségvetési mérlege, pénzeszközök változása

Az önkormányzat és intézményei pénzkészlete (bankszámlák, pénztárak) 2020. január 1-jén 121.341.426 Ft volt, a 2020. december 31-i záró pénzkészlet pedig 218.725.238,- Ft.

Többéves kihatással járó döntések

Többéves kihatással járó döntés 2020. évben nem született, az adósság állomány alakulása működési célú kötelezettségekből származik. 2021. évi állami támogatás megelőlegezése 8.709.115,-Ft valamint szállítói tartozás, melynek összege 11.889.143,- Ft. (14. melléklet)

Az önkormányzatnak 2020. december 31-én nem volt hitelállománya.

Közvetett támogatások

A közvetett működési célú támogatások tényleges összege 26.921.685,- Ft, mely a következő jogcímeken jelentkezett:

Működési célú támogatások:

100.000,- Ft központi költségvetési szervek (Bursa támogatás visszautalás)

5.016.000,- Ft fejezeti kezelésű EU-s program (Humán szolgáltatások fejlesztése)

6.218.600,- Ft Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőtől átvett pénzösszeg

15.587.085,- Ft elkülönített állami pénzalap (közfoglalkoztatás, GINOP foglalkoztatás)

Vagyoni helyzet alakulása

Az önkormányzat eszközeinek értéke 2020. december 31-én 2.192.920.751,- Ft, mely 96.934.507,- Ft-tal nőtt a 2019. december 31-i záró értékhez képest.

A tárgyi eszközök állománya 1.784.728.549,- Ft a beszámolási időszak végén, mely szintén jelentős növekedést mutat az előző évi záró állományhoz képest.

A 2020. évben megvalósult beruházási és felújítási összegek – fentebb említett saját és pályázati forrásokhoz kapcsolódóan – növelték az önkormányzat vagyonának értékét.

A vagyonkezelésbe átadott eszközök év végi bruttó állománya az előző évhez képest nem változott.

A 2020. évi költségvetési rendeletben megfogalmazott célok a végrehajtás során szükségessé vált módosításokkal együtt teljesültek. Az egyre szűkülő bevételi források és az elmúlt évben jelentkező gazdasági és egyéb nehézségek miatt a működtetés takarékosabbá vált, a szolgáltatások színvonala nem emelkedett. 2020. évben továbbra is a szigorú, takarékos és ésszerű gazdálkodást helyeztük előtérbe.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a zárszámadási rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.

A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:

Társadalmi, gazdasági, hatások

A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását (beruházási kiadások jármű,- és eszközbeszerzések, óvoda és egyéb épületfelújítás). A szociálisan rászoruló társadalmi rétegek támogatásában változás nem történt az előző évhez viszonyítva. A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.

A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszik az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi feltételek rendelkezésre álltak. a tárgyi, szervezeti és a pénzügyi feltételek adottak voltak.

A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet előírásait.