Tiszavárkony Község Önkormányzat Képviselő-testületének 22/2004 (XI.19.) önkormányzati rendelete

Tiszavárkony Község helyi hulladékgazdálkodási tervéről

Hatályos: 2004. 12. 01

Tiszavárkony Község Önkormányzat Képviselő-testületének 22/2004 (XI.19.) önkormányzati rendelete

Tiszavárkony Község helyi hulladékgazdálkodási tervéről

2004.12.01.

Tiszavárkony Község Önkormányzat Képviselőtestülete a hulladékgazdálkodásról szóló 2000 évi XLIII törvény 35. valamint a helyi önkormányzatokról szóló 1990 évi LXV törvény 8 (l) bekezdése és a 126/2003 (VIII. 15.) Kormány rendelet 8 — 9 alapján az alábbi rendeletet alkotja:

Tiszavárkony Község Önkormányzat Képviselőtestülete Tiszavárkony Község helyi hulladékgazdálkodási tervét e rendelet mellékletében meghatározott tartalommal fogadja el.
E rendelet 2004 december 01 — én lép hatályba.
Tiszavárkony, 2004. november 16.
Mészáros Zoltán s.k. Hatvani Júlia s.k.
Polgármester jegyző
A rendelet kihirdetésének időpontja: 2004 november 19

Hatvani Júlia s.k.

Jegyző
Mellékletek
Tiszavárkony Község helyi hulladékgazdálkodási tervéről 22 2004.(XI.19.) melléklete
TISZA VÁRKONY TELEPÜLÉS
HELYI HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI TERVE
2004-2008

I.
FEJEZET:
A TERVKÉSZÍTÉS ÁLTALÁNOS ADATAI
TARTALOM:
l. Tervezési szint, készítő neve és címe, dátum .........
2. A település bemutatása ............................. ...
3. A helyi tervezés szükségességének
4. Tervezésbe bevont hatóságok, ÖK-ok és egyéb szervezetek, együttműk. formái stb. ........ 6
Tervezési szint, készítő neve és címe, dátum
E dokumentáció:
Tiszavárkony Község
HELYI HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI TERVÉT TARTALMAZZA
a 2004-2008 évekre.
A Hulladékgazdálkodási Terv elkészítésénekfelelőse:
Tiszavárkony község Önkormányzat
5092, Endre király út 37.
Tel.: (56)436-036
A dokumentáció összeállításában közremúködött a Tiszavárkonyi PMH részéről:

Hatvani Júlia Jegyző Tel.: (56)436-036
Kapcsolattartó személy: Hegedűs Istvánné

Műszaki előadó

Tel.: (56)436-036
A dokumentációt a kapott adatszolgáltatás alapján kidolgozta:
HIDRO Kft 5000 Szolnok, Verseghy u. 5.
Tel./fax: (56) 429-679
Németh Lajos
Hulladékgazd. szakértő (eng sz. :642/2002.)
Kálmán Nikoletta hulladéktechnológus
A dokumentáció báziséve: 2002.év
A település tagia a Szolnok Térségi Hulladékgazdálkodási Rendszer megvalósítására és üzemeltetésére alapított KONZORCIUMNAK, ezt a ielen
TELEPÜLÉSI HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI TER V
készítésénél figyelembe vettük
A telepiilés bemutatása
Szolnoktól délre, a Tisza jobb partján fekvő, a megyeszékhelytől 17 km távolságra lévő település.
demográfiai adatok:
Állandó lakosság: 1 707 fő
domborzati viszonyok:
A Szolnoki-ártér kistáj része, mely 85-91 m közötti tengerszint feletti magasságú, lösszel fedett hordalékkúp — síkság.
földtani adottságok:

Az Észak-középhegységből lefutó patakok hordalékkúpja (főként az Eger és a Tarna) a pleisztocénban befedte a kistájat, s összességében 150-170 m vastag, többnyire finomszemű üledék akkumulálódott. A felszínen a pleisztocén végétől 8-10 m vastag, egészen finomszemű folyóvízi üledék rakódott le. A felszín legnagyobb részét ez a löszös anyag, lösziszap borítja. Nagyobb területeket borít-főként a mélyebb, rossz lefolyású felszíneken-a holocén réti és lápi agyag. A legidősebb képződmény a Tisza holocénbeli letaroló tevékenysége következtében szigetszerűen megjelenő, löszös homokkal fedett futóhomok. Potenciális max. szeizmicitás 7
0
MS.
éghajlat:
A terület a mérsékelten meleg-száraz és a meleg-száraz övek határán terül el. A napsütéses órák száma 2020 körül, a nyári napfénytartam 800-820 óra, a téli 185-190 óra. A hőmérséklet évi középhőmérséklet évi középértéke 10,2-10,3 0C. A vegetációs időszak középhőmérséklete 17,20 C. Az évi csapadékösszeg 480-500 mm körül. A szélirány északi, északkeleti, nyugati irányok követik egymást. Az átlagos szélsebesség 2,5 mls.
vízrajz:
Szélsőségesen száraz, gyér lefolyású, erősen vízhiányos terület.
Az árvizek fő időszaka a kora nyár, míg a kisvizek ősszel és télen gyakoriak.
A Tisza vízminősége 11., a Zagyváé III. osztályú.
hidrogeológiai jellemzők:
Szélsőségesen száraz, gyér lefolyású, erősen vízhiányos terület. Az árvizek fő időszaka a kora nyár, míg a kisvizek ősszel és télen gyakoriak. A Tisza vízminősége 11., osztályú.
talajok:
Határának talaja nagyrészt kötött, fekete és szürke agyagos. Déli része réti öntéstalaj, északnyugati része réti szolonyec.
növényzet:
Növényzetét a bokorfiizes, fűzligetes, kőris-mézgáséger láperdők és a tölgy-kőris-szil ligeterdők j ellemzik.
terület felhasználás:

Területhasznosítás

hektár

A teres közi az atási terület

308

Ebből:
1. belterület
2. külterület

36
64

112
196

ipari tevékenység:
A településen jelentős ipari üzem nincs.
mezőgazdaság:
Helyben főként a mezőgazdaság nyújt megélhetést.
út-, vasút- és vízi út hálózat:
Rövid bekötő úttal csatlakozik a Szolnok-Kiskunfélegyháza közötti közútra. (4625 számú közút)
Vasútállomása a településtől 4 km-re, a Szolnok-Kiskunfélegyháza vasútvonalon található.
rendezési terv érvényessége:
1987 évben készült, átdolgozása szükséges.
A helyi tervezés szükségességének bemutatása, a tervezés alapjai
Mint azt már jeleztük, a település a Szolnok-térségi Hulladékgazdálkodási Rendszer-t létrehozó Konzorcium alapító tagja. Ez a község hulladékgazdálkodási stratégiáját alapvetően meghatározza.
A Konzorcium által létrehozandó, térségi jelentőségű hulladékgazdálkodási létesítmények az 1999-2001 között készült tervek és kiadott engedélyek alapján jelenleg épülnek. Várható üzembelépésük 2005 második felére tehető.

Az SzHR létesítményei alapvetően a társult településeken keletkező kommunális és nem veszélyes ipari hulladékok kezelésére, és ártalommentes elhelyezésére szolgál, a 2001 .évben kiadott engedélyeknek megfelelően.
Az azóta eltelt időben kiadott állami rendelkezések, a hulladékgazdálkodással kapcsolatban egyre bővülő Önkormányzati feladatok megoldása az SzHR üzemeltetői által elvégzendő közös feladatokon túl, az Önkormányzatoktól önálló, települési hulladékgazdálkodási tervezést és tevékenységet igényel. Ezt kívánja megfogalmazni jelen Települési hulladékgazdálkodási terv.
A kidolgozásnál tehát figyelembe vettük az SzHR keretében létrehozandó létesítményeket, az azokban tervezett, közösen elhatározott tevékenységeket, és erre építvejelöltük meg az Önkormányzatra háruló további, az Önkormányzat által végrehajtandó hulladékgazdálkodásifeladatokat.
Az Önkormányzat célja: a településen keletkező kommunális hulladék mennyiségének lehetőség szerinti csökkentése, a szelektív hulladékgyújtéssel a veszélyes és hasznosítható hulladékok különválasztása, a kiemelten kezelendő hulladékfajták, szerves hulladékok gazdaságos kezelésének és hasznosításának megoldása.
Tervezésbe bevont Önkormányzatok:
Az SzHR megvalósítására létrejött konzorcium tagjait, tervkészítése idején felkerestük a közös tervkészítésre való felhívással. Döntésük alapján közösen készített
hulladékgazdálkodási tervek:

1.

Szolnok Megyei Jogú Város

Hulladékgazdálkodási Terve

2.

Szajol Község

Hulladékgazdálkodási Terve

3.

Tószeg Község

Hulladékgazdálkodási Terve

4.

Tiszavárkony Község

Hulladékgazdálkodási Terve

5.

Tiszajenő Község

Hulladékgazdálkodási Terve

6.

Vezseny Község

Hulladékgazdálkodási Terve

7.

Szászberek Község

Hulladékgazdálkodási Terve

8.

Újszász Város

Hulladékgazdálkodási Terve

9.

Törökszentmiklós Város

Hulladékgazdálkodási Terve

10.

Tiszabő Község

Hulladékgazdálkodási Terve

11.

Kétpó Község

Hulladékgazdálkodási Terve

12.

Kuncsorba Község

Hulladékgazdálkodási Terve

13.

Tiszatenyő Község

Hulladékgazdálkodási Terve

14.

Kengyel Község

Hulladékgazdálkodási Terve

15.

Örményes Község

Hulladékgazdálkodási Terve

16.

Tiszapüspöki Község

Hulladékgazdálkodási Terve

17.

Mezőtúr Város

Hulladékgazdálkodási Terve

18.

Túrkeve Város

Hulladékgazdálkodási Terve

19.

Jászkarajenő Község

Hulladékgazdálkodási Terve

20.

Köröstetétlen Község

Hulladékgazdálkodási Terve

A hulladékgazdálkodási terv készłteserol saját hatáskörben gondoskodtak:
21. Zagyvarékas Község
22. Rákóczifalva Község
23. Rákóczújfalu Község
24. Martfű Város
25. Fegyvernek Község
26. Kenderes Község
27. Abony Város
28. Mesterszállás Község
29. Mezőhék Község
II. FEJEZET:
A TERVEZÉSI TERÜLETEN KELETKEZÖ HASZNOSÍTANDÓ VAGY
ÁRTALMATLANÍTANDÓ HULLADÉKOK MENNYISÉGE És
EREDETE
TARTALOM:
11.1. A keletkező hulladékok típusa és éves mennyisége ............................................ .
11.1.1. Nem veszélyes hulladékok
11.1.2 Szelektíven gyűjtött, kiemelten kezelendő hulladékáramok.............
11.1.3. Csomagolási hulladékok ..................................
11.2. A felhalmozott hulladékok típusa és mennyisége .... .... ............................................. . 10

11.3. A településre beszállított és onnan kiszállított hulladékok típusa és éves mennyisége..................... . 10 11.3.1. Nem veszélyes hulladékok ..
... .... ..... 10 11.3.2 A településre beszállított és onnan kiszállított, kiemelten kezelendő hulladékáramok...
. 10 11.3.3. Csomagolási hulladékok .. 11
11.4. A tervezési terület éves hulladékmérlegének bemutatása ............................................ 1 1
11.4.1. Nem veszélyes . .. .... .... 11
11.4.2. Kiemelten kezelendő hulladékáramok.................................................................... 11
11.4.3. Csomagolási hulladékok . . 12
11.1. A keletkező hulladékok típusa és éves mennyisége
A keletkező éves hulladékmennyiségi adatokat az Önkonnányzat RETHMANN Rt adatszolgáltatása alapján adjuk meg. A 11./1. táblázatban tájékoztatásul az SzHR tervezési adatait is rögzítettük.
11.1.1. Nem veszélyes hulladékok
11./1. táblázat A keletkező nem veszélyes hulladékok és éves mennyiségük (tonna/év)

Hulladék

SzHR szerint számított

Mennyiség (t/év)
2002.

Tele ülési szilárd hulladék

343

680

Tele ülési fol ékon hulladék

425

Kommunális szenn 'zisza

Epítési-bontási hulladékok és egyéb inert hulladékok*

30

Mezőgazdasági és élelmiszeripari nem veszélyes hulladékok*

Ipari és egyéb gazdálkodói nem veszélyes hulladékok*

Osszesen

343

1135

* csak az önkormányzatok felelősségi körébe tartozó tevékenységekből keletkező hulladék mennyisége szerepel.

11.1.2. Szelektíven gyűjtött, kiemelten kezelendő hulladékáramok
A településen nincs szelektív hulladékgyűjtés. Emiatt a szelektív gyűjtésre vonatkozó táblázatokat adathiány miatt nem töltöttük ki.
11./2. táblázat: Az önkormányzat felelősségi körébe tartozó, a települési szilárd hulladéktól elkülönítetten gyűjtött, kiemelten kezelendő hulladékáramok és éves mennyiségük (tonna/év)
2002. évben nem volt szelektív hulladékgyűjtés, a táblázat kitöltéséhez nincs adat!
11.1.3. Csomagolási hulladékok
A településen nincs szelektív gyűjtés. Emiatt a szelektív gyűjtésre vonatkozó táblázatokat adathiány miatt nem töltöttük ki.
11./3. táblázat A csomagolási hulladékok és éves mennyiségük (tonna/év)
2002. évben nem volt szelektív hulladékgyújtés, a táblázat kitöltéséhez nincs adat!
11.2. A felhalmozott hulladékok típusa és mennyisége
Ebben a fejezetben a település területén korábban felhalmozott hulladékokat kell bemutatni. Tiszavárkonyban a rendelkezésre álló adatok alapján nincs ill. nem volt hulladéklerakás.
Tekintettel a fentiekre, a:
11./4. táblázat A településen nincs felhalmozott, további kezelést igénylő nem veszélyes hulladékok és mennyiségük
11./5. táblázat: Az önkormányzat felelősségi körébe tartozó, a településen felhalmozott, további kezelést igényló kiemelten kezelendő .
11./6. táblázat A településen nincs felhalmozott, további kezelést igénylő csomagolási hulladék
című táblázatokat nem töltöttük ki.
11.3. A településre beszállított és onnan kiszállított hulladékok típusa és éves mennyisége
11.3.1. Nem veszélyes hulladékok

11./7. táblázat A településre beszállított és onnan kiszállított nem veszélyes hulladékok és éves mennyiségük

Hulladék

Településre beszállított (t/év)

Településről kiszállított (t/év)

Tel

ülési szilárd hulladék

680

Tele ülési fol ékon hulladék

425

Kommunális szennyvízisza

Epítési-bontási hulladékok és egyéb inert hulladékok*

30

Mezőgazdasági és élelmiszeripari nem veszél es hulladékok*

Ipari és egyéb gazdálkodói nem veszél es hulladékok*

Osszesen

1135

* csak az önkormányzatok felelősségi körébe tartozó tevékenységekből keletkező hulladék mennyisége szerepeljen
11.3.2. A településre beszállított és onnan kiszállított, kiemelten kezelendő hulladékáramok
11./8. táblázat: Az önkormányzat felelősségi körébe tartozó, a településre beszállított és onnan kiszállított, kiemelten kezelendő hulladékáramok és éves mennyiségük 2002. évben nem volt szelektív hulladékgyűjtés, a táblázat kitöltéséhez nincs adat!
11.3.3. Csomagolási hulladékok
11./9. táblázat A településre beszállított és onnan kiszállított csomagolási hulladékok és éves mennyiségük
2002. évben nem volt szelektív hulladékgyűjtés, a táblázat kitöltéséhez nincs adat!
11.4. A tervezési terület éves hulladékmérlegének bemutatása
A területen alapvetően hulladékgyĺíjtés történik.
II. 4.1. Nem veszélyes hulladékok
11./10. táblázat A nem veszélyes hulladékok kezelési arányainak bemutatása

(hulladékmérleg)

Hulladék

Hasznosítás

getés* *

Lerakás

Egyéb kezelt*

t/év

t/év

%

t/év

t/év

Tele ülési szilárd hulladék

680

Tele ülési fol ékon hulladék

425

100

Kommunális szenn 'zisza

pítési-bontási hulladékok és egyéb inert hulladékok

30

100

Mezőgazdasági és élelmiszeripari nem veszél es hulladékok

Ipari és egyéb gazdálkodói nem veszél es hulladékok

Osszesen

1135

11.4.2 Kiemelten kezelendő hulladékáramok
11./1 1. táblázat Az önkormányzat felelősségi körébe tartozó kiemelt hulladékáramok
kezelési arányainak bemutatása (hulladékmérleg)
2002. évben nem volt szelektív hulladékgyűjtés, a táblázat kitöltéséhez nincs adat!
11.43. Csomagolási hulladékok
11./12. táblázat A csomagolási hulladékok kezelési arányainak bemutatása (hulladékmérleg)

2002. évben nem volt szelektív hulladékgyűjtés, a táblázat kitöltéséhez nincs adat!
III. Fejezet

:

A HULLADÉKKEZELÉSSEL KAPCSOLA TOS ALAPVETÖ MŰSZAKI
KÖVETELMÉNYEK
111.1. A JOGSZABÁLYOKBAN MEGHATÁROZOTT MŰSZAKI KÖVETELMÉNYEK És A
TERÜLETEN FOLYÓ HULLADÉKKEZELÉSRE ELÓÍRT KÖVETELMÉNYEK ISMERTETÉSE
A tervezési területen, a hulladékgazdálkodással kapcsolatos hatósági feladatokat a az önkormányzatjeozője, az illetékes környezetvédelmifelügyelóség látja el, (engedélyek kiadása, ellenőrzések) az érintett szakhatóságok bevonásával.

111/13. táblázat: A területen folyó, hulladékkezelésre kiadott környezetvédelmi hatósági engedélyesek megnevezése, címe, az engedély tárgya, száma

Cím

Telephely

Tárgy*

Engedély száma

Engedély érvényességi ideje

Rethmann Recycling
Szolnok Rt.

Szolnok, József A. út 85.

Szolnok,
Ujszász,
Köröstetétlen,
Szászberek

Települési szilárd hulladék kezelése

214512/2002.

2006.06.30.

Jándy Benő

Tószeg,
Munkásőr út 21.

Települési folyékony hulladék

835-9/2004

2008.03.31.

Földi István

Tószeg Várkon út

Települési szilárd hulladék kezelése

Kormos
Szilveszter

5094
Tiszajenő, Arany János út 101.

Kezelési engedély

5507-13/2003

2007.11.30.

A hulladékkezelésre vonatkozó részletes hatósági előírásokat a kiadott engedélyek tartalmazzák.
IV. FEJEZET:
Az EGYES HULLADÉKTÍPUSOKRA VONATKOZÓ SPECIÁLIS INTÉZKEDÉSEK
A Tiszavárkony településen keletkező települési szilárd hulladék jelenlegi jellemző kezelési módja a Szolnok városi hulladéklerakón történő lerakás. Nem felel meg a korszerű műszaki előírásoknak, vagyis többek között nem rendelkezik műszaki védelemmel és monitoring rendszerrel.
A 22/2001 .(X. 10.) KöM rendelet 3.; (l) bekezdés alapján az Önkormányzat által üzemeltetett kommunális hulladéklerakó: a nem veszélyes hulladéklerakó kategóriába sorolható. A hulladéklerakó nem felel meg a fenti jogszabály által az újonnan létesíthető lerakók követelményeinek és mint ilyen, ugyanezen jogszabály 18. S-a értelmében legfeljebb 2008. december 31 -ig üzemelhetne. (Mai ismereteink szerint a Kétpó-i regionális lerakó 2005-ben üzembe helyezésre kerül, ami után a kommunális hulladékok lerakása megszúnik a telepen.)
A fentiek és a jövőbeli hulladékgazdálkodási célok (begyűjtési és lerakás-csökkentési feladatok) megvalósíthatósága érdekében e település is csatlakozott a Szolnok - térségi Hulladékgazdálkodási Rendszerhez.
Ennek alapján JNKSZ Megye középső területén elhelyezkedő térség települései és három Pest Megyei település a terület hulladékgazdálkodási rendszerének kiépítésére KONZORCIUMOT hozott létre,
„SZOLNOK TÉRSÉGI HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI RENDSZER”

megvalósítására, és üzemeltetésére, melynek Gesztora: Szolnok Mj. Város Önkormányzata.
A „SZHR” főbb létesítményei és azok Elhelyezkedése:
A regionális hulladéklerakó területén: (Kétpó község külterületén)
• Hulladék depónia
• Komposztálás létesítményei
• Kiszolgáló létesítmények
A szállítási rendszer: (Szolnok város belterületén)
• Hulladékátrakó • Válogatócsarnok ( a szelektíven gyűjtött hulladékhasznosításra való előkészítésére.)
A szelektív gyűjtési rendszer elemei:
• Hulladékudvarok (Szolnok, Abony, Törökszentmiklós és Mezőtúr városokban)
Ez a térségi, EU-támogatással épülő közös beruházás :
• megoldja a térségben keletkező ömlesztett kommunális nem veszélyes hulladék előírások szerinti ártalommentes elhelyezését, megteremti a szelektív hulladékgyűjtés alapját képező válogatóművet, lehetőséget ad a biológiailag bontható anyagok komposztálására.
A Hulladékgazdálkodási Törvény és egyéb előírások ezeken túl is feladatokat jelölnek meg a települési Önkormányzatok részére.
Az ezek kielégítésére szükséges beruházásokat a következők szerint tervezi az Önkormányzat:
1. A szelektív hulladékgyújtés létrehozása érdekében ki kell alakítani 2 db 5 frakciós környezetük, megközelíthetőségük fejlesztésével. (műanyag, papír, fehér üveg, barna üveg, zöld üveg).
Ezzel az Önkormányzat eléri, hogy kevesebb mint ezer lakosra jut egy hulladékgyújtő sziget. A hulladékgyűjtő szigetek megfelelő környezetbe illesztése, környezetének talapzatának burkolása, környékének gondozása a mindenkori hulladékszállítási közszolgáltató feladata.
2.
A „SZOLNOK TÉRSÉGI HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI RENDSZER” kiépítésének keretében hulladékudvar nem épül ki, a lakosságnál keletkező veszélyes és újrahasznosítható anyagok megfelelő gyűjtésére.

Emiatt az Önkormányzat — ahhoz hogy teljesítse a kiemelten kezelendő és a veszélyes hulladékok elválasztására vonatkozó kötelezettségét, 1 db 1710 fő kapacitású hulladékgyűjtő udvar kiépítését tervezi. 2008.-ig.
3. A területen keletkező építési törmelékek, bio- hulladékok átmeneti tárolóhelyét, ki kell alakítani.
4. A hulladékgazdálkodási törvény értelmében 2005-re el kell érni a csomagolási hulladékokra vonatkoztatva országos szinten a minimálisan 50%-os átlagos hasznosítási arányt. Az anyagában történő hasznosításnál összességében 25-45% között kell teljesíteni és egy minimális 15%-os mennyiséget minden anyagfajtánál el kell érni. A fenti országos célok elérhetősége érdekében a településen biztosítani kell, hogy a településen megjelenő, lakossági csomagolási hulladék szelektíven gyűjtött frakciói minimálisan 15%-ban visszagyűjtésre kerüljenek 2005. december 31 -ig.
5. A térségi hulladéklerakó lehetőséget ad a komposztálásra, így az Országos Hulladékgazdálkodási Tervben célként megjelölt szerves anyag csökkentés (2004. július 1-ig 75%-ra, 2007. július 1-ig 50%-ra és 2014. július l. napjáig 35%-ra kell csökkenjen a biológiailag bontható hulladékok aránya 1995-höz képest) elérhető. A biológiai úton lebomló szerves anyagú hulladékok közül elsősorban a települési hulladékban megjelenő bio- és zöldhulladék (konyhai szerves hulladékok, kerti és közterületi növényi hulladékok), valamint a papír lerakását kell fokozatosan csökkenteni. A bio- és zöldhulladék esetében az elkülönített gyűjtést kell alkalmazni
6.
A települési folyékony hulladék esetében biztosítani kell, hogy a begyűjtött folyékony hulladékokat a Szolnoki víz Csatorna Koncessziós Rt továbbra is fogadja.

Összefoglalva a szükséges további feladatokat:

A feladat

1.

A hulladékgyújtő szigetek kultúrált kialakítása

Min 5 frakciós gyújtőszigetek
2 db

2.

I db hulladékudvar kialakítása

1710 fő/ hulladékudvar

4.

A csomagoló eszközök 50%-os hasznosítási arányának elérése

Szelektív gyűjtéssel.

5.

Az állati hulladék szabályszerű tárolásának megoldása 2005-ig.

Térségi gyűjtőhelyhez való csatlakozással.

6.

A térségi hulladéklerakó 2005-től lehetőséget ad a komposztálható biológiai hulladék előírt %-ának külön kezelésére. A 2007 utáni időszakra előírt 75%-os komposztálási arány megvalósításához a szelektív gyűjtést és átmeneti tárolást meg kell oldani.

Szelektív gyűjtéssel, átmeneti tárolás.

7.

A TFH kezelésére szükséges az Szolnok városi szennyvíztisztító telepen megoldott.

V. FEJEZET:

A hulladékok kezelése, a kezelőtelepek és létesítmények, a kezelésre felhatalmazott vállalkozások
TARTALOMJEGYZÉK
V. l. Hulladékok gyűjtése és szállítása .............................................................................................................. 19 V. 1.2. A területen folytatott hulladékkezelési (hasznosítási, ártalmatlanítási) tevékenység általános ismertetése, értékelése.......................................... . ... ... .... ..... .... ... 20 V. 1.3. A felhalmozott hulladékok tárolásának, helyzetének (problémakörének) ismertetése...................................... ..... 21
v.2. A települési szilárd hulladékgazdálkodás helyzetelemzésénél előírtakon túl ismertetendő tényezők 21 V.3. A települési folyékony hulladékkal való gazdálkodás helyzetelemzése . . . . . . . . . . . . . . . . .. 22 A települési szennyvíziszappal való gazdálkodás helyzetelemzése .................................. . 23
V.I. Hulladékok gyűjtése és szállítása
A hulladékszállítási közszolgáltatást a Rethmann Recycling Szolnok Rt (5000 Szolnok,

József Attila út 85.) végzi.
Közszolgáltató engedélyei:
Hulladékkezelési engedély: 2145-12/2002. KÖTI-KVF
Veszélyes hulladék átvételi és ártalmatlanítási engedély: 738-26/2003. KÖTI-KVF Telepengedély: 11.-10885-8/2003.
Cégbírósági bejegyzés szerint az ÖKOVÍZ Kft, fő tevékenységei:
90.00 Szennyvíz-, hulladékkezelés, településtisztasági szolgáltatás
90.01 Szennyvíz elvezetés, kezelés
90.02 Településtisztasági szolgáltatás
90.03 Szilárd hulladék kezelés
90.04 Veszélyes hulladék kezelése
Tehát a közszolgáltató végezheti a kommunális hulladékok begyűjtését, szállítását, lerakással történő ártalmatlanítását, a hulladéklerakó telep üzemeltetését, a telep műszaki, környezetvédelmi feltételeinek biztosítását.
A települési szilárd hulladék gyűjtése a lakosság esetében az MSZ-EN 840 szabványnak megfelelő edényben történik.
V./14. táblázat: A nem veszélyes hulladékokat begyűjtő szervezetek

Begyűjtő, szállító neve

Székhely
(település)

Begyűjtött hulladékmennyiség

Begyűjtő kapacitása
(t/év)

Begyűjtésre használt szállítóeszk

Települési szilárd hulladék

Rethmann
Recycling
Szolnok Rt

Szolnok, József A. út 85.

Földi
István

Tószeg

Települési Folyékony hulladék

Jándi Benő

.Tószeg Munkásőr út 21.

425m3/ év

1 OOOm3/ év

Szolnoki
Víz és
Csat.művek

V./15. táblázat: A területen működő, egyéb kiemelt hulladékot begyűjtő szervezetek a tervezés időpontjában

Begyűjtő, szállító neve

Székhely (települé
s)

Begyűjtött hulladékmennyiség
(t/év)

Begyűjtő kapacitása
(t/év)

Begyűjtésre használt szállítóeszk öz

tvevő kezelő megnevezés e

nincs

V. 1.2. A területen folytatott hulladékkezelési (hasznosítási, ártalmatlanítási) tevékenység általános ismertetése, értékelése

V./16. táblázatA hulladékkezelő telepek bemutatása

Kezelő vállalkozások me evezése, címe

Kezelési

Kezelt hulladék* *

Kapacitás (t/év)

Kihasználtság

nincs

a Hgt. 3. számú mellékelte szerinti D kód
V./17. táblázat A tervezés időpontjában működő válogató szervezetek bemutatása

Üzemeltet ő neve, címe

Hulladék

Gyűjtőkörze t

Szállítóeszk öz

Válogatott hulladékmennyiség
(t/év)

Telep kapacitása
(t/év)

nincs

V./18. táblázat A tervezés időpontjában működő hasznosító szervezetek bemutatása

Üzemeltető neve, címe

Hasznosítá si (R) kód*

Kezelt hulladék* *

Létesítmén
kapacitása
(t/év)

Kezelt hulladék mennyisége
(t/év)

nincs

V./19. táblázat Engedélyezett, illetve hosszabb távon tovább működő lerakók bemutatása

Lerakó típusa

Gyűjtési körzet

Lerakott hulladék

Lerakott hulladék- mennyiség
(t/év)

Engedély e- zett kapacitás
(m3)

Potenciális szabad kapacitás (m3)

nincs

V. 1.3. A felhalmozott hulladékok tárolásának, helyzetének (problémakörének) ismertetése
2005. évig bezárólag fel kell számolni az engedély nélküli, illegális (vad), használaton kívüli vagy nem rendszeresen használt lerakókat. Ezért számba kell venni azokat a telepeket, helyszíneket, ahol ilyen hulladék található. A község bel és külterületé az alábbi, táblázatba foglalt illegális szemétlerakások fordulnak elő:

V./20. táblázat Engedély nélküli, illegális (vad) lerakók, használaton kívüli vagy nem megfelelő műszaki védelemmel rendelkező lerakók és az ott lévő hulladékok mennyisége

Lerakott hulladék me evezése

Lerakott hulladék mennyiség (t)

nincs

V.2. A települési szilárd hulladékgazdálkodás helyzetelemzésénél előírtakon túl ismertetendő tényezők
V.2.1. A másodnyersanyag visszanyerés és a hasznosítás aránya a tervezési területen
A települési szilárd hulladékból történő másodnyersanyag visszanyerés céljából biztosítani kell a hasznosítható papír, fém, üveg, műanyag stb. frakcióknak a hulladék többi részétől történő elkülönített gyűjtését és begyűjtését.
Erre az Önkormányzat folyamatosan erőfeszítéseket tesz. Kialakítani tervezi a térségi rendszer elemein túl a szelektív hulladékgyújtéshez szükséges létesítményeket is. Jelenleg a területen a szelektíven gyűjtött elemek feldolgozása nincs kialakulva.
V. 2.2. A területen a települési hulladék részeként keletkező biológiailag lebomló szerves hulladék mennyisége, és ebből a lerakásra kerülő mennyiség, a jelenlegi komposztáló- és egéb kezelőkapacitás és a későbbiekben le nem rakható mennyiség összevetése.
V./21. táblázat A biohulladékokat kezelő telephelyek adatai

Kezeles módja

Kezelt hulladék

Kezelt hulladék mennyisége t

Letesítmeny kapacitása t/év

eletkezo termék (t/év)

nincs

Jelenleg nem működik a területen ilyen kezelő.
V.3. A települési folyékony hulladékkal való gazdálkodás helyzetelemzése
V.3.1. A településen keletkező települési folyékony hulladék mennyisége, lerakóhelyi gyűjtés -körzetenként
A Hgt. úgy rendelkezik, hogy azokat a lakosságnál hulladékká vált folyadékokat, amelyeket nem vezetnek el, és nem bocsátanak ki szennyvízelvezető hálózaton, illetve szennyvíztisztító telepen keresztül, folyékony hulladéknak kell tekinteni és arra a törvény rendelkezései az érvényesek (3. d). A települési folyékony hulladékkal (továbbiakban TFH) kapcsolatos tevékenységek végzésének feltételeit a 213/2001. (XI. 14.) Korm. rendelet szabályozza.

V./22. táblázat A településen keletkező települési folyékony hulladék mennyisége

Leé (m3/év/fő)

Települési folyékony hulladék

0,24

425

V./23. táblázat A begyűjtött települési folyékony hulladék mennyisége

Begyűjtők, szállítók

Begyűjtő neve

Székhelye

Begyűjtött mennyiség t/év

Kapacitás, engedélyezett mennyiség t/év

Kezelési mód*

Jándi Benő

Tószeg
Munkásőr u. 21.

425

Nyomott csatornán kialakított ürítőhel

V. 3.2. A településifolyékony hulladék kezelése
V ./24. táblázat A települési folyékony hulladék jelenlegi kezelési módja, kezelt mennyisége

Kezelt mennyłség (Uév

Szennyvíztisztító telep

425

Szolnoki Víz Csatorna Koncessziós
Rt

V. 4. A települési szennyvíziszappal való gazdálkodás helyzetelemzése
V.4.1. A telepiilésen keletkező települési szennyvíziszap mennyisége
Itt csak a lakossági szennyvíztisztítás során keletkező iszapmennyiségeket megadni t/év-ben.
V./25. táblázat A szennyvíztisztítók közműveiben keletkezett iszap mennyisége

A Településen nincs szennyvíztisztító.
V.4.2. A tervezési terület szennyvíziszap-kezelési jellemzői, hasznosítási módjai, hasznosított mennyiség és aránya, további hasznosítási lehetőségek, ártalmatlanított mennyiség (lerakás) és aránya
V./26. táblázat A települési szennyvíziszap hasznosítása A Településen nincs szennyvíztisztító.
V./27. táblázat A települési szennyvíziszap ártalmatlanítása

almatlanítást végző neve/tel hel e

Artalmatlanítás módja

Alkalmazott technológia

Engedélyezett mennyiség [m3/év]

Településen nincs szennyvíztisztító.

VI. FEJEZET:
Az ELÉRENDÖ HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI CÉLOK
MEGHATÁROZÁSA
TARTALOMJEGYZÉK
VI.I. A hulladékkeletkezés csökkentési célkitűzései a tervezési területen, a tervidőszak végére várhatóan keletkező hulladékok mennyisége és összetétele 25
VI.2.
Hulladékhasznosítási, ártalmatlanítási célkitűzések tervezése
28

Ennek a fejezetnek célja a hulladék keletkezési viszonyainak és a jelenlegi kezelési és hasznosítási lehetőségeknek az összevetése után a feltárt kezelési, hasznosítási hiányosságok megoldásához szükséges célok megfogalmazása. A fő területi célkitűzéseket a Hgt., az OHT és a területi terv irányszámai alapján vettük figyelembe.
V1.1. A hulladékkeletkezés csökkentési célkitűzései a tervezési területen, a tervidőszak
végére várhatóan keletkező hulladékok mennyisége és összetétele
VI. 1.1. A képződő hulladék mennyiségének várható alakulása
V1./28. táblázat A nem veszélyes hulladékok keletkezésének tervezett mennyisége (t/év)

Hulladék

2002*
(t/év)

(t/év)

2008* t/év)

Települési szilárd hulladék (adatszolg alapján)

680

600

500

Tele ülési fol ékon hulladék

425

350

250

Kommunális szenn Ízisza

Epítési-bontási hulladékok és egyéb inert hulladékok

30

30

30

Mezőgazdasági és élelmiszeripari nem veszélyes hulladékok

Ipari és egyéb gazdálkodói nem veszélyes hulladékok

Összesen

1135

980

780

VI./29. táblázatA képződő települési szilárd hulladékból szelektíven gyűjtött
V1./30. táblázat A képződő csomagolási hulladék tervezett mennyisége (t/év)

2002* t/éy

2008* t/év

Pa ír és karton csomagolási hulladék

80

100

Műanya csomagolási hulladék

42

42

Fa csoma olási hulladék

Fém csoma olási hulladék

17

17

Ve es összetételű kom ozit csomagolási hulladék

E éb, kevert csoma olási hulladék

Üve csoma olási hulladék

66

66

Textil csomagolási hulladék

Összesen

205

225

VI. 1.2. Csökkentési célok
Az OHT-val és a területi tervvel összhangban megfogalmazott csökkentési célok és mennyiségeket táblázatban vannak feltüntetni a csökkenteni tervezett hulladék típusok szerint.
A csökkentési célok meghatározásánál az alábbi szempontokat vettük figyelembe:
Települési szilárd hulladék:
Ebben az alfejezetben nem a keletkezett mennyiség, hanem a lerakott mennyiség csökkentési céljait kell megadni. A települési szilárd hulladékra vonatkozó (országos) csökkentési célkitűzések alapjai a Hgt. 56.S-a szerint:
A mért értékhez viszonyítva a lerakással ártalmatlanított biológiailag lebomló szervesanyag-tartalmat
- 2004. július 1 napjáig 75%-ra
-

2007. július 1 napjáig50%-ra
- 2014. július 1 napjáig 35%-ra kell csökkenteni.
A hulladékká vált csomagolóanyagok esetében 2005. július 1. napjáig el kell érni, hogy a hulladékká vált csomagolóanyagok:
- legalább 50% hasznosításra kerüljön,
- ezen belül legalább 25%-a anyagában kerüljön hasznosításra úgy, hogy ez az arány minden anyagtípusnál legalább 15% legyen.
Településifolyékony hulladékok:
A község csatornázási programja befejeződött. Gyakorlatilag minden lakótelek beköthető a szennyvízelvezetésbe. Ez határozta meg a tervezett számokat.
VI./31. táblázat A nem veszélyes hulladékokra vonatkozó csökkentési célok

Csökkentési cél

Várható mennyiség

Települési szilárd hulladék

3%-os növekedés várható az OHT-va1 összhan ban.

500

Var ato mennyłs g
(t/év)

Települési folyékony hulladék

A csatornahálózat teljes körú kiépítésével 5%-al csökkeni fo

250

Kommunális szenn ' isza

Epítési-bontási hulladékok és egyéb inert hulladékok

3%-os növekedés várható az OHT-va1 összhangban

30

Mezőgazdasági és élelmiszeripari nem veszél es hulladékok

15%-os csökkenés várható az OHT-va1 összhangban

Ipari és egyéb gazdálkodói nem veszél es hulladékok

VI./32. táblázatA kiemelten kezelendő hulladékáramokra vonatkozó csökkentési célok

Csökkentési cél

Várható mennyiség
(t/év)

Csomagolási hulladék

A hulladék min. 15 %-ban anyagában történő hasznosítása 2005-i

225

Biológiai úton lebomló szerves hulladék

A hulladék lerakóban a biológiailag lebomló szerves anyag-tartalmat az 1995-ös szinthez ké est 50 %-al csökkent•tik

15

PCB és PCT tartalmú hulladékok

2010-ig meg kell szüntetni az alkalmazást. A hulladék mennyiségében csökkenés valószínűsíthető .

Hulladékolajok

A fokozódó gépjárműforgalom miatt 15%os növekedés várható.

1,5

Akkumulátorok

Stagnálás prognosztizálható.

1,2

Elektronikai hulladékok

Mennyisége növekedni fog. 2005. év végéig kell a hasznosítást megoldó, termékfelelőség alapján működő hazai önfinanszírozó rendszert kialakítani,

0,8

V1./33. táblázat A csomagolási hulladékokra vonatkozó csökkentési célok

Csökkentési cél

Várható mennyiség
(t/év)

Papír és karton

A hulladék min. 15 %-ban anyagában történő hasznosítása 2005-i

100

Műanyag

A hulladék min. 15 %-ban anyagában történő hasznosítása 2005-ig

42

Fém

A hulladék min. 15 %-ban anyagában történő hasznosítása 2005-i

17

Hulladék

sókkentesł cél

árhato mennyłség
(t/év)

Üveg

A hulladék min. 15 %-ban anyagában történő hasznosítása 2005-i

66

VI.2. Hulladékhasznosítási, ártalmatlanítási célkitűzések tervezése
Az önkormányzatnak közvetlen módon nem feladata a területén keletkező hulladék hasznosítása, nem feladata hasznosító létesítmények kialakítása.
Tekintettel a Hgt. által megfogalmazott biológiailag lebomló hulladékok végleges lerakási tilalmára vonatkozó előírásokra, 2008-ig elsődleges prioritása kell, hogy legyen a zöld- és biohulladékok komposztálásának.
A hasznosítható hulladékok esetében az előkészítő, feldolgozó és hasznosító rendszert nem helyi szinten , hanem a területi vagy országos rendszerekhez való csatlakozással kell tervezzük.
A veszélyes hulladékok mennyiségének 30 %-a 2008-ig hasznosításra kerüljön ennek érdekében a helyi tervben a települési szilárd hulladék veszélyes komponenseinek elkülönített gyűjtési rendszerét ki kell alakítani, és a település számára elérhető hasznosító szervezetek számára át kell adni.

VI./34. táblázat A nem veszélyes hulladékokra vonatkozó hasznosítási, ártalmatlanítási célok

Hasznosítási, ártalmatlanítási cél

%

Mennyiség t/év

Települési szilárd hulladék

A kétpói regionális hulladéklerakóban történő elhel ezés

100

500

Települési folyékony hulladék

A szennyvíztisztító telepen történő elhelyezés

100

250

Kommunális szenn Ízisza

nincs

Epítési-bontási hulladékok és egyéb inert hulladékok

Leendő inert hulladéklerakón történő elhelyezés

30

Mezőgazdasági és élelmiszeripari nem veszél es hulladékok

A kétpói regionális hulladéklerakóban történő elhelyezés

100

V1./35. táblázat A nem veszélyes hulladékokra vonatkozó helyi és regionális hasznosítási , ártalmatlanítási célok összehasonlítása

Hasznosítási, ártalmatlanítási cél

Hel

Területi

Tele ülési

A ké

ói re

• onális

A ké ói re ionális hulladéklerakóban

szilárd hulladék

hulladéklerakóban történő elhelyezés

történő elhelyezés

Települési folyékony hulladék

A helyi szennyvíztisztító telepen történő elhelyezés

A helyi (közeli) szennyvíztisztító telepen történő elhelyezés

Kommunális szenn Ízisza

Epítési-bontási hulladékok és egyéb inert hulladékok

Leendő inert hulladéklerakón történő elhelyezés

Leendő inert hulladéklerakón történő elhelyezés

Mg nem veszélyes hulladékok

A kétpói regionális hulladéklerakóban kom osztáló'án kezelés

Komposztálás utáni mg elhelyezés

Ipari i nem veszélyes hulladékok

A kétpói regionális hulladéklerakóban történő elhel ezés

A kétpói regionális hulladéklerakóban történő elhelyezés

V1./36. táblázat A kiemelten kezelendő hulladékáramokra vonatkozó hasznosítási ártalmatlanítási célok

Hasznosítási, ártalmatlanítási cél

%

Mennyiség Uév

Csoma olási hulladék

Szelektív •tés út•án történő ú •rahasznosítás

15

225

Biológiai úton lebomló szerves hulladék

Szelektív gyűjtés, és komposztálás útján történő újrahasznosítás

50

15

V1./37. táblázat A kiemelten kezelendő hulladékáramokra vonatkozó helyi és regionális hasznosítási, ártalmatlanítási célok összehasonlítása

Hasznosítási, ártalmatlanítási cél

Hel

Területi

Csomagolási hulladék

Szelektív gyűjtés útján történő ú rahasznosítás

Szelektív gyűjtés útján történő ú •rahasznosítás

Biológiai úton lebomló szerves hulladék

Szelektív gyűjtés útján történő újrahasznosítás

Szelektív gyűjtés útján történő újrahasznosítás

Egészségügyi

Gyártói felelősség érvényesítése a visszagyűjtés során, illetve engedéllyel rendelkező hulladékkezelőnek történő átadás

Gyártói felelősség érvényesítése a visszagyűjtés során, illetve engedéllyel rendelkező hulladékkezelőnek történő átadás

Ilati eredetű

Jogszabályoknak megfelelő színvonalú visszagyűjtési rendszer kialakítása

Jogszabályoknak megfelelő színvonalú visszagyújtési rendszer kialakítása

V1./38. táblázat A csomagolási hulladékokra vonatkozó hasznosítási, ártalmatlanítási célok

asznosłtasł, artalmatlanítasł cél

Mennyiség t/éy)

Papír és karton

A hulladék min. 15 hasznosítása 2005-ig

%-ban

anyagában

történo”

-15

100

Műanyag

A hulladék min. 15 hasznosítása 2005-i

%-ban

anyagában

torteno' ”

-15

42

Fém

A hulladék min. 15 hasznosítása 2005-i

%-ban

anyagában

törteno• ”'

-15

17

Üveg

A hulladék min. 15 hasznosítása 2005-i

%-ban

anyagában

törteno• ' ”

-15

66

V1./39. táblázat A csomagolási hulladékokra vonatkozó helyi és regionális hasznosítási, ártalmatlanítási célok összehasonlítása

Hasznosítási, ártalmatlanítási cél

Papír és karton

A hulladék min. 15 %-ban anyagában történő hasznosítása 2005-i

A hulladék min. 15 %-ban anyagában történő hasznosítása 2005-ig

Műanyag

A hulladék min. 15 %-ban anyagában történő hasznosítása
2005-i

A hulladék min. 15 %-ban anyagában történő hasznosítása 2005-ig

Fém

A hulladék min. 15 %-ban anyagában történő hasznosítása
2005-i

A hulladék min. 15 %-ban anyagában történő hasznosítása 2005-ig

Üveg

A hulladék min. 15 %-ban anyagában történő hasznosítása
2005-i

A hulladék min. 15 %-ban anyagában történő hasznosítása 2005-ig

VII. fejezet:
A kiielölt célok elérését, illetve megvalósítását szolgáló cselekvési program
TARTALOMJEGYZÉK
VII. l. Módszerfejlesztési, intézményfejlesztési, ismeretterjesztő, szemlélet-formáló, tájékoztató, oktatási és kutatási-fejlesztési programok .............................................................. 31 VII.2. Hulladékgazdálkodási cselekvési program............................................................... . . ... .............. 32
VII.3.
A tervezett intézkedések végrehajtásának sorrendje és határideje .
............................. 36

VII.I. Módszerfejlesztési, intézményfejlesztési, ismeretterjesztő, szemlélet-formáló, tájékoztató, oktatási és kutatási-fejlesztési programok
A hulladékgazdálkodásban aktívan résztvevő önkormányzat feladata a hulladékgazdálkodással kapcsolatos ismeretek terjesztése, a lakosság tájékoztatása.
Alapvető cél a jogszabályokban foglalt előírások, az Országos Hulladékgazdálkodási Tervben foglaltak, valamint a regionális hulladékgazdálkodási tervek céljainak elérése és programjainak végrehajtása. A célok végrehajtása a környezetvédelmi felügyelőségek
koordináló szerepével történnek.
Ismeretterjesztés, szemléletformálás, tájékoztatás érdekében:
Biztosítani kell az írott és az elektronikus sajtón és az egyéb tájékoztatási, szemléletformálási eszközökön keresztül az egyes hulladékgazdálkodási szakmai programokról a nagy nyilvánosság tájékoztatását, a lakosság minél szélesebb körének bevonását a programok végrehajtásába.
Fokozni kell a civil szervezetek, zöld mozgalmak, kultúraközvetítő és közösségfejlesztő intézmények támogatását a hulladékgazdálkodási célok elérésének érdekében, a lakosság fogyasztói szokásainak, a helyi társadalom és a családok környezettudatos életvitelének alakításában végzett munkájukban
Az önkormányzatnál környezetvédelmi, hulladékgazdálkodási feladatot ellátó munkatársak részére biztosítani kell a folyamatos oktatást az új vagy változó jogszabályok végrehajtására, a versenyképes tudás érdekében a jogi és technikai tudásszint emelésére.

V11./40. táblázatMódszerfejlesztéssel,intézményfejlesztéssel, ismeretterjesztéssel, szemlélet-formálással, tájékoztatással, oktatással, képzéssel és kutatásfejlesztéssel foglakozó programok

Program célja

Határidő

Felelős

Költség eFt

Forrás

Ismeretterjesztés, szemléletformálás, tájékoztatás

2009. december 31.

Önkormányzat és a mindenkori hulladékszállítási közszol áltató

160

Önkormányz
ati költségvetés

Oktatás, nevelés

2009. december 31.

Önkormányzat és a mindenkori hulladékszállítási közszol áltató

240

Önkormányz
ati költségvetés

VII.2. Hulladékgazdálkodási cselekvési program
A cselekvési program az előző fejezetben kitűzött csökkentési, hasznosítási, ártalmatlanítási célok megvalósításához szükséges intézkedésekre vonatkozik.
VII.2.1. A hulladékhasznosítási, ártalmatlanítási célkitűzések elérését szolgáló intézkedések meghatározása
1. Az Önkormányzat továbbra is aktívan részt vesz az SzHR-t működtető Konzorcium munkájában, biztosítva ezzel a keletkező nem veszélyes, szilárd települési hulladék gyűjtését, szállítását, ártalommentes elhelyezését.
2. Az Önkormányzat a szelektív hulladékgyújtést szolgáló hulladékgyűjtő sziget környékének kialakítás. Elhelyezésre került 2 db 5 frakciós hulladékgyííjtő sziget bővítése szükséges 5 frakciósra.
3. A 1 db hulladékudvar kialakítása szükséges. Ezzel az ellátottság 1710 fő/hulladékudvar érték alá kerülhet.
4. Az Önkormányzat továbbra is biztosítja a szelektív gyűjtés elősegítésére irányuló akciókat (pl. alkalmi lomtalanítás).
5. Létre kívánja hozni a szelektíven gyűjtött biológiai hulladék átmeneti tárolását biztosító telepet.
6. Létre kívánja hozni a szelektíven gyűjtött inert hulladék helyi és felhasználását biztosító telepet.

V1./41. táblázat A nem veszélyes hulladékáramok hasznosításához, ártalmatlanításához szükséges kapacitásigények bemutatása

Hulladék

Hasznosítás/ Ártalmatlaní tás

Kapacitásigény*

Hasznosítás/ ártalmatlanítás helye* *

Települési szilárd hulladék

Artalommen tes lerakás

500 tonna/év

Kétpói hulladéklerakó

Települési folyékony hulladék

Szennyvíz
tisztító telepen

250 tonna/év

Szolnok Városi szennyvíztisztító telepen megoldható

pítési-bontási hulladék és egyéb inert hulladék

Másodnyers anyagként való elhasználás

30 tonna/év

térségi

Mezőgazdasági és élelmiszeripari nem veszél es hulladék

Komposztál,
Mg elhel ezés

Kétpói hulladéklerakó

V11./42. táblázat A nem veszélyes hulladékok hasznosításával, ártalmatlanításával kapcsolatos cselekvési program

Cselekvési program

Felelős

rintettek köre

Határidő

Költség eFt

Hulladékudvar kialakítása (1 db)

Önkormányzat

Település gazdálkodó szervezetek

lakói,

2008. december 31.

10089

Bio hulladék tároló kialakítása

Önkormányzat

Település gazdálkodó szervezetek

lakói,

2008. december
31.

600.-

Inert hulladék tároló kialakítása

Önkormányzat

Település gazdálkodó szervezetek

lakói,

2008. december 31.

600.-

V1./43. táblázat A kiemelten kezelendő hulladékáramok hasznosításához, ártalmatlanításához szükséges kapacitásigények bemutatása

Hulladék

Hasznosítás/
Ártalmatlaní tás

Kapacitásigény*

Hasznosítás/ ártalmatlanítás

Veszél es hulladékok

Hulladékolajok

Begyűjtő pontokon) történő tés

Régiós szinten megoldható

Akkumulátorok és szárazelemek

begyűjtő rendszer működtetésé vel

1,2

Régiós szinten megoldható

Elektromos és elektronikai hulladékok

begyűjtő rendszer működtetésé vel

0,8

Régiós szinten megoldható

Allati eredetű hulladékok

Jogszabályo kban előírt begyűjtő rendszer működtetése

Régiós szinten megoldható

Növényvédőszerek és csomagoló eszközeik

begyűjtő rendszer működtetésé vel

Régiós szinten megoldható

Azbeszt

Ré iós szinten me oldható

Egyéb hulladék

begyűjtő rendszer működtetésé vel

Régiós szinten megoldható

Nem veszél es hulladékok

Csomagolási hulladékok összesen

begyűjtő rendszer működtetésé vel

220

Országos szinten megoldható

Gumi

begyüjtő rendszer működtetésé vel

Országos szinten megoldható

Egyéb hulladék

begyűjtő rendszer működtetésé vel

Országos szinten megoldható

V11./44. táblázatA kiemeltenkezelendőhulladékáramokhasznosításával, ártalmatlanításával kapcsolatos cselekvési program

Cselekvési program

Erintettek köre

Határidő

Költség

Biológiailag lebomló szerves hulladék tároló

Önkormányzat és a mindenkori hulladékszállítási közszolgáltató, arkfenntartó

Lakosság, gazdálkodó szervezetek, parkfenntartó vállalat

2006. 31.

december

600.-

Inert hulladék átmeneti tároló

Önkormányzat és a mindenkori hulladékszállítási közszolgáltató, arkfenntartó

Lakosság, gazdálkodó szervezetek, parkfenntartó vállalat

2006. 31.

december

600.-

Csomagolási hulladékok visszagyűjtési arányának növelése

Önkormányzat és a mindenkori hulladékszállítási közszol áltató,

Lakosság, gazdálkodó szervezetek

2005. 31.

december

1300.-

Ilati hulladék gyűjtőátrakó telep létrehozása

Önkormányzat,
Megyei
Állategészségügyi
Állomás

Lakosság, gazdálkodó szervezetek

2005. december 31.

VI./45. táblázat A csomagolási hulladékok hasznosításához, ártalmatlanításához szükséges kapacitásigények bemutatása

Hulladék

Hasznosítás/
Ártalmatlaní tás

Kapacitásigény*

Hasznosítás, ártalmatlanítás helye**

Papír és karton csomagolási hulladék

begyűjtő rendszer működtetésé vel

100

Országos szinten megoldható

Műanyag csomagolási hulladék

begyűjtő rendszer működtetésé vel

42

Országos szinten megoldható

Fa csomagolási hulladék

begyűjtő rendszer működtetésé vel

Országos szinten megoldható

Fém csomagolási hulladék

begyűjtő rendszer működtetésé vel

17

Országos szinten megoldható

Vegyes összetételű kompozit csomagolási hulladék

begyűjtő rendszer működtetésé vel

Országos szinten megoldható

Hulladék

Hasznosítás/ Ártalmatlaní

Kapacitásigény*

Hasznosítás, ártalmatlanítás helye* *

Egyéb, kevert csomagolási hulladék

begyűjtő rendszer működtetésé vel

Országos szinten megoldható

Üveg csomagolási hulladék

begyűjtő rendszer működtetésé vel

66

Országos szinten megoldható

Textil csomagolási hulladék

begyűjtő rendszer működtetésé vel

Országos szinten megoldható

VII. 2.2. A környezetvédelmileg nem megfelelő és illegális kezelő, lerakó telepek rekultiválásának, felszámolásánakfeladatai:

VI./46. táblázat Az illegális és környezetvédelmileg nem megfelelő tároló, kezelő és lerakótelepek rekultiválási, felszámolási feladatai Nincs működő, ill. felszámolandó lerakó.
VII.3. A tervezett intézkedések végrehajtásának sorrendje és határideje

Cselekvési program célja

Határidő

Felelős

Becsült ktsg eFt

1.

A SzHR beruházás befejezése

2005.09.

Önkormányzatok,
Bonyolító,
Fővállalkozó

2.

Az SzHR üzemelésének kezdete

2005. 09.-tő1 folyamatos

Önkormányzatok, kijelölt közszol áltatók

3.

Hulladékgyűjtő szigetek környezetének kialakítása, bővítése térburkolatok, stb 2 db

2004-2005

Tiszavárkony
Önkormányzata,
Közszol áltató

1300.-

4.

Hulladékudvar létesítése 1 db, 1710 fő-s

2008.

Tiszavárkony
Önkormányzata,
Közszol áltató

10089.-

5.

Bio hulladék tároló telep kialakítása

2008.

Tiszavárkony
Önkormányzata,
Közszol áltató

600.-

6.

Inert hulladék tároló

2008.

Tiszavárkony
Önkormányzata,
Közszol áltató

600.-

VIII. fejezet:

hulladékgazdálkodási tervben foglaltak megvalósításához szükséges becsült költségek
A BECSÜLT KÖLTSÉGEK::

1.

A SzHR beruházás befe• ezése

2005.09.

Önkormán

atok,

Bonyolító, Fővállalkozó

E hulladékgazdálkodási terv erre külön költségeket nem tartalmaz, mivel azok a korábbi szerződések alapján, a beruházást megalapozó EU-s Állami és Önkormányzati források
felhasználásával készül.

2.

Az SzHR üzemelésének kezdete

2005. 09.-től folyamatos

Önkormányzatok, kijelölt közszol áltatók

E hulladékgazdálkodási terv erre külön költségeket nem tartalmaz, mivel azok a konkrét hulladék szállítási és lerakási költségek és díjak meghatározása után lehetséges.

3.

Hulladékgyűjtő szigetek környezetének kialakítása, térburkolatok, stb

2005

Tiszavárkony
Önkormányzata,
Közszol áltató

1300.-

A cselekvési programban szereplő költséget a költség meghatározásra szóló segédlet alapján vettük figyelembe. Csak a térburkolatok és az elhelyezés költségeit tartalmazzák.

4.

Hulladékudvar létesítése I db, 1710fő-s

2008.

Tiszavárkony
Önkormányzata,
Közszol áltató

10089.-

A cselekvési programban szereplő költséget a költség meghatározásra szóló segédlet alapján vettük figyelembe.

5.

Bio hulladék tároló telep kialakítása

2008.

Tiszavárkony
Önkormányzata,
Közszolgáltató

600.-

A cselekvési programban szereplő költséget a költség meghatározásra szóló segédlet alapján vettük figyelembe.

6.

Inert hulladék tároló

2008.

Tiszavárkony
Önkormányzata,
Közszol áltató

600.-

A cselekvési programban szereplő költséget becslés alapján vettük figyelembe.

8.

Rekultiváció (a meglévő telepre )

2007.

Tiszavárkony
Önkormányzata,
Közszol áltató

Még nem ismert!

Csak a rekultivációs terv után állapítható meg a költségigény.
A költségek időbeni ütemezését a VIII./I. táblázat mutatja be.