Tiszavárkony Község Önkormányzat Képviselő-testülete 11/2014. (X. 28.) önkormányzati rendelete
Tiszavárkony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2014. (X. 28.) önkormányzati rendelete Tiszavárkony Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2021. 02. 18- 2021. 05. 11Tiszavárkony Község Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2014 (X.28.) önkormányzati rendelete
Tiszavárkony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2014. (X.28.) önkormányzati rendelete Tiszavárkony Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és működési szabályzatáról
2021-02-18-tól
Tiszavárkony Község Önkormányzata Képviselő-testületének
11/2014. (X. 28.) önkormányzati rendelete
Tiszavárkony Község Önkormányzata Képviselő-testületének
Szervezeti és működési szabályzatáról
Tiszavárkony Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 43. § (3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Tiszavárkony Község Önkormányzat[1]
(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe: 5092 Tiszavárkony, Endre Király út 37.
(3) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet: Tiszavárkony Község Önkormányzatának Képviselő-testülete.
(4) Az önkormányzat illetékességi területe: Tiszavárkony község közigazgatási területe.
(5) Az önkormányzat államháztartási szakágazat rend szerinti besorolása: 0111 Államhatalmi, törvényhozó és végrehajtó szervezetek.[2]
(6) Az önkormányzat, mint költségvetési szerv alapítása: 1990. szeptember 30. a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény alapján.
2. § Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.
3. § Az önkormányzat képviselő-testülete a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására külön rendeletet alkot.
4. § (1) Az önkormányzat nem rendelkezik hivatalos lappal.
(2) Az önkormányzat honlapot üzemeltet, amelynek elérhetősége: www.tiszavarkony.hu.
5. § A települési képviselők száma a polgármesterrel együtt 7 fő. A képviselők aktuális névjegyzékét a jegyző az önkormányzat hirdetőtáblájára és honlapjára függeszti ki.
II. Fejezet
Az önkormányzat feladata, hatásköre
6. § Az önkormányzat Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben (a továbbiakban: Mötv.) foglaltakon kívül a gazdasági programban maga határozza meg, hogy a feladatokat, milyen mértékben és módon látja el.
7. § Az önkormányzat a Mötv-ben foglaltakon túlmenően önként vállalt feladatokat nem lát el.
8. § (1) Az önkormányzat a kötelező feladatai ellátása, koordinálása valamint fejlesztése érdekében együttműködik[3]
- a Szolnoki Többcélú Kistérségi Társulással,
- a Jász- Nagykun- Szolnok Megyei Önkormányzattal,
- Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatával,
- Rákóczifalva Városi Önkormányzattal,
- Tószeg Község Önkormányzatával,
- Tiszajenő Község Önkormányzatával,
- Vezseny Község Önkormányzatával,
- Jászkarajenő Község Önkormányzatával.
(2) Az együttműködés keretében az e rendelet 8. § (1) bekezdésében meghatározott szervek esetében a polgármester folyamatos és rendszeres kapcsolattartást biztosít, a kölcsönösség jegyében együttműködik, az együttműködésről szükség szerint tájékoztatja a képviselő-testületet.
8/A. § Az önkormányzat feladatai ellátását a fenntartásában és működtetésében lévő alábbi telephelyein végzi:[4]
a) egészségügyi alapellátás: Orvosi rendelő 5092 Tiszavárkony, Endre király út 20.[5]
b) óvodai ellátás: Tiszavárkonyi Óvoda és Egységes Óvoda – Bölcsőde 5092 Tiszavárkony, Somogyi Béla út 18.[6]
c) kulturális szolgáltatás, közművelődési tevékenység: Közösségi Színtér 5092 Tiszavárkony, Somogyi Béla út 12., Kultúrház Tiszavárkony, 2387. hrsz
d) gyermekjóléti és szociális szolgáltatások: Irodaház 5092 Tiszavárkony, Iskola út 6.[7]
9. § A jegyző rendszeresen tájékoztatja a képviselő-testületet a képviselő-testület feladat és hatáskörét érintő változásokról.
10. § (1) A képviselő-testület a feladatait a Mötv-ben meghatározottak szerint látja el.
(2) A képviselő-testület polgármesterre átruházott hatásköreit a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(3) Az önkormányzat szakmai alaptevékenységeinek kormányzati funkció szerinti megjelölését a rendelet 2. melléklete tartalmazza.[9]
III. Fejezet
A képviselő-testület működése
12. § A képviselő-testület rendes ülést és szükség szerint rendkívüli ülést tart.
13. § (1) Évente legalább 6 alkalommal kell ülést tartani.
(2) A képviselő-testület adott évi rendes üléseinek tervezett konkrét számát és tervezett időpontját a képviselő-testület által határozattal elfogadott éves munkaterv tartalmazza. Az éves munkatervben az (1) bekezdésben meghatározott ülésszámtól több ülést is elő lehet írni.
(3) A munkatervet minden év február 28-ig a polgármester terjeszti elő, melyet a beérkezett javaslatok alapján a jegyző - a gazdasági programot figyelembe véve - állít össze.
(4) A munkaterv tartalmazza:
- az ülések tervezett időpontját,
- az adott ülésen tárgyalandó témákat,
- az előterjesztő megnevezését.
14. § (1) Rendkívüli ülést kell összehívni
- a Mötv. 44. §-ban meghatározott esetben,
- ha a képviselő-testület eseti határozattal rendkívüli ülés összehívásáról dönt,
- ha azt más hivatalos szerv(ek) kezdeményezik.
(2) Rendkívüli ülést kell összehívni, ha a polgármester megítélése szerint az (1) bekezdésen kívüli esetben a képviselő-testület összehívására van szükség.
15. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester az éves munkaterv szerint, rendkívüli ülés, valamint szükség szerint hívja össze és vezeti.
(2) Ha a polgármesteri tisztség betöltetlen vagy a polgármester tartósan akadályoztatva van, akkor a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármester látja el az (1) bekezdés szerinti feladatokat.
(3) A polgármesteri és a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a polgármester és a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármester akadályoztatása esetén a Településfejlesztési Bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet és vezeti a képviselő-testület ülését.
(4) A képviselő-testület ülését, főszabályként, az önkormányzat székhelyére kell összehívni.
16. § (1) A képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.
(2) A meghívónak tartalmaznia kell:
- az ülés helyét,
- az ülés időpontját,
- a tervezett napirendeket,
- a napirendek előadóit,
- a képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.
(3) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket.
(4) A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.
(5) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni
- a települési képviselőknek,
- a jegyzőnek,
- tanácskozási joggal rendelkező önszerveződő közösségek képviselőinek,
- az egyes napirendhez meghívottaknak,
- az előterjesztőknek,
- akiket az ülés összehívója megjelöl.
17. § (1) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történik.
(2) Indokolt esetben lehetőség van a képviselő-testület összehívására
- telefonon keresztül történő szóbeli meghívással,
- elektronikus levélben (e-mailben),
- szóbeli meghívással.
(3) Szóbeli meghívás esetén lehetőség szerint biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását.
18. § (1) A képviselő-testület ülésén a képviselők szavazati joggal vesznek részt.
(2) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi pontjához kapcsolódóan
- a jegyzőt,
- a bizottság nem képviselő tagját,
- az illetékes országgyűlési képviselőt,
- az e rendelet által meghatározott önszerveződő közösségek képviselőit.[10]
(3) Tanácskozási jog illeti meg az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan a meghívottak közül
- az önkormányzat intézményének vezetőjét, vagy azt,
- akit egy - egy napirendi pont tárgyalására hívtak meg.
19. § A képviselő-testület üléséről a lakosságot tájékoztatni kell a meghívó kifüggesztésével az önkormányzat hirdetőtábláján és a www.tiszavarkony.hu honlapon történő közzététellel.
20. § A képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok
- a képviselő-testület határozat képességének megállapítása,
- a napirend(ek) előterjesztése, elfogadtatása,
- az ülés jellegének (nyílt/zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,
- napirendi pontonként
da) a vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,
db) a vita összefoglalása,
dc) az indítványok szavazásra való felvetése,
dd) a határozati javaslatok szavaztatása,
de) a szavazás eredményének megállapítása, pontosan számszerűen,
df) a napirend tárgyában hozott döntés vagy döntések kihirdetése,
- a rend fenntartása,
- az ügyrendi kérdések szavazásra bocsátása és a szavazás eredményének kihirdetése,
- az időszerű kérdésekről tájékoztatás,
- tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és az egyéb önkormányzati döntésekről,
- az ülés bezárása.
21. § (1) A képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz 4 képviselő jelen van. Egyszerű többséget igénylő döntéshez a jelenlévők többségének egybehangzó szavazata szükséges.
(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 5 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.
22. § (1) A polgármester terjeszti elő a napirendi pontokat.
(2) A napirend elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatallal dönt.
23. § (1) A képviselő-testület ülése az ülésen tárgyalt napirendek alapján nyilvános vagy zárt.
(2) A képviselő-testület hozzászólási jogot biztosít a képviselő-testületi ülésen (nyílt/zárt) megjelent személynek. A hozzászólás maximális időtartama: 3 perc.
(3) A hozzászólási jog feltétele, hogy az érintett személy a hozzászólási jog megadása előtt a képviselő-testület ülését viselkedésével ne zavarja. A hozzászólási jog megvonásra kerül, ha az érintett személy nem tartja be a számára megadott időkeretet, egyéb módon zavarja a testületi ülést, vagy nem érdemben szól az adott napirendi ponthoz.
(4) A zárt ülés elrendeléséről a Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerint meghatározott esetekben szavazni nem kell. Hivatkozni kell a zárt ülésre vonatkozó törvényi előírásra.
(5) A képviselő-testület határozattal dönt a zárt ülés elrendeléséről a Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja szerint meghatározott esetekben.
24. § A napirendi pont tárgyalását megelőzően szóbeli kiegészítésre van lehetőség. Ennek megtételére az előterjesztő jogosult.
25. § (1) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a települési képviselőnek és a meghívottnak joga van kérdést intézni.
(2) A napirendi pont vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre.
26. § Az ülésvezető a vita lezárása után elsőként a módosító, majd az eredeti javaslatot teszi fel szavazásra.
27. § A szavazás előtt a jegyzőnek joga van törvényességi észrevételt tenni.
28. § Egyszerű többség esetén a javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint felének „igen” szavazata szükséges.
29. § Minősített többség, azaz a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 4 képviselő) egybehangzó szavazata szükséges
- Mötv. 50. §-ban foglaltat esetében, valamint
- jelen és más hatályos, helyi önkormányzati rendelet alapján meghatározott esetekben.[11]
30. § (1) A képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.
(2) A képviselő-testület a jelenlévő képviselők egynegyedének, vagy a polgármesternek az indítványára név szerinti szavazást rendel el.
(3) A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít, és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti.
31. § (1) A titkos szavazásról a képviselő-testület esetenként dönt.
(2) A titkos szavazás eredményéről külön jegyzőkönyvet készít. Ezt a jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez.
32. § Az e rendeletben foglaltakat a képviselő-testület bizottságára is értelemszerűen alkalmazni kell.
33. § (1) A képviselőnek joga van felvilágosítás kérési joggal élni.
(2) Felvilágosítás kérésnek az a kérdés és probléma felvetés minősül, amely szoros kapcsolatban áll az önkormányzat által ellátott feladatokkal, vagy valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi körével.
(3) A felvilágosítás kérést a polgármesternél az ülés előtt legalább 10 nappal írásban kell benyújtani.
(4) Amennyiben a felvilágosítás kérést a (3) bekezdésben előírt határidőn túl vagy a képviselő-testület ülésén nyújtják be az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 30 napon belül, írásban kell válaszolni. A válasz elfogadásáról a képviselő-testület a soron következő ülésén dönt.[12]
(5) Az ülésen az adott válasz elfogadásáról először a felvilágosítást kérő képviselő nyilatkozik. Ha a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül dönt. Amennyiben a választ a képviselő-testület elutasítja, elrendeli a felvilágosítás kérés tárgyának részletes kivizsgálását.
34. § (1) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testületnek tanácskozásra, vagy tanácskozásra és döntésre előkészített szóbeli, vagy írásos napi rend.
(2) Főszabály szerint a képviselő-testület ülésére írásos előterjesztést kell benyújtani, melyet a meghívóval együtt meg kell küldeni az érintetteknek.
(3) A főszabálytól eltérően lehetőség van szóbeli előterjesztés benyújtására is.
(4) Írásos előterjesztés nélkül nem lehet tárgyalni a rendelet alkotással összefüggő napirendet.
35. § (1) Az előterjesztés szükségszerű tartalmi elemei
- az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,
- a témával kapcsolatos előzmények, korábban hozott képviselő-testületi döntések, azok végrehajtásával kapcsolatos információk,
- a téma ismertetése,
- a jogszabályi háttér bemutatása,
- érvek és ellenérvek az adott témával kapcsolatban,
- döntést igénylő témánál különböző változatok bemutatása, azok következményeinek ismertetése,
- anyagi kihatású döntésnél az önkormányzat és szervei költségvetésére gyakorolt hatás bemutatása,
- egyéb körülmények, összefüggések, adatok, amelyek segítik a döntéshozatalt,
- határozati javaslat(ok),
- rendelet tervezet a hatályos jogszabályok által előírt formai és tartalmi követelményeinek megfelelően.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott tartalmi követelmények közül az előterjesztés tárgya határozza meg az adott előterjesztésnél alkalmazandó elemeket.
36. § (1) Az írásos előterjesztéseket a jegyzőnek jogszerűségi szempontból meg kell vizsgálnia.
(2) A jegyző az önkormányzati hivatal útján gondoskodik valamennyi előterjesztés érintettekhez való eljuttatásáról.
37. § A határozati javaslat részei
- a határozat szövege,
- a végrehajtást igénylő döntéseknél
ba.) a határozat végrehajtásáért felelős személyek neve,
bb.) a határozat végrehajtásának időpontja.
38. § (1) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a képviselő-testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.
(2) A képviselő-testület hatósági határozataira - Mötv-ben foglalt eltérésekkel - az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni. [13]
39. § (1) A jegyző gondoskodik a képviselő-testületi határozatok nyilvántartásáról. A határozat nyilvántartás formája a határozatok nyilvántartása sorszám szerint.
(2) A normatív határozatot közzé kell tenni az önkormányzat hirdető tábláján.
40. § (1) Az önkormányzati rendelet alkotását és határozat meghozatalát a települési képviselő, a tárgy szerint illetékes bizottság elnöke, a jegyző, vagy az alpolgármester írásban kezdeményezi a polgármesternél.
(2) A képviselő-testület indokolt esetben kétfordulós tárgyalással is tárgyalhatja a rendelet tervezetet.
(3) A rendelet tervezet hatályos jogszabályokban előírt elkészítéséről a jegyző gondoskodik. A jegyző e tevékenységébe bevonja a hivatal tárgy szerint illetékes ügyintézőjét, aki felelős a rendelet tervezethez kapcsolódó előterjesztésben foglaltakért, és szükség szerint külső szakértőt is bevonhat.
(4) A rendelet helyben szokásos kihirdetésének módja: kötelező jelleggel az önkormányzati hivatala bejárata melletti hirdetőtáblájára történő kihelyezés.
(5) A jegyző gondoskodik a módosított rendeletek egységes szerkezetbe foglalásáról.
(6) A rendelet nyilvántartás formája: a rendelet nyilvántartás sorszám szerint, a rendelet tárgyának megjelölésével.
(7) A rendelet elfogadását követően a rendelet ki kell hirdetni az önkormányzat hirdető tábláján.
41. § (1) A képviselő-testület a döntéseit szavazással hozza.
(2) A képviselő- testület üléséről (nyílt/zárt) készült jegyzőkönyvre a Mötv. vonatkozó, hatályos rendelkezéseit, valamint az egyéb hatályos jogszabályokban előírtakat kell alkalmazni.
42. § A Mötv. 52. § (3) bekezdésében meghatározott betekinthetőségi jog biztosításáról a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvek anyagát csak köztisztviselő jelenlétében lehet megtekinteni.
IV. Fejezet
A települési képviselő
43. § A települési képviselő eskü letételének megszervezése a jegyző feladata.
44. § (1) A települési képviselő jogait és kötelezettségeit Mötv. 32. - 34. §-ai tartalmazzák.
(2) A települési képviselőre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat Mötv. 36. §-a tartalmazza.
(3) Amennyiben a települési képviselő személyes érintettségének bejelentését elmulasztja, a képviselő-testület a döntését a személyes érintettség bejelentésének elmulasztásáról való tudomásszerzést követő ülésén felülvizsgálja és a képviselőt írásbeli figyelmeztetésben részesíti.
(4) Mötv-ben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját a képviselő-testület legfeljebb hat havi időtartamra megvonhatja.
V. Fejezet
A képviselő-testület bizottságai
45. § A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében bizottságokat hoz létre.
46. § A képviselő-testület bizottságai:[14]
- a Településfejlesztési és Munkaügyi Bizottság
- a Szociális és Gyermekvédelmi Bizottság.
47. § (1) A Településfejlesztési és Munkaügyi Bizottság tagjainak száma 3 fő.[15]
(2) A Településfejlesztési és Munkaügyi Bizottság feladatait a 3. melléklet tartalmazza.
48. § (1)[16] A Szociális és Gyermekvédelmi Bizottság tagjainak száma 5 fő.[17]
(2) A Szociális és Gyermekvédelmi Bizottság feladatait a 4. melléklet tartalmazza.
49. § (1) A Településfejlesztési Bizottság tagjainak száma 3 fő.[18]
(2) A Településfejlesztési Bizottság feladatait az 5. melléklet tartalmazza.
50. § A bizottságok mellérendeltségi viszonyban állnak egymással.
50/A. § A nem képviselő bizottsági tagok az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény eljárási szabályai szerint, annak mellékletében rögzített adattartalommal kötelesek vagyonnyilatkozatot tenni.[19]
51. § (1) A bizottságok működésére vonatozó szabályokat a Mötv. 60. §-a és a jelen rendeletbe foglaltak tartalmazzák.
(2) A bizottsági elnök akadályoztatása és a bizottsági elnöki pozíció betöltetlensége esetén az ülést a bizottság korelnöke hívja össze.
(3) Az üléseket a bizottság elnöke vezeti. Amennyiben az ülést más hívta össze, úgy az összehívó köteles az ülést vezetni.
(4) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait az önkormányzati hivatal látja el.
(5) A bizottság döntéseiről a jegyző nyilvántartást vezet.
(6) A bizottság évente beszámol tevékenységéről a képviselő-testületnek. A beszámoló előterjesztésének elkészítéséről a bizottság elnökének kell gondoskodnia.
VI. Fejezet
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző
52. § (1) A polgármester főállású tisztségviselő.
(2) A polgármester a Mötv. 67. §-ában meghatározott feladatokon túli további feladatai
- segíti a képviselő-testület tagjainak testületi és bizottsági munkáját,
- meghatározza a jegyző képviselő-testületi tevékenységével kapcsolatos feladatait,
- képviseli az önkormányzatot,
- kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi civil és egyéb szervezetekkel,
- fogadóórát tart,
- nyilatkozik a sajtónak.
(3) A polgármester fogadóórája minden héten hétfőn délután 1300 órától 1600 óráig, és minden szerdán délelőtt 900 órától 1200 óráig tart. Előzetes egyeztetés alapján, a fogadóórákon kívül, munkaidőben is fogad.
(4) A polgármester külön utasításban, saját hatáskörében szabályozza a polgármesteri feladat és hatáskör tekintetében a kiadmányozás rendjét.
53. § A társadalmi megbízatású alpolgármesternek, aki a képviselő-testület tagjaiból került megválasztásra, átruházott feladatai és hatáskörei nincsenek.[20]
54. § (1) A jegyző feladatai Mötv. 81. § (3) bekezdésében felsoroltakon kívüli:
- tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a hatáskörét érintő jogszabályokról,
- tájékoztatja a képviselő-testületet a hivatal munkájáról, az ügyintézésről,
- gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,
- biztosítja az önkormányzati rendeletek, határozatok érintettekkel való megismertetését.
(2) A jegyző helyettesítésére aljegyző kerül kinevezésre.[21]
(3) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére a hivatalvezetői feladatok ellátását a képesítési követelményeknek megfelelő köztisztviselő látja el, ilyen köztisztviselő hiányában a polgármesternek kell kezdeményeznie a kormánymegbízottnál másik település jegyzőjének helyettesítés céljából történő kinevezését.
VII. Fejezet
A képviselő-testület hivatala
55. § (1) Képviselő- testület az önkormányzat működésével, valamint az önkormányzati és államigazgatási ügyek döntésre történő előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátását a Vezseny és Tiszajenő Község Önkormányzatával közösen létrehozott és fenntartott Tiszajenői Közös Önkormányzati Hivatal útján biztosítja.[22]
(2) A Közös Hivatal az alapító önkormányzatok képviselő-testületei által jóváhagyott Szervezeti- és Működési Szabályzat, valamint annak függelékét képező Ügyrend szerint működik.
(3) A Közös Hivatal létszámát és a létszámhoz kapcsolódó bérkeretet a feladatokhoz rugalmasan igazodva az alapító önkormányzatok közösen határozzák meg .
(4) A közös önkormányzati hivatal Tiszavárkonyon kirendeltséget tart fenn.
(5) A Közös önkormányzati hivatal kirendeltségének ügyfélfogadási rendjét a kirendeltségen ki kell függeszteni.
VIII. Fejezet
A lakossággal való kapcsolattartás
56. § (1) Általános közmeghallgatást kell tartani Mötv. 54. §-ában foglaltak szerint.
(2) A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét.
(3) A közmeghallgatás kihirdetésére a képviselő-testület rendes ülésének összehívására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
57. § A közmeghallgatás olyan fórum, ahol az állampolgároknak és a helyben érdekelt szervezetek képviselőinek joga van közérdekű kérdést felvetni, és javaslatot tenni.
58. § (1) A közmeghallgatást a polgármester vezeti. Akadályoztatása, távolléte esetén a képviselő-testületi ülés vezetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(2) A képviselő-testület több mint felének jelen kell lennie az (1) bekezdésben meghatározott fórumon.
IX. Fejezet
Együttműködés a helyi közösségekkel
59. § A képviselő-testület az önszerveződő közösségekkel, civil szervezetekkel együttműködik, részükre a képviselő-testületi üléseken tanácskozási jogot biztosít.[23]
X. Fejezet
A képviselő-testület gazdasági programja.
60. § (1) A képviselő-testület a megbízatásának időtartama alatt a jogszabályokban foglaltakon túlmenően a gazdasági programja alapján működik.
(2) A gazdasági program tervezetének elkészítéséről, valamint a képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.
XI. Fejezet
Záró rendelkezések
61. § (1) E rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Tiszavárkony Község Önkormányzata Képviselő-testülete Szervezeti és működési szabályzatáról szóló 1/2011. (II. 07.) önkormányzati rendelete.
(3) E rendelet az Európai Unió joganyagával ellentétes szabályozást nem tartalmaz.
(4) E rendeletben nem szabályozott kérdések estén a hatályos magyar jogszabályok az irányadóak.
Tiszavárkony, 2014. október 27.
Hegedűs István polgármester | Török István jegyző |
A rendeletet a képviselő-testület a 2014. október 27-i ülésén fogadta el.
A rendelet 2014. október 28. napján került kihirdetésre.
Török István jegyző |
1. melléklet a 10/2014. (X. 28.) önkormányzati rendelethez
A képviselő-testület polgármesterre átruházott hatáskörei
1. Engedélyezi az önkormányzat rendelete alapján a községi címer használatát.
2. Elbírálja a Bursa Hungarica Felsőoktatási Pályázatokat.
3. Ellátja a közterület használatáról szóló önkormányzati rendeletben szabályozott ellenőrzési, kötelezési hatáskört. Megköti a közterület bérleti szerződést.
4.[24] A köztemetés elrendeléséről, a kérelem elutasításáról átruházott hatáskörben dönt.
5.[25] A lakásfenntartási támogatás megítéléséről, elutasításáról, felülvizsgálatáról, megszüntetéséről, visszafizetésről, visszafizetés elengedéséről, részletfizetéséről átruházott hatáskörben dönt.
6.[26] A rendkívüli települési támogatás megítéléséről, elutasításáról átruházott hatáskörben dönt.
7.[27] A köztemetés elrendeléséről, a kérelem elutasításáról átruházott hatáskörben dönt. A köztemetési költség(ek) megtérítésére kötelezett személy fizetési kötelezettsége alóli részben vagy egészben történő mentesítés iránti kérelméről, valamint részbeni mentesítés esetén a részletfizetés engedélyezéséről egyedi elbírálás alapján dönt. A köztemetés költségeinek hagyatéki teherként az illetékes közjegyzőnél történő bejelentéséről, vagy a köztemetés költségeinek megtérítésére vonatkozó kötelezettség előírásáról átruházott hatáskörben dönt.
2. melléklet a 11/2014. (X. 28.) önkormányzati rendelethez [29]
Tiszavárkony Község Önkormányzatának
szakmai alaptevékenységeinek kormányzati funkció rendje szerinti megjelölése
011120 | Kormányzati igazgatási tevékenység |
011130 | Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
011210 | Az államháztartás igazgatása, ellenőrzése |
011220 | Adó-, vám- és jövedéki igazgatás |
013320 | Köztemető-fenntartás és működtetés |
013350 | Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
016010 | Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek |
016020 | Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek |
016080 | Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények |
041120 | Földügy igazgatása |
041231 | Rövid időtartamú közfoglalkoztatás |
041232 | Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás |
041233 | Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
042130 | Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások |
045120 | Út, autópálya építése |
045160 | Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
045230 | Komp- és révközlekedés |
047410 | Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek |
047120 | Piac üzemeltetése |
049010 | Máshova nem sorolt gazdasági ügyek |
051030 | Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása |
064010 | Közvilágítás |
066010 | Zöldterület-kezelés |
066020 | Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
072111 | Háziorvosi alapellátás |
072112 | Háziorvosi ügyeleti ellátás |
072311 | Fogorvosi alapellátás |
072312 | Fogorvosi ügyeleti ellátás |
074031 | Család és nővédelmi egészségügyi gondozás |
074032 | Ifjúság- egészségügyi gondozás |
081030 | Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése |
081071 082042 082044 | Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkeztetés Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása Könyvtári szolgáltatások |
082063 | Múzeumi kiállítási tevékenység |
082064 082091 082092 082093 082094 | Múzeumi közművelődési, közönségkapcsolati tevékenység Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása Közművelődés – egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek Közművelődés – kulturális alapú gazdaságfejlesztés |
083030 | Egyéb kiadói tevékenység |
083040 | Rádióműsor szolgáltatása és támogatása |
086030 | Nemzetközi kulturális együttműködés |
096020 | Iskolai intézményi étkeztetés |
101150 | Betegséggel kapcsolatos pénzbeli ellátások, támogatások |
101231 | Fogyatékossággal összefüggő pénzbeli ellátások, támogatások |
103010 104037 | Elhunyt személyek hátramaradottainak pénzbeli ellátás Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
104051 | Gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeni ellátások |
106020 | Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások |
1. melléklet a(z) 9/2019. (X. 31.) önkormányzati rendelethez
Településfejlesztési és Munkaügyi Bizottság
A bizottság létszáma 3 fő
Képviselő-testületi tagok: Fehér Géza elnök
Bognárné Szabó Melinda
Bárány József István
A bizottság feladat és hatásköre
- Véleményezi az önkormányzatot érintő vállalkozásfejlesztési elképzeléseket.
- Előkészíti az önkormányzat gazdasági társaságban való részvételére irányuló előterjesztéseket.
- Javaslatot tesz az önkormányzati vagyon kezelésére, működtetésére.
- Javaslatot dolgoz ki az önkormányzat bérlet útján hasznosítható vagyontárgy bérleti díjára.
- Véleményezi az önkormányzati tulajdon elidegenítését, cseréjét, megterhelését, vállalkozásba való bevitelét, illetve más célú hasznosítását.
- Önkormányzati tulajdon bérbeadása esetén vagyongazdálkodási szempontból véleményezi a szerződéstervezetet.
- Véleményezi önkormányzati társulás létrehozására, illetve az ahhoz történő csatlakozásra vonatkozó javaslatokat.
- Javaslatot tesz hitelek felvételére, illetve véleményezi az erre irányuló javaslatokat.
- Ellenőrzi az önkormányzati lakáshasznosítást.
- Ellenőrzi a helyiséggazdálkodást, javaslatot tesz az ezzel foglalkozó, a helyiségbéreket is tartalmazó rendelet módosítására és véleményezi a módosítás-tervezetet.
- Javaslatot tesz az önkormányzati tulajdonú külterületi földek tárgyévi szerződésekben alkalmazandó bérleti díjaira.
- Javaslatot tesz az önkormányzati beruházások rendjének meghatározására.
- Javaslatot tesz és közreműködik a településfejlesztési koncepciók és településrendezési tervek kidolgoztatásában, véleményezi az erre irányuló javaslatokat.
- Véleményezi a beruházásokra, a területi tervek jóváhagyására a közterület-használat szabályaira vonatkozó előterjesztéseket.
- Ellenőrzi a településfejlesztést érintő képviselő-testületi döntések, illetve a településfejlesztési és beruházási tevékenység végrehajtását, az éves költségvetésben rögzített fejlesztések megvalósulását.
- Javaslatot tesz a Tiszavárkony- Szőlőt érintő fejlesztésekkel, beruházásokkal kapcsolatban.
- Képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozatainak gyűjtése, nyilvántartása.
- A vagyonnyilatkozatok olyan kezelése, mely lehetővé teszi a nyilvánosság biztosítását.
- A vagyonnyilatkozat tételi kötelezettség megtételéhez információ és nyomtatvány biztosítása a képviselő-testület hivatalán keresztül.
- A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos ellenőrzési eljárás lefolytatása, ennek keretében:
- a képviselő felszólítása (a saját és hozzátartozóinak) az ellenőrzéshez szükséges azonosító adatok írásbeli bejelentésére,
- a felszólításra szolgáltatott azonosító adatok megfelelő őrzése és az ellenőrzést követő 8 napon belüli törlése,
- A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás eredményéről a képviselő-testület soron következő ülésén való tájékoztatás.
- A települési képviselő, a polgármester összeférhetetlenségi és méltatlansági ügyében az eljárás lefolytatása és képviselő-testületi döntésre történő előkészítése.
2. melléklet a(z) 9/2019. (X. 31.) önkormányzati rendelethez
Szociális és Gyermekvédelmi Bizottság
A bizottság létszáma 5 fő
Képviselő-testületi tagok: Péter-Forgács Zsuzsanna elnök
Bognárné Szabó Melinda
Cseh János
Nem képviselő tagok: Kassné Dékány Adrienn
Orbánné Kovács Orsolya
A bizottság feladat és hatásköre
- Részt vesz a szociális ellátást érintő éves és hosszú távú fejlesztési, felújítási, pénzügyi költségvetési javaslatok kidolgozásában.
- Előkészíti a helyi szociális rendelet tervezetét.
- Véleményezi a szociális ágazatot érintő képviselő-testületi előterjesztéseket.
- Figyelemmel kíséri a település szociális ellátásának tevékenységét, előkészíti és a képviselő-testület elé terjeszti e feladatok ellátását segítő, képviselő-testületi hatáskörbe tartozó döntéseket.
- Részt vesz a szociális segélyezés elveinek kidolgozásában, ellenőrzi annak végrehajtását.
- Az ideiglenes intézkedésről haladéktalanul értesíti a hatáskörrel rendelkező illetékes szervet. Az értesítéssel egyidejűleg követelheti a kifizetett önkormányzati segély megtérítését.
- Az egyszeri települési támogatás megítéléséről, elutasításáról átruházott hatáskörben dönt.
5. melléklet a 11/2014. (X. 28.) önkormányzati rendelethez[31]
Településfejlesztési Bizottság
A bizottság létszáma 3 fő
A bizottság elnöke: Fehér Géza - települési képviselő
A bizottság tagjai: Katona Lászlóné - települési képviselő
Mészáros Ágota - települési képviselő
A bizottság feladat és hatásköre
- Véleményezi az önkormányzatot érintő vállalkozásfejlesztési elképzeléseket.
- Előkészíti az önkormányzat gazdasági társaságban való részvételére irányuló előterjesztéseket.
- Javaslatot tesz az önkormányzati vagyon kezelésére, működtetésére.
- Javaslatot dolgoz ki az önkormányzat bérlet útján hasznosítható vagyontárgy bérleti díjára.
- Véleményezi az önkormányzati tulajdon elidegenítését, cseréjét, megterhelését, vállalkozásba való bevitelét, illetve más célú hasznosítását.
- Önkormányzati tulajdon bérbeadása esetén vagyongazdálkodási szempontból véleményezi a szerződéstervezetet.
- Véleményezi önkormányzati társulás létrehozására, illetve az ahhoz történő csatlakozásra vonatkozó javaslatokat.
- Javaslatot tesz hitelek felvételére, illetve véleményezi az erre irányuló javaslatokat.
- Ellenőrzi az önkormányzati lakáshasznosítást.
- Ellenőrzi a helyiséggazdálkodást, javaslatot tesz az ezzel foglalkozó, a helyiségbéreket is tartalmazó rendelet módosítására és véleményezi a módosítás-tervezetet.
- Javaslatot tesz az önkormányzati tulajdonú külterületi földek tárgyévi szerződésekben alkalmazandó bérleti díjaira.
- Javaslatot tesz az önkormányzati beruházások rendjének meghatározására.
- Javaslatot tesz és közreműködik a településfejlesztési koncepciók és településrendezési tervek kidolgoztatásában, véleményezi az erre irányuló javaslatokat.
- Véleményezi a beruházásokra, a területi tervek jóváhagyására a közterület-használat szabályaira vonatkozó előterjesztéseket.
- Ellenőrzi a településfejlesztést érintő képviselő-testületi döntések, illetve a településfejlesztési és beruházási tevékenység végrehajtását, az éves költségvetésben rögzített fejlesztések megvalósulását.
- Javaslatot tesz a Tiszavárkony- Szőlőt érintő fejlesztésekkel, beruházásokkal kapcsolatban.
A rendelet szövegét a 1/2021 (I.22.) önkormányzati rendelet 1. § (1)-e módosította. Hatályos: 2021. 01.26-óől
A rendelet szövegét a 1/2021 (I.22.) önkormányzati rendelet 1. § (2) -e módosította. Hatályos: 2021.01.26-tól
A rendelet szövegét a 5/2021. (II.15.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2021. 02. 18-tól
A rendelet szövegét a 1/2021. (I.22.) önkormányzati rendelet 2. § (1)-e módosította. Hatályos: 2021.01.26-től
A rendelet szövegét a 4/2019 (III. 8.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2019. 03. 08.-tól
A rendelet szövegét a 4/2019 (III. 8.) önkormányzati rendelet 2. §-a módosította. Hatályos: 2019. 03.08 -től
Módosította a 7/2017. (VI. 30.) önkormányzati rendelet, hatályos 2017.06.30-tól
A rendelet szövegét a 4/2019. (II. 8.) önkormányzati rendelet 3. §-a módosította. Hatályos: 2019. 03.08 -tól
A rendelet szövegét a 1/2021 (I.22.) önkormányzati rendelet 3. §-a módosította. Hatályos: 2021. 01.26-tól
Hatályon kívül helyezte a 6/2018. (VI. 15.) önkormányzati rendelet 3. §. a) pontja. Hatálytalan: 2018. 06.15-től
Hatályon kívül helyezte a 6/2018. (VI. 15.) önkormányzati rendelet 3. §. b). pontja.Hatálytalan: 2018. 06.15 -től
A rendelet szövegét a 6 /2018. (VI. 15.) önkormányzati rendelet 1. §-a. módosította. Hatályos: 2018. 06.15-től
A rendelet szövegét a 6/2018. (VI. 15.) önkormányzati rendelet 2. §-a módosította. Hatályos: 2018. 06.15 -től
A rendelet szövegét a 9/2019. (X. 31.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2019. 10. 31-től
A rendelet szövegét a 9/2019. (X. 31.) önkormányzati rendelet 2. §-a módosította. Hatályos: 2019. 10. 31-től
Módosította a 12/2014. (XI. 27.) önkormányzati rendelet 1. §-a, Hatályos 2014.11.27.
A rendelet szövegét a 9/201. (X. 31.) önkormányzati rendelet 3. §-a módosította. Hatályos: 2019. 10. 31-től
Hatályon kívül helyezte a 9/2019. (X. 31.) önkormányzati rendelet 4. §-a. Hatálytalan: 2019. 10. 31-től
Beiktatta a 6/2019. (VI. 28.) önkormányzati rendelet, hatályos 2019.06.28-tól
Hatályon kívül helyezte a 6/2018. (VI. 15.) önkormányzati rendelet 3. §. c) pontja.Hatálytalan: 2018. 06.15-től
Hatályon kívül helyezte a 6/2018. (VI. 15.) önkormányzati rendelet 3. §. d) pontja.Hatálytalan: 2018. 06.15-től
A rendelet szövegét a 4/2021. (II.05.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2021. 02. 08-tól
Hatályon kívül helyezte a 6/2018. (VI. 15.) önkormányzati rendelet 3. §. e) pontja. Hatálytalan: 2018. 06.15.-től
Beiktatta az 5/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet 1. §-a, Hatályos 2015.03.01-től
Beiktatta az 5/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet 1. §-a, Hatályos 2015.03.01-től
Beiktatta az 5/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet 1. §-a, Hatályos 2015.03.01-től
Beiktatta az 5/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet 1. §-a, Hatályos 2015.03.01-től
A rendelet szövegét a 1/2021 (I.22.) önkormányzati rendelet 4. §-a módosította. Hatályos: 2021.01.26-tól
A rendelet szövegét a 21/2020 (XII.22.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2020. XII.28-tól
A rendelet szövegét a 1/2021 (I.22.) önkormányzati rendelet 5. §-a módosította. Hatályos: 2021. 01.26-tól
Hatályon kívül helyezte a 9/2019. (X. 31.) önkormányzati rendelet 7. §-a. Hatálytalan: 2019. 10. 31-től