Tiszavárkony Község Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2017 (V.26.) önkormányzati rendelete
a hivatali helyiségen kívüli és a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés létesítése engedélyezésének szabályairól és díjakról
Hatályos: 2017. 05. 26Tiszavárkony Község Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2017 (V.26.) önkormányzati rendelete
a hivatali helyiségen kívüli és a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés létesítése engedélyezésének szabályairól és díjakról
Tiszavárkony Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikkének (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. §-ában kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:
1. A rendelet hatálya
1. § E rendelet hatálya Tiszavárkony község közigazgatási területén belül a házasság megkötésével kapcsolatos anyakönyvvezetői közreműködést igénylő szolgáltatást igénybe vevőkre és ezen eljárásban közreműködő anyakönyvvezetőre terjed ki.
2. Értelmező rendelkezések
2. § E rendelet alkalmazásában:
a) anyakönyvi esemény: házasságkötés,
b) kérelmezők: a hivatali helyiségen-, hivatali munkaidőn kívül tartandó házasságkötést az anyakönyvi jogszabályok szerint bejelentő ügyfelek,
c) hivatali helyiség: Rákóczifalvai Közös Önkormányzati Hivatal Tiszavárkonyi Kirendeltségének Házasságkötő terme (5092 Tiszavárkony, Endre király út 37.)
d) hivatali munkaidő: a Rákóczifalvai Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott munkaidő,
e) hivatali munkaidőn kívüli időpont: a Rákóczifalvai Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott munkaidő vége és 19.00 óra közötti időpont, szombati napokon 9.00-19.00 óráig,
f) rendkívüli körülmény: valamely házasulónak egészségi állapota, közeli hallálal fenyegető állapot.
3. Hivatali helyiségen kívüli és hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés
3. § (1) A hivatali helyiségen kívül történő házasságkötés létesítésének engedélyezését az elektronikus rendszer által előállított nyomtatványon kell kérni a bejelentési szándékkal egy időben.
(2) A kérelemről a jegyző – az anyakönyvvezető javaslatának figyelembe vételével –dönt.
(3) A hivatali helyiségen kívüli házasságkötés akkor engedélyezhető, ha az anyakönyvvezető meggyőződött ezen helyiség házasságkötésre való alkalmasságáról. Kizárólag olyan hely fogadható el, ahol az esemény méltósága, tekintélye nem csorbul, illetve a személyi adatok és az anyakönyv megfelelő védelme biztosított (időjárás, fizikai és vegyi hatás, fény, stb.).
(4) Hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény a már jegyzőkönyvvel előjegyzésbe vett anyakönyvi események lebonyolítását nem veszélyeztetheti.
(5) Az anyakönyvvezető házasságkötés helyszínére való szállításáról és a hivatali helyiségbe történő visszaszállításáról a kérelmezők gondoskodnak.
4. § (1) A hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés létesítésének engedélyezését az elektronikus rendszer által előállított nyomtatványon kell kérni a bejelentési szándékkal egy időben.
(2) A kérelemről a jegyző – az anyakönyvvezető javaslatának figyelembe vételével – dönt.
4. Házasságkötés közeli halállal fenyegető állapot esetén
5. § (1) A közeli halállal fenyegető állapot esetén az anyakönyvi eseményre munkaszüneti napokon is van lehetőség.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt feltételek fennállása esetén az eljáráshoz a felek által bemutatott igazolás szükséges.
5. A többletszolgáltatási díj mértéke, megfizetésének módja
6. § (1) Az anyakönyvi esemény munkaidőben és a hivatali helyiségben történő lebonyolítása térítésmentesen történik.
(2) Az anyakönyvi esemény munkaidőben és hivatali helyiségen kívül történtő lebonyolításáért bruttó 10.000,- Ft díjat kell fizetni.
(3) Az anyakönyvi esemény munkaidőn kívüli és hivatali helyiségben történő lebonyolításáért bruttó 20.000,- Ft díjat kell fizetni.
(4) Az anyakönyvi esemény munkaidőn kívüli és hivatali helyiségen kívüli lebonyolításáért bruttó 50.000,- Ft díjat kell fizetni.
(5) A díjat Tiszavárkony Község Önkormányzatának házi pénztárába kell megfizetni a házasságkötést megelőző 5. munkanapig. A befizetésről szóló nyugtát az anyakönyvvezetőnek be kell mutatni.
(6) Az elmaradt anyakönyvi események esetén a befizetett díjat vissza kell fizetni 10% kezelési költség levonásával csökkentett mértékben, amennyiben az elmaradás az esemény megkezdésének időpontja előtt 24 órával, a hivatali munkaidő alatt bejelentésre került. Egyéb esetben a díj nem jár vissza.
(7) Amennyiben a hivatali helyiségen kívüli és/vagy hivatali munkaidőn kívüli házasságkötésre rendkívüli körülmény miatt kerül sor, a házasulók mentesülnek a díjfizetési kötelezettség alól.
6. Az anyakönyvvezető díjazása
7. § A hivatali munkaidőn kívül és hivatali helyiségben történő, valamint a hivatali munkaidőn kívül és a hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi esemény lebonyolításában közreműködő anyakönyvvezetőt eseményenként egységesen bruttó 20.000,- Ft díjazás illeti meg.
7. Záró rendelkezések
8. § (1) Ez a rendelet kihirdetésének napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
(2) Ez a rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK irányelvvel összeegyeztethető rendelkezéseket tartalmaz.
(3) Hatályát veszti Tiszavárkony Község Önkormányzat Képviselő-testületének az anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól és az eseményekhez kapcsolódó díjak mértékéről szóló 7/2011. (IV. 27.) önkormányzati rendelete.