Báta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (V. 5.) önkormányzati rendelete

a hivatali helyiségen kívül és hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés szabályairól és díjairól

Hatályos: 2025. 09. 01

Báta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (V. 5.) önkormányzati rendelete

a hivatali helyiségen kívül és hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés szabályairól és díjairól

2025.09.01.

[1] Báta Község Önkormányzata Képviselő-testülete e rendeletben határozza meg a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése engedélyezésének szabályait, valamint a többletszolgáltatás ellentételezéseként az önkormányzat részére és az anyakönyvvezető részére fizetendő díj mértékét.

[2] Báta Község Önkormányzata Képviselő-testülete az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. § a)-b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya Báta Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) közigazgatási területén történő házasságkötés (a továbbiakban anyakönyvi esemény) során az e rendeletben meghatározott többletszolgáltatást igénybe vevőkre, valamint az Őcsényi Közös Önkormányzati Hivatalnál közszolgálati jogviszonnyal rendelkező anyakönyvvezetőkre terjed ki.

2. Értelmező rendelkezések

2. § E rendelet alkalmazásában:

1. anyakönyvi esemény: házasságkötés,

2. hivatali munkaidő: az Őcsényi Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott munkaidő,

3. hivatali helyiség: Őcsényi Közös Önkormányzati Hivatal Bátai Kirendeltsége 7149 Báta, Fő utca 147. szám alatti nagyterme,

4. alapszolgáltatás: az anyakönyvi eseményen az anyakönyvvezető közreműködése, jogszabályban rögzített hivatalos szövege és eljárása, valamint gépi zenei szolgáltatás és zenei jogdíj,

5. többletszolgáltatás: az anyakönyvvezetőnek az anyakönyvi eseményen, a hivatali helyiségen, illetve hivatali munkaidőn kívül történő közreműködése, jogszabályban rögzített hivatalos szövege és eljárása.

3. Hivatali helyiségen belül, hivatali munkaidőn kívül történő anyakönyvi események engedélyezésének szabályai

3. § Hivatali helyiségen belül, hivatali munkaidőn kívüli anyakönyvi eseményt – a Munka Törvénykönyvében meghatározott munkaszüneti napok kivételével - pénteken 13.00 és 19.00 óra, szombaton 9.00 és 19.00 óra között lehet lebonyolítani. A jegyző ettől eltérő időpontra is adhat engedélyt, így különösen akkor, ha azt betegség, külföldi utazás indokolja.

4. A hivatali helyiségen kívüli, valamint hivatali munkaidőn kívül történő anyakönyvi esemény engedélyezésének szabályai

4. § (1) Hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi eseményt hivatali munkaidőben ügyfélfogadási időn kívül, valamint a (2) és (3) bekezdésben foglaltaknak megfelelően hivatali munkaidőn túl pénteken és szombaton lehet lebonyolítani. A jegyző ettől eltérő időpontra is adhat engedélyt, így különösen akkor, ha azt betegség, külföldi utazás indokolja.

(2) Hivatali munkaidőn túl anyakönyvi eseményeket – a Munka Törvénykönyvében meghatározott munkaszüneti napok kivételével - pénteken 13.00 és 19.00 óra, szombaton 9.00 és 19.00 óra között lehet lebonyolítani.

(3) A hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény engedélyezése során figyelemmel kell lenni a hivatali helyiségbe előjegyzett és felvett anyakönyvi eseményekre, azok lebonyolítását a hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény nem veszélyeztetheti.

(4) Az anyakönyvvezetőnél jelen rendelet 1. melléklete szerinti kérelmet kell benyújtani:

1. a hivatali munkaidőn kívül, hivatali helyiségben történő anyakönyvi esemény iránt,

2. a hivatali munkaidőn kívül történő és hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény iránt.

(5) A jegyző engedélyezési eljárása során a határozatot a kérelem benyújtásától számított 8 napon belül hozza meg.

(6) A hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény akkor engedélyezhető, ha a felek által megjelölt külső helyszín alkalmas az anyakönyvi esemény méltóságteljes lebonyolítására és a jogszabályban előírt feltételek biztosítására, továbbá e rendeletben meghatározott díjat megfizetik.

5. Az anyakönyvi események díjazása

5. § (1) Az Önkormányzat hivatali munkaidőben térítésmentesen biztosítja az anyakönyvi esemény lebonyolításához alkalmas hivatali helyiséget.

(2) A hivatali helyiségben az anyakönyvi esemény lebonyolításának szolgáltatási díja hivatali munkaidőn túl bruttó 25000 Ft, mely a tárgyi és személyi feltételek biztosítását tartalmazza.

(3) A hivatali helyiségen kívüli hivatali munkaidőben vagy munkaidőn túl történő anyakönyvi esemény lebonyolításának szolgáltatási díja egységesen bruttó 35000 Ft.

(4) Rendkívüli körülmény esetén, különös tekintettel a házasulók valamelyikének közeli halállal fenyegető egészségi állapota, mozgáskorlátozottsága, vagy kora miatt a lakáson lebonyolított anyakönyvi esemény díjmentes.

(5) A (2)–(3) bekezdés szerinti díjat az anyakönyvi eseményt megelőző 5. napig be kell fizetni Báta Község Önkormányzata OTP Bank Nyrt-nél vezetett, 11746005-15414052 számú számlájára vagy a házipénztárba, és a befizetés tényét az anyakönyvvezető felé igazolni kell.

(6) A befizetett többletszolgáltatási díj az anyakönyvi esemény elmaradása esetén 10 munkanapon belül visszatérítésre kerül. Az anyakönyvi esemény elmaradásának tényét az anyakönyvvezető igazolja.

6. Az anyakönyvvezető díjazása

6. § (1) A rendelet 5. §-ának (2) bekezdésében meghatározott összegből az anyakönyvi esemény lebonyolításában közreműködő anyakönyvvezetőt eseményenként bruttó 15000 Ft díjazás illeti meg.

(2) A rendelet 5. §-ának (3) bekezdésében meghatározott összegből a hivatali munkaidőn túl történő anyakönyvi esemény lebonyolításában közreműködő anyakönyvvezetőt eseményenként bruttó 20000 Ft díjazás illeti meg.

(3) A díjazás kifizetése havonta, utólag történik.

(4) Az anyakönyvi esemény létesítésében közreműködő anyakönyvvezető évente egy alkalommal 15.000 Ft ruházati támogatás illeti meg, melyről számlát kell hoznia.

7. Záró rendelkezések

7. § E rendelet rendelkezéseit a hatályba lépését követően bejelentett házassági szándék alapján indult eljárásokban kell alkalmazni.

8. § Hatályát veszti a hivatali helyiségen kívül és hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés szabályairól és díjairól szóló 7/2011 (V. 27.) önkormányzati rendelet.

9. § Ez a rendelet 2025. szeptember 1-jén lép hatályba.

Sebestyén István polgármester

Balogh Györgyi jegyző

1. melléklet a 9/2025. (V. 5.) önkormányzati rendelethez

Kérelem Hivatali helyiségen és/vagy hivatali időn kívüli házasságkötés engedélyezéséhez

Alulírottak kérjük házasságkötés hivatali helyiségen kívüli/hivatali munkaidőn kívüli engedélyezését.* (megfelelő aláhúzandó)

Név:

Lakcím:

________________________________

Kézbesítési cím:

________________________________

Elérhetőség (telefon, email):

________________________________

Név:

________________________________

Lakcím:

________________________________

Kézbesítési cím:

________________________________

Elérhetőség (telefon, email):

________________________________

A hivatali helyiségen kívüli cím: Báta,__________________________________________

Tudomásul vesszük, hogy az anyakönyvi esemény díját legkésőbb az anyakönyvi eseményt megelőző 5. munkanapig meg kell fizetnünk.

Tudomásul vesszük, hogy engedély esetén az anyakönyvvezető kizárólag akkor működik közre az anyakönyvi esemény lebonyolításánál, ha

a) a tanúk – szükség esetén – a tolmács jelenlétét biztosítjuk;

b) gondoskodunk az anyakönyvvezető helyszínre és a hivatali helyiségbe való utazásáról;

c) a hivatali helyiségen kívüli helyszínen történő lebonyolítást lehetetlenné tevő körülmények bekövetkezte esetére a házasságkötésre alkalmas helyiséget jelölünk meg.

Engedélyezni kért időpont:

__________év__________hónap______nap___________óra

A hivatali helyiségen kívüli helyszínen történő lebonyolítást lehetetlenné tevő körülmények bekövezte esetére a házasságkötésre alkalmas helyiség:

________________________________

Báta, _______év__________hó_________nap

________________________________
aláírás

______________________________
aláírás

Az engedély kibocsátását javaslom/nem javaslom.*

A hivatali időn kívüli engedélyezés esetén a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvényben meghatározott szabadidőt/az önkormányzati rendeletben meghatározott mértékű díjazást kérem.*

__________________________________
anyakönyvvezető