Báta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (V. 5.) önkormányzati rendelete
a hivatali helyiségen kívül és hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés szabályairól és díjairól
Hatályos: 2025. 09. 01Báta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (V. 5.) önkormányzati rendelete
a hivatali helyiségen kívül és hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés szabályairól és díjairól
[1] Báta Község Önkormányzata Képviselő-testülete e rendeletben határozza meg a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése engedélyezésének szabályait, valamint a többletszolgáltatás ellentételezéseként az önkormányzat részére és az anyakönyvvezető részére fizetendő díj mértékét.
[2] Báta Község Önkormányzata Képviselő-testülete az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. § a)-b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya Báta Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) közigazgatási területén történő házasságkötés (a továbbiakban anyakönyvi esemény) során az e rendeletben meghatározott többletszolgáltatást igénybe vevőkre, valamint az Őcsényi Közös Önkormányzati Hivatalnál közszolgálati jogviszonnyal rendelkező anyakönyvvezetőkre terjed ki.
2. Értelmező rendelkezések
2. § E rendelet alkalmazásában:
1. anyakönyvi esemény: házasságkötés,
2. hivatali munkaidő: az Őcsényi Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott munkaidő,
3. hivatali helyiség: Őcsényi Közös Önkormányzati Hivatal Bátai Kirendeltsége 7149 Báta, Fő utca 147. szám alatti nagyterme,
4. alapszolgáltatás: az anyakönyvi eseményen az anyakönyvvezető közreműködése, jogszabályban rögzített hivatalos szövege és eljárása, valamint gépi zenei szolgáltatás és zenei jogdíj,
5. többletszolgáltatás: az anyakönyvvezetőnek az anyakönyvi eseményen, a hivatali helyiségen, illetve hivatali munkaidőn kívül történő közreműködése, jogszabályban rögzített hivatalos szövege és eljárása.
3. Hivatali helyiségen belül, hivatali munkaidőn kívül történő anyakönyvi események engedélyezésének szabályai
3. § Hivatali helyiségen belül, hivatali munkaidőn kívüli anyakönyvi eseményt – a Munka Törvénykönyvében meghatározott munkaszüneti napok kivételével - pénteken 13.00 és 19.00 óra, szombaton 9.00 és 19.00 óra között lehet lebonyolítani. A jegyző ettől eltérő időpontra is adhat engedélyt, így különösen akkor, ha azt betegség, külföldi utazás indokolja.
4. A hivatali helyiségen kívüli, valamint hivatali munkaidőn kívül történő anyakönyvi esemény engedélyezésének szabályai
4. § (1) Hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi eseményt hivatali munkaidőben ügyfélfogadási időn kívül, valamint a (2) és (3) bekezdésben foglaltaknak megfelelően hivatali munkaidőn túl pénteken és szombaton lehet lebonyolítani. A jegyző ettől eltérő időpontra is adhat engedélyt, így különösen akkor, ha azt betegség, külföldi utazás indokolja.
(2) Hivatali munkaidőn túl anyakönyvi eseményeket – a Munka Törvénykönyvében meghatározott munkaszüneti napok kivételével - pénteken 13.00 és 19.00 óra, szombaton 9.00 és 19.00 óra között lehet lebonyolítani.
(3) A hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény engedélyezése során figyelemmel kell lenni a hivatali helyiségbe előjegyzett és felvett anyakönyvi eseményekre, azok lebonyolítását a hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény nem veszélyeztetheti.
(4) Az anyakönyvvezetőnél jelen rendelet 1. melléklete szerinti kérelmet kell benyújtani:
1. a hivatali munkaidőn kívül, hivatali helyiségben történő anyakönyvi esemény iránt,
2. a hivatali munkaidőn kívül történő és hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény iránt.
(5) A jegyző engedélyezési eljárása során a határozatot a kérelem benyújtásától számított 8 napon belül hozza meg.
(6) A hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény akkor engedélyezhető, ha a felek által megjelölt külső helyszín alkalmas az anyakönyvi esemény méltóságteljes lebonyolítására és a jogszabályban előírt feltételek biztosítására, továbbá e rendeletben meghatározott díjat megfizetik.
5. Az anyakönyvi események díjazása
5. § (1) Az Önkormányzat hivatali munkaidőben térítésmentesen biztosítja az anyakönyvi esemény lebonyolításához alkalmas hivatali helyiséget.
(2) A hivatali helyiségben az anyakönyvi esemény lebonyolításának szolgáltatási díja hivatali munkaidőn túl bruttó 25000 Ft, mely a tárgyi és személyi feltételek biztosítását tartalmazza.
(3) A hivatali helyiségen kívüli hivatali munkaidőben vagy munkaidőn túl történő anyakönyvi esemény lebonyolításának szolgáltatási díja egységesen bruttó 35000 Ft.
(4) Rendkívüli körülmény esetén, különös tekintettel a házasulók valamelyikének közeli halállal fenyegető egészségi állapota, mozgáskorlátozottsága, vagy kora miatt a lakáson lebonyolított anyakönyvi esemény díjmentes.
(5) A (2)–(3) bekezdés szerinti díjat az anyakönyvi eseményt megelőző 5. napig be kell fizetni Báta Község Önkormányzata OTP Bank Nyrt-nél vezetett, 11746005-15414052 számú számlájára vagy a házipénztárba, és a befizetés tényét az anyakönyvvezető felé igazolni kell.
(6) A befizetett többletszolgáltatási díj az anyakönyvi esemény elmaradása esetén 10 munkanapon belül visszatérítésre kerül. Az anyakönyvi esemény elmaradásának tényét az anyakönyvvezető igazolja.
6. Az anyakönyvvezető díjazása
6. § (1) A rendelet 5. §-ának (2) bekezdésében meghatározott összegből az anyakönyvi esemény lebonyolításában közreműködő anyakönyvvezetőt eseményenként bruttó 15000 Ft díjazás illeti meg.
(2) A rendelet 5. §-ának (3) bekezdésében meghatározott összegből a hivatali munkaidőn túl történő anyakönyvi esemény lebonyolításában közreműködő anyakönyvvezetőt eseményenként bruttó 20000 Ft díjazás illeti meg.
(3) A díjazás kifizetése havonta, utólag történik.
(4) Az anyakönyvi esemény létesítésében közreműködő anyakönyvvezető évente egy alkalommal 15.000 Ft ruházati támogatás illeti meg, melyről számlát kell hoznia.
7. Záró rendelkezések
7. § E rendelet rendelkezéseit a hatályba lépését követően bejelentett házassági szándék alapján indult eljárásokban kell alkalmazni.
8. § Hatályát veszti a hivatali helyiségen kívül és hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés szabályairól és díjairól szóló 7/2011 (V. 27.) önkormányzati rendelet.
9. § Ez a rendelet 2025. szeptember 1-jén lép hatályba.
|
Sebestyén István polgármester |
Balogh Györgyi jegyző |
1. melléklet a 9/2025. (V. 5.) önkormányzati rendelethez
|
Alulírottak kérjük házasságkötés hivatali helyiségen kívüli/hivatali munkaidőn kívüli engedélyezését.* (megfelelő aláhúzandó) |
||
|
Név: |
||
|
Lakcím: |
________________________________ |
|
|
Kézbesítési cím: |
________________________________ |
|
|
Elérhetőség (telefon, email): |
________________________________ |
|
|
Név: |
________________________________ |
|
|
Lakcím: |
________________________________ |
|
|
Kézbesítési cím: |
________________________________ |
|
|
Elérhetőség (telefon, email): |
________________________________ |
|
|
A hivatali helyiségen kívüli cím: Báta,__________________________________________ |
||
|
Tudomásul vesszük, hogy az anyakönyvi esemény díját legkésőbb az anyakönyvi eseményt megelőző 5. munkanapig meg kell fizetnünk. |
||
|
Tudomásul vesszük, hogy engedély esetén az anyakönyvvezető kizárólag akkor működik közre az anyakönyvi esemény lebonyolításánál, ha |
||
|
a) a tanúk – szükség esetén – a tolmács jelenlétét biztosítjuk; |
||
|
b) gondoskodunk az anyakönyvvezető helyszínre és a hivatali helyiségbe való utazásáról; |
||
|
c) a hivatali helyiségen kívüli helyszínen történő lebonyolítást lehetetlenné tevő körülmények bekövetkezte esetére a házasságkötésre alkalmas helyiséget jelölünk meg. |
||
|
Engedélyezni kért időpont: |
||
|
__________év__________hónap______nap___________óra |
||
|
A hivatali helyiségen kívüli helyszínen történő lebonyolítást lehetetlenné tevő körülmények bekövezte esetére a házasságkötésre alkalmas helyiség: |
||
|
________________________________ |
||
|
Báta, _______év__________hó_________nap |
||
|
________________________________ |
______________________________ |
|
|
Az engedély kibocsátását javaslom/nem javaslom.* |
||
|
A hivatali időn kívüli engedélyezés esetén a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvényben meghatározott szabadidőt/az önkormányzati rendeletben meghatározott mértékű díjazást kérem.* |
||
|
__________________________________ |
||