Bogyiszló Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 14.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről

Hatályos: 2022. 03. 01- 2025. 12. 30

Bogyiszló Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 14.) önkormányzati rendelete

Bogyiszló Község Önkormányzata képviselő-testületének 1/2022. (II.14.) önkormányzati rendelete az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről

2022.03.01.

Bogyiszló Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Államháztartásról szóló 2011. évi CXV. törvény 23. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) és f) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva, a Magyarország 2011. évi CLXXXIX törvény 120. § (1) bekezdés a) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró, a képviselő-testület Pénzügyi bizottságának véleményét kikérve, Bogyiszló Község Önkormányzatának 2022. évi költségvetéséről és végrehajtásának rendjéről a következőket rendeli el.

A rendelet hatálya

1. § (1) Az önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) hatálya Bogyiszló Község Önkormányzatára (a továbbiakban: Önkormányzat), Bogyiszló Község Önkormányzatának képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület), és a Bogyiszlói Polgármesteri Hivatalra terjed ki.

(2) A rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó, a rendelet hatálya alá tartozó szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre

Az Önkormányzat 2022. évi költségvetése

2. § A Képviselő-testület az Önkormányzat 2022. évi költségvetési

a) bevételi főösszegét 812.929.845 Ft-ban,

b) kiadási főösszegét 812.929.845 Ft-ban,

c) költségvetési hiányt 0-Ft-ban állapítja meg.

3. § (1) Az Önkormányzat 2022. évi költségvetési bevételeinek forrásonkénti, illetve működés és felhalmozási cél szerinti részletezését, kiadási előirányzatait a Rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat 2022. évi állami támogatásainak jogcímenkénti alakulását a 2. melléklet tartalmazza.

A költségvetés kiadásai

4. § (1) Az Önkormányzat működési, fenntartási kiadásai előirányzatait a Képviselő-testület a következők szerint hagyta jóvá:

a) Működési kiadási előirányzata összesen 242.970.657 forint, ebből:

aa) személyi juttatások 65.232.239 forint,

ab) munkaadókat terhelő járulékok és szoc. hozzájárulási adó 7.492.236 forint,

ac) dologi kiadások 78.614.478 forint,

ad) ellátottak pénzbeli juttatásai 6.210.000 forint,

ae) egyéb működési célú kiadások 85.121.704 forint,

b) Az Önkormányzat felújítási és felhalmozási kiadásai összesen 517.678.803 forint, a felújítási és felhalmozási kiadásokból:

ba) beruházások 508.285.507 forint,

bb) felújítások 9.393.296 forint,

c) Az Önkormányzat finanszírozási kiadásai összesen 52.580.385 forint, ebből:

ca) államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése 6.828.396 forint,

cb) központi, irányító szervi támogatások folyósítása 45.751.989 forint,

d) Az Önkormányzat kiadásaiból:

da) kötelező feladatok kiadása 796.947.937 forint,

db) önként vállalt feladatok kiadásai 15.981.908 forint,

(2) Az Önkormányzat felhalmozási kiadásait a 6. melléklet és 7. mellékletek tartalmazzák.

5. § Az Önkormányzat költségvetését feladatonként - kötelező, önként vállalt feladatok szerinti bontásban- a 8. melléklet tartalmazza.

6. § Az Önkormányzat felhalmozási célú tartalék összege 775.540 forint, mely az év során beadandó pályázatok önerejére használható fel.

7. § A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen a 4. melléklet és 5. mellékeltek tartalmazzák.

8. § A Képviselő-testület több éves kihatással járó kötelezettségek előirányzatait éves bontásban a 9. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.

9. § (1) Az Európai Uniós támogatással megvalósuló projektek bevételeit és kiadásait, valamint az Önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat a 10. melléklet tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat által felvett hitelállomány alakulását lejárat és eszközök szerinti bontásban a 11. melléklet tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat által átadott pénzeszközök, támogatások összegét a 12. melléklet tartalmazza. A támogatott civil és nonprofit szervezetek az Önkormányzattal Támogatási Szerződést kötnek, amelyben számadási kötelezettség kerül előírásra a részükre juttatott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról. Az elszámolást és felhasználást a jegyző által kijelölt munkatárs végzi. A támogatott szervezetet a jogszabálysértő, vagy nem rendeltetésszerűen felhasznált összegre vonatkozóan visszafizetési kötelezettség terheli.

(4) Az Önkormányzat által adott közvetett támogatások előirányzatát a 13. melléklet tartalmazza.

(5) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2022. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét havi bontásban a 14. melléklet szerint, a likviditási ütemtervét a 15. melléklet szerint hagyja jóvá.

(6) Az Önkormányzat intézményeinek pénzellátási terét a Képviselő-testület a 16. melléklet szerint hagyja jóvá.

10. § A Képviselő-testület a 2022. évi költségvetés egyensúlyát hitelfelvétel nélkül biztosítja.

POLGÁRMESTERI HIVATAL

11. § (1) A Bogyiszlói Polgármesteri Hivatal kiadási és bevételi előirányzatait a 3. melléklet tartalmazza, Bogyiszló Község Önkormányzata képviselő testületi ülésén elfogadott határozat alapján, az alábbiak szerint:

a) A működési kiadások előirányzata összesen 45.255.080 forint, melyből

aa) személyi juttatások 38.678.811 forint

ab) munkaadókat terhelő járulékok és szoc. hozzájárulási adó 4.673.178 forint

ac) dologi kiadások 2.273.000 forint

b) A felújítási és felhalmozási kiadások előirányzata összesen 127.000 forint.

c) A Polgármesteri Hivatal engedélyezett létszáma 10 fő, melyből 1 fő jegyző, 7 fő köztisztviselő és 2 fő megbízási szerződéses.

d) A Polgármesteri Hivatala bevétele 45.382.080 forint, melyből

da) állami támogatás 34.883.100 forint

db) önkormányzati hozzájárulás 10.868.889 forint

(2) A Bogyiszlói Polgármesteri Hivatal költségvetését Bogyiszló Község Önkormányzatának képviselő-testülete ülésén elfogadott költségvetés alapján tartalmazza a rendelet melléklete.

(3) A Bogyiszlói Polgármesteri Hivatal foglalkoztatottjainak meghatározott támogatására, illetve szociális juttatásokra és támogatásokra kifizethető kerete összegét a Rendelet a 3. melléklet tartalmazza.

(4) A köztisztviselők személyi juttatásait a 2012. március 1-jétől hatályos közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.) szabályozza. A köztisztviselők illetményét meghatározó - régóta változatlan összegű- illetményalapot a Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény 62. § (1) bekezdése 2022. évben is 38.650 forintban állapítja meg. 2019. évben lehetőségük volt az önkormányzatoknak emelni ezen az összegen, ennek köszönhetően 20%-os emelés történt, így 46.380 forintban állapítják meg az illetményalapot.

(5) A köztisztviselők illetménykiegészítésének mértéke a Kttv. 234. § (3), (4) bekezdéseinek figyelembevételével 2016. márciusától egységese 20%.

(6) A Bogyiszlói Polgármesteri Hivatal 2022. évi cafetéria-juttatási kerete 200.000 forint/fő/év, mely tartalmazza a juttatást terhelő közterheket.

A költségvetési létszámkeret

12. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat létszám-előirányzatát 31 fő átlagos statisztikai állományi létszámban (átlaglétszámban) hagyja jóvá, ezt a 17. melléklet és 18. mellékletek tartalmazza, ebből:

a) intézményen kívüli önkormányzati átlagos statisztikai állományi létszám: 13 fő, melyből 1 fő polgármester, 1 fő védőnő, 1 fő mezőőr, 1 fő művelődésszervező, 1 fő temetőgondnok, 1 fő karbantartó, 1 fő takarító, hivatalsegéd, 1 fő festő, 2 fő traktoros, 1 fő asztalos, 1 fő közművelődési asszisztens, 1 fő segédmunkás (művelődési ház), 1 fő megbízási díjas alkalmazott, aki a vérvételt végzi,

b) a Bogyiszlói Polgármesteri hivatal átlagos statisztikai állományi létszáma: 9 fő, melyből 1 fő jegyző, 6 fő köztisztviselő, 2 fő megbízási szerződéses,

c) a közfoglalkoztatottak átlagos statisztikai létszáma 8 fő

(2) A Képviselő-testület az intézményen kívüli foglalkoztatottak számára - ide nem értve a közfoglalkoztatottakat - 1.193.311 forint keretösszegű - nettó 100.000 forint/fő/év értékű SZÉP kártya alapul vételével cafetéria juttatást biztosít, mely tartalmazza a juttatást terhelő közterheket is.

Az előirányzatok módosításának szabályai

13. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az Önkormányzat költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításra.

(2) A költségvetési szervek kiadási előirányzatán belül - a működési és felhalmozási előirányzatok között - az irányító szervi hatáskörben hajtható végre átcsoportosítás.

(3) Az Önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési intézményei az e rendeletben jóváhagyott bevételi előirányzatokat meghaladóan képződő többletbevételek terhére a bevételi és kiadási előirányzatai főösszegét saját hatáskörben nem módosíthatják.

(4) A Képviselő-testület az Önkormányzat és az intézmények saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításairól negyedévenként, - az első negyedév kivételével - döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31.-i hatállyal módosítja költségvetési rendeletét.

(5) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt kiadási előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani.

(6) A költségvetési bevételek a bevételi előirányzatokon felül is teljesíthetők.

(7) A működési célú állami támogatás évközi emeléséből származó többletforrásból céltartalékot, egyéb céljellegű forrásból származó, nem tervezett bevételből a céljának megfelelő felhalmozási kiadási előirányzatot, az egyéb, nem céljellegű, a tervezettet meghaladóan képződő felhalmozási bevételből felhalmozási célú céltartalékot kell képezni, illetve a felhalmozási célú hitelt kell csökkenteni.

14. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, valamint az Önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szerveinek vezetőit a költségvetésben meghatározott bevételek beszedésére, a jóváhagyott kiadások teljesítésére és a költségvetés végrehajtására.

(3) A költségvetési szervek a Rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(4) A költségvetési szerv vezetője a saját hatáskörben végrehajtott, írásba foglalt és iktatott előirányzat-módosításról 30 napon belül köteles a jegyzőt tájékoztatni.

(5) Az eredeti előirányzaton felüli felújítási és felhalmozási kiadások finanszírozására csak a felesleges tárgyi eszköz értékesítéséből, a jóváhagyott előző évi maradványból, valamint felhalmozási célú pénzeszköz átvételből származó bevételi többlet fordítható.

(6) Az intézmények forrásaik növelése és szakmai feladatellátásuk javítása érdekében a (7) bekezdésben foglaltak figyelembevételével jogosultak pályázatok benyújtására, amennyiben a pályázati felhívásban foglalt feltételeknek megfelelnek.

(7) A költségvetési szerv pályázatának benyújtását megelőzően köteles a Képviselő-testület engedélyét kérni, amennyiben a pályázat

a) utólagos finanszírozású, és a költségvetési szerv az önkormányzattól igényli a kiadások megelőlegezésének finanszírozását, vagy

b) megvalósításához saját erő szükséges, vagy

c) megvalósítása az alapító okiratában nem szereplő többletfeladatot jelent, vagy

d) az intézmény által használt ingatlan átalakítását, felújítását célozza, vagy

e) megvalósítása olyan működési kiadás-többletet jelent, mely a pályázat megvalósítása alatt, vagy a pályázat lezárását követően költségvetési támogatási igényt eredményez, vagy

f) Európai Uniós forrás elnyerését célozza.

15. § (1) Alapítványt és közérdekű kötelezettségvállalást az intézmény csak a Képviselő-testület jóváhagyásával tehet, gazdasági társaságban üzletrészt, részvényt csak az Önkormányzat előzetes döntése alapján szerezhet.

(2) Az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek lekötéséről, kamatozó betétben történő elhelyezéséről a jegyző egyetértésével a polgármester dönt.

(3) Az intézmény vezetője felelős azért, hogy a foglalkoztatottak részére adható, nem kötelező juttatások megállapítása és folyósítása az intézményi feladatellátást ne veszélyeztesse.

(4) Az intézmény vezetője felelős a feladatai ellátásához a szerv vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért, az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért, a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért, a tervezési, beszámolási, információ-szolgáltatási kötelezettség teljesítéséért és hitelességéért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért, az intézményi számviteli rendért, a belső ellenőrzés megszervezéséért és működtetéséért.

(5) A kötelezettségvállalást, pénzügyi ellenjegyzést, teljesítés igazolását az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 52. §-60. §-ban foglaltak alapján kell elvégezni.

(6) A választások helyi előkészítésére, lebonyolítására, valamint a népszavazás előkészítésére és lebonyolítására felhasználható pénzeszközök feletti kötelezettségvállalásra a jegyző, pénzügyi ellenjegyzésére az általa felhatalmazott személy jogosult.

(7) Az intézmények hitelt nem vehetnek fel, kezességet nem vállalhatnak, pénzeszközeikből csak tárgyévi lejáratú, államilag garantált értékpapírt vásárolhatnak.

(8) Az intézmények bankszámlájukat a Takarékbank Zrt. Bogyiszlói kirendeltségénél kötelesek vezetni. Átmenetileg szabad pénzeszközeiket tárgyévi lejáratú betétként leköthetik. A lekötésről és értékpapír-vásárlásról a polgármestert az intézkedéssel egyidőben tájékoztatni kell.

(9) A felújítási és felhalmozási feladatok teljesítésére a források rendelkezésre állására figyelemmel vállalható kötelezettség.

(10) A Képviselő-testület hozzájárul ahhoz, hogy az általa jóváhagyott, utófinanszírozású pályázatok esetében az intézmények részére a kiadások üteméhez igazodóan kölcsön kerüljön utalásra, melyet a pályázati támogatás megérkezését követően vissza kell utalni.

16. § Az Önkormányzat 2022. évre működési hiányt nem tervez.

17. § (1) Az Önkormányzat a gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többletet pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 20 millió forintig a Képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó költségvetési többlet felhasználásáról a Képviselő-testület határozatban dönt.

18. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy az Áht. 57. §-ban foglalt rendelkezéseknek megfelelően a 2022. évi normatív, normatív kötött felhasználású támogatások alapjául szolgáló mutatószámok tervezettől eltérő alakulása esetén, továbbá egyéb állami támogatás jogosulatlan igénybevétele esetén, lemondjon az igényelt támogatásról.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy a 2022. évi tervezett és a ténylegesen igénybe vehető normatív támogatás, normatív kötött felhasználás támogatás különbözetéből, valamint a központosított előirányzatok, egyéb központi állami támogatások elszámolásából adódó, elszámoláskor felmerülő, visszafizetési kötelezettséget, esetlegesen felmerülő kamatterheket teljesítse.

19. § A bevételek beszedésekor, kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A pénzforgalmat elsősorban a bankszámlákon keresztül kell bonyolítani. A készpénzben történő kifizetések az alábbiak lehetnek:

a) személyi juttatásokra: megbízási díj, hóközi kifizetés, fizetési előleg, költségtérítés;

b) elszámolásra kiadott összegek,

c) készlet és kisértékű tárgyi eszközök beszerzés,

d) reprezentációs kiadások,

e) kisösszegű szolgáltatási kiadások, ellátottak pénzügyi juttatásai.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

20. § (1) Valamennyi költségvetési szerv köteles a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályzatok elkészítéséről, karbantartásáról gondoskodni, melyért a költségvetési szerv vezetője felel.

(2) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése az Áht. 61. § (4) bekezdésében rögzített belső kontrollrendszerben valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetéséért és továbbfejlesztéséért az Önkormányzat és Hivatal esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető a felelős.

(3) Az Önkormányzat a saját, valamint intézményeinek belső ellenőrzéséről vállalkozási szerződés alapján vállalkozó útján gondoskodik.

21. § A rendelet rendelkezéseit 2022. január 1 napjától kell alkalmazni.

22. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.