Őcsény Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatás és szociális ellátások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2016. 04. 05- 2016. 12. 31

Őcsény Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk. (1) bekezdés a.) pontjában és (2) bekezdésében kapott feladatkörében, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában kapott hatáskörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 18. § a) pontjában, 26. §-ban, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 58/B. § (2) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1) bekezdésében és 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a következőket rendeli el.


I. FEJEZET


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


1. A rendelet célja és hatálya


1. § E rendelet célja, hogy megállapítsa, és szabályozza a helyi sajátosságoknak megfelelő szociális rászorultságtól függő pénzbeli, valamint természetbeni szociális ellátások fajtáit, valamint azok eljárási és jogosultsági szabályait, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit.


 2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed:

  1. Őcsényen lakcímmel rendelkező magyar állampolgárokra,
  2. bevándorlási engedéllyel és letelepedési engedéllyel rendelkező Őcsényi személyekre,
  1. a Őcsényen élő hontalanokra,
  2. a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre.
  3. az 5. § (2) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében – az a.) – c.) pontban foglaltakon túlmenően - az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak Őcsény közigazgatási területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira,
  4. a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 3. § (3) bekezdésében meghatározottakra.


(2) Az e rendeletben meghatározott szociális hatáskörök gyakorlását a képviselő-testület:


a)Szociális Bizottságra ruházza át:

aa) Települési támogatás lakhatás céljára

ab) Rendkívüli települési támogatás

ac) Települési támogatás méltányosságból gyógyszerkiadásra

ad) Eseti gyógyszer kiadási támogatás

ae) Rászorulók karácsonyi támogatása

af) Szociális tűzifa

ag) Bursa Hungarica támogatás


b) Polgármesterre ruházza át:

            ba) Étkeztetés (szoc.).

bb) Települési támogatás temetési célra

bc) Települési támogatás kölcsön temetési költségek csökkentésére

bd) Köztemetés.


 (3) A szociális alapszolgáltatások közül az e rendelet 29.§. b) pontjában meghatározott jogköröket a Szekszárd és Környéke Alapszolgáltatási és Szakosított Ellátási Társulásra, a 29.§. c.) pontjában meghatározott jogköröket a Szekszárd és Környéke Szociális Alapszolgáltatási és Szakosított Ellátási Társulásra ruházza.

 (4) A rendelet mellékletében szereplő térítési díjak minden igénybevevőre kiterjednek. 


3. § E rendelet alkalmazása során:

  1. létfenntartást veszélyeztető helyzet:

aa.) hosszantartó betegség miatti jövedelem-kiesés,

ab.) keresettel, jövedelemmel nem rendelkező időtartam,

ac.) átmeneti, nehéz anyagi helyzet; 

  1. tartásra köteles és képes személy: az a közeli hozzátartozó, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem a tartási kötelezettség teljesítése mellett meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (a továbbiakban: nyugdíjminimum) két és félszeresét, továbbá a tartást szerződésben vállaló, és az a személy is, akit a bíróságtartásra kötelezett;
  2. tartósan beteg: az a személy, aki – bár az Sztv. 33. § (1) bekezdés a.) pontjában meghatározott munkaképesség-csökkenést nem éri el – háziorvosa megítélése szerint előreláthatólag 3 hónapnál hosszabb ideig fennálló átmeneti betegsége, mentális állapota miatt közfoglalkoztatásban való részvételre ideiglenesen nem alkalmas, és emiatt nincs olyan közmunka, amit részére adottságához, képességéhez fel lehetne ajánlani;
  3. vagyon: ha e törvény másként nem rendelkezik, az a hasznosítható ingatlan, jármű, továbbá vagyoni értékű jog, amelynek

da) külön-külön számított forgalmi értéke, illetőleg összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a harmincszorosát, vagy

db) együttes forgalmi értéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a nyolcvanszorosát

meghaladja, azzal, hogy a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások jogosultsági feltételeinek vizsgálatánál nem minősül vagyonnak az az ingatlan, amelyben az érintett személy életvitelszerűen lakik, az a vagyoni értékű jog, amely az általa lakott ingatlanon áll fenn, továbbá a mozgáskorlátozottságra tekintettel fenntartott gépjármű.


2. Eljárási szabályok


4. § E rendelet alkalmazása során a szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá hatósági ellenőrzésre a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. tv. (a továbbiakban: Ket.) rendelkezéseit az Sztv. meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.


5. § (1) A bejelentett lakóhellyel nem rendelkező hajléktalan személynek – rászorultság esetén – joga van az e rendeletben meghatározott ellátások igénybevételére, ha a kérelem benyújtásakor Őcsény községet jelölte meg tartózkodási helyeként.

(2) A polgármester tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére, köteles az arra rászorulóknak települési segélyt, étkezést, és szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászoruló életét, testi épségét veszélyezteti.

(3) A polgármester a (2) bekezdés szerinti ideiglenes intézkedésről haladéktalanul értesíti a hatáskörrel rendelkező illetékes szervet, egyidejűleg kérnie kell a kifizetett települési támogatás megtérítését.


6. § (1) A szociális ellátások iránti kérelmet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a Őcsényi Közös Önkormányzati Hivatalnál (a továbbiakban: hivatal) kell benyújtani a 3. melléklet szerinti nyomtatványon, de az ellátások hivatalból is megállapíthatóak.

(2) Az 2.§ (3) bekezdésében meghatározott ellátások esetében a kérelmet az ellátást nyújtó intézmény vezetőjénél, illetve gondozónőnél kell benyújtani.

(3) E rendelet 37-42. §-ai szerinti társulási megállapodás, illetve ellátási szerződés útján biztosított szociális szolgáltatások esetében, az ellátás iránti kérelemről a szolgáltatást biztosító intézmény vezetője dönt.

(4) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a következőket kell csatolni a kérelemhez:

  1. a kérelmező és családja jövedelmi, vagyoni helyzetéről szóló igazolást vagy nyilatkozatot;
  2. a TAJ-számot,
  3. az adószám igazolását, 
  4. a havi kiadásait igazoló számlákat, szerződéseket,
  5. étkeztetés igénybe vétele során a szükséges orvosi igazolást, valamint a 9/1999.(XI.24.) SzCsM rendelet 22. §-ában meghatározott szociális rászorultságot igazoló iratokat.

 (5) A jövedelem igazolható:

  1. a munkaviszonyból származó, havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolással;
  2. munkanélküli ellátás esetén a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényével, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolással;
  3. a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényével, számlára történt utalás esetén az utolsó havi bankszámla kivonattal;
  4. nyugdíjszerű ellátás folyósítása esetén a nyugdíjfolyósító nyugdíjszelvényét;
  5. vállalkozó esetében a NAV igazolásával, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról;
  6. alkalmi munkás esetén a kérelmező által tett nyilatkozattal.

(6) Amennyiben a kérelmező a szükséges iratokat nem csatolja, vagy a kért adatokat nem közli, vagy a kérelmében valótlan adatokat közöl a Ket. 51. § (5) bekezdésében meghatározott eljárásnak van helye.


7. § (1) A pénzbeli szociális ellátások megállapítását megelőzően a kérelmező vagyoni, szociális és lakáskörülményeinek tisztázása céljából a hivatal ügyintézője helyszíni ellenőrzést tart, melynek megállapításait környezettanulmányban rögzíti.

(2) Nem kell környezettanulmányt felvenni, ha a kérelmező körülményeit a hivatal szociális ellátási ügyben féléven belül vizsgálta és nem feltételezhető, hogy abban lényeges változás következett volna be.


8. § (1) A pénzbeli szociális ellátások folyósítása – a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet előírásai szerint – elsősorban fizetési számlára utalással, vagy - a hatáskört gyakorló döntése esetén - házipénztári kifizetéssel történik.

(2) A rendszeresen megállapított települési támogatást havonta utólag, minden hónap 5. napjáig, míg az eseti ellátást a bizottsági ülést illetve a polgármester döntését követő öt munkanapon belül kell kifizetni, vagy átutalni a közműszolgáltató részére.

3. Jogosulatlanul igénybevett ellátás megtérítése


9. § (1) A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésére az Sztv. 17. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.

(2) Ha a helyi képviselő- testület a hatáskörébe tartozó szociális ellátás megtérítését rendeli el, a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és a kamat összegét, amennyiben a visszafizetésre kötelezett személy családjának egy főre jutó havi jövedelme a nyugdíjminimum

a) 50 %-a alatt van, elengedheti,

b) 50-100 %-a között van, csökkentheti,

c) 100-150 %-a között van, részletfizetést engedélyezhet, melynek időtartama maximum 12 (tizenkettő) hónapig terjedhet.

(3) A jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevett támogatás mérséklése vagy elengedése kizárólag a fél írásos kérelemére történhet.


10. § (1) A szociális hatáskör gyakorlója szociális rászorultság esetén szociális alapellátás keretében a kérelmező számára települési támogatást állapíthat mely, adható:

pénzbeli ellátásként:

a) lakhatás céljára,

b) rendkívüli támogatásra,

c) méltányosságból gyógyszerkiadásra és

d) temetés céljára.

(2) A rendkívüli támogatás természetbeni ellátásként is nyújtható.


11. § A szociális hatáskör gyakorlója a 10. §-ban meghatározott települési támogatáson felül természetben nyújtott ellátásként:

  1. eseti gyógyszerkiadás támogatást,
  2. karácsonyi támogatást,
  3. köztemetést, valamint
  4. temetés céljára kölcsönt állapíthat meg.
    1. II. FEJEZET


      AZ AKTÍV KORÚAK ELLÁTÁSÁVAL KAPCSOLATOS SZABÁLYOK


      12. § (1) A képviselő-testület az aktív korú nem foglalkoztatott személyek munkaerő-piaci helyzetének javítása érdekében közfoglalkoztatást szervez.

      (2) A közfoglalkoztatás szervezését, irányítását, az aktív korúak közfoglalkoztatásba történő beosztását a polgármester látja el.


      (3) Az aktív korúak ellátásában részesülő a számára felajánlott munkát, a polgármester erről szóló értesítésében megjelölt időpontban köteles megkezdeni. Akadályoztatása esetén a neki fel nem róható akadályról, egészségügyi okról köteles a polgármestert haladéktalanul tájékoztatni, egészségügyi ok esetén a kezelő orvos által kiállított igazolást hét munkanapon belül benyújtani.

      III. fejezet


      PÉNZBELI TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁS


      4. Lakhatás céljára


      13. § (1) A lakhatási célú települési támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás.

      (2)          A hatáskör gyakorlója kérelemre a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a csatornahasználat és a hulladékszállítás díjához, a lakbérhez vagy az albérleti díjhoz, illetve a tüzelőanyag költségeihez lakhatás céljára települési támogatást nyújt az e rendeletben meghatározott feltételek szerinti jogosultnak.

      (3)          A lakhatás céljára adott települési támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában, és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.


      14. § (1) A kérelem a 2. melléklet szerinti nyomtatványon, és a 63/2006. Korm. rendelet 1. melléklete szerinti vagyonnyilatkozat kitöltésével nyújtható be. A kérelemhez csatolni kell a háztartás tagjai jövedelmének hitelt érdemlő igazolását.

      (2)          A lakhatási célú települési támogatás megállapításához

      1. a villanyáram-, a víz-, és a gázfogyasztásra, valamint a csatornahasználatra és hulladékszállításra vonatkozó utolsó havi szolgáltatói számlák,
      2. lakás-, vagy albérleti szerződés bemutatása vagy másolatának csatolása szükséges.


      15. §  Lakhatási célú települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének  150%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.


      16. § A lakhatási célú települési támogatás egy hónapra jutó összege

      a)  3.500,- Ft/hó ha a jogosult háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50 %-át,

      b) 3.000,- Ft/hó, ha a jogosult háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50 %-át, de nem éri al annak összegét

      c) 2.500,- Ft/hó, ha a jogosult háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, de nem éri  annak 150%-t.


      17. § (1) A lakhatási célú települési támogatást 12 hónapra kell megállapítani.

      (2) A kérelmezőt a lakhatási célú települési támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illeti meg.


      18. § (1) Amennyiben a kérelemmel érintett lakásra vonatkozóan szolgáltatási hátralék áll fenn, vagy a lakásban előrefizetős gáz- vagy villanyáram-szolgáltatást mérő készülék működik, a lakhatási célú települési támogatást kizárólag természetbeni ellátásként lehet megállapítani.

      (2) A természetbeni szociális ellátás formájában megállapított lakhatási célú települési támogatás folyósítása a szolgáltató részére történik és annak összegét a támogatással érintett költség(ek) tekintetében a szolgáltató írja jóvá. Ebben az esetben a jogosultságot megállapító határozatban arról is rendelkezni kell, hogy a támogatást mely lakásfenntartási kiadáshoz nyújtják, továbbá fel kell tüntetni a fogyasztói és fogyasztási helyre vonatkozó azonosító adatokat.

      (3)          A jogkör gyakorlója a szolgáltatási, egyetemes szolgáltatási vagy közszolgáltatási szerződés alapján, természetbeni szociális ellátás formájában, havi rendszerességgel nyújtott lakhatási célú települési támogatásra való jogosultság megállapítása esetén a szolgáltató részére – a jogosultság megállapítását követő hónaptól kezdődően minden hónap 5. napjáig – elektronikus úton adatszolgáltatást teljesít az adatszolgáltatás hónapjában folyósításra került támogatásokról.


      19. § (1) Lakhatási célú települési támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

      (2)          A lakhatási célú települési támogatás iránti kérelemben nyilatkozni kell arról is, hogy a támogatást kérő milyen jogcímen lakik a lakásban.

      (3)          Az (1) bekezdése alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.


      5. Rendkívüli támogatásra


      20. § (1) Rendkívüli települési támogatást a Sztv. 45. § (4) – (5) bekezdésében foglaltakra figyelemmel kell megállapítani azzal a különbséggel, hogy kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladhatja meg a nyugdíjminimum 130 %-át, egyedülálló esetén a 150 %-át.

      (2) A rendkívüli települési támogatás legkisebb összege alkalmanként 1.000.- Ft.

      (3) A tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére a hatáskör gyakorlója az év során folyósítandó többszöri segély kifizetéséről is dönthet, meghatározva az alkalmanként kifizetésre kerülő összegeket, azzal a feltétellel, hogy a havi rendszerességgel nyújtott rendkívüli települési támogatás összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.

      (4) Amennyiben fennáll a lehetősége annak, hogy a segélyezett a kapott anyagi támogatást nem rendeltetésének megfelelő célra fogja felhasználni, a segély felhasználásához – a hatáskör gyakorlója döntése alapján – igénybe lehet venni a családsegítő központ családgondozójának segítségét.


      6. Méltányosságból gyógyszerkiadásra


      21. § (1) A hatáskör gyakorlója méltányosságból települési támogatást állapíthat meg gyógyszerkiadás csökkentésére azon személynek, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 130 %-át, egyedülélő esetében annak 150 %-át, feltéve, ha havi rendszeres gyógyszerköltsége eléri a nyugdíjminimum 20 %-át. 

       (2) A hatáskör gyakorlója az (1) bekezdésben meghatározott feltételektől különösen indokolt esetben eltekinthet, ha kérelmező családjában egy személy már kap e célra települési támogatást és együttes havi gyógyszerköltségük, vagy az egyedül élő kérelmező havi gyógyszerköltsége meghaladja a háztartás vagy az egyedül élő kérelmező havi összjövedelmének 20 %-át.

      (3) A támogatás összege 6.000.- Ft/hó, melyet a hatáskör gyakorlója maximum hat hónapra állapíthat meg.

      (4) A kérelemhez mellékelni kell a háziorvosi igazolást a rendszeresen szedett gyógyszerekről, valamint a gyógyszertár igazolását a gyógyszerek árairól.

      7. Temetés céljára támogatás


      22. § (1) Települési támogatás temetési költségek részbeni biztosítására kell megállapítani annak a kérelmezőnek, akinek a családjában figyelembe vehető egy főre jutó jövedelme nem haladhatja meg a nyugdíjminimum 400 %-át, egyedülálló esetén 500 %-át.

      (2) A helyben szokásos, átlagos temetés költsége 150.000.- Ft.

      (3) A támogatás összege minden igénylő esetében egységesen az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb  összegének 120%-a, amely azonban nem lehet kevesebb a mindenkori helyben szokásos átlagos temetési költség  20% -nál, de kivételes rászorultság esetén a támogatás mértéke elérheti a helyben szokásos, átlagos temetés teljes költségét, ha a temetési költségek viselése a kérelmezőnek vagy családjának a létfenntartását veszélyezteti, és kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 100 %-át, egyedülálló esetén a 150 %-át..

       (4) A támogatás iránti kérelemhez – melyet legkésőbb a temetést követő 30 napon belül kell benyújtani - mellékelni kell a támogatást kérő, vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére kiállított számla eredeti példányát, A kereseti, jövedelmi viszonyt igazoló iratok csatolására nincs szükség, - kivéve a (4) bekezdésben foglaltakat -  e tekintetben elegendő a kérelmező nyilatkozata.


      (5) Kivételes rászorultság esetén a kérelmezőnek csatolnia kell a jövedelem igazolásokat.

      (6) Nem részesülhet temetési támogatásban az a személy, aki temetési kölcsönben részesült, illetve akinek a hozzátartozóját az önkormányzat köztemetésben temettette el.


      IV. Fejezet


      TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT EGYÉB SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK


      8. Eseti gyógyszerkiadásra


      23. § (1)  A hatáskör gyakorlója eseti gyógyszerkiadás csökkentésére támogatást állapíthat meg azon személy részére;

      1. aki egy-egy betegsége miatt jelentkező magas gyógyszerkiadást jövedelmi helyzete miatt nem képes megfizetni, és
      2. akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 130 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át, feltéve,

      ha kérelmező háziorvosa a felírt gyógyszer sürgős kiváltását javasolja.

      (2) A támogatás megállapítása iránti kérelmet a hivatal szociálpolitikai ügyintézőjénél kell benyújtani, melyhez csatolni kell a kiváltandó recepteket, illetve a család jövedelem-igazolásait.

      (3) Az eseti támogatás összege megegyezik a sürgősségi gyógyszer árának összegével, de nem haladhatja meg az 5.000.- Ft-ot.

      (4) A megállapított támogatás a gyógyszertár részére kerül átutalásra.


      9. Karácsonyi támogatása


      24. § (1) A hatáskör gyakorlója, amennyiben a község önkormányzatának költségvetésében erre elkülönített keret áll rendelkezésre, egyösszegű karácsonyi támogatást állapíthat meg hivatalból a rászoruló Őcsényi állampolgárok számára.

      (2) A karácsonyi támogatás összege maximum 5.000.- Ft, melyet természetbeni ellátás formájában ad a hatáskör gyakorlója.


      10. Szociális tűzifa


      25.§ (1) A szociális tűzifa juttatását az 5. Rendkívüli támogatás alcím 20.§ rendelkezéseit kell alkalmazni az ezen alcím 25.§-26.§-ban szereplő eltérésekkel.

      (2) A szociális tűzifa juttatás esetén a rászorultat előnyben kell részesíteni amennyiben:

                  a) aktív korúak ellátásában,

                  b) időskorúak járadékában,

             c) lakásfenntartási támogatásban részesül,

             d) halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevel,

             e) egyedül élő nyugdíjas.

       (3) Háztartásonként legfeljebb 2m3 tűzifa adható.

      (4)[1] Az Önkormányzat a szociális célú tűzifában részesülőtől ellenszolgáltatást nem kér.

       26.§ (1) Az Önkormányzat által egytételben vásárol tűzifa kiszállításáról a segélyezett köteles gondoskodni, kivéve, a hivatalból történő segélyezést, mely esetében a kiszállítást az önkormányzat végzi.

      (2) Az átadás átvételt minden esetben írásban kell dokumentálni, mely az alábbiakat tartalmazza:

        a) segélyezett nevét és lakcímét,

        b) a döntés határozatszámát,

        c) a kiszállított mennyiséget erdei köbméterben,

        d) átadás dátumát,

        e) átadó nevét és aláírását,

         f) átvevő nevét és aláírását.


      11. Köztemetés


      27. § (1) A hatáskör gyakorlója a köztemetést az Sztv. 48. §-ában meghatározottak szerint állapítja meg és biztosítja.

      (2) A hatáskör gyakorlója a köztemetés költségeit részben vagy egészben elengedheti, ha a temetésre kötelezett személy saját ingatlannal nem rendelkezik, és kérelmező illetve családja egy főre jutó jövedelme nem haladja meg a nyugdíjminimum 50%-t.

      12. Temetés céljára kölcsön


      28. § (1) A hatáskör gyakorlója temetési célra önkormányzati kölcsönben részesíti azt a kérelmező személyt, aki az elhunyt személy eltemettetéséről köteles lenne ugyan gondoskodni, de arra anyagi helyzete miatt nem képes, feltéve, ha;

      a) kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum  150 % -át, egyedülálló esetén a 200 % -át,

      b) ingatlannal rendelkezik és

      c)  a kölcsönszerződés feltételeit magára nézve kötelezően elfogadja.

      (2) A temetés céljára kölcsönt a kérelmező nem kapja kézhez, a számla kifizetését a hivatal végzi.  A temetéshez nyújtandó maximális kölcsön a helyben szokásos átlagos temetési költséget nem haladhatja meg

       (3) A kérelemhez mellékelni kell a család egy főre jutó kereseti-jövedelmi igazolását.

       (4) A temetési kölcsön 12 (tizenkettő) hónapra adható

       (5) Nem kaphat temetési kölcsönt, akinek az elhunyttal, annak halála idején, érvényes tartási-öröklési szerződése volt.


      V. FEJEZET


      SZOCIÁLIS ALAPSZOLGÁLTATÁSOK


      13. szociális alapszolgáltatások alapelvei


      29. § Az önkormányzat a Szoctv. 57. §-ának (1) bekezdésében rögzített szociális alapszolgáltatások közül (a továbbiakban: szociális szolgáltatás):

      a) az étkeztetést önállóan,

      b) a családsegítést, a közösségi ellátások, és az utcai szociális munkát a Szekszárd és Környéke Alapellátási és Szakosított Ellátási Társulás által fenntartott Humánszolgáltató Központ bevonásával,

      c) a házi segítségnyújtást és a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást és a Szoctv. 65/F.§. (1) bekezdés a.) és c.) pontjában szereplő nappali ellátást a Szekszárd és Környéke Szociális Alapszolgáltatási és Szakosított Ellátási Társulás által fenntartott Szociális Központ (a továbbiakban: Szociális Központ) bevonásával biztosítja.


      30. § (1) A személyes gondoskodás megállapítása iránti kérelmet a 29.§. b) pontjában meghatározottakat a Humánszolgáltató Központ vezetőjénél, a 29.§. c.) pontjában meghatározottakat a Szociális Központ vezetőjénél, étkeztetés igénybevétele esetében a Hivatalnál kell benyújtani.

       (2) A rendelet 29.§. b) pontjában meghatározottak esetében az ellátás iránti kérelemről a Humánszolgáltató Központ vezetője, míg a rendelet 29.§. c) pontjában meghatározottak esetében az ellátás iránti kérelemről a Szociális Központ vezetője dönt.

      (3) A szociális szolgáltatások intézményi  térítési díjait e rendelet 1. melléklete tartalmazza.

      (4) A személyi térítési díjak megállapításakor a szociális rászorultságot, a szolgáltatást igénybe vevő személy rendszeres havi jövedelmét kell figyelembe venni.[2]


      31.§ (1) Az ellátás igénybevételének megkezdésekor az ellátást igénylővel, illetőleg a törvényes képviselőjével megállapodást[3] kell kötni. A megállapodás az Sztv. 94/C. § (3) bekezdésében felsoroltakat tartalmazza.[4]


      (2) A jogosultak érdekvédelmére vonatkozó részletes szabályokat az intézmény szervezeti és működési szabályzata határozza meg.


      (3) Az intézményi jogviszony megszüntetésére, illetve szüneteltetésére a Sztv. 100.§-ában foglaltakat kell megfelelően alkalmazni.


      32. § (1) A szociális szolgáltatás után fizetendő havi térítési díjat utólag, minden hónap 10. napjáig kell befizetni.

      (2) A személyi térítési díj összegéről - az Sztv. 117. § (3) bekezdésben foglalt kivétellel – az intézmény vezetője az ellátás igénybevétele után, de legkésőbb az igénybevételtől számított 30 napon belül írásban értesíti a kötelezettet.

      (3) Ha a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátásnál a jogosult, illetőleg képviselője (gondnoka) a személyi térítési díj összegét vitatja, vagy annak csökkentését, illetve elengedését kéri, az (1) bekezdésben meghatározott értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a hatáskör gyakorlójához fordulhat. Ilyen esetben a hatáskör gyakorlója - átruházott hatáskörében eljárva - határozattal dönt a személyi térítési díj összegéről. A személyi térítési díj felülvizsgálata során a fentieket értelemszerűen alkalmazni kell alkalmazni.

      (4) A hatáskör gyakorlója a személyi térítési díj összegét a (3) bekezdés szerint előterjesztett kérelemre akkor csökkentheti vagy engedheti el, ha a kérelmező családjában az egy főre eső rendszeres havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét nem éri el vagy az ellátást igénybe vevő a térítési díjat szociális, vagyoni és lakhatási körülményeire tekintettel nem képes megfizetni

      (5) A hajléktalan személyek részére – amennyiben rendszeres pénzellátással nem rendelkezik – a 35.§ szerinti étkeztetést térítésmentesen kell biztosítani.


      33. § A rendelet 29. §-ában meghatározott ellátás megszűnik:

      a) a jogosult, illetve hozzátartozójának az ellátás megszüntetésére vonatkozó bejelentését követő napon,

      b) ha a jogosult az ellátást – rajta kívül álló ok miatt – kettő hónapon át nem veszi igénybe,

      c) ha a jogosult az igénybe vett szolgáltatás után két hónapig nem fizeti a térítési díjat,

      d) a jogosult halálával.


      34. § A Szociális Központ vezetője jelen rendeletben meghatározott eljárási rend nélkül köteles házi segítségnyújtásban részesíteni azt a személyt, akinek a gondozásáról ápolási díj keretében gondoskodtak, de az ápoló elhalálozott, vagy ápolási kötelezettségét nem teljesíti.


      14. Étkeztetés


      35. § (1) Étkeztetésben kell részesíteni azt a rászorultat, aki

      a) a 65. életévét betöltötte és egyedülálló,

      b) a 70. életévét betöltötte és a vele egyháztartásban élők is e kor felettiek,

      c) súlyosan mozgáskorlátozott

      d) )     rokkantsági ellátásban vagy járulékban részesül 

      e) fogyatékossági támogatásban részesül,

      f) pszihiátriai beteg, és ezt szakorvosi véleménnyel igazolja

       g) hajléktalan

      h) szenvedélybeteg, és ezt szakorvosi véleménnyel igazolja

      és azt önmaga, illetve eltartottja részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képes biztosítani, feltéve, ha a szolgáltatást igénybe vevő személy jövedelme[5] nem haladja meg a nyugdíjminimum 300%-t.

        (2) Az étkeztetés keretében az ebéd elszállításáról elsősorban a jogosult köteles gondoskodni, de – egészségi állapota, fogyatékossága miatt - kérheti a lakására történő kiszállítását is.


      36. § A szociális rászorultság igazolására a következő iokat, nyilatkoztaokat kell benyújtani:

      a) az egészségi állapoton, illetve betegségen alapuló szociális rászorultság esetében az azt igazoló orvosi szakvéleményt, pszichiáter vagy neurológus szakorvosi szakvéleményt;

      b) az egyedül élés igazolására a szolgáltatás igénybevételére irányuló kérelemben feltüntetett adatokat;

      c) a súlyos fogyatékosság igazolására az Sztv. 65/C. §-ának (6) bekezdése szerinti iratot.


      15. Házi segítségnyújtás


      37. § Ezen szociális alapszolgáltatási feladatot Szekszárd és Környéke Szociális Alapszolgáltatási és Szakosított Ellátási Társulás által fenntartott Szociális Központ látja el.


      16. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás


      38. § Ezen szociális alapszolgáltatási feladatot Szekszárd és Környéke Szociális Alapszolgáltatási és Szakosított Ellátási Társulás által fenntartott Szociális Központ látja.

      17. Nappali ellátás

      39. § Ezen szociális alapszolgáltatási feladatok közül a Szekszárd és Környéke Szociális Alapszolgáltatási és Szakosított Ellátási Társulás által fenntartott Szociális Központ a Sztv. 65/F.§. (1) bekezdés a.) és c.) pontjában szereplő feladatokat a Sztv. 65/F.§.-ban foglaltak alapján látja el.


      18. Családsegítés


      40. § Ezen szociális alapszolgáltatási feladatot Szekszárd és Környéke Alapszolgáltatási és Szakosított Ellátási Társulás által fenntartott Humánszolgáltató Központ látja.


      19. Utcai szociális munka


      41. § Ezen szociális alapszolgáltatási feladatot Szekszárd és Környéke Alapszolgáltatási és Szakosított Ellátási Társulás által fenntartott Humánszolgáltató Központ látja.

      20. Közösségi ellátások


      42. § Ezen szociális alapszolgáltatási feladatot Szekszárd és Környéke Alapszolgáltatási és Szakosított Ellátási Társulás által fenntartott Humánszolgáltató Központ látja.


      21. Együttműködés más szervekkel


      43. § A szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése a Szociálpolitikai Kerekasztal feladata, mely évente legalább egy alkalommal tart ülést.


      44.§ A Kerekasztal tagjai:

      a)  a polgármester,

      b)  a Szociális Bizottság elnöke,

      c)   a Szociális Bizottság alelnöke,

      d)   a jegyző,

      e) a vállalkozó háziorvosok, vagy az általuk megbízott személy,

      f) a Szociális Központ vezetője, vagy az általa megbízott személy,

      g) a Humánszolgáltató Központ vezetője, vagy az általa megbízott személy,

      h) a Családsegítő Központ vezetője, vagy az általa megbízott személy,

      i) a Gyermekjóléti vezetője, vagy az általa megbízott személy,

      j)  a körzeti védőnő és

      k) a hivatal szociálpolitikai ügyintézői.

      l)  a hivatal szociálpolitikai ügyintézői.


      VI. fejezet


      VEGYES ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


      45. § (1) E rendelet 2015. március 1-jén lép hatályba, rendelkezéseit a hatálybalépését követően indult ügyekben kell alkalmazni.

      (2) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Sztv.-ben foglaltak az irányadóak.

      (3) E rendelet megfelel a belső piaci szolgáltatásokról szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2006/123/EK irányelvében foglaltaknak.

      (4) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg a szociális igazgatás és szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló 20/2013.(XII.20.) önkormányzati rendelet hatályát veszíti.

      (5) A rendelet hatálybalépését megelőzően méltányossági ápolási díjban részesülő személy részére 2015. május 31-ig a nyugdíj minimum 80%-kát kell folyósítani havonta települési támogatásként .


      Őcsény , 2015. február 25.


                         Fülöp János                                                          Pollák Csaba

                         polgármester                                                             jegyző


                       



      A rendelet kihirdetve 2015. február 27.-én.

      Pollák Csaba

      jegyző



      1. melléklet a 4/2015.(II.27 .) önkormányzati rendelethez


      a szociális alapszolgáltatások intézményi térítési díjának megállapítása[6]

      Étkeztetés, kiszállítás nélkül

      276,- Ft/fő/nap+ÁFA 

      Étkeztetés teljes költsége

      551,- Ft/fő/nap+ÁFA

      Zóna ebéd

      323,- Ft/fő/nap+ÁFA

      Ebédszállítás

      80.- Ft/fő/nap+ÁFA



      2. melléklet a  4/2015. (II.27.) önkormányzati rendelethez

      KÉRELEM és JÖVEDELEMNYILATKOZAT

       települési támogatás igényléséhez

      I. Személyi adatok


      1. Támogatást kérő neve:.............................................................................................................


      2. Születési neve:..........................................................................................................................


      3. Szül.helye, ideje:.......................................................................................................................


      4. Anyja neve:...............................................................................................................................


      5. Lakcíme:...................................................................................................................................


      6. Tartózkodási helye:...................................................................................................................


      7. TAJ száma:...............................................................................................................................


      8. Bankszámlaszáma:...................................................................................................................


      9. Telefonszáma (nem kötelező megadni):..................................................................................


      10. Az ellátást az alábbi személyre/személyekre kéri:...................................................................


      ......................................................................................................................................................


      11. Az egy háztartásban élő közeli hozzátartozók neve, családi minősége:


      11.1...............................................................................................................................................


      11.2...............................................................................................................................................


      11.3...............................................................................................................................................


      11.4...............................................................................................................................................


      11.5...............................................................................................................................................


      11.6...............................................................................................................................................


      11.7...............................................................................................................................................


      12. Az igényelt támogatás célja, formája és a kérelem indoklása:







      II. Jövedelmi, vagyoni adatok


      1. A kérelmező és a vele közös háztartásban élő személyek havi nettó jövedelme forintban:



      A

      B

      C

      1

      A jövedelem típusa

      Kérelmező

      A kérelmezővel közös háztartásban élő további személyek

      1

      2

      3

      4

      2

      Munkaviszonyból és más foglalkoztatási jogviszonyból

      származó jövedelem, táppénz






      3

      Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből származó jövedelem






      4

      Gyermekgondozási támogatások, gyermektartási díj, családi pótlék, gyermeknevelési támogatás






      5

      Nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások






      6

      Önkormányzat, járási hivatal és munkaügyi szervek által folyósított ellátások






      7

      Egyéb jövedelem (pl. ingó, és ingatlan bérleti díj)






      8

      Összes jövedelem








      2. A család tulajdonában, vagy használatában lévő

           2.1. gépjármű, gépi meghajtású termelő-

           eszköz (típus, kor):...................................................................................................................

           2.2. a család által lakott ingatlanon felüli ingatlan (cím, ingatlan típusa):.................................

           ..................................................................................................................................................

           2.3. termőföld (ha): ..................................................................................................................

           2.4. vagyoni értékű jog:............................................................................................................


      III. Nyilatkozatok


      Anyagi és büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a fenti adatok a valóságnak megfelelnek.

      Tudomásul veszem, hogy a kérelemben közölt jövedelmi adatok valódiságát a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (7) bekezdés alapján a szociális hatáskört gyakorló szerv – az állami adóhatóság illetékes igazgatósága útján – ellenőrizheti.

      Tudomásul veszem, hogy a jogosulatlanul igénybe vett ellátást vissza kell térítenem.

      Hozzájárulok a kérelemben szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárás során történő felhasználásához.


      Kelt:


      kérelmező

      3. melléklet a  4/2015. (II.27. ) önkormányzati rendelethez

      KÉRELEM és JÖVEDELEMNYILATKOZAT

      lakhatási célú települési támogatás igényléséhez

      I. Személyi adatok

      1.1. A kérelmező személyre vonatkozó adatok:

      1.1.1. Neve:...............................................................................................................................


      1.1.2. Születési neve:.................................................................................................................


      1.1.3.Anyja neve:......................................................................................................................


      1.1.4. Születés helye, ideje:.......................................................................................................


      1.1.5. Lakcíme:..........................................................................................................................


      1.1.6. Tartózkodási helye:.........................................................................................................


      1.1.7. TAJ száma:......................................................................................................................


      1.1.8. Bankszámlaszáma:...........................................................................................................


      1.1.9. Telefonszáma (nem kötelező megadni):..........................................................................

      1.2. Kérelmezővel közös háztartásban (azonos lakcímen) élők száma: ............ fő.

      1.3. Kérelmezővel közös háztartásában élők személyi adatai:


       A

       B

       C

       D


       Név
      (születési név)

       Születési helye, ideje
      (év, hó, nap)

       Anyja neve

       TAJ száma

       1.





       2.





       3.





       4.






      1.4. Kijelentem, hogy a kérelem benyújtásának időpontjában a háztartásom táblázatban feltüntetett tagjai között van olyan személy:

      a) aki után vagy részére súlyos fogyatékosság vagy tartós betegség miatt magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak; ha igen, akkor e személyek száma ............ fő,

      b) aki fogyatékossági támogatásban részesül; ha igen, akkor e személyek száma .......... fő ,

      c) aki gyermekét egyedülállóként neveli; ha igen, akkor e személyek száma .......... fő.


      II. Jövedelmi adatok

      A kérelmező, valamint a vele közös háztartásban élő személyeknek a havi jövedelme forintban:


      A

      B

      C

      1

      A jövedelem típusa

      Kérelmező

      A kérelmezővel közös háztartásban élő további személyek

      1

      2

      3

      4

      2

      Munkaviszonyból és más foglalkoztatási jogviszonyból

      származó jövedelem, táppénz






      3

      Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből származó jövedelem






      4

      Gyermekgondozási támogatások, gyermektartási díj, családi pótlék, gyermeknevelési támogatás






      5

      Nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások






      6

      Önkormányzat, járási hivatal és munkaügyi szervek által folyósított ellátások






      7

      Egyéb jövedelem (pl. ingó, és ingatlan bérleti díj)






      8

      Összes jövedelem







      III. Lakásviszonyok

      3.1. A támogatással érintett lakás nagysága: .............. m2.

      3.2. A lakásban tartózkodás jogcíme:...........................................................................................

      IV. Nyilatkozatok

      4.1. A kérelemmel érintett lakásban előrefizetős gáz- vagy áramszolgáltatást mérő készülék

      működik - nem működik (a megfelelő rész aláhúzandó).

      Amennyiben igen, kérjük, nevezze meg a szolgáltatót:.............................................................

      4.2. A lakhatást a legnagyobb mértékben veszélyeztető lakásfenntartási kiadás(ok):..................


      ...................................................................................................................................................


      4.3. Felelősségem tudatában kijelentem, hogy

      a) életvitelszerűen a lakóhelyemen/a tartózkodási helyemen élek (a megfelelő rész aláhúzandó),

      b) a közölt adatok a valóságnak megfelelnek.

      Tudomásul veszem, hogy a kérelemben közölt jövedelmi adatok valódiságát a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (7) bekezdése alapján a szociális hatáskört gyakorló szerv – a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hatáskörrel és illetékességgel rendelkező adóigazgatósága útján – ellenőrizheti.

      Hozzájárulok a kérelemben szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárás során történő felhasználásához.

      Kelt:



      kérelmező                                                      a háztartás nagykorú tagjainak aláírása






    [1]

    Beiktatta a 8/2015. (X. 02.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2015. október 5.-től.

    [2]

    Módosította a 4/2016. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 3. §-a. Hatályos: 2016. április 5-től.

    [3]

    Módosította a 4/2016. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos: 2016. április 5-től.

    [4]

    Módosította a 4/2016. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos: 2016. április 5-től.


    [5]

    Módosította a 4/2016. (IV. 04.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos: 2016. április 5-től.


    [6]

    Módosította a 16/2015. (XII.. 22.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2016. február 1.-től.