Őcsény Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2024. (XI. 1.) önkormányzati rendelete
Őcsény Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2019. (XII.16.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2024. 11. 01- 2024. 11. 01Őcsény Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2024. (XI. 1.) önkormányzati rendelete
Őcsény Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2019. (XII.16.) önkormányzati rendelet módosításáról
Őcsény Község Önkormányzata Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bek. c.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján Szervezeti és Működési Szabályzatát az alábbiak szerint állapítja meg:
1. § A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 14. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A képviselő-testület alakuló ülését a polgármester hívja össze és vezeti. A polgármester eskütételéig a képviselő-testület ülését a korelnök vezeti. Ezt követően a HVB elnöke tájékoztatást ad a választások lefolyásáról és hivatalos eredményéről.”
2. § (1) A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 24. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és tervezett napirendjéről a lakosság az Önkormányzat honlapján, Őcsény Község Hivatalos facebook oldalán, valamint az önkormányzat hirdetőjén való közzététellel tájékozódhat.”
(2) A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 24. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A képviselő-testület nyílt üléséről felvétel készülhet, mely közzétételre kerül Őcsény Község Hivatalos Youtube csatornáján, valamint elérhető az Önkormányzat honlapján.”
3. § A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 43. § (2) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az önkormányzati rendelet megjelölése - az alábbi sorrendben -)
(foglalja magában.)
4. § A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 55. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Az egyes bizottságok 3, maximum 5 főből állnak, ebből:
a) PÜT Bizottság 2 fő képviselő és 1 nem képviselő személy,
b) Szociális Bizottság 2 fő képviselő és 1 fő nem képviselő személy,
c) Kulturális Bizottság 3 fő képviselő és 2 nem képviselő személy.”
5. § A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 56. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A bizottság elnökének, elnökhelyettesének és tagjának megválasztására az alakuló ülésen, vagy legkésőbb az azt követő ülésen kerül sor. Az elnöki, az elnökhelyettesi vagy a tagi viszony megszűnése esetén a választásra legkésőbb a jogviszony megszűnését követő rendes ülésen kerül sor.”
6. § (1) A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 2 függeléke az 1. melléklet szerint módosul.
(2) A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 4 függeléke a 2. melléklet szerint módosul.
(3) A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 5 függeléke helyébe az 4. melléklet lép.
(4) A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 7 függeléke a 3. melléklet szerint módosul.
7. § Ez a rendelet 2024. november 1-jén lép hatályba, és 2024. november 2-án hatályát veszti.
1. melléklet a 12/2024. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez
1. A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 2 függelékében foglalt táblázat 4. és 5. sora helyébe a következő rendelkezések lépnek:
|
4 |
DEUTSCH BOGLÁRKA |
|
5 |
HERONYÁNYI DÁNIEL |
2. A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 2 függelékében foglalt táblázat 7. sora helyébe a következő rendelkezés lép:
|
7 |
PARRAGH BALÁZS |
2. melléklet a 12/2024. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez
1. A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 4 függelék 1. pontjában foglalt táblázat 1–3. sora helyébe a következő rendelkezések lépnek:
|
(A. Név |
B. Tisztség) |
|
|---|---|---|
|
1 |
Csapai János |
elnök |
|
2 |
Heronyányi Dániel |
elnökhelyettes |
|
3 |
Kovács Éva |
nem képviselő, külsős tag |
2. A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 4 függelék 2. pontjában foglalt táblázat 3. sora helyébe a következő rendelkezés lép:
|
(A. Név |
B. Tisztség) |
|
|---|---|---|
|
3 |
Bognár Ildikó |
nem képviselő, külsős tag |
3. A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 4 függelék 3. pontjában foglalt táblázat 1–3. sora helyébe a következő rendelkezések lépnek:
|
|
(A. Név |
B. Tisztség) |
|---|---|---|
|
1 |
Deutsch Boglárka |
elnök |
|
2 |
Kárpáti-Guth Margit |
elnökhelyettes |
|
3 |
Heronyányi Dániel |
tag |
4. A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 4 függelék 3. pontjában foglalt táblázat a következő 4. és 5. sorral egészül ki:
|
|
(A. Név |
B. Tisztség) |
|---|---|---|
|
4 |
Heronyányi Józsefné |
nem képviselő, külsős tag |
|
5 |
Vajdáné Szilágyi Hajnalka |
nem képviselő, külsős tag |
3. melléklet a 12/2024. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez
1. A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 7 függelék 3. pontjában foglalt táblázat 1. sora helyébe a következő rendelkezés lép:
|
(A. Név |
B. Tisztség) |
|
|---|---|---|
|
1 |
Gomán Szabina |
elnök |
2. A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 7 függelék 3. pontjában foglalt táblázat 3. sora helyébe a következő rendelkezés lép:
|
(A. Név |
B. Tisztség) |
|
|---|---|---|
|
3 |
Horváth Lajos |
képviselő |
3. A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 7 függelék 4. pontjában foglalt táblázat 3. sora helyébe a következő rendelkezés lép:
|
(A. Név |
B. Tisztség) |
|
|---|---|---|
|
3 |
Holczerné Guth Erzsébet |
képviselő |
4. melléklet a 12/2024. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez
1. A Pénzügyi, Ügyrendi és Településfejlesztési Bizottság ügyrendje
1.1. A bizottság létrehozása
1.1.1. A Bizottságot a képviselő-testület 166/2024. (X.21.) kt. számú határozatával hozta létre. A Bizottság elnöke: Csapai János, elnökhelyettese: Heronyányi Dániel, nem képviselő, külsős tagja: Kovács Éva.
1.1.2. A Bizottság létszámának és személyi összetételének változásáról a képviselő-testület határozattal dönthet.
1.1.3. A Bizottság feladatait, jog- és hatáskörét az önkormányzat SZMSZ-e rögzíti.
1.1.4. A Bizottság ügyrendje az önkormányzati SZMSZ 5.számú függelékét képezi.
1.1.5. A Bizottság alakuló ülésén az elnök helyettesítésére, munkájának segítésére képviselő tagjainak sorából elnökhelyettest választ.
1.2. A bizottság feladatai
1.2.1. A Bizottság általános feladatköreként előkészíti a képviselő-testület döntéseit, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását:
1.2.1.1. a testületi döntések előkészítése érdekében megvitatja az előterjesztéseket és a határozat/rendelet tervezeteket, állást foglal a feladatkörébe tartozó ügyekben,
1.2.1.2. benyújtja a képviselő-testület által - annak éves Munkatervében vagy határozatával - meghatározott előterjesztéseket,
1.2.1.3. ellenőrzi feladatkörében a Önkormányzati Hivatal és az Önkormányzat intézményeinek munkáját a képviselő testületi döntések előkészítésében, illetve annak végrehajtásában.
1.2.2. A bizottság kezdeményezési jogával élve a polgármester intézkedését kérheti, ha a Önkormányzati Hivatal tevékenységében a képviselő-testület álláspontjától, céljaitól való eltérést, az önkormányzati érdek sérelmét vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli.
1.3. A bizottság jog- és hatásköre
1.3.1. Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata értelmében:
1.3.2. A Bizottságot kezdeményezési és javaslattételi jog illeti meg a következő tárgykörökben:
1.3.2.1. a jövőre vonatkozó pénzügyi, gazdasági tervek, költségvetési előirányzatok, továbbá az önkormányzati gazdálkodást érintő előterjesztések (ideértve az adóztatási tevékenységet is) gazdaságossági összetevőinek elemzése, valamint hitelfelvétel;
1.3.2.2. az önkormányzat pénzgazdálkodásának megszervezése, éves költségvetés összeállítása;
1.3.2.3. önkormányzati tulajdon (vagyon) elidegenítése, ingatlanvagyon (s annak részeként üresen álló lakások) értékesítése;
1.3.2.4. polgármester javadalmazása;
1.3.3. A Bizottság véleményezi az alábbi témakörökben készített előterjesztéseket:
1.3.3.1. pénzügyi, gazdasági tervek, költségvetési előirányzatok, az önkormányzat pénzgazdálkodása, továbbá az önkormányzati gazdálkodás gazdaságossági összetevőinek elemzése, hitelfelvétel;
1.3.3.2. éves költségvetés és költségvetést érintő rendeletek összeállítása, majd a költségvetési (s annak részeként az intézményi) előirányzatok felhasználása, illetve teljesítése (költségvetési beszámolók), az önkormányzat pénzgazdálkodásának megszervezése;
1.4. A Bizottság véleményezheti az alábbi témakörökben készített előterjesztéseket:
1.4.1. önkormányzati tulajdon (vagyon) elidegenítése, önkormányzati vagyonrész vállalkozásba történő bevitele, önkormányzati alapítvány létesítése-megszűnése – továbbá önkormányzati intézmények alapításának, összevonásának ill. megszüntetésének indokoltsága;
1.4.2. Településszerkezeti Terv, Helyi Építési Szabályzat és Szabályozási Terv rendelkezései érvényesítésének, továbbá a belterületbe vonások megvalósítási ütemtervének költségvetési kihatásai;
1.5. A Bizottságot végrehajtási kötelezettség terheli a képviselő-testület által részére meghatározott, alábbiakban felsorolt konkrét feladatok teljesítésében:
1.5.1. a Belsőellenőrzés útján az önkormányzati intézmények – továbbá az önkormányzati beruházások – utólagos pénzügyi ellenőrzése;
1.5.2. a képviselői és polgármesteri (évenkénti) vagyonnyilatkozatok nyilvántartása és az azzal kapcsolatos eljárások lefolytatása.
1.6. A Bizottság ellenőrzi:
1.6.1. a képviselői és polgármesteri (évenkénti) vagyonnyilatkozatokat;
1.6.2. pénzügyi, gazdasági tervek megvalósulását, költségvetési előirányzatok teljesítését, önkormányzati gazdálkodás gazdaságossági összetevőinek alakulását, az önkormányzat pénzgazdálkodásának megszervezését, éves költségvetés összeállítását, majd a költségvetést érintő rendeletek végrehajtását (beleértve az intézményi előirányzatok felhasználását), a költségvetési beszámolókat,
1.6.3. önkormányzati tulajdon (vagyon) elidegenítését, önkormányzati vagyonrész vállalkozásba történő bevitelét, önkormányzati alapítvány létesítését megszűnését – továbbá önkormányzati intézmények alapításának, összevonásának ill. megszüntetésének indokoltságát.
1.6.4. A Bizottság köteles évente beszámolni a képviselő-testületnek: az Önkormányzat Munkaprogramjából rá háruló feladatok teljesítéséről (a Testület Éves Munkatervének előírásai szerint). Az átruházott hatáskörök gyakorlására a képviselő-testület utasítást adhat, illetve az átruházott hatáskört visszavonhatja, továbbá az átruházott hatáskörben hozott bizottsági döntések végrehajtását felfüggesztheti, amennyiben azok ellentétesek a jogszabályokban foglaltakkal, vagy sértik az Önkormányzat érdekeit.
1.7. Joggyakorlás, jogorvoslat
1.7.1. A Bizottság hatáskörét üléseken gyakorolja, érdemi döntéseit határozati formában hozza.
1.7.2. Amennyiben a döntéshez szükséges szavazás eredményének megállapítása után a Bizottság tagja kéri, úgy az elnök elrendeli a kisebbségi vélemény pontos szövegének az ülésről készült jegyzőkönyvben történő rögzítését.
1.8. A bizottság működése
1.8.1. A Bizottság működésének alapja a képviselő-testület éves Munkaterve, melyben foglalt feladatokra és határidőkre tekintettel a bizottság maga gondoskodik ülései napirendjeinek tervszerű összeállításáról.
1.8.2. A Munkaterv a képviselő-testület Munkaprogramjából adódó - bizottsági javaslatokra is figyelemmel összeállított - feladatokat rögzíti, mely alapján a Bizottság minden év első ülésén önmaga határozza meg saját éves munkatervét. A bizottsági Munkaterv tartalmazza:
1.8.3. a bizottsági ülések időpontját,
1.8.4. a várható napirendeket, előterjesztéseket,
1.8.5. a bizottság által szükségesnek tartott, önként vállalt további feladatokat.
1.8.6. A bizottsági munkaterv tervezetét - a bizottság elnöke irányításával - a Önkormányzati Hivatal részéről kirendelt a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője állítja össze és a bizottság elnöke terjeszti a bizottság elé.
1.9. A bizottság ülései
1.9.1. A bizottság ülését az elnök (akadályoztatása esetén az elnökhelyettes hívja össze, az ülés meghívóját - és a bizottsági ülés elé szánt írásos előterjesztések anyagát – eljuttatva:
1.9.1.1. a polgármesternek, alpolgármesternek,
1.9.1.2. a jegyzőnek és a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselőjének,
1.9.1.3. továbbá az érintetteknek tartott személyeknek is.
1.9.2. Miután a bizottsági ülés nyilvános, így a meghívót ki kell függeszteni az Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján is.
1.9.3. A bizottság zárt ülést az SZMSZ-ben (képviselő-testületi zárt ülésekre vonatkozóan) rögzített esetekben és az ott részletezett szabályok szerint tarthat.
1.9.4. Zárt ülésen - az (1) bekezdésben felsoroltakon kívül - csak a bizottság elnöke által meghívott szakértő, továbbá érintettnek tekintett fél vehet részt.
1.9.5. A bizottság akkor határozatképes, ha ülésén a bizottsági tagok több mint fele jelen van.
1.9.6. A határozathozatalhoz a jelen lévő bizottsági tagok több mint felének egybehangzó szavazata szükséges.
1.9.7. Az ülésvezetés és döntéshozatal szabályai azonosak az SZMSZ-ben foglalt előírásokkal, az ülést a bizottság elnöke vagy akadályoztatása esetén az elnökhelyettes vezeti.
1.9.8. A bizottság soros üléseit az Önkormányzat képviselő-testületének költségvetést érintő napirendjeinek ülését megelőző hétfői napon 18 órakor tartja.
1.9.9. Rendkívüli ülést az önkormányzat SZMSZ-ben foglalt előírások szerint tart a Bizottság.
1.10. Koordinatív feladatok
1.10.1. A bizottsági elnök feladata, hogy a bizottsági ülés előtt a tárgyalandó anyagot egyeztesse a jegyzővel, polgármesterrel, más bizottságokkal, társadalmi szervezetekkel.
1.10.2. Több bizottság feladatkörébe tartozó ügyek megtárgyalásának szükségessége esetén a bizottságok együttes ülést is tarthatnak, melynek időpontjában, helyében és napirendjében, továbbá tanácskozási joggal felruházott meghívottjainak személyében a bizottságok elnökei állapodnak meg. Az együttes ülés vezetésének rendjéről és a szavazás módjáról a bizottságok elnökeinek közös javaslata alapján az ülésen résztvevő bizottsági tagok közösen döntenek.
1.10.3. A község civil és politikai szervezeteinek delegált képviselői biztosítják az előkészítés és végrehajtás társadalmi kontrollját.
1.11. A bizottsági tevékenységgel összefüggő ügyviteli feladatok
1.11.1. A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője / dolgozója - látja el, aki gondoskodik:
1.11.2. a bizottsági ülések meghívóinak elkészítéséről és legkésőbb az ülést megelőző 3 nappal annak közreadásáról és kifüggesztéséről,
1.11.3. a jegyzőkönyv készítéséről és tartozékainak (jelenléti ív, stb.) jegyzői utasítás szerinti kezeléséről,
1.11.4. a bizottsági ülés résztvevőinek teljes körű, szakszerű tájékoztatásáról, mely az egyes előterjesztések érdemi elbírálásához szükséges.
1.11.5. A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést tartalmazza.
1.11.6. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke írja alá. A jegyzőkönyv 1 példányát az ülést követő 10 munkanapon belül kell adni a polgármesternek, illetve a jegyzőnek.
1.12. A bizottsági tevékenység felügyelete
1.12.1. A bizottsági munka szakmai felügyeletét a polgármester, vagy az által megbízott alpolgármester látja el.
1.12.2. Az önkormányzati ügykörben, hozott bizottsági döntések törvényességi kontrollját a Közigazgatási Hivatal végzi.
1.12.3. A bizottsági tevékenységgel összefüggésben születő dokumentumok archiválását a jegyző saját kézi irattárában végzi.
1.13. Záró rendelkezések
1.13.1. Jelen Ügyrendet a bizottság önálló, jegyzőkönyvbe foglalt hátározatával fogadta el.
1.13.2. Jelen Ügyrend előírásait az SZMSZ mindenkori változásaihoz igazodva a bizottság elnökének aktualizálnia kell.
1.13.3. A bizottság működésére vonatkozó képviselő-testületi határozatokat az Ügyrend mindenkori mellékleteként a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője tárolja.
2. A Szociális Bizottság ügyrendje
2.1. A Bizottság létrehozása
2.1.1. A Bizottságot a képviselő-testület a 166/2024. (X.21.) kt. számú határozatával hozta létre.
2.1.2. A Bizottság elnöke: Ancsin Attila, elnökhelyettese: Kárpáti-Guth Margit, nem képviselő, külsős tagja: Bognár Ildikó
2.1.3. A Bizottság létszámának és személyi összetételének változásáról a képviselő-testület határozattal dönthet.
2.1.4. A Bizottság feladatait, jog- és hatáskörét az önkormányzat SZMSZ-e rögzíti.
2.1.5. A Bizottság ügyrendje az önkormányzati SZMSZ 5.számú függelékét képezi.
2.1.6. A Bizottság alakuló ülésén az elnök helyettesítésére, munkájának segítésére képviselő tagjainak sorából elnökhelyettest választ.
2.2. A bizottság feladatai
2.2.1. A Bizottság általános feladatköreként előkészíti a képviselő-testület döntéseit, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását:
2.2.2. a testületi döntések előkészítése érdekében megvitatja az előterjesztéseket és a határozat/rendelet tervezeteket, állást foglal a feladatkörébe tartozó ügyekben,
2.2.3. benyújtja a képviselő-testület által - annak éves Munkatervében vagy határozatával - meghatározott előterjesztéseket,
2.2.4. ellenőrzi feladatkörében a Önkormányzati Hivatal és az Önkormányzat intézményeinek munkáját a képviselő testületi döntések előkészítésében, illetve annak végrehajtásában.
2.3. A bizottság dönt az átruházott hatáskörbe tartozó ügyekben, ideértve a rendeletileg számára biztosított hatósági hatáskörben hozott döntéseket is.
2.4. A bizottság kezdeményezési jogával élve a polgármester intézkedését kérheti, ha a Önkormányzati Hivatal tevékenységében a képviselő-testület álláspontjától, céljaitól való eltérést, az önkormányzati érdek sérelmét vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli.
2.5. A bizottság jog- és hatásköre
2.5.1. Lakhatási célú települési támogatás (helyi)
2.5.2. Rendkívüli települési támogatás
2.5.3. Eseti gyógyszer kiadási támogatás
2.5.4. Bursa Hungarica
2.5.5. Szociális célú tüzelőanyag támogatási kérelem
2.5.6. A szociális hatásköröket az ügyrend 2.18. pontja tartalmazza.
2.6. A Bizottságot kezdeményezési és javaslattételi jog illeti meg a következő tárgykörökben:
2.6.1. a szociális és egészségügy jövőre vonatkozó tervek, fejlesztések tekintetében,
2.6.2. az önkormányzat, éves költségvetés összeállítása és módosítási javaslattétel a szociális juttatások előirányzata tekintetében.
2.7. A Bizottság véleményezheti az alábbi témakörökben készített előterjesztéseket:
2.7.1. szociális és egészségügyet érintő rendeletek összeállítása, módosítása,
2.7.2. az önkormányzat éves költségvetését és a szociális gondoskodást érintő rendelet-tervezeteket,
2.7.3. az egészségügyi és szociális intézményekben a kinevezéseket, pályázatok kiírásában és elbírálásában részt vesz.
2.7.4. A Bizottságot végrehajtási kötelezettség terheli a képviselő-testület által részére meghatározott, alábbiakban felsorolt konkrét feladatok teljesítésében:
2.8. A Bizottság ellenőrzi:
2.8.1. évenként felülvizsgálja a segélyezettek és tartásra kötelezett hozzátartozók szociális helyzetét,
2.8.2. vizsgálja az egészségügyi alapellátás helyzetét,
2.8.3. figyelemmel kíséri a polgárok egészségügyi és szociális helyzetét,
2.8.4. A Bizottság köteles évente beszámolni a képviselő-testületnek: az Önkormányzat Munkaprogramjából rá háruló feladatok teljesítéséről (a Testület Éves Munkatervének előírásai szerint). Az átruházott hatáskörök gyakorlására a képviselő-testület utasítást adhat, illetve az átruházott hatáskört visszavonhatja, továbbá az átruházott hatáskörben hozott bizottsági döntések végrehajtását felfüggesztheti, amennyiben azok ellentétesek a jogszabályokban foglaltakkal, vagy sértik az Önkormányzat érdekeit.
2.9. Joggyakorlás, jogorvoslat
2.9.1. A Bizottság hatáskörét üléseken gyakorolja, érdemi döntéseit határozati formában hozza.
2.9.2. Amennyiben a döntéshez szükséges szavazás eredményének megállapítása után a Bizottság tagja kéri, úgy az elnök elrendeli a kisebbségi vélemény pontos szövegének az ülésről készült jegyzőkönyvben történő rögzítését.
2.9.3. Az önkormányzati jogkörben bizottság által hozott hatósági határozat ellen a képviselő-testülethez lehet fellebbezni.
2.10. A bizottság működése
2.10.1. A Bizottság működésének alapja a képviselő-testület éves Munkaterve, melyben foglalt feladatokra és határidőkre tekintettel a bizottság maga gondoskodik ülései napirendjeinek tervszerű összeállításáról.
2.10.2. A Munkaterv a képviselő-testület Munkaprogramjából adódó - bizottsági javaslatokra is figyelemmel összeállított - feladatokat rögzíti, mely alapján a Bizottság minden év első ülésén önmaga határozza meg saját éves munkatervét.
2.10.3. A bizottság Munkaterv tartalmazza:
2.10.3.1. a bizottsági ülések időpontját,
2.10.3.2. a várható napirendeket, előterjesztéseket,
2.10.3.3. a bizottság által szükségesnek tartott, önként vállalt további feladatokat.
2.10.4. A bizottsági munkaterv tervezetét - a bizottság elnöke irányításával - a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője állítja össze és a bizottság elnöke terjeszti a bizottság elé.
2.11. A bizottság ülései
2.11.1. A bizottság ülését az elnök (akadályoztatása esetén az elnökhelyettes hívja össze, az ülés meghívóját - és a bizottsági ülés elé szánt írásos előterjesztések anyagát - eljuttatva
2.11.1.1. a polgármesternek, alpolgármesternek,
2.11.1.2. a jegyzőnek és a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselőjének,
2.11.1.3. továbbá az érintetteknek tartott személyeknek is.
2.11.2. A bizottsági ülés nyilvános, így a meghívót ki kell függeszteni az Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján is.
2.11.3. A bizottság zárt ülést az SZMSZ-ben (képviselő-testületi zárt ülésekre vonatkozóan) rögzített esetekben és az ott részletezett szabályok szerint tarthat.
2.11.4. Zárt ülésen - az (1) bekezdésben felsoroltakon kívül - csak a bizottság elnöke által meghívott szakértő, továbbá érintettnek tekintett fél vehet részt.
2.11.5. A bizottság akkor határozatképes, ha ülésén a bizottsági tagok több mint fele jelen van.
2.11.6. A határozathozatalhoz a jelen lévő bizottsági tagok több mint felének egybehangzó szavazata szükséges.
2.11.7. Az ülésvezetés és döntéshozatal szabályai azonosak az SZMSZ-ben foglalt előírásokkal, az ülést a bizottság elnöke vagy akadályoztatása esetén az elnökhelyettes, vezeti.
2.11.8. A bizottság soron következő üléseit minden negyedik héten, keddi napokon 15 órai kezdettel tartja.
2.11.9. Rendkívüli ülést az önkormányzat SZMSZ-ben foglalt előírások szerint tart a Bizottság.
2.12. Koordinatív feladatok
2.12.1. A bizottsági elnök feladata, hogy a bizottsági ülés előtt a tárgyalandó anyagot egyeztesse a jegyzővel, polgármesterrel, más bizottságokkal, társadalmi szervezetekkel.
2.12.2. Több bizottság feladatkörébe tartozó ügyek megtárgyalásának szükségessége esetén a bizottságok együttes ülést is tarthatnak, melynek időpontjában, helyében és napirendjében, továbbá tanácskozási joggal felruházott meghívottjainak személyében a bizottságok elnökei állapodnak meg. Az együttes ülés vezetésének rendjéről és a szavazás módjáról a bizottságok elnökeinek közös javaslata alapján az ülésen résztvevő bizottsági tagok közösen döntenek.
2.12.3. A község civil és politikai szervezeteinek delegált képviselői biztosítják az előkészítés és végrehajtás társadalmi kontrollját.
2.13. A bizottsági tevékenységgel összefüggő ügyviteli feladatok
2.13.1. A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a Önkormányzati Hivatal - a bizottság mellé kirendelt a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője útján - látja el, aki gondoskodik:
2.13.1.1. a bizottsági ülések meghívóinak elkészítéséről és legkésőbb az ülést megelőző 3 nappal annak közreadásáról és kifüggesztéséről,
2.13.1.2. a jegyzőkönyv készítéséről és tartozékainak (jelenléti ív, stb.) jegyzői utasítás szerinti kezeléséről,
2.13.1.3. a bizottsági ülés résztvevőinek teljeskörű, szakszerű tájékoztatásáról, mely az egyes előterjesztések érdemi elbírálásához szükséges.
2.13.2. A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést tartalmazza.
2.13.3. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke írja alá. A jegyzőkönyv 2 példányát az ülést követő 10 munkanapon belül kell adni a jegyzőnek.
2.13.4. Az átruházott hatáskörben hozott bizottsági döntéseket tartalmazó jegyzőkönyvek 1 példányát 15 napon belül meg kell küldeni a Közigazgatási Hivatalnak. A jegyzőkönyv továbbításáról a jegyző gondoskodik.
2.14. A bizottsági tevékenység felügyelete
2.14.1. A bizottsági munka szakmai felügyeletét a polgármester, vagy az általa megbízott alpolgármester látja el.
2.14.2. Az önkormányzati ügykörben, átruházott hatósági hatáskörben hozott bizottsági döntések törvényességi kontrollját a Közigazgatási Hivatal végzi.
2.14.3. A bizottsági tevékenységgel összefüggésben születő dokumentumok archiválását a jegyző saját kézi irattárában végzi.
2.15. Záró rendelkezések
2.15.1. Jelen Ügyrendet a bizottság önálló, jegyzőkönyvbe foglalt határozatával fogadta el.
2.15.2. Jelen Ügyrend előírásait az SZMSZ mindenkori változásaihoz igazodva a bizottság elnökének aktualizálnia kell.
2.15.3. A bizottság működésére vonatkozó képviselő-testületi határozatokat az Ügyrend mindenkori mellékleteként a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője tárolja.
2.16. SZOCIÁLIS HATÁSKÖRÖK
|
Hatáskör |
Hatáskör gyakorlója |
|---|---|
|
Helyi rendelet 5. §. (2) bek. ideiglenes tartózkodás |
Polgármester |
|
Lakhatási célú települési támogatás (helyi) |
Szociális Bizottság |
|
Rendkívüli települési támogatás |
Szociális Bizottság |
|
Eseti gyógyszer kiadási támogatás |
Szociális Bizottság |
|
Bursa Hungarica |
Szociális Bizottság |
|
Szociális célú tüzelőanyag támogatási kérelem |
Szociális Bizottság |
3. A Kulturális Bizottság ügyrendje
3.1. A bizottság létrehozása
3.1.1. A Bizottságot a képviselő-testület 166/2024. (X.21.) kt. számú határozatával hozta létre.
3.1.2. A Bizottság elnöke: Deutsch Boglárka, elnökhelyettese: Kárpáti-Guth Margit, tagjai: Heronyányi Dániel, nem képviselő, külsős tagja: Heronyányi Józsefné, nem képviselő, külsős tagja: Vajdáné Szilágyi Hajnalka
3.1.3. A Bizottság létszámának és személyi összetételének változásáról a képviselő-testület határozattal dönthet.
3.1.4. A Bizottság feladatait, jog- és hatáskörét az önkormányzat SZMSZ-e rögzíti.
3.1.5. A Bizottság ügyrendje az önkormányzati SZMSZ 5.számú függelékét képezi.
3.1.6. A Bizottság alakuló ülésén az elnök helyettesítésére, munkájának segítésére képviselő tagjainak sorából elnökhelyettest választ.
3.2. A bizottság feladatai
3.2.1. A Bizottság általános feladatköreként előkészíti a képviselő-testület döntéseit, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását:
3.2.1.1. a testületi döntések előkészítése érdekében megvitatja az előterjesztéseket és a határozat/rendelet tervezeteket, állást foglal a feladatkörébe tartozó ügyekben,
3.2.1.2. benyújtja a képviselő-testület által - annak éves Munkatervében vagy határozatával - meghatározott előterjesztéseket,
3.2.1.3. ellenőrzi feladatkörében a Önkormányzati Hivatal és az Önkormányzat intézményeinek munkáját a képviselő-testületi döntések előkészítésében, illetve annak végrehajtásában.
3.2.2. A bizottság kezdeményezési jogával élve a polgármester intézkedését kérheti, ha a Önkormányzati Hivatal tevékenységében a képviselő-testület álláspontjától, céljaitól való eltérést, az önkormányzati érdek sérelmét vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli.
3.3. A bizottság jog- és hatásköre
3.3.1. Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata értelmében:
3.3.1.1. A Bizottságot kezdeményezési és javaslattételi jog illeti meg a következő tárgykörökben:
3.3.1.1.1. ellátja a település közoktatási, művelődési, kulturális, idegenforgalmi és sporttevékenységének összehangolását
• előkészíti az intézményvezetői pályázatok kiírását,
3.3.1.1.2. közreműködik a kulturális és sportrendezvények szervezésében, lebonyolításában, a sárközi hagyományok ápolásában, a műemlék jellegű alkotások felkutatásában, ezek állapotának felmérésében, védelmében,
3.3.1.1.3. szervezi a témaköreit érintő jogszabályok és képviselő-testületi határozatok végrehajtását a társadalmi szervezeteknél,
3.3.1.2. A Bizottság véleményezi az alábbi témakörökben készített előterjesztéseket
3.3.1.2.1. véleményezi a közoktatási, művelődési, kulturális, idegenforgalmi és sporttevékenységet érintő rendelet-tervezeteket,
3.3.1.2.2. véleményezi az oktatási, művelődési intézmények vezetőinek pályázatát, a tárgyköreit érintő testületi előterjesztéseket,
3.3.1.3. A Bizottság egyéb feladatai:
3.3.1.3.1. kapcsolatot tart a társadalmi szervezetekkel,
3.3.1.3.2. figyelemmel kíséri az önkormányzat intézményeinek, valamint a társadalmi szervezetek, helyi médiák működését, a témaköreit érintő pályázati kiírásokat, közreműködik ezek elkészítésében.
3.3.2. A Bizottság köteles évente beszámolni a képviselő-testületnek: az Önkormányzat Munkaprogramjából rá háruló feladatok teljesítéséről (a Testület Éves Munkatervének előírásai szerint). Az átruházott hatáskörök gyakorlására a képviselő-testület utasítást adhat, illetve az átruházott hatáskört visszavonhatja, továbbá az átruházott hatáskörben hozott bizottsági döntések végrehajtását felfüggesztheti, amennyiben azok ellentétesek a jogszabályokban foglaltakkal, vagy sértik az Önkormányzat érdekeit.
3.4. Joggyakorlás, jogorvoslat
3.4.1. A Bizottság hatáskörét üléseken gyakorolja, érdemi döntéseit határozati formában hozza.
3.4.2. Amennyiben a döntéshez szükséges szavazás eredményének megállapítása után a Bizottság tagja kéri, úgy az elnök elrendeli a kisebbségi vélemény pontos szövegének az ülésről készült jegyzőkönyvben történő rögzítését.
3.5. A bizottság működése
3.5.1. A Bizottság működésének alapja a képviselő-testület éves Munkaterve, melyben foglalt feladatokra és határidőkre tekintettel a bizottság maga gondoskodik ülései napirendjeinek tervszerű összeállításáról.
3.5.2. A Munkaterv a képviselő-testület Munkaprogramjából adódó - bizottsági javaslatokra is figyelemmel összeállított - feladatokat rögzíti, mely alapján a Bizottság minden év első ülésén önmaga határozza meg saját éves munkatervét.
3.5.3. A bizottság Munkaterv tartalmazza:
3.5.3.1. a bizottsági ülések időpontját,
3.5.3.2. a várható napirendeket, előterjesztéseket,
3.5.3.3. a bizottság által szükségesnek tartott, önként vállalt további feladatokat.
3.5.4. A bizottsági munkaterv tervezetét - a bizottság elnöke irányításával – az Önkormányzati Hivatal részéről kirendelt köztisztviselője állítja össze és a bizottság elnöke terjeszti a bizottság elé.
3.6. A bizottság ülései
3.6.1. A bizottság ülését az elnök akadályoztatása esetén az elnökhelyettes hívja össze, az ülés meghívóját - és a bizottsági ülés elé szánt írásos előterjesztések anyagát - eljuttatva
3.6.1.1. a polgármesternek, alpolgármesternek,
3.6.1.2. a jegyzőnek és a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselőjének,
3.6.1.3. továbbá az érintetteknek tartott személyeknek is.
3.6.2. A bizottsági ülés nyilvános, így a meghívót ki kell függeszteni az Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján is.
3.6.3. A bizottság zárt ülést az SZMSZ-ben (képviselő-testületi zárt ülésekre vonatkozóan) rögzített esetekben és az ott részletezett szabályok szerint tarthat.
3.6.4. Zárt ülésen - az (1) bekezdésben felsoroltakon kívül - csak a bizottság elnöke által meghívott szakértő, továbbá érintettnek tekintett fél vehet részt.
3.6.5. A bizottság akkor határozatképes, ha ülésén a bizottsági tagok több mint fele jelen van.
3.6.6. A határozathozatalhoz a jelen lévő bizottsági tagok több mint felének egybehangzó szavazata szükséges.
3.6.7. Az ülésvezetés és döntéshozatal szabályai azonosak az SZMSZ-ben foglalt előírásokkal, az ülést a bizottság elnöke vagy akadályoztatása esetén az elnökhelyettes vezeti.
3.6.8. A bizottság soros üléseit minden negyedév második hónapjának harmadik hetének szerdai napjain 18 órai kezdettel tartja.
3.6.9. Rendkívüli ülést az önkormányzat SZMSZ-ben foglalt előírások szerint tart a Bizottság.
3.7. Koordinatív feladatok
3.7.1. A bizottsági elnök feladata, hogy a bizottsági ülés előtt a tárgyalandó anyagot egyeztesse a jegyzővel, polgármesterrel, más bizottságokkal, társadalmi szervezetekkel.
3.7.2. Több bizottság feladatkörébe tartozó ügyek megtárgyalásának szükségessége esetén a bizottságok együttes ülést is tarthatnak, melynek időpontjában, helyében és napirendjében, továbbá tanácskozási joggal felruházott meghívottjainak személyében a bizottságok elnökei állapodnak meg. Az együttes ülés vezetésének rendjéről és a szavazás módjáról a bizottságok elnökeinek közös javaslata alapján az ülésen résztvevő bizottsági tagok közösen döntenek.
3.7.3. A község civil és politikai szervezeteinek delegált képviselői biztosítják az előkészítés és végrehajtás társadalmi kontrollját.
3.8. A bizottsági tevékenységgel összefüggő ügyviteli feladatok
3.8.1. A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a Önkormányzati Hivatal - a bizottság mellé kirendelt, a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője útján - látja el, aki gondoskodik:
3.8.1.1. a bizottsági ülések meghívóinak elkészítéséről és legkésőbb az ülést megelőző 3 nappal annak közreadásáról és kifüggesztéséről,
3.8.1.2. a jegyzőkönyv készítéséről és tartozékainak (jelenléti ív, stb.) jegyzői utasítás szerinti kezeléséről,
3.8.1.3. a bizottsági ülés résztvevőinek teljeskörű, szakszerű tájékoztatásáról, mely az egyes előterjesztések érdemi elbírálásához szükséges.
3.8.2. A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést tartalmazza.
3.8.3. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke írja alá. A jegyzőkönyv 2 példányát az ülést követő 10 munkanapon belül kell adni a jegyzőnek.
3.8.4. Az átruházott hatáskörben hozott bizottsági döntéseket tartalmazó jegyzőkönyvek 1 példányát 15 napon belül meg kell küldeni a Közigazgatási Hivatalnak. A jegyzőkönyv továbbításáról a jegyző gondoskodik.
3.9. A bizottsági tevékenység felügyelete
3.9.1. A bizottsági munka szakmai felügyeletét a polgármester, vagy az általa megbízott alpolgármester látja el.
3.9.2. Az önkormányzati ügykörben, átruházott hatósági hatáskörben hozott bizottsági döntések törvényességi kontrollját a Közigazgatási Hivatal végzi.
3.9.3. A bizottsági tevékenységgel összefüggésben születő dokumentumok archiválását a jegyző saját kézi irattárában végzi.
3.10. Záró rendelkezések
3.10.1. Jelen Ügyrendet önálló, jegyzőkönyvbe foglalt határozatával fogadta el.
3.10.2. Jelen Ügyrend előírásait az SZMSZ mindenkori változásaihoz igazodva a bizottság elnökének aktualizálnia kell.
3.10.3. A bizottság működésére vonatkozó képviselő-testületi határozatokat az Ügyrend mindenkori mellékleteként a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője tárolja.”