Őcsény Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2024. (XI. 1.) önkormányzati rendelete

Őcsény Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2019. (XII.16.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2024. 11. 01- 2024. 11. 01

Őcsény Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2024. (XI. 1.) önkormányzati rendelete

Őcsény Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2019. (XII.16.) önkormányzati rendelet módosításáról

2024.11.01.

Őcsény Község Önkormányzata Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bek. c.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján Szervezeti és Működési Szabályzatát az alábbiak szerint állapítja meg:

1. § A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 14. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A képviselő-testület alakuló ülését a polgármester hívja össze és vezeti. A polgármester eskütételéig a képviselő-testület ülését a korelnök vezeti. Ezt követően a HVB elnöke tájékoztatást ad a választások lefolyásáról és hivatalos eredményéről.”

2. § (1) A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 24. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és tervezett napirendjéről a lakosság az Önkormányzat honlapján, Őcsény Község Hivatalos facebook oldalán, valamint az önkormányzat hirdetőjén való közzététellel tájékozódhat.”

(2) A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 24. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A képviselő-testület nyílt üléséről felvétel készülhet, mely közzétételre kerül Őcsény Község Hivatalos Youtube csatornáján, valamint elérhető az Önkormányzat honlapján.”

3. § A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 43. § (2) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az önkormányzati rendelet megjelölése - az alábbi sorrendben -)

„a) „Őcsény Község Önkormányzata képviselő-testületének” szófordulatát, mint a rendelet megalkotójának megjelölését,”

(foglalja magában.)

4. § A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 55. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az egyes bizottságok 3, maximum 5 főből állnak, ebből:

a) PÜT Bizottság 2 fő képviselő és 1 nem képviselő személy,

b) Szociális Bizottság 2 fő képviselő és 1 fő nem képviselő személy,

c) Kulturális Bizottság 3 fő képviselő és 2 nem képviselő személy.”

5. § A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 56. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A bizottság elnökének, elnökhelyettesének és tagjának megválasztására az alakuló ülésen, vagy legkésőbb az azt követő ülésen kerül sor. Az elnöki, az elnökhelyettesi vagy a tagi viszony megszűnése esetén a választásra legkésőbb a jogviszony megszűnését követő rendes ülésen kerül sor.”

6. § (1) A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 2 függeléke az 1. melléklet szerint módosul.

(2) A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 4 függeléke a 2. melléklet szerint módosul.

(3) A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 5 függeléke helyébe az 4. melléklet lép.

(4) A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 7 függeléke a 3. melléklet szerint módosul.

7. § Ez a rendelet 2024. november 1-jén lép hatályba, és 2024. november 2-án hatályát veszti.

Fülöp János polgármester

Balogh Györgyi jegyző

1. melléklet a 12/2024. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez

1. A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 2 függelékében foglalt táblázat 4. és 5. sora helyébe a következő rendelkezések lépnek:

4

DEUTSCH BOGLÁRKA

5

HERONYÁNYI DÁNIEL

2. A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 2 függelékében foglalt táblázat 7. sora helyébe a következő rendelkezés lép:

7

PARRAGH BALÁZS

2. melléklet a 12/2024. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez

1. A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 4 függelék 1. pontjában foglalt táblázat 1–3. sora helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A. Név

B. Tisztség)

1

Csapai János

elnök

2

Heronyányi Dániel

elnökhelyettes

3

Kovács Éva

nem képviselő, külsős tag

2. A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 4 függelék 2. pontjában foglalt táblázat 3. sora helyébe a következő rendelkezés lép:

(A. Név

B. Tisztség)

3

Bognár Ildikó

nem képviselő, külsős tag

3. A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 4 függelék 3. pontjában foglalt táblázat 1–3. sora helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A. Név

B. Tisztség)

1

Deutsch Boglárka

elnök

2

Kárpáti-Guth Margit

elnökhelyettes

3

Heronyányi Dániel

tag

4. A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 4 függelék 3. pontjában foglalt táblázat a következő 4. és 5. sorral egészül ki:

(A. Név

B. Tisztség)

4

Heronyányi Józsefné

nem képviselő, külsős tag

5

Vajdáné Szilágyi Hajnalka

nem képviselő, külsős tag

3. melléklet a 12/2024. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez

1. A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 7 függelék 3. pontjában foglalt táblázat 1. sora helyébe a következő rendelkezés lép:

(A. Név

B. Tisztség)

1

Gomán Szabina

elnök

2. A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 7 függelék 3. pontjában foglalt táblázat 3. sora helyébe a következő rendelkezés lép:

(A. Név

B. Tisztség)

3

Horváth Lajos

képviselő

3. A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 16/2019.(XII.16.) önkormányzati rendelet 7 függelék 4. pontjában foglalt táblázat 3. sora helyébe a következő rendelkezés lép:

(A. Név

B. Tisztség)

3

Holczerné Guth Erzsébet

képviselő

4. melléklet a 12/2024. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez

5 függelék
A bizottságok ügyrendjei

1. A Pénzügyi, Ügyrendi és Településfejlesztési Bizottság ügyrendje

1.1. A bizottság létrehozása

1.1.1. A Bizottságot a képviselő-testület 166/2024. (X.21.) kt. számú határozatával hozta létre. A Bizottság elnöke: Csapai János, elnökhelyettese: Heronyányi Dániel, nem képviselő, külsős tagja: Kovács Éva.

1.1.2. A Bizottság létszámának és személyi összetételének változásáról a képviselő-testület határozattal dönthet.

1.1.3. A Bizottság feladatait, jog- és hatáskörét az önkormányzat SZMSZ-e rögzíti.

1.1.4. A Bizottság ügyrendje az önkormányzati SZMSZ 5.számú függelékét képezi.

1.1.5. A Bizottság alakuló ülésén az elnök helyettesítésére, munkájának segítésére képviselő tagjainak sorából elnökhelyettest választ.

1.2. A bizottság feladatai

1.2.1. A Bizottság általános feladatköreként előkészíti a képviselő-testület döntéseit, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását:

1.2.1.1. a testületi döntések előkészítése érdekében megvitatja az előterjesztéseket és a határozat/rendelet tervezeteket, állást foglal a feladatkörébe tartozó ügyekben,

1.2.1.2. benyújtja a képviselő-testület által - annak éves Munkatervében vagy határozatával - meghatározott előterjesztéseket,

1.2.1.3. ellenőrzi feladatkörében a Önkormányzati Hivatal és az Önkormányzat intézményeinek munkáját a képviselő testületi döntések előkészítésében, illetve annak végrehajtásában.

1.2.2. A bizottság kezdeményezési jogával élve a polgármester intézkedését kérheti, ha a Önkormányzati Hivatal tevékenységében a képviselő-testület álláspontjától, céljaitól való eltérést, az önkormányzati érdek sérelmét vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli.

1.3. A bizottság jog- és hatásköre

1.3.1. Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata értelmében:

1.3.2. A Bizottságot kezdeményezési és javaslattételi jog illeti meg a következő tárgykörökben:

1.3.2.1. a jövőre vonatkozó pénzügyi, gazdasági tervek, költségvetési előirányzatok, továbbá az önkormányzati gazdálkodást érintő előterjesztések (ideértve az adóztatási tevékenységet is) gazdaságossági összetevőinek elemzése, valamint hitelfelvétel;

1.3.2.2. az önkormányzat pénzgazdálkodásának megszervezése, éves költségvetés összeállítása;

1.3.2.3. önkormányzati tulajdon (vagyon) elidegenítése, ingatlanvagyon (s annak részeként üresen álló lakások) értékesítése;

1.3.2.4. polgármester javadalmazása;

1.3.3. A Bizottság véleményezi az alábbi témakörökben készített előterjesztéseket:

1.3.3.1. pénzügyi, gazdasági tervek, költségvetési előirányzatok, az önkormányzat pénzgazdálkodása, továbbá az önkormányzati gazdálkodás gazdaságossági összetevőinek elemzése, hitelfelvétel;

1.3.3.2. éves költségvetés és költségvetést érintő rendeletek összeállítása, majd a költségvetési (s annak részeként az intézményi) előirányzatok felhasználása, illetve teljesítése (költségvetési beszámolók), az önkormányzat pénzgazdálkodásának megszervezése;

1.4. A Bizottság véleményezheti az alábbi témakörökben készített előterjesztéseket:

1.4.1. önkormányzati tulajdon (vagyon) elidegenítése, önkormányzati vagyonrész vállalkozásba történő bevitele, önkormányzati alapítvány létesítése-megszűnése – továbbá önkormányzati intézmények alapításának, összevonásának ill. megszüntetésének indokoltsága;

1.4.2. Településszerkezeti Terv, Helyi Építési Szabályzat és Szabályozási Terv rendelkezései érvényesítésének, továbbá a belterületbe vonások megvalósítási ütemtervének költségvetési kihatásai;

1.5. A Bizottságot végrehajtási kötelezettség terheli a képviselő-testület által részére meghatározott, alábbiakban felsorolt konkrét feladatok teljesítésében:

1.5.1. a Belsőellenőrzés útján az önkormányzati intézmények – továbbá az önkormányzati beruházások – utólagos pénzügyi ellenőrzése;

1.5.2. a képviselői és polgármesteri (évenkénti) vagyonnyilatkozatok nyilvántartása és az azzal kapcsolatos eljárások lefolytatása.

1.6. A Bizottság ellenőrzi:

1.6.1. a képviselői és polgármesteri (évenkénti) vagyonnyilatkozatokat;

1.6.2. pénzügyi, gazdasági tervek megvalósulását, költségvetési előirányzatok teljesítését, önkormányzati gazdálkodás gazdaságossági összetevőinek alakulását, az önkormányzat pénzgazdálkodásának megszervezését, éves költségvetés összeállítását, majd a költségvetést érintő rendeletek végrehajtását (beleértve az intézményi előirányzatok felhasználását), a költségvetési beszámolókat,

1.6.3. önkormányzati tulajdon (vagyon) elidegenítését, önkormányzati vagyonrész vállalkozásba történő bevitelét, önkormányzati alapítvány létesítését megszűnését – továbbá önkormányzati intézmények alapításának, összevonásának ill. megszüntetésének indokoltságát.

1.6.4. A Bizottság köteles évente beszámolni a képviselő-testületnek: az Önkormányzat Munkaprogramjából rá háruló feladatok teljesítéséről (a Testület Éves Munkatervének előírásai szerint). Az átruházott hatáskörök gyakorlására a képviselő-testület utasítást adhat, illetve az átruházott hatáskört visszavonhatja, továbbá az átruházott hatáskörben hozott bizottsági döntések végrehajtását felfüggesztheti, amennyiben azok ellentétesek a jogszabályokban foglaltakkal, vagy sértik az Önkormányzat érdekeit.

1.7. Joggyakorlás, jogorvoslat

1.7.1. A Bizottság hatáskörét üléseken gyakorolja, érdemi döntéseit határozati formában hozza.

1.7.2. Amennyiben a döntéshez szükséges szavazás eredményének megállapítása után a Bizottság tagja kéri, úgy az elnök elrendeli a kisebbségi vélemény pontos szövegének az ülésről készült jegyzőkönyvben történő rögzítését.

1.8. A bizottság működése

1.8.1. A Bizottság működésének alapja a képviselő-testület éves Munkaterve, melyben foglalt feladatokra és határidőkre tekintettel a bizottság maga gondoskodik ülései napirendjeinek tervszerű összeállításáról.

1.8.2. A Munkaterv a képviselő-testület Munkaprogramjából adódó - bizottsági javaslatokra is figyelemmel összeállított - feladatokat rögzíti, mely alapján a Bizottság minden év első ülésén önmaga határozza meg saját éves munkatervét. A bizottsági Munkaterv tartalmazza:

1.8.3. a bizottsági ülések időpontját,

1.8.4. a várható napirendeket, előterjesztéseket,

1.8.5. a bizottság által szükségesnek tartott, önként vállalt további feladatokat.

1.8.6. A bizottsági munkaterv tervezetét - a bizottság elnöke irányításával - a Önkormányzati Hivatal részéről kirendelt a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője állítja össze és a bizottság elnöke terjeszti a bizottság elé.

1.9. A bizottság ülései

1.9.1. A bizottság ülését az elnök (akadályoztatása esetén az elnökhelyettes hívja össze, az ülés meghívóját - és a bizottsági ülés elé szánt írásos előterjesztések anyagát – eljuttatva:

1.9.1.1. a polgármesternek, alpolgármesternek,

1.9.1.2. a jegyzőnek és a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselőjének,

1.9.1.3. továbbá az érintetteknek tartott személyeknek is.

1.9.2. Miután a bizottsági ülés nyilvános, így a meghívót ki kell függeszteni az Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján is.

1.9.3. A bizottság zárt ülést az SZMSZ-ben (képviselő-testületi zárt ülésekre vonatkozóan) rögzített esetekben és az ott részletezett szabályok szerint tarthat.

1.9.4. Zárt ülésen - az (1) bekezdésben felsoroltakon kívül - csak a bizottság elnöke által meghívott szakértő, továbbá érintettnek tekintett fél vehet részt.

1.9.5. A bizottság akkor határozatképes, ha ülésén a bizottsági tagok több mint fele jelen van.

1.9.6. A határozathozatalhoz a jelen lévő bizottsági tagok több mint felének egybehangzó szavazata szükséges.

1.9.7. Az ülésvezetés és döntéshozatal szabályai azonosak az SZMSZ-ben foglalt előírásokkal, az ülést a bizottság elnöke vagy akadályoztatása esetén az elnökhelyettes vezeti.

1.9.8. A bizottság soros üléseit az Önkormányzat képviselő-testületének költségvetést érintő napirendjeinek ülését megelőző hétfői napon 18 órakor tartja.

1.9.9. Rendkívüli ülést az önkormányzat SZMSZ-ben foglalt előírások szerint tart a Bizottság.

1.10. Koordinatív feladatok

1.10.1. A bizottsági elnök feladata, hogy a bizottsági ülés előtt a tárgyalandó anyagot egyeztesse a jegyzővel, polgármesterrel, más bizottságokkal, társadalmi szervezetekkel.

1.10.2. Több bizottság feladatkörébe tartozó ügyek megtárgyalásának szükségessége esetén a bizottságok együttes ülést is tarthatnak, melynek időpontjában, helyében és napirendjében, továbbá tanácskozási joggal felruházott meghívottjainak személyében a bizottságok elnökei állapodnak meg. Az együttes ülés vezetésének rendjéről és a szavazás módjáról a bizottságok elnökeinek közös javaslata alapján az ülésen résztvevő bizottsági tagok közösen döntenek.

1.10.3. A község civil és politikai szervezeteinek delegált képviselői biztosítják az előkészítés és végrehajtás társadalmi kontrollját.

1.11. A bizottsági tevékenységgel összefüggő ügyviteli feladatok

1.11.1. A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője / dolgozója - látja el, aki gondoskodik:

1.11.2. a bizottsági ülések meghívóinak elkészítéséről és legkésőbb az ülést megelőző 3 nappal annak közreadásáról és kifüggesztéséről,

1.11.3. a jegyzőkönyv készítéséről és tartozékainak (jelenléti ív, stb.) jegyzői utasítás szerinti kezeléséről,

1.11.4. a bizottsági ülés résztvevőinek teljes körű, szakszerű tájékoztatásáról, mely az egyes előterjesztések érdemi elbírálásához szükséges.

1.11.5. A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést tartalmazza.

1.11.6. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke írja alá. A jegyzőkönyv 1 példányát az ülést követő 10 munkanapon belül kell adni a polgármesternek, illetve a jegyzőnek.

1.12. A bizottsági tevékenység felügyelete

1.12.1. A bizottsági munka szakmai felügyeletét a polgármester, vagy az által megbízott alpolgármester látja el.

1.12.2. Az önkormányzati ügykörben, hozott bizottsági döntések törvényességi kontrollját a Közigazgatási Hivatal végzi.

1.12.3. A bizottsági tevékenységgel összefüggésben születő dokumentumok archiválását a jegyző saját kézi irattárában végzi.

1.13. Záró rendelkezések

1.13.1. Jelen Ügyrendet a bizottság önálló, jegyzőkönyvbe foglalt hátározatával fogadta el.

1.13.2. Jelen Ügyrend előírásait az SZMSZ mindenkori változásaihoz igazodva a bizottság elnökének aktualizálnia kell.

1.13.3. A bizottság működésére vonatkozó képviselő-testületi határozatokat az Ügyrend mindenkori mellékleteként a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője tárolja.

2. A Szociális Bizottság ügyrendje

2.1. A Bizottság létrehozása

2.1.1. A Bizottságot a képviselő-testület a 166/2024. (X.21.) kt. számú határozatával hozta létre.

2.1.2. A Bizottság elnöke: Ancsin Attila, elnökhelyettese: Kárpáti-Guth Margit, nem képviselő, külsős tagja: Bognár Ildikó

2.1.3. A Bizottság létszámának és személyi összetételének változásáról a képviselő-testület határozattal dönthet.

2.1.4. A Bizottság feladatait, jog- és hatáskörét az önkormányzat SZMSZ-e rögzíti.

2.1.5. A Bizottság ügyrendje az önkormányzati SZMSZ 5.számú függelékét képezi.

2.1.6. A Bizottság alakuló ülésén az elnök helyettesítésére, munkájának segítésére képviselő tagjainak sorából elnökhelyettest választ.

2.2. A bizottság feladatai

2.2.1. A Bizottság általános feladatköreként előkészíti a képviselő-testület döntéseit, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását:

2.2.2. a testületi döntések előkészítése érdekében megvitatja az előterjesztéseket és a határozat/rendelet tervezeteket, állást foglal a feladatkörébe tartozó ügyekben,

2.2.3. benyújtja a képviselő-testület által - annak éves Munkatervében vagy határozatával - meghatározott előterjesztéseket,

2.2.4. ellenőrzi feladatkörében a Önkormányzati Hivatal és az Önkormányzat intézményeinek munkáját a képviselő testületi döntések előkészítésében, illetve annak végrehajtásában.

2.3. A bizottság dönt az átruházott hatáskörbe tartozó ügyekben, ideértve a rendeletileg számára biztosított hatósági hatáskörben hozott döntéseket is.

2.4. A bizottság kezdeményezési jogával élve a polgármester intézkedését kérheti, ha a Önkormányzati Hivatal tevékenységében a képviselő-testület álláspontjától, céljaitól való eltérést, az önkormányzati érdek sérelmét vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli.

2.5. A bizottság jog- és hatásköre

Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata értelmében a Bizottság dönt:

2.5.1. Lakhatási célú települési támogatás (helyi)

2.5.2. Rendkívüli települési támogatás

2.5.3. Eseti gyógyszer kiadási támogatás

2.5.4. Bursa Hungarica

2.5.5. Szociális célú tüzelőanyag támogatási kérelem

2.5.6. A szociális hatásköröket az ügyrend 2.18. pontja tartalmazza.

2.6. A Bizottságot kezdeményezési és javaslattételi jog illeti meg a következő tárgykörökben:

2.6.1. a szociális és egészségügy jövőre vonatkozó tervek, fejlesztések tekintetében,

2.6.2. az önkormányzat, éves költségvetés összeállítása és módosítási javaslattétel a szociális juttatások előirányzata tekintetében.

2.7. A Bizottság véleményezheti az alábbi témakörökben készített előterjesztéseket:

2.7.1. szociális és egészségügyet érintő rendeletek összeállítása, módosítása,

2.7.2. az önkormányzat éves költségvetését és a szociális gondoskodást érintő rendelet-tervezeteket,

2.7.3. az egészségügyi és szociális intézményekben a kinevezéseket, pályázatok kiírásában és elbírálásában részt vesz.

2.7.4. A Bizottságot végrehajtási kötelezettség terheli a képviselő-testület által részére meghatározott, alábbiakban felsorolt konkrét feladatok teljesítésében:

a képviselő-testület által átruházott hatáskörben dönt a helyi szociális és gyermekvédelmi rendeletekben meghatározott feladatokról,

2.8. A Bizottság ellenőrzi:

2.8.1. évenként felülvizsgálja a segélyezettek és tartásra kötelezett hozzátartozók szociális helyzetét,

2.8.2. vizsgálja az egészségügyi alapellátás helyzetét,

2.8.3. figyelemmel kíséri a polgárok egészségügyi és szociális helyzetét,

2.8.4. A Bizottság köteles évente beszámolni a képviselő-testületnek: az Önkormányzat Munkaprogramjából rá háruló feladatok teljesítéséről (a Testület Éves Munkatervének előírásai szerint). Az átruházott hatáskörök gyakorlására a képviselő-testület utasítást adhat, illetve az átruházott hatáskört visszavonhatja, továbbá az átruházott hatáskörben hozott bizottsági döntések végrehajtását felfüggesztheti, amennyiben azok ellentétesek a jogszabályokban foglaltakkal, vagy sértik az Önkormányzat érdekeit.

2.9. Joggyakorlás, jogorvoslat

2.9.1. A Bizottság hatáskörét üléseken gyakorolja, érdemi döntéseit határozati formában hozza.

2.9.2. Amennyiben a döntéshez szükséges szavazás eredményének megállapítása után a Bizottság tagja kéri, úgy az elnök elrendeli a kisebbségi vélemény pontos szövegének az ülésről készült jegyzőkönyvben történő rögzítését.

2.9.3. Az önkormányzati jogkörben bizottság által hozott hatósági határozat ellen a képviselő-testülethez lehet fellebbezni.

2.10. A bizottság működése

2.10.1. A Bizottság működésének alapja a képviselő-testület éves Munkaterve, melyben foglalt feladatokra és határidőkre tekintettel a bizottság maga gondoskodik ülései napirendjeinek tervszerű összeállításáról.

2.10.2. A Munkaterv a képviselő-testület Munkaprogramjából adódó - bizottsági javaslatokra is figyelemmel összeállított - feladatokat rögzíti, mely alapján a Bizottság minden év első ülésén önmaga határozza meg saját éves munkatervét.

2.10.3. A bizottság Munkaterv tartalmazza:

2.10.3.1. a bizottsági ülések időpontját,

2.10.3.2. a várható napirendeket, előterjesztéseket,

2.10.3.3. a bizottság által szükségesnek tartott, önként vállalt további feladatokat.

2.10.4. A bizottsági munkaterv tervezetét - a bizottság elnöke irányításával - a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője állítja össze és a bizottság elnöke terjeszti a bizottság elé.

2.11. A bizottság ülései

2.11.1. A bizottság ülését az elnök (akadályoztatása esetén az elnökhelyettes hívja össze, az ülés meghívóját - és a bizottsági ülés elé szánt írásos előterjesztések anyagát - eljuttatva

2.11.1.1. a polgármesternek, alpolgármesternek,

2.11.1.2. a jegyzőnek és a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselőjének,

2.11.1.3. továbbá az érintetteknek tartott személyeknek is.

2.11.2. A bizottsági ülés nyilvános, így a meghívót ki kell függeszteni az Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján is.

2.11.3. A bizottság zárt ülést az SZMSZ-ben (képviselő-testületi zárt ülésekre vonatkozóan) rögzített esetekben és az ott részletezett szabályok szerint tarthat.

2.11.4. Zárt ülésen - az (1) bekezdésben felsoroltakon kívül - csak a bizottság elnöke által meghívott szakértő, továbbá érintettnek tekintett fél vehet részt.

2.11.5. A bizottság akkor határozatképes, ha ülésén a bizottsági tagok több mint fele jelen van.

2.11.6. A határozathozatalhoz a jelen lévő bizottsági tagok több mint felének egybehangzó szavazata szükséges.

2.11.7. Az ülésvezetés és döntéshozatal szabályai azonosak az SZMSZ-ben foglalt előírásokkal, az ülést a bizottság elnöke vagy akadályoztatása esetén az elnökhelyettes, vezeti.

2.11.8. A bizottság soron következő üléseit minden negyedik héten, keddi napokon 15 órai kezdettel tartja.

2.11.9. Rendkívüli ülést az önkormányzat SZMSZ-ben foglalt előírások szerint tart a Bizottság.

2.12. Koordinatív feladatok

2.12.1. A bizottsági elnök feladata, hogy a bizottsági ülés előtt a tárgyalandó anyagot egyeztesse a jegyzővel, polgármesterrel, más bizottságokkal, társadalmi szervezetekkel.

2.12.2. Több bizottság feladatkörébe tartozó ügyek megtárgyalásának szükségessége esetén a bizottságok együttes ülést is tarthatnak, melynek időpontjában, helyében és napirendjében, továbbá tanácskozási joggal felruházott meghívottjainak személyében a bizottságok elnökei állapodnak meg. Az együttes ülés vezetésének rendjéről és a szavazás módjáról a bizottságok elnökeinek közös javaslata alapján az ülésen résztvevő bizottsági tagok közösen döntenek.

2.12.3. A község civil és politikai szervezeteinek delegált képviselői biztosítják az előkészítés és végrehajtás társadalmi kontrollját.

2.13. A bizottsági tevékenységgel összefüggő ügyviteli feladatok

2.13.1. A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a Önkormányzati Hivatal - a bizottság mellé kirendelt a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője útján - látja el, aki gondoskodik:

2.13.1.1. a bizottsági ülések meghívóinak elkészítéséről és legkésőbb az ülést megelőző 3 nappal annak közreadásáról és kifüggesztéséről,

2.13.1.2. a jegyzőkönyv készítéséről és tartozékainak (jelenléti ív, stb.) jegyzői utasítás szerinti kezeléséről,

2.13.1.3. a bizottsági ülés résztvevőinek teljeskörű, szakszerű tájékoztatásáról, mely az egyes előterjesztések érdemi elbírálásához szükséges.

2.13.2. A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést tartalmazza.

2.13.3. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke írja alá. A jegyzőkönyv 2 példányát az ülést követő 10 munkanapon belül kell adni a jegyzőnek.

2.13.4. Az átruházott hatáskörben hozott bizottsági döntéseket tartalmazó jegyzőkönyvek 1 példányát 15 napon belül meg kell küldeni a Közigazgatási Hivatalnak. A jegyzőkönyv továbbításáról a jegyző gondoskodik.

2.14. A bizottsági tevékenység felügyelete

2.14.1. A bizottsági munka szakmai felügyeletét a polgármester, vagy az általa megbízott alpolgármester látja el.

2.14.2. Az önkormányzati ügykörben, átruházott hatósági hatáskörben hozott bizottsági döntések törvényességi kontrollját a Közigazgatási Hivatal végzi.

2.14.3. A bizottsági tevékenységgel összefüggésben születő dokumentumok archiválását a jegyző saját kézi irattárában végzi.

2.15. Záró rendelkezések

2.15.1. Jelen Ügyrendet a bizottság önálló, jegyzőkönyvbe foglalt határozatával fogadta el.

2.15.2. Jelen Ügyrend előírásait az SZMSZ mindenkori változásaihoz igazodva a bizottság elnökének aktualizálnia kell.

2.15.3. A bizottság működésére vonatkozó képviselő-testületi határozatokat az Ügyrend mindenkori mellékleteként a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője tárolja.

2.16. SZOCIÁLIS HATÁSKÖRÖK

Hatáskör

Hatáskör gyakorlója

Helyi rendelet 5. §. (2) bek. ideiglenes tartózkodás

Polgármester

Lakhatási célú települési támogatás (helyi)

Szociális Bizottság

Rendkívüli települési támogatás

Szociális Bizottság

Eseti gyógyszer kiadási támogatás

Szociális Bizottság

Bursa Hungarica

Szociális Bizottság

Szociális célú tüzelőanyag támogatási kérelem

Szociális Bizottság

3. A Kulturális Bizottság ügyrendje

3.1. A bizottság létrehozása

3.1.1. A Bizottságot a képviselő-testület 166/2024. (X.21.) kt. számú határozatával hozta létre.

3.1.2. A Bizottság elnöke: Deutsch Boglárka, elnökhelyettese: Kárpáti-Guth Margit, tagjai: Heronyányi Dániel, nem képviselő, külsős tagja: Heronyányi Józsefné, nem képviselő, külsős tagja: Vajdáné Szilágyi Hajnalka

3.1.3. A Bizottság létszámának és személyi összetételének változásáról a képviselő-testület határozattal dönthet.

3.1.4. A Bizottság feladatait, jog- és hatáskörét az önkormányzat SZMSZ-e rögzíti.

3.1.5. A Bizottság ügyrendje az önkormányzati SZMSZ 5.számú függelékét képezi.

3.1.6. A Bizottság alakuló ülésén az elnök helyettesítésére, munkájának segítésére képviselő tagjainak sorából elnökhelyettest választ.

3.2. A bizottság feladatai

3.2.1. A Bizottság általános feladatköreként előkészíti a képviselő-testület döntéseit, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását:

3.2.1.1. a testületi döntések előkészítése érdekében megvitatja az előterjesztéseket és a határozat/rendelet tervezeteket, állást foglal a feladatkörébe tartozó ügyekben,

3.2.1.2. benyújtja a képviselő-testület által - annak éves Munkatervében vagy határozatával - meghatározott előterjesztéseket,

3.2.1.3. ellenőrzi feladatkörében a Önkormányzati Hivatal és az Önkormányzat intézményeinek munkáját a képviselő-testületi döntések előkészítésében, illetve annak végrehajtásában.

3.2.2. A bizottság kezdeményezési jogával élve a polgármester intézkedését kérheti, ha a Önkormányzati Hivatal tevékenységében a képviselő-testület álláspontjától, céljaitól való eltérést, az önkormányzati érdek sérelmét vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli.

3.3. A bizottság jog- és hatásköre

3.3.1. Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata értelmében:

3.3.1.1. A Bizottságot kezdeményezési és javaslattételi jog illeti meg a következő tárgykörökben:

3.3.1.1.1. ellátja a település közoktatási, művelődési, kulturális, idegenforgalmi és sporttevékenységének összehangolását

• előkészíti az intézményvezetői pályázatok kiírását,

3.3.1.1.2. közreműködik a kulturális és sportrendezvények szervezésében, lebonyolításában, a sárközi hagyományok ápolásában, a műemlék jellegű alkotások felkutatásában, ezek állapotának felmérésében, védelmében,

3.3.1.1.3. szervezi a témaköreit érintő jogszabályok és képviselő-testületi határozatok végrehajtását a társadalmi szervezeteknél,

3.3.1.2. A Bizottság véleményezi az alábbi témakörökben készített előterjesztéseket

3.3.1.2.1. véleményezi a közoktatási, művelődési, kulturális, idegenforgalmi és sporttevékenységet érintő rendelet-tervezeteket,

3.3.1.2.2. véleményezi az oktatási, művelődési intézmények vezetőinek pályázatát, a tárgyköreit érintő testületi előterjesztéseket,

3.3.1.3. A Bizottság egyéb feladatai:

3.3.1.3.1. kapcsolatot tart a társadalmi szervezetekkel,

3.3.1.3.2. figyelemmel kíséri az önkormányzat intézményeinek, valamint a társadalmi szervezetek, helyi médiák működését, a témaköreit érintő pályázati kiírásokat, közreműködik ezek elkészítésében.

3.3.2. A Bizottság köteles évente beszámolni a képviselő-testületnek: az Önkormányzat Munkaprogramjából rá háruló feladatok teljesítéséről (a Testület Éves Munkatervének előírásai szerint). Az átruházott hatáskörök gyakorlására a képviselő-testület utasítást adhat, illetve az átruházott hatáskört visszavonhatja, továbbá az átruházott hatáskörben hozott bizottsági döntések végrehajtását felfüggesztheti, amennyiben azok ellentétesek a jogszabályokban foglaltakkal, vagy sértik az Önkormányzat érdekeit.

3.4. Joggyakorlás, jogorvoslat

3.4.1. A Bizottság hatáskörét üléseken gyakorolja, érdemi döntéseit határozati formában hozza.

3.4.2. Amennyiben a döntéshez szükséges szavazás eredményének megállapítása után a Bizottság tagja kéri, úgy az elnök elrendeli a kisebbségi vélemény pontos szövegének az ülésről készült jegyzőkönyvben történő rögzítését.

3.5. A bizottság működése

3.5.1. A Bizottság működésének alapja a képviselő-testület éves Munkaterve, melyben foglalt feladatokra és határidőkre tekintettel a bizottság maga gondoskodik ülései napirendjeinek tervszerű összeállításáról.

3.5.2. A Munkaterv a képviselő-testület Munkaprogramjából adódó - bizottsági javaslatokra is figyelemmel összeállított - feladatokat rögzíti, mely alapján a Bizottság minden év első ülésén önmaga határozza meg saját éves munkatervét.

3.5.3. A bizottság Munkaterv tartalmazza:

3.5.3.1. a bizottsági ülések időpontját,

3.5.3.2. a várható napirendeket, előterjesztéseket,

3.5.3.3. a bizottság által szükségesnek tartott, önként vállalt további feladatokat.

3.5.4. A bizottsági munkaterv tervezetét - a bizottság elnöke irányításával – az Önkormányzati Hivatal részéről kirendelt köztisztviselője állítja össze és a bizottság elnöke terjeszti a bizottság elé.

3.6. A bizottság ülései

3.6.1. A bizottság ülését az elnök akadályoztatása esetén az elnökhelyettes hívja össze, az ülés meghívóját - és a bizottsági ülés elé szánt írásos előterjesztések anyagát - eljuttatva

3.6.1.1. a polgármesternek, alpolgármesternek,

3.6.1.2. a jegyzőnek és a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselőjének,

3.6.1.3. továbbá az érintetteknek tartott személyeknek is.

3.6.2. A bizottsági ülés nyilvános, így a meghívót ki kell függeszteni az Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján is.

3.6.3. A bizottság zárt ülést az SZMSZ-ben (képviselő-testületi zárt ülésekre vonatkozóan) rögzített esetekben és az ott részletezett szabályok szerint tarthat.

3.6.4. Zárt ülésen - az (1) bekezdésben felsoroltakon kívül - csak a bizottság elnöke által meghívott szakértő, továbbá érintettnek tekintett fél vehet részt.

3.6.5. A bizottság akkor határozatképes, ha ülésén a bizottsági tagok több mint fele jelen van.

3.6.6. A határozathozatalhoz a jelen lévő bizottsági tagok több mint felének egybehangzó szavazata szükséges.

3.6.7. Az ülésvezetés és döntéshozatal szabályai azonosak az SZMSZ-ben foglalt előírásokkal, az ülést a bizottság elnöke vagy akadályoztatása esetén az elnökhelyettes vezeti.

3.6.8. A bizottság soros üléseit minden negyedév második hónapjának harmadik hetének szerdai napjain 18 órai kezdettel tartja.

3.6.9. Rendkívüli ülést az önkormányzat SZMSZ-ben foglalt előírások szerint tart a Bizottság.

3.7. Koordinatív feladatok

3.7.1. A bizottsági elnök feladata, hogy a bizottsági ülés előtt a tárgyalandó anyagot egyeztesse a jegyzővel, polgármesterrel, más bizottságokkal, társadalmi szervezetekkel.

3.7.2. Több bizottság feladatkörébe tartozó ügyek megtárgyalásának szükségessége esetén a bizottságok együttes ülést is tarthatnak, melynek időpontjában, helyében és napirendjében, továbbá tanácskozási joggal felruházott meghívottjainak személyében a bizottságok elnökei állapodnak meg. Az együttes ülés vezetésének rendjéről és a szavazás módjáról a bizottságok elnökeinek közös javaslata alapján az ülésen résztvevő bizottsági tagok közösen döntenek.

3.7.3. A község civil és politikai szervezeteinek delegált képviselői biztosítják az előkészítés és végrehajtás társadalmi kontrollját.

3.8. A bizottsági tevékenységgel összefüggő ügyviteli feladatok

3.8.1. A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a Önkormányzati Hivatal - a bizottság mellé kirendelt, a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője útján - látja el, aki gondoskodik:

3.8.1.1. a bizottsági ülések meghívóinak elkészítéséről és legkésőbb az ülést megelőző 3 nappal annak közreadásáról és kifüggesztéséről,

3.8.1.2. a jegyzőkönyv készítéséről és tartozékainak (jelenléti ív, stb.) jegyzői utasítás szerinti kezeléséről,

3.8.1.3. a bizottsági ülés résztvevőinek teljeskörű, szakszerű tájékoztatásáról, mely az egyes előterjesztések érdemi elbírálásához szükséges.

3.8.2. A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést tartalmazza.

3.8.3. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke írja alá. A jegyzőkönyv 2 példányát az ülést követő 10 munkanapon belül kell adni a jegyzőnek.

3.8.4. Az átruházott hatáskörben hozott bizottsági döntéseket tartalmazó jegyzőkönyvek 1 példányát 15 napon belül meg kell küldeni a Közigazgatási Hivatalnak. A jegyzőkönyv továbbításáról a jegyző gondoskodik.

3.9. A bizottsági tevékenység felügyelete

3.9.1. A bizottsági munka szakmai felügyeletét a polgármester, vagy az általa megbízott alpolgármester látja el.

3.9.2. Az önkormányzati ügykörben, átruházott hatósági hatáskörben hozott bizottsági döntések törvényességi kontrollját a Közigazgatási Hivatal végzi.

3.9.3. A bizottsági tevékenységgel összefüggésben születő dokumentumok archiválását a jegyző saját kézi irattárában végzi.

3.10. Záró rendelkezések

3.10.1. Jelen Ügyrendet önálló, jegyzőkönyvbe foglalt határozatával fogadta el.

3.10.2. Jelen Ügyrend előírásait az SZMSZ mindenkori változásaihoz igazodva a bizottság elnökének aktualizálnia kell.

3.10.3. A bizottság működésére vonatkozó képviselő-testületi határozatokat az Ügyrend mindenkori mellékleteként a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője tárolja.”