Hőgyész Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2018. (II. 28.) önkormányzati rendelete
Hőgyész Nagyközség Önkormányzati Képviselő-testületének 4/2018. (II. 28.) számú önkormányzati rendelete az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről.
Hatályos: 2018. 03. 01- 2019. 03. 10Hőgyész Nagyközség Önkormányzati Képviselő-testületének 4/2018. (II.28.) önkormányzati rendelete
Hőgyész Nagyközség Önkormányzati Képviselő-testületének 4/2018. (II. 28.) számú önkormányzati rendelete az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről.
2018-03-01-tól
Hőgyész Nagyközség Önkormányzati Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. FEJEZET
A rendelet hatálya
1. §
(1) Hőgyész Nagyközség Önkormányzati Képviselő – testületének az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről szóló rendelete (a továbbiakban: Rendelet) hatálya kiterjed az önkormányzatra (a továbbiakban: Önkormányzat), mint önállóan működő és gazdálkodó törzskönyvi jogi személyre, az önkormányzati feladat- és hatásköröket gyakorló képviselő-testületre és szerveire, a képviselő – testület bizottságára, az Önkormányzat által fenntartott költségvetési szervre (beleértve az intézményi társulás által fenntartott költségvetési szerveket is), továbbá az Önkormányzat által létrehozott gazdasági társaságoknak az Önkormányzat és szervei költségvetési kapcsolataira, támogatásaira, átadott pénzeszközeire.
(2) Az Önkormányzat által alapított és fenntartott önállóan működő és gazdálkodó szervre, a Hőgyészi Közös Önkormányzati Hivatalra (a továbbiakban: Közös Hivatal)
(3) A Rendelet személyi hatálya kiterjed – a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében – minden támogatásban részesülő szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.
(4) Az előző bekezdésekben felsorolt – költségvetési szervek gazdálkodásának szabályai szerint működő - a képviselő-testület irányító jogköre alá tartozó költségvetési szervek közös megjelölésként a Rendelet, az önkormányzati költségvetési szerv megnevezést használja.
(5) Az önállóan működő, gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek (Nemzetiségi Önkormányzatok) bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok ellátásáról a helyi nemzetiségi önkormányzat székhelye szerinti közös hivatal gondoskodik megállapodás útján. Költségvetése azonban nem képezi részét az önkormányzat összevont költségvetésének.
(6) Az önkormányzat tulajdonosi jogkörben alapított gazdasági társasága a Hőgyész Közszolgáltató Kft. A gazdasági társaságok költségvetése nem képezi részét az önkormányzat költségvetésének.
(7) A (3) bekezdésben nevesített önkormányzati költségvetési szerv költségvetési előirányzatai azokat az előirányzat –csoportokat, kiemelt előirányzatokat tartalmazzák, amelyekre az alapító okiratuk és a rájuk vonatkozó jogszabályi előírások, valamint megállapodások alapján a gazdasági jogosítványaik kiterjednek.
(8) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) rendelkezésein túl kiemelt előirányzatként megjelöltek azok az előirányzatok, amelyek az önkormányzati költségvetési szerv működéséből, feladataiból eredő azon speciális feladatok megvalósítását szolgálják, amelyek tekintetében a hatályos jogszabályi előírások alapján a költségvetési szerv vezetője kötelezettségvállalási jogköre nem vonható el.
(9) A költségvetési szervek gazdálkodási szabályai szerint gazdálkodó törzskönyvi jogi személyek, önkormányzati költségvetési szervek az Önkormányzat összevont költségvetésébe épülnek be.
II. FEJEZET
Az Önkormányzat 2018. évi költségvetése
2. §
(1) Hőgyész Nagyközség Önkormányzati Képviselő – testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) az Önkormányzat 2018. évi önkormányzati szintű összevont költségvetésének a költségvetési bevételek előirányzatait, a költségvetési kiadások előirányzatait, a finanszírozási bevételi előirányzatot, továbbá a költségvetési egyenleg összegét az alábbiak szerint állapítja meg:
a) költségvetési bevételek előirányzata 267.128.139,- forint,
a. a) működési célú támogatások államháztartáson belülről előirányzat 222.038.625.- forint,
a. b) közhatalmi bevételek előirányzata 35.106.000.- forint,
a. c) működési bevételek előirányzata: 9.983.514.- forint,
b) finanszírozási bevételek előirányzata: 121.571.146.- forint,
c) Költségvetési és finanszírozási bevételek összesen: 388.699.285.- forint,
d) költségvetési kiadások előirányzata 314.360.121.- forint,
d. a) személyi juttatások kiadási előirányzata: 61.680.096.- forint,
d. b) munkaadót terhelő járulékok és szociális hozzájárulás kiadások előirányzata 12.392.019.- forint,
d. c) dologi kiadások előirányzata: 64.067.020.- forint,
d. d) ellátottak pénzbeli juttatásai előírányzata: 875.000.- forint,
d. e) egyéb működési célú kiadások előírányzata: 172.177.336.- forint,
d.f) beruházások 3.168.650.- forint,
e) finanszírozási kiadások előírányzata: 74.339.164.- forint,
f) költségvetési egyenleg összege (hiány) 47.231.982.- forint,
g) finanszírozási bevételek-kiadások egyenlege 47.231.982.- forint,
(2) Az Önkormányzat összevont bevételi és kiadási előirányzatait tartalmazó költségvetési mérlegét a Rendelet 1.melléklete, a működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások mérlegét a 1. melléklete tartalmazza.
Bevételek
3. §
(1) Az Önkormányzat összevont 2018. évi költségvetési bevételeit előirányzat-csoportonként, kiemelt előirányzatonkénti bontásban a Rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(2) A képviselő-testület az Önkormányzat Közhatalmi bevételeibe tartozó helyi adó bevételeit, valamint Önkormányzat számára nyújtott támogatások összegét, költségvetéséből származó egyéb támogatások összegét, a Rendelet 1. melléklete állapítja meg.
Kiadások
4. §
(1) Az Önkormányzat összevont 2018. évi költségvetési kiadásait előirányzat-csoportonként, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a Rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(2) Önkormányzat által (lakosságnak nyújtott támogatásokat) az ellátottak pénzbeli juttatások összegét az 1., 2., 3., 4., melléklete tartalmazza.
A költségvetési létszámkeret
5. §
(1) A képviselő-testület az Önkormányzat foglalkoztatottainak és közfoglalkoztatottainak éves létszám-előirányzatát, valamint a Közös Hivatal foglalkoztatottainak éves létszám előirányzatát a Rendelet 7. mellékletében meghatározottak szerint hagyja jóvá.
Az Önkormányzat, mint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv
2018. évi költségvetése
6. §
(1) Az Önkormányzat, – mint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv – 2018. évi költségvetési főösszege 388.699.285.- forint. Önkormányzat bevételek és kiadások részletezését kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok bontását a Rendelet 2. melléklete részletezi.
Az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek 2018. évi költségvetése
7. §
(1) A Közös Hivatal 2018. évi költségvetésének bevételi és kiadási főösszege egyezően 92.812.763.- forint.
(2) A Közös Hivatal 2018. évi költségvetési bevételit előirányzat csoportonként és kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a Rendelet 4. – 5. melléklete tartalmazza.
Finanszírozási bevételek
8. §
(1) Az Önkormányzat előző évi pénzmaradványát a Rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(2) A költségvetési év során keletkező bevételi többletet, a költségvetésben meghatározott feladatok végrehajtása során elért kiadási megtakarítások a költségvetés működési hiányát csökkentik, illetve a költségvetés általános tartalékát növelik.
(3) A költségvetési gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többlet pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosítható.
(4) A szabad pénzeszközök (3) bekezdés szerinti hasznosításával kapcsolatos szerződések megkötését, illetőleg az ezzel kapcsolatos pénzügyi műveletek lebonyolítását a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja.
(5) Az önkormányzati vagyongazdálkodás szabályait külön önkormányzati rendelet szabályozza.
Finanszírozási kiadások
9. §
(1) Az Önkormányzat finanszírozási kiadásait a rendelet 11. melléklete tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat értékpapír forgalmat nem bonyolít le, kötvényt, váltót nem bocsát ki, lízingszerződést és halasztott fizetéssel szerződést nem köt.
(3) Az önkormányzat az Államadósság kezelő Központ Zártkörű részvénytársaságnál elhelyezett fedezeti betéttel nem rendelkezik, ilyen jogügyletben nem vesz részt.
Az adósságot keletkeztető ügyletek és kezességvállalások fennálló kötelezettségei
10. §
(1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletei a Stabilitási tv. és a kezességvállalások fennálló kötelezettségeit --Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény rendelkezéseinek megfelelően – külön határozatban került meghatározásra, az adósságot keletkeztető ügyletek futam idejének végéig, illetőleg a kezesség érvényesíthetőségéig.
(2) Az adósságot keletkeztető ügyletek és kezességvállalások fennálló kötelezettségeinek fedezetét képző saját bevételeket a Rendelet 9., és 10. mellékletében állapítja meg.
A finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos hatáskörök
11. §
(1) A finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület gyakorolja, a (2) – (3) bekezdésben foglaltak kivételével a hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a képviselő-testületet illetik meg. A rövid és hosszúlejáratú hitel felvételről hozott döntés – az előbb meghatározott kivételtől eltekintve – szintén a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik. A hitelszerződés aláírására a képviselő-testület – esetenként hozott határozatával – a Rendeletben foglaltak szerint jogosítja fel a polgármestert.
(2) Az önkormányzati gazdálkodás során a költségvetési hiány finanszírozási módja – fő szabályként – a hitelfelvétel a számlavezető pénzintézettől. A Képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében maximum évi 30.000 ezer forint forrás kiegészítő hitel (folyószámla-hitelkeret) felvételét hagyja jóvá. A hitel és járulékai visszafizetésének biztosítékául az Önkormányzat saját költségvetési bevételei szolgálnak. A képviselő-testület kötelezettséget vállal a hitel visszafizetés időtartama alatt a kért hitelnek és járulékainak – a felhalmozási és tőkekiadásokat megelőző – költségvetésbe történő tervezésére és jóváhagyására, illetve a költségvetési előirányzat-módosítás során történő figyelembe vételére.
(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a számlavezető pénzintézettel a folyószámla-hitelkeret megállapodásnak a 30.000 ezer forint értékhatárnak megfelelő – bankszámlaszerződésben rögzített és a 2016. évi kondíciókkal történő – aláírására, illetve amennyiben a likviditás helyzete indokolja a számlavezető pénzintézettől munkabér és más rövid lejáratú éven belüli hitel felvételére.
(4) A Képviselő-testület – mint az Ötv. 9. § (1) bekezdése szerint az önkormányzati feladat- és hatáskörök címzettje – az Önkormányzat nevében kötelezettséget vállal a felvett likviditási hitelek és a kibocsátott kötvény és azok kamatainak az Önkormányzat éves költségvetésében történő tervezésére és megfizetésére.
Az évközi többletigények, az elmaradt bevételek pótlására szolgáló
általános és céltartalék, a hiány finanszírozásának módja
12. §
(1) Az Önkormányzat 2018-as költségvetésével kapcsolatosan felmerülő évközi többletigények, az elmaradt bevételek pótlása szolgáló általános tartalék összege:16.668.845.- ezer forint.
(2) Az Önkormányzat 2018-ös költségvetési hiányának finanszírozása az e Rendeletben foglaltak szerint történik.
Az Önkormányzat költségvetési mérlege közgazdasági tagolásban,
előirányzat felhasználási terve
13. §
(1) Az Önkormányzata 2018-es összevont költségvetési mérlegét (közgazdasági tagolásban) a Rendelet 1., 2., 3., melléklete tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat 2018. évi költségvetésének előirányzat felhasználási ütemtervét a Rendelet 6. melléklete tartalmazza.
A többéves kihatással járó döntések számszerűsítve
évenkénti bontásban és összesítve
14. §
(1) Az Önkormányzat többéves kihatással járó döntéseit évenkénti bontásban és összesítve a Rendelet 8. melléklete tartalmazza.
A közvetlen és közvetett támogatások
15. §
(1) A képviselő-testület átruházza a Pénzügyi és Általános Bizottságra a Bursa Hungarica Ösztöndíj és az „Első lakáshoz jutók támogatása” előirányzat felhasználása feletti rendelkezési és döntési jogkört.
III. FEJEZET
A költségvetés végrehajtásának általános szabályai
16. §
(1) A Rendelet hatálya alá tartozó önkormányzati költségvetési szervek a meghatározott bevételi és kiadási előirányzatokkal – a jogszabályi keretek között – gazdálkodnak. A költségvetés végrehajtása során az önkormányzati költségvetési szervek az intézményi szervezeti kereteket, a személyi feltételeket a feladatellátásnak – és a Rendeletben meghatározottaknak megfelelően – kötelesek alakítani. Feladatcsökkenés esetén a szükséges korrekciókat ennek megfelelően kötelesek megtenni, illetőleg a szükséges intézkedéseket az irányító szerv felé kezdeményezni. Az intézményi költségvetés végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért az önkormányzati költségvetési szerv vezetője felel.
(2) A Képviselő-testület által a Rendeletben megállapított intézményi létszámkeret az önkormányzati költségvetési szerv által saját hatáskörben nem növelhető.
(3) Az önkormányzati költségvetési szervek az alaptevékenység ellátását szolgáló ingatlant, egyéb tárgyi eszközöket – amennyiben az alaptevékenység ellátását nem veszélyezteti – írásos megállapodás alapján, díjfizetés ellenében és előzetes képviselő-testületi jóváhagyással – adhatják bérbe. A bérleti díj nem lehet kevesebb a fenntartási költség arányos részénél.
(4) A köztisztviselői illetményalap 2018. évben 38.650,- Ft, míg a köztisztviselőket megillető cafetéria-juttatás éves keretösszege bruttó 200.000,- Ft. A cafetéria-juttatás éves keretösszege biztosít fedezetet az egyes juttatásokhoz kapcsolódó, a juttatást teljesítő munkáltatót terhelő közterhek megfizetésére is.
(5) Az önkormányzati költségvetési szervek vállalkozási tevékenységet nem folytathatnak. Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv – érdekeltsége fokozása céljából – saját hatáskörben
a) a bevételi és kiadási előirányzatának főösszegét és a megfelelő részelőirányzatokat felemelheti a tervezett előirányzatot meghaladó többletbevételeiből és nem az Önkormányzattól átvett pénzeszközeiből a ténylegesen befolyt többletbevétel mértékéig,
b) a végrehajtott előirányzat növelése támogatási igénnyel sem a 2018-ös költségvetési évben, sem a következő költségvetési év(ek)ben nem járhat.
(6) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv a saját hatáskörében végrehajtott előirányzat módosításról köteles a Képviselő-testületet harminc napon belül – de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig) tájékoztatni a Rendelet módosítása végett. A Képviselő-testület ez esetben a költségvetést december 31-ei hatállyal módosítja. A rendelet módosítás iránti kérelmét az irányítói jogokat gyakorló Képviselő-testületet képviselő polgármesterhez kell benyújtani.
(7) Az önkormányzati költségvetési szerv az év közbeni többlet bevételéből az éves személyi juttatások előirányzatát emelheti, de legfeljebb a többletbevétellel összefüggő feladat elvégzéséhez szükséges – nem személyi juttatásokba tartozó – közvetlen és közvetett kiadásoknak az adott bevételből történő teljesítése után fennmaradó összeg erejéig.
(8) A nem intézményi többletbevételek felhasználásáról a képviselő-testület dönt.
17. §
(1) Az önkormányzati költségvetési szervek finanszírozása időarányosan – havonta – az éves támogatás összegének 1/12-ed részével történik.
(2) Az időarányostól eltérő – indokolt – felhasználást a jegyzővel történt egyeztetést követően – a polgármester engedélyezi, aki dönt a támogatás előrehozásáról, illetve annak mértékéről.
(3) A tervezett éves bevételi és kiadási előirányzatok teljesülését a Rendelet 6. tájékoztató táblában rögzített előirányzat-felhasználási (likviditási) ütemterv rögzíti. Az előirányzat-felhasználási ütemterv becslési eljárással készült, ezért a tervezett kiadások esetében a kiadási előirányzat-felhasználást jelentő kötelezettségvállalásra (szerződések előkészítésére, megkötésére) csak a bevételek teljesülésének elemzését követően kerülhet sor.
18. §
(1) Az Áht. 34. § (1) bekezdése szerint a költségvetési rendelet módosítása a Képviselő-testület kizárólagos és át nem ruházható hatásköre.
19. §
(1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, illetve az általa felhatalmazott személyt, hogy az előre nem tervezhető többletfeladatok megoldására az általános tartalék terhére 1 millió Ft összeghatárig bármely céllal, és további 1,5 millió Ft-ot önkormányzati és intézményi feladatok ellátása céljából kötelezettséget vállalhat, a melyről a következő képviselő-testületi ülésen beszámolni köteles.
(2) A képviselő-testület „vis maior” helyzetek megoldására felhatalmazza a bizottságot, hogy – a polgármester javaslatára – az általános tartalék terhére kötelezettséget vállaljon.
IV. FEJEZET
Vegyes és záró rendelkezések
20. §
(1) E rendelet 2018. március 1. napján lép hatályba, és rendelkezéseit a 2018-as költségvetési évre kell alkalmazni.
(2) A képviselő-testület a polgármesternek ezen rendelet elfogadásáig, az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (a bevételek beszedéséről, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítéséről) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások – az Áht. 25. §-a szerint – e rendeletbe beépítésre kerültek.
(3) Az önkormányzati támogatások odaítélése és elszámolása külön önkormányzati rendelet alapján történik.
(4) A Rendelet az Európai Unió versenyjogi szabályaival összehangolt szabályozást tartalmaz.
Hőgyész, 2018. február 15.
Botta György sk. | Széll Aranka sk. | |
polgármester | jegyző |