Bölcske Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2020.(III.12..) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről

Hatályos: 2020. 03. 13- 2021. 05. 30

Bölcske Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2020.(III.12..) önkormányzati rendelete

Képviselő-testületének

2020. évi költségvetéséről

2020-03-13-tól

Bölcske Községi Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed

  • a) Bölcske Község Önkormányzatára (a továbbiakban: Önkormányzat) és annak bizottságaira,
  • b) az Önkormányzat költségvetési szerveire és
  • c) mindazon magánszemélyekre, jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező

szervezetekre, amelyek az Önkormányzat költségvetésében szereplő előirányzatokból részesülnek.

2. A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) Bölcske Községi Önkormányzat képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő –testület) az Önkormányzat összevont 2020.évi költségvetésének költségvetési bevételét 601 539 034 Ft-ban állapítja meg, melyen belül:

  • a) a működési költségvetési bevétel - államháztartáson belülről - 297 680 820 Ft,
  • b) a közhatalmi bevételek 59 470 000 Ft,
  • c) a működési bevételek 52 961 000 Ft,
  • d) a felhalmozási bevételek 7 485 000 Ft,
  • e) a működési célra átvett pénzeszköz 24 000 Ft,
  • f) az értékesített tárgyi eszköz és ingatlan 920 000 Ft,
  • g) a felhalmozási célú átvett pénzeszköz 54 934 999 Ft,
  • h) a finanszírozási bevételek 128 063 215 Ft és
  • i) előző évi maradvány 117 997 794 Ft.

(2) A képviselő-testület az Önkormányzat összevont 2020. évi költségvetésének kiadásait

601 539 034 Ft-ban állapítja meg, melyen belül a

a) személyi jellegű kiadások 210 162 960 Ft,

b) munkaadókat terhelő járulékok 38 099 783 Ft,

c) dologi jellegű kiadások 169 196 000 Ft,

d) ellátottak pénzbenijuttatásai 8 000 000 Ft,

e) egyéb működési célú kiadások 7 080 000 Ft,

f) tartalék 7 800 000 Ft,

g) finanszírozási kiadások 10 065 421 Ft,

h) beruházások 0 Ft és

i) felújítások 145134 870 Ft.

(3) A képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetésében az előző évi felhasználható tervezett maradványát 117 997 794 Ft-ban állapítja meg.

(4) Az Önkormányzat összevont 2020. évi költségvetési bevételeit és kiadásait a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(5) A költségvetési évben esetleg keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt.

3. § (1) A képviselő-testület

  • a) belső finanszírozásként 117 997 794 Ft pénzmaradvány igénybevételét,
  • b) külső finanszírozásként:
    • ba) 0 Ft működési hitel beállítását,
    • bb) 0 Ft felhalmozási célú hitel beállítását

    rendeli el.

(2) A 10. melléklet felhalmozási kiadások részletezésében szereplő beruházási, felújítási tételek - az európai uniós forrásból megvalósulók kivételével- nem valósulhatnak meg automatikusan, csak külön képviselő-testületi döntés alapján.

4. § (1) A 2. §-ban megállapított bevételek és kiadások részletezését

  • a) Bölcske Községi Önkormányzat vonatkozásában a 4. melléklet,
  • b) a Bölcskei Közös Önkormányzati Hivatal vonatkozásában a 6. melléklet,
  • c) a Bölcskei Mesevár Óvoda vonatkozásában a 7. melléklet,
  • d) a Bölcske Szociális Alapszolgáltatási Központ vonatkozásában a 8. melléklet

(2) A normatív állami hozzájárulásokat jogcímenként az 5. melléklet tartalmazza

5. § (1) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felhalmozási kiadások célonkénti részletezését és a felújítási kiadások feladatonkénti ütemezését a 10. melléklet tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat és az Önkormányzat által fenntartott költségvetési szervek (a továbbiakban együtt: költségvetési szerv) költségvetési létszámát, a közfoglalkoztatottak létszám-előirányzatát a 11. melléklet tartalmazza.

(3) A 2020. évi várható bevételi és kiadási előirányzatok teljesítéséről készített előirányzat felhasználási ütemtervet a 13. melléklet tartalmazza

6. § A képviselő-testület az alábbi kiadások előirányzata tekintetében dönt teljes részletezettséggel és hagyja jóvá az előirányzatokat:

  • a) működési célú végleges pénzeszközátadás, egyéb támogatás előirányzat a 9. melléklet,
  • b) szociális ellátások előirányzatai a 12. melléklet

szerint.

7. § (1) A képviselő-testület az Önkormányzat tartalékát 7 800 000 Ft összegben hagyja jóvá.

(2) A képviselő-testület a 7 800 000 Ft összegű céltartalék felhasználását a következő működési célokra

különití el:

1) erdészeti bírság megfizetése 3 250 000 Ft,

2) kincstári visszafizetések fedezete 3 800 000 Ft, és

3) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás elszámolásából adódó visszafizetés 750 000 Ft.

8. § Az Önkormányzat működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatait mérlegszerűen a 2. melléklet, a működési és fejlesztési célú bevételek és kiadások összevont mérlegét a 3. melléklet tartalmazza.

9. § A képviselő-testület az európai uniós forrásból származó támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait a 14. melléklet szerint hagyja jóvá.

10. § A képviselő-testület a bevételi források növelése érdekében elrendeli az értékesítésre kijelölt ingatlanok, egyéb vagyonrészek eladásához szükséges intézkedések megtételét, pályázati lehetőségek felkutatását és igénybevételét.

11. § A költségvetési rendelet alapján támogatott szervezetek a részükre juttatott támogatásról írásban kötelesek elszámolni. A 2020. évben azon szervezetek részére támogatás nem folyósítható, akik a 2019. évi támogatás összegéről az államháztartáson kívülre nyújtott támogatások rendjéről szóló 12/2015. (XI.27.) önkormányzati rendeletben foglaltak szerint nem számoltak el.

12. § (1) Az Önkormányzatnál és a költségvetési szerveknél foglalkoztatott közalkalmazottak, köztisztviselők és munkavállalók személyi juttatása az előírásoknak megfelelően 2020. január 01-től az 1. melléklet kiadási jogcím személyi jellegű juttatások mértékéig használható fel.

(2) Az Önkormányzatnál és költségvetési szerveinél munkavégzésre irányuló jogviszony keretében foglalkoztatott minden köztisztviselő, közalkalmazott és munkavállaló cafetéria juttatásban részesül, melynek az éves összege - az egyes juttatásokhoz kapcsolódó, a juttatást teljesítő munkáltatót terhelő közterhekkel együtt - 200 000 forint foglalkoztatottként. Az Önkormányzatnál és költségvetési szerveinél megbízási szerződéshez cafetéria juttatás nem kapcsolódhat.

(3) A munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről szóló 39/2010. (II.26.) Korm. rendelet 4. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az utazási költségtérítés mértéke: 15 Ft/ km az Szja tv. 25. § (2) bekezdésében meghatározottak szerint.

3. Adósságot keletkeztető ügylet

13. § Az adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összegét a 15. melléklet tartalmazza.

4. A költségvetés végrehajtásának szabályai

14. § Az Önkormányzat és a költségvetési szervek éves költségvetés alapján, az alapító okiratuknak megfelelően, a vonatkozó jogszabályi előírások szerint gazdálkodnak és önállóan gazdálkodnak a részükre jóváhagyott személyi kiadások és létszám előirányzatokkal. Az előirányzatok betartásáért a költségvetési szervek vezetői fegyelmi felelősséggel tartoznak

15. § (1) A polgármester átruházott hatáskörben nettó 500.000 Ft összeghatárig jogosult árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás megrendelésére.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, vagy annak következményei elhárítása érdekében a polgármester az Önkormányzat költségvetése körében átmeneti – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht) rendelkezéseitől eltérő – intézkedést hozhat, melyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.

16. § (1) Az előző évi pénzmaradvány – az előző évben vállalt kötelezettségek áthúzódó teljesítésével összefüggő kiadások kivételével – a képviselő-testület jóváhagyását követően használható fel.

(2) Az állami normatív hozzájárulások és a központi támogatások zárszámadáskor történő elszámolásakor az igénylés és a teljesítés közötti eltérés miatt keletkezett visszafizetési kötelezettség a költségvetési szervek esetében 100 % - os mértékben az intézményt terheli.

(3) A képviselő-testülete úgy határoz, hogy a 2019. évi gazdálkodás lezárásakor az állami normatívákkal való elszámolásnál jelentkező, az Önkormányzat számára a központi költségvetésből járó összeget nem adja át a költségvetési szerveknek.

(4) A költségvetési szerv vezetője köteles a tartozás állományáról adatot szolgáltatni az alábbiak szerint: a költségvetési szerv az általa elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25. napja szerinti állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5. napjáig az Önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

(5) A működési célú forráshiány finanszírozásának érdekében annak felmerülésekor a költségvetési szerv vezetőjének írásban benyújtott igénye alapján a képviselő-testület a felhalmozási célú többletbevételek működési célú kiadásokra történő átcsoportosítását rendelheti el.

5. A gazdálkodás szabályai

17. § (1) A költségvetési szervek e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett a költségvetési szervek vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szerv az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal az elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) A költségvetési szerv által a számára ellátott feladatok fedezetéül a nyilvántartásaiban elkülönített előirányzatok szolgálnak, amelyet a költségvetési szerv saját érdekében használ fel.

(4) A költségvetési szerv feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa a költségvetési szerv költségvetésében részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.

(5) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével és a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságokért a felelősség a költségvetési szerv vezetőjét terheli.

(6) A költségvetési szervek vezetői az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

(7) A képviselő-testület a kiadások készpénzben történő teljesítését az alábbiak szerint határozza meg:

  • a) 200 000 Ft feletti kifizetést és előlegfelvételt nem engedélyez házipénztárból,
  • b) 200 000 Ft alatti kifizetés esetén a számla, számviteli bizonylat pénzügyi ellenjegyzése, kötelezettségvállalás igazolása, teljesítési igazolása, és érvényesítését követően az utalványozó írásos engedélyével fizethető ki.

18. § Az általános és a céltartalék felosztása és a felhasználásáról szóló döntés meghozatala – a 15. § (2) bekezdésében foglalt kivétellel - a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik.

19. § A költségvetési szervek pénzellátása – a személyi kiadásokhoz kapcsolódó elszámolási különbözetek figyelembevételével - a felhasználási szükséglethez igazodóan, időarányosan, havi több részletre bontva történik. Soron kívüli finanszírozás kiutalásáról – a költségvetési szerv vezetőjének kérése alapján – a polgármester dönt és erről tájékoztatja a képviselő-testületet a soron következő ülésen.

20. § (1) Az Önkormányzat számlavezető pénzintézete a Takarékbank Zrt.

(2) Az államháztartási törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendeletalapján az Önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek és a Bölcskei Roma Nemzetiségi Önkormányzat a Takarékbank Zrt-nél vezeti a bankszámláit, más banknál bankszámlát nem nyithatnak.

21. § A költségvetési szervek vezetői felelősek a feladatmutatóhoz kötött állami normatív hozzájárulások igénylését megalapozó mutatószámok valóságtartalmáért, a normatív elszámoláshoz szükséges dokumentumok helyességéért, valamint kötelesek a normatív támogatás alapját képező mutatószámokról a jogszabályok által meghatározott naprakész nyilvántartásokat vezetni.

22. § A beruházások ütemezésénél tekintetbe kell venni az Önkormányzat fejlesztési forrásainak várható alakulását. A 13. mellékletben nem szereplő beruházási igények megvalósíthatóságáról a képviselő-testület eseti határozattal dönt a források rendelkezésre állásának függvényében.

23. § A költségvetési szerv vezetője felelős a feladatai ellátásához a szerv vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért, az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért, a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért.

  • 6. költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

24. § Az önkormányzat a belső ellenőrzés működtetéséről a Paksi Többcélú Kistérségi Társulás útján gondoskodik.

  • 7. Záró rendelkezések

25. § Ez a rendelet 2020. március 13. napján lép hatályba, de rendelkezéseit 2020. január 01. napjától kell alkalmazni.

1. melléklet

üres cím

1. melléklet.pdf

2. melléklet

üres cím

2. melléklet.pdf

3. melléklet

üres cím

3. melléklet.pdf

4. melléklet

üres cím

4. melléklet.pdf

5. melléklet

üres cím

5. melléklet.pdf

6. melléklet

üres cím

6. melléklet.pdf

7. melléklet

üres cím

7. melléklet.pdf

8. melléklet

üres cím

8. melléklet.pdf

9. melléklet

üres cím

9. melléklet.pdf

10. melléklet

üres cím

10. melléklet.pdf

11. melléklet

üres cím

11. melléklet.pdf

12. melléklet

üres cím

12. melléklet.pdf

13. melléklet

üres cím

13. melléklet.pdf

14. melléklet

üres cím

14. melléklet.pdf

15. melléklet

üres cím

15. melléklet.pdf