Bölcske Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 21.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2024. évi költségvetéséről

Hatályos: 2024. 02. 22

Bölcske Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 21.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2024. évi költségvetéséről

2024.02.22.

Bölcske Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed

a) Bölcske Község Önkormányzatára (a továbbiakban: Önkormányzat) és annak bizottságaira,

b) az Önkormányzat költségvetési szerveire, melyek a következők:

ba) Bölcskei Közös Önkormányzati Hivatal,

bb) Bölcskei Mesevár Óvoda és Bölcsőde,

bc) Bölcskei Szociális Alapszolgáltatási Központ, és

c) mindazon magánszemélyekre, jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező

szervezetekre, amelyek az Önkormányzat költségvetésében szereplő előirányzatokból részesülnek.

2. Költségvetési bevételek és kiadások

2. § (1) Bölcske Községi Önkormányzat képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő–testület) az Önkormányzat összevont 2024.évi

a) bevételi főösszegét 1 012 759 482 Ft-ban és

b) kiadási főösszegét 1 012 759 782 Ft-ban

állapítja meg.

(2) A képviselő-testület az önkormányzat 2024. évi költségvetési tartalékát általános tartalék címen 21.344.577 Ft-ban állapítja meg.

(3) Az önkormányzat kiemelt előirányzatait – intézményi bontásban és összesítve – a 2. melléklet tartalmazza.

(4) A költségvetési évben esetleg keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt.

3. § (1) A képviselő-testület

a) belső finanszírozásként 71 607 345 Ft pénzmaradvány igénybevételét,

b) külső finanszírozásként:

ba) 0 Ft működési hitel beállítását,

bb) 0 Ft felhalmozási célú hitel beállítását

rendeli el.

(2) A 20. melléklet felhalmozási kiadások részletezésében szereplő beruházási, felújítási tételek nem valósulhatnak meg automatikusan, csak külön képviselő-testületi döntés alapján.

4. § (1) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások előirányzatait rovatrend szerinti bontásban az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a következő mellékletek tartalmazzák:

a) az Önkormányzat vonatkozásában az 5. melléklet,

b) a Bölcskei Közös Önkormányzati Hivatal vonatkozásában a 7. melléklet,

c) a Bölcskei Mesevár Óvoda és Bölcsőde vonatkozásában a 9. melléklet,

d) a Bölcskei Szociális Alapszolgáltatási Központ vonatkozásában a 11. melléklet.

(2) A működési célú, valamint a felhalmozási célú bevételek és kiadások mérlegét bevételek és kiadások részletezését, a bevételek kiadások mérlegét az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a következő mellékletek tartalmazzák:

a) az Önkormányzat vonatkozásában a 6. melléklet,

b) a Bölcskei Közös Önkormányzati Hivatal vonatkozásában a 8. melléklet,

c) a Bölcskei Mesevár Óvoda és Bölcsőde vonatkozásában a 10. melléklet,

d) a Bölcskei Szociális Alapszolgáltatási Központ vonatkozásában a 12. melléklet.

(3) Az Önkormányzat 2024. évi költségvetési bevételeit – a települési önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatása jogcímenként - az 1. melléklet tartalmazza.

(4) Az önkormányzati szinten összevont – konszolidált – bevételi és kiadási előirányzatokat rovatrend szerinti bontásban a 3. melléklet, az önkormányzati szinten összevont működési célú és a felhalmozási célú bevételek és kiadások mérlegét a 4. melléklet tartalmazza.

(5) Az előirányzat felhasználásra az önkormányzati szinten összevont finanszírozási és likviditási ütemtervet a 13. melléklet tartalmazza.

(6) Az előirányzat-felhasználásra a finanszírozási és likviditási ütemtervet az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a következő mellékletek tartalmazzák:

a) az Önkormányzat vonatkozásában a 14. melléklet,

b) a Bölcskei Közös Önkormányzati Hivatal vonatkozásában a 15. melléklet,

c) a Bölcskei Mesevár Óvoda és Bölcsőde vonatkozásában a 16. melléklet,

d) a Bölcskei Szociális Alapszolgáltatási Központ vonatkozásában a 17. melléklet.

(7) Az Önkormányzat 2024. évi bevételeit és kiadásait kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 18. melléklete tartalmazza.

(8) Az Önkormányzat és költségvetési szervei beruházási, felújítási – felhalmozási - kiadásait a 19. melléklet tartalmazza.

(9) Az Önkormányzat Európai Uniós és egyéb támogatással megvalósuló projektek bevételeit és kiadásait a 20. melléklet tartalmazza.

(10) Az Önkormányzat által adott közvetett támogatásokat – kedvezményeket - a 21. melléklet tartalmazza.

(11) Az Önkormányzat által nyújtott hitel és kölcsön alakulását lejárat és eszköz szerinti bontásban a 22. melléklet tartalmazza.

(12) Az Önkormányzat többéves kihatással járó döntései számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve célok szerint a 25. melléklet tartalmazza.

(13) Az Önkormányzat és költségvetési szervei 2024. évi engedélyezett létszámkeretét a 26. melléklet tartalmazza.

5. § (1) Az Önkormányzatnál és költségvetési szerveinél foglalkoztatottak személyi juttatása az előírásoknak megfelelően 2024. január 01-től a 2. melléklet kiadási jogcím személyi juttatások és munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó mértékéig használható fel.

(2) Az Önkormányzatnál és költségvetési szerveinél munkavégzésre irányuló jogviszony keretében főállásban foglalkoztatottak cafetéria juttatásban részesülnek, melynek az éves összege - az egyes juttatásokhoz kapcsolódó, a juttatást teljesítő munkáltatót terhelő közterhek nélkül - 200 000 forint teljes munkaidőben foglalkoztatottanként. Részmunkaidős foglalkoztatás esetén a részmunkaidő arányában jár a cafetéria juttatás. Az Önkormányzatnál és költségvetési szerveinél megbízási szerződéshez cafetéria juttatás nem kapcsolódhat.

(3) A Képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei által főállásban foglalkoztatottak részére a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 25. § (2) bekezdésében munkába járás költségtérítése címén meghatározott összeg 100 %-át biztosítja a munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről szóló 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet 4. §-a szerinti munkába járás esetén.

3. Adósságot keletkeztető ügylet

6. § (1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteinek felső határát a 23. melléklet tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletet és annak értékét a 24. melléklet szerint határozza meg.

4. A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

7. § Az Önkormányzat és költségvetési szervei éves költségvetés alapján, az alapító okiratuknak megfelelően, a vonatkozó jogszabályi előírások szerint gazdálkodnak és önállóan gazdálkodnak a részükre jóváhagyott személyi kiadások és létszám előirányzatokkal. Az előirányzatok betartásáért a költségvetési szervek vezetői fegyelmi felelősséggel tartoznak.

8. § (1) A polgármester átruházott hatáskörben nettó 1.000.000 Ft összeghatárig jogosult árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás megrendelésére.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, vagy annak következményei elhárítása érdekében a polgármester az Önkormányzat költségvetése körében átmeneti – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény rendelkezéseitől eltérő – intézkedést hozhat, melyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.

9. § (1) Az előző évi pénzmaradvány – az előző évben vállalt kötelezettségek áthúzódó teljesítésével összefüggő kiadások kivételével – a képviselő-testület jóváhagyását követően használható fel.

(2) Az állami normatív hozzájárulások és a központi támogatások zárszámadáskor történő elszámolásakor az igénylés és a teljesítés közötti eltérés miatt keletkezett visszafizetési kötelezettség az önkormányzat költségvetési szerve (a továbbiakban: költségvetési szerv) esetében 100 % - os mértékben az intézményt terheli.

(3) A 2023. évi gazdálkodás lezárásakor az állami normatívákkal való elszámolásnál jelentkező, az Önkormányzat számára a központi költségvetésből járó összeg nem kerül átadásra a költségvetési szerveknek.

(4) A költségvetési szerv vezetője köteles a tartozás állományáról adatot szolgáltatni az alábbiak szerint: a költségvetési szerv az általa elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25. napja szerinti állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5. napjáig az Önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

(5) A működési célú forráshiány finanszírozásának érdekében annak felmerülésekor a költségvetési szerv vezetőjének írásban benyújtott igénye alapján a képviselő-testület a felhalmozási célú többletbevételek működési célú kiadásokra történő átcsoportosítását rendelheti el.

5. A gazdálkodás szabályai

10. § (1) A költségvetési szervek e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett a költségvetési szervek vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szerv az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal az elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) A költségvetési szerv által a számára ellátott feladatok fedezetéül a nyilvántartásaiban elkülönített előirányzatok szolgálnak, amelyet a költségvetési szerv saját érdekében használ fel.

(4) A költségvetési szerv feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa a költségvetési szerv költségvetésében részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.

(5) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével és a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozás hiányosságáért a felelősség a költségvetési szerv vezetőjét terheli.

(6) A költségvetési szervek vezetői az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

11. § Az általános és a céltartalék felosztása és a felhasználásáról szóló döntés meghozatala – a 8. § (2) bekezdésében foglalt kivétellel - a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik.

12. § A költségvetési szervek pénzellátása – a személyi kiadásokhoz kapcsolódó elszámolási különbözetek figyelembevételével - a felhasználási szükséglethez igazodóan, időarányosan, havi több részletre bontva történik. Soron kívüli finanszírozás kiutalásáról – a költségvetési szerv vezetőjének kérése alapján – a polgármester dönt és erről tájékoztatja a képviselő-testületet a soron következő ülésen.

13. § (1) Az Önkormányzat számlavezető pénzintézete az MBH Bank.

(2) Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet alapján az Önkormányzat és költségvetési szervei az MBH Banknál vezetik a bankszámláikat, más banknál bankszámlát nem nyithatnak.

14. § A költségvetési szervek vezetői felelősek a feladatmutatóhoz kötött állami normatív hozzájárulások igénylését megalapozó mutatószámok valóságtartalmáért, a normatív elszámoláshoz szükséges dokumentumok helyességéért, valamint kötelesek a normatív támogatás alapját képező mutatószámokról a jogszabályok által meghatározott naprakész nyilvántartásokat vezetni.

15. § A beruházások ütemezésénél tekintetbe kell venni az Önkormányzat fejlesztési forrásainak várható alakulását. A 19. mellékletben szereplő beruházási igények megvalósíthatóságáról a képviselő-testület eseti határozattal dönt a források rendelkezésre állásának függvényében.

16. § A költségvetési szerv vezetője felelős a feladatai ellátásához a szerv vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért, az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért, a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért.

6. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

17. § Az önkormányzat a belső ellenőrzés működtetéséről a Paksi Többcélú Kistérségi Társulás útján gondoskodik.

7. Záró rendelkezések

18. § A rendelet rendelkezéseit a 2024. költségvetési évre kell alkalmazni.

19. § Ez a rendelet 2024. február 22-én lép hatályba.