Bölcske Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (IX. 30.) önkormányzati rendelete

az anyakönyvi szolgáltatások szabályozásáról és díjazásáról

Hatályos: 2025. 11. 01

Bölcske Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (IX. 30.) önkormányzati rendelete

az anyakönyvi szolgáltatások szabályozásáról és díjazásáról

2025.11.01.

[1] Bölcske Községi Önkormányzat Képviselő-testületének célja jelen rendelet megalkotásával a házasságkötések hivatali helyiségen és hivatali munkaidőn kívül történő engedélyezésének jogi szabályozása és az anyakönyvvezetők munkaidőn túli munkájának elismerése.

[2] Bölcske Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. § a) és b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország Alaptörvényes 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed:

a) Bölcske Község illetékességi területén történő házasságkötésre (a továbbiakban: házasságkötés),

b) mindazon személyekre, akik a házasságkötés során közreműködnek,

c) mindazon személyekre, akik a szolgáltatást igénybe veszik (a továbbiakban: szolgáltatást igénybe vevők).

(2) E rendelet alkalmazásában:

a) hivatali helyiség: a Bölcskei Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) 7025 Bölcske, Kossuth Lajos út 5. szám alatti székhelyén a tárgyalóterem, vagy az anyakönyvvezetői iroda,

b) hivatali munkaidő: a Hivatal Szervezeti és Működési szabályzatában meghatározott általános munkarend hétfő-péntek munkanapokon.

2. § Bölcske Községi Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) a házasságkötés megrendezésével kapcsolatos szolgáltatásokat az anyakönyvvezető és az anyakönyvvezető munkáját segítő közreműködő (a továbbiakban: közreműködő) útján biztosítja.

3. § (1) A hivatali helyiségen kívüli, vagy a hivatali munkaidőn kívüli házasságkötés anyakönyvvezető és az anyakönyvvezető munkáját segítő közreműködő (a továbbiakban: közreműködő) igénybevételével történő tartását kérelemre a vonatkozó jogszabályi előírások megtartásával a jegyző engedélyezi, amely a 4. § szerint térítési díjköteles szolgáltatás.

(2) Az (1) bekezdés szerinti kérelmet a vonatkozó jogszabályok alapján és betartásával írásban, indokolással ellátva lehet benyújtani a házasságkötés bejelentésével egyidejűleg.

(3) Hivatali helyiségen kívüli házasságkötést csak hivatali munkaidőn kívül lehet lebonyolítani.

(4) A hivatali helyiségen kívüli házasságkötést - a szolgáltatást igénybe vevők által meghatározott helyen - a jegyző akkor engedélyezi, ha a szolgáltatást igénybe vevők gondoskodnak:

a) a házasságkötés méltó helyszínéről, szabadtéri helyszín esetén a megfelelő esőhelyszín biztosításáról,

b) a tanúk – szükség esetén tolmács vagy jelbeszédben jártas személy – jelenlétéről,

c) a házasságkötés méltó tárgyi feltételeiről,

d) a házasságkötéshez szükséges technikai eszközökről, különös tekintettel az esküvői zeneszolgáltatáshoz szükséges eszközökről,

e) az anyakönyvvezető és a közreműködő személy esküvői helyszínre határidőben és biztonságban történő szállításáról, majd az esküvő megtartását követően haladéktalanul a hivatali helyiségbe történő biztonságos visszaszállításáról és

f) az anyakönyvi alapiratok biztonságos kezelésének lehetőségéről a házasságkötés helyszínén.

(5) Hivatali munkaidőn kívül házasságkötést hétfő-péntek munkanapon a hivatali munkaidő lejártát követően 19,00 óráig, vagy szombaton 10,00-19,00 óra között lehet lebonyolítani.

(6) Ha a munkanap szombati napra esik, úgy a házasságkötésre a hivatali munkaidőn kívüli szabályokat kell alkalmazni.

(7) A jegyző a házasságkötés időpontját a szolgáltatást igénybe vevők kívánságának, a házasságkötés helyszínére korábban bejelentkezett és lefoglalt időpont figyelembevételével közreműködő anyakönyvvezetővel egyeztett időpontra tűzi ki és engedélyezi.

4. § (1) Házasságkötés szolgáltatási díjai:

a) a házasságkötés az anyakönyvvezetői irodában a házasulók és két tanú részvételével megtartva:

aa) hivatali munkaidőben díjmentes,

ab) hivatali munkaidőn kívül 31.000.- Ft / házasságkötés,

b) házasságkötés a tárgyalóteremben megtartva 45.000.- Ft / házasságkötés,

c) házasságkötés a hivatali helyiségen kívül megtartva 60.000.- Ft / házasságkötés.

(2) A házasságkötés szolgáltatási díjait az igénybe vevők az (1) bekezdésben meghatározott esetekben, az ott megjelölt összegben kötelesek megfizetni, kivéve, ha a hivatali helyiségen kívüli, vagy a hivatali helyiségen és hivatali munkaidőn kívüli házasságkötésre a házasulók lakásán, vagy gondozási helyén rendkívüli körülmények miatt kerül sor – ebben az esetben az anyakönyvvezető közreműködése díjmentes.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott rendkívüli körülménynek minősül különösen, ha valamelyik szolgáltatást igénybe vevő súlyos mozgáskorlátozottsága, mozgásképtelen állapotot okozó betegsége, közeli halállal fenyegető egészségi állapota miatt nem tud a hivatali helyiségben személyesen megjelenni. A rendkívüli körülmény fennállását írásban igazolni kell.

5. § A házasságkötés alkalmából a Hivatal emléklapot és hozzá díszes borítót biztosít, amennyiben a szolgáltatást igénybe vevők azt írásban kérik és az igényléskor megtérítik annak a mindenkori beszerzési költségét a Hivatal által kiállított számlának megfelelően.

6. § (1) A házasságkötés 4. § (1) bekezdésében meghatározott szolgáltatási díjáról a Hivatal számlát állít ki, amelynek a megfizetésére a házasságkötés bejelentésekor, de legkésőbb a házasságkötést megelőző 10. munkanapig köteles a szolgáltatást igénybe vevő és a befizetésről szóló bizonylatot haladéktalanul, de legkésőbb a házasságkötést megelőző 9. munkanapig igazolni köteles az anyakönyvvezető felé.

(2) A szolgáltatást igénybe vevők részére a házasságkötés 4. § (1) bekezdése alapján megállapított és megfizetett szolgáltatási díj 100 %-a - a szolgáltatást igénybe vevők által megadott számlaszámra - visszautalásra kerül, amennyiben a házasságkötés megtartása iránti kérelmüket az engedélyezett házasságkötés időpontját megelőző 30. munkanapig beérkezőleg az anyakönyvvezetőnél együttesen, írásban visszavonják. Az 5. § szerint megvásárolt emléklapot és díszes borítót nem vásárolja vissza a Hivatal.

(3) A szolgáltatást igénybe vevők részére a házasságkötés 4. § (1) bekezdése alapján megállapított és megfizetett szolgáltatási díj 50 %-a - a szolgáltatást igénybe vevők által megadott számlaszámra - visszautalásra kerül, amennyiben a házasságkötés megtartása iránti kérelmüket az engedélyezett házasságkötés időpontját megelőző 10. munkanapig beérkezőleg az anyakönyvvezetőnél együttesen, írásban visszavonják. Az 5. § szerint megvásárolt emléklapot és díszes borítót nem vásárolja vissza a Hivatal.

(4) A szolgáltatást igénybe vevők a befizetett díj visszatérítésére nem jogosultak, amennyiben nem a (2), (3) bekezdésben foglaltak szerint jelentették be házasságkötési szándékuk megszűnését.

7. § (1) Az anyakönyvvezető közreműködése a házasságkötés lebonyolításában hivatali munkaidőben díjmentes.

(2) Az anyakönyvvezetőt a hivatali munkaidőn kívüli közreműködése esetén házasságkötésenként bruttó 40.000. Ft díjazás illeti meg, amely díjazás biztosít fedezetet az eseményhez méltó ünnepi öltözetre és megjelenésre is.

(3) Amennyiben a 4. § (1) bekezdés ab), b), és c) pontjában foglaltak szerinti házasságkötésre kerül sor és – a házasságkötés során a szolgáltatást igénybe vevők által igényelt szertartás elemekre tekintettel - közreműködő igénybevételére van szükség, az őt megillető díjazás – hivatali munkaidőtől függetlenül - házasságkötésenként bruttó 9.000.- Ft. A közreműködő igénybevételének szükségességét az anyakönyvvezetővel előzetesen egyeztetni kell.

8. § Hatályát veszti az anyakönyvi szolgáltatások szabályozásáról és díjazásáról szóló 11/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet.

9. § Ez a rendelet 2025. november 1-jén lép hatályba.

Baranya István
polgármester

dr. Orbán Zsuzsanna
jegyző