Dunaföldvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének
4/2014.(III.10.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről
Hatályos: 2014. 03. 11- 2015. 02. 27Dunaföldvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének
4/2014.(III.10.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről
2014-03-11-tól 2015-02-28-ig
Dunaföldvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének
4/2014.(III.10.) Önkormányzati rendelete az
Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről
Dunaföldvár Város Önkormányzata az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV tv. 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a 23. § (2) bekezdésében , illetve a 24.§-ban foglaltaknak megfelelően az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, figyelembe véve a pénzügyi bizottság írásos véleményét a 2014. évi pénzügyi tervéről (költségvetéséről) a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
- § A rendelet hatálya kiterjed
a.) Dunaföldvár Város Önkormányzatára és annak bizottságaira,
b.) a költségvetési szerveire,
c.) a polgármesteri hivatalra,
d.) mindazon magánszemélyekre, jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező
szervezetekre, amelyek az önkormányzat költségvetésében szereplő előirányzatokból
részesülnek.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai
- § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat összevont 2014. évi költségvetésének költségvetési bevételét 2.311.525 e Ft-ban, melyen belül
a) működési költségvetési bevételét 1.373.358 e Ft-ban,
melyből : önként vállalt működési bevétel 192.355 e Ft
kötelező működési bevétel 1.181.003 e Ft
b) felhalmozási költségvetési bevételét 938.167 e Ft-ban ,
melyből: önként vállalt felhalmozási bevétel 36.489 e Ft
kötelező feladat felhalmozási bevétele 901.678 e Ft
Felhalmozási célú finanszírozási bevételét 210.000 e Ft-ban,
Előző évi pénzmaradványát 300.496 e Ft-ban állapítja meg, s ezáltal
A 2014. évi bevételek összevont összege: 2.822.021 e Ft.
(2) A Képviselő-testület az önkormányzat összevont 2014. évi költségvetési kiadását 2.822.021 e Ft-ban, melyen belül
a) működési költségvetési kiadását 1.222.043 e Ft-ban, ezen belül
aa) személyi jellegű kiadások 327.328 e Ft-ban
ab) munkaadókat terhelő járulékokat 89.333 e Ft-ban,
ac) dologi jellegű kiadásokat 304.671 e Ft-ban,
ad) társadalom-és szociálpolitikai
juttatásokat 48.334 e Ft-ban,
ae) működési c. pénzeszközátadást 452.377 e Ft-ban
af) általános tartalékát 0 e Ft-ban, és
melyből: önként vállalt működési kiadás 268.758 e Ft
kötelező működési kiadás 953.285 e Ft
b) a felhalmozási költségvetési kiadását 1.599.978 e Ft-ban, ezen belül
ba) a beruházások előirányzatát 1.455.81 e Ft-ban,
bb) a felújítások előirányzatát 22.600 e Ft -ban
bc) az adott kölcsönök előirányzatát 500 e Ft-ban,
bd) a hosszú lejáratú hitelek visszafizetési
előirányzatát 0 e Ft-ban,
be) a hosszú lejáratú hitel kamata
előirányzatát 5.974 e Ft-ban,
bf) fejlesztési tartalék előirányzatát 111.586 e Ft-ban
bg) támogatás értékű fejlesztési kiadás 3.500 e Ft-ban állapítja meg
melyből: önként vállalt felhalmozási kiadás 51.909 e Ft
kötelező felhalmozási kiadás 1.548.069 e Ft
A tartalékkal való rendelkezés jogát a képviselő testület fenntartja magának..
(3) A Képviselő-testület az önkormányzat 2014. évi költségvetésében az előző évek felhasználható ( tervezett ) pénzmaradványát 300.496 e Ft-ban, melyből
a) a működési hiány finanszírozását szolgáló tervezett pénzmaradványát 0 e Ft-ban, és
b) a felhalmozási hiány finanszírozását szolgáló tervezett pénzmaradványát 300.496 e Ft-ban állapítja meg.
(4) A képviselő-testület az önkormányzat 2014. évi költségvetési hiányát
510.496 e Ft-ban állapítja meg, melyből:
a) működési költségvetési hiányát 0 Ft-ban,
b) felhalmozási költségvetési hiányát 510.496 e Ft-ban állapítja meg.
(5) A rendelet az önkormányzat összes bevételét, kiadását, finanszírozását, pénzeszközeinek változását a 20/2010. (XII.06.) önkormányzati rendelet által meghatározott tartalommal mutatja be az 1. számú melléklet szerint..
(6)A költségvetési évben létrejött bevételi többlet felhasználásáról a Képviselő-testület dönt. A tervezett hiány mérséklésére pályázatot kell benyújtani támogatás elnyerésére.
- § (1) A Képviselő-testület a tervezett 510.496 ezer forint hiány finanszírozására
a./ belső finanszírozásként 300.496 e Ft pénzmaradvány igénybevételéről
b./ külső finanszírozásként:
b.a) 0 Ft működési hitel beállítását rendeli el,
b.b) 210.000 eFt felhalmozási célú hitel beállítását rendeli el, amelynek felvételéről a (2) bekezdés szerint dönt.
Felhalmozási célú hiány finanszírozása érdekében a 10 millió Ft-ot meghaladó fejlesztési célú adóságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges.
(2) A hitel felvételről és időpontjáról a Képviselő-testület külön határozatával dönt.
(3) A 2.1.2. táblában szereplő felhalmozási kiadások megvalósítása egy beruházás kivételével a kormány előzetes hozzájárulása nélkül lehetségesek a 2011. évi CXCIV. Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló törvény 10 § (2) bekezdés a), d) pontja szerint. A felhalmozási tábla 1. pontjában meghatározott beruházások EU-s forrásból valósulnak meg, ezért az önerő hitelből történő biztosításához Kormányzati engedély nem kell. A hazai és saját erős beruházások közül a belterületi önkormányzati közutak burkolat felújítását és útépítését 362.157 e Ft összértékben tervezzük megvalósítani 210.000 e Ft hitel felvételével, melyhez kormányzati engedélyt kell kérni.
(4) A 2.1.2. számú melléklet Felhalmozási kiadások részletezésében szereplő beruházási, felújítási tételek (kivéve az EU-s forrásból megvalósulókat) nem valósulhatnak meg automatikusan, csak külön Képviselő-testületi döntés alapján, ha a kormányzati engedély hiányában a betervezett hosszúlejáratú kedvező kamatozású beruházási hitelt az önkormányzat nem tudja felvenni.
- § (1) A 2. §-ban megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves létszám előirányzatot a 2.1, 2.1.1., 2.2., 2.5., 2.7., 2.8. mellékletek szerint határozza meg.
- A normatív állami hozzájárulásokat jogcímenként a 2.1.11. melléklet tartalmazza
- § (1) Az önkormányzat költségvetésében szereplő beruházási kiadások célonkénti részletezését és a felújítási kiadások feladatonkénti ütemezését a 2.1.2. melléklet tartalmazza.
(2) A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal és az intézmények költségvetési létszámát, a közfoglalkoztatottak létszám-előirányzatát a 2.7. melléklet szerint hagyja jóvá.
(3) A Képviselő-testület az önkormányzat többéves kihatással járó döntéseinek számszerűsítését és szöveges indoklását a 2.1.4. mellékletnek megfelelően fogadja el azzal, hogy a későbbi éves előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
(4) A Képviselő-testület a 2014 évi várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítéséről készített előirányzati ütemtervét a 2.1.5. számú melléklet szerint fogadja el.
- § (1) A Képviselő-testület a kiemelt dologi kiadásokra összesen 44.000 ezer Ft összeget
állapít meg, melyet az alábbi keretekre lehet felhasználni, polgármesteri jóváhagyással
út-híd keret 20.000 ezer forint,
földút helyreállításra 3.500 ezer forint,
környezetvédelmi alap 3.000 ezer forint,
szúnyog irtási keret 3.000 ezer forint,
pince-partfal 4.500 ezer forint.
Intézményi felújítások kerete 10.000 ezer forint
(2) A Képviselő-testület költségvetési rendeletében az alábbi kiadások előirányzata tekintetében dönt teljes részletezettséggel, illetve hagyja jóvá az előirányzatokat:
- a működési célú végleges pénzeszközátadás, egyéb támogatás előirányzatait az 2.1.9. melléklet szerint, és
- a szociális törvény előírásai szerint összeállított társadalmi és szociálpolitikai előirányzatokat a 2.1.10. mellékletben foglaltaknak megfelelően fogadja el.
- § . Az önkormányzat által adott közvetett támogatások összegét és szöveges indoklását a 2.1.6. melléklet tartalmazza.
- § A Képviselő-testület az önkormányzat általános működési tartalékát 0 Ft összegben, fejlesztési célú tartalékát 111.586 e Ft összegben hagyja jóvá.
- § Az önkormányzat működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatait mérlegszerűen a 2.1.7. melléklet tartalmazza.
- § A Képviselő-testület az európai uniós forrásból származó támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait a 2.1.8. melléklet szerint hagyja jóvá.
11. § A Képviselő-testület a bevételi források növelése érdekében elrendeli az értékesítésre kijelölt ingatlanok, egyéb vagyonrészek eladásához szükséges intézkedések megtételét, pályázati lehetőségek felkutatását és igénybevételét.
12. § A költségvetési rendelet alapján támogatott szervezetek a részükre juttatott összegről írásban kötelesek elszámolni. A 2014. évben azon szervezetek részére támogatás nem folyósítható, akik a 2013. évi támogatás összegéről a tételes (számlamásolatokkal alátámasztott) elszámolást nem nyújtották be 2013. december 31-ig.
13. § (1) Az önkormányzat intézményeinél, a polgármesteri hivatalnál foglalkoztatott közalkalmazottak és köztisztviselők személyi juttatása az előírásoknak megfelelően, 2014. január 01-től az 1. számú melléklet kiadási jogcím személyi jellegű juttatások mértékéig használható fel .
(2) A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 69. §-ában foglalt illetménypótlék számítási alapja 2014. évben 20.000,- forint.
(3) A kjt. 77§ (1) bekezdése szerinti feltételek fennállása esetén nyújtott keresetkiegészítés a 2014. évben a keresetbe tartozó juttatások előző évi bázis előirányzatának 2 %-a..
(4) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 132. § szerinti illetményalap 2014. évben 38.650 forint.
(5) A köztisztviselők cafetéria juttatásának éves összege 200.000 Ft/fő/év, mely összeg a
a fizetendő közterhet is tartalmazza
(6) A dunaföldvári közalkalmazottak cafetéria juttatásai: 8.000 Ft/hó/fő Erzsébet utalvány formájában. Az intézmények – Napsugár Integrált Szociális Intézmény, DBM Mikrotérségi Óvoda és Bőlcsöde, Művelődési Ház és Könyvtár, az önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal - dolgozói részére az ebéd térítési díja 370 Ft + ÁFA összesen bruttó 470 Ft/adag, a vendégétkező ebéd térítési díja 495 Ft+ÁFA összesen bruttó 630 Ft/adag .
(7) A fizetési számlához kapcsolódóan törvény alapján az egy foglalkoztatottnak havonta adható bankszámla hozzájárulás mértéke 2014. évben 1000 Ft.
3. Adóságot keletkeztető ügylet
14 § Az önkormányzat a Stabilitási Tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adóságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig, illetve a kezesség érvényesíthetőségéig, és a figyelembe vehető saját bevételeit a 2.1.3. számú mellékletben határozza meg.
4. A költségvetés végrehajtásának szabályai
15. § (1) Az önkormányzat által fenntartott intézmények és költségvetési szervek éves költségvetés alapján, az alapító okiratuknak megfelelően a vonatkozó jogszabályi előírások szerint gazdálkodnak. Az gazdálkodási jogkörrel felruházott költségvetési szervek önállóan gazdálkodnak a részükre jóváhagyott, illetve módosított személyi kiadási és létszám előirányzatokkal. Az előirányzatok betartásáért az intézményvezetők fegyelmi felelősséggel tartoznak.
(2) A költségvetési szervek az előirányzat feletti rendelkezési jogosultság szempontjából teljes jogkörrel rendelkeznek, kivéve a személyi juttatásokat.
16. § A Képviselőtestület az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény alapján felhatalmazza a polgármestert, hogy a Pénzügyi Bizottság egyetértésével a Rendelet 4. § (1) bekezdésében jóváhagyott kiadási előirányzatok között halaszthatatlan és indokolt esetben átcsoportosítást hajtson végre. Az átcsoportosításról a döntést követő Képviselő-testületi ülésen be kell számolni.
17. § A Képviselőtestület hozzájárul ahhoz, hogy az intézményvezetők - hivatal esetében a polgármester - saját hatáskörben - a kiemelt jogcímeken belül - átcsoportosítást hajtsanak végre.
18. § A Képviselőtestület az intézmények, a polgármesteri hivatal saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításai és a kormányhatáskörű előirányzat módosítások miatt a költségvetési rendeletét negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési beszámoló felügyeleti szervhez történő megküldésének jogszabályban meghatározott határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja.
19. § (1) Az előző évi pénzmaradvány – az előző évben vállalt kötelezettségek áthúzódó teljesítésével összefüggő kiadások kivételével – a Képviselő-testület jóváhagyását követően használható fel.
(2) Az állami normatív hozzájárulások és a központi támogatások zárszámadáskor történő elszámolásakor az igénylés és a teljesítés közötti eltérés miatt keletkezett visszafizetési kötelezettség a költségvetési szervek esetében 100 % - os mértékben az intézményt terheli.
(3) Az Önkormányzat Képviselő-testülete úgy határozott, hogy a 2014. évi gazdálkodás lezárásakor az állami normatívákkal való elszámolásnál jelentkező, az önkormányzat számára a központi költségvetésből járó összeget nem adja át az intézményeknek.
(4) Az államháztartás működési rendjéről szóló 368/2011. (XII:31.) Korm.r. szerint a helyi
önkormányzat képviselő-testülete gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet
megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja.
A pénzmaradvány felhasználásáról a Képviselőtestület dönt.
(5) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(6) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(7) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összegről a Képviselőtestület dönt a Pénzügyi Bizottság javaslata alapján.
Amennyiben a költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozás-állományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10 %-át, vagy 150 millió forintot, és a tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor az irányító szerv a költségvetési szervnél – az egészségbiztosítási szerv által finanszírozott költségvetési szerv esetén az egészségbiztosítási szerv kérésére, vagy ha az egészségbiztosítási szerv azt nem kérte, véleményének előzetes kikérésével – önkormányzati biztost jelöl ki.
(8) A költségvetési szerv vezetője köteles a tartozás állományáról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
(9) A működési célú forráshiány finanszírozásának érdekében a képviselő-testület a felhalmozási célú többlet bevételek működési célú kiadásokra történő átcsoportosítását rendelheti el.
20. § Az önkormányzat önállóan működő költségvetési intézményei - saját forrásaik terhére - általános forgalmi adó nélkül – 150 ezer Ft - ot meghaladó beruházást (létesítés, vásárlás, bővítés, rekonstrukció), épület, építmény felújítást kizárólag felhalmozási célú bevételek terhére és csak a Képviselőtestület Pénzügyi Bizottsága engedélye alapján végezhetnek.
5. A gazdálkodás szabályai
21. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai
felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szerv az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal az elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
(3) A költségvetési szerv által a számára ellátott feladatok fedezetéül a nyilvántartásaiban elkülönített előirányzatok szolgálnak, amelyet a költségvetési szerv saját érdekében használ fel.
(4) A költségvetési szerv feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa a költségvetési szerv költségvetésében részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.
(5) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságokért , a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(6) A polgármesteri (önkormányzati ) hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
22. § A Képviselőtestület felhatalmazza a polgármestert, hogy a folyamatos feladatellátáshoz szükséges pénzeszközök biztosítása érdekében 150.000 ezer Ft folyószámlahitel keretet vegyen fel 2014. február 01-től 2014. december 22-i lejárattal , amennyiben a várt bevételek elmaradása ezt szükségessé teszi.
23. § Átmenetileg szabad pénzeszközeinek lekötéséről, betétben történő elhelyezéséről, éven belüli lejáratú, államilag garantált értékpapír vásárlásáról a jegyző ellenjegyzésével a polgármester dönt a Pénzügyi Bizottság elnökének véleményezése mellett , és a soron következő testületi ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.
24.§ Az általános és a céltartalék felosztása a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe
tartozik.
25. § Az intézmények, költségvetési szervek pénzellátása – a személyi kiadásokhoz kapcsolódó elszámolási különbözetek figyelembevételével – az önkormányzati kincstár keretében időarányosan, havi több részletre bontva történik.
Soron kívüli finanszírozás kiutalásáról – az intézmény kérése alapján – a polgármester dönt és tájékoztatja a Képviselő-testületet a soron következő KT ülésen.
26. § Az önkormányzat számlavezető pénzintézete a 104/1998. (IX. 15.) KT. sz. határozata alapján a Dunaföldvár és Vidéke Takarékszövetkezet (7020 Dunaföldvár Fehérvári u.4.)
Az államháztartási törvény végrehajtásáról 368/2011.(XII.31.) Korm. rendelet alapján a helyi önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek, valamint a Dunaföldvári Roma Nemzetiségi Önkormányzat a képviselő testület által választott hitelintézetnél vezetik a bankszámláikat, más banknál bankszámlát nem nyithatnak.
27. § Önkormányzati biztost kell kirendelni, ha az önkormányzat által fenntartott költségvetési szerv 30 napon túli tartozás állományának mértéke eléri éves előirányzatának 10 %-át, vagy 150 millió Ft-ot és e tartozását egy hónap alatt nem képes 30 nap alá szorítani.
28. § A költségvetési szervek vezetői felelősek a feladatmutatóhoz kötött állami normatív hozzájárulások igénylését megalapozó mutatószámok (létszám, stb.) valóságtartalmáért, a normatív elszámoláshoz szükséges dokumentumok helyességéért, valamint kötelesek a normatív támogatás alapját képező mutatószámokról naprakész nyilvántartást vezetni.
29. § A beruházások ütemezésénél tekintetbe kell venni az önkormányzat fejlesztési forrásainak várható alakulását. A 2.1.2. táblában a KT. határozattal nem rendelkező beruházási igények megvalósíthatóságáról a képviselőtestület határozattal dönt, a források rendelkezésre állásának függvényében.
30. § Az intézmény vezetője felelős a feladatai ellátásához a szerv vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért, az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért, a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért.
6.A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
31. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetéséért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Paksi Többcélú Kistérségi Társulás útján gondoskodott. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
7. Záró rendelkezések
32. § (1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2014. 01. 01. naptól kell alkalmazni.
Hatályát veszti Dunaföldvár Város 2013. évi költségvetéséről szóló 7/2013. (III.08.)
önkormányzati rendelet, valamint a költségvetési rendeletet módosító 13/2013.
(VI.05), 17/2013.(VII..20), 24/2013. (XI.08), 27/2013. (XII.. 31.), önkormányzati rendeletek.