Dunaföldvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2020 (IX.28.) önkormányzati rendeletének indokolása

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2020. 10. 01

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Általános indokolás

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (továbbiakban: Jat.) 18. § (1) bekezdése szerint a jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, amelyben bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a jogi szabályozás várható hatásait, és az álláspontját az indokolás közzétételéről.

Az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontja szerint a helyi önkormányzat a helyi közügyek intézése körében törvény keretei között meghatározza szervezeti és működési rendjét.

A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53 § (1) bekezdése meghatározza a képviselő-testület szervezeti – és működési szabályzatának tartalmi elemeit.

A fentiek szerint a rendelet-tervezet tartalmazza a szervezeti – és működési szabályzat tartalmi elemeit.

A rendelete-tervezet előkészítése során figyelembe vettük a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (továbbiakban: Jat.) 3. §-át, mely szerint:

„Az azonos vagy hasonló életviszonyokat azonos vagy hasonló módon, szabályozási szintenként lehetőleg ugyanabban a jogszabályban kell szabályozni. A szabályozás nem lehet indokolatlanul párhuzamos vagy többszintű. A jogszabályban nem ismételhető meg az Alaptörvény vagy olyan jogszabály rendelkezése, amellyel a jogszabály az Alaptörvény alapján nem lehet ellentétes.”

Figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendeletben foglalt szabályokat, így a jogszabály formai tagolását, a fejezetek és alcímek számozását a hivatkozott rendeletnek megfelelően tartalmazza a rendelet-tervezet.

Részletes indokolás

Az 1–8. §-hoz

A rendelet-tervezet tartalmazza a rendelet általános rendelkezéseit. A rendelet-tervezet tartalmaz rendelkezéseket többek között az Önkormányzat és Polgármesteri Hivatal megnevezésére, jelképek használatára, a város napjáról, a köztisztviselők napjáról, közmeghallgatásról, a testvértelepülésekről, munkatervről.

A 9–14. §-hoz

A képviselő-testületi ülések összehívásának, vezetésének szabályai kerültek meghatározásra.

A 15–30. §-hoz

A rendelet-tervezet tartalmazza a képviselő-testület működésének szabályait, ülések formáit, a képviselő-testületi ülésre, döntéshozatalra és döntésekre és jegyzőkönyvre vonatkozó szabályokat és a helyi népszavazást.

A 31. §-hoz

A képviselő-testület részvételével működő társulások ügyei viteléhez szükséges együttes ülések tartására vonatkozó szabályokat tartalmaz a rendelet-tervezet.

A 32. §-hoz és a 33. §-hoz

A képviselőt megillető jogok és kötelezettségek kerültek meghatározásra. Az önkormányzat a képviselő részére a településért huzamosabb időn, betöltött 15, 20 és 30 éven át folyamatosan végzett önzetlen munkájáért a rendeletben meghatározott juttatást nyújt.

A képviselő és az alpolgármester részére az Önkormányzat 2021. évtől képviselői keretet biztosít.

A 34. §-hoz

A rendelet-tervezet tartalmazza az állandó bizottságokat azok tagjainak számát, a bizottság működésére vonatkozó szabályokat és a bizottságok feladatait.

A 35. §-hoz

A nemzetiségi önkormányzattal való együttműködés szabályait tartalmazza a rendelkezés.

A 36. §-hoz

E rendelkezés tartalmazza a rendelet hatályba lépését és a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 17/2019 (XII.20.) önkormányzati hatályon kívül helyezését.