Dunaföldvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 26/2023. (X. 26.) önkormányzati rendeletének indokolása

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 19/2020.(IX.28.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2023. 11. 01

Dunaföldvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 26/2023. (X. 26.) önkormányzati rendeletének indokolása

2023.11.01.
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 19/2020.(IX.28.) önkormányzati rendelet módosításáról
Általános indokolás
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (továbbiakban: Jat.) 18. § (1) bekezdése szerint a jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, amelyben bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a jogi szabályozás várható hatásait, és az álláspontját az indokolás közzétételéről.
Az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontja szerint a helyi önkormányzat a helyi közügyek intézése körében törvény keretei között meghatározza szervezeti és működési rendjét.
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53 § (1) bekezdése meghatározza a képviselő-testület szervezeti – és működési szabályzatának tartalmi elemeit.
A rendelet-tervezet előkészítése során figyelembe vettük a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (továbbiakban: Jat.) 3. §-át, mely szerint:
„Az azonos vagy hasonló életviszonyokat azonos vagy hasonló módon, szabályozási szintenként lehetőleg ugyanabban a jogszabályban kell szabályozni. A szabályozás nem lehet indokolatlanul párhuzamos vagy többszintű. A jogszabályban nem ismételhető meg az Alaptörvény vagy olyan jogszabály rendelkezése, amellyel a jogszabály az Alaptörvény alapján nem lehet ellentétes.”
Figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendeletben foglalt szabályokat, így a jogszabály formai tagolását, a fejezetek és alcímek számozását a hivatkozott rendeletnek megfelelően tartalmazza a rendelet-tervezet.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
E rendelkezés szabályozza a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 45. §-nak megfelelően a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetére a képviselő-testület összehívásának, vezetésének a módját.
A 2. §-hoz
A képviselői keret összegének 300 000 Ft-ról legfeljebb 500 000 Ft-ra történő emelését tartalmazza e §.
A 3. §-hoz, az 1. melléklethez és a 2. melléklethez
E rendelkezések tartalmazzák az átruházott hatáskör gyakorlójának meghatározását, illetve az önkormányzat szervezeti ábráját, amely nem tartalmazza a védőnői szolgálatot.
A 4. §-hoz
A 2023. július napján hatályba lépett az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény (a továbbiakban: Eatv.) 6/B. § (1) bekezdése alapján az állam az egészségügyi alapellátás körében - a települési önkormányzattal együttműködésben - gondoskodik a védőnői ellátásról.
Az önkormányzat az önkormányzat a védőnői feladatellátás zavartalan és színvonalas működtetésének biztosítása érdekében együttműködik a kórházzal.
Ennek alapján szükségessé vált az 5. melléklet 1.7.4. pontjának hatályon kívül helyezése.
Az 5. §-hoz
A rendelet hatályba lépését és annak hatályon kívül helyezését tartalmazza.