Dunaföldvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (X. 2.) önkormányzati rendeletének indokolása

A lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról

Hatályos: 2026. 01. 01

Dunaföldvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (X. 2.) önkormányzati rendeletének indokolása

2026.01.01.
A lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról
Általános indokolás
Általános indokolás
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (továbbiakban: Jat.) 18. § (1) bekezdése szerint a jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, amelyben bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a jogi szabályozás várható hatásait, és az álláspontját az indokolás közzétételéről.
Az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdés szerint feladatkörében eljárva a helyi önkormányzati törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, illetve törvényben kapott felhatalmazás alapján önkormányzati rendeletet alkot.
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 9. pontja alapján az önkormányzat kötelező feladata a lakás- és helyiséggazdálkodás.
A rendelet-tervezet előkészítése során figyelembe vettük a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (továbbiakban: Jat.) 3. §-át, mely szerint:
„Az azonos vagy hasonló életviszonyokat azonos vagy hasonló módon, szabályozási szintenként lehetőleg ugyanabban a jogszabályban kell szabályozni. A szabályozás nem lehet indokolatlanul párhuzamos vagy többszintű. A jogszabályban nem ismételhető meg az Alaptörvény vagy olyan jogszabály rendelkezése, amellyel a jogszabály az Alaptörvény alapján nem lehet ellentétes.”
Figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendeletben foglalt szabályokat, így a jogszabály formai tagolását, a fejezetek és alcímek számozását a hivatkozott rendeletnek megfelelően tartalmazza a rendelet-tervezet.
Részletes indokolás
Az 1–4. §-hoz
A jogalkotásról szóló felsőbb szintű jogszabályoknak megfelelően újra tagoltam, egy szakaszhoz maximum hat bekezdést rendeltem. Ezt tettem az Általános rendelkezésekkel is 1. §-4. § között. Egységesítettem a szóhasználatot, rögzítettem a három jogcím szerinti kifejezéseket. Az önkormányzat tulajdonában lévő 49 db önkormányzati bérlakást a rendelet tervezet 1. mellékletében felsoroltam jogcím szerinti bontásban a belső ellenőr kérése alapján. A rendelet tervezet mellékletében elhelyeztem a bérleti szerződések mintáját, amely szintén belső ellenőri javaslat volt. Ebben a részben rögzítettem, hogy átruházott hatáskörben a polgármester jár el az ingatlanok bérbeadásával kapcsolatosan. Ezt majd az SZMSZ módosítása kapcsán ott is pontosítanunk kell.
Az 5–11. §-hoz
A lakásbérbeadás általános feltételei (5. §-11. §) vonatkozásában a fentebb leírtak itt is igazak, pontosítani, egységesíteni kellet a fogalmak használatát, jogalkotásról szóló felsőbb szintű jogszabályoknak megfelelően tagoltam a passzusokat. A bérleti jogviszony határozott időre szólna, 5 évre, ami egy alkalommal hosszabbodhat maximum 5 évvel. A 6. § (4) bekezdését pontosítottam, kiegészítettem. A 11. §-ban meghatározott beszámolási kötelezettséget május 31. napjában jelöltem meg.
A 12. §-hoz és a 13. §-hoz
A szociális alapú bérbeadás további feltételei (12. §-13. §) megnevezésű részben a nyugdíjminimum kifejezés helyett a szociális vetítési alapot vezettem be felsőbb szintű jogszabályokkal összhangban. Ahhoz alakítottam a szorzószámokat. A szociális bérlakás odaítélését a belső ellenőri jelentéssel és a gyakorlatban alkalmazott módszerrel összhangba hoztam, a korábbi előterjesztéstől eltérően itt a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat családgondozója javaslata alapján polgármesteri döntést rögzítettem.
A 14. §-hoz
A szolgálati alapú bérlakás további feltételei címszónál (14. §) kibővítettem, pontosítottam milyen jogviszony alkalmazottai jogosultak e bérlakás típusra. Az ehhez tartozó mellékleteket rögzítettem a tervezetben.
A 15. §-hoz
A piaci alapú bérlakás további feltételei (15. §) során rögzítettem, hogy az ilyen típusú lakásokat pályázat kiírása nélkül adjuk bérbe. A valóságban is így történt, így a belső ellenőri jelentés alapján is, az élethez igazítottuk az önkormányzati rendeletet.
A 16–18. §-hoz
A lakbér mértéke és mérséklésének szabályai (16. §-18. §) 20% díjemelés jelenik meg minden lakástípusnál. Ezt táblázatos formában összehasonlítva az alábbiakban láthatjuk, kibővítve az 5% és 10% emelési számadatokkal:

szociális bérlakás

eddigi (Ft/m2/hó)

új (Ft/m2/hó) 20%

5%

10%

Összkomfortos 1db

850

1020

895

935

komfortos 15db

600

720

630

660

félkomfortos 0db

300

360

315

330

komfort nélküli 5db

200

240

210

220

piaci bérlakás

összkomfortos 4db

1800

2160

1890

1980

komfortos 2db

1300

1560

1365

1430

félkomfortos 0db

1000

1200

1050

1100

komfort nélküli 0db

500

600

525

550

A szolgálati bérlakás a piaci bérlakás díjához igazodik (16. § (2) bekezdés). (4db komfortos, 1db félkomfortos, 6db összkomfortos.)
A kiemelt övezet behatárolása pontosításra került (16. § (5) bekezdése).
A 19. §-hoz
Fontos, hogy az új rendeletben sem lakbértámogatás nem jelenik meg (19. §), sőt a jegyző az ilyen lakásban lakók esetében rendszeres települési lakásfenntartási támogatást sem állapíthat meg. Ennek indoka, hogy a díjak jóval a piaci díjak alatt vannak még e 20% emelés után is.
A 20–24. §-hoz
A helyiségbérlet szabályai (20. §-24. §) pontosításra kerültek, letéti díj helyett következetesen a bánatpénz fogalmát vezettem át mindenhol, ez a fogalom eddig váltakozva, megtévesztően szerepelt. Annak összegét 50.000 forintra megemeltem 30.000 forintról. A helyiségek versenyeztetéssel találnak majd gazdára a rendelet tervezet szerint, ahogy eddig is.
A 25–29. §-hoz
A lakások és helyiségek elidegenítésének általános szabályai és az elővásárlással érintett ingatlanok értékesítésének előkészítése, szerződéskötés szóló részben (25. §-29. §) nem történt lényegi módosítás. A 28. § (3) bekezdése utolsó mondata törlésre került, felesleges rendelkezés, a 29. § (2) bekezdése pedig kiegészítésre került a közműszolgáltató által a leolvasást követően utólag megküldött számlafizetési kötelezettség vonatkozásában.
A 30. §-hoz
A korábbi rendelet hatályon kívül helyezéséről rendelkezik.
A 31. §-hoz
Az új rendelet hatályba lépéséről rendelkezik.
Az 1–4. melléklethez
Az önkormányzati bérlakás igényléséhez szükséges mellékletek.