Kakasd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2023. (IX. 27.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatás és a szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2023. 09. 28- 2023. 11. 28 19:00

Kakasd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2023. (IX. 27.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatás és a szociális ellátások helyi szabályairól

2023.09.28.

Kakasd Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, a 18. §-ában, a 25. § (3) bekezdése b) pontjában, a 26. §-ában, a 32. § (3) bekezdésében, a 45. §-ában, a 48. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1)-(2) bekezdéseiben, és a 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános Rendelkezések

1. A rendelet célja és hatálya

1. § A rendelet meghatározza Kakasd Község Önkormányzata által biztosított szociális ellátások formáit, az ellátásokra való jogosultság feltételeit, az igénybevétel módját és az ellenőrzés szabályait.

2. § A rendelet hatálya a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) alapján kiterjed:

a) az önkormányzat illetékességi területén lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárokra;

b) a település közigazgatási területén élő bevándorolt és letelepedett személyekre;

c) a település közigazgatási területén élő hontalan személyekre;

d) a magyar hatóságok által menekültként vagy oltalmazottként elismert, a település közigazgatási területén élő személyekre;

e) arra a hajléktalan személyre, aki az ellátás igénybevételekor úgy nyilatkozott, hogy tartózkodási helye a település közigazgatási területén van.

f) a 10. §-ban meghatározott ellátások tekintetében – az a)–d) pontban foglaltakon túlmenően – az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak Kakasd közigazgatási területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira,

g) az Szt. 3. § (3) bekezdésében meghatározott személyekre

3. § A rendelet alkalmazása során:

a) létfenntartást veszélyeztető helyzet:

aa) tartós betegség miatti jövedelem-kiesés,

ab) keresettel, jövedelemmel nem rendelkező időtartam,

ac) átmeneti, nehéz anyagi helyzet;

b) létfenntartási gond: amikor önmaga és családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, valamint alkalmanként többletkiadások jelentkeznek,

c) tartásra köteles és képes személy: a jogosultnak az a házastársa, élettársa, egyenságbeli rokona, örökbe fogadott gyermeke, örökbefogadott szülője, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem a tartási kötelezettség teljesítése mellett meghaladja a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összegének két és félszeresét, továbbá a tartást szerződésben vállaló, és az a személy is, akit a bíróság tartásra kötelezett;

d) tartósan beteg: az a személy, aki – bár az Szt. 33. § (1) bekezdés a.) pontjában meghatározott munkaképesség-csökkenést nem éri el – háziorvosa megítélése szerint előreláthatólag 3 hónapnál hosszabb ideig fennálló átmeneti betegsége, mentális állapota miatt közfoglalkoztatásban való részvételre ideiglenesen nem alkalmas, és emiatt nincs olyan közmunka, amit részére adottságához, képességéhez fel lehetne ajánlani.

2. Eljárási rendelkezések

4. § (1) A rendelet alkalmazása során a szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá hatósági ellenőrzésre az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) rendelkezéseit az Szt.-ben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) Az ellátásra való jogosultság megállapítása kérelemre vagy hivatalból indul. A kérelmet a Kakasdi Közös Önkormányzati Hivatalnál (7122 Kakasd, Rákóczi utca 285., továbbiakban: Hivatal) lehet előterjeszteni, az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon.

(3) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, melyek a Hivatal nyilvántartásaiban fellelhetőek.

5. § (1) A rendelet alapján a hatáskörrel rendelkező a döntését a benyújtott kérelem, annak mellékletei, valamint környezettanulmány alapján köteles meghozni.

(2) Mellőzni kell a környezettanulmány felvételét, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző hat hónapon belül már valamilyen ellátásban részesült, és vélelmezhető, hogy körülményeiben nem állt elő változás.

(3) A Képviselő-testület a rendelet 13. §.,14. §,16–19. §-okban foglalt döntési jogkörét a polgármesterre ruházza.

(4) A polgármester az önkormányzat hatáskörére és illetékességére tekintet nélkül köteles az arra rászorulónak –ideértve az Szt. 3. § (2) bekezdésében foglalt személyeket is – rendkívüli települési támogatást, étkezést, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya az arra rászoruló személy életét, testi épségét veszélyezteti.

(5) A (4) bekezdés szerinti ideiglenes intézkedésről haladéktalanul értesíteni kell a hatáskörrel rendelkező illetékes szervet, egyidejűleg kérnie kell a kifizetett települési támogatás megtérítését.

6. § (1) A pénzbeli szociális ellátások folyósítása – a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet előírásai szerint –házipénztári kifizetéssel vagy utalással történik.

(2) A rendszeresen megállapított települési támogatást havonta utólag, minden hónap 5. napjáig, míg az eseti ellátást a testületi ülést, illetve a polgármester döntését követő 5 munkanapon belül kell kifizetni, vagy átutalni.

3. A szociális ellátás ellenőrzése

7. § (1) A jelen rendelettel megállapított pénzbeli ellátások jogosultsági feltételeinek fennállását – a jogosultság megállapítását követően is – a Hivatal bármikor jogosult ellenőrizni.

(2) A szociális ellátásban részesülő köteles az ellenőrzést tűrni és az ellenőrzést végzővel együttműködni, a kért adatok rendelkezésre bocsájtani és az ellátás cél szerinti felhasználását igazolni.

(3) Amennyiben az ellenőrzés során a szociális ellátásban részesülő nem működik együtt a hivatallal, úgy a rendszeres ellátás megszüntethető.

4. A jogosulatlanul igénybe vett ellátás visszatérítése

8. § (1) A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésére az Szt. 17. §-ban foglaltakat kell alkalmazni.

(2) A Képviselő-testület hatáskörébe tartozik a szociális ellátás megtérítésének elrendelése.

(3) A képviselő-testület a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és a kamat összegét, amennyiben a visszafizetésre kötelezett személy családjának egy főre jutó havi jövedelme a szociális vetítési alap

a) 100 %-át, egyedül élőnél 150 %-át nem haladja meg – elengedheti;

b) 100 - 150 %-a, egyedül élőnél 150 - 200 %-a között van – csökkenheti;

c) 150 %, egyedül élőnél 200 % felett van – részletfizetést engedélyezhet, melynek időtartama maximum tizenkettő hónapig terjedhet.

(4) A jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett támogatás mérséklése vagy elengedése kizárólag a visszafizetésre kötelezett személy írásos kérelemére történhet.

5. A szociális gondoskodás rendszere

9. § Az önkormányzat a szociális gondoskodásra vonatkozó kötelezettségeinek teljesítését

a) pénzbeli- és természetben nyújtott szociális ellátások nyújtásával;

b) személyes gondoskodást biztosító alapellátások megszervezésével, továbbá

c) egyes szakosított ellátási formák biztosításával valósítja meg.

II. Fejezet

Pénzbeli és természetbeni ellátások

6. Létfenntartáshoz nyújtott rendkívüli települési támogatás

10. § (1) Azok részesülhetnek létfenntartáshoz nyújtott rendkívüli települési támogatásban kérelemre vagy hivatalból, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, létfenntartási gonddal küzdenek vagy létfenntartást veszélyeztető helyzetbe kerültek és

a) akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem legfeljebb a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összegének 250%-a vagy

b) egyedülálló és egyedül élő esetén a havi jövedelme legfeljebb a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összegének 300%-a.

(2) A rendkívüli támogatás legkisebb összege alkalmanként 5000 ft.

(3) A támogatás iránti kérelmet a rendelet 1. melléklete alapján lehet benyújtani a Hivatalhoz.

11. § (1) A támogatás természetben is nyújtható.

(2) Természetbeni ellátást kell megállapítani akkor, ha a kérelem erre irányul vagy az ellátásban részesülő életvitele alapján feltételezhető, hogy a támogatás felhasználása nem a rendeltetésének megfelelően történik.

(3) A természetben nyújtott támogatás formája élelmiszercsomag, élelmiszervásárlási utalvány, tüzelővásárlási utalvány, tüzelőanyag vagy a támogatás meghatározott célra történő átutalása lehet.

7. vis maior rendkívüli települési támogatás

12. § (1) Amennyiben a kérelmező baleset, tartós betegség, elemi kár vagy más előre nem látható ok miatt önhibáján kívül kerül létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe s az összeg a gyógykezeléshez, a mindennapi életvitelhez szükséges eszköz beszerzéséhez vagy a károk elhárításához szükséges vis maior települési támogatás nyújtható pénzintézeti tevékenységnek nem minősülő kamatmentes szociális kölcsön (továbbiakban: kölcsön) formájában a rendelet 10. § (1) bekezdésében fennálló jövedelmi viszonyok fennállása esetén.

(2) A kölcsön legmagasabb összege: 300.000,-Ft, melynek visszafizetési ideje a kölcsön megállapításától számított 6-24 hónap.

(3) A kölcsönt nyújtó megállapodásban rendelkezni kell az első törlesztő részlet fizetésének esedékességéről és a törlesztő-részletek nagyságáról, a visszafizetés elmulasztásának jogkövetelményeiről, egyéb feltételekről.

(4) A képviselő-testület a kölcsön visszafizetésétől méltányosságból eltekinthet, amennyiben a rászorult a törlesztési idő alatt önhibáján kívül ismét létfenntartást veszélyeztető helyzetbe került.

8. Gyermek fogadásához kapcsolódó rendkívüli települési támogatás

13. § (1) Kakasd község közigazgatási területén álladó lakóhellyel rendelkező újszülött, aki szülőjével életvitelszerűen Kakasdon él és a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összegének 650 %-át támogatásra jogosult.

(2) A támogatás iránti kérelmet a gyermek születését követő 120 napon belül a Hivatalba kell benyújtani. A rendelet 2. melléklet szerinti kérelemhez be kell mutatni a gyermek születési anyakönyvi kivonatát és mellékelni, kell a szülő nyilatkozatát arról, hogy a gyermeket saját háztartásában neveli, valamint az egy háztartásban élők egy hónapnál nem régebbi jövedelemigazolását.

(3) A támogatás összege újszülött gyermekenként 30.000,- Ft.

9. Tanévkezdéshez nyújtott rendkívüli települési támogatás

14. § (1) A Képviselő-testület a kakasdi óvodás, általános iskolás tanulói, valamint a kakasdi állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező középiskola nappali tagozatán, valamint felsőfokú intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytatók részére, akik családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összegének 650 %-át tanévkezdési támogatást nyújt.

(2) A rendelet 3. melléklete szerinti kérelemhez csatolni kell a tanévkezdési támogatásban részesülők óvodai, iskolai vagy hallgatói jogviszony igazolását, valamint az egy háztartásban élők egy hónapnál nem régebbi jövedelemigazolását.

(3) A tanévkezdési támogatás összegét a Képviselő-testület minden évben az önkormányzat költségvetése terhére határozatban állapítja meg.

10. Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat keretében nyújtott települési támogatás

15. § (1) A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat keretében települési támogatásban részesülhetnek azok a Kakasd Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező felsőoktatási hallgatók, akik felsőoktatási intézményben nappali tagozaton, alapfokozatot és szakképzettséget eredményező alapképzésben, mesterfokozatot és szakképzettséget eredményező mesterképzésben, osztatlan képzésben vagy felsőfokú, illetve felsőoktatási szakképzésben folytatják tanulmányaikat. A támogatás mértékének meghatározása az önkormányzat költségvetési rendeletében meghatározott keretösszeg terhére, a felsőoktatásban részt vevő hallgatók juttatásairól és az általuk fizetendő egyes térítésekről szóló 51/2007. (III. 26.) Korm. rendelet 21. §-ban meghatározott szociális helyzet figyelembevételével történik.

(2) Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat támogatás nyújtható azoknak, akiknek családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összegének 650 %-át.

(3) A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat keretében igényelt települési támogatásra vonatkozó kérelmet a pályázatkezelő által összeállított pályázati adatlapon kell benyújtani. A kérelemhez csatolni szükséges a pályázati felhívásban meghatározott dokumentumokat.

(4) A támogatásban részesülőnek a hallgatói jogviszony megszűnését, illetve a lakóhely megváltozását 5 munkanapon belül az önkormányzatnak írásban be kell jelentenie.

(5) A hallgatói jogviszony megszűnése, illetve a lakóhely adott település közigazgatási területén történő megszüntetése esetén a következő tanulmányi félévtől a támogatást meg kell szüntetni.

11. Lakásfenntartáshoz nyújtott települési támogatás

16. § (1) A lakásfenntartáshoz nyújtott települési támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás.

(2) Az önkormányzat a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás és a szemétszállítás díjához, a lakbérhez vagy az albérleti díjhoz, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részletéhez, illetve a tüzelőanyag költségeihez lakásfenntartáshoz nyújtott települési támogatást biztosíthat az e rendeletben meghatározott feltételek szerinti jogosultnak.

(3) A lakásfenntartáshoz nyújtott települési támogatást pénzbeli vagy természetbeni szociális ellátás formájában, a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.

(4) A támogatás pénzbeli vagy természetbeni formájáról az eljárás során, az összes körülményt mérlegelve kell dönteni.

(5) A támogatás elsősorban akkor állapítható meg természetbeni ellátás formájában, ha

a) a kérelem közüzemi költség vagy díjhátralék megfizetésének támogatására irányul, vagy

b) az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a kérelmező a pénzbeli támogatást nem a lakásfenntartással összefüggő rendszeres kiadásokra fordítja.

(6) Lakásfenntartáshoz nyújtott települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összegének 250%-át, egyedülálló esetén a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összegének 300%-át.

(7) A kérelmező támogatásra jogosult, ha a háztartásnak igazoltan van lakbér, albérleti, vagy közüzemi díjfizetési kötelezettsége.

(8) Kérelmet a rendelet 4. melléklete szerinti nyomtatványon lehet benyújtani, amelyhez csatolni kell

a) a háztartás - a kérelem benyújtását megelőző hónapban keletkezett - közüzemi számláit,

b) bérleti jogviszony fennállása esetén a bérleti szerződést,

(9) A támogatás összege 5.000 Ft-tól 15.000 Ft-ig terjedhet a (10) bekezdésben foglalt táblázat alapján.

(10) A támogatás összege a következők szerint állapítható meg:

a) a támogatás havi összege 15.000,- Ft, amennyiben az egy főre jutó jövedelme nem éri el a szociális vetítési alap 200%-át,

b) a támogatás havi összege 10.000,- Ft, amennyiben az egy főre jutó jövedelme meghaladja szociális vetítési alap 200%-át, de nem éri el a szociális vetítési alap 250%-át,

c) a támogatás havi összege 5.000,- Ft, amennyiben az egy főre jutó jövedelme meghaladja szociális vetítési alap 250%-át, de nem éri el a szociális vetítési alap 300%-át.

(11) A lakásfenntartáshoz nyújtott települési támogatás évente egyszer nyújtható be és a tárgyév december 31-éig állapítható meg. A jogosultság a kérelem benyújtásának hónapjától illeti meg a kérelmezőt.

(12) A lakásfenntartáshoz nyújtott települési támogatás az ügyfél kérelmére, a kérelem benyújtásának hónapja utolsó napjával megszűnik.

(13) A háztartások egy főre jutó jövedelmének meghatározásánál az Szt. 4. § (1) bek. e) és f) pontjai az irányadók.

(14) A támogatás összege nem haladhatja meg a számlával igazolt kiadások összegét.

12. Eseti gyógyszer hozzájárulás

17. § (1) Az egészségi állapot megőrzése és helyreállítása érdekében eseti gyógyszer hozzájárulás állapítható meg annak a közgyógyellátásban nem részesülő személynek, akinek gyógyszerköltsége illetve gyógyászati segédeszköz költsége – a rendszeres havi kiadásokat is figyelembe véve – jelentős anyagi megterhelést jelent, így

a) nem rendszeres jelleggel, de esetenként egy – egy betegség miatt jelentkező magas gyógyszer, gyógyászati segédeszköz kiadást, jövedelmi helyzetük miatt nem képesek megfizetni, vagy

b) az egyes családtagok eseti gyógyszer és gyógyászati segédeszköz mértéke együttesen olyan nagymértékű, hogy azt a család segítség nélkül nem képes viselni,

c) családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 250%-át, egyedülálló és élő esetében a 300%-át

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott hozzájárulás mértéke a szociális vetítési alap 25%-áig terjedően teljes mértékű, a szociális vetítési alap 25%-át meghaladó gyógyszerköltség feletti gyógyszerköltség fele állapítható meg oly módon, hogy az így megállapított gyógyszerköltség összege nem haladhatja meg esetenként a szociális vetítési alap 50%-át.

13. Ünnephez kapcsolódó települési támogatása

18. § A Képviselő-testület az évközben szociális szempontból a Hivatal látókörébe került Kakasd közigazgatási területén müködő óvodával , általános iskolával jogviszonyban álló gyermek, valamint a 70. életévüket betöltöttek és az annál idősebbek részére természetbeni támogatásként – hivatalból – karácsony alkalmával élelmiszercsomagot biztosíthat, az önkormányzat költségvetési rendeletében meghatározott forrás rendelkezésre állása esetén. A Képviselő-testület az élelmiszercsomag értékéről határozatban dönt.

14. Temetési támogatás

19. § (1) Családon belüli haláleset bekövetkezésekor temetési támogatás állapítható meg annak, aki kakasdi állandó lakcímre bejelentett meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, feltéve, hogy

a) nem részesül a hadigondozásról szóló törvény alapján temetési hozzájárulásban,

b) az elhunyttal nem kötött még annak életében eltartási, vagy öröklési szerződést,

c) nem igényelt köztemetést.

(2) A temetési segély iránti kérelemhez – melyet legkésőbb a haláleset időpontját követő 30 napon belül kell benyújtani – mellékelni a kérelmező nevére kiállított számla eredeti példányát, vagy annak – a hivatal által – hitelesített másolatát, valamint – ha a haláleset helye nem Kakasd – a halotti anyakönyvi kivonat másolati példányát is.

(3) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított temetési támogatás összege 30.000,- Ft.

(4) E rendelet 5.melléklete tartalmazza a kötelezően alkalmazandó kérelem nyomtatványt.

15. Köztemetés

20. § (1) A Szt. 48. §-a szerint köztemetés esetén a polgármester jár el.

(2) A Szt. 48. § (3) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben a polgármester a visszafizetést elrendelő határozat jogerőre emelkedését követő harminc napon belül kérelemre, méltányosságból engedélyezhet:

a) részletfizetést, ha a temetésre köteles egyedülálló esetén havi jövedelme a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összege 300%-át nem éri el, vagy családjában egy főre jutó havi jövedelme a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összege 250%-át nem éri el,

b) a visszafizetési kötelezettség 60%-ig csökkenést, ha a temetésre köteles

- egyedülálló esetén havi jövedelme a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összege 250%-át nem éri el, vagy

- családjában egy főre jutó havi jövedelme a szociális vetítési alap nyugdíj mindenkor legkisebb összege 200%-át nem éri el,

c) elengedést, ha a temetésre köteles

egyedülálló esetén havi jövedelme a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összege 200%-át nem éri el, vagy családjában egy főre jutó havi jövedelme a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összegének 150%-át nem éri el.

III. Fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

21. § (1) Az önkormányzat az Szt. 57. § (1) bekezdésben rögzített személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében a szociális étkeztetést biztosítja.

(2) Az önkormányzat tagja a Völgységi Önkormányzatok Társulásának (továbbiakban: Társulás). A Társulás működteti a Bonyhádi Gondozási Központot, (székhelye: Bonyhád, Perczel u. 29. A Bonyhádi Gondozási Központon keresztül biztosított

a) családsegítés,

b) házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házisegítségnyújtás

c) támogató szolgáltatás.

(3) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátásért térítési díjat kell fizetni.

16. Szociális étkeztetés

22. § (1) Az önkormányzatnak szociális étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodnia, akik azt önmaguknak, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen aki

a) a 70. életévét betöltötte,

b) egészségi állapotuk,

c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,

d) szenvedélybetegségük,

e) hajléktalanságuk

indokolja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti szociális rászorultság feltétele különösen – jövedelmi helyzettől függetlenül –, ha a szociális étkeztetést igénylő:

a) 70. életévét betöltötte

b) orvosi igazolás alapján (házi orvos, vagy szakorvos) mások gondozására, ellátására szorul vagy

c) fogyatékosságban, pszichiátriai vagy szenvedélybetegségben szenved szakorvosi igazolás szerint vagy

d) a népesség-nyilvántartás, illetve környezettanulmány alapján hajléktalannak minősül.

(3) Külön eljárás nélkül a polgármester biztosítja az étkeztetést annak, aki egyedül élő, létfenntartást veszélyeztető helyzetbe került és tartására köteles és képes rokona nincs.

23. § (1) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás igénybevételéről a polgármester és az ellátott megállapodást köt. A megállapodásban ki kell térni az étkeztetés esetén az étkeztetés módjára, a személyi térítési díj összegére és a megfizetés időpontjára, módjára, az ellátástól való távolmaradás esetén (pl. betegség, kórházi ápolás, elutazás) az előzetes bejelentési kötelezettség szabályaira, az ellátás megkezdésének időpontjára, az ellátás megszüntetésének eseteire vonatkozó figyelmeztetésre.

(2) A személyes gondoskodásért fizetendő intézményi térítési díj mértékét Kakasd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (VIII. 15.) önkormányzati rendelete szabályozza. Jövedelemre tekintettel a polgármester személyi térítési díjat állapít meg. Amennyiben az ellátott vagy törvényes képviselője a polgármester által megállapított személyi térítési díjat vitatja, illetve annak csökkentését vagy elengedését kéri, úgy a Képviselő-testülethez fordulhat, ezt követően bíróságtól kérheti a térítési díj megállapítását.

(3) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátást meg kell szüntetni, ha az ellátott, a törvényes képviselője vagy a térítési díjat megfizető személy a térítésidíj-fizetési kötelezettségnek nem tesz eleget, hat hónapon át folyamatosan térítésidíj-tartozás áll fenn, és az a hatodik hónap utolsó napján a kéthavi személyi térítési díj összegét meghaladja, és vagyoni, jövedelmi viszonyai lehetővé teszik a térítési díj megfizetését.

(4) Az ellátás megszüntetéséről a polgármester dönt, és a döntésről értesíti a kérelmezőt. Döntése ellen a kézhezvételt követő 15 napon belül a képviselő-testülethez lehet fordulni.

17. Családsegítés

24. § (1) Családsegítés keretében segítséget nyújt a működési területén élő szociális és mentálhigiénés problémái vagy egyéb krízishelyzete miatt segítségre szoruló személynek, családnak az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából.

(2) A családsegítés a Bonyhádi Gondozási Központ Család- és Gyermekjóléti Szolgálata útján biztosított.

(3) A Bonyhádi Gondozási Központ Család- és Gyermekjóléti Szolgálata a Hivatalban ügyfélfogadást tart.

18. Házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házisegítségnyújtás

25. § (1) Házi segítségnyújtás igényelhető

a) azoknak az időskorú személyeknek, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak,

b) azoknak a pszichiátriai betegeknek, fogyatékos személyeknek, valamint szenvedélybetegeknek, akik állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladataik ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek, azokról az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyeknek, akik ezt az ellátási formát igénylik,

c) azoknak a személyeknek, akik a rehabilitációt követően a saját lakókörnyezetükbe történő visszaillesztés céljából támogatást igényelnek önálló életvitelük fenntartásához.

(2) Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás keretében a Bonyhádi Gondozási Központ az Szt. 65. §-a szerinti napi 24 órás készenléti szolgálat biztosításával gondoskodik azokról a személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek.

19. Támogató Szolgálat

26. § (1) Az ellátás szabályozása a Szt. 65/C § rendelkezéseinek megfelelően történik.

(2) A támogató szolgáltatás keretében, szállítás formájában igénybe vehető szolgáltatások:

a) nappali intézménybe, illetve foglalkoztatóba történő szállítás;

b) hivatali ügyintézések helyszínére, közszolgáltatók ügyfélfogadására történő szállítás;

c) egészségügyi intézménybe történő szállítás;

d) szociális szolgáltatások elérésének megkönnyítése;

e) kereskedelmi egységbe történő szállítás;

f) egyéb közszolgáltatáshoz való hozzáférés biztosítása.

(3) A támogató szolgáltatás keretében, személyi segítés formájában igénybe vehető szolgáltatások:

a) étkeztetés megszervezése, biztosítása;

b) a napi szükségletek biztosításához szükséges bevásárlás,

c) személyi és környezeti higiénia biztosítása;

d) egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzájutás biztosítása;

e) orvosi előírás szerinti alapvető gondozási, ápolási feladatok ellátásának megszervezése;

f) hivatalos ügyek intézése.

IV. Fejezet

Záró és hatályba léptető rendelkezések

27. § (1) E rendelet rendelkezéseit a folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni kell.

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg a a szociális igazgatás és a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2021. (II.26) önkormányzati rendelet hatályát veszti.

28. § Ez a rendelet 2023. szeptember 28-án lép hatályba.