Nagymányok Város Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2008. (IV.18.) önkormányzati rendelete
a gyermekvédelem helyi rendszeréről (egységes szerkezetben)
Hatályos: 2015. 03. 01- 2016. 02. 29Nagymányok Város Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2008. (IV.18.) önkormányzati rendelete
a gyermekvédelem helyi rendszeréről (egységes szerkezetben)
2015-03-01-tól 2016-02-29-ig
A rendelet kihirdetésének napja: 2008. április 18.
Nagymányok, 2008. április 18.
Dr. Klausz Judit sk.
jegyző
NAGYMÁNYOK VÁROS[1] ÖNKORMÁNYZATA
KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
10/2008. (IV.18.) számú
rendelete
A gyermekvédelem helyi rendszeréről
(egységes szerkezetben a módosításokkal)
Nagymányok Város[2] Önkormányzatának Képviselőtestülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 16.§. /1/ bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv-ben (továbbiakban: Gyvt.) foglalt felhatalmazás alapján az önkormányzat által a gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokról, a gyermekvédelem helyi rendszeréről az alábbi rendelet alkotja:
I. rész
A rendelet célja
1.§.
E rendelet célja, hogy Nagymányok Város[3] közigazgatási területén – a Gyvt-ben, a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 133/1997. (VII.29.) Korm. rendeletben, a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997.(IX.10.) Korm. rendeletben foglaltakkal összhangban –megállapítja azokat az alapvető szabályokat, amelyek szerint az önkormányzat segítséget nyújt a gyermekek törvényben foglalt jogainak és érdekeinek érvényesítéséhez, illetve gondoskodik a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzéséről és megszüntetéséről, a hiányzó szülői gondoskodás pótlásáról, valamint a gyermekvédelmi gondoskodásból kikerült fiatal felnőttek társadalmi beilleszkedéséről.
A rendelet hatálya
2.§.
(1) A rendelet hatálya kiterjed
a) Nagymányok Város[4] területén állandó lakóhellyel rendelkező gyerekre , fiatal felnőttre és szüleire, továbbá
b) (2) és (3) bekezdésben foglalt eltéréssel Nagymányok Város[5] területén tartózkodó magyar állampolgárságú, valamint - ha nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik - a letelepedett, bevándorolt, illetve befogadott jogállású, továbbá a magyar hatóságok által menekültként, illetve hontalanként elismert gyermekre, fiatal felnőttre és szüleire;
c) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv.-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyar Köztársaság területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik.
(2) A rendelet hatálya a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak Nagymányok Város[6] területén jogszerűen tartózkodó gyermekeire is.
(3) E rendelet szerint kell eljárni az (1) és (2) bekezdésben meghatározott személyeken kívül a Nagymányok Város[7] területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelmében is, ha az ideiglenes hatályú elhelyezés vagy más ideiglenes hatósági intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.”
(4) A Magyar Köztársaság területén kívül tartózkodó magyar állampolgárságú gyermek és fiatal felnőtt, valamint szülei gyámügyében e rendeletet akkor kell alkalmazni, ha nemzetközi szerződés vagy más jogszabály szerint a személyes joguk az irányadó.
(5) A rendelet hatálya nem terjed ki az óvodai nevelés, az iskolai nevelés-oktatás keretében biztosított napközbeni ellátásra, ha a közoktatásról szóló – többször módosított – 1993.évi LXXIX. törvény 114. §.-a alapján ingyenesen igénybe vehető szolgáltatások, illetőleg a 115.,§.-a alapján térítési díj fizetési kötelezettség mellett igénybe vehető szolgáltatások körébe tartozik.
A gyermekek védelmének rendszere
3.§.
(1) A gyermekek védelme a gyermek családban történő nevelkedésének elősegítésére, veszélyezettségének megelőzésére és megszüntetésére, valamint a szülői vagy más hozzátartozói gondoskodásból kikerülő gyermek helyettesítő védelmének biztosítására irányuló tevékenység.
(2) A képviselőtestület e rendeletben foglaltak szerint biztosítja a pénzbeli és természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat, továbbá szervezi és közvetíti a máshol igénybe vehető ellátásokhoz való hozzájutást.
(3) A gyermekek védelmét a képviselőtestület a következő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások keretében biztosítja:
a./ Pénzbeni és természetbeni ellátás:
- rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
b./ Személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások:
- gyermekjóléti szolgáltatás,
- gyermekek napközbeni ellátása
- gyermekek átmeneti gondozása
(4) A Gyvt.20/C. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a települési önkormányzat jegyzője által folyósított óvodáztatási támogatás -a Gyvt.-ben foglalt jogosultsági feltételek fennállása esetén- az első alkalommal folyósításra kerülő pénzbeli támogatás helyett a szülőnek gyermeke részére természetbeni támogatás formájában is nyújtható a gyermekjóléti szolgálat közreműködésével.[8]
Eljárási rendelkezések[9]
II. rész
Pénzbeli és természetbeli ellátások[10]
III. rész
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
Általános szabályok
8.§.
(1) A személyes gondoskodás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, vagy törvényes képviselője (továbbiakban: kérelmező) kérelmére történik.
(2) A személyes gondoskodás körében tartozó ellátás igénybevételére irányuló kérelmet az ellátást nyújtó intézménynél lehet benyújtani.
(3) A személyes gondoskodást körébe tartozó ellátást nyújtó intézmény vezetője dönt:
- az ellátások igénybevételéről (kivéve, ha a gyermekjóléti szolgálat szolgáltatása hatósági rendelkezésen alapul)
- a szolgáltatásért fizetendő személyi térítési díjról.(kivéve normatív kedvezmény)
(4) A személyes gondoskodás feltételeiről a kérelem benyújtásakor a kérelmezőt tájékoztatni kell.
(5) A személyes gondoskodást nyújtó ellátás megkezdése előtt az ellátásra jogosult gyermeket és törvényes képviselőjét a Gyvt 33.§-ában foglaltakról tájékoztatni kell.
(6) Az ellátásra jogosult gyermek törvényes képviselője köteles:
- a (5) bekezdésben foglalt tájékoztatás tudomásul vételéről nyilatkozni.
- - az intézményi nyilvántartásokhoz adatokat szolgáltatni.
- a jogosultsági feltételekben, illetve nyilvántartott adataiban bekövetkezett változásokról nyilatkozni.
A gyermekjóléti alapellátások
9.§.
(1) A gyermekjóléti alapellátások célja a gyermek családban történő nevelésének elősegítése, a veszélyeztetettség kialakulásának illetve a gyermek családjából való kiemelésének megelőzése, valamint a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése. Az alapellátásnak hozzá kell járulnia a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődéséhez, életkörülményeinek javításához.
(2) Az önkormányzat az alábbi gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:
a.) Gyermekjóléti szolgáltatást
b.) Gyermekek napközbeni ellátása keretében:
- óvoda,
- iskolai napközis foglalkozás,
c.) Gyermekek átmeneti gondozását
A gyermekjóléti szolgálat
10.§.
(1) A gyermekjóléti szolgálat szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatokat lát el. E tevékenységet összehangoltan végzi a gyermeket ellátó egészségügyi és nevelési-oktatási intézményekkel, illetve szolgálatokkal.
(2) A szolgálat feladatai a Gyvt 39.-40.§-ain túl különösen:
- a településen élő gyermekek szociális helyzetének folyamatos figyelemmel kísérése.
- A gyermekek jogairól, a részükre biztosított támogatásokról való tájékoztatás, az ezekhez való hozzájutás segítése,
- A védelembe vett gyermekek gondozási-nevelési tervének elkészítése,
- A nevelési-oktatási intézmények gyermekvédelmi feladatai ellátásának segítése,
- Az önkormányzat gyermekvédelmi rendelete hatályosulásának folyamatos figyelemmel kisérése, új ellátások bevezetésének kezdeményezése,
- Felkérésre környezettanulmány készítése, illetve az örökbe fogadni szándékozók körülményeinek vizsgálata.
- Szociális információs szolgáltatás ellátása.
(3) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.
(4)Nagymányok Város[11] Önkormányzata a közigazgatási területen élő ellátásra jogosultak részére a gyermekjóléti szolgáltatást Bonyhád Város Gyermekjóléti Szolgáltató feladatot is ellátó Családsegítő Központ ( CSK ) (továbbiakban:Gyermekjóléti Szolgálat) útján biztosítja.
A gyermekek napközbeni ellátása
11.§.
(1) Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátása keretében a családban élő gyermekek életkorának megfelelő nappali felügyeletét, gondozását, nevelését (foglalkoztatását) és étkeztetését szervezi meg azok számára, akiknek a napközbeni ellátásáról a szüleik, gondozóik munkavégzésük, munkaerőpiaci részvételt elősegítő programban, képzésben való részvételük, egészségi állapotuk, vagy egyéb ok miatt nem tudnak gondoskodni.
(2) A gyermekek napközbeni ellátását elsősorban az olyan gyermekek számára kell biztosítani:
- akiknek testi, szellemi fejlődése érdekében állandó napközbeni ellátásra van szüksége,
- akit egyedülálló, vagy időskorú személy nevel,
- kivel együtt a családban három, vagy több gyermeket nevelnek, kivéve azt, akire nézve eltartója gyermekgondozási segélyben, gyermekgondozási díjban, vagy ápolási díjban részesül
- akiről a szülője, gondozója szociális helyzete miatt nem tud gondoskodni.
(3) Az ellátás igénybevétele történhet:
- a kiskorú gondozójának kérelmére,
- hivatalból kötelezéssel, védelembe vett gyermek esetén.
(4) Az ellátás megszűnésére a (3) bekezdés rendelkezései megfelelően irányadók.
(5)A gyermekek napközbeni ellátásának intézményi formái: óvoda, általános iskolai napközi, melyet a II. Rákóczi Ferenc Általános Művelődési Központ útján biztosítja.
A gyermekek átmeneti gondozása
12.§.
(1) A gyermekek átmeneti gondozása keretében az önkormányzat a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődését elősegítő gondozásról, nevelésről és lakhatásáról életkorának egészségi állapotának és egyéb szükségleteinek megfelelő étkeztetésről, ruházattal való ellátásáról, mentálhigiénés és egészségügyi ellátásáról gondoskodik.
(2) A gyermekek átmeneti gondozása a szülő kérelmére, vagy beleegyezésével történhet.
(3) Az átmeneti gondozást elsősorban akkor kell teljes körű ellátással biztosítani, ha a szülő egészségi állapota, életvezetési problémája, indokolt távolléte vagy más akadályoztatása miatt gyermek nevelése a családban nem megoldható.
(4) A gyermek átmeneti gondozása az alapjául szolgáló ok fennállásáig, de legfeljebb tizenkettő hónapig tarthat.
(5) A gondozást meg kell szüntetni, ha
- a megszüntetést a szülő kéri,
- annak okai már nem állnak fenn.
(6) Nagymányok Város[12] Önkormányzata gyermekek átmeneti gondozásának ellátását a az Árvácskák Családok Átmeneti Otthona útján biztosítja.
IV. rész
Térítési díjak
13.§.
(1) A gyermekjóléti alapellátás keretében biztosított gyermekek napközbeni ellátásáért, átmeneti gondozásáért térítési díjat kell fizetni.
(2) A gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben az alapellátások keretébe tartozó szolgáltatások közül csak az étkeztetésért kell térítési díjat fizetni.
(3) A közoktatásról szóló – többször módosított – 1993.évi LXXIX. törvény 114. §.-a alapján ingyenesen igénybe vehető szolgáltatások külön eljárás nélkül biztosítja az intézmény.
(4) A gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított gyermekétkeztetés kivételével a személyes gondoskodást nyújtó alapellátások személyi térítési díjának megállapításánál az ellátást igénybe vevő jogosult, gyermek esetén a szülő vagy más törvényes képviselő rendszeres havi jövedelme vehető figyelembe.
(5) Az intézményi térítési díjat a képviselőtestület évente két alkalommal állapíthatja meg.
(6) A térítési díj alapja az élelmezés nyersanyagköltségének egy ellátottra jutó napi összege.
(7) A személyi térítési díjat az intézményvezető állapítja meg az intézményi térítési díj egy napra jutó összeg általános forgalmi adóval növelt összege, az igénybe vett étkezések száma, továbbá a Gyvt 148.-150.§-aiban meghatározott kedvezmények figyelembevételével.
Ingyenes ellátásban kell részesíteni a jogosultat, ha a térítési díj fizetésére kötelezett jövedelemmel nem rendelkezik.
(8) A személyi térítési díj nem haladhatja meg az intézményi térítési díj összegét.
(9) A nevelési-oktatási intézmény vezetője egyéni rászorultság alapján -a normatív kedvezményen felül- további 20%-os étkezési térítési díjkedvezményt adhat.
Rászorult különösen az a család, ahol:
- az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 80%-át, vagy
-a Gyvt. 148.§ (5) bekezdésében meghatározott normatív kedvezmény több jogcímen is megilleti.
(10) Az intézményi térítési díjat e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
14.§
(1) Az intézmény vezetője az ellátás megkezdésekor, de legkésőbb az ellátás igénybevételétől számított 30 napon belül értesíti a kötelezettet a személyi térítési díjról.
(2) Ha a kötelezett a személyi térítési díj összegével nem ért egyet, vagy annak normatív kedvezményeken túli további csökkenését (elengedését) kéri, az értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a képviselő-testülethez fordulhat.
(3) A személyi térítési díjat
a.) gyermekétkeztetés esetén egy havi időtartamra előre,
b.) átmeneti elhelyezést nyújtó intézmény esetén havonta utólag kell megfizetni.
(4) A személyi térítési díjat havonta, a tárgyhónap követő hónap 10.napjáig kell megfizetni. Ha a kötelezett a befizetést elmulasztja, az intézményvezető 15 napos határidővel felszólítja az elmaradt térítési díj befizetésére. A határidő eredménytelen eltelte esetén az intézményvezető a hátralékot nyilvántartásba veszi, erről negyedévenként tájékoztatja a fenntartót. A térítési díjhátralék behajtásáról a polgármesteri hivatal intézkedik.
V. rész
Érdekvédelem
15. §
(1) A gyermekek napközbeni ellátásban részesülők érdekvédelmének biztosítása érdekében a II. Rákóczi Ferenc Általános Művelődési Központ fenntartójaként az önkormányzat gondoskodik érdek-képviseleti fórum létrehozásáról.
(2) Az érdekképviseleti fórum 5 tagból áll. A fórum tagjai a következők:
- 2 fő ellátott a diákönkormányzat részéről,
- 1 fő az szülői munkaközösség részéről,
- 1 fő intézményi dolgozó,
- 1 fő a fenntartó képviseletében.
(3) A fenntartót az érdekképviseleti fórumban a szociális bizottság elnöke képviseli.
(4) A fórum megalakítása a (2) bekezdés a), b), c) pontja esetében választás útján, nyílt szavazással történik.
(5) A választási eljárás során az önkormányzatot a szociális ügyintéző képviseli.
VI. rész
Záró rendelkezések
16. §.
(1) E rendelet 2008. május 1. napján lép hatályban
(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg Nagymányok Város[13] Önkormányzatának az önkormányzat 2008. évi költségvetéséről és annak végrehajtásáról szóló 3/2008. (II.15.) számú rendelete 8. számú melléklet I. pontja hatályát veszti.
(3) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben az 1997. évi XXXI. törvény, a 133/1997.(VII.29.) és a 149/1997. (IX.10.) Korm. Rendeletben foglaltakat kell alkalmazni.
(4) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályukat vesztik Nagymányok Város[14] Önkormányzata 13/2004. (VIII. 13.), 2/2005. (I.28.), 4/2006. (II.10.) számú rendeletei.
Nagymányok, 2008. április 17.
Dr. Klausz Judit sk. Karl Béla sk.
jegyző polgármester
A rendelet szövege a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt szöveg.
Nagymányok, 2014. február 6.
Dr. Sebestyén István sk.
aljegyző
[1] Módosította a 19/2009.(IX.15.) számú rendelet
[2] Módosította a 19/2009.(IX.15.) számú rendelet
[3] Módosította a 19/2009.(IX.15.) számú rendelet
[4] Módosította a 19/2009.(IX.15.) számú rendelet
[5] Módosította a 19/2009.(IX.15.) számú rendelet
[6] Módosította a 19/2009.(IX.15.) számú rendelet
[7] Módosította a 19/2009.(IX.15.) számú rendelet
[8] Beillesztette a 27/2008.(XII.12.) sz. rendelet
[9] Hatályon kívül helyezte a 23/2013. (XII.17.) önkormányzati rendelet
[10] Hatályon kívül helyezte a 23/2013. (XII.17.) önkormányzati rendelet
[11] Módosította a 19/2009.(IX.15.) számú rendelet
[12] Módosította a 19/2009.(IX.15.) számú rendelet
[13] Módosította a 19/2009.(IX.15.) számú rendelet
[14] Módosította a 19/2009.(IX.15.) számú rendelet